Hop til indhold

Give sin hund hård mave.


KimC
 Share

Recommended Posts

Min gamle Blistay har et brok ved endetarmen. Normalt fungerer det fint, men hvis han får for tynd mave, giver det problemer. Han har haft lidt for tynd mave de sidste uger, ikke egentlig diarre, men ikke helt fast. Nu er brokken blevet noget irriteret.

Hvad kan jeg give ham som giver "hård" mave?

Jeg har jo flere hunde, og om morgenen når vi står op er de ude i haven og gøre sig rene. Jeg vil gerne vide hvordan det står til med gamle Blistay, men det irriterer ham at jeg følger efter ham med en lommelygte. Sådan set er det jo vigtigere at han kommer af med noget end at jeg ser det, men alligevel. Findes der en genial måde at farve hans afføring på?

Der fandtes en gang noget ormekur som ikke var videre effektiv, det betod a fet kraftigt farvestof, og misfarvede afføringen ganske meget. Jeg ved ikke om det findes længere. Han har ikke orm, men her kunne bivirkningen være nyttig, så jeg kan se at noget er fra ham når jeg tager turen rundt med skovlen senere på dagen.

Er der nogen der kan huske hvad det middel hedder, og findes det stadig.

 

Jeg har tid ved dyrlægen i morgen. Men det er med at være velforberedt, ellers går det hurtigt op i hat og blå briller for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer min lillefut med Hills W/D, som har et meget højt fiberindhold. Det giver en meget fast afføring! Når storehunden af og til har dårlig mave, får hun et par håndfulde af lillehundens foder, og maven bliver lynhurtigt god igen. Lillehunden har aldrig dårlig mave!

 

W/D kan købes i små poser, så du kan fortsætte med at give det nuværende foder, og så bare give W/D supplerende.

 

Om det er W/D eller et andet produkt med højt fiberindhold, er jo underordnet. Men W/D smager tilsyneladende lækkert:mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tippene. Tiden ved dyrlægen i dag blev udsat til i morgen. Dyrlægen er syg..

Ellers går det da rimeligt med den gamle. Han har ikke så gode tænder, så måske kan et ben give problemer. Men han elsker gulerødder, jeg prøver da også med en dåse majs. Den gamle har god appetit, så det er ikke svært at få noget i ham.

Jeg skal forbi Petworld i dag, så prøver jeg en pose W/D. Den skal bare ikke købes hos dyrlægen, nu hvor jeg har fået dem dresseret til ikke at ville forsøge at pakke mig alt muligt specialfoder på ærmet ved enhver lejlighed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg sikkert dumt, men ville det ikke være mere simpelt at gå en tur med ham?. Om morgenen skal min i hvert fald ret hurtigt af med noget.

 

Se nu er mine hunde forudbelastede af et mangeårigt ophold ved en mildest talt temperamentfuld opdrætter. De bryder sig ikke om at besørge noget når der er nogen i nærheden. Jeg kan gå en længere tur med dem, hvor de ikke besørger noget. Når vi så kommer hjem, og jeg lukker dem ind i haven, finde rhundene et sted hvor de besørger det de skal.

Mine hunde er efterhånden 98 % stuerene, hvis ikke jeg vil have den sats til at falde, skal de ud i haven lige så snart vi står op, der er ikke tid til at jeg kommer i kludene. Jeg synes ikke at årstiden er til at gå ture med hundene i nattøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se nu er mine hunde forudbelastede af et mangeårigt ophold ved en mildest talt temperamentfuld opdrætter. De bryder sig ikke om at besørge noget når der er nogen i nærheden. Jeg kan gå en længere tur med dem, hvor de ikke besørger noget. Når vi så kommer hjem, og jeg lukker dem ind i haven, finde rhundene et sted hvor de besørger det de skal.

Mine hunde er efterhånden 98 % stuerene, hvis ikke jeg vil have den sats til at falde, skal de ud i haven lige så snart vi står op, der er ikke tid til at jeg kommer i kludene. Jeg synes ikke at årstiden er til at gå ture med hundene i nattøj.

Jeg tænkte nok der var en eller anden grund men det var bare det der lige faldt mig ind, navnlig hvis der er tendens til løs mave. Men godt at du har fundet en løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag var vi så hos dyrlægen. Den gamle har lidt urinvejsinfektion, og der er en hård knude inde i endetarmen, som kan være en tumor, men på grund af problemerne med maven er hele regionen noget øm. Fordi Blistay er gammel, og i generel dårlig stand bliver der ikke tale om operation. Men urinvejsinfektionen bliver behandlet, og majsene ser ud til at virke godt, som en slags kuglelejer, den gamle er kommet af med ganske meget i dag.

Trods sine skavanker kunne den gamle dreng da gå turen til og fra dyrlæge, i alt 6 km på egne poter, og humøret er fint nok. Han var ikke engang træt da vi kom hjem, men tilbragte 20 minuttermed at gå rund og snuse i haven.

Viser der sig en negativ udvikling skal han have fred, men ellers skal han have lov til at leve så længe det går an. Først skal han have chancen til at få maven i orden, måske bliver det også bedre efter at jeg har fået nærlæst vejledningen for Husk. Det viser sig at jeg kun har givet ham ca 1/3 af den dosis han skulle have haft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lang tid fra du gav majs til de kom ud?

det fortæller lidt om hvordan maven fungere.

 

Han fik de første majs Onsdag ved middagstid.

Der begyndte at komme majs ud Torsdag morgen, og i løbet af dagen kom der hurtigt flere, idet de åbenbart fungerer som en slags "kuglelejer". Han fik da i hvert fald ryddet op i tarmene i går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ked af at jeg først har set tråden nu. Mærkeligt at ingen har nævnt det gamle husråd, kogt ris. Det har jeg altid brugt hvis nogen af mine hunde havde tynd mave. Det virker altid.

 

Men godt at nogle af de andre ting har hjulpet. Håber han fortsat vil have det godt!

 

Den glemte jeg da helt

 

 

Jackie skåne kost var netop kogte ris med torskerogn(eller anden kogt fisk/kylling) og lidt A38 (der skal man jo så vide at ens hund er ok med A38 ogligne) evt lidt revet oxideret æble og en gulerod at gnave i som sedvanlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Han fik de første majs Onsdag ved middagstid.

Der begyndte at komme majs ud Torsdag morgen, og i løbet af dagen kom der hurtigt flere, idet de åbenbart fungerer som en slags "kuglelejer". Han fik da i hvert fald ryddet op i tarmene i går.

 

Lyder som fornuftig gennem løbs tid

 

Du kan jo check den en gang om ugen med mejs, også give de andre fibre til daglig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene.

 

Den gamle dreng er jo blevet lidt inkontinent, og dyrlægen har givet ham en penicillinkur. Det har virket noget, men han skal have den sidste tablet i morgen, og der er stadig noget. Penicillinen gav uorden i maven så han fik forstoppelse, men det blev klaret med en microlax.

Dyrlægen konstaterede en udposning inde i endetarmen som er hård, det kan være en kræftknude. I betragtning af Blistays alder og almene tilstand bliver der ikke tale om operation. Hvis blistay holder så længe, bliver ham 11 i Juni. Hunde af den race der når at blive gamle bliver sjældent mere end 10, så han har gjort det godt, alt taget i betragtning. Den knude er dog blevet konstateret allerede for et halvt år siden, så det er ikke noget der vokser hurtigt.

Lige nu fungerer maven og brokket er ved at falde lidt til ro. Nu må vi så se hvad der sker når penicillinkuren ophører, men den gamle dreng er i godt humør og spiser fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...