Hop til indhold

Politianmelde? Sende brev? Eller?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Vi er et par naboer, som står i en lidt irriterende situation. Der er nogle ældre mennesker i nabolaget som har en ekstremt sur golden. Det er ikke i sig selv et problem, men problemet er at de ikke har styr på den.

 

Der har tidligere været nogle episoder hvor de fx lader hunden løbe ud i flexlinen, og først stopper den en meters penge fra mig (de gange hvor jeg kan få Bella i ro og få hende ind og sidde pænt foran mig). De har også nogle gange ladet den stå ved hjørnet af vores grund og gø af mine hunde som er i haven. Der er ingen tvivl om at hunden mener det, og Bella HADER den hund - med god grund. Den kommer altid med tænderne først, og er virkelig truende.

 

I sidste weekend var det så ved at gå galt. Vi har 60 cm havehegn på indersiden af vores hæk (og hele vejen rundt om haven, faktisk). Hækken er ret bred, omkring en meter. Ude på den anden side af hækken er der en ret befærdet gangsti. Hækken er ikke helt tæt, og på et sted er der ca. 1 meter hvor der ikke er nogle stammer, men bare højt ukrudt og stængler. Som det er nu, kan man ikke se igennem, da der jo er så mange blade m.m.

 

I søndags sad jeg inde og hørte pludselig en farlig hundeballede udenfor. Så hørte jeg Bella skrige. Jeg så hun stod nede ved hækken på det sted hvor den ikke er tæt. Jeg kaldte hende ind, og hun kom med savl rundt om hele halsen. Så kunne jeg se at de ældre mennesker trak afsted med deres hund. Ingen tvivl, hunden havde fået lov at gå gennem hækken, og havde så fået fat i Bella hen over hegnet. Bella lod det jo ikke bare passere, så hun er slet ikke uden skyld, men hun var altså inde i sin egen have bag hegn og hæk.

 

Jeg trampede ud og knaldede hegn på ydersiden af hækken, og gik derefter over til dem og skældte ud. Dels over at de ikke har styr på deres kræ, dels over at de bare gik deres vej. Jeg har stadig ikke fået en undskyldning.

 

I går mødte jeg så en anden hundeejer. De bor ud til et fortov, og har 2 meter højt hegn ud mod vejen, men som vores er det også bare et trådhegn med store masker. Der er også hæk af varierende bredde, men mindst ½ meter bred. Når dem med golden går forbi der, lader de også hunden løbe ind i hækken, og stå og brøle. Den er gået i maskerne så mange gange, at nogle af trådene er knækket, og den får så lov af ejerne at stikke hele hovedet ind i haven.

 

Ved en 3. nabo er der samme problem. De har valgt at sætte et hegn mere op med mindre masker.

 

Generelt er der rigtig mange der er trætte af den her hund. Den går altid i flex, og ejerne er ikke gode til at trække den ind og holde den inde når man passerer dem. Den kommer altid blæsende med tænderne fremme, og den har haft held til at få fat i flere. Dog kun med småskrammer til følge.

 

Nu er vi så efterhånden ved at være trætte af dem. Jeg fik forklaret dem med meget store bogstaver, at hvis deres hund nogensinde kommer tæt på mine igen, så melder jeg dem. Men det var jo så inden jeg fandt ud af at det er noget der jævnligt sker hos andre naboer også.

 

Så vi tænker egentlig at det er på tide at reagere. Men er det via en fælles politianmeldelse med beskrivelse af episoderne? Med det mål at de får en advarsel, og evt. påbud om at holde hunden i fast line? Eller skal vi starte med at lægge et brev i deres postkasse som advarsel?

 

Det skal siges at de på ingen måde var modtagelige da jeg var nede hos dem. Manden kiggede slet ikke på mig, og konen kom ikke ud til døren. Manden mente også at jeg løj om det hegn der er i vores have. Så de tager på ingen måder ansvar for noget som helst.

 

Dog har det virket på den måde, at når jeg møder dem med hundene, trækker de væk og lader mig passere. Men tænker egentlig mere at det er fordi de ikke gider flere konfrontationer med hende den sure kælling....

 

Hvad ville I gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg tænker at risikoen er ret stor for at politiet ikke rigtig gør noget ved sagen, "da der jo ikke er sket noget"... :vedikke: Så spørgsmålet er om ikke en advarsel fra naboerne, hvor I truer med politianmeldelse, alligevel har størst virkning? Bare min umiddelbare tanke...

 

Jeg ved at @Beaglepack tidligere har haft held til at melde lignende episoder, hvor politiet gav ejeren besked om at holde styr på sit kræ.

 

Det er egentlig også mest for at vise dem at vi faktisk mener det. At vi er ved at have fået nok af at de ikke kan styre den hund. Det ender jo galt en dag. Den åd i øvrigt flere høns hos en anden nabo for nogle år siden. Heller ikke der sagde de undskyld....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at @Beaglepack tidligere har haft held til at melde lignende episoder, hvor politiet gav ejeren besked om at holde styr på sit kræ.

 

Det er egentlig også mest for at vise dem at vi faktisk mener det. At vi er ved at have fået nok af at de ikke kan styre den hund. Det ender jo galt en dag. Den åd i øvrigt flere høns hos en anden nabo for nogle år siden. Heller ikke der sagde de undskyld....

 

Kan godt forstå I har fået nok! Ser bare for mig at I melder dem til politiet - og politiet ikke gør noget? Så har I jo ikke rigtig mere at komme med. Hvis I derimod får skrevet et brev, hvor så mange naboer som muligt skriver under, så har I stadig "ellers melder vi jer til politiet"... :vedikke: Tror også at sådan et brev har en pænt stor virkning. Hvorimod et politibesøg uden nogen rigtig konsekvens måske bare viser dem at de kan bli' ved uden at der sker noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

I modsætning til Korvis, tror jeg ikke et brev fra jer hjælper når påtaler og skideballer ikke gør. Jeg havde skrevet en anmeldelse med naboernes underskrift på og kørt til lokalpolitiet, hvis I har det der hvor I bor og talt med dem og truffet aftale om, at de kører ud og taler med dem. Det tror jeg har mere virkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville absolut gå sammen med naboerne og lave en anmeldelse - når det kommer fra flere så tror jeg det giver mere effekt. Den lyder da totalt bimmer i hovedet den golden. Den skal ikke fare ind på din grund og overfalde dine hunde eller gøre nabolaget usikkert - alle skal kunne færdes uden fare for liv og lemmer.

 

Jeg ved jo ikke hvordan politiet arbejder i din kommune - men jeg fik da en del ud af dengang med puddelen der bed Oscar. Ejer fik en større bøde samt pålæg om kortere snor. I dag hvis jeg møder dem går hunden lige grassat som altid - den er virkelig aggressiv, det får de aldrig ændret - men så hiver de den op i halsbåndet så den må gå på 2 ben - eller også bærer de den væk. Det er ikke kun mine hunde den har været efter - kender et par stykker mere der har været i dårlig kontakt med den.

 

PS. vi anmeldte det telefonisk den episode med Oscar

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg har jo prøvet at anmelde en hundeejer telefonisk.

 

Ejerens hund var i Zeus og inden da 4 andre hunde og efter 3 - 4 stykker.

 

Ejer har ikke styr på hunden overhovedet - vi var 4 der anmeldte det der skete desværre intet ved det.

 

Jeg har dog taget en personlig snak med ejeren - og han går nu over på modsatte fortov når han møder mig og mine hunde... .men det er bare ikke godt nok - han har stadigvæk sin hund løs eller i flexline. og den går lige i flæsket på andre hunde.

Jeg tror også jeg ville gå sammen med naboerne, for det lyder til at denne hundeejer du snakker om ikke er til at nå???

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er noget jeg ikke rigtigt forstår.

Er jeres haver indhegnede, så jeres hunde ikke kan kommer ud? Hvis det er tilfældet, så kan den pågældende hund jo heller ikke komme ind.

Hvis den fremmede hund ikke kommer ind i jeres have, så tror jeg ikke at der er grundlag for en politianmeldelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er noget jeg ikke rigtigt forstår.

Er jeres haver indhegnede, så jeres hunde ikke kan kommer ud? Hvis det er tilfældet, så kan den pågældende hund jo heller ikke komme ind.

Hvis den fremmede hund ikke kommer ind i jeres have, så tror jeg ikke at der er grundlag for en politianmeldelse.

 

Nu har jeg en schæfer (som er noget højere end 60 cm). Og 60 cm havehegn (egentlig for at holde corgien inde). Hegnet står på indersiden af hækken. Golden går gennem hækken, hen til hegnet og bider i min hund hen over hegnet. Så jo, min schæfer ville sagtens kunne komme ud, men hun gør det bare ikke. Ved naboen er problemet at maskerne i hegnet er så store, at hunden godt kan få sin snude igennem og bide gennem trådene. I alle tre tilfælde er golden inde på andres matrikel, som støder op til sti/fortov. Men ikke desto mindre står hækkene på grundejernes matrikler.

 

Hvor meget vil du mene man skal sikre sin have mod indtrængende hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville forsøge at tale med dem :shock: Altså uden at være ophidset. Skriv et brev, hvor det er listet hvorfor I er trætte af deres hund, underskrevet af samtlige naboer. Vis dem brevet, og få en dialog om, hvorfor I ikke synes det er så godt det deres hund gør. Fortæl dem, at sker der ikke forbedringer straks sender du brevet til politiet.

Du nævner, at det er et ældre ægtepar - jeg tror de har stor respekt for en evt. politianmeldelse... Og måske er de bare ikke helt klar over, at deres hund ikke er så sød som de selv tror, og at problemt virkelig ER stort for jer :vedikke:

 

Viser det sig så, at de udenfor terapeutisk rækkevidde, så har du forsøgt at nå dem på en positiv måde, og så er der kun anmeldelse tilbage.

 

Altså hvis nogen sprang en sikring i hovedet på mig, ville jeg hurtigt blive så sur, at jeg vendte min vrede mod dem - i stedet for at reflektere over det de sagde :mrgreen:Og min hund har jo ingen fejl....:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvis nogen sprang en sikring i hovedet på mig, ville jeg hurtigt blive så sur, at jeg vendte min vrede mod dem - i stedet for at reflektere over det de sagde :mrgreen:Og min hund har jo ingen fejl....:engel:

 

I know, men sikringen sprang totalt da manden anklagede mig for at lyve om hegnet. Jeg startede egentlig samtalen ret pænt, og fortalte at deres hund havde haft fat i min inde på MIN matrikel, og at de var nødt til at få styr på deres hund og at det overhovedet ikke var ok at de bare luskede af efter episoden. At vi har hegn, og at det alligevel kræver et vist råderum for deres hund at nå helt ind gennem hækken og ind til hegnet for at få fat i min. Og så var det han sagde "arh, jeg tror nu ikke at der er hegn lige på dét sted":evil: Og så sluttede fornuften....

Link til indlæg
Del på andre sites

En egentlig politianmeldelse kan ende med "påstand mod påstand" fordi der ingen uvildige vidner er..

 

Og når det er et ældre ægtepar, der ejer hunden, så er det måske heller ikke nødvendigt med retssag og bøder...

 

 

Jeg har haft held med at ringe til politiet 3 gange ialt nu, og fortælle om det der var sket. 3 forskellige typer episoder. Med forskellige mennesker. Politiet spurgte om det var noget jeg ville anmelde (skemaer og papirarbejde). Men da der var tale om konflikter med nærboende, så havde jeg intet behov for at optrappe konflikterne med bøder eller hundeaflivninger..

 

I stedet aftalte vi, at en betjent ville tage en alvorlig snak med den anden part.

Og det virkede faktisk.. Generne stoppede øjeblikkelig.

 

Almindelige mennesker har en kæmpe respekt for ordensmagten...

.......og de småkriminelle har faktisk endnu mere respekt... :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørrt at elhegn er godt mod dræbersnegle - I skal vel holde dem UDE af haven ;) Og måske i har HØJE dræbersnegle, så tråden skal gå i næsehøjde på hund på ydersiden af jeres hegn??

 

Hvis ikke en politianmeldelse virker så ville jeg bekæmpe dræbersnegle ;)

 

Tja, men nu går egne hunde jo også i hegnet, og jeg vil egentlig helst ikke give dem stød....

 

En egentlig politianmeldelse kan ende med "påstand mod påstand" fordi der ingen uvildige vidner er..

 

Og når det er et ældre ægtepar, der ejer hunden, så er det måske heller ikke nødvendigt med retssag og bøder...

 

 

Jeg har haft held med at ringe til politiet 3 gange ialt nu, og fortælle om det der var sket. 3 forskellige typer episoder. Med forskellige mennesker. Politiet spurgte om det var noget jeg ville anmelde (skemaer og papirarbejde). Men da der var tale om konflikter med nærboende, så havde jeg intet behov for at optrappe konflikterne med bøder eller hundeaflivninger..

 

I stedet aftalte vi, at en betjent ville tage en alvorlig snak med den anden part.

Og det virkede faktisk.. Generne stoppede øjeblikkelig.

 

Almindelige mennesker har en kæmpe respekt for ordensmagten...

.......og de småkriminelle har faktisk endnu mere respekt... :rolleyes:

 

Det kunne måske være en vej. Hvis altså politiet vil påtage sig at tage en snak med dem om "god hundeejeropførsel".

 

De bor et stykke fra os, men jeg møder dem jo tit da de også lufter hunde i skoven. Og ja, så lufter de jo nede hos os. Så i virkeligheden vil jeg jo egentlig helst undgå en pokkers masse ballade. Omvendt er de bare så blanke omkring deres egen hund:vedikke: En morgen mødte jeg dem lige på et hjørne. Manden gik på den modsatte side af vejen, så der var god afstand. Jeg fik Bella ind at sidde pænt foran mig med front mod mig. Så lod manden sin køter blæse ud i flex'en med tænderne først, og heldigvis stoppede linen 1-2 meter fra os. Og måske, bare måske, kom jeg til at brøle temmelig højt af ham netop den morgen:oops:

 

Og det er bare endnu én af de mange, mange episoder der har været med os. Oven i det kommer jo episoder med alle andre hunde. Veninden som har to hanhunde, har oplevet det samme rigtig mange gange. Den ene af dem der er nævnt i startindlægget, har oplevet at golden kom løbende løs i skoven med tænderne først - og hendes tæve var endda højløbsk. Den anden der er nævnt i startindlægget, har en ung og vild hanhund. Han har fået en flænge i snuden en dag de passerede hinanden i skoven. Hende med unghunden tænkte at det nok var et uheld at der gik hul. Men mange episoder senere, er hun også blevet klogere. Jeg har flere gange mødt dem med hunden løs, og ejerne laaaaangt bagefter.

 

Så jeg vakler sådan mellem at være flink og trods alt forsøge at bevare en smule fred og fordragelighed, og så at give fuld skrue, fordi jeg er så rasende over hvordan de (ikke) håndterer den hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså i mit tilfælde var der ingen vidner udover ejer med puddel og så mig med Oscar. Politiet kom ud til mig ca. 1 time efter at det var anmeldt. Pudelen havde overfaldet Oscar på fortovet ud for deres hus hvor den for ud i lang line og bed Oscar bagi, uden noget forudgående. Oscar fik et bid som jeg barberede fri - fik det renset og i dagene efter fik han en større blodansamling som dyrlægen så fordi den var lidt stor. Politiet tog billeder af Oscars skade og de opsøgte puddel ejeren - som dog ikke var hjemme - men der blev konstateret at der fandtes et styk aggressiv hund på matrikelen fordi den angreb hoved døren da de kom dertil. ca. 3 uger senere fik jeg besked fra politiet om jeg havde nogen skader (omkostninger) jeg ville anmelde (dyrlæge regning og lig.) Hviklet jeg bare sagde nej til, da jeg ikke gad rode med den dyrlæge regning oveni. I samme brev stod der at ejer af puddel fik et bøde forlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, men nu går egne hunde jo også i hegnet, og jeg vil egentlig helst ikke give dem stød....

 

 

 

Det kunne måske være en vej. Hvis altså politiet vil påtage sig at tage en snak med dem om "god hundeejeropførsel".

 

De bor et stykke fra os, men jeg møder dem jo tit da de også lufter hunde i skoven. Og ja, så lufter de jo nede hos os. Så i virkeligheden vil jeg jo egentlig helst undgå en pokkers masse ballade. Omvendt er de bare så blanke omkring deres egen hund:vedikke: En morgen mødte jeg dem lige på et hjørne. Manden gik på den modsatte side af vejen, så der var god afstand. Jeg fik Bella ind at sidde pænt foran mig med front mod mig. Så lod manden sin køter blæse ud i flex'en med tænderne først, og heldigvis stoppede linen 1-2 meter fra os. Og måske, bare måske, kom jeg til at brøle temmelig højt af ham netop den morgen:oops:

 

Og det er bare endnu én af de mange, mange episoder der har været med os. Oven i det kommer jo episoder med alle andre hunde. Veninden som har to hanhunde, har oplevet det samme rigtig mange gange. Den ene af dem der er nævnt i startindlægget, har oplevet at golden kom løbende løs i skoven med tænderne først - og hendes tæve var endda højløbsk. Den anden der er nævnt i startindlægget, har en ung og vild hanhund. Han har fået en flænge i snuden en dag de passerede hinanden i skoven. Hende med unghunden tænkte at det nok var et uheld at der gik hul. Men mange episoder senere, er hun også blevet klogere. Jeg har flere gange mødt dem med hunden løs, og ejerne laaaaangt bagefter.

 

Så jeg vakler sådan mellem at være flink og trods alt forsøge at bevare en smule fred og fordragelighed, og så at give fuld skrue, fordi jeg er så rasende over hvordan de (ikke) håndterer den hund.

 

...jeg synes der er nævnt flere episoder med flexline... Måske er det bare det, der skal til? Altså, at to 2 meter høje, hærdebrede uniformerede betjente møder op og fortæller ejeren at hunden ikke må være i flexline? Og selvfølgelig heller ikke være løs.. Betjenten kan også påpege, at hvis der opstår yderligere episoder, så bliver der mundkurv-påbud.

 

Og så er det op til de naboer, der føler sig generede, at tage video og billeder af episoderne.

Hvis politiet har været og tale med ejerne, så kan det at man stiller sig op med kamera virke forebyggende. Og alle har jo kamera og video i deres telefoner..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er noget jeg ikke rigtigt forstår.

Er jeres haver indhegnede, så jeres hunde ikke kan kommer ud? Hvis det er tilfældet, så kan den pågældende hund jo heller ikke komme ind.

Hvis den fremmede hund ikke kommer ind i jeres have, så tror jeg ikke at der er grundlag for en politianmeldelse.

 

 

Hvis jeg skal hegne min have for at min hund bliver hjemme så kan jeg sagtens nøjes med hegn i 10-15 cm højde (bedafgrænsning) det ville min hund respektere og blive inde på den anden side. men holde andres hunde ude ville det ikke Jeg har dog et 60 cm hegn fordi det lige var det jeg kunne finde den dag for 4 år siden hvor jeg pludselig synes det kunne være dejligt hun bare kunne løbe vildt i haven mens vi sad ude og grillede, værre ser det dog ud for kæresten , han har hegn på 180 og det holder fint hans rigdeback inde, men holde andre ude kan det ikke , da hans have ligger klods op af en skråning ( står hunden på toppen ville den kun skulle forcere et hegn på 20 cm) og desværre må hegnet ikke placeres på toppen :-( det har ind i mellem betydet at vi har haft fremmede hunde i haven. Den ene gang (første) var det heldigvis en venlig hund der bare ville lege, men siden har hundene ikke fået lov vil at alene derude.

Så hegn for at holde egne hunde inde er ikke = at andre hunde ikke kan komme ind

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skal hegne min have for at min hund bliver hjemme så kan jeg sagtens nøjes med hegn i 10-15 cm højde (bedafgrænsning) det ville min hund respektere og blive inde på den anden side. men holde andres hunde ude ville det ikke Jeg har dog et 60 cm hegn fordi det lige var det jeg kunne finde den dag for 4 år siden hvor jeg pludselig synes det kunne være dejligt hun bare kunne løbe vildt i haven mens vi sad ude og grillede, værre ser det dog ud for kæresten , han har hegn på 180 og det holder fint hans rigdeback inde, men holde andre ude kan det ikke , da hans have ligger klods op af en skråning ( står hunden på toppen ville den kun skulle forcere et hegn på 20 cm) og desværre må hegnet ikke placeres på toppen :-( det har ind i mellem betydet at vi har haft fremmede hunde i haven. Den ene gang (første) var det heldigvis en venlig hund der bare ville lege, men siden har hundene ikke fået lov vil at alene derude.

Så hegn for at holde egne hunde inde er ikke = at andre hunde ikke kan komme ind

 

Og havde jeg kun Bella, var hegn slet ikke nødvendigt. Dog forstår jeg PMJ's indlæg som, at andre hunde gerne må komme ind i folks haver, for ellers er der ikke hegnet godt nok:???: Og så tænker jeg at vi bare lever i to helt forskellige verdener, for i min verden kan det aldrig blive min opgave at holde andre ude, men kun at holde egne inde.

Link til indlæg
Del på andre sites

...jeg synes der er nævnt flere episoder med flexline... Måske er det bare det, der skal til? Altså, at to 2 meter høje, hærdebrede uniformerede betjente møder op og fortæller ejeren at hunden ikke må være i flexline? Og selvfølgelig heller ikke være løs.. Betjenten kan også påpege, at hvis der opstår yderligere episoder, så bliver der mundkurv-påbud.

 

Og så er det op til de naboer, der føler sig generede, at tage video og billeder af episoderne.

Hvis politiet har været og tale med ejerne, så kan det at man stiller sig op med kamera virke forebyggende. Og alle har jo kamera og video i deres telefoner..

 

Giver dig helt ret! En betjent ud og løfte en pegefinger... Flex eller lang line må dog gerne bruges, hvis føreren har kontrol på kræet. Ellers skal hunden føres i, så vidt jeg husker, max 1 m line.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...