Hop til indhold

Hvornår betales der depositum ved køb af hvalp


kristeb
 Share

Recommended Posts

Vi skal snart til at købe vores første hvalp, en Coton De Tulear og glæder os naturligvis meget, Men hvornår er det fair at man betaler et depositum ? Her tænker jeg på at man jo gerne vil se hvalpen inden der kommer penge på bordet og bedømme dens sociale adfær. Jeg har læst at mange skriver at man første kan bedømme en hvalp efter den er blevet 3 uger, men langt de fleste der opdrætter vil gerne ha depositum enten før hunden er født eller lige når den bliver født.

 

 

Hvad er jeres erfaringer, hvad er rimeligt ?

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bo

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved mit sidste hundekøb betalte jeg depositum da hvalpen var 6 uger, og jeg havde set ham for første gang.

Men det er meget individuelt. Nogle "elite-opdrættere" tager depositum allerede før hvalpene fødes, fordi der er ventelister til deres kuld. Det kommer an på flere ting - er det en kendt opdrætter med mange tilfredse hvalpekøbere og en garantiordning fra f.eks. DKK, eller er det en du tilfældigvis fandt på Gul&Gratis?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg betaler gerne depositum, når jeg bestiller og ønsker at få første eller andet valg til en tævehvalp.

 

Jeg kan sagtens forstå at dygtige opdrættere vil kræve det, hvis folk vil have rettigheder. Man kan jo så lave en klausul om at man kan opløse aftalen af forskellige gode grunde og opdrætteren ikke lider tab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har opdrættet to kuld (DKK) og selv købt en del hunde gennem årene både her i DK, Tyskland og i Sverige, jeg tager ikke depositum og har heller aldrig betalt et ved køb.

 

For mig, både som opdrætter og køber, er det en tillidssag, at købe/sælge hund og springer køber fra ser jeg hellere det, end at vedkommende gennemfører købet for ikke at miste sit depositum.

Når jeg har købt hvalp, har jeg gjort det klart, hvad mine planer med hvalpen er og jeg har altid oplevet velvilje til at imødekomme mine ønsker fra opdrætterne af de hunde jeg har købt.

 

I mit første kuld var alle hvalpe afsat, da de var 4 uger, det andet var afsat før fødsel og endnu har jeg ikke haft en køber der sprang fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar :-)

 

Det er ikke fordi vi ikke ønske at betale et depositum, spørgsmåler er bare on det er rimeligt at betale for en hvalp man ikke har set og vurderet hvalpens sociale adfærd oh kemi med dens kommende familie. Jeg forstår godt at man som opdrætter vil "sikre" sig at folk ikke bare springer fra 2 dage før hvalpen skal afhentes, men på den anden side er det vel heller ikke help rimeligt at køberen skal miste penge som er betalt i depositum såfremt at kemien ikke er der mellem hvalp og køber.

 

Så spørgsmåler er i virkligheden hvornår kan man sige noget om hvalpens sociale adfærd samt kemi til dens kommende familie, er det når den er 3 uger gammel ?

 

Hilsen Bo

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fair at man betaler et depositum når hvalpen er valgt. Det vil sige når man har mødt hvalpen første gang (Når den er over 4-5 uger), og begge parter har besluttet sig for at der skal være et salg/køb, og hvalpen er dermed afsat.

 

Før dette synes jeg ikke at man kan tage et depositum.

 

Derudover er jeg enig med de andre om at generelt synes jeg ikke om at betale depositum, fordi det på en eller anden måde tvinger folk til at købe en hund, de måske ikke længere egentlig ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan i hvert fald ikke vurdere en hvalp adfærd når den er 3 uger. En hvalpe test kan jo faktisk først laver ved tidligst 6 uger, så før synes jeg ikke man kan kræve depositum som ikke kan fortryde

 

Fint nok med depositum før, men så skal man kunne springe fra og få sine penge tilbage indtil man har mødt hvalpen ved 5-6 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser det vist lidt omvendt af de fleste. Jeg mener man betaler depositum for at være sikker på at få en hvalp fra et bestemt kuld og for at få en aftalt plads i rækkefølgen man vælger. Så jeg ser det også som købers garanti
Det tror jeg også du har ret i, hvis man vælger af andre grunde end familiehund. F.eks. hvis man er ude efter en udstillingshund eller jagthund, eller lignende. Jeg har f.eks. valgt Victor på baggrund af hans udseende alene fra starten, eller jeg havde udvalgt to fra udseende og af de to valgte jeg den med det bedste temperament.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har betalt depositum med samme formål som PBC - at sikre mig en plads i rækkefølgen til valg af hvalp. Det var til en familiehund, men jeg ville være sikker på at få en hvalp fra kuldet, som jeg var skrevet op til.

Om jeg af en eller anden grund ikke ville ha' en hvalp alligevel er faktisk ikke faldet mig ind - det var jeg sikker på, at jeg ville. Til gengæld var jeg usikker på om der blev en hvalp til mig - det vidste jeg først da tæven havde født, og antallet af hanner og tæver var gjort op.

Jeg oplever, at et depositum er en gensidig garanti for både køber og sælger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg også du har ret i, hvis man vælger af andre grunde end familiehund. F.eks. hvis man er ude efter en udstillingshund eller jagthund, eller lignende. Jeg har f.eks. valgt Victor på baggrund af hans udseende alene fra starten, eller jeg havde udvalgt to fra udseende og af de to valgte jeg den med det bedste temperament.

 

De to sidste hunde jeg har købt, har været med udstilling og avl for øje, ingen af de to hvalpe har jeg lagt depositum for og begge steder har jeg fået den tæve jeg ønskede. Hos den ene opdrætter var jeg et helt ubeskrevet blad, den anden havde mødt mig på udstillinger.

 

At sidstnævnte hund så viste sig slet ikke at passe ind i flokken her og er omplaceret som voksen, kunne hverken jeg eller opdrætter forudse dengang.

 

Pt. har jeg 5 skrevet op til næste kuld i slutningen af 2017, der er forskellige ønsker fra de, der er skrevet op, fra ønske om en avls/udstillingshund til "bare" familiehund og så må tiden vise om der kommer hvalpe, som matcher kravene. Den del tager jeg i den rækkefølge køberne er skrevet på listen.

 

Så det er ikke nødvendigvis ønsket om bestemte egenskaber, der er afgørende for om der tages depositum, men jeg tror måske at det er forskelligt fra race til race, hvad der er normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

De to sidste hunde jeg har købt, har været med udstilling og avl for øje, ingen af de to hvalpe har jeg lagt depositum for og begge steder har jeg fået den tæve jeg ønskede. Hos den ene opdrætter var jeg et helt ubeskrevet blad, den anden havde mødt mig på udstillinger.

 

At sidstnævnte hund så viste sig slet ikke at passe ind i flokken her og er omplaceret som voksen, kunne hverken jeg eller opdrætter forudse dengang.

 

Pt. har jeg 5 skrevet op til næste kuld i slutningen af 2017, der er forskellige ønsker fra de, der er skrevet op, fra ønske om en avls/udstillingshund til "bare" familiehund og så må tiden vise om der kommer hvalpe, som matcher kravene. Den del tager jeg i den rækkefølge køberne er skrevet på listen.

 

Så det er ikke nødvendigvis ønsket om bestemte egenskaber, der er afgørende for om der tages depositum, men jeg tror måske at det er forskelligt fra race til race, hvad der er normalt.

Jeg har heller aldrig betalt depositum selv.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg betalte depositum for Yoda da kuldet var ca. 3 uger og ude over den mest kritiske fase, så vi var sikre på der var en hvalp til mig.

 

Måtte faktisk selv bede om at få lov at betale depositum :mrgreen:

Men synes det var rart for begge parter, at jeg vidste at opdrætter 100% ville sælge til mig og opdrætter fik lidt penge på kontoen til at betale øjenlysning, dyrlæge, reg. osv. osv. fordi jeg 100% ville have en hvalp.

 

Det sjove med depositum..... Jeg har faktisk ikke hørt om én eneste hvor det "bandt" selvom køber sprang fra.

Helt ærligt, så er det nok de færreste fornuftige opdrættere der har lyst til hvalpen ender i et hjem som egentlig ikke vil have den, men som bare har købt den fordi de ellers mistede depositummet.

 

Der kan selvfølgelig være nogen der holder stædigt fast i det..... Men mit indtryk er, at det for det meste egentlig mest er symbolsk og som endelig håndslag på, at ja, vi vil gerne have/sælge en hvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg betalte depositum for Yoda da kuldet var ca. 3 uger og ude over den mest kritiske fase, så vi var sikre på der var en hvalp til mig.

 

Måtte faktisk selv bede om at få lov at betale depositum :mrgreen:

Men synes det var rart for begge parter, at jeg vidste at opdrætter 100% ville sælge til mig og opdrætter fik lidt penge på kontoen til at betale øjenlysning, dyrlæge, reg. osv. osv. fordi jeg 100% ville have en hvalp.

 

Det sjove med depositum..... Jeg har faktisk ikke hørt om én eneste hvor det "bandt" selvom køber sprang fra.

Helt ærligt, så er det nok de færreste fornuftige opdrættere der har lyst til hvalpen ender i et hjem som egentlig ikke vil have den, men som bare har købt den fordi de ellers mistede depositummet.

 

Der kan selvfølgelig være nogen der holder stædigt fast i det..... Men mit indtryk er, at det for det meste egentlig mest er symbolsk og som endelig håndslag på, at ja, vi vil gerne have/sælge en hvalp

 

Jeg har hørt om købere der troede de var skrevet op, men som, da det kom til stykket viste sig, at opdrætteren ikke havde en hvalp til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har betalt depositum for Paya og vi aner endnu ikke hvem Paya er ;)

Vi har besøgt dem nogle gange og kommer snart på besøg igen.

For mig er depositum lige så meget for MIN skyld som det er for opdrætter.

Med Sassy betalte vi ikke depositum, men jeg tror også kun hun kostede 2200.

Med Luna gjorde vi - kan ikke huske hvornår og med Paya har vi også betalt og det har jeg det super fint med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser det vist lidt omvendt af de fleste. Jeg mener man betaler depositum for at være sikker på at få en hvalp fra et bestemt kuld og for at få en aftalt plads i rækkefølgen man vælger. Så jeg ser det også som købers garanti

 

Hvad sker der så hvis der ikke kommer en hvalp du vil have, f.eks kun hanner når du vil ha' en tæve ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fint. Men kræver jo osse en vis tillid til opdrætteren, og det er fint hvis man er HELT sikker på at man vil ha en hvalp efter de forældre uanset hvordan den ser ud :-)

 

Personligt vil jeg ikke betale depositum før jeg har set og valgt en specifik hvalp. Den der med at opdrætter fordeler hvalpene og jeg skal betale depositum førend jeg ved hvilken hvalp jer får, den går altså ikke hos mig. Så køber jeg hellere et andet sted.

Men det er så osse fordi i "min" race er der visse aftegn og farver jeg ikke vil have, og jeg vil osse se temperamentet først. Men så har jeg heller ikke noget mod at betale depositum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fint. Men kræver jo osse en vis tillid til opdrætteren, og det er fint hvis man er HELT sikker på at man vil ha en hvalp efter de forældre uanset hvordan den ser ud :-)

 

Personligt vil jeg ikke betale depositum før jeg har set og valgt en specifik hvalp. Den der med at opdrætter fordeler hvalpene og jeg skal betale depositum førend jeg ved hvilken hvalp jer får, den går altså ikke hos mig. Så køber jeg hellere et andet sted.

Men det er så osse fordi i "min" race er der visse aftegn og farver jeg ikke vil have, og jeg vil osse se temperamentet først. Men så har jeg heller ikke noget mod at betale depositum.

 

Jeg er meget kræsen med hvem der leverer min næste hvalp. Derfor er jeg også ude - ofte før den bliver produceret og bestiller på baggrund af kendskab til tæven, faderen og opdrætteren.

 

Udseende er helt underordnet og jeg betaler gladelig fx 1000 kr i depositum for at have sikkerhed for fx 1. valg til en tæve. Skulle jeg, mod forventning, ikke kunne lide nogen tæver, vil jeg sige fra og så er det jo op til opdrætter om jeg mister mine 1000 kr. Den risiko tager jeg gerne.

 

Jeg køber ikke hvalp et sted hvor opdrætter vælger hvalp til mig - eller hvor jeg ikke får hele ejerskabet, når hvalpen købes. Klausuler om tilbagekøbsret eller lignende er jeg ikke til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...