Hop til indhold

kastration eller ej...


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

apropos det med avlen, vi var til hvalpetræf da kuldet blev 6 måneder. Dengang var skipper en lille forsigtig en. Men hans ene bror var megadominerende og faktisk ret aggressiv overfor de andre hanner. Det var så slemt at jeg endte med at køre tidligt og blev enig med mig selv om at jeg ikke turde komme til fremtidige hvalpetræf. Jeg gad godt vide hvordan han er i dag :hmm: hans ejere syntes vist desværre at han var en rigtig hanhund og at jeg var en overforsigtig bybo fordi jeg hev deres hund væk fra skipper efter at den blev ved med at holde ham nede på ryggen mens han lå og pev med halen mellem benene :( for skipper skulle jo bare sige fra :damn:

 

han har egentlig haft et par ret dårlige oplevelser med hanhunde som hvalp nu jeg tænker over det :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

da jeg oprettede min profil herinde kan jeg huske et par stykker (dkw var sikkert en af dem :lol:) der snakkede om hvordan labradorhannerne blev mere og mere ødelagt rent temperamentsmæssigt fordi der er så stor fokus i udstillingsringen på at de skal se så macho ud som muligt. Dengang tænkte jeg at det var lidt noget fis for jeg havde jo den sødeste og nemmeste labradorhan, men jeg er blevet klogere :genert: hvis vi skulle have en labrador igen så vil forældrenes temperament stå allerøverst på prioriteringslisten.

Det kunne sikkert godt have været mig. Men lige med dén formulering, kunne det nu nærmere lyde som om det kom fra en anden, som jeg vist nok tror jeg ved hvem ér.

 

Ikke at jeg er uenig. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

da jeg oprettede min profil herinde kan jeg huske et par stykker (dkw var sikkert en af dem :lol:) der snakkede om hvordan labradorhannerne blev mere og mere ødelagt rent temperamentsmæssigt fordi der er så stor fokus i udstillingsringen på at de skal se så macho ud som muligt.

 

Er da glad for at min hanhund kan se macho ud, uden at have dårligt temperament..

 

Ærligt, han ikke kan li fremmede store hanner, men efter 2 overfald lige da man blev voksen i hovedet og fik damebesøg, det har da sat sit præg i dagligdagen.

Men han har mange "drengevenner" som han leger med, og hvor de ved hvem der styrer pisset..

Og når vi er på udstilling, så forbinder han det overhovedet ikke til dårlige oplevelser, og jeg har aldrig hørt eller set ham puste sig op over for fremmede hanner.

 

Men jo, jeg ser desværre hanhunde med dårlig sind. Værst er det, at den ene er flittigt brugt i avlen, og har set flere afkom med deres far's "fine" gener

 

Nu er Skipper's far ikke en af dem, jeg forbinder med dårlig temperament. Så fader-ophav temperament-mæssig er go-fin..:5up:

Selvom jeg burde svine ham til.. Han slog os til udstilling i dag... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er da glad for at min hanhund kan se macho ud, uden at have dårligt temperament..

 

Ærligt, han ikke kan li fremmede store hanner, men efter 2 overfald lige da man blev voksen i hovedet og fik damebesøg, det har da sat sit præg i dagligdagen.

Men han har mange "drengevenner" som han leger med, og hvor de ved hvem der styrer pisset..

Og når vi er på udstilling, så forbinder han det overhovedet ikke til dårlige oplevelser, og jeg har aldrig hørt eller set ham puste sig op over for fremmede hanner.

 

Men jo, jeg ser desværre hanhunde med dårlig sind. Værst er det, at den ene er flittigt brugt i avlen, og har set flere afkom med deres far's "fine" gener

 

Nu er Skipper's far ikke en af dem, jeg forbinder med dårlig temperament. Så fader-ophav temperament-mæssig er go-fin..:5up:

Selvom jeg burde svine ham til.. Han slog os til udstilling i dag... :mrgreen:

 

ej jeg tænkte faktisk på at jeg burde have skrevet at jeg ikke kender til noget skidt om skippers fars temperament. Jeg har mødt ham en enkelt gang og der virkede han som en dejlig hund.

 

haha go match :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Dejligt at det går godt, men den tanke dèr synes jeg du skal lægge fra dig. Imo bærer opdrætterne en stor del af skylden.

 

Personligt har jeg det meget underligt ved at man stemples som en lidt dum, doven eller egoistisk type hvis man kastrerer sin hanhund, når man f.eks. i hesteverdenen ikke blinker med øjnene når en hingst kommer under kniven, og det gøres jo rutinemæssigt. :vedikke: Gad vide om der kan findes en eneste rytter der tænker: bare jeg havde været så god en rytter at jeg ikke behøvede kastrere min hingst,... jeg tror det næppe. Alligevel findes der hingste der kan arbejdes med, ligesom der findes intakte hanhunde der heller ikke volder problemer, men der er bare forskel på både racer og individer. Og jeg vil nok sige at med labradors,.... der kan jeg godt se at man kan få et problem, for de kører godt nok op på damenumser. :shock:

 

 

Synes altså det er lidt ved siden af at drage heste ind i det -det er en helt anden art med helt andre forudsætninger. Jeg kan komme med mange gode grunde til rutinemæssigt at kastrere heste, men knapt så mange for hunde.

Bl.a. handler det om livskvalitet. En hund kan sagtens leve livet fuldt ud med begge kugler i behold. Det kan de fleste hingste ikke. Enten fordi de ganske enkelt ikke kan med andre end dem selv (og hopper self, men disse må de jo normalt ikke dele fold med:blink:) eller fordi det er MEGET MEGET få opstaldningssteder der tillader hingste at gå sammen/sammen med vallakker, så kan man ikke have kræet hjemme hos sig selv, ja så er man på den.

Heste er et udpræget flokdyr (i langt højere grad end hunde kan påståes at være) så at afskære dem fra samvær med andre heste er jo ikke ligefrem i dyrets bedste interesse.

Og man kan nu engang ikke opdrage sin hingst til ikke at bedække de hopper den går med, uanset hvor dygtig en rytter man er:blink:

 

Som hundeejer derimod, kan man sagtens give hunden et godt liv ude afsavn selvom den ikke neutraliseres. Alene det, gør at jeg er imod rutinemæssigt kastration af hanhunde.

 

med det sagt -jeg er IKKE imod kastration som sådan. Hvis meget taler for at hunden kan leve et bedre liv som kastrat, jamen så få det endeligt gjort. Det er blot det rutinemæssige jeg er imod, for der ER altså osse bivirkninger, og det glemmer mange

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes altså det er lidt ved siden af at drage heste ind i det -det er en helt anden art med helt andre forudsætninger. Jeg kan komme med mange gode grunde til rutinemæssigt at kastrere heste, men knapt så mange for hunde.

Bl.a. handler det om livskvalitet. En hund kan sagtens leve livet fuldt ud med begge kugler i behold. Det kan de fleste hingste ikke.

Jeg ved at det kan være svært at få en hingst opstallet, men det er måske fordi det aldrig er nødvendigt,... da man jo rutinemæssigt fjerner bollerne på heste der ikke engang har fået lov til at bevise om de kan håndteres som voksne intakte dyr. Var der flere der lod være (eller lavede man f.eks. et forbud mod at kastrere før 4-årsalderen) ville der jo også være andre hingste at gå sammen med. Det er et spørgsmål om holdning.

 

Mig bekendt er der ikke ret mange der kastrerer deres hanhunde rutinemæssigt,... de fleste kigger jo netop på hundens livskvalitet.

 

Enten fordi de ganske enkelt ikke kan med andre end dem selv (og hopper self, men disse må de jo normalt ikke dele fold med:blink:) eller fordi det er MEGET MEGET få opstaldningssteder der tillader hingste at gå sammen/sammen med vallakker, så kan man ikke have kræet hjemme hos sig selv, ja så er man på den.

Heste er et udpræget flokdyr (i langt højere grad end hunde kan påståes at være) så at afskære dem fra samvær med andre heste er jo ikke ligefrem i dyrets bedste interesse.

At de skulle være mere udprægede flokdyr kan jeg ikke helt forstå, for så skulle hestens sprog jo være hundens overlegent. Og det er det ikke. Men egentlig er det jo ligegyldigt, for en hingst kan sagtens føle at den er sammen med andre selvom der er hegn imellem. Ellers skulle en hest jo også føle sig alene ved at være adskilt af en boksvæg.

Og man kan nu engang ikke opdrage sin hingst til ikke at bedække de hopper den går med, uanset hvor dygtig en rytter man er:blink:

Ligesom man ikke ville kunne opdrage sin hanhund til at springe på løbske tæver hvis man efterlod dem alene.

Som hundeejer derimod, kan man sagtens give hunden et godt liv ude afsavn selvom den ikke neutraliseres. Alene det, gør at jeg er imod rutinemæssigt kastration af hanhunde.

Det udsagn synes jeg er lidt nedladende og jeg er desuden helt igennem uenig i at det sagtens kan gøres uden at hunden lider afsavn. Jeg ville ønske at jeg havde filmet Thailo hjemme, efter 4 dage med vandren frem og tilbage, småpivende, mellem hoveddør og havedør, hvor eneste hvileplads var måtten i entrèen og uden at ville røre sin mad. Kald det livskvalitet.

 

Det er det nemmeste at forklejne andres problemer, når man ikke selv har prøvet at have dem. Jeg tror virkelig at mange, der mener at man bare kan træne sig ud af alting, havde godt af at opholde sig en periode hvor man ikke kan komme udenfor en dør, uden at der er lugter af løbetid.

med det sagt -jeg er IKKE imod kastration som sådan. Hvis meget taler for at hunden kan leve et bedre liv som kastrat, jamen så få det endeligt gjort. Det er blot det rutinemæssige jeg er imod, for der ER altså osse bivirkninger, og det glemmer mange

Det er jeg enig med dig i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Jeg ved at det kan være svært at få en hingst opstallet, men det er måske fordi det aldrig er nødvendigt,... da man jo rutinemæssigt fjerner bollerne på heste der ikke engang har fået lov til at bevise om de kan håndteres som voksne intakte dyr. Var der flere der lod være (eller lavede man f.eks. et forbud mod at kastrere før 4-årsalderen) ville der jo også være andre hingste at gå sammen med. Det er et spørgsmål om holdning.

 

Mig bekendt er der ikke ret mange der kastrerer deres hanhunde rutinemæssigt,... de fleste kigger jo netop på hundens livskvalitet.

 

Jeg kender nu rigtig mange dyrlæger der anbefaler at kastrere når hunden er et elle andet sted mellem 6 og 12 mdr "bare fordi", og kigger jeg på træningspladsen er langt de fleste hanhunde da osse kastreret fordi det er nemmest, eller fordi sådan gør man bare.

 

Ang hingstene så er der jo mange af dem der ganske enkelt ikke KAN gå med andre hingste/vallakker. Der hvor jeg tidl fik springundervising havde de sådan en gående. Det gik fint med dens foldmakker indtil hingsten var 3 år og den ud af det blå overfaldt makkeren med ret voldsomme skader til følge.

En del KAN gå med andre, men der er osse mange der ikke kan. Hos hunde har man muligheden at lade dem mødes med tæver, det kan man ikke bare uden videre med en hingst

 

 

At de skulle være mere udprægede flokdyr kan jeg ikke helt forstå, for så skulle hestens sprog jo være hundens overlegent. Og det er det ikke. Men egentlig er det jo ligegyldigt, for en hingst kan sagtens føle at den er sammen med andre selvom der er hegn imellem. Ellers skulle en hest jo også føle sig alene ved at være adskilt af en boksvæg.

 

Men hingsten vil ikke kunne indgå i flokken med dertilhørende kontakt (altså rent fysisk) og det er jo ikke bare noget JEG finder på er et afsavn. At en tilfældig ridehest er afskåret fra de andre mens den er i sin boks, er jo ikke et stort problem, når den så kan være sammen med andre når den er på fold. For hingsten er adskillelse oftest livsvarig

 

Det udsagn synes jeg er lidt nedladende og jeg er desuden helt igennem uenig i at det sagtens kan gøres uden at hunden lider afsavn. Jeg ville ønske at jeg havde filmet Thailo hjemme, efter 4 dage med vandren frem og tilbage, småpivende, mellem hoveddør og havedør, hvor eneste hvileplads var måtten i entrèen og uden at ville røre sin mad. Kald det livskvalitet.

 

Jamen hov -nu går jeg udfra du snakker om en hanhund der bor sammen med eller i nærheden af en hæjsløbsk tæve? Det er jo trods alt en begrænset periode hvor hanhunden er frustreret. Hingsten går alene 365 dage om året. Hvis den er heldig og bedækker naturligt får den lidt hest-hest kontakt en håndfuld gange om året.

 

Hvis hanhunden altid er sådan, jamen så hører det jo under hvad jeg skrev til sidst: at hvis det vurderes bedst for hanhunden, jamen så har jeg intet problem med kastration. Men rigtig rigtig mange hanhunde har altså ikke den slags problemer.

 

Det er det nemmeste at forklejne andres problemer, når man ikke selv har prøvet at have dem. Jeg tror virkelig at mange, der mener at man bare kan træne sig ud af alting, havde godt af at opholde sig en periode hvor man ikke kan komme udenfor en dør, uden at der er lugter af løbetid.

 

Det er jeg enig med dig i.

 

Jeg forklejner da ikke andres problemer -jeg skriver jo netop at det for mig er helt ok at man kastrerer HVIS man har overvejet det, og finder det bedst for hanhunden.

Sammenligningen med heste finder jeg blot ved siden af, fordi det er så forskellige dyr. Ikke at jeg mener hunde aldrig skal møde andre hunde, men hunde trives oftest helt fint, selvom de bor alene og bare af og til møder andre hunde, det gør heste ikke.

 

Det jeg er imod, er ikke kastrationen i sig selv, men det at det gøres rutinemæssigt i så stort et omfang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender nu rigtig mange dyrlæger der anbefaler at kastrere når hunden er et elle andet sted mellem 6 og 12 mdr "bare fordi", og kigger jeg på træningspladsen er langt de fleste hanhunde da osse kastreret fordi det er nemmest, eller fordi sådan gør man bare.

 

Ang hingstene så er der jo mange af dem der ganske enkelt ikke KAN gå med andre hingste/vallakker. Der hvor jeg tidl fik springundervising havde de sådan en gående. Det gik fint med dens foldmakker indtil hingsten var 3 år og den ud af det blå overfaldt makkeren med ret voldsomme skader til følge.

En del KAN gå med andre, men der er osse mange der ikke kan. Hos hunde har man muligheden at lade dem mødes med tæver, det kan man ikke bare uden videre med en hingst

 

 

 

 

Men hingsten vil ikke kunne indgå i flokken med dertilhørende kontakt (altså rent fysisk) og det er jo ikke bare noget JEG finder på er et afsavn. At en tilfældig ridehest er afskåret fra de andre mens den er i sin boks, er jo ikke et stort problem, når den så kan være sammen med andre når den er på fold. For hingsten er adskillelse oftest livsvarig

 

 

 

Jamen hov -nu går jeg udfra du snakker om en hanhund der bor sammen med eller i nærheden af en hæjsløbsk tæve? Det er jo trods alt en begrænset periode hvor hanhunden er frustreret. Hingsten går alene 365 dage om året. Hvis den er heldig og bedækker naturligt får den lidt hest-hest kontakt en håndfuld gange om året.

 

Hvis hanhunden altid er sådan, jamen så hører det jo under hvad jeg skrev til sidst: at hvis det vurderes bedst for hanhunden, jamen så har jeg intet problem med kastration. Men rigtig rigtig mange hanhunde har altså ikke den slags problemer.

 

 

 

Jeg forklejner da ikke andres problemer -jeg skriver jo netop at det for mig er helt ok at man kastrerer HVIS man har overvejet det, og finder det bedst for hanhunden.

Sammenligningen med heste finder jeg blot ved siden af, fordi det er så forskellige dyr. Ikke at jeg mener hunde aldrig skal møde andre hunde, men hunde trives oftest helt fint, selvom de bor alene og bare af og til møder andre hunde, det gør heste ikke.

 

Det jeg er imod, er ikke kastrationen i sig selv, men det at det gøres rutinemæssigt i så stort et omfang.

 

Det lyder til at vi færdes i forskellige landsdele eller moralske områder om du vil,... og deri ligger grunden til vores forskellige holdninger måske. Hvor jeg bor er der simpelthen ingen perioder uden en eller anden tæve er i løbetid, så ja, det er alle 365 dage om året hvor hanhundene bliver udsat for det stressmoment.

 

En kalv kan udgøre det for selskab for en hest, ligesom mennesket kan for en hund. Jeg kan stadigvæk ikke se at det ikke er et spørgsmål om hvad man plejer at gøre, når man rutinemæssigt kastrerer hingste eller hankatte for den sags skyld. Jeg oplever det så ikke sådan blandt hunde, for der er man en skidt ejer hvis man ikke kan finde ud af at træne hanhunden til at tilsidesætte sine drifter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at vi færdes i forskellige landsdele eller moralske områder om du vil,... og deri ligger grunden til vores forskellige holdninger måske. Hvor jeg bor er der simpelthen ingen perioder uden en eller anden tæve er i løbetid, så ja, det er alle 365 dage om året hvor hanhundene bliver udsat for det stressmoment.

 

En kalv kan udgøre det for selskab for en hest, ligesom mennesket kan for en hund. Jeg kan stadigvæk ikke se at det ikke er et spørgsmål om hvad man plejer at gøre, når man rutinemæssigt kastrerer hingste eller hankatte for den sags skyld. Jeg oplever det så ikke sådan blandt hunde, for der er man en skidt ejer hvis man ikke kan finde ud af at træne hanhunden til at tilsidesætte sine drifter.

 

Væddeløbshingste kastreres ikke rutinemæssigt og jeg har kendt eller kendt til en hel del konkurrenceheste som heller ikke rutinemæssigt er blevet kastreret.

 

Som teenager havde jeg min daglige gang på travbanen og hingstene dér blev først kastreret hvis de ikke kunne fungere som hingste. I staldene stod både hopper, hingste og vallakker og jeg husker ikke dette gav nogle problemer.

 

Jeg får mine katte neutraliserede rutinemæssigt og det er valget mellem at have indekatte eller neutralisering der gør sig gældende, men jeg må da indrømme jeg tænker mere og mere over hvilke konsekvenser det evt. kan have for katten.

Skulle jeg have kat igen ville den dog også blive neutraliseret. P piller til hunkatte er for usikre og en intakt hankat er i stor risiko for at blive flået af en anden hankat og den vil strejfe efter damekatte hvilket øger risikoen for at den bliver kørt ihjel

 

Som du ved, bor jeg i et hundeområde og måske er jeg bare heldig, men jeg render ind i løbetidsfært 4 - 6 gange om året og Pelle er efterhånden så erfaren at han kun reagerer på dette de få dage tæven er højløbsk. Jo han er da interesseret, meget interesseret, men får han bare lov at snuse færdigt - eller jeg siger han skal lade være og derefter afleder ham lidt, så er det glemt til næste dag vi tager til samme område, hvis vi gør det. Så er han til gengæld også ivrig efter at komme ud af bilen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Væddeløbshingste kastreres ikke rutinemæssigt og jeg har kendt eller kendt til en hel del konkurrenceheste som heller ikke rutinemæssigt er blevet kastreret.

 

Som teenager havde jeg min daglige gang på travbanen og hingstene dér blev først kastreret hvis de ikke kunne fungere som hingste. I staldene stod både hopper, hingste og vallakker og jeg husker ikke dette gav nogle problemer.

 

Jeg får mine katte neutraliserede rutinemæssigt og det er valget mellem at have indekatte eller neutralisering der gør sig gældende, men jeg må da indrømme jeg tænker mere og mere over hvilke konsekvenser det evt. kan have for katten.

Skulle jeg have kat igen ville den dog også blive neutraliseret. P piller til hunkatte er for usikre og en intakt hankat er i stor risiko for at blive flået af en anden hankat og den vil strejfe efter damekatte hvilket øger risikoen for at den bliver kørt ihjel

 

Som du ved, bor jeg i et hundeområde og måske er jeg bare heldig, men jeg render ind i løbetidsfært 4 - 6 gange om året og Pelle er efterhånden så erfaren at han kun reagerer på dette de få dage tæven er højløbsk. Jo han er da interesseret, meget interesseret, men får han bare lov at snuse færdigt - eller jeg siger han skal lade være og derefter afleder ham lidt, så er det glemt til næste dag vi tager til samme område, hvis vi gør det. Så er han til gengæld også ivrig efter at komme ud af bilen :-D

 

Umiddelbart synes jeg da dit indlæg bekræfter Aschas teori. Hun siger jo netop at hingste og hankatte rutinemæssigt kastreres uden nogen løfter et øjenbryn, på trods af at de faktisk (i hvertfald for hestenes vedkommende) i mange tilfælde kan have et godt liv som intakte.

 

Derudover tror jeg du er enormt heldig at der kun er løbetid i dit område 4-6 gange om året. Hvor jeg bor er der altid en tæve i løbetid i nærheden. Derudover er der stor forskel på hanhundes drifter. Min hanhund blev syg af stress og gik fra maden i lange perioder. Dette på trods af at jeg havde adfærdsbehandler ude, som hjalp mig med værktøjer til at håndtere det. Han blev meget bedre men selv Gudrun mente at han havde bedst af kastration til sidst. En af vores hundevenner, som er på alder med min, kan (og har altid kunnet) gå ved siden af en løbsk tæve uden at reagere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Væddeløbshingste kastreres ikke rutinemæssigt og jeg har kendt eller kendt til en hel del konkurrenceheste som heller ikke rutinemæssigt er blevet kastreret.

 

Som teenager havde jeg min daglige gang på travbanen og hingstene dér blev først kastreret hvis de ikke kunne fungere som hingste. I staldene stod både hopper, hingste og vallakker og jeg husker ikke dette gav nogle problemer.

 

 

Jeg tænkte også på væddeløbsheste, at de ikke bliver kastreret i samme grad som rideheste til hoppy brug. Men det siger jo lidt sig selv, de skal først finde ud af om de står med en hest med potientiale til gode præstationer og derefter så avl. Jeg har både været på travbanen (der var nu flest vallakker og hopper) og i en araber galopstald med 2 hingste. Disse to brødre havde gået på fold sammen til den yngste blev 2 år, så blev deres "leg" for voldsom og de måtte skilles ad. Den ene af dem kunne gå på fold med en ældre vallak, men den anden måtte være ude alene (han var også en mundfuld at håndtere som menneske, lad mig sige det sådan-man skulle have øjne i nakken og ikke være det midnste utryg ved heste.) Men han manglede jo så også at få noget af al sin energi ud sammen med andre heste og der er jeg enig med michele, det er ikke særlig tit et ordentligt hesteliv at skulle gå alene på fold år efter år.

 

Det kræver som regel stor erfaring at håndtere en hingst, især i opvæksten og jeg synes det ville tangere fare, hvis vi forestillede os at de fleste heste ikke var kastreret! En ting er at de vil blive opstemt af damer, men de ville jo slås med store skader eller døden tilfølge, hvis de brød hegnet ned og kom i kamp om hopperne!

Der er jo en grund til at Den spanske rideskole fesk kun vil have hingste i stalden med opvisningshestene...Koncentrationsbesvær. Ligeledes er der mange af de andre store hingstestationer der kun har hingste eller vallaker i samme stald, der bliver simplethen for meget tomult ellers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart synes jeg da dit indlæg bekræfter Aschas teori. Hun siger jo netop at hingste og hankatte rutinemæssigt kastreres uden nogen løfter et øjenbryn, på trods af at de faktisk (i hvertfald for hestenes vedkommende) i mange tilfælde kan have et godt liv som intakte.

 

Derudover tror jeg du er enormt heldig at der kun er løbetid i dit område 4-6 gange om året. Hvor jeg bor er der altid en tæve i løbetid i nærheden. Derudover er der stor forskel på hanhundes drifter. Min hanhund blev syg af stress og gik fra maden i lange perioder. Dette på trods af at jeg havde adfærdsbehandler ude, som hjalp mig med værktøjer til at håndtere det. Han blev meget bedre men selv Gudrun mente at han havde bedst af kastration til sidst. En af vores hundevenner, som er på alder med min, kan (og har altid kunnet) gå ved siden af en løbsk tæve uden at reagere.

 

Så har jeg bare været heldig at bo steder med stor hundepopulation og så alligevel ikke været synderligt generet af løbske tæver..

 

Det jeg ville sige med hestene er, at det ikke er i alle kredse i hesteverden hingste rutinemæssigt kastreres

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte også på væddeløbsheste, at de ikke bliver kastreret i samme grad som rideheste til hoppy brug. Men det siger jo lidt sig selv, de skal først finde ud af om de står med en hest med potientiale til gode præstationer og derefter så avl.

 

Bestemt, det fortæller også at det ikke er nødvendigt at kastrere i alle tilfælde

 

 

Jeg har både været på travbanen (der var nu flest vallakker og hopper) og i en araber galopstald med 2 hingste. Disse to brødre havde gået på fold sammen til den yngste blev 2 år, så blev deres "leg" for voldsom og de måtte skilles ad. Den ene af dem kunne gå på fold med en ældre vallak, men den anden måtte være ude alene (han var også en mundfuld at håndtere som menneske, lad mig sige det sådan-man skulle have øjne i nakken og ikke være det midnste utryg ved heste.) Men han manglede jo så også at få noget af al sin energi ud sammen med andre heste og der er jeg enig med michele, det er ikke særlig tit et ordentligt hesteliv at skulle gå alene på fold år efter år.

 

Næh, det er det ikke

 

Det kræver som regel stor erfaring at håndtere en hingst, især i opvæksten og jeg synes det ville tangere fare, hvis vi forestillede os at de fleste heste ikke var kastreret! En ting er at de vil blive opstemt af damer, men de ville jo slås med store skader eller døden tilfølge, hvis de brød hegnet ned og kom i kamp om hopperne!

Der er jo en grund til at Den spanske rideskole fesk kun vil have hingste i stalden med opvisningshestene...Koncentrationsbesvær. Ligeledes er der mange af de andre store hingstestationer der kun har hingste eller vallaker i samme stald, der bliver simplethen for meget tomult ellers

 

Jeg agiterer ikke for at hingste ikke skal kastreres, påpeger bare at det kun sker rutinemæssigt i visse kredse.

 

Naturligvis kan man ikke forestille sig en masse hingste i en stald med ridepiger i 13 - 16 års alderen med al den sniksnak og manglende opmærksomhed på hestene der kan være sådan et sted. Når det er sagt synes jeg ofte hingste er nemmere at håndtere end hopper, men det er en helt anden snak.

Iøvrigt, på travbanen i sin tid var det ikke ualmindeligt af f.eks. en hingst havde et selskabsdyr, jeg husker både en kanin og en ged som selskabsdyr til hingste. Geden Buller fulgte hingsten Flink overalt og delte box med ham :-D

Den anden hingst stod og nussede kaninen hen over ryggen med mulen

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Bestemt, det fortæller også at det ikke er nødvendigt at kastrere i alle tilfælde

 

 

 

 

Næh, det er det ikke

 

 

 

Jeg agiterer ikke for at hingste ikke skal kastreres, påpeger bare at det kun sker rutinemæssigt i visse kredse.

 

Naturligvis kan man ikke forestille sig en masse hingste i en stald med ridepiger i 13 - 16 års alderen med al den sniksnak og manglende opmærksomhed på hestene der kan være sådan et sted. Når det er sagt synes jeg ofte hingste er nemmere at håndtere end hopper, men det er en helt anden snak.

Iøvrigt, på travbanen i sin tid var det ikke ualmindeligt af f.eks. en hingst havde et selskabsdyr, jeg husker både en kanin og en ged som selskabsdyr til hingste. Geden Buller fulgte hingsten Flink overalt og delte box med ham :-D

Den anden hingst stod og nussede kaninen hen over ryggen med mulen

 

Nu skulle jeg måske ikke have citeret dig, for vi er jo ret enige, men du mindede mig lige om noget jeg lieg har diskuteret andet steds:)

 

Vi er nok også lidt langt fra emnet for tråden. Dette er ikke til dig:) Det er svært at sammenligne heste og hunde og bestemt man ikke skal føle sig som en dårlig hundeejer fordi man ikke har" kunnet" træne sin hanhund til at ignorere tæver. Der er ENORM forskel på hanhunde i denne sammenhæng! Nogle bliver bims i låget af den mindste lækre duft og sindsyge hvis det er højløbskhed de kan få i næsen og andre bliver kun lidt pivende hvis de ligefrem hilser på en højløbsk dame..

Og det uden at vi ser på hvad der er gjort eller ikke gjort af træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Det lyder til at vi færdes i forskellige landsdele eller moralske områder om du vil,... og deri ligger grunden til vores forskellige holdninger måske. Hvor jeg bor er der simpelthen ingen perioder uden en eller anden tæve er i løbetid, så ja, det er alle 365 dage om året hvor hanhundene bliver udsat for det stressmoment.

 

En kalv kan udgøre det for selskab for en hest, ligesom mennesket kan for en hund. Jeg kan stadigvæk ikke se at det ikke er et spørgsmål om hvad man plejer at gøre, når man rutinemæssigt kastrerer hingste eller hankatte for den sags skyld. Jeg oplever det så ikke sådan blandt hunde, for der er man en skidt ejer hvis man ikke kan finde ud af at træne hanhunden til at tilsidesætte sine drifter.

 

 

Jeg har intakt hanhund, og osse enkelte tæver som naboer. Jeg er så heldig så Reiki ikke reagerer så voldsomt på nabotæveri løb. Men sådan er det jo så ikke alle der har det.

Jeg oplever ikke at "man" er en dårlig hundeejer fordi man kastrerer. Tilgengæld oplever jeg RIGTIGT mange (både hundeejere, trænere og dyrlæger) som mener at man bør kastrere alle hanhunde der ikke skal bruges i avl. Og det må da siges at være rutinemæssig kastration.

 

EN kalv kan ikke udgøre selskab til en hest. Ja de kan stå sammen, men det er forskellige arter med meget forskellige sprog, og selvom de naturligvis kan vær selskab for hinanden i mangel af bedre, så kan en kalv ikke deltage i "heste-relevant" social adfærd.

Vi har haft en hest der havde stået med kalve/køer det meste af sit liv (ahn var 6 år) og han var social handicappet da han kom på fold med heste. Så meget, at han endte med en aflivning da han ikke længere kunne rides/køres, fordi han ganske enkelt ikke kunne indgå i en hesteflok (de andre heste kunne ikke lide ham, han forstod ikke det sociale samspil mellem hestene osv) og derfor ikke kunne fungere som foldbums.

 

Jeg er pt indehaver af en hest der har gået alene til han var 5 år. Osse han er socialt handicappet. Han kan dog trods alt fungere sammen med hans nuværende foldmakker. Men sætter man ham på fold med en større flok, får han tæv fordi han ikke forstår det sociale samspil. Han forstår ikke når en anden hest beder ham gå væk, han kan ikke finde ud af det der med at gnubbe (han enten slikker eller bider for hårdt og så bliver de andre sure) osv.

 

Nu handler tråden jo ikke om heste -men sammenligningen er i mine øjne ikke holdbar. De fleste hingste begrænses kaftigt i deres sociale udfoldelser, fordi de ikke kan (eller må) gå med de andre heste. Og at gå alene ER noget af et kompromis med hestens velfærd.

 

Jeg kender en hel del hingste som klarer sig fint i stald med andre heste, både hopper vallakker og hingste, men kun ret få der osse kan gå på fold med hingste og vallakker efter de har bedækket (for enkeltes vedkommende endda blot efter de er kønsmodne, men det tror jeg osse handler om at der var hopper på nabofolden)

 

En hanhund kan sagtens trives med blot at møde enkelte faste legekammerater, evt kun tæver. Og de kan uden problemer møde disse andre hunde, for tæver har jo løbetider, og man risikerer derfor ikke en hovsaparring lige pludseligt.

Hopper lader sig godt nok kun bedække når de er i brunst, men en brunst kan komme pludseligt, blot fordi hoppen kom i stald hvor der er hingst (sådan en hoppe har vi) og deres brunster kommer, i hvert fald i forår/sommer hyppigt Så hingsten kan altså ikke få dækket sit behov for social kontakt ved at gå på fold med hopper, medmindre man da lader ham gå i stod, men ikke alle hingste kan jo gå sådan (så mangler vi vidst plads i DK)

 

Min pointe er: en hanhund kan leve et helt fint liv uden kastration. Den kan deltage i samme "hundeting" som sine kastrerede artsfæller og der skal ikke ges på kompromis med hundens velfærd eller trivsel.

HVIS vi altså taler om en hanhund der ikke overproducerer testosteron, bor midt i en flok højløbske tæver eller hvad man nu kan komme ud for.

 

Det kan en hingst i de fleste tilfælde ikke. At holde den som hingst vil i de fleste tilfælde betyder kompromisser der ikke er til hestens fordel

 

Det betyder IKKE at jeg er imod kastration eller mener at hanhundeejere bare må tage sig sammen.

Blot at sammenligningen med heste (en hel anden dyreart med helt andre forudsætninger) ikke er holdbar.

 

Jeg råber ikke dyreplager e.l. efter folk der neutraliserer -jeg opfordrer blot til at man overvejer fordele og ulemper nøje inden man gør det. Hverken mere eller mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er iorden en hest ( hingst) skal leve et helt liv med en kalv, kanin eller kat som selskab. De har SÅ meget brug for samværd med artsfæller og kan jo slet ikke få det sammen med en af en anden art. Selvfølgelig kan de blive fine venner, men det erstatter da ikke selskab fra andre heste. Når man ser hvor meget glæde heste har af hinanden går sammen nusser og klør hinanden, løber sammen i fuld galop osv så en kalv eller kanin som selskab nej tak, de har jo slet ikke samme sprog.

 

Jeg kan forstå de hingste som bliver brugt i avl osv, men at man skal lade være med at kastrere hingste til "alm brug" det er jeg ikke enig i.

 

Det er ikke noget hesteliv at være uden artsfæller. Tænk at gå og glo på en mark i et helt liv med en kalv.. Jeg har set en jydehest i nærheden, som går sammen med en ko. Jeg tænker altid hesten ser SÅ trist ud.

 

Jeg synes slet ikke man kan samligne hunde og heste på de områder. De er to forskellige arter og vi er trods alt sammen med hundene en stor del af døgnet og mange ejere står på hovedet for at opfylde deres behov. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke heste og hunde kan sammenlignes. Mange fertile hanhunde har flere fertile venner og hvis de ikke lever med fertile tæver, forbliver de gode venner for livet.Et hestestod har en hingst og alt andet skal nedkæmpes, så hingste har ikke dette med at de yngre nedtoner sig som underordnene , som ved hundeflokke.

Og almindelige rideskoler og pensioner ønsker ofte ikke opstalding af hingste, de er simpelthen ofte for udfarende, f.eks i et ridehus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...