Hop til indhold

Hvornår er en lille hund senior?


Tonks
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen :vinken: længe siden.

 

Både mig og Izzie lever endnu, vi bor i Oslo på 3. år nu og lever et travlt liv.

 

Izzie har jo dårligt hjerte og får medicin 2 gange om dagen med 12 timers mellemrom, men hun er fit og dyrlægen sir hun er frisk ellers.

 

Men nu blir hun jo 8 år i februar, er begyndt at få små grå og så var jeg begyndte at spekulere på hvornår hun egentlig kan betegnes som en senior hund? :hmm:

 

Til dem der ikke kender os, er hun en dansk svensk gårdhund. Hun burde ha været i løbetid for 1-2 måneder siden, men ældre hunde får det vist sjældnere har jeg læst mig til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tonks og velkommen tilbage:-D

 

Jeg mener, at have læst, at de små hunde er seniorer, når de er 10-11 år. Luna vejede 28 kg og var senior som 8-årig

 

Godt at høre, at I har det godt, jeg tænker faktisk på jer indimellem:-D

 

Tak :) Jeg tænker også på jer allesammen herinde engang imellem, men livet bare kører derudaf :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at høre fra dig!

 

Små hunde bliver i princippet senere senior end de store, mest fordi de kan lever i længere tid. Dog er en hund senior når hunden er 8 år, uanset størrelse, i mine øjne... Men hvis man sammenligner generelt vil en stor hun, lad os sige en labrador på 8 år, se ældre ud end en lille hund på 8 år f.eks. en Lowchen (Eller DSG). Igen ser en Grand Danois jo endnu ældre ud (Generelt set)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke betegne en lille hund som senior når den er 8 år. Mine svigerforældre har en JRT på 11 år, som bortset fra overvægt, ellers er frisk og rørig og man tænker slet ikke over at han er 11 år. Min veninde har små gadehunde og den ene af hendes er 12 år, det mærker du slet ikke på hende. Hun går stadig lange ture og løber agility. Det er først nu hun er blevet rykket i seniorklassen i agility. Så jeg mener ikke en lille hund bør virke som senior når den er 8 år gammel. DSG'er er kendt for nemt at blive 15-16 år, så der er jo mange år i hende endnu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at se dig herinde igen.

Det med løbetiden så vi ikke ændre sig ved sassy. Det var punktlig til hun var 11 år og fik en livmoderbetændelse.

 

Jeg har tænkt meget på hvordan det går med Izzie, men heldigvis viser du hende flittigt frem på instagram og man bliver helt glad i låget af at se hvor dejligt I har det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tonks og Izzie! Ja, vi bliver jo alle ældre..

Det er nok forskelligt, hvornår man kan kalde en hund for "senior". Det må jo næsten være når den begynder at vise alderstegn. Grå hår, sover mere og er generelt roligere..

Det er lige så dejligt at have en gammel hund som at have en hvalp... skulle jeg hilse fra Silke og sige ;-). Hun fylder 15 d. 4. april..:lun:

 

Med alderen kommer desværre også de kedelige alderssygdomme. Især livmoderbetændelse må du holde godt øje med..... Faktisk kan første tegn være, at løbetiderne bliver uregelmæssige. :hmm:

 

..Silke blev steriliseret, da hun var 7 år. Ikke fordi hun var syg, men fordi jeg var klar over at risikoen for livmoderbetændelse stiger i den alder.

 

Jeg håber at I har nogle dygtige dyrlæger i Oslo. Så er en sterilisation ikke nogen farlig eller stor operation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at se dig herinde igen.

Det med løbetiden så vi ikke ændre sig ved sassy. Det var punktlig til hun var 11 år og fik en livmoderbetændelse.

 

Jeg har tænkt meget på hvordan det går med Izzie, men heldigvis viser du hende flittigt frem på instagram og man bliver helt glad i låget af at se hvor dejligt I har det.

 

Ja izzie hun har det skam godt, det er mig der må op kl.6 hver morgen og styrte hjem til kl.18 hver aften for og gi hende hendes medicin til tiden :lol: Heldigvis har jeg fundet en kombination af bløde godbidder og paté fra Kong så hun elsker at få medicin, og hvis det ikke går hurtigt nok når alarmen lyder så får jeg en hylesalve :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok nogle flere tilskud i seniorfoder. Luna fik aldrig seniorfoder. Hun fik noget til leddene istedet. Dvs til sidst var det til leveren, og det tror jeg var det, der ledte til enden, fordi hun så ikke længere fik det ekstra tilskud til leddene. Men det er gætværk

 

Jeg ville lade Izzie blive på det foder hun får nu, hvis hun trives:-D

 

*******************************************************************************

 

Og en labrador betragtes som senior som 8-årig. Det var ihvertfald først der, at vi begyndte at gå til seniortjek hos dyrlægen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok nogle flere tilskud i seniorfoder. Luna fik aldrig seniorfoder. Hun fik noget til leddene istedet. Dvs til sidst var det til leveren, og det tror jeg var det, der ledte til enden, fordi hun så ikke længere fik det ekstra tilskud til leddene. Men det er gætværk

 

Jeg ville lade Izzie blive på det foder hun får nu, hvis hun trives:-D

 

*******************************************************************************

 

Og en labrador betragtes som senior som 8-årig. Det var ihvertfald først der, at vi begyndte at gå til seniortjek hos dyrlægen:-D

 

Det gør mig ondt, jeg vidste ikke Luna var død :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja izzie hun har det skam godt, det er mig der må op kl.6 hver morgen og styrte hjem til kl.18 hver aften for og gi hende hendes medicin til tiden :lol: Heldigvis har jeg fundet en kombination af bløde godbidder og paté fra Kong så hun elsker at få medicin, og hvis det ikke går hurtigt nok når alarmen lyder så får jeg en hylesalve :lol:

.

Ha ha ha kan høre at hendes personlighed kun er blevet stærkere ha ha ha

Hver gang vi har været i Norge har jeg sendt dig en tanke og når vi har gået på gaderne i oslo har jeg kigget efter en ung kvinde med en lille lækker dsg:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lade hende blive på det foder som hun fungerer på - og hvis du ikke allerede giver tilskud ved siden af, så ville jeg begynde på det. Mine har fået tilskud ved siden af deres foder hele livet (til leddene mv). :-)

 

hvad hedder de? altså hvad er det? kan godt ske mærket ikke findes heroppe, men der er sikkert et alternativ.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad hedder de? altså hvad er det? kan godt ske mærket ikke findes heroppe, men der er sikkert et alternativ.

Der findes mange slags tilskud, men jeg bruger Multiflex fra Svensk Djurapotek :-)http://dogsrus.dk/kosttilskud-36/svenskadjurapotek-athlet-p271

De har også en senior, den kunne måske være relevant :-) @Stjernetosse er forhandler af Svensk Djurapotek og plejer at have ret godt styr på tilskuddene - så måske hun lige giver sit besyv med ift. hvad forskellen er på multiflex og senioren :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til hunde over 7 år er senior det oplagte valg. Den overordnede forskel er at der er spirulina i og så er der lidt mere glukosamin i. Men det giver lidt flere mineraler og hjælper kroppen med at komme af med affaldsstoffer. Det er to super gode produkter med høj koncentration af de virksomme stoffer.

 

okay, har fundet en norsk side der sælger det. Hvilken en er det?

 

https://animail.no/search?search={q=svenska%20djurapoteket}

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør mig ondt, jeg vidste ikke Luna var død :(

 

Tak. Det er også ret nyt. 12. december 2016 måtte vi sige farvel. Spondylosen i ryggen tog hurtigt til (vi snakker fra helt frisk til meget skidt på 1½ uge), så der var ikke noget valg. Det var ekstremt hårdt, men hun fik et godt langt liv og har ikke ondt mere. Og så har jeg heldigvis Claus, så jeg ikke er helt alene om sorgen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har givet mine FT Springere senior foder når de er begyndt at vise alderdomstegn. Det har været omkring 9 års alderen.

 

Ifht alm foder er der mindre fedt i seniorfoder, men stadig rimelig meget protein. Og så er der jo de gode ting til led osv. Jeg giver kun lakseolie som tilskud derudover, men bruger gode godbidder af forskellig slags og råfoder hver 3. dag fordi jeg mener variation er vigtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så nu har jeg købt en bøtte fra svenska djurapoteket, senior. En lakseolie og en trappestige fra ikea til den lille hund. Synes hun er lidt tung i rumpen når hun skal hoppe op i sengen :lol:

 

Ville gerne have støttet dig Stjernetosse, men bestiller jeg fra DK betaler jeg mere + told :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Det er også ret nyt. 12. december 2016 måtte vi sige farvel. Spondylosen i ryggen tog hurtigt til (vi snakker fra helt frisk til meget skidt på 1½ uge), så der var ikke noget valg. Det var ekstremt hårdt, men hun fik et godt langt liv og har ikke ondt mere. Og så har jeg heldigvis Claus, så jeg ikke er helt alene om sorgen:-D

 

Jeg håber, det er OK, at jeg lige låner tråden: Hvordan viste den voldsomme udvikling af spondylosen sig, Jeanette? Jeg spørger, fordi jeg har en snart 12-årig tæve med spondylose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber, det er OK, at jeg lige låner tråden: Hvordan viste den voldsomme udvikling af spondylosen sig, Jeanette? Jeg spørger, fordi jeg har en snart 12-årig tæve med spondylose.

 

Da det rigtig tog fat, startede det med at hun ikke kunne skubbe sig selv ud fra under sofabordet. Og så begyndte hun at slingre de første skridt, når hun var kommet op og stå (min kæreste gik i køkkenet og så havde hun travlt, for tænk hvis hun missede noget mad:lol:). Så begyndte hun at være usikker på turene, fik vendt bagpoterne (ikke på en gang) forkert og var meget længe om at rette dem op igen og fik ikke skidt færdig, for hun havde ikke kræfter til at sidde i den stilling. Til sidst sad hun næsten i spagat. Du kunne næsten ikke se om hun tissede eller sked. Det gik meget stærkt. Det hele tog 1.5 uge og de sidste dage gik det meget meget hurtigt. Hun var i forvejen smertedækket, så hun havde ikke ondt. Vi var til massør om søndagen, hvor jeg sagde at jeg nok ville ringe til dyrlægen mandag. Og det var ikke en forkert beslutning, sagde massøren, der har kendt os i 6-7 år.

 

Hun ser også meget træt ud på de sidste billeder fra den sidste dag, kan jeg godt se nu.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...