Hop til indhold

Hunde med på restaurant; Er det normalt i Danmark?


Shii
 Share

Recommended Posts

hvorfor laver I det om til 3 timer? er det fordi i løber tør for argumenter.

Man skal ikke være overmåde meget intelligent for at forudse solens bevægelser en times tid frem.

Det virker som om I bare vil være efter folk, som efterlader en hund i bilen også selvom det er fuldt forsvarligt.

 

Jeg dropper ud her. 1 time i en bil med max 30 grader, ventilation og frisk vand er ikke noget problem. Overhovedet.

 

Det synes jeg er et problem. Men det er nu ikke derfor jeg siger 3 timer. Når man skal på restaurant tager det ofte for mig imellem 2-3 timer...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 156
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det er 30 grader ville jeg ALDRIG efterlade min hund i bilen, uanset kort tid, skygge, ventilation, vand osv. Der blir rigtig hurtigt så varmt at det ikke er behageligt, og i værste fald dødeligt, for hunden at opholde sig der. Hunde i varme biler er bare no go! Jeg ville til hver en tid foretrække den lå under bordet et sted, dér blir ikke op til 80 grader i løbet af den tid jeg sidder der.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor laver I det om til 3 timer? er det fordi i løber tør for argumenter.

Man skal ikke være overmåde meget intelligent for at forudse solens bevægelser en times tid frem.

Det virker som om I bare vil være efter folk, som efterlader en hund i bilen også selvom det er fuldt forsvarligt.

 

Jeg dropper ud her. 1 time i en bil med max 30 grader, ventilation og frisk vand er ikke noget problem. Overhovedet.

 

Det er absolut ikke forsvarligt, og burde derfor være et problem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er et problem for en hund at opholde sig en time i 30 grader med adgang til vand - uanset hvor - så er det naturligvis også et problem i en bil.

 

Hvis det ikke er et problem for en hund at opholde sig en time i 30 grader i et værelse hvorfor skulle det så være det i en bil? Det for står jeg ikke.

 

Jeg forudsætter, som jeg skriver, at den maximale temperatur i bilen bliver 30 grader, der er ventilation og vand. Hvad er problemet?

 

Jeg kunne mageligt selv tage en lur i sådan en bil. "No problems". I bilen kan hunden slappe af. Det er kendt og trygt miljø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige at jeg er helt enig med PBC her;) mine hunde er rigtig ofte i bilen i en time når vi er på træningspladsen, hvis bilen er parkeret i skyggen og der er åbne vinduer og bagklap på klem, så bliver det ikke varmere i bilen end ude;) jeg kan sagtens forudse solens gang i en time frem;)

jeg er så på ingen måde et menneske der kunne tænke mig at opholde mig ved et bord i 3 timer;) og da slet ikke med mine hunde parkeret under bordet;)

vi har tydelig en meget forskellig indstilling til det;) fred være med det;) jeg er ikke interesseret i at have mine hunde med på restaurant og mener at de har det betydelig bedre i bilen;) andre mener noget andet;) sådan er det;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er et problem for en hund at opholde sig en time i 30 grader med adgang til vand - uanset hvor - så er det naturligvis også et problem i en bil.

 

Hvis det ikke er et problem for en hund at opholde sig en time i 30 grader i et værelse hvorfor skulle det så være det i en bil? Det for står jeg ikke.

 

Jeg forudsætter, som jeg skriver, at den maximale temperatur i bilen bliver 30 grader, der er ventilation og vand. Hvad er problemet?

 

I bilen kan hunden slappe af. Det er kendt og trygt miljø.

Dét med blåt er problemet... Man har ikke ret store muligheder for at sikre sig at temperaturen holder sig under de 30° - hvis ikke man lader bagsmæk og vinduer stå helt åbne, og der samtidig er lidt vind. Og nej, heller ikke hvis bilen står i skygge! At vinduerne står lidt på klem gi'r næsten ingenting. Og det er jofaktisk ikke ret svært at "bevise" - det er bare om at sætte sig i bilen selv, og prøve. Lige som han gør i den video der bli'r linket til. Og lige som jeg, og sikkert flere med mig, selv har prøvet på egen krop. Det er ikke fedt, selv uden tyk hundepels...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er et problem for en hund at opholde sig en time i 30 grader med adgang til vand - uanset hvor - så er det naturligvis også et problem i en bil.

 

Hvis det ikke er et problem for en hund at opholde sig en time i 30 grader i et værelse hvorfor skulle det så være det i en bil? Det for står jeg ikke.

 

Jeg forudsætter, som jeg skriver, at den maximale temperatur i bilen bliver 30 grader, der er ventilation og vand. Hvad er problemet?

 

I bilen kan hunden slappe af. Det er kendt og trygt miljø.

 

Problemet er, at selvom bilen står i fuld skygge, så bliver der altså mere end de 30 grader varmt inde i bilen, end det er udenfor..

 

Da vi var på ferie ex. der var det som at gå ind i en mur af varme, hver gang vi gik ind i bilen, efter 10-30 min. pause hvor bilen var parkeret i skygge, gerne på rastepladser i skov halløj og med bagageklappen åben, fordi vi jo have hundene ude i mens..

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er, at selvom bilen står i fuld skygge, så bliver der altså mere end de 30 grader varmt inde i bilen, end det er udenfor..

 

Da vi var på ferie ex. der var det som at gå ind i en mur af varme, hver gang vi gik ind i bilen, efter 10-30 min. pause hvor bilen var parkeret i skygge, gerne på rastepladser i skov halløj og med bagageklappen åben, fordi vi jo have hundene ude i mens..

 

Lige mine erfaringer, og denne sommer var ekstra slem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så nu laver I lige om på kriterierne igen - og forudsætter at der bliver mere end 30 grader i bilen. Det var jo ikke udgangspunktet.

 

Videoen viser intet om hvordan temperaturen udvikler sig i en bil som står i skyggen. Overhovedet ikke.

 

Der er nok forskel på biler og på hunde, men jeg har testet dette - og kan konstatere at i min Citroen C4 Picasso, er temperaturen efter en time med 2 FT Springere (en på 15 kg og en på 7 kg) i bur i bagagerummet, ikke højere end ude. Jeg har ganske vist kun testet det ved 28 grader. Målt ved tremmerne øverst i mit hundebur.

 

Bilen blev sat i min carport i skygge en dag hvor der var 28 grader i skyggen. I bilen var der 20 grader da den blev efterladt med de 2 hunde i, de 4 sideruder 1 cm rullet ned. Efter 15 minutter var der 26 grader i bilen. Efter 30 minutter 27 grader og efter en time 28 grader - som samme termonmeter også viste endnu en time senere med åben bagklap (og uden hunde i selvfølgelig) - og samme temperatur som udenfor den dag.

 

Jeg testede det fordi jeg var nødt til at have hundene med til Randers (jeg bor i Nyborg), hvor jeg besøgte mit nyfødte barnebarn på sygehuset. Hundene kunne ikke komme med ind og jeg ville derfor sikre mig, at det var ansvarligt at lade dem være i bilen - som altså i det tilfælde stod i et pakeringshus med fuld skygge. Jeg målte ikke temperaturen den dag, men hundene havde det fint og det var også en varm dag jeg blev bedstefar - 8 August - og besøget var så 9 August.

 

Alle disse forestillinger og fantasifulde hvis og hvis! Fakta er fakta, så inden I bebrejder folk at de håndterer Deres hunde uansvarligt er det godt at vide hvad man taler om.

Hvis man ikke har brug for at efterlade hundene i bilen er det jo fint. Hvis man har brug for det er det godt at have sat sig ind i forholdene for ens egne hunde og ens egen bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har selvfølgelig ret i at forholdene er anderledes når dit udsagn "fuld skygge" betyder at bilen står i en P-kælder, men det fremgår jo ikke af det du skriver. Når jeg læser "fuld skygge" tænker jeg under et træ eller lign. og jeg mener stadig, at i den situation bør man ikke lade sin hund sidde i bilen heller ikke selvom vinduerne er rullet lidt ned, at det er i kort tid osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fakta er at hvis man efterlader en bil, med 25 kg hund i, en sommerdag med 30 grader og stående i fuld skygge vil temperaturen i bilen kun kunne stige med den varme som kommer udefra - og det er alt højest op til udetemperaturen + den varme som hunden kan afgive til luften på en time. En 25 kg hund med pels på kan altså ikke afgive så meget varme at temperaturen stiger noget videre. Det tror jeg sådan set ikke engang den kan på 3 timer.

 

Det der formentlig kan være problemet er at bilen skal stå i absolut og 100% skygge. Er der bare en smule sol, som kommer igennem, går det ikke, så bliver der varmt i bilen, ellers ikke. Derfor er skygge fra bygninger, garageanlæg og pakeringshuse, langt bedre end træer. der er jo stor forskel på bøgetræer i august og birketræer i maj, så der skal man være på tæerne.

 

Men test det selv. Det er da bedre end fornemmelser og gætterier - især hvis man går og kigger skævt til andre ansvarlige hundeejere fordi man tror at det de gør er uansvarligt.

 

Til Hofferne - det var en carport jeg testede i og bilen stod ikke i en p- kælder men P-hus altså i jordplan, men inde midt under huset. man skal naturligvis være 100% sikker på at hundene har det godt, når man efterlader dem i bilen. Altid - også om vinteren.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor laver I det om til 3 timer? er det fordi i løber tør for argumenter.

Man skal ikke være overmåde meget intelligent for at forudse solens bevægelser en times tid frem.

Det virker som om I bare vil være efter folk, som efterlader en hund i bilen også selvom det er fuldt forsvarligt.

 

Jeg dropper ud her. 1 time i en bil med max 30 grader, ventilation og frisk vand er ikke noget problem. Overhovedet.

 

Hvorfor skriver du "I", når der kun er én som skriver 3 timer ? Jeg forholder mig stadig til den ene timer du startede med at skrive.

 

Jeg skal da ikke være bleg for at indrømme at jeg ikke aner hvor mange meter solen rykker sig på 1 time. Har jeg regnet forkert og bilen står halvt i skygge/halvt i sol - ja så er situationen måske allerede ret alvorlig for hunden.

 

Hvis det er et problem for en hund at opholde sig en time i 30 grader med adgang til vand - uanset hvor - så er det naturligvis også et problem i en bil.

 

Hvis det ikke er et problem for en hund at opholde sig en time i 30 grader i et værelse hvorfor skulle det så være det i en bil? Det for står jeg ikke.

 

Jeg forudsætter, som jeg skriver, at den maximale temperatur i bilen bliver 30 grader, der er ventilation og vand. Hvad er problemet?

 

Jeg kunne mageligt selv tage en lur i sådan en bil. "No problems". I bilen kan hunden slappe af. Det er kendt og trygt miljø.

 

Jeg forstår ikke hvordan du kan sammenligne en bil med en lejlighed/et værelse/et hus. Luftcirkulationen er helt anderledes i større rum med bedre plads og højere til loftet. I en lejlighed/hus er der som oftest også mulighed for at lave gennemtræk, det er der ikke altid i en bil. Biler er lavet af metal og holder på varmen, det kan ikke siges at være gældende i samme grad i f.eks. et murstensbyggeri.

 

Ligeledes skriver du at du har testet temperaturen i bilen ved 28 grader - en enkelt gang, går jeg ud fra ? Du kan jo ikke bare generalisere, der er mange faktorer der spiller ind på den reelle varme, f.eks. luftfugtigheden. Ville du heller ikke have haft problemer med at lade dine hunde sidde i bilen 1 time i de sindsygt lumre dage vi havde her i sommers ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fakta er at hvis man efterlader en bil, med 25 kg hund i, en sommerdag med 30 grader og stående i fuld skygge vil temperaturen i bilen kun kunne stige med den varme som kommer udefra - og det er alt højest op til udetemperaturen + den varme som hunden kan afgive til luften på en time. En 25 kg hund med pels på kan altså ikke afgive så meget varme at temperaturen stiger noget videre. Det tror jeg sådan set ikke engang den kan på 3 timer.

 

Det der formentlig kan være problemet er at bilen skal stå i absolut og 100% skygge. Er der bare en smule sol, som kommer igennem, går det ikke, så bliver der varmt i bilen, ellers ikke. Derfor er skygge fra bygninger, garageanlæg og pakeringshuse, langt bedre end træer. der er jo stor forskel på bøgetræer i august og birketræer i maj, så der skal man være på tæerne.

 

Men test det selv. Det er da bedre end fornemmelser og gætterier - især hvis man går og kigger skævt til andre ansvarlige hundeejere fordi man tror at det de gør er uansvarligt.

 

Til Hofferne - det var en carport jeg testede i og bilen stod ikke i en p- kælder men P-hus altså i jordplan, men inde midt under huset. man skal naturligvis være 100% sikker på at hundene har det godt, når man efterlader dem i bilen. Altid - også om vinteren.

 

Jeg stoler fuldt ud på at DU forsvarligt kan smide dine hunde en time i en bil og være forsikret om at der ikke bliver for varmt. Det jeg er imod er at generalisere det faktum!

 

Jeg, ligesom Hewlett kan sgu ikke finde ud af hvor solen er om en time, ikke engang i min have og jeg har boet her i to år! At tro at alle ved dette og at man derfor bare lige kan kigge op og så sætte sig ind på en restaurant i en time og tro ens hund har det fint DET er uforsvarligt! Hvis man 100% sikkert ved vilkårene, så er jeg da enig i at man sagtens kan smide sin hund i sin bil i en time, velvidende at temperaturen ikke blive for høj eller for lav.

 

Men jeg er altså bare mere tilhænger af at vi på ingen måde kan styrer vejret, og jeg ville aldrig risikere mine hundes liv, bare fordi jeg tror at jeg kan spå en time frem, og at lave det til en generel regel at det er okay at en hund sidder i en bil i 30 grader i en time, det synes jeg ikke er et godt udgangspunkt at have. Hvis helt præcist alle vilkår er til stede er jeg også enig med dig. Men generelt set? Nej!

 

Derudover er det de færreste steder man kan parkere i nærheden af restauranter hvor jeg ville turde lade stå så meget åben at der kunne være ventilation nok i bilen til at det kan lade sig gøre.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg, ligesom Hewlett kan sgu ikke finde ud af hvor solen er om en time, ikke engang i min have og jeg har boet her i to år! At tro at alle ved dette og at man derfor bare lige kan kigge op og så sætte sig ind på en restaurant i en time og tro ens hund har det fint DET er uforsvarligt! Hvis man 100% sikkert ved vilkårene, så er jeg da enig i at man sagtens kan smide sin hund i sin bil i en time, velvidende at temperaturen ikke blive for høj eller for lav.

 

Det kan jeg slet ikke forstå Shii, solen drejer højre om, så det er meget nemt at beregne hvor skyggen er om en time.

Som mangeårig hundeejer har jeg altid tjek på sol vs. bil og det er noget som bare ligger i mig, lært uden jeg har tænkt over det.

Min datter har det som dig, hun kan heller ikke regne solen ud ;-)

 

Jeg har været afhængig af at have mine hunde med i bil på kurser o.lign. og jeg oplevede engang at en medkursist, som vidste jeg havde haft hunde i over 30 år, oprørt lige skulle tjekke hundene, da hun opdagede de var med. Bilen stod i fuld skygge, og det blev den ved med og hundene sov lige til hun vækkede dem.

 

Bortset fra det, så er det blevet sværere at finde skygge på P pladser end for bare 10 år siden og det er surt :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg slet ikke forstå Shii, solen drejer højre om, så det er meget nemt at beregne hvor skyggen er om en time.

Som mangeårig hundeejer har jeg altid tjek på sol vs. bil og det er noget som bare ligger i mig, lært uden jeg har tænkt over det.

Min datter har det som dig, hun kan heller ikke regne solen ud ;-)

 

Jeg har været afhængig af at have mine hunde med i bil på kurser o.lign. og jeg oplevede engang at en medkursist, som vidste jeg havde haft hunde i over 30 år, oprørt lige skulle tjekke hundene, da hun opdagede de var med. Bilen stod i fuld skygge, og det blev den ved med og hundene sov lige til hun vækkede dem.

 

Bortset fra det, så er det blevet sværere at finde skygge på P pladser end for bare 10 år siden og det er surt :(

 

Jeg er bare virkelig ringe til det tror jeg... Men nu har vi så også yderst sjælden hundene alene i bilen, tror faktisk kun jeg kan huske at det er sket en gang, hvor Dexter sad i bilen i 3-4 minutter.

 

 

Alt den tid vi har trænet osv, ser jeg ofte folk havde hunde i bilen, fordelen ved en træningsplads er at alle har hunde i bilen, og forståelsen for f.eks. at have bagklappen stående åben så der er ventilation til buret er helt acceptabelt og muligt på stort set de fleste træningspladser.... Jeg ville aldrig turde at lade bagklappen stå fuldt åben på Kvicklys parkeringsplads, eller inde i en midtby....

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Bortset fra det, så er det blevet sværere at finde skygge på P pladser end for bare 10 år siden og det er surt :(

 

Til gengæld er der mange flere parkeringshuse og kældre. Det bruger jeg meget. Det er et absolut trygt sted at parkere. Ofte er der også kamera overvågning. Med lidt forberedelse hjemmefra behøver man sjældent gå mere end 5-10 minutter, hvis man ved hvor nærmeste P-hus ligger.

 

Alternativt, har jeg faktisk fået lov at parkere på privat grund. hvis man lige gider ringe på og spørge, kan en skyggeplads ved en gavl ofte findes.

 

Man kan i øvrigt købe anordninger som tillader bagklappen at stå på klem og samtidig være forsvarligt låst, til de fleste biler.

 

 

Skal vi til familiefest eller lignende langt fra hjemmet er forberedelse en god ting, hvis man har hunde med i bilen. Er vi væk mere end 8 timer, tager vi hundene med - eller ordner pasning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til gengæld er der mange flere parkeringshuse og kældre. Det bruger jeg meget. Det er et absolut trygt sted at parkere. Ofte er der også kamera overvågning. Med lidt forberedelse hjemmefra behøver man sjældent gå mere end 5-10 minutter, hvis man ved hvor nærmeste P-hus ligger.

 

De ligger i de større byer og ikke i de småflækker jeg kommer mest i

 

Alternativt, har jeg faktisk fået lov at parkere på privat grund. hvis man lige gider ringe på og spørge, kan en skyggeplads ved en gavl ofte findes.

 

Det kan man gøre

Man kan i øvrigt købe anordninger som tillader bagklappen at stå på klem og samtidig være forsvarligt låst, til de fleste biler.

 

De er rigtigt gode og nogle af dem kan man indstille længden på, man skal så bare være obs. på den større påvirkning der kommer udefra, så man får vænnet sine hunde til dem.

Jeg har også haft gitre, jeg kunne sætte i de åbne vinduer, man skal bare tænke sig godt om, for man kan opleve at ens hunde pludselig ligger i ret stærk gennemtræk

 

Skal vi til familiefest eller lignende langt fra hjemmet er forberedelse en god ting, hvis man har hunde med i bilen. Er vi væk mere end 8 timer, tager vi hundene med - eller ordner pasning.

 

Forberedelse er det halve af en succes :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er virkelig meget i bilen - også om sommmeren i 30 graders varme. I den gamle toyota kunne jeg lade hele bagklappen stå åben og så låse burene. I den nye skal jeg have købt sådan en "stang". Så der kan komme gennemtræk. Jeg har et termometer i bilen og selvom bilen kun holder i delvis skygge på en varm sommerdag, så er der ofte køligere i bilen end udenfor. Jeg sørger altid for at fronten af bilen vender mod solen, så bagklappen kaster skygge ind på buret.

P-hus er klart det fedeste, men er der ikke det, så går det andet fint! Er det meget varmt kan jeg finde på at hænge en seddel på buret, til evt. bekymrede forbipasserende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er virkelig meget i bilen - også om sommmeren i 30 graders varme. I den gamle toyota kunne jeg lade hele bagklappen stå åben og så låse burene. I den nye skal jeg have købt sådan en "stang". Så der kan komme gennemtræk. Jeg har et termometer i bilen og selvom bilen kun holder i delvis skygge på en varm sommerdag, så er der ofte køligere i bilen end udenfor. Jeg sørger altid for at fronten af bilen vender mod solen, så bagklappen kaster skygge ind på buret.

P-hus er klart det fedeste, men er der ikke det, så går det andet fint! Er det meget varmt kan jeg finde på at hænge en seddel på buret, til evt. bekymrede forbipasserende.

 

Jeg har også købt en bunke af de der reflekterende måtter i T Hansen. De koster omkring 20 kr. for en der kan dække en forrude. Jeg har til forrude, bagrude og så har jeg klippet ud til alle sideruderne og monteret sugekopper på. Det betyder, at jeg totalt kan blokere solen der kommer ind af ruderne. Og så har jeg en lille blæser der kan skabe lidt cirkulation på dage uden vind.

 

Alt det er vigtigt for mig når vi fx er ude at gå spor, og holder midt i ingenting og uden mulighed for skygge.

 

Og det fungerer faktisk ok. Hvis der er virkelig varmt, må jeg lukke bagklappen og starte bilen med fuld smæk på aircon:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også købt en bunke af de der reflekterende måtter i T Hansen. De koster omkring 20 kr. for en der kan dække en forrude. Jeg har til forrude, bagrude og så har jeg klippet ud til alle sideruderne og monteret sugekopper på. Det betyder, at jeg totalt kan blokere solen der kommer ind af ruderne. Og så har jeg en lille blæser der kan skabe lidt cirkulation på dage uden vind.

 

Alt det er vigtigt for mig når vi fx er ude at gå spor, og holder midt i ingenting og uden mulighed for skygge.

 

Og det fungerer faktisk ok. Hvis der er virkelig varmt, må jeg lukke bagklappen og starte bilen med fuld smæk på aircon:-)

 

 

Dey et lyder sgu ret smart! Har du set de der net man faktisk kan få til formålet! Sun mesh eller sådan noget hedder de. Skulle være fantastiske - også over et bur. Det overvejer jeg til næste sommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dey et lyder sgu ret smart! Har du set de der net man faktisk kan få til formålet! Sun mesh eller sådan noget hedder de. Skulle være fantastiske - også over et bur. Det overvejer jeg til næste sommer.

 

Jeps. Men jeg har brug for at kunne bruge mine til forskellige biler af meget forskellig størrelse (Lupo og Skoda Octavia Combi), så det hjemmelavede solafskærmningerr, har jeg lavet så sugekopperne sidder så de både kan passe med store og små ruder. Og så har jeg altid en rulle gaffa med som backup:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...