Hop til indhold

Sulte hund før konkurrence?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Vi skal til vores første konkurrence på lørdag, og jeg planlægger at tilbyde Bella morgenmad i morgen tidlig, men ikke give hende mad i morgen aften. Om morgenen får hun ca. 1/3 af sin dagsration.

 

Dette er naturligvis for at hun skal være mere villig til at yde til lørdagens konkurrence.

 

Er jeg en ond hundemor?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli

Tja....

Har faktisk ikke tænkt over det som værende ond. :hmm:

 

Når vi har trænet om lørdagen har mine hunde aldrig fået morgenmad.

Både pga. løb, spring osv. og så fordi de får rigeligt med mad i form af godbidder på et par træningstimer.

 

Men aftensmaden dagen før, får de som normalt - De skal jo også have noget energi at arbejde med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde bliver fodret normalt morgen og aften, uanset om de skal til konkurrence eller normal træning. Men når jeg har gået spor med Tanja, får hun lidt mindre aftensmad, fordi jeg lægger to små dåser kattemad på sporet.

 

Jeg synes, Tanja arbejder bedre, når hun ikke er sulten, det kræver en del energi at gå et langt spor eller løbe i en eftersøgning. Men jeg sørger altid for, at der er mindst to timer fra et måltid til træning/konkurrence begynder.

 

Det er sikkert individuelt, så man må finde ud af, hvad der er bedst for ens hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal til vores første konkurrence på lørdag, og jeg planlægger at tilbyde Bella morgenmad i morgen tidlig, men ikke give hende mad i morgen aften. Om morgenen får hun ca. 1/3 af sin dagsration.

 

Dette er naturligvis for at hun skal være mere villig til at yde til lørdagens konkurrence.

 

Er jeg en ond hundemor?

 

Som jeg læser det så vil du:

 

Fredag: Give 1/3 dagsration til morgenmad

Ingen aftensmad

 

Lørdag: Ingen morgenmad

 

Korrekt forstået?

 

Jeg ville give hendes aftensmad som normalt i morgen aften, fredag, og så ikke give morgenmad lørdag..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo så en af dem der har foder stående hele dagen og der står som regel noget om morgnen også... jeg har aldrig fjernet det før en konkurrence, men Karla er også så tændt under alle omstændigheder, at det ikke betyder noget... Men som de andre siger, så ville jeg nok bare give aftensmad som altid og så skippe morgenmaden... Men hvis hun ikke normalt spiser sin morgenmad, så dør hun såmænd ikke af at springe aftensmaden over også... men altså, der skal jo også være lidt energi at arbejde med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid givet mine fuld ration dagen før konkurrence, men ingenting samme dag. Min første hund kunne godt trænge til et ekstra boost op ad dagen, og så fik hun lidt pemmikan, der ikke fylder ret meget i maven. Men igen, det er vidt forskelligt fra hund til hund, jeg kender f.eks. hunde der ikke kan tåle at gå på helt tom mave, de bli'r dårlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, Tanja arbejder bedre, når hun ikke er sulten, det kræver en del energi at gå et langt spor eller løbe i en eftersøgning. Men jeg sørger altid for, at der er mindst to timer fra et måltid til træning/konkurrence begynder.

 

Jeg er helt enig. Jeg kender ingen idrætsfolk som møder sultne til en konkurrence.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så en hund som ikke kan springe sine måltider over... så får hun for meget mavesyre, får kvalme og kaster op, så hun har altid fået aftensmad dagen inden og så gerne en lettere fordøjelig morgenmad, som fesk dåsemad.

 

Men sheila har jeg heller aldrig kunne styre med hensyn til sult, det lader ikke til det er det der afgør om hun vil have en godbid eller arbejde for den..

 

Men med mysla kan jeg godt starte nogle dage før en konkurrence med at holde lidt igen, hun arbejde helt klart bedst når hun er sulten og hun bliver ikke sulten særlig hurtigt..virkelig nøjsom hund! Hun ber aldrig om mad..

 

Så det er som de fleste af jer andre, aftensmad men ingen morgenmad på dagen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Taiki kan godt kaste op pga. for meget mavesyre og han går sukkerkold. Så kan han intet andet end at ligge, uanset om man så vifter en hel salami foran ham. Det er sket én gang til træning hvor han ikke havde fået morgenmad, og jeg måtte pænt give ham lidt mad og vente på, at han optog energien. Så kunne han igen.

 

Så jeg tror, at man skal være lidt varsom med det, hvis man ikke har lavet forsøg med det før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil sige det kommer an på den enkelte hund, og nej du ikke ond du bare ved at finde ud af hvad der fungere bedst for jer :mrgreen:

 

Koda er ikke specielt madglad han spiser til nøds det han skal og nogle gange levner han, men han arbejder bedst på ikke fyldt mave så han mere intereseret han får dog noget pemikan om morgenen på selve dagen han skal præstere :mrgreen: ingen morgenmad og måske lige en halv håndfuld mindre om aftenen før. Han får jo mange guffer i løbet af sådan en konkurrencedag .

 

Kaos han er altid sulten så der tror jeg ikke jeg skal pille ved for meget tror det vil stresse ham for meget hvis han er virkelig over sulten så han får sin normale mad som ellers konkurrence eller ej :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine de får som de plejer. Men normalt får de heller ikke meget morgenmad, da de til tider kommer ud og lave noget fra morgenstunden af, og arbejde på en stopfuld mave det er ikke sundt...

 

Personligt vil jeg jo så mene at en hund der brænder for at arbejde, også vil gøre det selvom den har fået sin mad dagen før...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sulter mine hunde før konkurrencer - på flere forskellige måder faktisk. Rent fysisk så får de aftensmad dagen før, men ingen morgenmad.

Rent mentalt, så sulter jeg dem hele ugen op til en konkurrence. Det vil sige moderat fysisk motion og moderat træning. Jeg træner måske kun 3 dage på en uge op til en konkurrence, hvor det normalt er 6. Så kører jeg tilgengæld med høj belønningsfrekvens og meget leg i træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sulter mine hunde før konkurrencer - på flere forskellige måder faktisk. Rent fysisk så får de aftensmad dagen før, men ingen morgenmad.

Rent mentalt, så sulter jeg dem hele ugen op til en konkurrence. Det vil sige moderat fysisk motion og moderat træning. Jeg træner måske kun 3 dage på en uge op til en konkurrence, hvor det normalt er 6. Så kører jeg tilgengæld med høj belønningsfrekvens og meget leg i træningen.

Jeg gør nogenunde det samme, bortset fra, at jeg ikke giver aftensmad dagen før. Dagen før får hun morgenmad, et par stille og rolige gåture og så får hun eller lov til at slappe af, og springer aftensmaden over.

På dagen får hun en kort tissetur og ingen morgenmad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...