Hop til indhold

Cocker spaniel/Golden retriever blanding søges!


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Skal man bruge Tolleren til jagt eller noget ligende, for det vil jeg aldrig komme til...?

 

Okay, jeg giver hende en uge så ;) Vil også heller have et ordentligt svar, end et "ubrugeligt-fastivals-et"....

 

Hvilke sportsgrene er gode til Stabyen? Jeg tror nemligt lige umiddelbart at det er den jeg hælder mest til.

 

Du kan lave hvad som helst med en staby - blot den får lov at bruge næsen ind i mellem. Spor af hvilken som helst slags, lydighed, agility - you name it :mrgreen:

 

Ekaterinas Asta (staby'en) er hentet i Sverige - og hun er det sødeste, lækreste eksemplar af racen, jeg nogensinde har set :5up: (Ok, jeg har kun mødt 3 ud over hende, men alligevel....). Det eneste negative, jeg kan sige om Asta er, at hun er MEGET glad for mad (og det er ikke engang negativt - bare ustyrligt morsomt... og lidt min skyld :oops:)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der gælder nok det samme for stabyen som der gør for retrieverne og spaniels; det er jagthunde, som er nødsaget til at have en indholdsrig hverdag for at fungere (som alle andre hunde, for den sags skyld). Vær bare obs på, hvad hunden er avlet til, og om du er i stand til at give den dén type aktivering.

 

For mig er en retriever eller spaniel let, fordi den er avlet til en høj grad af samarbejde med fører. De arbejder inden for en relativ kort afstand, så selvom de har behov for at løbe løs jævnligt, er det ikke racer der tager en afstikker på et par hundrede meter. Hvilket kan være tilfældet for nogle af de størrere gående jagthunde som tysk ruhår, pointer og andet.

 

Jeg kender ikke nok til stabyen som jagthund til at vide om den går stort, men hvis det er tilfældet må man i hvert fald gøre op med sig selv, om man har mod på en hund, der forsvinder i fuld galop når chancen byder sig, fordi den skal ud og finde vildt.

 

Må få Ekatarina til at fortælle mig mere om den en dag, så jeg kan få stillet min nysgerrighed omkring racen. Men den beskrives som stående hund af spanieltype, så mon ikke de har noget af det samme glade og førermindede sind.

 

En lille ting jeg dog undrede mig over, er hvorfor du falder for denne race, når det lød til du ønskede noget størrelsesmæssigt mellem en golden og en cocker? En han retriever er 56-61 cm, tæver 51-56 cm. Mens cockeren er 39 – 41 cm for hanner og tæver er 38–39 cm. Stabyen er for hanner 53 cm, for tæver 50 cm (ca. det samme som en engelsk springer spaniel) - mens tolleren er 48-51 cm (hanner)/45-48 cm (tæver).

 

Men nu skal alt naturligvis heller ikke afhænge af størrelse, hvis temparementet og alt det andet passer. Selv bor jeg jo i lejlighed med to springer spaniels, og har aldrig forstået folk mener, at man bør bo stort for at have store hunde. Hunden er ligeglad med hvor stort hjemmet er; det er alligevel kun skabt til at slappe af i. Til gengæld forstår jeg godt størrelsen, hvis man ønsker at kunne have den med i en taske eller andet. Men hvis man vil det, skal man nok ned i en cocker størrelse.

 

Sverige er ikke noget problem at hente hund fra, det kan du hente gode råd til herinde også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der gælder nok det samme for stabyen som der gør for retrieverne og spaniels; det er jagthunde, som er nødsaget til at have en indholdsrig hverdag for at fungere (som alle andre hunde, for den sags skyld). Vær bare obs på, hvad hunden er avlet til, og om du er i stand til at give den dén type aktivering.

 

For mig er en retriever eller spaniel let, fordi den er avlet til en høj grad af samarbejde med fører. De arbejder inden for en relativ kort afstand, så selvom de har behov for at løbe løs jævnligt, er det ikke racer der tager en afstikker på et par hundrede meter. Hvilket kan være tilfældet for nogle af de størrere gående jagthunde som tysk ruhår, pointer og andet.

 

Jeg kender ikke nok til stabyen som jagthund til at vide om den går stort, men hvis det er tilfældet må man i hvert fald gøre op med sig selv, om man har mod på en hund, der forsvinder i fuld galop når chancen byder sig, fordi den skal ud og finde vildt.

 

Må få Ekatarina til at fortælle mig mere om den en dag, så jeg kan få stillet min nysgerrighed omkring racen. Men den beskrives som stående hund af spanieltype, så mon ikke de har noget af det samme glade og førermindede sind.

 

En lille ting jeg dog undrede mig over, er hvorfor du falder for denne race, når det lød til du ønskede noget størrelsesmæssigt mellem en golden og en cocker? En han retriever er 56-61 cm, tæver 51-56 cm. Mens cockeren er 39 – 41 cm for hanner og tæver er 38–39 cm. Stabyen er for hanner 53 cm, for tæver 50 cm (ca. det samme som en engelsk springer spaniel) - mens tolleren er 48-51 cm (hanner)/45-48 cm (tæver).

 

Men nu skal alt naturligvis heller ikke afhænge af størrelse, hvis temparementet og alt det andet passer. Selv bor jeg jo i lejlighed med to springer spaniels, og har aldrig forstået folk mener, at man bør bo stort for at have store hunde. Hunden er ligeglad med hvor stort hjemmet er; det er alligevel kun skabt til at slappe af i. Til gengæld forstår jeg godt størrelsen, hvis man ønsker at kunne have den med i en taske eller andet. Men hvis man vil det, skal man nok ned i en cocker størrelse.

 

Sverige er ikke noget problem at hente hund fra, det kan du hente gode råd til herinde også.

 

Stabyen minder meget i sind om en FT spaniel - i hvert fald Asta :mrgreen: Nu er hun selvfølgelig kun et år - men hun er væsentlig mere "vimmer" end de fleste springere, jeg kender.

 

Størrelsen ville jeg ikke tage så meget i betragtning, når jeg skulle vælge hund. En staby er måske nok høj (laaaaange, plettede ben), men ikke "stor" som sådan. Det er SÅ meget vigtigere at finde en hund, der passer til, hvad man har lyst til at lave med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste negative, jeg kan sige om Asta er, at hun er MEGET glad for mad (og det er ikke engang negativt - bare ustyrligt morsomt... og lidt min skyld :oops:)

 

Fortæl! Hvad har du gjort?

 

Og selv æææælsker jeg en hund der er et madøre, det er SÅ dejligt let at træne sådan en :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg er ny her og ved ikke om det er det rigtige sted at skrive, men nu prøver jeg ;)

 

Jeg vil meget gerne have en hundehvalp til næste år - og det skal gerne være en blanding mellem en Cocker Spaniel og Golden Retriever. Er der nogen som får denne slags hvaple næste år (2010)?? Så vil jeg MEGET gerne hører lidt nærmere om pris, pleje, temperament, og også gerne hører fra andre som har erfaring med denne slags blandingshund :)

Hunden går på engelsk vist under "Comfort Retriever"...

 

Vh Ida

Det vil helt sikkert også være en god og dejlig blanding! :5up: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fortæl! Hvad har du gjort?

 

Og selv æææælsker jeg en hund der er et madøre, det er SÅ dejligt let at træne sådan en :-D

 

Kom bare til at have en pose med hengemte pølsestykker i lommen, da Astagatoren var 10 uger :mrgreen: Det var en fin pink pose med røde hjerter på..... og den kom nærmest hel ud næste dag :mrgreen: Det var UMULIGT at få den fra hende! Siden har hun stjålet med næb og kløer.... Tror måske vi er nogle stykker, der synes det er sjovere end Ekaterina gør.... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom bare til at have en pose med hengemte pølsestykker i lommen, da Astagatoren var 10 uger :mrgreen: Det var en fin pink pose med røde hjerter på..... og den kom nærmest hel ud næste dag :mrgreen: Det var UMULIGT at få den fra hende! Siden har hun stjålet med næb og kløer.... Tror måske vi er nogle stykker, der synes det er sjovere end Ekaterina gør.... :blink:

 

*Fniiis*

 

Og ja, man er aldrig helt tilfreds som hundeejer, når det er ens egen hund der laver sådanne numre. En af mine gamle hunde nåede som hvalp at sluge et ben fra en teddybjørn inden jeg nåede at reagere. Turde ikke - efter at have set for mange afsnit af Emergency Vets på Animal Planet - at forsøge at lade det passere, men røg på dyrehospitalet til nattetakst for at give hende brækmiddel.

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille ting jeg dog undrede mig over, er hvorfor du falder for denne race, når det lød til du ønskede noget størrelsesmæssigt mellem en golden og en cocker?

 

Jeg forelskede mig allerførst i Welsh springer spaniel og jeg synes stadig den er helt fantastisk. Men den kræver mere motion end Staby'en, ikke?

 

Men så kom jeg i tvivl om det var bedre at finde en hund der var lidt mindre. (Ved godt Welsh'en er mindre end Springeren og Staby'en). Og så tænke jeg en blanding måske var mindre, men kan godt se at det måske ikke sker :S

 

Jeg er blevet enig med min selv om at jeg gerne vil have en hund der bliver omkring en halv meter høj, da jeg ikke er til de helt små hunde. Selvom de helt sikkert er mere pratiske på visse områder, f.eks. i lejlighed og i bussen og helt sikkert også nogle dejlige dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da bare lige indskyde at fordi man køber DKK eller SKK hunde, kan man altså heller ikke være sikker på at man får et bestemt temperament.

 

Min fattige statestik siger: en luddoven flatcoat og en lidt skarp (social dum) springer. Ikke liiige det man forventer sig når man køber hunde af disse racer. Jeg bliver mere og mere overbevist om at det sgu nok er lidt af et lotteri, uanset hvilken 8-ugers hvalp man køber og at man kun skal regne med sandsynligheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha: Så du mener det er lige meget hvilken hund jeg køber, fordi man ikke kan regne med temperamentet på racen passer på den hund man får? Har jeg forstået det korrekt?

 

Og hvad mener du med en "social dum" springer?

 

Nej, selvfølgelig er det ikke ligemeget. Man skal bare ikke tro at alt går lige efter hvad man forventer/ har læst eller hørt, selvom hvalpen er efter godkendte DKK hunde. Ikke alle racehunde er racetypiske og det gælder både eksteriør og "interiør".

 

Med social dum mener jeg en hund der ikke formår at gøre sig ordentlig forstået og forstå andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...
Gæst bobodrengen
Hej,

Jeg er ny her og ved ikke om det er det rigtige sted at skrive, men nu prøver jeg ;)

 

Jeg vil meget gerne have en hundehvalp til næste år - og det skal gerne være en blanding mellem en Cocker Spaniel og Golden Retriever. Er der nogen som får denne slags hvaple næste år (2010)?? Så vil jeg MEGET gerne hører lidt nærmere om pris, pleje, temperament, og også gerne hører fra andre som har erfaring med denne slags blandingshund :)

Hunden går på engelsk vist under "Comfort Retriever"...

 

Vh Ida

 

Det bliver til en super god hund:-D

jeg har en dreng på snart 7 år. han har et rigtig godt sind og meget arbejds villig.

den er lære nem og vil gøre alt for dig:hjerte:

jeg træner dch lydighed med ham i b klassen men har desværre ikke haft tiden til at gå til konkurrence i b klassen endnu. men han er bestemt klar og vil sikkert klare sig rigtig godt i b programmet.

mental var han dog ,,gammel`` knap 4 år inden han blev klar til konkurrence i c klassen, ikke fordi han ikke kunne men havde ikke ro i bagen til at fx lave de kedelige lydigheds øvelser. men snakker vi arbejds øvelser var og er han super dygtig. men da han først kom igang var han super stabil.

det er en meget ivrig hund der ikke gider stå stille når vi træner, så den skal nok holde dig igang:slem:.

og han er en hund der har fået min til at måtte opfinde trænings metoder for at han ikke syntes det er kedeligt, da den er super lærenem

det er også en super ag. hund hurtig og adræt

så kan varmt anbefale den type hund men kun hvis du har tid og lyst til at træne med den,

du skal sørge for at den får lov at bruge hovedet :rolleyes: med søg. (finde ting) og spor

som den er super god til

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver til en super god hund:-D

jeg har en dreng på snart 7 år. han har et rigtig godt sind og meget arbejds villig.

den er lære nem og vil gøre alt for dig:hjerte:

jeg træner dch lydighed med ham i b klassen men har desværre ikke haft tiden til at gå til konkurrence i b klassen endnu. men han er bestemt klar og vil sikkert klare sig rigtig godt i b programmet.

mental var han dog ,,gammel`` knap 4 år inden han blev klar til konkurrence i c klassen, ikke fordi han ikke kunne men havde ikke ro i bagen til at fx lave de kedelige lydigheds øvelser. men snakker vi arbejds øvelser var og er han super dygtig. men da han først kom igang var han super stabil.

det er en meget ivrig hund der ikke gider stå stille når vi træner, så den skal nok holde dig igang:slem:.

og han er en hund der har fået min til at måtte opfinde trænings metoder for at han ikke syntes det er kedeligt, da den er super lærenem

det er også en super ag. hund hurtig og adræt

så kan varmt anbefale den type hund men kun hvis du har tid og lyst til at træne med den,

du skal sørge for at den får lov at bruge hovedet :rolleyes: med søg. (finde ting) og spor

som den er super god til

Velkommen til;-) og det er sjovt at høreom hvad du har fået ud af den blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ups... jeg sidder her og tænker at det da var en underlig blanding, indtil at jeg kommer i tanke om at min første hundehvalp var en blanding af labrador og springer spaniel :mrgreen: flot :stupid:

 

Han var tilgengæld en super dejlig og nem hund! Kørte af og til i liiiidt for højt gear, men måske det lige så meget var førens skyld... lækker hund var han i hvert fald! Desværre havde han flere medfødte sygdomme (som nogle af hans søskende også viste sig at have), og måtte aflives knap 2 år gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...