Hop til indhold

Hvordan får jeg hende til at besørge fremmede steder?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Martha har altid besørget i haven herhjemme. Og det er ikke, fordi hun ikke kommer ud at gå tur, men af en eller anden årsag, så gør hun det aldrig, når vi går tur. Vi kan gå en lang tur, og hele turen holder hun sig, og når hun så kommer hjem igen, vil hun gerne ud i haven, hvor hun så tisser og prutter. Det er uanset hvor gåturen går hen - stranden, skoven eller i området hvor vi bor. Vi har egentligt ikke noget problem med, at hun har det sådan - regner jo med, at det drejer sig om at føle sig tryg. Men til tider kan det altså være en belastning, at hun har det sådan. Er vi på besøg ved venner og familie, som har haver, så kan deres haver også bruges, hvis hun får lov at gå lidt rundt selv derude - igen hun gør intet, hvis man går tur med hende fremmede steder.

 

Grunden til at jeg så opretter denne tråd er, at jeg i denne weekend har været på besøg hos mine forældre sammen med Martha, og vi skulle overnatte dernede i 2 dage. Mine forældre bor nu i et rækkehus, og deres have er ikke særlig stor - og de har fornyelig valgt at få lagt fliser over det hele, så nu er deres lille have bare en stor terasse. Og det er jo helt fint! Nå men nu har Martha jo så ikke længere nogen have dernede at prutte i, og det viste sig at være noget af en udfordring. Jeg fik hende hurtigt at til forstå, at hun skulle tisse på et græsareal. Men prutte det ville hun fadme ikke - uanset hvor meget hun end skulle. Det var altså ret synd for hende. Kunne se hvordan hun søgte, men intet sted var ok. Til sidste prøvede jeg at lukke hende ud i den flisebelagte have, og der pruttede hun så 2 gange i løbet af de 2 dage. Det var det eneste sted, jeg kunne få hende til det.

 

Nu vil jeg så høre, om I har nogle gode råd til, hvordan jeg får hende til at besørge fremmede steder? Eller er der ikke så meget, jeg kan gøre. Vi plejer som sagt ikke at have problemet, hvis bare dem vi besøger har en have, vi må låne - og det skal lige siges, at vi selvfølgelig samler op efter hende. Men vi kan jo komme ud for, at der ikke er nogen have i miles omkreds, og så ville det være dejligt, hvis hun kunne komme af med det hun skal alligevel. Tager imod råd med kyshånd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt samme problematik, men lignende...

 

Karla kan ikke skide på åbne steder.... dvs. hvis hun ikke kan komme ind i en busk, så skal hun ikke - nej tak! Det har været et seriøst problem fx. til agilitystævner, der ofte afholdes på fodboldbaner, fx med et højt trådhegn omkring... hun kunne gå helt i panik... Jeg må erkende, at jeg valgte at ignorere det... og da hun blev trængende nok lykkedes det også!

 

Hun vil stadig helst skide i skjul og vil gå langt / lede længe efter det bedst skjulte sted... men er der ingen steder, så kan det lade sig gøre for hende at skide på åbent græs nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

har hun altid været sådan? jeg mindes at hun lavede noget da i var til træf i odense :hmm: nå men skipper var lige sådan som lille og det gik over af sig selv. dog var han meget yngre end martha da det forsvandt.

 

så jeg kan vist ikke hjælpe :genert:

 

Hun har altid haft det svært med at skulle noget, når hun ikke har sin have. Kan som regel sagtens få hende til at tisse, ved at finde et græsareal - gerne lidt væk fra andre. Hun lavede rigtig nok, da vi var til træf, men det er ikke blevet nemmere at få hende til at gøre det. Og der måtte Skipper heller ikke være for tæt på hende, og hun skulle helt ind i det høje græs og gennem sig.

 

Kan det hjælpe at tage en gammel prut med i en pose og så lægge den? :vedikke:

 

:hmm:er ikke afprøvet, så kunne måske hjælpe!!!!

 

Ikke helt samme problematik, men lignende...

 

Karla kan ikke skide på åbne steder.... dvs. hvis hun ikke kan komme ind i en busk, så skal hun ikke - nej tak! Det har været et seriøst problem fx. til agilitystævner, der ofte afholdes på fodboldbaner, fx med et højt trådhegn omkring... hun kunne gå helt i panik... Jeg må erkende, at jeg valgte at ignorere det... og da hun blev trængende nok lykkedes det også!

 

Hun vil stadig helst skide i skjul og vil gå langt / lede længe efter det bedst skjulte sted... men er der ingen steder, så kan det lade sig gøre for hende at skide på åbent græs nu...

 

Martha kan ikke, hvis der er andre hunde i nærheden! Hun bliver ret stresset, når hun ikke kan finde et egnet sted. Man kan gå ind, og 2 minutter senere beder hun om at komme ud igen, hvorefter hun stadig ikke kan finde et egnet sted, og så gerne vil ind igen. Til sidst bliver man lidt irriteret, men det er jo synd for hende, så bliver jo nød til at reagere på hendes opfodring på at komme ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg synes det er mere synd i det lange lob hvis denne vane bliver indgroet for resten af hendes liv. Saa hellere ignorerer hendes stress tildens og fokuserer paa at lave nogle afvekslende afforingsvaner.

 

Det er svaerest i starten og de vil uden tvivl gaa i panik, har jeg ogsaa oplevet, men paa laengere sigt, vil de opleve at man sagtens kan lave andre steder uden verdenen gaar under. det tager dog lidt tid inden pointen naar igennem, men hver gang de laver andre steder roser man til skyerne.

 

 

Men de kan sagtens overleve dette uden at tage varig skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede det med Buddha hvor vi var i en park fyldt med mennesker, var gået helt ud i kanten men der var ikke græs og han var vant til græs. Der var kun blade over det hele. Blev ved med at gå frem og tilbage med ham og sige "skide, skal du skide, kom så skide" (tror ikke han fattede hvad jeg mente men forbipasserende fandt det vist charmerende). Tilsidst lykkedes det ved at jeg blev stående stille selvom han ville gå videre, måske kom der lidt ro på ham i stedet for at han gik og søgte og søgte.

 

Efter den gang gik det faktisk væsentligt bedre for ham med at gå på toilettet flere steder. Der var forresten multiros OG løbeleg som bonus da det så lykkedes ham at klemme en lille pølle ud.

 

Tror også bare du må prøve at blive ved, og opmuntre hende med stemmen/rose hvis hun lægger an til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror meget det er vane, men min fornemmelse siger mig, at tæver er sartest mht egne steder. De kan tælles de gange min nu 7 årige græske tæve har besørget i snor. Dog har min hangræker også meget svært ved det i snor. Han render altid noget væk fra mig.Og i snor farer han så forvirret rundt, til jeg fatter, at vi skal finde et sted hvor han kan være løs. I haven går det fint.

Mine 3 cockerpiger kan allesteder. Der er ingen forskel på deres renlighedstræning.

Tror egenligt , det er et tryghedsproblem, der ofte starter , når de skifter hjem som små. Der lugter jo allevegne af fremmede hunde( for os, der bor lidt tæt) , så arealet er optaget og som lille gør man ikke opmærksom på, at man desværre befinder sig på fremmede voksnes hundes areal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Hmm kan fortælle, at vi da vi fik Hope hjem, så havde hun lært, at græs er bedst og man gør det altså ikke tæt på ejer eller i snor. Vores dilema var en have med fliser og sten, intet græs overhovedet! Og vi tør ikke stole på, at vi kan kalde hende til os. Nå men jeg gik, og gik, og gik... Og ingen tissen... Efter 24timer begyndte vi at bekymre os... Men et stykke herfra nede bag engsøen, hvor der er et stort stykke græs, hvor stort set ingen kommer. Her fik vi held ved at gøre som Buddha, stå stille og slappe af. Her begyndte Hope at søge og ja, jeg måtte altsp give 79kr for en 10m snor, så damen kunne gå lidt væk... Dette og en pæn god tålmodighed hjalp os...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Følger lige med i tråden her.. Er der nogen der ved, hvad det kan handle om, udover usikkerhed når de er så selektive med, hvor de vil skide?

 

Charlie mener ikke at en have kan skides i.. Sådan noget kan kun ske på gåtur både med og uden snor.. Og vi kan godt gå tur rigtig rigtig længe nogen gange fordi han ikke kan finde det perfekte sted at dekorere med sin bæ :lol:

 

Jeg plejer at kalde ham Kong Guldrøv på de gåture, han virker virkelig som om at ingen steder er god nok til hans bæ :rolleyes:

 

Det er også lidt et problem til tider når vi er ude for, hvis jeg ikke er opmærksom i sekundet, så skider han indendørs i stedet for ude i haven.. Selvom jeg passer hans gåture, som hvis vi var hjemme :vedikke:

 

Og det heller ikke altid jeg synes det ret sjovt når en tur pludselig skal tage 4 gange så længe, fordi han ikke kan finde et godt sted at skide..

 

Har overvejet at lære ham kommandoen "prut", men er lidt i tvivl om, det vil være at tvinge ham til noget han ikke vil eller om det er "en lettelse" i og med han så bliver "frataget" ansvaret for at finde det perfekte sted, hvilket jo er en stor stressfaktor nogen gange :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella kan kommandoen "tisse", og det betyder også nr. 2:-)

 

I starten ville hun kun hjemme i haven, men med ros og tålmodighed har hun lært at skoven mm. også er et dejligt sted at skide:roll:

 

Vi brugte i øvrigt tricket med at tage en bæ i pose med når vi fx besøgte forældre, og det virkede rigtig fint:-) Husk dog at pakke bæen ind i flere poseres knude - den kan godt lugte igennem både en og to poser, adr!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at holde hende inde fra haven i et par dage, så skal hun nok lære at gøre "det" andre steder.

 

Det er prøvet - altså hun fik lov at komme ud at gå tur fremfor en tur i haven. Resulatet var en hund, som ingen ro kunne finde, når hun var indendøre, da hun skulle af med noget, men ude på turen kunne hun kun allernødigst tisse. Det synes jeg var synd for hende.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg har accepteret, at hun føler sig mest tryg til at prutte i en have - og hvor der ikke er andre hunde, som ser på. Vi går til træning med en ulvehund tæve, og hun har nøjagtigt samme problem. Ejeren spurgte mig, om det vitterligt var et stort problem for mig, at hun kun kunne prutte i haven, og jeg har tænkt over det, og er kommet fremtil, at det er jo ikke et kæmpe problem. Kun nede hos mine forældre, og her har vi gjort tricket med en prut i en pose, og så kan hun godt bruge deres græsareal på den anden side af hækken - hvis altså ikke der er andre hunde eller mennesker i nærheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er prøvet - altså hun fik lov at komme ud at gå tur fremfor en tur i haven. Resulatet var en hund, som ingen ro kunne finde, når hun var indendøre, da hun skulle af med noget, men ude på turen kunne hun kun allernødigst tisse. Det synes jeg var synd for hende.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg har accepteret, at hun føler sig mest tryg til at prutte i en have - og hvor der ikke er andre hunde, som ser på. Vi går til træning med en ulvehund tæve, og hun har nøjagtigt samme problem. Ejeren spurgte mig, om det vitterligt var et stort problem for mig, at hun kun kunne prutte i haven, og jeg har tænkt over det, og er kommet fremtil, at det er jo ikke et kæmpe problem. Kun nede hos mine forældre, og her har vi gjort tricket med en prut i en pose, og så kan hun godt bruge deres græsareal på den anden side af hækken - hvis altså ikke der er andre hunde eller mennesker i nærheden.

 

Min gamle hund var 5 mdr. inden hun blev renlig, fordi jeg blev ved med at have aviser liggende. Da jeg havde besøg af Roger Abrantes spurgte han mig om de ikke snart skulle væk. Jeg var en smule luren ved det, men da han gik smed jeg dem ud og så tissede Ascha aldrig indenfor mere.

 

Hunde er vanedyr, men jeg mener det mest naturlige må være at forsøge at undgå at tilsvine sin egen have. Måske er jeg lidt mere hård end dig, men jeg vil nok mene at det bare er noget pjat (så længe vi ikke taler hvalpe).

 

På et tidspunkt havde mine hunde fundet ud af at vores ture blev længere hvis de holdt sig. Jeg gjorde det, at morgenturen (hvor de jo trængte mest) lød på 10 minutter uden snor og havde de ikke været på wc, så var det bare ærgerligt. Så gik jeg hjem igen og var hjemme i en ½ times tid, hvorpå de fik samme tilbud igen. Der gik ikke ret meget mere end et par dage, så havde de fundet ud af at deres lille trick ikke virkede. Om man synes sådan noget er synd for en hund, kan jo diskuteres, men jeg gider bare ikke skulle stå med problemer af den art, når det er unødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...