Hop til indhold

Hypothyroidisme


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Så fik vi måske svaret på alle vores bekymringer om Luca. Hypothyroidisme - mangel på skjoldbruskkirtel-hormon!

 

Det forklarer måske hvorfor Luca er så lidt aktiv, hvorfor hun søger varme, hvorfor hun bliver tynd i pelsen nogle steder osv osv.... Nåå ja og hvorfor hun er blevet tyk, og hvorfor jeg har så svært ved at få de kilo af hende igen..

 

Umiddelbart hænger det ikke 100% sammen med hendes mave problemer, men jeg tænker der måske godt kan være en sammenhæng. Det må vi se. Vi får svar på blodprøven i morgen. Dyrlægen var dog ikke i tvivl.

 

Samtidigt fik jeg en ny vinkel på Lucas snøfteri og snorken. Hendes gane kan være blød, og for det skal blive godt, kræver det en tur under kniven. Jeg kan næsten ikke få mig selv til aflevere hende alene hos dyrlægen. Ved Luca bliver så bange når hun vågner igen. :cry: - Ved det godt, jeg bliver hønemor ud over alle grænser. Luca har bare været nok igennem før hun kom her.

 

Det med at overtage en gammel omplaceringshund er en hård nyser efterhånden. Vi vil selvfølgelig gøre alt hvad vi kan for hende, - vi kan jo ikke undværre hende :hjerte:

 

foto 1.jpg

 

foto 2.jpg

Jeg modtager med kyshånd erfaringer omkring hypothyroidisme, selvom jeg er gået i gang med at læse på nettet.. Også om den bløde gane...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har haft to hunde (har stadig den ene) med hypothyroidism - de får en lille pille to gange dagligt, og har absolut ingen symptomer af nogen art. Det havde de nu heller ikke inden, det blev opdaget, det var rent tilfældigt ved en blodprøve for noget andet, at det blev afsløret. Men altså, det burde være rimligt nemt og ukompliceret at rette op på det, og indtil videre har jeg ikke oplevet nogen bivirkninger af medicinen. Chase har været på det i omkring 3 år nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hvis hun ikke har så mange problemer med snøften så er der ikke absolut grund til at operere. Det ville jeg gen over veje.

Håber at hun med den rette medicin kan få hjælp til skjoldbruskkirtlen :-D

 

Min Charlie lider af blød gane eller reverse sneeze som det hedder. Han har absolut ingen problemer udover at han engang i mellem kan få den der omvendte nysen - specielt hvis han er stresset. Min dyrlæge har fra rådet operationen - når det ikke er værre end det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har haft to hunde (har stadig den ene) med hypothyroidism - de får en lille pille to gange dagligt, og har absolut ingen symptomer af nogen art. Det havde de nu heller ikke inden, det blev opdaget, det var rent tilfældigt ved en blodprøve for noget andet, at det blev afsløret. Men altså, det burde være rimligt nemt og ukompliceret at rette op på det, og indtil videre har jeg ikke oplevet nogen bivirkninger af medicinen. Chase har været på det i omkring 3 år nu.

 

Jeg kan også læse mig til, det skulle være nemt at behandle. Luca må ha haft det længe. De symptomer dyrlægen fortalte om, var alle nogen Luca har haft siden vi overtog hende i okt sidste år. Jeg vil dog glæde mig til en lidt mere aktiv hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Min hund på snart 8 har hypothyroidisme og har levet fint med det siden han var 5. Han får, som Doberfan skriver, en pille morgen og aften og så er den potte ude :-D

 

Vi opdagede det fordi han var halt. Halthed er åbenbart et almindeligt, men overset symptom. Noget med at de mister muskelmasse når hormonerne ikke fungerer optimalt. I starten fik han en del sprøjter, men det var vist mere til musklerne end til selve lidelsen.

 

Nu når jeg tænker over det havde han 'sart' mave da vi fik ham som 4 årig. Ofte diarré og spiste ikke så meget - det var 'bare sådan han var' sagde familien der havde haft ham før. Det ændrede sig, men om det har hængt sammen med at han blev diagnosticeret og behandlet for hypothyroidisme ved jeg faktisk ikke :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun ikke har så mange problemer med snøften så er der ikke absolut grund til at operere. Det ville jeg gen over veje.

Håber at hun med den rette medicin kan få hjælp til skjoldbruskkirtlen :-D

 

Min Charlie lider af blød gane eller reverse sneeze som det hedder. Han har absolut ingen problemer udover at han engang i mellem kan få den der omvendte nysen - specielt hvis han er stresset. Min dyrlæge har fra rådet operationen - når det ikke er værre end det er.

 

Dyrlægen ville gerne kigge ned i halsen på Luca, for at se hvor slemt det var. Lucas omvendte nysen, er især omkring kl 4-5 om morgen. Der hvor hun har sovet allerbedst og slapper af. Det skulle så være her ganen ligesom faldt ned, og irritere hendes vejrtrækning. Jeg skal ha talt med dyrlægen igen omkring den operation, jeg er ikke glad for hun skal i narkose, hvis ikke der er livsnødvendigt.

Snorker Charlie også meget? Her er det ofte manden der får balladen for at snorke. Lidt synd når det viser sig det faktisk er hunden....:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, det bette pus. Jeg ved ikke noget om lidelsen, men ved at der er delte meninger om operation af blød gane. Men hvis dyrlægen siger det er nødvendigt, så er det sådan det er. Mange er generet af det, men det skulle ikke være farligt. Jeg har ikke hørt at næsen skulle løbe ved blød gane...

Men rigtig god bedring og så håber vi hun hurtigt får det bedre :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Dyrlægen ville gerne kigge ned i halsen på Luca, for at se hvor slemt det var. Lucas omvendte nysen, er især omkring kl 4-5 om morgen. Der hvor hun har sovet allerbedst og slapper af. Det skulle så være her ganen ligesom faldt ned, og irritere hendes vejrtrækning. Jeg skal ha talt med dyrlægen igen omkring den operation, jeg er ikke glad for hun skal i narkose, hvis ikke der er livsnødvendigt.

Snorker Charlie også meget? Her er det ofte manden der får balladen for at snorke. Lidt synd når det viser sig det faktisk er hunden....:stupid:

 

He he - ja her i huset er det Charlie der snorker - manden kan slet ikke følge med på det plan (selvom han påstår det er mig der laver det larm om natten :sjov:) - så det bliver vi nok aldrig enige om.

Men jo Charlie snorker meget - ikke hele tiden - men når han sover dybt - det er lige så persiennen ruller op og ned, så der er drøn på :lol:

 

Det er meget forskelligt hvornår han har et angreb - nogle gange om morgenen - men faktisk kan det optræde hele døgnet rundt - der er ikke noget mønster i det.

 

Kan godt forstå du ikke er meget for narkose og operation - det har jeg jo lige prøvet 2 gange i rap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en her der har haft en hund med hypothyroidisme. Hun var sig selv meget hurtigt efter påbegyndet medicinering, og levede mange år med sygdommen, uden gener eller symptomer af nogen art. Den er nem at behandle, og det er ikke sådan at de SKAL have pillen på bestemt klokkeslæt dagligt, ellers får de tilbagefald, så der er ikke noget man skal stresse for meget over. Rigtig meget held med det, der går ikke mange dage før du får din glade hund tilbage, mener Akita var frisk igen og klar på ballade og leg efter ca en uge, og efter 14 dage begyndte hun at sætte ny dejlig blød pels (hun så ret træls ud inden vi fandt ud af hvad det var).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige meget hvad, vente med operation til Luca er på højkant. Vi aner ret faktisk ikke hvilken hund vi egentlig har..!

 

Luca har allerede tabt 4 kg og mangler 2. Ved ikke om de sidste 2 har noget af sige i forhold til snorken.

 

Jeg lader kun Luca operere hvis det er livsnødvendigt, og er derfor igang med at undersøge nærmere omkring blød gane. Evt få en anden dyrlæge til at kigge på det også.

 

Lige nu er jeg bare lettet over vi nok har fundet løsningen på alle de andre problemer. Og at jeg ikke gav op, i forhold til at finde ud af hvad der var i vejen. - Kan måske undre mig over dyrelægerne ikke har set det før, så meget vi har været der med Luca.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kusine havde for år tilbage en airdalehan med nedsat fungtion af skjoldbruskkirtlen. Husker ikke han gener, men dengang var det et pulver, der skulle trøes over hans foder og han rettede sig meget hurtigt uden gener.'

Dejligt, det blev konstatereet så noget kan gøres.

Så har I jo slet ikke kendt hende som rask hund, håber for jer hun liver op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

DSC_9178_resize.JPG

Min gamle Pjalte på 13 år har haft hypothyroidisme siden han var 2 år, han lever i bedste velgående selv efter at have være på med. i 11 år. Han var dovne både før og efter han begyndet på medicinen :-) Man hans blev også fanget rimeligt tidligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke for stofskiftet?

 

Jeg tænker hypothyroidisme var skjoldbruskkirtlen? :hmm:

 

Men hvis det er stofskiftet, så tager jeg jo selv piller for det:-D

min gamle udlejer fik det for skjoldbruskkirtelproblemer. Det er vel ogsåp stofskiftet den er gal med i hypothyrodisme, vægtøgning, vand i kroppen, dårlig pelskvalitet, det er da alt sammen stofskifte problemer?

Link til indlæg
Del på andre sites

min gamle udlejer fik det for skjoldbruskkirtelproblemer. Det er vel ogsåp stofskiftet den er gal med i hypothyrodisme, vægtøgning, vand i kroppen, dårlig pelskvalitet, det er da alt sammen stofskifte problemer?

 

Jeg gik lige ind og googlede det, og ja. Så blev jeg lidt klogere i dag:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...