Hop til indhold

Overvejelser vedr. ny hund.


Bernhardiner
 Share

Recommended Posts

Jeg vil give CDL ret; indimellem får udstillingslabradoren nogen hug herinde, som den ikke har fortjent.

Man kan bestemt finde en god, velafbalanceret, ikke alt for tung udstillingslabrador - man skal "bare" finde en god opdrætter.

 

Jeg har fra samme opdrætter som CDL - dog fra den anden linje.

Energi har hun nok af - også drive og arbejdsglæde. Hun er dog også noget egenrådig, så det jeg sætter hende til skal have værdi for hende. Det er den største udfordring i hendes træning (DCH).

 

En udstillingsmodel har tit lidt mere "røv i buksen" og fanden-i-voldsk-hed end formel 1'eren.

 

Faktisk enig. Det beskriver også den opfattelse jeg har af udstillings Labradorer.

 

Jeg har mødt rigtig mange både udstillings Labradorer og F1 Labradorer på jagt (og også mellemting) og mit indtryk er at det er noget lettere at arbejde med jagt typerne næsten uanset hvad man vil arbejde med, men at udstillingstyperne er mere selvstændige, har mere personlighed, mere egenkønsaggresivitet (tror jeg) og deraf mindre samarbejdende.

 

Og de overliderlige Labradorhanner jeg har mødt har også mest været udstillingstyper. Her kan jeg sagtens tage fejl. Visse unge Labradorhanner løber næsten kun efter tæverne på jagt, men det kan selvfølgelig også skyldes at de er helt uinteresseret i samarbejde med ejeren (F1'erne er meget samarbejdsorienterede). Jeg ved det ikke. Men pisse irriterende er de

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

@Lene N:

Tusind tusind tak for at du har taget dig tid til at beskrive din dejlige race. For min skyld behøvede du så sandelig ikke at begrænse dig. Alt hvad du skriver bekræfter mig bare i det jeg tænkte, da jeg oplevede en for første gang for ca 10 år siden. Det er virkelig en race, der ville passe uendelig godt til mig, med kvaliteter jeg sætter stor pris på. Dog vil jeg sige at jeg havde indtryk af at de var skarpere end du beskriver dem. Men det er jo bare rigtig positivt, at der er blevet taget hånd om det. I mine øjne er det allervigtigste i vogter racerne, at de har sindet der kan bære vogtergenet. Altså nervefastheden, indre ro, selvsikkerhed og evnen til at kunne skelne mellem de forskellige evt trusler. Men også i forholdet til ejeren, som jo så har til opgave at vise den at "det har jeg styr på". En for stor selvstændighed krydret med manglende nerve, kan give det modsatte resultat, og så har vi problemerne.

 

Du gør det jo ikke ligefrem nemmere for mig her :-)

 

Er der noget i unghundeperioden, hvor de kan være svære end andre racer at håndtere? Nogen kan have ekstra svære spøgelses-alder-perioder, andre kan måske have tendens til at være lidt små-skrøbelige i sindet osv osv.

 

Er der en forskel i forbindelse med tæve vs. hanhund? (ud over størrelsen selvfølgelig) Og hvis man steriliserer en tæve, ville de så betyde pelsproblemer, som man hører så meget om i andre pelsracer?

 

Men en ting er sikkert, hvis jeg vælger at undersøge racen mere til bunds, så er Danmark jo ikke det største land i verdenen, og så kan du godt have kaffen klar på kanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Lene N:

Tusind tusind tak for at du har taget dig tid til at beskrive din dejlige race. For min skyld behøvede du så sandelig ikke at begrænse dig. Alt hvad du skriver bekræfter mig bare i det jeg tænkte, da jeg oplevede en for første gang for ca 10 år siden. Det er virkelig en race, der ville passe uendelig godt til mig, med kvaliteter jeg sætter stor pris på. Dog vil jeg sige at jeg havde indtryk af at de var skarpere end du beskriver dem. Men det er jo bare rigtig positivt, at der er blevet taget hånd om det. I mine øjne er det allervigtigste i vogter racerne, at de har sindet der kan bære vogtergenet. Altså nervefastheden, indre ro, selvsikkerhed og evnen til at kunne skelne mellem de forskellige evt trusler. Men også i forholdet til ejeren, som jo så har til opgave at vise den at "det har jeg styr på". En for stor selvstændighed krydret med manglende nerve, kan give det modsatte resultat, og så har vi problemerne.

 

Du gør det jo ikke ligefrem nemmere for mig her :-)

 

Er der noget i unghundeperioden, hvor de kan være svære end andre racer at håndtere? Nogen kan have ekstra svære spøgelses-alder-perioder, andre kan måske have tendens til at være lidt små-skrøbelige i sindet osv osv.

 

Er der en forskel i forbindelse med tæve vs. hanhund? (ud over størrelsen selvfølgelig) Og hvis man steriliserer en tæve, ville de så betyde pelsproblemer, som man hører så meget om i andre pelsracer?

 

Men en ting er sikkert, hvis jeg vælger at undersøge racen mere til bunds, så er Danmark jo ikke det største land i verdenen, og så kan du godt have kaffen klar på kanden.

 

Jeg synes du skal besøge Lenes hunde:engel: De er simpelthen SÅ dejlige!! Jeg har mødt 2 eller 3 af dem på udstillinger. Den ene var ret ung, under 1 år, og var nok den mildeste og kærligste hund i verden.

 

Jeg har i den grad tabt mit hjerte til racen, og det bærer indlægget nok også præg af:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal besøge Lenes hunde:engel: De er simpelthen SÅ dejlige!! Jeg har mødt 2 eller 3 af dem på udstillinger. Den ene var ret ung, under 1 år, og var nok den mildeste og kærligste hund i verden.

 

Jeg har i den grad tabt mit hjerte til racen, og det bærer indlægget nok også præg af:mrgreen:

 

Ha ha ha jeg skal under ingen omstændigheder over og møde dem, før jeg er helt sikker på, om jeg skal overveje den seriøst eller ej. Lige nu ville mit hjerte bare tage over og forhindre mig i at tænke det helt til bunds ;-) Jeg skal altså være klog her.

 

Hmm der er jo udstilling i Herning i efteråret, er det ikke? Måske jeg alligevel skulle liste derned og snige mig lidt rundt langs væggene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha ha jeg skal under ingen omstændigheder over og møde dem, før jeg er helt sikker på, om jeg skal overveje den seriøst eller ej. Lige nu ville mit hjerte bare tage over og forhindre mig i at tænke det helt til bunds ;-) Jeg skal altså være klog her.

 

Hmm der er jo udstilling i Herning i efteråret, er det ikke? Måske jeg alligevel skulle liste derned og snige mig lidt rundt langs væggene :-)

Det kan jo ikke skade i hvert fald :-) Selvom du måske ikke lige har mod på at tale med opdrætterne lige på det tidspunkt, så kan du jo altid få et indtryk af racerne :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk enig. Det beskriver også den opfattelse jeg har af udstillings Labradorer.

 

Jeg har mødt rigtig mange både udstillings Labradorer og F1 Labradorer på jagt (og også mellemting) og mit indtryk er at det er noget lettere at arbejde med jagt typerne næsten uanset hvad man vil arbejde med, men at udstillingstyperne er mere selvstændige, har mere personlighed, mere egenkønsaggresivitet (tror jeg) og deraf mindre samarbejdende.

 

Og de overliderlige Labradorhanner jeg har mødt har også mest været udstillingstyper. Her kan jeg sagtens tage fejl. Visse unge Labradorhanner løber næsten kun efter tæverne på jagt, men det kan selvfølgelig også skyldes at de er helt uinteresseret i samarbejde med ejeren (F1'erne er meget samarbejdsorienterede). Jeg ved det ikke. Men pisse irriterende er de

 

 

Hvad er dit grundlag for at udtrykke dig så meget om udstillingslabradoren? Har du ejet en? Eller er det bare observationer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er velkommen her på matriklen og få manet nogle af dine synspunkter til jorden.

 

Tak. Det ville glæde mig hvis du har ret. Jegvtror at netop Labrador er mega svær at få styr på som race, typer osv netop fordi der er virkelig stor forskel fra den ene type til den anden. Sidst jeg var på udstilling i Vejen, synes jeg stadigvæk udstillings Labradorer virkede tunge og trætte, en kommer je i nærheden af Holstebro, vil jeg gerne se en med fut i.

 

Noget af det jeg ville anbefale er kennel Brownhunt, men der findes sikkert også deciderede udstillings linjer som er gode hunde. Jeg har måske bare ikke mødt dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes lige netop labben som PBC er inde på, er virkelig svær at definere, for der er så mange forskellige typer, også indenfor både jagt og udstillings varianten.

Jeg kender et par der opdrætter labber til udstilling, og det er nogle hamrende lækre hunde. Men kender også nogle stædige oversexede bæster der slet ikke er til at få kontakt til.

Samtidig kender jeg nogle FT varianter som virkelig er helt fantastiske, men kender også nogle overenergiske eksemplarer der ikke ville fungere hos den gennemsnitlige familie.

 

Hvis jeg skulle have lab og ikke skulle bruge den til noget specifikt, så ville jeg fokusere mere på opdrætteren, linjen og forældrene, end om det var en udstillingsvariant eller FT'er

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Tak. Det ville glæde mig hvis du har ret. Jegvtror at netop Labrador er mega svær at få styr på som race, typer osv netop fordi der er virkelig stor forskel fra den ene type til den anden. Sidst jeg var på udstilling i Vejen, synes jeg stadigvæk udstillings Labradorer virkede tunge og trætte, en kommer je i nærheden af Holstebro, vil jeg gerne se en med fut i.

 

Noget af det jeg ville anbefale er kennel Brownhunt, men der findes sikkert også deciderede udstillings linjer som er gode hunde. Jeg har måske bare ikke mødt dem

Jeg vil gerne give dig ret i noget af det du skriver, jeg har så en brun udstillings model han er snart 11 år så der er ikke det fut i ham der har været, men han har været aktiv og ja vild ;-) han er slank og lækker så kommer du herned af en gang så er du også velkommen her ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke sige så meget om, hvordan brugslinjer er, men jeg kan da fortælle om min egen udstillingsmodel.

 

Rent arbejdsmæssigt synes jeg, han er rigtig god. Han holder hovedet koldt og er ikke tændt i en grad, så han ikke kan forholde sig til hvad jeg siger. Han er enormt ihærdig og giver ikke op, før opgaven er løst. Han er desuden ret ærlig, hvis man kan kalde det sådan - jeg har flere gange prøvet at kaste en pind ind i skovbunden og bede ham finde den, hvor han engang imellem tager den forkerte pind i munden, spytter den ud igen og finder den rigtige, selvom det vel ville være ligeså let at tage den første, den bedste.

I ovenstående tænker jeg specifikt på apporteringsopgaver.

 

I forhold til anden træning oplever jeg, at han er meget villig og rigtig gerne vil samarbejde. Han vil rigtig gerne gøre det rigtige og gør det også ret godt. Engang imellem kan det virke som om, at han ikke helt forstår at kæde tingene sammen. F.eks. er jeg i gang med at prøve at lære ham at dutte min hånd med snuden og det er lidt op af bakke :blink: Andre ting lærer han til gengæld i løbet af ganske få forsøg, så jeg tror, det falder lidt på, at han er ret dårlig til at tage initiativ selv; han skal guides ret meget. Jeg har nemlig bevidst ladet være med at hjælpe ham denne her gang og det tror jeg virkelig, han synes er svært. Om det så skyldes avl, mangelfuld træning eller en kombination heraf ved jeg ikke.

Men han vil i hvert fald rigtig gerne og er altid klar - også hvis jeg vækker ham midt om natten og spørger, om vi skal ud :blink:

 

Mentalt er han også virkelig god, synes jeg. Han er ikke nem at ryste; igen er han god til at holde hovedet koldt og ikke gå i panik, selvom han bliver forskrækket. Hvis han bliver forskrækket, går han hellere imod det der har skræmt ham - engang imellem skal han have lidt opbakning af moar (især når det er store, farlige, hundespisende mariehønegynger!) og han larmer gerne en del, men jeg har aldrig oplevet ham forsøge at flygte.

Han er også nem at have med de allerfleste steder. Han kan stresse lidt ved dyrlægen eller hvis der er andre hunde, men ellers går han bare rundt og bliver klappet. Lægger sig, når vi sætter os og rejser sig kun, hvis der sker noget, der virker spændende.

Vældig social ligesom de fleste andre labber. Elsker børn og at ligge halvvejs på skødet af en eller anden i sofaen :mrgreen:

Og så oplever jeg ham som ret robust; der skal noget til, før en dårlig oplevelse sætter sig fast og kommer til at påvirke hans måde at møde verdenen på.

 

Jeg ved ikke, om jeg bare har været heldig, men hver gang der bliver nævnt ting, som skulle adskiller jagtlinjer fra udstillingslinjer tænker jeg altid, at han indeholder mange af de egenskaber, som åbenbart gør jagtlinjerne specielt gode.

 

Der er sikkert forskel i drive og det er ikke sikkert, at han er gearet til en hel dag på jagt, men ift. at finde en god, fornuftig familiehund tænker jeg ikke, at man nødvendigvis behøver udelukke en udstillingsmodel. Og jeg kan jo se her i tråden, at jeg ikke er alene om det synspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er lang vej til en endelig beslutning. Det skal overvejes nøje og jeg skal nemlig være helt klar.

Mht Engelsk Bulldog er jeg jo helt enig. Det er nok også det der gør, at jeg hælder mest til at holde mig langt væk fra den. De hjertesorger den højst sandsynligt vil medfører, synes jeg ikke jeg skal udsætte mig selv for. Jo alle hunde kan blive syge, men lige med den race er det jo næsten 100% sikkert.

 

Det var nogle gode forslag, som jeg selv har haft mere eller mindre i tankerne. Især Ridgeback´en, men jeg tror det bliver en for stor mundfuld til mig på nuværende tidspunkt, et er en svær race. Basset har jeg udelukket pga dens helbredsproblematikker. Tibben ,border terrier, vendeen er der pelspleje. Corgi´en, både Pembroke og Cardigan, er søde, charmerende dejlige hunde, mener det er Pembroken der er lidt mildere i sindet. Nok nogen af dem der skal ud og besøges. Whippet, som skrevet, er jeg bange for om jeg kan opfylde dens løbebehov.

 

Og tak:-D

 

Tror du kan opfylde de fleste hundes behov, men du skal selvfølgelig ville det :-) Er sikker på, at enhver hund vil få det godt hos dig! Stener i øvrigt lidt over, at du nævner cavalier, for det er da en hund med uendeligt lidt røv i, men den har selvfølgelig mange andre gode kvaliteter.

 

Og så vil jeg lige byde ind med, at der er en pyreneer-hanhund her i kvarteret. En fantastisk god hund! Han var allerede som unghund mega fornuftig, utroligt mild og rolig. Min hund har altid været meget glad for ham. Jeg er vild med, når han læner sig op af en for at blive kælet! Har desværre hørt, at han er blevet omplaceret grundet ejers sygdom. Hun er en ældre dame, og hun har vist haft en 4-5-6 tidligere og nævnte selv, at han var den temperamentsmæssigt bedste, at flere af de andre havde været egetkønsaggressive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Det ville glæde mig hvis du har ret. Jegvtror at netop Labrador er mega svær at få styr på som race, typer osv netop fordi der er virkelig stor forskel fra den ene type til den anden. Sidst jeg var på udstilling i Vejen, synes jeg stadigvæk udstillings Labradorer virkede tunge og trætte, en kommer je i nærheden af Holstebro, vil jeg gerne se en med fut i.

 

Noget af det jeg ville anbefale er kennel Brownhunt, men der findes sikkert også deciderede udstillings linjer som er gode hunde. Jeg har måske bare ikke mødt dem

 

Pernille laver rene jagtlabber. Der er ikke meget udstilling tilbage i hendes linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pernille er ejer af Kennel Brownhunt.

 

Bor i Løsning ved Vejle og opdrætter arbejdslabber, men bevarer er udseende, så man ikke er i tvivl om at det er labber. Har styr på sygdomme og følger sit opdræt. Hjælpsom og kompetent.

 

Der er iøvrigt en kennel lidt nordpå som har en Brownhunt tæve med hvalpe efter en anden Brownhunt hund. Kennel Pinmoors

 

http://www.labrador-retriever.dk/side.asp?ID=26970

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes lige netop labben som PBC er inde på, er virkelig svær at definere, for der er så mange forskellige typer, også indenfor både jagt og udstillings varianten.

Jeg kender et par der opdrætter labber til udstilling, og det er nogle hamrende lækre hunde. Men kender også nogle stædige oversexede bæster der slet ikke er til at få kontakt til.

Samtidig kender jeg nogle FT varianter som virkelig er helt fantastiske, men kender også nogle overenergiske eksemplarer der ikke ville fungere hos den gennemsnitlige familie.

Hvis jeg skulle have lab og ikke skulle bruge den til noget specifikt, så ville jeg fokusere mere på opdrætteren, linjen og forældrene, end om det var en udstillingsvariant eller FT'er

 

Præcis. Sådan synes jeg faktisk det er for de fleste racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis. Sådan synes jeg faktisk det er for de fleste racer.

Ja, det er også det indtryk jeg har fået. Jeg synes i hvert fald det er svært at stille det sort/hvidt op og sige, at det ene dur og det andet gør ikke, for det kommer jo netop an på hvad man søger og hvor man kigger henne.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Desværre bor jeg i det mørke Nordjylland. Men en ren formel 1 har simpelthen for meget drive til at jeg tror at jeg kan tilgodese det. Tror jeg vil gå med en evig dårlig samvittighed.

 

 

Det kan du tro, det skal jeg nok. Jeg er slet ikke derhenne hvor jeg er klar til at køre ud og møde nogen. Jeg skal lige have kortet listen lidt ned først, og ja, blive klar :-)

 

 

Hvis du skulle have lyst til at kigge nærmere på mynderne er der den kommende weekend udstilling og Lure coursing i Nørre Sundby.

Udstilling lørdag, lure coursing søndag. Myndefolk er generelt meget åbne og vil gerne fortælle om deres hunde og der er en god stemning os myndefolk imellem.

 

http://www.myndeklubben.dk/udstillinger/pic/2016/PMnor.pdf

 

http://www.myndeklubben.dk/udstillinger/pic/2016/LC0716.pdf

 

 

Inden jeg selv fil whippet var jeg også bange for det med indkaldet, men af de tre jeg har (terrierblanding og labrador-spanielblanding, alle tre omplaceringer med indbygget dårligt indkald) har whippet været den der har været absolut letteste at lære indkald.

Til dels fordi hun jager på synet og jeg er lidt højere end hende og ser derfor som regel ting før hende og dels fordi hun elsker godbidder højere end noget andet.

Min har jeg kunnet motionere i parker og på stranden, jeg boede i lejlighed med hende de første 10 år af hedes liv.

 

Jeg er helt enig. Jeg har min 4. og 5. whippet og jeg har kunnet gå løs med alle mine. Selvfølgelig slipper jeg dem ikke på en mark med stor tæthed af harer i ynglesæsonen, det er at udfordre skæbnen, men de løber løs på egnede steder og har et indkald der fungerer fint. Ingen problemer med at lære dem at ignorere andre hunde, mennesker, cyklister mv.

Min have er 300 kvadratmeter og trods lille størrelse har de stor glæde af den, de tilbringer megen tid ude, så snart vejret er bare en smule lunt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pernille er ejer af Kennel Brownhunt.

 

Bor i Løsning ved Vejle og opdrætter arbejdslabber, men bevarer er udseende, så man ikke er i tvivl om at det er labber. Har styr på sygdomme og følger sit opdræt. Hjælpsom og kompetent.

 

Der er iøvrigt en kennel lidt nordpå som har en Brownhunt tæve med hvalpe efter en anden Brownhunt hund. Kennel Pinmoors

 

http://www.labrador-retriever.dk/side.asp?ID=26970

 

en af Louis "hundeveninder" kommer derfra - rigtig dejlig hund og de ligner i øvrigt hinanden som 2 dråber vand ;-).

 

ud fra hvad ejer (som nu har nr 2 hund derfra) har fortalt om kennel, ville jeg også kigge der hvis jeg skulle have en lab

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft dejlig travlt i nat, for jeg har været inde og læse en del gamle debatter herinde om jagt vs. udstillingslabrador. Jeg må indrømme, at man meget hurtigt kan blive meget forvirret i forhold til at finde ud af hvad der er hoved og hale i det hele.

 

Jeg synes lige netop labben som PBC er inde på, er virkelig svær at definere, for der er så mange forskellige typer, også indenfor både jagt og udstillings varianten.

Jeg kender et par der opdrætter labber til udstilling, og det er nogle hamrende lækre hunde. Men kender også nogle stædige oversexede bæster der slet ikke er til at få kontakt til.

Samtidig kender jeg nogle FT varianter som virkelig er helt fantastiske, men kender også nogle overenergiske eksemplarer der ikke ville fungere hos den gennemsnitlige familie.

 

Hvis jeg skulle have lab og ikke skulle bruge den til noget specifikt, så ville jeg fokusere mere på opdrætteren, linjen og forældrene, end om det var en udstillingsvariant eller FT'er

 

Det her er jeg rørende enig i, og nok også det jeg er kommet frem til. Det kræver et seriøst stykke forarbejde og at alliere sig med folk der ved en del om de forskellige ting, men som kan holde sig objektive. Jeg tror det var dig @PBC , der skrev i en af de debatter jeg har læst, at det vil være en god ting at fokusere på de opdrættere der laver hunde der bliver brugt som førerhund/handicaphund? Det tænker jeg jo vil være et fornuftigt udgangspunkt.

 

 

 

Pernille er ejer af Kennel Brownhunt.

 

Bor i Løsning ved Vejle og opdrætter arbejdslabber, men bevarer er udseende, så man ikke er i tvivl om at det er labber. Har styr på sygdomme og følger sit opdræt. Hjælpsom og kompetent.

 

Der er iøvrigt en kennel lidt nordpå som har en Brownhunt tæve med hvalpe efter en anden Brownhunt hund. Kennel Pinmoors

 

http://www.labrador-retriever.dk/side.asp?ID=26970

 

Enig, nogle gode arbejdslabber, men også til spor og så ligner de stadig labber. Jeg købte gerne en lab af Pernille.

Jeg har været inde og nærlæse på Kennel Brownhunts hjemmeside. Og mit indtryk er, at her er dælme en opdrætter der er ultra seriøs, og sikke dog et fantastisk stykke arbejde hun laver. Jeg tager hatten af for alle hendes idealer og mål i forbindelse med hendes opdræt. Men hun skriver at hun primært fokuserer på at lave hunde til folk der vil bruge deres hund og skriver netop en masse om vigtigheden i at lade hunden lave det den er avlet til. Det er jo her jeg straks bliver i tvivl igen. Jeg er jo ikke en der kommer til at bruge min hund til noget seriøst, og det bliver spændende at snakke med hende, om hun tror det er en race for mig. Jeg er stadig meget i tvivl, om jeg vil kunne gøre en labrador glad her hjemme. Med 2 ture om dagen hvor vi selvfølgelig vil gå og hygge træne lidt. Fodersøg eller anden aktivering i forbindelse med de to måltider, og så lige en 5 minutters hyggetræning hist og her. Gå til træning en gang om ugen, hvor jeg samtidig kan lære det absolut basale i apportering, som jeg så vil bruge i hverdagen, men nede på et lavt niveau. Hunden vil selvfølgelig komme med ud i verdenen også hvor vi tager på ture og oplever noget nyt. Uhh jeg er i tvivl om det er nok. Det er sådan lidt overordnet sat op, måske jeg vil blive mere bidt af træningen og gå lidt mere seriøst til værk, men det kan jeg ikke sige noget om nu, så er nødt til at gå ud fra det grundlæggende.

 

Tror du kan opfylde de fleste hundes behov, men du skal selvfølgelig ville det :-) Er sikker på, at enhver hund vil få det godt hos dig! Stener i øvrigt lidt over, at du nævner cavalier, for det er da en hund med uendeligt lidt røv i, men den har selvfølgelig mange andre gode kvaliteter.

 

Og så vil jeg lige byde ind med, at der er en pyreneer-hanhund her i kvarteret. En fantastisk god hund! Han var allerede som unghund mega fornuftig, utroligt mild og rolig. Min hund har altid været meget glad for ham. Jeg er vild med, når han læner sig op af en for at blive kælet! Har desværre hørt, at han er blevet omplaceret grundet ejers sygdom. Hun er en ældre dame, og hun har vist haft en 4-5-6 tidligere og nævnte selv, at han var den temperamentsmæssigt bedste, at flere af de andre havde været egetkønsaggressive.

 

Du er sød:-) Jeg vil sige at jeg er ret god til at tilpasse mig de enkelte hunde, og deres behov, men jeg skal også være realistisk.

Hæ hæ, ideen om cavalieren er et produkt af min dårlige selvtillid, fordi jeg ser den som en helt gennemgående nem nem hund. Den kan jeg da ikke få ødelagt. Men nej, selvfølgelig er det ikke en jeg overvejer seriøst på nogen måde.

 

Hvis du skulle have lyst til at kigge nærmere på mynderne er der den kommende weekend udstilling og Lure coursing i Nørre Sundby.

Udstilling lørdag, lure coursing søndag. Myndefolk er generelt meget åbne og vil gerne fortælle om deres hunde og der er en god stemning os myndefolk imellem.

 

http://www.myndeklubben.dk/udstillinger/pic/2016/PMnor.pdf

 

http://www.myndeklubben.dk/udstillinger/pic/2016/LC0716.pdf

 

 

 

 

Jeg er helt enig. Jeg har min 4. og 5. whippet og jeg har kunnet gå løs med alle mine. Selvfølgelig slipper jeg dem ikke på en mark med stor tæthed af harer i ynglesæsonen, det er at udfordre skæbnen, men de løber løs på egnede steder og har et indkald der fungerer fint. Ingen problemer med at lære dem at ignorere andre hunde, mennesker, cyklister mv.

Min have er 300 kvadratmeter og trods lille størrelse har de stor glæde af den, de tilbringer megen tid ude, så snart vejret er bare en smule lunt.

 

Ejjjj, er det rigtigt, jamen så ved jeg hvad jeg skal både lørdag og især søndag (dét bliver en oplevelse). Tusind tak for lige at fortælle det. Det vil jeg glæde mig til.

Jeg er lidt interesseret i at høre dig lidt mere om det løbebehov de har. Jeg bor et område med utrolig meget vildt, og hvis jeg skal prøve at tage worst case og forestille mig, at jeg ikke kan lære hunden et stabilt indkald, hvad så?? Min have er mindre en din, så selvom de er adrætte, så vil jeg jo sige at det slet ikke kan opfylde løbebehovet nok. Der en indhegning heroppe på 9000 kvm man kan leje, men der kan jeg jo ikke køre op hver dag. Og om vinteren har jeg en idiotisk angst for at køre når der er glat. En 25 meter lang line på åbne områder? Er der noget alternativ? Lure coursing kunne jeg jo kigge nærmere på.

Og hvad med når de er hvalpe/unghunde, jeg har læst at der kan de være noget af en udfordring. På hvilken måde?

Er der noget om at de kan være nervøst anlagt?

 

en af Louis "hundeveninder" kommer derfra - rigtig dejlig hund og de ligner i øvrigt hinanden som 2 dråber vand ;-).

 

ud fra hvad ejer (som nu har nr 2 hund derfra) har fortalt om kennel, ville jeg også kigge der hvis jeg skulle have en lab

Jeg vil også sige at jeg, som skrevet tidligere, at jeg er dybt imponeret over hende, ud fra hvad jeg læser på hendes hjemmeside. Men tror ikke hun vil sælge til sådan en kedelig en som mig.

@Therese , hvor er han fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...