Hop til indhold

Hundepleje - hvor meget, hvor tit?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Hvor meget tid bruger i andre på at pleje hund, og hvad gør i?

 

Jeg bader sjældent Bella (hun bader sig selv i sø eller hav), men når det sker, bliver hun føntørret.

 

Hun bliver børstet 1-2 gange om ugen, og bliver sprayet med balsam eller showshine inden. En grundig børstning tager omkring 15-20 min.

 

Negle klippes vel hver 3.-4. uge, og nogenlunde lige så tit får hun renset ører.

 

Her i den kolde (salte!!!!) vintertid, får hun smurt poterne med Helosan inden hver gåtur. Det tager et parinutter, og hun nyder det SÅ meget:-)

 

Alt i alt synes jeg ikke at hun kræver den store pleje, men så er der jo bare mere tid til hygge og leg:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Negleklip - hver uge, klipper og sliber, synes det er et frygteligt mas (fordi jeg hader det)

Børster sjældent, klipper evt filter, sportsklipper i sæsonen.

Vasker ret tit, kan godt lide, de er rene og de får vasket fødder dagligt, drengene får vasket understellet mindst hver anden dag (ellers dufter de lidt for maskulint af tis på brysthåret)

Har forsøgt mig med potevoks, men synes ikke det virker, så har opgivet det igen.

 

Bortset fra negle-halløj, synes jeg ikke, jeg bruger ret meget tid på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe bliver børstet hver uge til hver anden uge, alt efter hvor slemt han fælder. En sjælden gang hver tredje ud.

 

Neglene bliver klippet efter behov - vel en gang månedligt? Til to, max. Klippet jeg dem ugentligt er der simpelthen alt for lidt at klippet i. Lige nu er det fem uger siden han sidst fik klippet klør, de trænger også nu. Men grundet, hans bagben ikke er helt fit (opereret for tre uger siden og der har desværre været komplikationer), er jeg lidt forsigtig med det pt, da det kræver jeg løfter poterne = anden vægtfordeling.

 

Ørerne renser jeg efter behov - de trænger vist efterhånden, men det er også omtrendt ½ år siden sidst. Efter at have været til kiropraktor med ham har vi ingen problemer i den retning, han har kun en meget bette sule snask :vedikke: Inden da skulle de renses mindst ugentligt, det var helt vildt med snaskdannelse og grænsende til at han skulle i behandling for ørebetændelse.

 

Bad kommer han normalt i hver anden måned vel ca. Ditto en ting han efterhånden trænger til, sidst han var i bad var i starten af december :lol:

 

Derudover klipper jeg hans poter hver gang han bliver børstet og hans ører får en månedlig tur. For at undgå Bambi på glatis og filtrer (og så op til udstilling).

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso behøver heldigvis ikke redes ret tit! I fældeperioderne reder jeg hende helt igennem 2-3 gange, ellers er det kun hvis jeg finder noget der trænger. Hun har vel været i bad et par gange i sit liv, sådan hele hunden. Ellers har hun kun fået vasket ben/mave nogle få gange, og bagenden hvis hun har haft dårlig mave. Jeg kigger/mærker hende igennem jævnligt, og er ret omhyggelig med potepleje (pga. agility). Men poteplejen består som regel kun i at klippe hår, da hun heldigvis slider sine kløer fint selv. Ører, øjne og tænder bli'r også kigget efter jævnligt, men der er som regel ikke noget at komme efter. Hun får noget tyndt slasket pels bag ørerne, som jeg klipper når hun ser for sjusket ud (og før det begynder at filtre), der går lang tid imellem. En meget nem hund at holde, må jeg nok sige! :mrgreen: Min første hund var en coton, der var pelsplejen noget helt andet... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Mine hunde bliver børstet efter behov, men nok ca en gang ugentligt(meget mere når de fælder;-)), og kløer bliver klippet, når de trænger.

De er aldrig i bad, men de lugter nu heller ikke af andet end lækker hund:-).

Jeg klipper den lidt filtrede pels bag ørerne, når det er nødvendigt, men det er nu også ret sjældent.

 

Så alt i alt ikke meget pleje i betragning af at de begge har meget pels;-).

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

En gang om ugen kommer de på trimmebordet og bliver grundigt gennemgået og trimmet hist og her, hvor det trænger.

 

Jessie får slebet negle en gang om ugen nu og Emma får dem klippet og slebet, når de trænger.

 

De bliver tjekket for filtrer hver dag på sofaen om aftenen.

 

De kommer i bad inden hver udstilling og bliver føntørret, så i sæsonen er det vel to gange om måneden i snit.

 

Jeg bruger vel 1-1½ time om ugen i normale uger og 3-4 timer om ugen i udstillingsuger pr. hund. Begge hunde bliver holdt i udstillingstrim hele året, da det er væsentligt nemmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Strigler med furminator og karte hver 2. dag (Afsluttes med støvsugning af pelsen).

Bad 1 gang hver 14. dag.

Næsten dagligt i køkkenvasken og få vasket poter rent for salt

Negeklip - tror kun det bliver gjort hver 3.-4. måned.

Klip (studsning) hver 3-4 måned (plus coat king).

 

Nåh ja og øjnene bliver dryppet 4 gange om dagen og badet 1 gang. Suk

Link til indlæg
Del på andre sites

fik dårlig samvittighed da jeg så den her tråd igår, og fandt straks en rive frem og gik i gang med Sally :mrgreen: ... Ej, ok.. det var bare en kam. Men damen fælder, så det var tiltrængt. Især hendes "bukser" hvor der sad en MASSE ekstra uld og klumpede lidt. Resten er vist blevet gnubbet af i sofaen og gulvtæppet i leg :rolleyes:

Neglene fik en ordentlig tur. Hendes poter er så flade at neglene gror lige fremad, og derfor aldrig bliver slidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, er meget overrasket over så tit i klipper negle. Teitur bliver 4 år den 15 april og har fået klippet negle 2 gange i sit liv og det er over et år siden jeg klippede sidst. Synes slet ikke de vokser.

 

Nå med derudover får han trimmet ører hver 2 måned, og bliver børstet hver 4 dag ca. Han må jævnligt få klippet sine faner, jeg klipper dem ikke i bund, men der er tit lidt filtknuder i det lange, så de bliver lige klippet ud af fanerne.

 

Jeg klipper ham også fri for filtknuder i albuerne. Jeg klipper hans faner på rumpen, fordi de ellers bliver for lange og når han laver høm høm, kan det risikere at komme på, særligt hvis det er lidt tyndt.

 

Så renser jeg hans ører efter behov.

 

Jeg klipper ham omkring hans poter, særligt lige der i bøjeleddet, der er en frygtlig masse hår.

 

Tørre af og til hans læber af med en fugtig tot vat.

 

Tager en tot fugtig vat og vasker søvn af hver morgen. Han danner en del synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luca bliver børstet/redt grundigt 1 gang om ugen 45-60 min., og "de slemme" steder får 1 gang ekstra om ugen (hoved, øre og ben). Øjensnask bliver fjernet ca hver 2. dag. Hun bliver klippet efter behov. Luca elsker at blive redt, for os er det bare endnu en hyggestund. Så snart hun hører jeg tager børsten og kammen, sætter hun sig parat. Ved at hun får en ordentlig omgang, er fældning ikke noget vi ser :-D Bad er hun i ca en gang om måneden.

 

Neglene får dyrlægen lov til at klippe. De er simpelthen så hårde at jeg ikke kan selv. Overvejer at slibe dem..?! De bliver ordnet ca hver 2 mdr. Hvor de også tjekker håret i ørene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, er meget overrasket over så tit i klipper negle. Teitur bliver 4 år den 15 april og har fået klippet negle 2 gange i sit liv og det er over et år siden jeg klippede sidst. Synes slet ikke de vokser.

 

Jeg synes jeg begynder at kunne høre neglene på gulvet efter 14 dage - så derfor er det bare blevet fast rutine, at jeg klipper dem regelmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nala kommer i bad med shampoo ca. en gang om måneden. Derudover bliver hun ofte skyllet. I efteråret/foråret skyller jeg hende under bruseren efter næsten alle ture - skidtet sætter sig i hendes lange pels og på maven.

 

Jeg reder Nala ca. en gang om ugen, når hun er kortpelset. Når hun er langpelset bliver jeg nødt til at rede hende hver eller hveranden dag.

Det tager ca. 15-20 minutter at rede hende helt igennem.

Jeg klipper hende selv. Det gør jeg hver 2-3 mdr. Det tager 1-1,5 time :-)

 

Jeg klipper aldrig negle og ordner ikke øre. Neglene slider hun selv, og vi får altid at vide at både øre og negle ser fine ud, når vi er hos dyrelægen. Ulvekloerne er de eneste hun (selvfølgelig) ikke slider, men dem bider hun tilgengæld ned selv. Hun har kun på forpoterne!

 

Jeg er lige gået i gang med at børste tænder på Nala - ambitionen er at jeg skal gøre det en gang om ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe bliver børstet hver uge til hver anden uge, alt efter hvor slemt han fælder. En sjælden gang hver tredje ud.

 

Neglene bliver klippet efter behov - vel en gang månedligt? Til to, max. Klippet jeg dem ugentligt er der simpelthen alt for lidt at klippet i. Lige nu er det fem uger siden han sidst fik klippet klør, de trænger også nu. Men grundet, hans bagben ikke er helt fit (opereret for tre uger siden og der har desværre været komplikationer), er jeg lidt forsigtig med det pt, da det kræver jeg løfter poterne = anden vægtfordeling.

 

Ørerne renser jeg efter behov - de trænger vist efterhånden, men det er også omtrendt ½ år siden sidst. Efter at have været til kiropraktor med ham har vi ingen problemer i den retning, han har kun en meget bette sule snask :vedikke: Inden da skulle de renses mindst ugentligt, det var helt vildt med snaskdannelse og grænsende til at han skulle i behandling for ørebetændelse.

 

Bad kommer han normalt i hver anden måned vel ca. Ditto en ting han efterhånden trænger til, sidst han var i bad var i starten af december :lol:

 

Derudover klipper jeg hans poter hver gang han bliver børstet og hans ører får en månedlig tur. For at undgå Bambi på glatis og filtrer (og så op til udstilling).

 

Uhja, glemte helt tænderne...!

 

Møffe får et kødben nu og da, som pænt ordner hans kindtænder og hjørnetænderne tager jeg med en tandrenser. Jeg har vitterligt ikke tålmodighed til tandbørsning og synes ikke rigtig det gør noget anyways... De gange jeg har forsøgt at huske det, har nogle få dages glemsomhed været umulige at fjerne igen... Så tandrenser her, den tager det hele hurtigt og effektivt!

 

Nu har Møffe så bare lige pludselig hverken plak eller tandsten efter vi er gået over til Acana :vedikke: På Orijen kom det ellers ret hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie er i bad en gang om ugen.. Bliver nogengange trukket nogen dage, hvis det skal falde sammen med noget andet - udstilling, gæster, tur i skov mm. Der bliver han også føntørring.

 

Han bliver kartet 1-3 gange om ugen.. Det kun nødvendigt en enkelt gang om ugen, men det hyggeligt, så vi gør det lidt oftere hehe

 

Ørerne kigger jeg efter en gang om ugen og hiver de hår ud der kommet.

 

Han bliver klippet ca. en gang om måneden. Lidt oftere, hvis vi skal på udstilling. Han bliver holdt i løveklip hele året.

 

Mit kræ er jo voldsomt hysterisk med sine forpoter, så negleklip er 2-3 gange om ugen for tiden - de blevet alt for lange:???:

 

Her i saltperioden får han skyllet fødder efter gåturene

 

Jeg kigger på tænderne dagligt, men børster dem ikke.. Han får rå ben at tygge i og plaque-off på sin mad og har smukke tænder og ingen tandsten

Link til indlæg
Del på andre sites

Gizmo:

Får børstet tænder hver aften

Klippet negle hver uge/hver 14. dag

Renset ører hver 14. dag

Tømt analkirtler hver 3. uge ca.

Bliver striglet i fældeperioder og efter behov (hvilket ikke er særlig meget)

Kommer i bad inden udstilling og ved behov (det bliver nok til 1 gang hver 2.-3. mdr.)

Får klippet halespids til inden udstilling, og når den trænger

 

Mht. udstilling så er han udstillingsklar på 15-20 min. Hvilket indebærer alle de ovennævnte ting, og så tørrer han ret hurtigt - det er bare dejlig nemt ;-)

Ling:

Får børstet tænder hver aften

Får klippet negle ca. 1 gang om mdr. og som regel kun på forbenene.

Tømt analkirtler hver 14. dag

Bliver striglet i fældeperioder og efter behov

Kommer ved behov (det bliver nok til 1 gang hver 2.-3. mdr.) og hvis han har rullet sig i noget klamt...

Får klippet halespids til ca. 1 gang hver 2.-3. mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

Nissan bliver børstet grundigt 1-2 gange om ugen.

får jævnligt renset ører og kigget tænder.

får klippet pels mellem trædepuderne. og er pt. klippet kort på maven.

han har kun fået klippet negle som træning.. hvor jeg kun har taget en halv mm..

han slider dem selv ned. og er helt overrasket over jeg aldrig har kunne høre dem hen af gulvet.

men det er nu ikke noget jeg klager over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Ina får en tur med sin Furminator en gang om ugen og får klippet bukser, manke og "røvskæg" en gang hver anden måned. Hun bliver klippet helt ned om sommeren. Neglene bliver klippet når de trænger (kommer an på vejret og hvor meget de render rundt og på hvilket underlag). Ina kommer i bad ca 4 gange om året og hvis hun har rullet sig i noget KLAMT. Sonne blive badet et par gange om året og når han forvilder sig ud på badeværelset mens min kæreste eller jeg er i bad :D Han får også med Furminatoren en gang imellem, men da han er meget korthåret, er det mest frodi han kan lide det ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Børster Tristan dagligt og ser ham efter for filtret pels. Det er simpelthen lettere med en daglig tur, da bare to-tre døgn uden børstning forårsager filter, som han ikke er glad for at få friseret ud.

Har endnu ikke selv forsøgt mig med at klippe hans negle eller fjerne hår i hans ører, da jeg har haft ham i kort tid og de ting netop er blevet klaret ved tjek hos dyrlægen. Har planer om tandbørstning, når alle hans hvalpetænder er skiftet. Derfor øver vi også allerede nu, at jeg kan se og røre ham i munden. Jeg har nu også tænkt, at vi skal prøve PlaqueOff.

Badning vil blive forsøgt indenfor den kommende uge. Han er nysgerrig, når jeg selv er i bad og vil gerne trampe rundt i brusenichen, men han bryder sig vist ikke om at få noget vådt i nakken. (Gav ham forebyggende loppekur med dråber i nakken i aftes, og han var meget hurtigt oppe af sofaen og forsøgte at ryste "skidtet" af.)

Så man kan slibe neglene i stedet for at klippe dem? Hvad er tricket? Altså hvad er teknikken og hvilket redskab bruger I, der gør det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg børster Freja dgl med sådan gummibørste som tager løse hår - finder ofte et sted på gåtur, hvor vi holder pause .

Øre ses efter dgl - da hun hurtigt får ''sort stas''

Poter / ben vaskes efter gå tur.Vi har spand ved dør, hvor Freja selv dypper poter og vi tørrer efter med håndklæde,

Link til indlæg
Del på andre sites

Ozzie bliver badet ca aldrig.

 

Striglet er lidt forskelligt - når hun rigtig storfælder kan det godt være dagligt, andre gange går der lang tid imellem.

 

Kloklipning gør vi nok gennemsnitligt hver 14. dag.

 

Den helt store klipning (af både halespidsen og... nå ja, det er det :mrgreen:) finder sted hvis jeg lige synes.

 

Tandbørstning klarer hun selv ved at tygge i alverdens ting flere gange dagligt.

 

Almindelig eftersyn af hende (overalt) lige knap hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...