Hop til indhold

Foder købt i supermarkeder


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Når jeg læser disse foderdebatter får jeg altid sådan en bizar fornemmelse, som om jeg ser en episode af De Unge Mødre blandet med Disney Show :hmm:

 

Alle tests viser at dyrt og billigt foder har stort set det samme næringsindhold - så kan man have sine meninger om ingredienserne. Selv ville jeg f.eks. aldrig fodre med noget der indeholder truede dyrearter (eksempelvis torsk og stort set al anden vildtfanget fisk).

 

Men denne forkætrede ingrediens, "animalske biprodukter" er ikke andet end ting, hunde med den største glæde ville kaste sig over, hvis de fik det serveret råt. Vildtlevende hunde er kødædere, ja, men i høj grad også ådselsædere. Og skulle vores hunde selv nedlægge et bytte, ville tarmene med garanti være det første, der blev spist. BARF-foder inderholder masser af tarm. Så at smide foder ud fordi man finder et stykke tarm, er da at snyde sig selv, men især hunden, som ville have elsket det.

 

I et af de tidligere indlæg så jeg RC lovprist for ikke at indeholde "animalske biprodukter" - nej de kalder det bare "animalsk protein", og så er det måske lidt mere finmalet... Det er i hundefoder fordi det er god næring for hunde.

 

Men til de personlige erfaringer: Min gamle Broholmer/Schæf/Lab-blanding, Bo fik billigt foder det meste af sit liv, af den slags man kan købe hos det lokale foderstoffirma. Han var en sund og flot hund, som aldrig fik ledproblemer, selv om han blev ældre end store hunde normalt bliver. Men han fik kræft i milten - om man kan give foderet skylden for det, ved jeg ikke. Der er sikkert nogle der gerne vil prøve.

Mine andre hunde har været fodret med en blanding af billigt og mellemklassefoder. Blandt de mærker jeg lige kan huske er:

OptiDog fra Lidl: 50 kr. for 5 kg. Tysk testvinder.

Alnutra fra Aldi, ca samme pris som ovenstående.

First Price hundemad fra Spar: 69 kr for 10 kg

Dyrlægens fra Brugsen og noget andet fra Brugsen, husker ikke pris, men billigt

Natur Hund, dansk produceret: 150 kr for 15 kg

Henne Petfood Basic: 275 kr for 15 kg

Hills Natures Best: ca. 500 kr for 15 kg

Markus Mühle: ca. 400 kr for 12 kg

Royal Canin Great Dane: 500 - 600 kr for 12 kg

Royal Canin Giant Adult: 400 - 500 kr for 15 kg

 

Vinnie har det sidste års tid mest fået sidstnævnte, ikke fordi jeg synes det er det bedste, men fordi pillestørrelsen passer til hende (det er svært at få foder i den rigtige størrelse til store hunde), fordi jeg har råd til det, og fordi hun godt kan lide det.

Nu skal jeg til at være arbejdsløs, så kan det godt være det bliver noget billigere foder igen i en periode. Jeg har været tilfreds med alt det ovennævnte, og har ikke kunne mærke forskel på hundenes trivsel, bortset fra at Leroy fik opstød af Markus M.

 

Tak Umulia.:5up:

Mange sværger til Markus Mühle, kan se det er noget billigere end det Groa får. Vi giver 415 kr. for 7,5 kg.

 

For mig handler der ret meget om hvad Groas sarte mave kan klare. Vi får altid at vide hun har en flot, kraftig og sund pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 129
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lige nu bliver mine fodret halvt med råt fra Landywood Pet Foods : Home (eller kyllingevinger fra supermarkedet) og halvt med et tørfoder min chefs mand får fremstillet på den fabrik der indtil for nyligt producerede james wellbeloved, jeg synes selv det er et udmærket foder, specielt til den pris jeg giver! (£20 for 15 kg). Mine hunde trives bedst på den blanding af råt og tørt. Generelt tror jeg dog at hundefoder er lidt billigere herovre end i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umulia, jeg ved ikke hvad prisklasse James Wellbeloved ligger i hjemme i DK, men de laver også foder til gigantracer, med gode store foderpiller.

 

Jamen jeg køber foder i England, så det gør ikke noget ;-)

Jeg kan se at det er lidt billigere end RC - jeg troede egentlig det var omvendt. Måske skulle man prøve :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

I et af de tidligere indlæg så jeg RC lovprist for ikke at indeholde "animalske biprodukter" - nej de kalder det bare "animalsk protein", og så er det måske lidt mere finmalet... Det er i hundefoder fordi det er god næring for hunde.

 

Lovprist er nu så meget sagt, for ikke at sige en ganske forkert tolkning af mit indlæg - men jeg er ikke i tvivl om, at jeg har mere respekt for RC end Specifik, andet mente jeg såmend ikke ;-)

 

Men så er der ikke så meget andet jeg har at sige om RC. Alt hvad jeg ville med mit indlæg, var at sammenligne forskellige ingredienslister.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad er vådfoder egentlig lavet af?(dåsefoder) For det virker da ret kødagtigt...men det gør røde pøller selvfølgelig også...:-D

 

Jeg bruger vådfoder fra appalaws og det ligner tunstykker og kylling, reje og grøntsager, men det er heller ikke den der ukendelige masse jeg ved andet vådfoder er :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg giver ca 410 kr for 13,6 kg kornfrit foder med kød som hovedingrediens, og lige nu er der faktisk tilbud på 2 x 13,6 kg til ca. 738 kr i Tyskland.

Taste of the Wild hundefoder billigt hos zooplus: Taste of the Wild - High Prairie Canine

 

Jeg ser på hvad jeg får for mine penge, og jeg vil bare ikke give 4-500 kr for en sæk foder fra dyrlægen, hvor der udelukkende er benmel, korn og lign i, selvom min hun sikkert nok vill trives på det.

Jeg ville føle mig snydt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg køber olivers adult gennem en privat forhandler og giver 300 kr for 13,5 kg, og det er vi meget tilfredse med. Jeg ville nok egentlig helst fodre med orijen eller acana, men det spiser min hund altså for meget til :-D

 

Jeg er sikker på at han ville leve fint nok på supermarkedsmad, men som flere andre handler det om at jeg ikke vil fylde hvad som helst i min hund bare fordi det ikke gør ham syg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger Orijin, og det er super godt, men jeg må indrømme at jeg synes det er dyrt...

 

Lige nu hvor Dexter er hvalp synes jeg at det er virkelig vigtigt at han bliver 100% korrekt ernæret, hvor imod at jeg må indrømme at når han er blevet voksen så tror jeg at jeg vil begynde at kigge på prisen OG kvaliteten selvfølgelig.. Men jeg vil nok vælge lidt mere efter prisen når han bliver "voksen", men der skal man igen også ind og kigge på hvad hunden godt kan lide osv.

 

Måske vi fortsætter med Orijen, lige nu elsker han det, og han tager godt på, og han er sund og rask, så mere kan vi jo ikke forvente.

 

Jeg ville nok aldrig give discountfoder til min hund, medmindre det "bare" var en kælehund, der ikke dyrkede spot, skulle udstilles eller der på andre måder var nogen "forventning" til hunden.... F.eks. min mors hund, en blanding, jordens dovneste hund, den bliver luftet 2 gange om dagen og det tager en time fordi den går ekstremt langsom, hunden er sund og rask, og elsker at nusse i sofaen... men det er så også den hunds job... Den har da lidt en strid pels, men det tror jeg nu er "blandingen" der gør det...

 

Hvorimod jeg synes hvis man f.eks. dyrker agility er det vigtigt at man bruger et foder hvor man er 110% sikker på at knogler osv får et godt boost. Og hvis man udstiller jamen så er det klart at pelsen skal være glansfuld og super smuk...

 

Som en før nævnte; Hunde kan virkelig leve af alt... Og det synes jeg helt bestemt bare kommer op til ens samvittighed(og pengepung) hvad man vil fodre den med... Min venindes mors hund levede af brun sovs, kartofler og den slags rester, og levede også i bedste velgående... Tror ikke Dexter ville trives på den kost, men sådan er hunde jo så forskellige!

 

Om foderet er gratis, dyrt eller billigt, eller om det så består af støvfnug, det er jeg faktisk "ligeglad med", så længe folk fodre deres hund så de har en sund og rask og veltrivende hund, og det er da den største priotering ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

En ting jeg bemærker når jeg læser indlæg i denne tråd, er at der åbenbart er mange hunde, der lever på supermarkedernes hundemad eller det der er værre, sovs og kartofler.

Selvfølgelig er det ikke min -, men min venindes -, min mors -, eller min mands fætters hund.

Men det får mig til at tænke over om der ikke også er lidt snobberi med i valget af hundemad ??

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting jeg bemærker når jeg læser indlæg i denne tråd, er at der åbenbart er mange hunde, der lever på supermarkedernes hundemad eller det der er værre, sovs og kartofler.

Selvfølgelig er det ikke min -, men min venindes -, min mors -, eller min mands fætters hund.

Men det får mig til at tænke over om der ikke også er lidt snobberi med i valget af hundemad ??

 

for mig er det overhovedet ikke et spørgsmål om snobberi, men et spørgsmål om viden. mine forældre fodrede deres hunde med RC for eksempel - for det var det, der var ved dyrlægen. de ANEDE da ikke, at der var tusind andre muligheder. jeg fortalte dem, at man efter min mening kan få bedre foder til en lavere pris, og så skiftede de. og i gamle dage levede vores kat af whiskas, nu får han olivers. folk bliver bare klogere. og foder langvejsfra bliver nemmere tilgængeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skifter jævnligt fodermærke (og fodrer for øvrigt delvist med hjemmelavet og giver jævnligt rå ben og kallun). Tyson har bl.a. spist følgende mærker:

 

Olivers (flere forskellige varianter)

Canidae

Acana (flere forskellige varianter)

RC

Kingsmoor

Eukanuba

 

Han har trivedes fint på alle mærkerne, undtagen RC. Da han fik RC, blev hans pels tør, mat og glansløs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg læser disse foderdebatter får jeg altid sådan en bizar fornemmelse, som om jeg ser en episode af De Unge Mødre blandet med Disney Show :hmm:

Fordi du ikke forstår at vitamin og mineralpulver er billigere end kød og grøntsager?. Jamen, mange tak da. :blink:

 

Alle tests viser at dyrt og billigt foder har stort set det samme næringsindhold - så kan man have sine meninger om ingredienserne.

Ja, selvfølgelig vil alle produkter indeholde stort set det samme, fordi der er en standart der skal overholdes for at et foder må sælges på det danske marked. :vedikke: Der hvor det bliver interessant er, at der er nogen der interesserer sig for at det faktisk også skal kunne optages, mens andre ikke gør.

 

For nogle år siden så jeg et program om vitaminpiller (som man jo kan sidestille meget foder med) og der var masser af produkter der indeholdt en masse gode ting og sager, men som bare passerede igennem systemet ganske ubrugt. Hvis det kan være sådan for vitamin og mineralprodukter til mennesker, så er det garanteret også sådan med dyrefoder.

 

Og skulle vores hunde selv nedlægge et bytte, ville tarmene med garanti være det første, der blev spist.

Hvor har du det fra?. Det var vel mest indlysende at det mest næringsrige røg først, for tænk hvis man pludselig blev jaget væk fra sit bytte. Og det mest næringsrige er mig bekendt ikke tarme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger Orijin, og det er super godt, men jeg må indrømme at jeg synes det er dyrt...

 

Lige nu hvor Dexter er hvalp synes jeg at det er virkelig vigtigt at han bliver 100% korrekt ernæret, hvor imod at jeg må indrømme at når han er blevet voksen så tror jeg at jeg vil begynde at kigge på prisen OG kvaliteten selvfølgelig.. Men jeg vil nok vælge lidt mere efter prisen når han bliver "voksen", men der skal man igen også ind og kigge på hvad hunden godt kan lide osv.

 

Måske vi fortsætter med Orijen, lige nu elsker han det, og han tager godt på, og han er sund og rask, så mere kan vi jo ikke forvente.

 

Jeg ville nok aldrig give discountfoder til min hund, medmindre det "bare" var en kælehund, der ikke dyrkede spot, skulle udstilles eller der på andre måder var nogen "forventning" til hunden.... F.eks. min mors hund, en blanding, jordens dovneste hund, den bliver luftet 2 gange om dagen og det tager en time fordi den går ekstremt langsom, hunden er sund og rask, og elsker at nusse i sofaen... men det er så også den hunds job... Den har da lidt en strid pels, men det tror jeg nu er "blandingen" der gør det...

 

Hvorimod jeg synes hvis man f.eks. dyrker agility er det vigtigt at man bruger et foder hvor man er 110% sikker på at knogler osv får et godt boost. Og hvis man udstiller jamen så er det klart at pelsen skal være glansfuld og super smuk...

 

Som en før nævnte; Hunde kan virkelig leve af alt... Og det synes jeg helt bestemt bare kommer op til ens samvittighed(og pengepung) hvad man vil fodre den med... Min venindes mors hund levede af brun sovs, kartofler og den slags rester, og levede også i bedste velgående... Tror ikke Dexter ville trives på den kost, men sådan er hunde jo så forskellige!

 

Om foderet er gratis, dyrt eller billigt, eller om det så består af støvfnug, det er jeg faktisk "ligeglad med", så længe folk fodre deres hund så de har en sund og rask og veltrivende hund, og det er da den største priotering ikke?

Jeg bruger ikke min hund til andet end at være min beste ven, men jeg vil da helst have at han holder længst muligt. Derfor kunne jeg aldrig drømme om at gå på kompromis med ernæring, uanset pris, for man sætter ikke en pris på sine venner. Han er jo ikke en "ting", eller mindre værdifuld fordi han ikke bliver brugt til andet end at være hund.

 

Tror folks opfattelse af begrebet: "behov for" har en del at sige i forbindelse med foderdebatter.

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting jeg bemærker når jeg læser indlæg i denne tråd, er at der åbenbart er mange hunde, der lever på supermarkedernes hundemad eller det der er værre, sovs og kartofler.

Selvfølgelig er det ikke min -, men min venindes -, min mors -, eller min mands fætters hund.

Men det får mig til at tænke over om der ikke også er lidt snobberi med i valget af hundemad ??

 

Tja hvis du mener det er snobberi at jeg giver min hund det den trives bedst på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi du ikke forstår at vitamin og mineralpulver er billigere end kød og grøntsager?. Jamen, mange tak da. :blink:

 

Jeg forstår udmærket at de er billigere, men ikke at de er dårligere.

Hvad tror du det betyder når der står kød og grøntsager i indholdsdeklarationen? Store møre tykstegsbøffer og nænsomt håndvasket Iceberg salat?

Jeg tror at hundeejere, der betaler i dyre domme for foder med såkaldt "skært kød" ville få et chok hvis de så hvordan det bliver lavet.

 

Hvor har du det fra?. Det var vel mest indlysende at det mest næringsrige røg først, for tænk hvis man pludselig blev jaget væk fra sit bytte. Og det mest næringsrige er mig bekendt ikke tarme.

 

Jeg har det fra alt for mange timers Animal Planet :vedikke: Det første ethvert rovdyr gør er altid at rive offerets mave op og æde indvoldene. Mange begynder bagfra med endetarmen, fordi der allerede er hul, så at sige...

 

Jeg bruger ikke min hund til andet end at være min beste ven, men jeg vil da helst have at han holder længst muligt. Derfor kunne jeg aldrig drømme om at gå på kompromis med ernæring, uanset pris, for man sætter ikke en pris på sine venner. Han er jo ikke en "ting", eller mindre værdifuld fordi han ikke bliver brugt til andet end at være hund.

 

Tror folks opfattelse af begrebet: "behov for" har en del at sige i forbindelse med foderdebatter.

 

Jeg er helt enig. Mine hunde skal leve godt, selv om de "kun" er familiehunde. Men jeg behøver ikke selv at leve kun af førsteklasses madvarer, så det tror jeg heller ikke at de gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella er MEGET kræsen, og vi har prøvet maaaange mærker af hundemad,ba. Markus Mühle, RC, Kingsmoor, Eukanuba, Olivers (flere forskellige varianter)Canidae, Acana, og mange flere, ( PetsHolistic-har være nogenlunde glad for denne) men nu er det heller ikke sagen mere,:confused: køber kun 1½ eller 2 kg poser, til jeg finder noget hun vil være glad for at spise, for vi skal jo ikke fodre vennernes hunde,:slem:

 

billige og "dyre" for mig betyder det mest at hunde vil spise det, trives på det,(ikke alt går ud igen i klumper,) og at pelsen er pæn, nu har jeg i dag købe fra Aldi det skal prøves,:?: men nogle mærker vil Bella slet ikke smage på,

min gamle hund, spiste dengang fra Aldi, trivedes fint på dette, men det mærke har de ikke mere,:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår udmærket at de er billigere, men ikke at de er dårligere.

Hvad tror du det betyder når der står kød og grøntsager i indholdsdeklarationen? Store møre tykstegsbøffer og nænsomt håndvasket Iceberg salat?

Nej, selvfølgelig ikke. Men kender du til det forsøg hvor man fik godkendt et hundefoder der var lavet udelukkende af ting der kom fra en bil?.

 

Jeg tror at hundeejere, der betaler i dyre domme for foder med såkaldt "skært kød" ville få et chok hvis de så hvordan det bliver lavet.

Ligesom jeg tror at det kunne chokere folk, der køber discountfoder, hvad der er puttet i,... men du har måske ikke hørt om de aflivede hunde og katte, der bliver brugt i foderindustrien?.

 

Jeg har det fra alt for mange timers Animal Planet :vedikke: Det første ethvert rovdyr gør er altid at rive offerets mave op og æde indvoldene. Mange begynder bagfra med endetarmen, fordi der allerede er hul, så at sige...

Det syn kan jeg ikke genkende. Rovdyr går ind igennem bugen, fordi det er det letteste sted at få hul, men indvoldene bliver overladt til sjakaler, gribbe osv. og bliver kun spist hvis der er knaphed på føde. Geparden spiser låret først (men da ikke endetarmen) fordi den som regel er blevet spottet og skal skynde sig at få noget ned i maven før den bliver jaget væk.

 

Jeg er helt enig. Mine hunde skal leve godt, selv om de "kun" er familiehunde. Men jeg behøver ikke selv at leve kun af førsteklasses madvarer, så det tror jeg heller ikke at de gør.

Det gør jeg heller ikke, selvom jeg har set beviser nok på, at økologiske varer er sundere end traditionelle varer. Kan godt gå på kompromis med mig selv, men ikke min hund, for han har jo ikke noget valg og har ikke bestemt at han skal leve hos mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom jeg tror at det kunne chokere folk, der køber discountfoder, hvad der er puttet i,... men du har måske ikke hørt om de aflivede hunde og katte, der bliver brugt i foderindustrien?.

 

Nu har jeg selv planer om at bruge Acana, i det mindste til min hund er fuldvoksen, så det er ikke fordi jeg ikke mener at kvalitet og pris kan følges ad i mange tilfælde (nu er den hund jeg skal have også så lille at det ikke betyder så meget at det er lidt dyrt)...

Men jeg synes det er lidt pjattet, når mennesker begynder at overføre deres egne følelser om hvad der er klamt, til deres hunds mad.

Det er jo fint nok at man synes det er klamt at der er et stykke tarm eller dyrearter som man ikke selv vil spise i nogle produkter, men personligt ville jeg synes at det var fint hvis der kunne bruges dyreaffald fra aflivede dyr eller pelsdyr i dyrefoder (hvis der ikke var nogen fare for medicinrester og det passede med hvad arten som foderet var lavet til havde brug for, selvfølgelig), og det med tarm altså, hvis kallun skulle være så godt, så er jeg helt sikker på at hunden ikke tager skade af lidt tarm, selvom det måske ikke er lige så næringsrigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...