Hop til indhold

Reglerne er blevet strammet i Ølgryde hundeskov, efter hund blev bidt ihjel.


Jane
 Share

Recommended Posts

Jeg kender ingen hundeskov der er så stor at man kan gå en tur i fred, hvis det er det man ønsker. Den der lige er kommet i ebeltoft er 8 hektar og det er det største jeg nogensinde har set. Da jeg boede i Tilst ved Århus, lå der to små, den ene var så lille og langt inde i en skov uden mulighed for kørsel dertil, at den aldrig blev brugt og den anden var en lille smule større, men når der var 10 hunde derinde var der proppet.

 

SÅ jeg har altid tænkt at hundeskove var en indhegning til hunde der ville lege med andre hunde. Til at gå tur er de simpelthen for små, det tager jo ikke engang 5 minutter at gå en runde. Det er jo ikke sådan at man en søndag eftermiddag når man får lyst til at gå en lang tur, tager i en hundeskov. For så kommer man godt nok ikke særlig langt.

 

Noget helt andet er at fordelningen af hundeskove i landet er mærkelig. Det er jo helt vildt så mange der ligger i kbh i følge det her kort Alle hundeskove i Danmark - find en hundeskov tæt på dig og jeg som troede de manglede grønne områder og skove i kbh. Bor man langt oppe nord på feks fredrikshavn er det godt nok sølle med hundeskove, ja der er faktisk ingen, bor man på djursland, grenå og opefter er der hellere ikke noget og det ser også sølle ud mellem hobro og thisted og mellem esbjerg og kolding.

 

 

 

Jeg stemmer for at der i hver eneste by med over 1000 indbyggere er et KÆMPE indhegnet areal, virkelig stort dejligt grønt område, et rigtig stykke skov, vand, gerne en sø eller en å, måske en tunnel og lidt spring og så en kæmpe sandkasse hundene kan grave i. :mrgreen: Så ville der slet ikke være så meget brok og problemer med løse hunde, eller ikke løse hunde. :mrgreen: hvis en by kan få råd til en eller anden stor grim irret statue af noget man ikke kan se hvad ligner, til den nette sum af 1 million kroner, så har de også råd til overstående.

 

Den i ølgryde er ca 23 ha. Har læst at der er åbnet en oppe ved Ålborg på 80 ha. Men du har ret i at mange kun er små indhegninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der er da stor forskel på at møde en fremmed hund i god ro og orden og en fremmed hund der kommer tonsende ind i fjæset på din hund :vedikke: Det sidstnævnte er det jeg oplever sker i hundeskove.... så der kan vi ikke komme... Karla kan rigtigt godt lide at gå i flok, men hun gider ikke snuses i røven, hun gider ikke fremmede hunde op i hovedet og hun gider ikke hunde der ikke respekterer hendes "nej jeg gider ikke lege med dig"-brum... Så vi kan ikke komme i hundeskoven - for disse ting vil hun uvægerligt blive udsat for...

 

Det ændrer da ikke på, at jeg godt kunne tænke mig at gå i hundeskoven, så mine hunde kunne nyde en skovtur uden line på, hvor de kunne snuse og grave og løbe og hygge uden at jeg behøver at bekymre mig om, at de bliver viklet ind i træer og lign.... :vedikke:

 

Jamen så er vi som sådan enig! Jeg tror ingen gider have de der hunde som kommer tonsende og ikke fatter at de måske skulle slappe lidt af..

 

Det jeg bare bliver lidt... forundret over, er at jeg synes det er mærkeligt at det virker som om at det forfærdeligt at andre hunde kommer hen til en.. Og jeg kan bare ikke se noget forfærdeligt i at en hund kommer hen for lige at "hilse", og når der bliver sagt "smut pomfrit", så skrider den... Dexter går hen, ligger sig ned 10-20 meter fra den fremmede hund... Ignorere den ham så går han væk.. Men viser den interesse kravler han hele vejen hen til den.. Jeg kan ikke se hvordan nogen kan se det som "invaderende", og det er nok derfor jeg bliver lidt "fornærmest" fordi jeg lader min hund hilse på andre hunde... Jeg kalder ham ikke nødvendigvis hen til mig hver gang der kommer andre hunde...

 

Og f.eks. en hundeskov som Solbjerg som er den vi kommer i, i Danmark, der er det "hulter til bulter", og der kan jeg godt forstå man ikke gider komme hvis det er for "afslappende gåtur"... Dexter kan køre helt op derude, fordi der er så mange af de hunde der farer rundt og ikke "høre til nogen steder"....

Link til indlæg
Del på andre sites

Amen altså... Du vil altså ikke møde hunde... når du går i HUNDEskoven???

 

Det svare lidt til at du ryster på hovedet over at der er cykler i cykelbutikken, gør det ikke?? Du kan da virkelig ikke forvente at tage i hundeskov og ikke møde nogen hunde, det synes jeg ærligt er en tåbelig holdning.. Fair nok at du ikke vil have at din hund bliver overfaldt og humpet af andre hunde, men hvis du ikke vil have at der er andre hunde i nærheden og af ren og skær sund natur opsøger din hund, så synes jeg faktisk ærligt også at du nok bare skulle tage et andet sted hen!

 

Jamen det gør jeg da faktisk nok bare også.

Vi er nok bare uenige i hvad en hundeskov burde være. Jeg synes det burde være et sted hvor man kunne gå løs med sin hund og nyde en tur uden line.

Andre synes så det er et sted hvor hunde har carte blanche til at opsøge andre.

 

Jeg har ikke noget imod andre hunde i en hundeskov - bare de holder sig for sig selv, så vi alle kan være der. Jeg har heller ikke noget imod cykler i en cykelbutik - men jeg ville have noget imod hvis der stod en og kørte sin cykel ind i mig mens jeg var der.

Jeg ved godt det er en helt utopisk forestilling og derfor sætter jeg heller ikke mine ben i hundeskove. Men jeg kan så forstå på Marie Goldenbeck at der rent faktisk findes steder hvor folk kan finde ud af at tage hensyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg bare bliver lidt... forundret over, er at jeg synes det er mærkeligt at det virker som om at det forfærdeligt at andre hunde kommer hen til en.. Og jeg kan bare ikke se noget forfærdeligt i at en hund kommer hen for lige at "hilse", og når der bliver sagt "smut pomfrit", så skrider den...

 

Tja - nu er denne tråd jo faktisk blevet startet fordi at der er en gravhund der er blevet bidt ihjel sådan et sted. Mon det var sket hvis folk kunne finde ud af at holde deres hunde til sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så er vi som sådan enig! Jeg tror ingen gider have de der hunde som kommer tonsende og ikke fatter at de måske skulle slappe lidt af..

 

Det jeg bare bliver lidt... forundret over, er at jeg synes det er mærkeligt at det virker som om at det forfærdeligt at andre hunde kommer hen til en.. Og jeg kan bare ikke se noget forfærdeligt i at en hund kommer hen for lige at "hilse", og når der bliver sagt "smut pomfrit", så skrider den... Dexter går hen, ligger sig ned 10-20 meter fra den fremmede hund... Ignorere den ham så går han væk.. Men viser den interesse kravler han hele vejen hen til den.. Jeg kan ikke se hvordan nogen kan se det som "invaderende", og det er nok derfor jeg bliver lidt "fornærmest" fordi jeg lader min hund hilse på andre hunde... Jeg kalder ham ikke nødvendigvis hen til mig hver gang der kommer andre hunde...

 

Og f.eks. en hundeskov som Solbjerg som er den vi kommer i, i Danmark, der er det "hulter til bulter", og der kan jeg godt forstå man ikke gider komme hvis det er for "afslappende gåtur"... Dexter kan køre helt op derude, fordi der er så mange af de hunde der farer rundt og ikke "høre til nogen steder"....

 

Problemet med en løs hund der kommer for at hilse er at JEG bliver død bange, og det smitter på min hund som også bliver utryg. Jeg kan jo ikke vide at din hund ikke gør noget, hvor gammel den er, om den har problemer med andre hanhunde, er i løbetid osv.... Derfor vil JEG gerne snakke med dig INDEN de skal hilse, for så er JEG mere tryg ved situationen. Min hund er blevet overfaldet i hundeskoven (også så han lå ned på ryggen og skreg) og det gør han ellers aldrig... Så derfor bliver jeg død bange når der kommer en fremmede hund løbende hen imod os.

 

Jeg vil gerne kunne gå i hundeskoven og jeg har INTET imod at møde andre hunde i hundeskoven - men jeg har noget imod at de bare kommer fræsende og tit fryser Barney og står bare helt stiv og de lader ham ikke være, selvom han er tydeligt utryg (efter overfaldet). Han vil gerne lige se dem an først, og være overbevist om at de er søde, og derfor bryder han sig ikke om en hund der bare kommer løbende. Han skal lige stå lidt og lure deres kropssprog - men så vil han også gerne lege når først han er tryg.

 

Og som andre siger så burde diskussionen ikke være her, for reglerne for hundeskoven er klare - de bliver bare ikke overholdt.

 

Men ja, kan man ikke lide lugten i bageriet så må man jo smutte og det har vi så gjort.. Synes bare det er super ærgeligt da vi faktisk gerne vil bruge skoven, og faktisk gerne vil møde søde hunde der vil lege - det skal bare være mere kontroleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo her er mange hundeskove i KBH-området. Problemet er at vi som ikke vil opsøges af fremmede hunde ikke kan benytte dem :(

 

Den jeg færdes i i KBH-området er der ikke de problemer.

 

Folk kalder ikke deres hund til dem, hvis man møder dem og ikke har sin hund i plads eller i snor, men hvis man har hunden i plads eller i snor, så kalder folk deres hunde til dem.

 

Jeg kan godt gå 1½ time i den skov og kun møde 1 eller 2 hunde, der bare lunter forbi mine og mine, der bare lunter forbi den anden. Jeg kommer der som regel om aftenen efter kl. 18 på hverdage og i weekenderne inden kl. 12 eller efter kl. 14, så hvordan den er i primetime, aner jeg ikke.

 

Amen altså... Du vil altså ikke møde hunde... når du går i HUNDEskoven???

 

Mine hunde går da heller ikke i hundeskoven for at møde andre fremmede hunde.

 

De gider ikke fremmede hunde, men acceptere dem, hilser på dem, hvis de hilser pænt og så går de videre uden at lege med dem.

Da de jo har hinanden til daglig, har de slet ikke behovet for at lege med fremmede.

 

Og os skal der vel også være plads til i hundeskovene?

 

Jeg forventer ikke, at folk kalder deres hund til sig og spørger om de må hilse inden - det gør jeg heller ikke selv medmindre den anden hund er i snor eller i plads-position, men jeg forventer, at folk tager deres hunde med sig, når de går, så jeg har ikke deres hund med rundt på min gåtur og fjerner deres brushoveder, hvis de (hundene altså) ikke respektere, at mine ikke gider dem ligssom jeg sørger for at fjerne mine, hvis indkaldet glipper i deres vil-døve-perioder.

 

Jeg oplever dog sjældent problemer; heller ikke fra unge brushoveder, men det tror jeg er Jessie's fortjeneste. Hun har et meget sikkert hundesprog og jeg tror jeg oplevet, at hun måtte knurre en hund væk 3 eller 4 gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt overrasket over holdningerne i denne tråd.

Sidst jeg så et billede af dig, var du ung, smuk og sirlig. Du så i hvert fald ikke ud til være det fjerneste senil.:lol:

 

Så du kan umuligt være hverken lidt eller meget overrasket over holdningerne i denne tråd, for vi har tidligere og i alenlange baner diskuteret såvel hundeskove som løse hunde på stranden. Du var og er uenig i den lidt mere afslappede, afventende holdning, som nogle hundeejere har, når det kommer til møder disse steder.

 

Jeg tror, at du kan få alle til at være enige med dig i, at aggressive hunde ikke hører til ovennævnte steder (faktisk hører de ingen steder hjemme). Vi kan sikkert også alle enes om, at hundeejere skal være i stand til at kalde deres hunde til sig. JEG er i hvert fald enig i den holdning. Der, hvor bl.a. du og jeg er uenige, er de situationer, hvor løse hunde kommer fredsommeligt hen og hilser på - og (oftest) hurtigt går deres vej igen.

 

Men det kan som sagt næppe overraske dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

De tanker kan jeg da godt følge dig i. Men Ascha, det er hverken min eller min hunds opgave at lære din hund hvordan man opfører sig. Og hvis du har brug for hjælp til dette, må du da som minimum forvente lige at være nødt til at spørge først?

Jeg har aldrig været udsat for andet end det modsatte problem, at folk reagerer negativt hvis man ikke ønsker at ens hvalp skal hilse på deres hund. Somom man synes der er noget i vejen med den,... men det er nok afhængig af hvor man bor (som det også plejer at være i disse tråde).

 

Vi er mange med skarpe hunde, der egentligt ikke har behov for at de øver sig i at være skarpe(re), og det er netop hvad de gør, hver gang endnu en hvalpe/unghundeejer lægger ansvaret for opdragelsen af deres hund over på dem.

Det er ikke alle "voksne fornuftige hunde" der ønsker at have unge hunde kartende rundt om og på sig. Og det er ikke alle der kan håndtere det.

Synes du helt ærligt selv, at det er rimeligt, at andre hunde skal have ødelagt deres gåtur, fordi din hund lige skal lære hvordan man opfører sig?

 

Jeg kan sagtens følge dig. Jeg måtte stoppe til hvalpetræning fordi Thailo terroriserede alle de andre hvalpe på holdet og træneren bare blev ved med at sige at jeg ikke skulle stoppe ham, fordi de andre skulle lære at sige fra. Selvfølgelig skal man ikke sætte sin hund i en situation hvor den bliver endnu mere styrket i en dårlig vane, omvendt (og det lyder måske lidt nedladende) synes jeg heller ikke at man bare kan forvente at andre skal rette ind efter en hund der har et problem med at håndtere hundemøder i forskellige afskygninger. Der mener jeg at man må forsøge at lære hunden hvordan den kommer igennem sådan noget, eller gå steder hvor man er fri for at løbe ind i den slags. F.eks. ved jeg at nogle mennesker har fobi for hunde, men møder jeg dem i en hundeskov er jeg altså ikke nær så hensynsfuld som hvis jeg møder dem andre steder.

 

Men hvad hvis jeg slet ikke har lyst til, at min hund skal drives derud, hvor hun skal blive sur og nærmest nedlægge en anden, for at få fred?

Nu kender jeg jo ikke din hund, men hvis hun var min ville jeg nok køre endnu mere på med noget hilsetræning (det formoder jeg du allerede har gjort) men måske få lidt hjælp udefra. Sommetider kan man ikke se hvad man gør fordi man er for tæt bundet følelsesmæssigt. Ja, undskyld det lyder lidt flabet, men jeg kan ikke rigtig finde et andet svar.

 

Jeg er helt uenig. En hvalp som ikke kender sit navn eller ved hvad 'kom her' betyder skal slet ikke med i hundeskov. Den kan få rigtig ubehagelige oplevelser afhængigt af hvor den får forvildet sig hen.

Det sted jeg ville starte med en hvalp er hjemme i haven eller på en plæne med godt udsyn til alle sider. Og uanset at sporlinen vejer lidt (de kan jo fås i tyndere materiale) ville jeg sørme have den på alligevel. Det gælder jo også hvalpens sikkerhed, at den ikke skal have mulighed for at rende ud i verden som er fuld af farer.

 

Okay, jeg er så bare den type der kaster sig ud i det og det er nu gået meget godt begge gange, selvom jeg er gået ud på den allerførste tur og klikket snoren af. :vedikke:

 

Jo her er mange hundeskove i KBH-området. Problemet er at vi som ikke vil opsøges af fremmede hunde ikke kan benytte dem :(

 

Har du prøvet Tokkekøb Hegn i Allerød?. Det er en ret stor skov hvor jeg ikke synes jeg møder ret mange hunde og faktisk har jeg mødt en del der tager snor på deres hund når man møder dem. Du skal bare passe på flåterne om sommeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer da an på hunden den lalleglade unghund løber op til :vedikke:

Jo, naturligvis. Men hvis hunden, som den lalleglade unghund løber op til, reagerer aggressivt, så skulle netop denne hund nok ikke liiiiiiige færdes i en hundeskov? De fleste velafbalancerede hunde VED godt, at en lalleglad unghund er - lalleglad. De kan sætte den på plads på fornuftig vis, hvilket kun er en god erfaring for den unge hund, men der skulle nødigt ske mere. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den jeg færdes i i KBH-området er der ikke de problemer.

 

Folk kalder ikke deres hund til dem, hvis man møder dem og ikke har sin hund i plads eller i snor, men hvis man har hunden i plads eller i snor, så kalder folk deres hunde til dem.

 

Jeg kan godt gå 1½ time i den skov og kun møde 1 eller 2 hunde, der bare lunter forbi mine og mine, der bare lunter forbi den anden. Jeg kommer der som regel om aftenen efter kl. 18 på hverdage og i weekenderne inden kl. 12 eller efter kl. 14, så hvordan den er i primetime, aner jeg ikke.

 

 

 

Mine hunde går da heller ikke i hundeskoven for at møde andre fremmede hunde.

 

De gider ikke fremmede hunde, men acceptere dem, hilser på dem, hvis de hilser pænt og så går de videre uden at lege med dem.

Da de jo har hinanden til daglig, har de slet ikke behovet for at lege med fremmede.

 

Og os skal der vel også være plads til i hundeskovene?

 

Jeg forventer ikke, at folk kalder deres hund til sig og spørger om de må hilse inden - det gør jeg heller ikke selv medmindre den anden hund er i snor eller i plads-position, men jeg forventer, at folk tager deres hunde med sig, når de går, så jeg har ikke deres hund med rundt på min gåtur og fjerner deres brushoveder, hvis de (hundene altså) ikke respektere, at mine ikke gider dem ligssom jeg sørger for at fjerne mine, hvis indkaldet glipper i deres vil-døve-perioder.

 

Jeg oplever dog sjældent problemer; heller ikke fra unge brushoveder, men det tror jeg er Jessie's fortjeneste. Hun har et meget sikkert hundesprog og jeg tror jeg oplevet, at hun måtte knurre en hund væk 3 eller 4 gange.

 

Jamen jeg kan sagtens forstå at folk som har oplevet overfald osv. og folk med små hunde er utrygge ved at tage i hundeskov, det ville jeg også selv være...

 

Og jeg er HELT enig i at når man er i hundeskov, så må man holde sin hund til sig, og tage den med sig når man går rundt i hundeskoven! Jeg har en gang oplevet i Solbjerg hundeskov, at Dexter tog en tur rundt i den ene ende med to andre hundejere, og jeg var SÅ flov, og undskyldte mange gange da jeg endelig fik kaldt ham til mig (Og sat ham i snor!), og begge ejere grinede bare, heldigvis og sagde at "Det var jo det hundeskoven var til for"... Der blev jeg også lidt.. ja først lettet og derefter lidt... Ja.. Jeg gider da ikke "lufte andres hunde"...

 

Vi kommer der for at Dexter kan lege, og han får lov at styrte rundt ude i "midten" (Solbjerg hundeskov har en grussti hele vejen rundt, og i midten er der en lille å, samt et stor græsareal).. Og derude har han "fri", og de hunde der render derude er jo også langt fra deres ejer, og så må jeg ærligt indrømme at jeg antager at ejeren ikke har noget imod de hilser på de andre hunde derude...

 

Jeg kan sagtens forstå at man bliver bange, i min verden er det bare forkert at slippe en aggressiv hund og den slags, jeg ved godt at folk sikkert stadig gør det (ellers ville der jo ikke ske overfald), og det burde jo netop være sådan at alle hunde i en hundeskov var venlige hunde...

 

Jeg skal lige igen påpege at Dexter altså ikke er en "tromler", han har en gang tromlet en lille 10 ugers hvalp der var sluppet fri i hundeskoven, fordi den ville lege med ham, og før end jeg nåede at stoppe ham legede de fangeleg og selvfølgelig falder han over den (Den har vejet max et eller to kilo!!! Og han får ALDRIG lov at lege med så små hunde normalt!), han er selv blevet tromlet ned, så han fik næseblod af en labrador blanding, og det synes jeg selvfølgelig ikke er okay.. De ejere gik hundeskoven rundt og kaldte på deres hund uden at den reagerede det mindste, imens den rendte rundt og tromlede ind i folks hunde osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidst jeg så et billede af dig, var du ung, smuk og sirlig. Du så i hvert fald ikke ud til være det fjerneste senil.:lol:

 

Jeg er stadig ung, smuk og meeeeget sirlig ;-)

 

Men der er forskel på holdningerne - den som vi har diskuteret til hudløshed er det du kalder den afslappede afventende holdning - hvor man dog trods alt, om jeg ikke totalt misforstod dig, kalder sin hund til sig hvis man kan se at modgående hund + ejer ikke ønsker selskab. Det indebærer i det mindste at man er i stand til at kalde sin hund til sig.

 

Holdningerne som jeg er overrasket over her er: hvis bare man er i en hundeskov, så behøver ens indkald ikke at fungere så godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig ung, smuk og meeeeget sirlig ;-)

 

Men der er forskel på holdningerne - den som vi har diskuteret til hudløshed er det du kalder den afslappede afventende holdning - hvor man dog trods alt, om jeg ikke totalt misforstod dig, kalder sin hund til sig hvis man kan se at modgående hund + ejer ikke ønsker selskab. Det indebærer i det mindste at man er i stand til at kalde sin hund til sig.

 

Holdningerne som jeg er overrasket over her er: hvis bare man er i en hundeskov, så behøver ens indkald ikke at fungere så godt.

 

Jamen nu kan jeg se at jeg er helt enig med dig. Hvis jeg ser at den ejer der går længere fremme ikke ønsker min hund hilser, så sørger jeg får han ikke gør... Og jeg mener stadig at man skal have et godt indkald.. Men f.eks med en husky kan man argumentere at man aldrig får et 100% indkald, og derfor bryder jeg mig ikke om at lulle migselv ind i den tankegang at det har jeg... Ens indkald SKAL fungere, men der kan altid ske upsere for nogen, og det er måske1 ud af 100 gange det sker, men det synes jeg er okay, hvis man vel og mørke har en ordentlig hund der ikke fiser hen og humper eller tromler den fremmede hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg jo ikke din hund, men hvis hun var min ville jeg nok køre endnu mere på med noget hilsetræning (det formoder jeg du allerede har gjort) men måske få lidt hjælp udefra. Sommetider kan man ikke se hvad man gør fordi man er for tæt bundet følelsesmæssigt. Ja, undskyld det lyder lidt flabet, men jeg kan ikke rigtig finde et andet svar.

 

Men hvorfor skal en hund der ikke vil hilse 'hjælpes'? For mig at se er det fuldstændig naturlig hundeadfærd. Sådan lidt groft sat op: hvis en flok ulve møder en anden flok ulve ude i naturen, så løber de sgu da heller ikke hen og hilser for så at give sig til at løbe rundt og lege - gør de?

 

Det er fint at ens hund kan lege med andre hunde, for selvfølgelig får de noget ud af det, som vi mennesker ikke kan give dem. Men derfra og så til at de pinedød skal hilse på revl og krat, det forstår jeg simpelthen ikke.

 

En hund der foretrækker at være hos sin egen 'flok' og har nok i den, skal altså ikke have hjælp og hilsetræning efter min mening. For den har ikke noget problem. Den skal da bare have lov at være i fred.

 

PS. Tak for tippet om Stokkekøb - flåterne må man jo tage med, de bæster :evil: Måske vil jeg prøve det, måske ikke. Jeg har det sådan lidt 'better safe than sorry' og jeg stoler desværre ikke på andre hundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men f.eks med en husky kan man argumentere at man aldrig får et 100% indkald, og derfor bryder jeg mig ikke om at lulle migselv ind i den tankegang at det har jeg... Ens indkald SKAL fungere, men der kan altid ske upsere for nogen, og det er måske1 ud af 100 gange det sker, men det synes jeg er okay, hvis man vel og mørke har en ordentlig hund der ikke fiser hen og humper eller tromler den fremmede hund...

 

Det har vi så jo også diskuteret til hudløshed - og jeg er stadig af den holdning at hvis ens indkald kun er 95% så må den lange line på ;-)

Den ene gang ud af 100 du beskriver kan jo sagtens være den ene gang det går galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har vi så jo også diskuteret til hudløshed - og jeg er stadig af den holdning at hvis ens indkald kun er 95% så må den lange line på ;-)

Den ene gang ud af 100 du beskriver kan jo sagtens være den ene gang det går galt.

 

Jeg er enig med dig.. Det er jeg... Jeg er bare så uansvarlig at jeg vælger at tro på at MIN hund ikke vil gøre noget galt.. Men du har helt ret i at det betyder jo ikke at den anden hund ikke flipper ud på ham!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig været udsat for andet end det modsatte problem, at folk reagerer negativt hvis man ikke ønsker at ens hvalp skal hilse på deres hund. Somom man synes der er noget i vejen med den,... men det er nok afhængig af hvor man bor (som det også plejer at være i disse tråde)

Fint nok, men det svarer mig ikke på, om du synes det er andre folk (og disses hundes) ansvar at opdrage på din?

 

Jeg kan sagtens følge dig. Jeg måtte stoppe til hvalpetræning fordi Thailo terroriserede alle de andre hvalpe på holdet og træneren bare blev ved med at sige at jeg ikke skulle stoppe ham, fordi de andre skulle lære at sige fra. Selvfølgelig skal man ikke sætte sin hund i en situation hvor den bliver endnu mere styrket i en dårlig vane, omvendt (og det lyder måske lidt nedladende) synes jeg heller ikke at man bare kan forvente at andre skal rette ind efter en hund der har et problem med at håndtere hundemøder i forskellige afskygninger. Der mener jeg at man må forsøge at lære hunden hvordan den kommer igennem sådan noget, eller gå steder hvor man er fri for at løbe ind i den slags. F.eks. ved jeg at nogle mennesker har fobi for hunde, men møder jeg dem i en hundeskov er jeg altså ikke nær så hensynsfuld som hvis jeg møder dem andre steder.

Nej, det ér da ikke andres problem hvis man har en hund der ikke kan håndtere hundemøder i forskellige afskygninger. Men det ER andres problem, hvis DERES hund er den der udviser problematisk adfærd ved hundemøder.

Undhunde der tromler andre, og hunde der generelt ignorerer andre hundes venlige henstillinger om at de ikke ønsker kontakt ER problemadfærd.

 

Nu kender jeg jo ikke din hund, men hvis hun var min ville jeg nok køre endnu mere på med noget hilsetræning (det formoder jeg du allerede har gjort) men måske få lidt hjælp udefra. Sommetider kan man ikke se hvad man gør fordi man er for tæt bundet følelsesmæssigt. Ja, undskyld det lyder lidt flabet, men jeg kan ikke rigtig finde et andet svar.

Jeg synes skam ikke du er flabet, men jeg føler ikke selv min hund har et problem. Hun kan fint hilse på andre hunde, det gør hun i ro og orden mange mange gange hver eneste uge.

Men hun har nok i mig og sine faste legekammerater, og har ikke behov for vild leg med fremmede. Hun ønsker det ikke. Og når de fremmede ikke svarer på venlige henstillinger, går hun videre og taler med større bogstaver. Jeg har set hende nedlægge en golden på omkring de 40 kg og holde den fast under sig for omkring 14 dage siden. Først dér fattede den, at den var uønsket selskab. Og først dér kom ejeren i sving og hentede sit kræ.

 

Før det havde hun ignoreret, så havde hun stivnet, så havde hun knurret og knurret højere. Og hvad gør man så?

 

Min hunds største problem er, at hendes ejer ikke kan finde steder hvor hun kan slippes løs (lovligt) uden at blive belemret med andre hundes uønskede selskab. Kan jeg få prof hjælp til det monstro?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hunds største problem er, at hendes ejer ikke kan finde steder hvor hun kan slippes løs (lovligt) uden at blive belemret med andre hundes uønskede selskab. Kan jeg få prof hjælp til det monstro?

 

Hvis du finder professionel hjælp til det, så sig lige til - det leder jeg også efter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er forskel på holdningerne - den som vi har diskuteret til hudløshed er det du kalder den afslappede afventende holdning - hvor man dog trods alt, om jeg ikke totalt misforstod dig, kalder sin hund til sig hvis man kan se at modgående hund + ejer ikke ønsker selskab. Det indebærer i det mindste at man er i stand til at kalde sin hund til sig.

 

Holdningerne som jeg er overrasket over her er: hvis bare man er i en hundeskov, så behøver ens indkald ikke at fungere så godt.

Nej, der misforstod du mig ikke. Ønsker nogen ikke Sofus' selskab, så kalder jeg ham til mig. Indtil videre - for andet KAN jeg ikke sige - så er hans indkald fint, men han er en hund, så jeg ved jo godt, at der kan opstå en situation, hvor det måske vil glippe. Vi har blot ikke været i den.

 

Den viden bruger jeg til at være temmelig opmærksom på ham, når han er løs. Og jeg bruger den, såfrem en anden hundeejer forgæves kalder på sin "lalleglade", der trods råb og fagter uanfægtet er på vej over imod Sofus. Ser den anden hund glad ud OG gør Sofus det samme, så er alt fint med mig. I modsat fald - og kun dér - går jeg ind, parat til mooooooord.:slem:

 

Det er nok forskellen på din og min holdning, ville jeg umiddelbart tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig.. Det er jeg... Jeg er bare så uansvarlig at jeg vælger at tro på at MIN hund ikke vil gøre noget galt.. Men du har helt ret i at det betyder jo ikke at den anden hund ikke flipper ud på ham!

 

Lige præcis ;-) Og det betyder heller ikke at du ikke generer andre ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor skal en hund der ikke vil hilse 'hjælpes'? For mig at se er det fuldstændig naturlig hundeadfærd. Sådan lidt groft sat op: hvis en flok ulve møder en anden flok ulve ude i naturen, så løber de sgu da heller ikke hen og hilser for så at give sig til at løbe rundt og lege - gør de?

Nej det gør de ikke, fordi flokken hovedsageligt består af voksne individer, men vore dages hunde udvikler sig heller ikke til at opføre sig som voksne ulve. Så kunne vi nemlig slet ikke magte at have dem som kæledyr.

 

Det er fint at ens hund kan lege med andre hunde, for selvfølgelig får de noget ud af det, som vi mennesker ikke kan give dem. Men derfra og så til at de pinedød skal hilse på revl og krat, det forstår jeg simpelthen ikke.

 

Min hund får da heller ikke lov til at hilse på alle hunde, men det er bare meget sjældent at jeg synes det er et problem.

 

En hund der foretrækker at være hos sin egen 'flok' og har nok i den, skal altså ikke have hjælp og hilsetræning efter min mening. For den har ikke noget problem. Den skal da bare have lov at være i fred.

Hvis en hund ikke kan håndtere at hilse på andre hunde og dens ejer slæber den med et sted hvor der er mange løse hunde,.. så har hunden da et problem. Jeg har ikke behov for at gå i bymidten, men min hund skal da være klædt på til at kunne forholde sig til det, hvis jeg vælger at slæbe den med derop.

 

Det er fuldt ud lovligt at køre 30 i timen igennem byen, men magter man ikke at køre hurtigere skal man sgu tage bussen, for kan man ikke følge med trafikken, kan man ikke tillade sig at alle andre skal tage hensyn til en enkelt der vil have at tingene er anderledes.

 

 

Fint nok, men det svarer mig ikke på, om du synes det er andre folk (og disses hundes) ansvar at opdrage på din?

Jeg kan ikke selv lære min hvalp hvordan man bliver til en hund og det problem har alle andre også, så i mit miljø hjælper man hinanden med den slags. Hvis du vil kalde det at skulle tage ansvar for, så ja. Men det er et utopisk spørgsmål, da folk med voksne hunde som regel "jagter" hvalpeejeren, for selv at hilse på hvalpen. Når jeg ser en hvalp bliver jeg da helt syg for at røre lidt ved den,... det gør du måske ikke?.

 

 

Nej, det ér da ikke andres problem hvis man har en hund der ikke kan håndtere hundemøder i forskellige afskygninger. Men det ER andres problem, hvis DERES hund er den der udviser problematisk adfærd ved hundemøder.

Undhunde der tromler andre, og hunde der generelt ignorerer andre hundes venlige henstillinger om at de ikke ønsker kontakt ER problemadfærd.

Fuldstændig enig. Jeg synes så bare ofte det opstår når hundene stort set kun omgås kendte legekammerater og ikke lærer om finesserne,... om forskelligheden der kan være hos hunde.

 

Jeg synes skam ikke du er flabet, men jeg føler ikke selv min hund har et problem. Hun kan fint hilse på andre hunde, det gør hun i ro og orden mange mange gange hver eneste uge.

Men hun har nok i mig og sine faste legekammerater, og har ikke behov for vild leg med fremmede. Hun ønsker det ikke. Og når de fremmede ikke svarer på venlige henstillinger, går hun videre og taler med større bogstaver. Jeg har set hende nedlægge en golden på omkring de 40 kg og holde den fast under sig for omkring 14 dage siden. Først dér fattede den, at den var uønsket selskab. Og først dér kom ejeren i sving og hentede sit kræ.

 

Før det havde hun ignoreret, så havde hun stivnet, så havde hun knurret og knurret højere. Og hvad gør man så?

 

Det kan jeg godt forstå er irriterende og sådan noget ville jeg også blive gal over. Sådan en hund ville jeg skærme min egen fra, men jeg synes bare ikke jeg møder den slags ret tit. :vedikke:

 

 

Min hunds største problem er, at hendes ejer ikke kan finde steder hvor hun kan slippes løs (lovligt) uden at blive belemret med andre hundes uønskede selskab. Kan jeg få prof hjælp til det monstro?

Neej, det tror jeg ikke du kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har siden fundet ud af, at Marie og jeg har mødt hunden, som bed gravhunden ihjel, da vi sidst gik tur sammen i Ølgryde hundeskov. Ejeren gjorde intet for at holde sin hund hos sig og hunden løb hen til vores hunde. Ejeren kom først slentrende lidt efter, spurgte om det var hanhunde vi havde, for hans hund kunne ikke lide hanhunde. Det var måske heldig at Ace og Oskar er kastereret, Victor der er intakt hilste ikke på hunden.

Det undrede både Marie og jeg, at ejeren var så ligegyldig med hvor hans hund var og hvem den løb hen til og det var derfra vores snak med, at der er forskel på de forskelige hundeskove, om man kalder sin hund til sig eller ej, når man møder andre opstod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har siden fundet ud af, at Marie og jeg har mødt hunden, som bed gravhunden ihjel, da vi sidst gik tur sammen i Ølgryde hundeskov. Ejeren gjorde intet for at holde sin hund hos sig og hunden løb hen til vores hunde. Ejeren kom først slentrende lidt efter, spurgte om det var hanhunde vi havde, for hans hund kunne ikke lide hanhunde. Det var måske heldig at Ace og Oskar er kastereret, Victor der er intakt hilste ikke på hunden.

Det undrede både Marie og jeg, at ejeren var så ligegyldig med hvor hans hund var og hvem den løb hen til og det var derfra vores snak med, at der er forskel på de forskelige hundeskove, om man kalder sin hund til sig eller ej, når man møder andre opstod.

 

 

Det er LØGN!! :shock:

 

Har faktisk efterfølgende tænkt meget på ejeren. Fortrød sådan at jeg ikke havde sagt at det måske så var ret dumt at gå i hundeskov med den... Øv altså...

Ved du hvad der er sket for den hund? Er den blevet aflivet, eller??

Puuuhaaa altså...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejeren gjorde intet for at holde sin hund hos sig og hunden løb hen til vores hunde. Ejeren kom først slentrende lidt efter, spurgte om det var hanhunde vi havde, for hans hund kunne ikke lide hanhunde.

 

Gudfaderbevares, nogle mennesker, altså :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er LØGN!! :shock:

 

Har faktisk efterfølgende tænkt meget på ejeren. Fortrød sådan at jeg ikke havde sagt at det måske så var ret dumt at gå i hundeskov med den... Øv altså...

Ved du hvad der er sket for den hund? Er den blevet aflivet, eller??

Puuuhaaa altså...

 

Jeg ved ikke om ejeren har fået den aflivet. Men har snakket med en, som går meget derude og han havde hørt at ejeren kun havde fået en bøde, da det var sket i en hundeskov. Jeg troede at loven var ens om det er i en hundeskov eller ej. Men hvad ved jeg. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...