Hop til indhold

Når man ikke ønsker at opfylde racens behov...


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Men ja hende damen med cockeren, tænkt at være en energisk jagthund og aldrig have været løs ! Hun lufter den altid i kort line, jeg går ikke ud fra den har sporline eller flexline. Tænkt sig aldrig at have strukket ud i sin krop, aldrig at have løbet løs, puha jeg får helt klaustrofobi bare tanken. Uha

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Puha, hvor bliver jeg trist når man læser sådan noget.. Det gør helt ondt... Havde det på samme måde med min nabo og Mickey... Heldigvis har ham i det mindste fået et nyt hjem!

 

Der er desværre ingen regler for folk-der-ikke-burde-ha-dyr her i ejendommen. En beboer skal til at ha hund nu, og han er ikke hjemme hele dagen, lever om natten og lejligheden er hermetisk lukket til 24/7 365 (gardiner trukket for, lufter aldrig ud osv).... Prøv at forstil jer at være hund i det hjem?

 

Lige en sidebemærkning..

 

Altså, jeg har en JRT som jeg har i en taske en gang imellem. Hvis det er rigtigt møg-vejr, så vil hun sku' hellere bæres/ligge i tasken end gå selv.. Medmindre at man har været i mosen og bade - ja så går det nok :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... jeg forstår virkelig ikke folk der køber hund bare fordi de er søde, ligger så langt væk fra den mentalitet jeg er opvokset med.

Mine forældre har en golden, og de går ikke til jagt med den men den er ude og gå lange ture flere gange om dagen, er ude og svømme og løbe løs. deres ene nabo er helt ude i hampen de har en italiensk mynde og den overnatter altid på badeværelset fordi de ikke vil have den til at gå og svine huset til. Den er sjældent ude og gå og når den endelig er, er det i kort snor.... desuden har de flere gange glemt hunden hvor den har rendt forvirret rundt i nabolaget og de har ikke tænkt over at den pludselig er væk.

 

Nu skal jeg selv have en cavalier og selvom de er i gruppen selskabshunde, så ved jeg godt at det er en race opdrættet til jagt jeg køber. De kræver daglig motion og stimulering, og jeg ved at jeg især som førstegangshundeejer har et stort ansvar for at sætte mig ind i min race og det at have hund.

Cavalieren er min drømmerace men det er også en race der praktisk hænger sammen med min hverdag, af hvad jeg har tid og lyst til at bruge på hund, havde det ikke kunnet hænge sammen jamen så ville jeg slet ikke købe racen ligemeget hvor forelsket jeg var i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... jeg forstår virkelig ikke folk der køber hund bare fordi de er søde, ligger så langt væk fra den mentalitet jeg er opvokset med.

Mine forældre har en golden, og de går ikke til jagt med den men den er ude og gå lange ture flere gange om dagen, er ude og svømme og løbe løs. deres ene nabo er helt ude i hampen de har en italiensk mynde og den overnatter altid på badeværelset fordi de ikke vil have den til at gå og svine huset til. Den er sjældent ude og gå og når den endelig er, er det i kort snor.... desuden har de flere gange glemt hunden hvor den har rendt forvirret rundt i nabolaget og de har ikke tænkt over at den pludselig er væk.

 

Nu skal jeg selv have en cavalier og selvom de er i gruppen selskabshunde, så ved jeg godt at det er en race opdrættet til jagt jeg køber. De kræver daglig motion og stimulering, og jeg ved at jeg især som førstegangshundeejer har et stort ansvar for at sætte mig ind i min race og det at have hund.

Cavalieren er min drømmerace men det er også en race der praktisk hænger sammen med min hverdag, af hvad jeg har tid og lyst til at bruge på hund, havde det ikke kunnet hænge sammen jamen så ville jeg slet ikke købe racen ligemeget hvor forelsket jeg var i den.

 

Øhhhm.... hvor har de glemt hunden???:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ja hende damen med cockeren, tænkt at være en energisk jagthund og aldrig have været løs ! Hun lufter den altid i kort line, jeg går ikke ud fra den har sporline eller flexline. Tænkt sig aldrig at have strukket ud i sin krop, aldrig at have løbet løs, puha jeg får helt klaustrofobi bare tanken. Uha

 

Men det ved du jo i teorien ikke om den har? Atså Johna er heller aldrig fri i parker, skove osv. Og jeg kommer ikke i fritløbsområder..... Men hun strækker ud i kolonihaven, i mine svigerforældres have, når vi lufter før træning ude på træningspladsen...

 

Det kunne jo være damen havde en stor have? Det ved man jo ikke... Du har sikert ret i dine fordomme, men du ved det jo ikke... Der kan jo sagtens være en anden historie bag :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst amaliebaad

Det er så synd for hunden, men damen ved jo ikke bedre, og det er en skam..

Vi havde en nabo som fik sig en slags hyrdehund.. Den lignede meget en border collie, men den var mindre og var brun og hvid, og så havde den et glasøje. Smuk, smuk hund! Men den måtte have krævet enormt meget motion, for det var vidst sådan en hyrde hund, men både manden og damen arbejdede så meget, så det var sjælendt hunden kom ud at gå. Til sidst kom de af med den, fordi, for at bruge deres ord: "han er bare så vild og ustyrlig, han hører aldrig efter hvad vi siger så vi kan ikke magte at have ham længere!" - øøh, prøv at gå en tur med ham ;) Stakkels hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde jo også en cockerkøber i efteråret, der lød lidt som en , der skulle udspørges en del for at kæbe hos mig.

Så jeg spurgte jo ind til hvalpemotivation og efterfølgende træning.Hvad var planen???. Ingenting, for hun havde da haft så mange hunde. Hun fortalte selv at den sidste, en beagle blev aflivet 9 mdr gammel , for den var ustyrlig. Jeg fik det bekræftet hos dyrlægen.

Nå , jeg spurgte , hvordan hun uden træning ville kalde sin unghund til sig, hvis andre hunde fes rundt i leg på plænerne. Sver: den vil aldrig komme løs.Mine hunde går ikke løse, så kan de blive kørt over eller bidt.

Jeg spurgte om, hvordan hvalpen skulle viderudvikle sit hundesprog så??? Det fik den ikke brug for , for den ville ikke komme i kontakt med andre hunde.

Kvinden bor i en større rækkehusbebyggelse med masser af hunde. Og hun har fået hvalp, bare ikke fra mig.

Og ca 15 min gang til de skønneste lufteområder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Enhver hund der ikke stimuleres tilstrækkeligt fysisk og mental er udsat for vanrøgt IMO. Desværre tror jeg at 7 ud af 10 hunde er købt fordi de ser søde ud og så kan gå ude i haven desværre. Der er intet i vejen for at købe en hund grundet dens udseende, men hvis man opfylder dens behov. Størstedelen af alle retriever, cocker spaniels og lign. ender som havehunde. dette burde forbydes.

 

At eje en hyrdehund og ikke hyrde får, men derimod dyrke agility eller lign. er helt fint efter min mening. Så derfor behøver man ikke at bruge en hund til det den er fremavlet til :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke for at skulle have glorie på, faktisk været ligeså streng med dem , der skulle have en af mine græske plejehvalpe. Her er risikoen meget større for at hunden bliver anderledes end forventet, fordi man ofte intet aner om den baggrund og især aner.

Men når en hvalpekøber som hende her , nærmest er ved at fortælle mig om min uansvarligt med at gå med løse hunde på grønne arealer, så er jeg da helt stået af.Så jeg undersøgte jo også gennem hundeejere nær hende, hvad de mente, og NEJ-. sælg ikke hund til hende.

Jeg har jo stadig Guffy fra sidste kuld, som jeg hentede hos køber, så der har jeg for 1 ste gang gjort en fejl ved at godkende køber.Håber stadig , jeg finder en egnet ejer til ham, han er så superdejlig. Men 3 hanhunde magter jeg desværre ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det ved du jo i teorien ikke om den har? Atså Johna er heller aldrig fri i parker, skove osv. Og jeg kommer ikke i fritløbsområder..... Men hun strækker ud i kolonihaven, i mine svigerforældres have, når vi lufter før træning ude på træningspladsen...

 

Det kunne jo være damen havde en stor have? Det ved man jo ikke... Du har sikert ret i dine fordomme, men du ved det jo ikke... Der kan jo sagtens være en anden historie bag :vedikke:

 

 

Bestem bestemt, jeg aner ikke det, jeg kan kun udtale mig om det jeg ser. Og som regel er der heldigvis en anden historie bag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke for at skulle have glorie på, faktisk været ligeså streng med dem , der skulle have en af mine græske plejehvalpe. Her er risikoen meget større for at hunden bliver anderledes end forventet, fordi man ofte intet aner om den baggrund og især aner.

Men når en hvalpekøber som hende her , nærmest er ved at fortælle mig om min uansvarligt med at gå med løse hunde på grønne arealer, så er jeg da helt stået af.Så jeg undersøgte jo også gennem hundeejere nær hende, hvad de mente, og NEJ-. sælg ikke hund til hende.

Jeg har jo stadig Guffy fra sidste kuld, som jeg hentede hos køber, så der har jeg for 1 ste gang gjort en fejl ved at godkende køber.Håber stadig , jeg finder en egnet ejer til ham, han er så superdejlig. Men 3 hanhunde magter jeg desværre ikke.

 

 

Årh ja smukke dejlige Guffy, håber snart han får et skønt hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg er enig i, at det er træls for hunden og synd.

 

En anden ting er, at man må forholde sig til hvad der kan ligge i generne og så overveje, om det er noget man kan.

 

En shiba er jo egentlig også en brugshund, men bliver her i DK mest brugt til udstillinger osv. Heldigvis er de fleste shiba-ejere ret passionerede og giver dem gode ture osv. Men jeg kan mærke på Taiki, at han også har lidt jagthund og snusehund i sig, og der har jeg så valgt at sige okay, så er det ikke bare en stædig pyntehund vi har fået som skal ud i parken, han skal også arbejde med næsen, det kan jeg jo SE at han har brug for.

Og så træner vi spor osv. Han er bare så harmonisk ved det, man kan virkelig mærke at det giver ham så meget godt og meget mindre uro, bare at vi gør det engang imellem, 1-2 gange i ugen.

 

 

Så jeg synes, at man virkelig skal tænke sig godt om, en del pyntehunde har jo også været avlet til et eller andet engang, og man må spørge sig selv om man så magter, at opfylde hundes behov hvis den begynder at blive rastløs og "irritabel" ved, ikke at få det opfyldt.

 

 

Jeg er bare lettet over, at Taiki ikke udviser tegn på, at avlen for vildsvinejagt er gennemtrængende i hans gener. Haha.

Link til indlæg
Del på andre sites

nårh jo.. jeg har en veninde som vil have en samojede.. UDELUKKENDE fordi hun synes den er smuk..

 

hun har selv sagt at det er derfor.. og at man da ikke behøver bruge den til noget.. for der bor da en herude som ikke gør..

 

... som han så gør alligevel, han cykler bare ikke vejen forbi hende hver dag :mrgreen:

 

Hun skal IKKE ha en samojed!! Må du gerne hilse og sige fra mig. Hun skal ikke få sig en samojed som pæn pyntehund og luske rundt i villa kvarterne..!

 

Carlo er oftest mere sort end han er hvis fordi han drøner rundt i al mulig slam og ulækre krat og han elsker det - og får lov. Jeg opfordrer ham sågar til det, fordi han bare er så sød og sjov når han går helt besærk..

 

Han bliver brugt også foran cykel og vogn (med Buddha her i det tidlige forår).. Jeg ville da nødig se hvordan han teede sig hvis ikke han fik lov at gi den gas.. :-D

Han slapper af hjemme fordi hans behov tilgodeses ude.

Såfremt din veninde vil have en samojed uden at gøre noget videre ud af det, så får hun en hund der går på væggene.

Jeg siger ikke hun skal trække, men aguility, spor, lydighed, svømning.... Mulighederne er mange. Men villa-have-gåturs hund -NEJ. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Tror da der er mange, der anskaffer sig "forkerte" hunde. Jeg har da også set andre gøre tingene forkert i mine øjne - tror dog man skal passe på ikke at være fordømmende - for de fleste vil jo deres hunde det bedste. Nogle overrasket måske fordi hundens personlighed også spiller en rolle. Der findes nok ikke to hunde af samme race som er ens. Som udgangs punkt bør man sætte sig ind i racen, hvad den kræver/ikke kræver - men ofte ændre billedet sig, fordi det ikke altid går som det man har læst sig til, da hundens personlighed vejer mest på vægtskålen. Det har jeg i hvert fald lært som ejer til 3 beagler - de er alle vidt forskellige i deres væremåde - så hvad den ene kræver - dur bare ikke til den anden.

 

Eks.vis så siges det at beaglen er meget madglad - det er de to af mine også - men den 3. gider ikke bruge tiden på mad - mad er noget man spiser for at holde sig i live - så her er der allerede en meget atypisk beagle.

Derfor syntes jeg heller ikke man kan drage sammenligninger mellem sine egne hunde og så genboens beagle - for genboens kan kræve helt andre ting end dine kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund, der aldrig har gået løs, ved jo ikke, hvad den går glip af. Så jeg synes ikke at det er "synd" på den måde at det er slemt for hunden. Det er snarere mig, eller tilskueren, det er synd for, når vi lider ved at vide, hvad den hund aldrig vil få. Og hvis hunden først har levet f.eks. 5 år i snor, så er det slet ikke sikkert, at den kan finde glæde ved at få en ny ejer, der slipper den løs.

Det kan tværtimod være meget utrygt og grænseoverskridende.

 

For mig er det en trøst at vide, at der ingen snore er ved Regnbuebroen. Heller ingen frygt eller aggression. De mennesker, der kikker efter græsmarkerne ved broen når de tager herfra, -vil få øje på alle de tilfredse hunde, der nyder efterlivet mens de venter på deres ejere.

 

Men i vores nuværende verden er der rigtig mange ting, der kan forhindre livet i at være ideelt. Og hvilke ting, der spiller ind hos andre mennesker og deres hunde, det kan vi altså ikke se udefra.

Utroligt er det jo, at hunde tilgiver næsten alt. Hvis hvalpens ejer forlanger evig snor og mange timers ensomhed, så vil hunden alligevel elske sin ejer. VI hjælper ikke nogen hund ved at fordømme dens livsvilkår fordi vi kan gøre det bedre selv. Vi hjælper snarere en hund ved at acceptere dens ejer på godt og ondt. Især en hund med svære livsvilkår har jo brug for venner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
En hund, der aldrig har gået løs, ved jo ikke, hvad den går glip af. Så jeg synes ikke at det er "synd" på den måde at det er slemt for hunden. Det er snarere mig, eller tilskueren, det er synd for, når vi lider ved at vide, hvad den hund aldrig vil få. Og hvis hunden først har levet f.eks. 5 år i snor, så er det slet ikke sikkert, at den kan finde glæde ved at få en ny ejer, der slipper den løs.

Det kan tværtimod være meget utrygt og grænseoverskridende.

 

For mig er det en trøst at vide, at der ingen snore er ved Regnbuebroen. Heller ingen frygt eller aggression. De mennesker, der kikker efter græsmarkerne ved broen når de tager herfra, -vil få øje på alle de tilfredse hunde, der nyder efterlivet mens de venter på deres ejere.

 

Men i vores nuværende verden er der rigtig mange ting, der kan forhindre livet i at være ideelt. Og hvilke ting, der spiller ind hos andre mennesker og deres hunde, det kan vi altså ikke se udefra.

Utroligt er det jo, at hunde tilgiver næsten alt. Hvis hvalpens ejer forlanger evig snor og mange timers ensomhed, så vil hunden alligevel elske sin ejer. VI hjælper ikke nogen hund ved at fordømme dens livsvilkår fordi vi kan gøre det bedre selv. Vi hjælper snarere en hund ved at acceptere dens ejer på godt og ondt. Især en hund med svære livsvilkår har jo brug for venner.

 

Helt enig :5up:

 

Mine hunde er jo af en race der ikke - eller kun vanskelig kan rende løs - der er simpel hen for meget jagt i dem - til at jeg ville slippe dem løs. De render i lang snor 8-10 meter og luftes altid en og en aldrig sammen - da det er den enkle hund turen handler om.

Jeg har nogle gange mødt folk som syntes det var synd for mine hunde - hvortil jeg altid kun har et skuldertræk og et "Nå og?" - folk ved ikke hvor stort et arbejde jeg ligger i mine 3 beagler - det er vist de færreste med flere hunde som lufter deres alene? - Det tager tid - ja - men hvis ikke jeg ville tage den tid, så skulle jeg jo heller ingen hund have - og vi sover rigtig godt om natten beaglerne og jeg :-D

 

Mine hunde har "friheden" i en 8-10 meter snor - de luftes steder hvor der er vildt, så de får mange dufte i næserne -

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhhhm.... hvor har de glemt hunden???:shock:

 

De har ikke tænkte over at hunden har været med udenfor eller noget, og så er de bare gået ind og har lukket døren, så har hunden rendt rundt udenfor i timer, og de har slet ikke overvejet at den ikke har været tilstede i huset, ret godt klaret når kvinden går hjemme hele dagen

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt synes jeg fx at det er rigtig synd for de hunde, der på gåture, bliver holdt i rigtig kort snor, så de næsten ikke kan nå ned og snuse og/eller hvor ejeren går så hurtigt, at hunden ikke kan nå det. Lige sådan har jeg haft en fordom om, at folk der cyklede med deres hund gjorde det p.g.a. dovenskab :oops:

 

 

Du kan nemt komme gående forbi mig, hvor jeg har en af mine i så kort snor, at den ikke kan snuse. Det er især Voodoo der får æren af det for tiden. Du ved jo bare ikke hvorfor og hvor længe det sker... men her sker det når han totalt taber hovedet, et par minutter eller 5 på den måde, så plejer han at være faldet til ro igen.

 

Cykel, jeg gør det helt sikkert fordi jeg ikke kan løbe så hurtigt som Motor kan :mrgreen: Ej, det er nu en super god og nem måde at motionere på.

 

Næste gang jeg møder hende er Teitur løs. Hun stopper op og hilser og siger at hun aldrig har haft hendes cocker løs, hun tør ikke og mener ikke hun har styr på det med at øve indkald. Hunden er 2 år og har aldrig løbet løs !!! jeg er rystet, og så, så aktiv en hund som en cocker, Teitur han ville da ikke være til at styre på 10 tønder land hvis han ikke var løs, han er som regel løs en time om dagen og bare hvis han har haft en dag eller to hvor han ikke er løs, er han næsten ustyrlig at gå med og omgås.

 

Motor er heller ikke særlig tit løs, og..... synes måske man skulle give damen kredit for at hun faktisk holder styr på sin hund og ikke bare slipper den og tænker, den kommer jo nok tilbage engang??

 

Det er vel også noget Teitur har tillært sig, at han har brug for en time løs dagligt.

 

 

 

Og så vil jeg gerne høre, hvorfor er det no-go at have en slædehund som man ikke trækker med/cykler med, hvis det er ok at have en jagthund som man ikke går på jagt med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan nemt komme gående forbi mig, hvor jeg har en af mine i så kort snor, at den ikke kan snuse. Det er især Voodoo der får æren af det for tiden. Du ved jo bare ikke hvorfor og hvor længe det sker... men her sker det når han totalt taber hovedet, et par minutter eller 5 på den måde, så plejer han at være faldet til ro igen.

 

Cykel, jeg gør det helt sikkert fordi jeg ikke kan løbe så hurtigt som Motor kan :mrgreen: Ej, det er nu en super god og nem måde at motionere på.

 

 

 

Motor er heller ikke særlig tit løs, og..... synes måske man skulle give damen kredit for at hun faktisk holder styr på sin hund og ikke bare slipper den og tænker, den kommer jo nok tilbage engang??

 

Det er vel også noget Teitur har tillært sig, at han har brug for en time løs dagligt.

 

 

 

Og så vil jeg gerne høre, hvorfor er det no-go at have en slædehund som man ikke trækker med/cykler med, hvis det er ok at have en jagthund som man ikke går på jagt med?

 

 

Jeg mener ikke jeg har sagt at man ikke kan have en slædehund uden at køre med den ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke jeg har sagt at man ikke kan have en slædehund uden at køre med den ?

 

Nåh næh ikke ordret (og jeg kan heller ikke huske om det var dig) - men synes ligesom tråden og indlæggende lød mig en anelse der henad, hvor i mod at man ikke behøves at gå på jagt med en jagthund, og det er såmænd ikke groft ment, jeg er bare interesseret i hvad forskellen er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min race blev jo i tidernes morgen, brugt som levende varmedunke og loppeholdere - dvs de sov i sengene og var løveklippet således at de bare numser gav varme til damerne og pelsen tog lopperne så de ikke hoppede på menneskerne.

 

Jeg går meget op i at Charlie bruges til det racen blev fremavlet til :mrgreen:

 

 

Dertil undgås det nok ikke 100% at nogen køber den "forkerte" race, men heldigvis synes jeg alligevel jeg møder en del, som erkender de ikke købte med fornuften, men ændrer og justerer på ting i hverdagen, så at det alligevel går godt og ikke ender i omplacering :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay okay jeg indrømmer blank at jeg i situationens øjeblik var for fordomsfuld. Jeg kan jo i bund og grund ikke vide hvordan det hele hænger sammen og jeg aner ikke om kvindens hund bliver luftet eller bader eller andet når jeg ikke ser det.

Jeg siger ikke at den måde jeg holder hund på er den eneste rigtige.

Jeg siger ikke at hunde har et dårligt liv hvis du aldrig går løs eller får lov at bade.

Jeg siger ikke at hunde der ikke bliver brugt til deres oprindelige formål har et dårligt liv.

 

Jeg beklager hvis jeg var for hurtig ude med riven.

 

 

Men jeg ville hellere ikke være blind for at lige det jeg oplevede med damen og hendes hund gjorde mig ærgelig og jeg kom til at tænke på alle de hunde der lever et ret så kedelig liv fordi menneske ikke ønsker at gøre nogle ting for eller med hunden som glæder den, feks pga den bliver beskidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh næh ikke ordret (og jeg kan heller ikke huske om det var dig) - men synes ligesom tråden og indlæggende lød mig en anelse der henad, hvor i mod at man ikke behøves at gå på jagt med en jagthund, og det er såmænd ikke groft ment, jeg er bare interesseret i hvad forskellen er?

 

 

Jeg tror ikke der er den store forskel, men jeg kan da godt skrive mine udmiddelbare tanker om det.

 

Rigtig mange hunderacer er oprindelig brugt til jagt, og jagt ligger i næsten alle racer. Det er MÅSKE lettere at lave aktivitetere som kan tilfredsstille en jagthund UDEN at den bruges til jagt.

 

Mange slædehunde er meget meget aktive og MÅSKE sværere at aktivere og tilfredsstille ved almindelig daglig aktivitet, når det ligger i dem at de gerne ville trække.

 

Så MÅSKE opfatter folk det som værende mere synd for en husky at gå en tur rundt om boligbakken tre gange om dagen, frem for hende der lufter sin beagle tre gange om dagen rundt om den samme boligblok.

 

Men jeg ved det ikke, men det er MIN umiddelbart opfattelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...