Alt der er opslået af Therese
- hvilken hund passer os
-
hvilken hund passer os
Ja, sikkerhed for at være raceren. Men den giver da ikke garanti for ret meget andet. Selvom man tjekker linjerne godt igennem, så findes der vist ingen helt "raske" linjer. Jeg har kigget på en del stamtavler og i racer, hvor der i forvejen er sygdomme, har jeg endnu ikke fundet en linje, hvor der ikke optræder sygdomme. Så selvom man kan gøre sit forarbejde ret godt med en stamtavle, kan man jo godt risikere, at ens hund bliver syg alligevel.
- Vores nye familiemedlem <3
- Terapi/besøgshund - hvilke racer fungere godt?
- Dejlige charmerende Hudson søger nyt blivende hjem....1500kr.
-
Månedens hund maj 2013 "Hundevenner"
Tillykke med det Det var altså også lidt en oplagt vinder, selvom der var rigtig mange skønne
-
Del jeres dejlige myndebilleder med os andre
Årh, på den måde... Troede ikke det påvirkede ham på den måde. Men håber da det lykkedes for dig/jer en dag, for det er da lidt synd for ham
-
Hvad er en BC af sportslinier?
Nej. Jeg skriver, at Bobos lyst til at hente er et instinkt. Men det er ikke instinktivt for en hund at være god på en træningsplads. Altså: Bobo ville sikkert være ganske god på en træningsplads, fordi han er samarbejdsvillig og lærenem. Men det er ikke instinktivt for ham på samme måde, som hvis jeg beder ham hente en and. Så der kan være egenskaber, som gør at en hund klarer sig godt til en bestemt form for træning, men det er ikke ensbetydende med at det er et instinkt.
-
Hvad er en BC af sportslinier?
Nej, det er jeg godt nok ikke. Du skal bare læse hvad der bliver skrevet. Jeg har aldrig sammenlignet selve arbejdet med noget som helst. Jeg har udelukkende skrevet om min mening omkring hvorvidt en hund er født til at kunne være redningshund eller ej. Jeg forstår udmærket hvad du skriver. Jeg er bare ikke enig med dig. Til gengæld forstår du vist ikke hvad jeg skriver til dig. Jeg har nemlig aldrig nogensinde påstået, at egenskaberne der skaber en god redningshund ikke er nedarvet. Selvfølgelig er de da det. Det eneste jeg har skrevet er, at det i MIN verden ikke er noget instinktivt om en hund bliver en god redningshund eller ej. Som sagt, så forstår jeg det fint. Jeg er bare overhovedet ikke enig. Der er forskel, Dina. Og ja, lad os holde.
-
Hvad er en BC af sportslinier?
Nej I min verden er et instinkt noget, som et dyr gør uden at tænke over det først. F.eks. hesten, der stikker af, når den bliver bange. Eller labradoren, der henter den genstand du beder den om at hente. Eller Border Collien, der hyrder får uden at du behøver sige et ord. Dét synes jeg er instinkt. I min verden er det ikke instinktivt at en hund kan finde en gemt person eller klare sig godt til en lydighedsprøve. Det er ikke noget de bare gør og det er ikke noget, der er nedarvet. Og derfor mener jeg godt, at jeg kan sammenligne træningspladsen med arbejdet i ruinen i den her forbindelse.
-
Hvad er en BC af sportslinier?
Ej, hold nu. Jeg siger jo ikke, at man ikke avler efter bestemte egenskaber, for selvfølgelig gør man det. Alt andet ville jo ikke give mening. Jeg skriver, at man så vidt jeg ved ikke avler hunde specifikt til redningshunde - med alt hvad det indebærer. Det skriver jeg også senere i det indlæg du startede med at citere mig fra. Troede det var ret tydeligt, at jeg selvfølgelig snakkede om hvorvidt redningshunde kan deres "job" pr. instinkt eller ej og at jeg ikke anfægtede, at man kiggede på egenskaber, når man avler hunde
-
Del jeres dejlige myndebilleder med os andre
Det lyder virkelig som om der er liv og glade dage hjemme hos dig, Kim! Altid en eller anden hund at grine af
-
Hvad er en BC af sportslinier?
Men de egenskaber betyder jo ikke, at hunden automatisk ved hvad den skal gøre i en bestemt situation, det være sig på en træningsplads eller i en ruin. Jeg kan jo bruge Bobo som eksempel. Jeg har aldrig nogensinde behøvet at fortælle ham, at han er en apporterende jagthund - jeg har aldrig behøvet gøre mig de store anstrengelser for at lære ham at hente ting. Altså må det i min verden være noget arveligt og dermed et instinkt. Kan vi være enige om det? Du kan ikke på samme måde forvente, at en hund bare ved hvad den skal gøre, når den ser en ruin eller sætter poterne på en træningsplads - heller ikke selvom den er avlet efter at skulle kunne dette. Det er noget de skal lære. At en hund er egnet til noget, mener jeg altså ikke nødvendigvis behøver betyde, at det er instinktivt for hunden.
- Morris
-
Hvad er en BC af sportslinier?
Ja, det var så heller ikke det jeg mente. Som jeg skrev, er der mig bekendt ikke nogen, der avler specifikt efter at en hund skal være redningshund på samme måde, som man bevidst avler efter at få gode jagthunde eller gode hyrdehunde. I princippet kan du vel komme med en hvilken som helst race eller blanding og bruge den, hvis den har det der skal til. Det kan du ikke på samme måde, hvis du vil hyrde med din hund eller gå på jagt med den - eller andet, som er mere racespecifikt. Der er nogle racer, der er kendt for at kunne nogle bestemte ting, men jeg har aldrig hørt om bestemte racer, der var bedre egnede end andre som redningshunde. Og dog, for det er selvfølgelig klart at nogle racer ER bedre egnede end andre, men som jeg skrev, er det jo ikke egenskaber, som man helt bevidst avler efter, fordi man planlægger at hunden skal bruges som redningshund. Ikke på samme måde, som man gør med en labrador eller en border collie.
-
Hvad er en BC af sportslinier?
Men hvordan kan noget være et instinkt, når der ikke er avlet specifikt efter det? Som jeg ser det, handler det om at der skal være nogle specifikke egenskaber til stede for at en hund kan blive en god redningshund såsom vedholdenhed og tilpas meget selvstændighed til at kunne udføre opgaven på egen pote. Men det er vel ikke egenskaber man som sådan avler efter, fordi man skal bruge det til noget eller hvad? Når man avler en hyrdehund eller en jagthund, er der vel nogle bestemte egenskaber man avler efter, så det bliver instinktivt hvad hunden skal gøre, når den ser et får eller bliver sendt ud for at hente nedskudt vildt. Men mig bekendt er der da ikke nogen, der decideret avler redningshunde og derfor har jeg lidt svært ved at forstå, hvordan det kan være instinktivt at finde en fremmed i en ruin. For mig svarer det lidt til at sige, at man avler LP-hunde. Man kan avle hunde, der er førerorienterede og elsker at træne, så de derfor har vist, at de klarer sig godt på banen. Men man avler det jo ikke frem som et instinkt, så hunden på forhånd bare ved hvad den skal på en lydighedsbane. Og det er egentligt det der gør forskellen for mig; om hunden bare gør det eller om den skal trænes til det først.
-
Terapi/besøgshund - hvilke racer fungere godt?
Bobo er god til det. Han trisser bare rundt og tager kun kontakt, hvis borgeren selv indbyder til det. Men som det også bliver nævnt, handler det nok en hel del om individet, for der er helt sikkert nogle labber, som ikke egner sig og hunde af andre racer, som ville være helt perfekte Men ellers tænker jeg da, at hunden skal være rolig og imødekommende, som du selv er inde på Ida. Den skal nok heller ikke være sart mht. "underlige" mennesker, der går med rolator, stok eller sidder i kørestol. Eller bøjer sig ned over dem og klapper dem på hovedet. Og så skal den selvfølgelig elske mennesker Så hvis man skal generalisere, vil jeg nok sige, at retrieverne og selskabshundene er et godt bud. Men det handler som sagt meget om individet, så man kan vel også være "heldig" at få en hund af en anden race, som ville være god til det
-
Hvor pylret må man være?
Det synes jeg da ikke er pylret :hmm: Det er da i min verden langt bedre at være sikker end at gå og spekulere over det. Nu ved du, at der ikke er noget og så behøver du ikke være bekymret over det.
-
Hvad er en BC af sportslinier?
Nej, alle hvalpene ville selvfølgelig ikke arve det Men nogle af hvalpene ville, og efter nogle generationer vil du så naturligt nok få flere og flere hunde, der ville egne sig perfekt som redningshunde.
- Smokey :)
-
Må andre opdrage jeres hunde?
På den måde, som det er beskrevet i startindlægget: aldrig nogensinde!! Jeg ville blive rigtig, rigtig sur og ked af det, hvis nogen fandt på at behandle min hund sådan. Men jeg har jo nogle regler for min hund og dem må folk selvfølgelig gerne "hjælpe" mig med bliver overholdt. Hvis han f.eks. tigger eller hopper op. Men det skal selvfølgelig være på en ordentligt måde. De må gerne sige "nej" til ham, men de skal ikke slå til ham eller andre ting, som gør ondt på ham. Og jeg kan heldigvis ikke umiddelbart komme i tanke om nogen, som jeg tror kunne finde på det :hmm:
- Hvordan ser din dag/hverdag ud med din Border Collie?
-
Hvordan ser din dag/hverdag ud med din Border Collie?
Det er nok rigtigt. Og et andet problem kunne også være, at de opfatter ting så hurtigt... Forestiller mig i hvert fald, at det kræver en del planlægning i træningen, så man ved hvad man går efter og ikke får belønnet for noget forkert. Så hurtig er Bobo jo ikke ligefrem Men okay, problem og problem. Hvis man er bevidst om det, er det nok ikke så slemt. Og det er jo heller ikke fordi jeg går og planlægger at købe en BC, men det ville da være et fantastisk valg, hvis jeg en dag bliver bidt af en eller anden form for træning
- Hvordan ser din dag/hverdag ud med din Border Collie?
-
Vis mig yderpunkterne indenfor din(e) race(r)
Og du snakker om mutant schæfere