Hop til indhold

Dyrlæge etik vs betaling


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Buddha
hvis man medbringer sin dyresygesikringspolice hvad så ? så kan dyrlægen jo se at de får deres penge ? når man altså har betalt lidt efter lidt

 

Det må man så ikke ved kbh dyrehospital, min egen dyrlæge har ikke en praksis hvor hun kan operere, men hun ville nok gerne gøre det sådan, men nu kender hun os jo også og ved at vi altid betaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du ville blive chokeret over HVOR mange mennesker der faktisk ikke har dankort.

 

Svigermor arbejde i nordea, og her på fyn var der rigtig mange der kun havde hævekort, men måske fyn-boerne bare er en flok tabere..... skal jeg jo ikke kunne udtale mig om :vedikke::vedikke:

 

 

 

Nå jow, og trods jeg har fint styr på økonomien, og at vi spare op og altid har lidt ekstra på budgetten, betaler vores regninger til tiden....... så kan jeg bare kun hæve højest 5000 om dagen og max 5000 over rådighedsbeløbet (eller hvad man lige kalder det)!

 

Så skulle det en dag gå så galt, så håber jeg skam ikke jeg støder på sådan en dyrelæge der ville forlange så mange penge FØR en behandling :x:

 

Jeg har ikke dankort.. Det har jeg lært på den hårde måde, at jeg ikke er gammel nok til.

 

Jeg havde heller ikke penge selv, den dag Luna blev overfaldet og skulle syes. Der lånte jeg pengene af min mor.

 

Men jeg tror bare at dyrlægen i denne situation har valgt udfra dårlig erfaring..

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en Dankort-løs her (men jeg er jo også Fynbo :lol:).

Med min egen dyrlæge kan jeg altid finde en ordning, men gav en vagtdyrlæge mig valget mellem 15000 kr. på bordet her og nu eller aflivning - så blev jeg nødt til at vælge aflivning.

 

Men en forsikring kunne sikkert redde én fra den situation. Jeg har i hvert fald lært på den hårde måde, at sådan en skal man bare have :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af tråd på HG.

 

Mennesker møder op med kat der kræver akut kejsersnit klokken midt om natten. De har ingen penge med. Dyrlægen vil ikke udføre kejsersnit uden betaling, men tilbyder at aflive katten uden betaling, så den ikke skal lide...

 

Hvad tænker i?

 

Jeg må være ærlig og sige, at jeg forstår dyrlægen. Har en veninde der er veterinærsygeplejerske og de ressourcer de må bruge på at forsøge at få indkrævet penge af og til er enorme...

 

Et kejsersnit hos envagtdyrlæge er jo ikke ligefrem en billig affære, og ofte er vagtdyrlægen jo en fremmed dyrlæge, så han kender ikke de kliemter ser kommer ind... Forståeligt at han ikke vil give en regning...

 

Men, findes der er lægeløfte for dyrlæger? Og brydes det i så fald her? Dyrlægen tilbyder jo at stoppe kattens smerter ved at aflive...

 

Man kender selvfølgelig ikke hele historien, måske var dyret så afkræftet at dyrlægen simpelthen fandt det uforsvarligt at operere... Hvem ved...

 

Men hvad tænker i?

 

Fuld forståelse for den dyrlæge, fra min side....Der er rigtig mange som ikke betaler deres regninger for akutte dyrlægebesøg....

Har en tidligere kollega som fortalte mig, at de ikke ville betale for kattens natlige dyrlægebesøg og efterfølgende aflivning...Nu var kattenm jo død...og de synes regningen var alt for stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da soleklart at dette kontantsystem er kommet med vort manglende pengebeholdning, som jo går ud over dyrlæger også.

Og tillige de efterhånden meget dyre dyrlægeregninger, nok fordi vi som kunder skal kunne betale alt det nødvendige udstyr, og vedligeholdelse af det.

Hvis dyret ikke overlever en dyr operation, vil en del være utilbøjelige til at betale.

Da jeg i sidste måned stod med en akut livmoderbetændelse lørdag eftermiddag, på en næsten 11 årig tæve, måtte jeg underskrive en betalingserklæring på at jeg betalte, inden de gik akut i gang.

Jeg blev da lige overrasket, men altså- selv om min pension ikke lige lægger op til 17.250 kr ´s udgifter sådan akut, så må man da være taknemmelig over, at hjælpen er mulig.

Hvis man anskaffer sig dyr, må man finde ud af, om man har den fornødne økonomi til at få hjælp til dyret i sådanne tilfælde.Alt andet er da uansvarligt.

Dette er jo trist , især for folk, der elsker dyr og næsten ikke kan leve uden, og med meget ringe indtægt.

Men vi kan ikke forvente at nogle arbejder gratis,især de store henvisningsklinikker/dyrehospitaler med weekendvagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vi kan ikke forvente at nogle arbejder gratis,især de store henvisningsklinikker/dyrehospitaler med weekendvagt.

 

Jeg tror heller ikke der er nogen, der forventer at få dyrlægehjælp gratis, men prisniveauet her i Danmark er ekstremt højt, så dyrlægerne har vel også selv en del af skylden for at de har mange dårlige betalere :vedikke:

 

Hvis man shopper lidt rundt, kan man se ret væsentlige prisforskelle fra klinik til klinik på ting som vaccination, neutralisering osv. Jeg har ikkke selv oplevet at man får mere for pengene der hvor det er dyrest.

Men kommer man akut, har man jo ikke noget valg.

Jeg har bare rent personligt den holdning at mange dyrlæger udnytter en situation med manglende konkurrence på området. Det kan godt være at vi som dyre-ejere har den naive holdning, at vores dyrs liv og helbred ikke skal gøres op i penge, men for dyrlægen er det stadig business, og nogle erhvervsdrivende har den holdning, at man tager så meget som man overhovedet kan slippe afsted med. Den dyrlæge, jeg nævnte tidligere her i tråden, som ikke fik penge af mig, fik kort efter en henstilling fra Dyrlægeforeningen om at sætte sine priser ned. Han er KUN interesseret i penge!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man anskaffer sig dyr, må man finde ud af, om man har den fornødne økonomi til at få hjælp til dyret i sådanne tilfælde.Alt andet er da uansvarligt.

 

Det hjælper jo ikke at have forsikring / økonomiske midler, hvis dyrlægen kræver kontant forudbetaling ;-)

 

Jeg vil ikke have nogen til at arbejde gratis, jeg vil bare have samme vilkår hos dyrlægen som hos alle andre servicefolk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vi kan ikke forvente at nogle arbejder gratis,især de store henvisningsklinikker/dyrehospitaler med weekendvagt.

 

Næh, men det er der heller ingen der forlanger i denne tråd. Det handler om hvorvidt man skal betale forud eller ej. Eller hvorvidt man skal kunne bevise at man har intentioner om at at betale. Det lugter egentligt lidt af "skyldig, indtil bevist uskyldig", til trods for at vi faktisk baserer vores samfund på det modsatte princip!

 

Langt de fleste steder, der "sælger" en service, betaler man når servicen er leveret, som Petrine også påpeger.

 

Jeg er også bagud betalt på mit job, det er langt de fleste jo. Gad da godt vide hvad min arbejdsgiver ville sige til, at jeg sagde: Hør fister, hvis du vil have jeg skal præstere et stykke arbejde for dig, så vil jeg gerne have pengene på forhånd..:hmm: Jeg tror sgu jeg ville blive fyret..:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

De må jo som.... en anden (og har allerede glemt hvem) sagde, sende folk der ikke betaler til inkasso :vedikke:

Det hjælper altså ikke en bønne hvis folk ikke har penge, man kan ikke trække hår af en skaldet:cry:

Desuden er det meget dyrt at køre en inkassosag, det er ikke noget man bare lige gør.

Jeg syntes da faktisk at nogen i denne tråd tager lidt let på dyrlægens arbejde, vi vil jo heller ikke arbejde gratis vel, det er jo ikke sådan at han bare vil lade katten lide, han tilbyder dem en aflivning af dyret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjælper altså ikke en bønne hvis folk ikke har penge, man kan ikke trække hår af en skaldet:cry:

Desuden er det meget dyrt at køre en inkassosag, det er ikke noget man bare lige gør.

Jeg syntes da faktisk at nogen i denne tråd tager lidt let på dyrlægens arbejde, vi vil jo heller ikke arbejde gratis vel, det er jo ikke sådan at han bare vil lade katten lide, han tilbyder dem en aflivning af dyret.

 

En dyrlæge skal stole på at hans kunder betaler for udført arbejde, akkurat som jeg (og alle andre med et arbejde i DK) stoler på at vores arbejdsgivere betaler for det arbejde vi udfører for dem. Jeg har svært ved at se forskellen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er helt fint at dyrlægen foreslår en aflivning...

 

Af to grunde;

 

1. Hvis han siger prisen og folkene siger "De penge har vi simpelthen ikke"

2. Hvis dyret simpelthen er "bedst tjent" med en aflivning...

 

Den dyrlæge min mor bruger betaler man ALTID forud! (Eller med forud betaler man efter behandlingen har fundet sted, men man BETALER! Man får ikke et girokort og så kan man betale når man har lyst)...

Jeg kan huske vores gamle kat blev syg sidst på måneden og min mor ringede til dyrlægen og sagde "Hun er syg, og hun lider, og vi har ingen penge" (ikke helt ordret men sådan i den stil) Og dyrlægen sagde "Du kommer bare"... Men min mor havde jo også været kunde der i lang tid, og det tror jeg virkelig gør en forskel...

 

At det så koster 800 kr at få aflivet en kat synes jeg virkelig er grotesk... Det kostede 1300 kr at få aflivet min hund... Kan slet ikke forstå at det skal være så dyrt! (Min far tilbød at skyde min hund, "Det var jo gratis" :stupid: Men et eller andet sted forstår jeg da godt at nogen folk vælger den slags løsninger)...

 

Nå tilbage til topic;

 

I mine øjne forstår jeg godt hvorfor dyrlægen forventer at blive betalt den aften (Jeg tror næppe han vil betales før operationen, men bare samme aften)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kan dokumenterer at hunden/katten er sygeforsikret- så er det da sjældent et problem.

Min veninde som er dyrlæge med egen praksis- har haft mange mange tab på kunder der ikke betaler og det kan hun jo heller ikke leve af.Selvom regningerne sendes til iinkasso- betaler folk ikke.

Hun tager gamle kunder ind- som hun kender og som hun ved betaler- de får en regning. Nye kunder som hun ikke kender, skal vise at de har et betalingsmiddel.

Det er de sygeste historier hun kanfortælle om hvordan kunderne forsøger at undslippe regninger, for bare en vaccination.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af tråd på HG.

 

Mennesker møder op med kat der kræver akut kejsersnit klokken midt om natten. De har ingen penge med. Dyrlægen vil ikke udføre kejsersnit uden betaling, men tilbyder at aflive katten uden betaling, så den ikke skal lide...

 

Hvad tænker i?

 

Jeg må være ærlig og sige, at jeg forstår dyrlægen. Har en veninde der er veterinærsygeplejerske og de ressourcer de må bruge på at forsøge at få indkrævet penge af og til er enorme...

 

Et kejsersnit hos envagtdyrlæge er jo ikke ligefrem en billig affære, og ofte er vagtdyrlægen jo en fremmed dyrlæge, så han kender ikke de kliemter ser kommer ind... Forståeligt at han ikke vil give en regning...

 

Men, findes der er lægeløfte for dyrlæger? Og brydes det i så fald her? Dyrlægen tilbyder jo at stoppe kattens smerter ved at aflive...

 

Man kender selvfølgelig ikke hele historien, måske var dyret så afkræftet at dyrlægen simpelthen fandt det uforsvarligt at operere... Hvem ved...

 

Men hvad tænker i?

 

 

Du skriver, at det var hos en vagtdyrlæge? Er du sikker på det:hmm:?

 

Jeg tænker på, at dyrlæger har jo også et liv, og hvis nogen dukker op midt om natten ved klinikken, der også er dyrlægens bolig, så KAN jeg altså godt forstå dyrlægens valg.

Et kejsersnit er jo ikke en lille sag, der bare varer 10 minutter, som man ser det på fjernsynet. Et kejsersnit kræver forberedelse og omhu og efterbehandlinge af skravlede unger og en sølle mor.. Der er flere timers arbejde i den forbindelse.

Og det kan man altså ikke holde til klokken lort om natten, hvis man også har dagskemaet fuldt besat af faste patienter.

 

Det er jo ikke nok at VILLE eller ØNSKE at hjælpe det nødlidende dyr. Der skal også være en fysisk mulighed for det. Det handler jo ikke udelukkende om penge, selv om penge ER vigtige i den sammenhæng. Hvis ikke patientens ejer betaler, så ER der ikke andre til at betale, end de andre patienters ejere.

---Men det handler også om tid og om rum. Der skal være en steril mulighed for at operere. Der skal være en dyrlæge, der er i stand til at udføre operationen.

Hvis den klinik, der har vagten, har forrygende travlt, -eller kun én eller få dyrlæger, så ville man måske være nødt til at tilkalde en anden dyrlæge til at udføre den store operation, som et kejsersnit er. Man kan jo ikke bare lukke klinikken i den tid kejsersnittet foregår.

Skulle man tilkalde en dyrlæge når man var usikker på betaling? Nada.. :shock:

 

Det er til enhver tid dyreejernes ansvar, at deres dyr får den behandling, som det har brug for. Når man VED, at éns kat er højgravid, så er det vel naturligt at forberede sig økonomisk, så man netop IKKE står i den situation, som der er beskrevet.

Hvis ikke man forbereder sig økonomisk, så er det måske fordi man slet ikke har råd til at betale for et kejsersnit. Og man heller ikke kan tage lån til det. Sådan er der jo mange, der har det..

Men så ER aflivning nok det rigtigste valg, hvis ejeren har satset og fødslen er gået galt..

 

---Jeg ville måske blive en anelse mere forarget, hvis en dyrlæge havde nægtet at operere en hund, der lige var blevet kørt ned ude på gaden..:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjælper jo ikke at have forsikring / økonomiske midler, hvis dyrlægen kræver kontant forudbetaling ;-)

 

Jeg vil ikke have nogen til at arbejde gratis, jeg vil bare have samme vilkår hos dyrlægen som hos alle andre servicefolk.

 

hvis du bestiller en mand til at male dit hus så har manden mulighed for inden han udfører arbejdet at undersøge om du står som dårlig betaler, så vilkårrene er jo ikke de samme, denne dyrlæge har ikke nogen mulighed for at undersøge noget som helst kl et eller andet om natten.

Hvis du kan bevise overfor dyrlægen at du kan og vil betale, fx med en forsikringspolice eller et kontoudtog fra din bank så er jeg rimelig sikker på at han bare går igang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg lige fået brev fra min hundesygeforsikring Alm,. Brand.

Molly nu 11 år ,var til min egen Dr. dyr den første halvdel af maj pga udfirnerlige svaghedstegn. Kom med hende næste dag igen fastende for blodprøver for infektion og diverse slidalderdomstegn og efterfølgende for hjertelungeormstest af faces. Alt var normalt.Pris 26 xx kr

Så kom den akutte livmoderbetændelse jo den 16/5 2011 med akut operation. Total 172xx kr.

Jeg har nu fået tilkendt 15.553,59 kr fra hendes sygeforsikring. Dette svarer jo til ca 10 års forsikring af sygdomme.

Molly har fået 4 kuld hvalpe og jeg troede ikke, hun så fik en så alvorlig sygdom , for det er ikke så almindelig med tæver der har født.

Min sidst afdøde hanhund blev også en dyr hund , da sygdom satte ind.

Så hvis man ikke har penge på kistebunden,. så tegn dog disse forsikringer. det hjælper da, når man overtrækker så vildt og lige skal forklarer i banken , hvad der skete.

Mener også dette gælder for katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjælper altså ikke en bønne hvis folk ikke har penge, man kan ikke trække hår af en skaldet:cry:

Desuden er det meget dyrt at køre en inkassosag, det er ikke noget man bare lige gør.

Jeg syntes da faktisk at nogen i denne tråd tager lidt let på dyrlægens arbejde, vi vil jo heller ikke arbejde gratis vel, det er jo ikke sådan at han bare vil lade katten lide, han tilbyder dem en aflivning af dyret.

 

Jeg gør da jævnligt ting for andre uden at få penge for det :vedikke:

Hvilket defineres som gratis arbejde.

 

Men jeg har jo heller ikke skrevet under på erklaringer om alt muligt

(andet end en tavshedspligt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Tjaaa.... Men ville du stole på et menneske du ikke kendte, der bad dig om at udføre arbejde for 15000 kr uden at ville betale for det her og nu?

 

Etik er lige hvad dette drejer sig om, og Potil's svar er også en tanke jeg har i baghovedet, jeg ved udmærket at dyrlæger har økonomi at tænke på, det er jo selvstændige erhvervsdrivende, men men men, hvad er etik, er det sådan noget der skal, og kan opgøres i kroner og øre?:vedikke:

 

Men det er samme vægt der vinder frem i den menneskelige verden, og den ved jeg også meget lidt om, så jeg vil ikke dømme, bare fastslå at etik er svært at veje på en guldvægt!:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså at dyrlægen følger "etikken".. Han tilbyder at aflive katten...

 

Det skal jo også siges at f.eks. håndværkere ofte er rate-betalt, så de får f.eks. halvdelen før arbejdet starter og næste halvdel når det er færdigt...

 

Og håndvækerne har jo netop muligheden for at tjekke ens kreditvurdering før de tilbyder at lave arbejde.. Ligesom når man får lavet en telefon, du kan kun få et abonomment med bagudbetaling hvis du ikke er i RKI...

 

Hvis du kan give dyrlægen denne "sikring" er jeg sikker på du også kan få lov at betale til dagen efter... Men jeg forstår godt at han ikke vil lave en operation til mange mange penge, uden nogen økonomisk sikring...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Det hjælper jo ikke at have forsikring / økonomiske midler, hvis dyrlægen kræver kontant forudbetaling ;-)

 

Jeg vil ikke have nogen til at arbejde gratis, jeg vil bare have samme vilkår hos dyrlægen som hos alle andre servicefolk.

 

Nå ja servicerende Petrinemor har æren for at tage penge med på arbejde hver gang hun futter rundt med folk, det er da en ære at betale for det de meget ansvarlige topfolk i direktion og bestyrelsen i politisk enighed smider i grams til den stykke kapitalismes tømte lommer :shock: og en ansvarlig kan jo altid fjernes fra sit job, bare der betales for det, er det ikke sådan det er servicejobbet!:vedikke: en drøm, der er tæt på mareridt!:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til de som stiller sig kritisk overfor dyrlægens afvisning, med etikken som begrundelse

 

Hvor etisk er det lige at anskaffe sig et dyr som man ikke har råd til at sygdomsbehandle, når der er problemer?

 

Jeg synes faktisk det er katteejeren der handler etisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...