Hop til indhold

HJÆLP TIL RACE!!!


Gæst Puppy Dogg
 Share

Recommended Posts

Gæst Puppy Dogg

Hej jeg har ledt efter en race for mig i rigtig lang tid, men kan sku ikk finde en perfekt en.. hvad ville i anbefale, her er mine krav -

 

-> Glad for at arbejde!

-> Beskyttelses/vagthund | knap så vigtigt |

-> Nem at træne! (glad for at arbejde)

-> Førerfikseret!

-> Enmandshund!

-> Gerne lidt udfordring i!

-> Må gerne være lidt tilbageholdene over for fremmede | knap så vigtigt |

-> Meget opmærksom og "alert"

-> Glad og legesyg!

-> Være meget tæt knyttet til ejer!

-> Energisk - helst lidt højt motions behov!

-> Helst kortpelset | knap så vigtigt |

-> Helst noget mastiff lignende | knap så vigtigt |

-> Skal bo i lejlighed så ikke for stor men heller ikk for lille mellem 20-30 kilo

 

håber i kan hjælpe mig lidt har været i gennem en masse, men det er sku svært syntes jeg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Puppy Dogg

Altså jeg har planer om at skulle træne op til nogle konkurrencer og se hvor det fører os hen.

noget lydighedstræning, agility eller andet afhængig af racen og hvad hunden er god til ;)

Jeg har snakket med mange Aussie ejere og opdrættere blandt andet painted magic har været oppe og besøge TipTop Aussies og været til hundeleg hos Bitta (Leading angels).. snakker stadig en masse med Naja som ejer Pippi, Lucca og Travis.

så det er klart en race i mine overvejelser..

 

Kender du til Koolien?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Puppy Dogg
Nu kender jeg ikke meget til mastifferne, men er de ikke svære at sætte sammen med krav som: førerfikseret, trænbare og arbejdsglade? :confused: eller er det bare mig der helt har misforstået noget der?

 

men det afhænger selvfølgelig af hvad man lægger i de ord... :hmm:

 

 

Nej det er rigtig der er ikke mange mastiff og lignende der er under mine krav desværre.. også derfor jeg har skrevet mindre vigtigt ved dem..

Jeg elsker udseendet på disse hunde, men jeg tror desværre ikke der er nogle af dem der passer til mig som person!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja den, jeg har forsøgt at finde lidt info!

den virker som en lækker hund..

kender du noget til den?

Ikke ret meget.

 

Ved at det er en kvæghund, og bestemt ikke en "blød" en af slagsen.

Kunne ikke forestille mig at den ville trives, hvis ikke man brugte den til det den er skabt til.

Og så har jeg svært ved at tro at der er ret mange opdrættere af dén race, udenfor australien.

 

Men jeg ved ikke ret meget om den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Puppy Dogg
Ikke ret meget.

 

Ved at det er en kvæghund, og bestemt ikke en "blød" en af slagsen.

Kunne ikke forestille mig at den ville trives, hvis ikke man brugte den til det den er skabt til.

Og så har jeg svært ved at tro at der er ret mange opdrættere af dén race, udenfor australien.

 

Men jeg ved ikke ret meget om den :-)

 

Ja, den virker rimlig hardcore!

det er ellers en lækker hund.. også kan jeg godt lide at den er korthåret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Koolien og cattledog'en er ikke det samme

 

Koolien er mere Aussie-agtig og sandsynligvis en af stamfædrene til Aussien: http://www.australian-koolies.info/

 

Jeg kender ikke så meget til Cattledoggen andet end det jeg har set rundt omkring. En dejlig hund, hvis man forstå at tackle deres til tider lidt heftige temp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Koolie http://en.wikipedia.org/wiki/Koolie

 

Hvad med Kelpien? Den er ihvertfald nok nemmere at finde i DK / europa end koolien...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Kelpie

 

http://www.kelpie.dk/

 

Jeg kender ikke rigtigt noget til nogen af racerne, men vi har en kelpie på det hvalpehold jeg går på. Lækker hund, men synes noget mere selvstændigt indrettet end den aussie vi også har på holdet - som er meget førerfikseret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke meget til mastifferne, men er de ikke svære at sætte sammen med krav som: førerfikseret, trænbare og arbejdsglade? :confused: eller er det bare mig der helt har misforstået noget der?

 

men det afhænger selvfølgelig af hvad man lægger i de ord... :hmm:

 

 

:mrgreen: Jeg tror måske også det kommer an på opdragelse og trænings kloghed :mrgreen:

 

 

Men umidelbart ligger det til mastiffer at de er selvstændige og til dels stædige :mrgreen: så udfordringen er der.

 

Men igen, hvis en 5. gangs hunde ejer (dogue hvor er duuuuuuuuu?) havde en mastiff (Dogue???) så ville han måske have nemmere ved det, da kendskabet er en del større :mrgreen:

 

Ud fra hvad jeg har hørt fra Aslans kuld, så er han langt fra den eneste han-hund der kan være komplet umulig og vil han ikke så vil han IKKE, og vi kan ikke rokke ham :mrgreen: Men det kunne vel også være generne, jeg må indrømme at jeg aldrig nogen sinde vil sige, at en broholmer er en god førstegangs hund, for det er det altså ikke :oops:

 

Jeg snakkede med nogle der havde engelsk mastiff opdrat igennem mange mange mange år, og havde deres hund ikke lyst til at gå rundt i ringen, så gik de.......:mrgreen: De gider ikke rigtig yde, de ville bare gerne kløes og nusses 24 timer i døgnet :mrgreen: Men vagtsomme? Meget, og så gør de vidst ikke så meget.

 

Men enhver anden kunne jo måske have skabt andre hunde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej jeg har ledt efter en race for mig i rigtig lang tid, men kan sku ikk finde en perfekt en.. hvad ville i anbefale, her er mine krav -

 

-> Glad for at arbejde!

-> Beskyttelses/vagthund | knap så vigtigt |

-> Nem at træne! (glad for at arbejde)

-> Førerfikseret!

-> Enmandshund!

-> Gerne lidt udfordring i!

-> Må gerne være lidt tilbageholdene over for fremmede | knap så vigtigt |

-> Meget opmærksom og "alert"

-> Glad og legesyg!

-> Være meget tæt knyttet til ejer!

-> Energisk - helst lidt højt motions behov!

-> Helst kortpelset | knap så vigtigt |

-> Helst noget mastiff lignende | knap så vigtigt |

-> Skal bo i lejlighed så ikke for stor men heller ikk for lille mellem 20-30 kilo

 

håber i kan hjælpe mig lidt har været i gennem en masse, men det er sku svært syntes jeg!

 

Det vigtigste punkt er det, du skriver sidst: "Skal bo i lejlighed...."

Hvis ikke hunden egner sig til at bo i lejlighed, så er alle de andre punkter ligemeget.

 

---Du skal ikke have en hund, som du ikke kan BÆRE til og fra din lejlighed. Så hvis du har gode kræfter og ikke skal bo højere end 1-2 sal, så kan du sikkert godt klare en hund på 30 kilo.

Ellers skal du holde dig til en hund der vejer mindre. En hvalp må ikke gå på trapper. Og selv en fuldvoksen hund kan få skader på benene som gør at den ikke kan gå op og ned af trapper.

 

---Måske en af de mindre kendte sennenhunde? Appenzeller- eller entlenbucher Sennenhund.

 

Appenzeller:

http://www.bufas.dk/

http://razco.holgerd.dk/homedk.htm

 

Entlenbucher

http://www.entlebucher.dk/dindex.htm

 

Entlenbucheren er den mindste.

 

Begge racer er arbejdshunde som har brug for aktivering.

 

--Det eneste punkt, de ikke opfylder, er punktet om at hunden skal være "mastiff-agtig". Det mener jeg er uheldigt og uforeneligt med at bo i en lejlighed. Der kan når som helst komme regler for hvilke racer, man må have hvor, så det er et usikkert valg at planlægge en "mastiff-agtig hund".

 

---Sennenhvalpe er totalt fantastisk charmerende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Puppy Dogg
Det vigtigste punkt er det, du skriver sidst: "Skal bo i lejlighed...."

Hvis ikke hunden egner sig til at bo i lejlighed, så er alle de andre punkter ligemeget.

 

---Du skal ikke have en hund, som du ikke kan BÆRE til og fra din lejlighed. Så hvis du har gode kræfter og ikke skal bo højere end 1-2 sal, så kan du sikkert godt klare en hund på 30 kilo.

Ellers skal du holde dig til en hund der vejer mindre. En hvalp må ikke gå på trapper. Og selv en fuldvoksen hund kan få skader på benene som gør at den ikke kan gå op og ned af trapper.

 

---Måske en af de mindre kendte sennenhunde? Appenzeller- eller entlenbucher Sennenhund.

 

Appenzeller:

http://www.bufas.dk/

http://razco.holgerd.dk/homedk.htm

 

Entlenbucher

http://www.entlebucher.dk/dindex.htm

 

Entlenbucheren er den mindste.

 

Begge racer er arbejdshunde som har brug for aktivering.

 

--Det eneste punkt, de ikke opfylder, er punktet om at hunden skal være "mastiff-agtig". Det mener jeg er uheldigt og uforeneligt med at bo i en lejlighed. Der kan når som helst komme regler for hvilke racer, man må have hvor, så det er et usikkert valg at planlægge en "mastiff-agtig hund".

 

---Sennenhvalpe er totalt fantastisk charmerende..

 

Altså vil lige informere alle med mastiff-lignende mener jeg også bulldog - amstaff osv som er mindre.. så kunne have sagt "muskelhund" - men da jeg ikke mener at ordet muskelhund kan bruges som betegnelse af disse racer, da det ikk er en speciel kategori, valgte jeg at skrive mastiff-lignende..

 

sad og læste om Appenzelleren tidligere og fandt den utrolig interessant og syntes faktisk den passede rigtig godt til mine krav vil jeg undersøge nærmere! rigtig dejlige hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Puppy Dogg
Det vigtigste punkt er det, du skriver sidst: "Skal bo i lejlighed...."

Hvis ikke hunden egner sig til at bo i lejlighed, så er alle de andre punkter ligemeget.

 

---Du skal ikke have en hund, som du ikke kan BÆRE til og fra din lejlighed. Så hvis du har gode kræfter og ikke skal bo højere end 1-2 sal, så kan du sikkert godt klare en hund på 30 kilo.

Ellers skal du holde dig til en hund der vejer mindre. En hvalp må ikke gå på trapper. Og selv en fuldvoksen hund kan få skader på benene som gør at den ikke kan gå op og ned af trapper.

 

Jeg mener der er elevator i bygningen derfor jeg skriver at den godt kan være lidt større..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Puppy Dogg
Koolie http://en.wikipedia.org/wiki/Koolie

 

Hvad med Kelpien? Den er ihvertfald nok nemmere at finde i DK / europa end koolien...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Kelpie

 

http://www.kelpie.dk/

 

Jeg kender ikke rigtigt noget til nogen af racerne, men vi har en kelpie på det hvalpehold jeg går på. Lækker hund, men synes noget mere selvstændigt indrettet end den aussie vi også har på holdet - som er meget førerfikseret...

 

Ja er ogs det indtryk jeg har fået af Kelpien, men den er godt nok smuk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vil lige informere alle med mastiff-lignende mener jeg også bulldog - amstaff osv som er mindre.. så kunne have sagt "muskelhund" - men da jeg ikke mener at ordet muskelhund kan bruges som betegnelse af disse racer, da det ikk er en speciel kategori, valgte jeg at skrive mastiff-lignende..

 

sad og læste om Appenzelleren tidligere og fandt den utrolig interessant og syntes faktisk den passede rigtig godt til mine krav vil jeg undersøge nærmere! rigtig dejlige hund!

 

--Ja... jeg mener også, at en amstaff matcher dine krav. Bare ikke i et lejlighedskompleks. Dels kan kamp-muskelhunde være/blive helt forbudt i kvarteret, og dels KAN det usandsynlige ske, at de racer bliver forbudt i Danmark...

Når du HAR mulighed for at vælge, så er det sikrest at vælge de "uønskede" racer fra. --Du kommer nemt til at stå med en hund, der SKAL have mundkurv og snor på hver eneste gang du er udenfor din lejlighed...

 

Selv om de racer måske ikke er forbudte i det øjeblik du flytter ind med din hund, så kan der opstå mange trængsler med en hvalp i en lejlighed. Og kommer der klager over din hund, så kan du blive presset til at skille dig af med den.

Der kommer ikke lige så let klager over en sennenhund... Eller en anden hyrdehund.

Alle vi, der bor i lejlighed med vores hunde, er afhængige af vores naboers velvilje.

Hvis du ønsker en større sennenhund er der også grosser schweizer sennenhunden. Og den største, Berner Sennenhunden som jeg personligt har tabt mit hjerte til.

Men det er en rigtig stor hund. --Med en masse pels. Og et mildere/roligere temperament. Jeg tror, de tre andre sennenhunde passer bedre til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej jeg har ledt efter en race for mig i rigtig lang tid, men kan sku ikk finde en perfekt en.. hvad ville i anbefale, her er mine krav -

 

-> Glad for at arbejde!

-> Beskyttelses/vagthund | knap så vigtigt |

-> Nem at træne! (glad for at arbejde)

-> Førerfikseret!

-> Enmandshund!

-> Gerne lidt udfordring i!

-> Må gerne være lidt tilbageholdene over for fremmede | knap så vigtigt |

-> Meget opmærksom og "alert"

-> Glad og legesyg!

-> Være meget tæt knyttet til ejer!

-> Energisk - helst lidt højt motions behov!

-> Helst kortpelset | knap så vigtigt |

-> Helst noget mastiff lignende | knap så vigtigt |

-> Skal bo i lejlighed så ikke for stor men heller ikk for lille mellem 20-30 kilo

 

håber i kan hjælpe mig lidt har været i gennem en masse, men det er sku svært syntes jeg!

 

Undskyld, men synes ikke de to ting hænger sammen. Er ikke sikker på de andre i opgangen vil synes om en hund der gør meget.

 

det med rødt: en speciel grund til det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Udfra den "hund" du beskriver bortset fra størrelsen :engel: så ville jeg sige dansk/svensk gårdhund :mrgreen:

 

Det er ikke den mest exotiske hunderace, men DAMN IT det er en god lille arbejdsglad hund. Den er nem at træne og villig til at lære nyt, perfekt til agility og glad for sin ejer.

 

Nogle gårdhunde er meget tilbageholdende, men Izzie fx. er glad for mennesker og vil altid gerne snakke.

 

Den er en god lille vagthund, og er nem at transportere (bus, tog, cykel etc.) og god i en lejlighed da den ikke er så stor. Selvom du skal dedikere lidt tid på at træne den i ikke at gø af den mindste lyd, da det ellers vil irritere dine naboer :engel: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...