Hop til indhold

Dogwhisperer - metoder mv.


Isabelle
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt med på, at det er besværligt for en hundeejer at lufte og træne en hund, der vildt gerne vil hen til andre hunde. Men problemhunde er de skisme ikke. At en boxerhvalp hopper op er da heller ikke på mindste måde et udtryk for en problematisk hund. Det er SÅ trist at se Fiona (boxerhvalpen) være passiv efter at have været udsat for HL's metoder :cry: (en anden video, jeg ikke lige kan finde).

 

Men jeg kan undre mig over hvorfor en ejer til en boxer på 5-6 måneder tager kontakt til HL :hmm: Det må da være manglende indsigt i hvilken race h*n har anskaffet sig... Alle boxere er da springbadutter i de 3 første år af deres liv - nogle er det hele livet. Og igen den er altså ikke særlig gammel - tjaaa, jeg kan bare ikke se noget problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 124
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

TS beder jo ikke om kommentarer til selve videoklippene, men spørger om den "problemadfærd" der vises, retfærdiggør at hundene smides i en hesteboks natten over, eller i et af tilfældene, om måden at lære en hund at være rolig overfor andre hunde er ved at sende løse hunde i hovedet på den.

 

Det er jo ingen hemmelighed at det er hans fremgangsmåde at isolere hundene i en stald. Det er ikke spekulationer, han har selv postet videoer der viser det.

 

Det forstår jeg godt - og det siger jeg, at jeg ikke vil svare på.

 

Grunden til at jeg ikke vil svare på det er at jeg måske ikke rigtig ved hvad det går ud på med den hestestald og hvordan det fungerer og om det notorisk er alle hunde - fx også en boxerhvalp på 5 mdr., som ikke er vant til at være alene. Jeg synes jeg mangler sikre og konkrete oplysninger om hvert af de 3 viste tilfælde. Hvad er der sket før - altså hvad har man aftalt og talt om - og hvad sker der efter. Jeg ved det ikke og godtager ikke uden videre forestillingen om, at hundene helt automatisk bare placeres i en tom hestebox natten over.

 

Hvis man sammenligner med at man bringer sin hund på hundepension første gang, modtages den jo også der venligt, snakkes med og luftes osv. Men på et eller andet tidspunkt kl. 21-22 om aftenen bliver også disse hunde forladt i en box alene - hvor der er andre hunde i andre boxe, hvilket måske giver tryghed for nogen hunde og det modsatte for andre.

 

Jeg ved ikke hvordan hunde har det med at være i rum med heste. Er det værre eller bedre end at være sammen med hunde? Det er formentlig også ret individuelt og afhængig af den enkelte hund og dens tidligere træning og erfaring. Jeg tror faktisk ikke det ville genere mine hunde, men jeg har aldrig prøvet.

 

Så jeg mener mange her udtaler sig på et enddog meget tyndt grundlag og forestillinger og blæser en stemning op på baggrund af 3 videoer, som jeg ikke kan se noget som helst problematisk i. Man ser intet som ikke kan ses på enhver træningsplads også under meget dygtige instruktører.

 

Hvis man endelig vil hetze mod HL synes jeg man skal finde dokumentation i en helt anden klasse, men nu er det jo altså disse 3 videoer som bliver lagt frem til debat - og så nogen forestillinger om hvad man må formode der videre sker. Videoerne forholder jeg meg gerne til, men at bede folk forholde sig til formodninger og forestillinger tror jeg egentlig ikke giver en specielt værdifuld debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg kan undre mig over hvorfor en ejer til en boxer på 5-6 måneder tager kontakt til HL :hmm: Det må da være manglende indsigt i hvilken race h*n har anskaffet sig... Alle boxere er da springbadutter i de 3 første år af deres liv - nogle er det hele livet. Og igen den er altså ikke særlig gammel - tjaaa, jeg kan bare ikke se noget problem.

 

Som tidligere ejer til 4 af slagsen, skar det mig i hjertet med den boxer, som iøvrigt er heeelt normal for racen og især alderen. Tanken som du beskriver, havde jeg også.

En boxer ER en pestilens som ung :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må stadig rigtig gerne svare på mine SPØRGSMÅL - som var:

 

Er denne hund aggressiv, og er det en acceptabel metode at sætte den i en hesteboks et par nætter, for at få den til at lade være (med at bede om afstand)? til første video.

 

Skal man lære hunde at ignorere andre hunde ved at sende løse hunde hen til dem? til anden video.

 

Skal en glad boxerhvalp på 5½ måned i hesteboks nogle nætter, fordi den hopper op og har problemer med at være alene hjemme? til tredje video.

 

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om den første hund kun er bange og aggressiv eller faktisk lidt aggressiv. Jeg synes ikke det duer at have en hund der reagerer på den måde ifht fremmede. sådan en hund kan man ikke så godt gå med blandt andre mennesker, men ved jo aldrig hvornår et barn eller andre uheldigvis kommer for tæt på. Behandlingen har jeg ingen ide om, hvordan bør gøres. Så skal man kende hundens fortid meget mere end jeg gør, men jeg tror ikke det hjælper at sætte den i en hestebox natten over.

 

I den anden situation synes jeg egentlig det går godt nok. Ejeren har jo sagt at hunden ikke gør andre hunde noget og ikke er bange for dem. Jeg forstår nok ikke helt hvad der er det egentlige problem her undtagen at hunden skal lære ikke at trække voldsomt når der er andre hunde. det lærer den helt sikkert ikke ved at overnatte i en hestebox.

 

Boxerhvalpen er bare kåd og uopdragen. Jeg nægter at tro på at man smider den i en hestebox, når den ikke er vant til at være alene. Gør man det er man ude på et skråplan. Men jeg synes egentlig HL's måde at håndtere den på ser fin ud på videoen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du joker, ik'?

Hundene sender tonsvis af dæmpede signaler. De gør dette, for at dæmpe situationen: hvor han eskalerer den, ved at presse hundene ud i utrygge situationer, som kan være potentielt farlige, hvis han provokerer hundene nok.

 

Nej jeg joker ikke. Der er absolut intet som ses på de videoer som du ikke kan se alle steder hvor der trænes hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da det er tydeligt, at han optrapper problemer, som slet ikke er der fra start af. Det er normale hunde, men han presser dem, og får på den måde overbevist ejerne om, at de har problemhunde. IMO skal alle 3 "bare" håndteres rigtigt og trænes, og så skal de respekteres for de racer de nu engang er :vedikke:

 

Man må vel gå ud fra at i hvert fald ejerne mener der er problemer, men enig her er det bestemt ikke store problemer, bare træning af lidt gode vaner hos 2 af hundene. den første kan jeg ikke lide - og hvis der ikke er noget i hundens fortid der forklarer den adfærd, ville jeg sørge for at hunden holdes isoleret fra andre mennesker end dem den kender. Her kan godt ligge et stort problem, tror jeg. Den er ikke skruet sammen som den bør være, hvis ikke adfærden skyldes helt bestemte og uheldige hændelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du joker, ik'?

Hundene sender tonsvis af dæmpede signaler. De gør dette, for at dæmpe situationen: hvor han eskalerer den, ved at presse hundene ud i utrygge situationer, som kan være potentielt farlige, hvis han provokerer hundene nok.

 

Hvorfor tror du ikke en hund må sende dæmpende signaler? Det må den da gerne. Har men en hundeflok sendes der bunkevis af dæmpende signaler hele tiden. det er med til at holde fred og fordragelighed. skal man så holde dem adskilt:sjov:? Nu joker jeg. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg joker ikke. Der er absolut intet som ses på de videoer som du ikke kan se alle steder hvor der trænes hunde.

Nu generaliserer du jo lige så meget som HL selv gør... Du kan sige at det sker alle steder du har set, men ikke "alle steder hvor der trænes hunde"! Jeg har godt nok kun set lidt af videoene, og uden lyd, men jeg har da alligevel spottet nogle ting som jeg absolut ikke genkender fra de steder jeg har trænet hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu generaliserer du jo lige så meget som HL selv gør... Du kan sige at det sker alle steder du har set, men ikke "alle steder hvor der trænes hunde"! Jeg har godt nok kun set lidt af videoene, og uden lyd, men jeg har da alligevel spottet nogle ting som jeg absolut ikke genkender fra de steder jeg har trænet hund...

 

Ja jeg ønskede jo ikke at gå ind i denne debat, for man kan jo så let blive fanget på en detalje, men jeg tror at det kan ses på alle træningspladser - som i al almindelighed. Mange steder er det nok betydelig værre. Jeg ser ikke noget som jeg ikke ville acceptere på de pladser jeg kommer på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg er meget individuelt. Og meget et spørgsmål om håndtering og hvad man kalder en pestilens.

 

Jeg vil gerne se den boxerhvalp, der 5 1/2 måned gammel har lært at styre sin glæde, og dermed sin krop og sin adfærd - tror simpelthen ikke på at den findes!

 

Diskussionen omkring enkelte ord og vægtning af dem gider jeg ikke gå ind i :popkorn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne se den boxerhvalp, der 5 1/2 måned gammel har lært at styre sin glæde, og dermed sin krop og sin adfærd - tror simpelthen ikke på at den findes!

 

Diskussionen omkring enkelte ord og vægtning af dem gider jeg ikke gå ind i :popkorn:

 

 

Tror du har meget tilgode at se så :-)

 

Selvfølgelig kan man med rette håndtering lære også en boxerhvalp at vise glæde uden at hoppe op ad folk og andre ting (snudepuf mv. i 170 cm højde). Mange lærer at få noget i munden, som de så lave lidt krumspring med - og når de har gjort de et ½ minuts tid falde lidt ned og slappe lidt af. Desværre er der mange de eskalerer fx hilse situationen, så den bliver vild og voldsom - og en pestilens - og desværre har mange hunde - som boxere, den uvane resten af livet.

 

Jeg har jo selv haft Boxer. Så jeg har en ide om hvordan de er. Den lignede iøvrig mine Riesenschnauzere på dette punkt. Det kræver lidt træning og meget tålmodighed.

 

Nu er situationen her jo ikke at far eller mor kommer hjem, men bare en ganske almindelig gåtur - møde på en vej. Her skulle det nok kunne lade sig gøre at undgå en langvarig vild og voldsom adfærd - som i pestilens. En kortvarig begejstring uden hunden absolut hopper op og så går man videre på mere normal vis og hygger. Det kan godt lade sig gøre. Men det er da dejligt at se at hvalpen ønsker kontakt og vil samarbejde. Jeg tror 2X10 minutter dagligt på den måde HL træner hver dag en uge, så vil den hvalp være meget mindre en pestilens, hvis den overhovedet er en pestilens. Skøn hvalp. Ikke en pestilens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om den første hund kun er bange og aggressiv eller faktisk lidt aggressiv. Jeg synes ikke det duer at have en hund der reagerer på den måde ifht fremmede. sådan en hund kan man ikke så godt gå med blandt andre mennesker, men ved jo aldrig hvornår et barn eller andre uheldigvis kommer for tæt på. Behandlingen har jeg ingen ide om, hvordan bør gøres. Så skal man kende hundens fortid meget mere end jeg gør, men jeg tror ikke det hjælper at sætte den i en hestebox natten over.

 

I den anden situation synes jeg egentlig det går godt nok. Ejeren har jo sagt at hunden ikke gør andre hunde noget og ikke er bange for dem. Jeg forstår nok ikke helt hvad der er det egentlige problem her undtagen at hunden skal lære ikke at trække voldsomt når der er andre hunde. det lærer den helt sikkert ikke ved at overnatte i en hestebox.

 

Boxerhvalpen er bare kåd og uopdragen. Jeg nægter at tro på at man smider den i en hestebox, når den ikke er vant til at være alene. Gør man det er man ude på et skråplan. Men jeg synes egentlig HL's måde at håndtere den på ser fin ud på videoen.

 

Tak for svar, PBC

Det glæder mig, at du heller ikke mener, at en nat i hesteboks er en god idé - og jeg er ret overbevist om, at overnatning i hesteboksen er en del af den 8 dages træning, boxerhvalpen var igennem.

Redigeret af Isabelle
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne se den boxerhvalp, der 5 1/2 måned gammel har lært at styre sin glæde, og dermed sin krop og sin adfærd - tror simpelthen ikke på at den findes!

 

Diskussionen omkring enkelte ord og vægtning af dem gider jeg ikke gå ind i :popkorn:

 

Den slags har vi da trænet på de projekthundehold hvor jeg har været med mine vrag. Ikke fordi mine vrag har de problemer, men jeg har også tilbragt mange lærerige timer som figurant.

Så længe en overglad unghund holde sig inden for acceptabel adfærd får den lov til at hilse og blive kælet. Når grænsen overskrides, afbryder figuranten kontakten og går bort. Hvis man vil kan man godt kalde det straf, her består straffen i at gå glip af noget positivt, fremfor at opleve noget negativt.

Normalt foregår en unghunds hilsen ved at glæden bliver selvforstærkende, så den uønskede adfærd ikke opstår de første sekunder, så på den måde oplever hunden at glæden ved at hilse varer længere hvis den lader være med at springe op og den slags.

Bevares, det tager lidt mere end en halv time før det virker på den her måde, og det er som bekendt ikke noget for Dogwhispere, men det kan da lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den slags har vi da trænet på de projekthundehold hvor jeg har været med mine vrag. Ikke fordi mine vrag har de problemer, men jeg har også tilbragt mange lærerige timer som figurant.

Så længe en overglad unghund holde sig inden for acceptabel adfærd får den lov til at hilse og blive kælet. Når grænsen overskrides, afbryder figuranten kontakten og går bort. Hvis man vil kan man godt kalde det straf, her består straffen i at gå glip af noget positivt, fremfor at opleve noget negativt.

Normalt foregår en unghunds hilsen ved at glæden bliver selvforstærkende, så den uønskede adfærd ikke opstår de første sekunder, så på den måde oplever hunden at glæden ved at hilse varer længere hvis den lader være med at springe op og den slags.

Bevares, det tager lidt mere end en halv time før det virker på den her måde, og det er som bekendt ikke noget for Dogwhispere, men det kan da lade sig gøre.

 

Tror du har meget tilgode at se så :-)

 

Selvfølgelig kan man med rette håndtering lære også en boxerhvalp at vise glæde uden at hoppe op ad folk og andre ting (snudepuf mv. i 170 cm højde). Mange lærer at få noget i munden, som de så lave lidt krumspring med - og når de har gjort de et ½ minuts tid falde lidt ned og slappe lidt af. Desværre er der mange de eskalerer fx hilse situationen, så den bliver vild og voldsom - og en pestilens - og desværre har mange hunde - som boxere, den uvane resten af livet.

 

Jeg har jo selv haft Boxer. Så jeg har en ide om hvordan de er. Den lignede iøvrig mine Riesenschnauzere på dette punkt. Det kræver lidt træning og meget tålmodighed.

 

Nu er situationen her jo ikke at far eller mor kommer hjem, men bare en ganske almindelig gåtur - møde på en vej. Her skulle det nok kunne lade sig gøre at undgå en langvarig vild og voldsom adfærd - som i pestilens. En kortvarig begejstring uden hunden absolut hopper op og så går man videre på mere normal vis og hygger. Det kan godt lade sig gøre. Men det er da dejligt at se at hvalpen ønsker kontakt og vil samarbejde. Jeg tror 2X10 minutter dagligt på den måde HL træner hver dag en uge, så vil den hvalp være meget mindre en pestilens, hvis den overhovedet er en pestilens. Skøn hvalp. Ikke en pestilens.

 

Vil slet ikke udelukke jeg har det til gode at opleve en kontrolleret boxerhvalp, ej heller at I kan gøre det på kort tid :-D

Men jeg deler træningsbaner med en boxerklub, plus jeg har gået på et DcH-hold, hvor der også var en boxer - og jeg har ikke set mange kontrollerede boxere før de var meget voksne.

IMO er boxere bare nogle meget glade, hoppende hunde, og det bør man ha' med i sine betragtninger når man anskaffer sig en. Så når jeg ser videoen med hvalpen ser jeg ikke en hund, der skal afrettes/tilrettes af HL - den skal bare trænes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil slet ikke udelukke jeg har det til gode at opleve en kontrolleret boxerhvalp, ej heller at I kan gøre det på kort tid :-D

Men jeg deler træningsbaner med en boxerklub, plus jeg har gået på et DcH-hold, hvor der også var en boxer - og jeg har ikke set mange kontrollerede boxere før de var meget voksne.

IMO er boxere bare nogle meget glade, hoppende hunde, og det bør man ha' med i sine betragtninger når man anskaffer sig en. Så når jeg ser videoen med hvalpen ser jeg ikke en hund, der skal afrettes/tilrettes af HL - den skal bare trænes.

 

Jeg skrev jo netop at det tager længere tid end "Dogwhispere" normalt har tålmodighed til. Men hvis man ikke skal nå at vise et resultat inden en halvtimes udsendelse er slut, kan det gøres - også uden at tage glæden fra hunden, hvilket jeg er overbevist om ad dogwhispermetoderne gør.

Netop mht til DcH er det mit indtryk at der trænes med et MEGET højt stressniveau på ders pladser, og at en del trænere i den klub nok er kommet lidt let til deres trænertitel. Ved hunde der er til stress vil jeg nok anbefale en af de hundeskoler hvor instruktøren har lidt mere på C.V.et. Det koster så også lidt mere, men jeg mener de penge er givet godt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev jo netop at det tager længere tid end "Dogwhispere" normalt har tålmodighed til. Men hvis man ikke skal nå at vise et resultat inden en halvtimes udsendelse er slut, kan det gøres - også uden at tage glæden fra hunden, hvilket jeg er overbevist om ad dogwhispermetoderne gør.

Netop mht til DcH er det mit indtryk at der trænes med et MEGET højt stressniveau på ders pladser, og at en del trænere i den klub nok er kommet lidt let til deres trænertitel. Ved hunde der er til stress vil jeg nok anbefale en af de hundeskoler hvor instruktøren har lidt mere på C.V.et. Det koster så også lidt mere, men jeg mener de penge er givet godt ud.

Det er et MEGET forkert indtryk du har af både dch og trænere i dch og ærligtalt det ville klæde dig at undersøge tingene lidt mere før du kommer med så fjollet et udsagn ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev jo netop at det tager længere tid end "Dogwhispere" normalt har tålmodighed til. Men hvis man ikke skal nå at vise et resultat inden en halvtimes udsendelse er slut, kan det gøres - også uden at tage glæden fra hunden, hvilket jeg er overbevist om ad dogwhispermetoderne gør.

Netop mht til DcH er det mit indtryk at der trænes med et MEGET højt stressniveau på ders pladser, og at en del trænere i den klub nok er kommet lidt let til deres trænertitel. Ved hunde der er til stress vil jeg nok anbefale en af de hundeskoler hvor instruktøren har lidt mere på C.V.et. Det koster så også lidt mere, men jeg mener de penge er givet godt ud.

.

 

Hvordan ser du stressen?

Det kommer noget bag på mig, at der generelt skulle være et højt stressniveau hos hundene. Når du skriver MEGET højt ser jeg for mig hunde som ikke er modtagelige for træning og de to ting rimer ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et MEGET forkert indtryk du har af både dch og trænere i dch og ærligtalt det ville klæde dig at undersøge tingene lidt mere før du kommer med så fjollet et udsagn ;)

 

Hmmmm.......

 

jeg sidder med lidt den samme fornemmelse når mange taler om dog whispere på baggrund af formodninger, forestillinger og hvad andre har sagt.

 

Det bekræftes så meget godt af flere åbenbart kan se "næsten mishandling" eller i hvert fald ting som ikke ser ok ud i de 3 videoer. Det fatter jeg ikke en brik af og betragter det som forudintagethed imod HL. Der er intet der ikke er ganske almindelig håndtering af hunde i de videoer. Og hvis ikke det er ok, så tror jeg man bør lukke 90% af de træningspladser der findes idag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lidt sådan et mærkeligt forhold til ham. I princippet er hans træningsmetoder jo egentlig okay, der hvor problemet opstår er hele det der; Aflever din hund så fikser han den.

 

Den metode bryder jeg mig ikke om, jeg tror ikke det er sundt eller gavnligt for en hund at blive efterladt alene, et fremmede sted, jeg kan ikke se at den bliver nulstillet af dette. Jeg tror desuden at i mange tilfælde vil man opleve at adfærden kommer tilbage når hunden er tilbage i vante omgivelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmm.......

 

jeg sidder med lidt den samme fornemmelse når mange taler om dog whispere på baggrund af formodninger, forestillinger og hvad andre har sagt.

 

Det bekræftes så meget godt af flere åbenbart kan se "næsten mishandling" eller i hvert fald ting som ikke ser ok ud i de 3 videoer. Det fatter jeg ikke en brik af og betragter det som forudintagethed imod HL. Der er intet der ikke er ganske almindelig håndtering af hunde i de videoer. Og hvis ikke det er ok, så tror jeg man bør lukke 90% af de træningspladser der findes idag.

hvis du nu Brugte lidt tid på at følge med i de videoer manden selv lægger ud,så ville du se at der forklarer han tydelig hvad han gør, fx at han når han får en ny hund ind, efterlader den i en hesteboks alene i 12 timer eller mere, det gør han, ifølge hans egne udtalelser på videoerne, for at "nul stille hunden så den, når han dukker op i boksen, bliver så lettet over endelig at se nogle, at den er enormt samarbejdsvilling ;( der har bla. været en video der viste en rystende angst belgisk hyrdehund, som var så angst efter en nat i hesteboks, at den rystede og savlede af angst medens den forsøgte at undslippe ;( det var simpelthen så trist at se på at jeg ikke kunne lade være med at græde;(

hvis man på nogen måde kan forsvare en mand der behandler en hund på den måde, så fatter jeg intet!

det er ikke bare noget vi har hørt eller formoder, det er fakta, han har selv leveret videoer hvor han viser og forklarer det, når så folk spørger ind til og kritiserer hans fremgangsmåde, så sletter han videoerne og blokerer kritikerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...