Gæst Stella Skrevet Juli 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2012 Når jeg trasker tur med den langøret går han tit løs, han er typen der løber langt i forvejen. Jeg ved han ikke opsøger andre mennesker, han løber altid lige forbi som om han ikke ser dem, og selv hvis de ville hilse på ham, er han så uopdraget at han bare løber forbi:lol: Kort sagt, andre mennesker vi møder på vores gåtur er han revende ligeglade med. Jeg kalder ham faktisk kun ind når vi møder andre hunde, hvad enten de er løse eller har snor på. At de er løse er jo ikke ensbetydene med at de ville hilse, selvom mange tror det omvendte er tilfældet for Teitur :stupid: Er der børn kalder jeg ham også til mig, af bitter erfaring efter at have haft en skringende unge og en rasende mor på nakken. Kunne da ikke lige vide at hun var panisk angst for små søde langøret vovser der suser forbi. Nå på vores aftens gå tur i parken er han også løs og fræser frem og tilbage som han plejer. Der kommer en mand gående i mod os, uden hund, så tænker ikke at vi på nogen måde genere ham, Teitur drøner forbi og tilbage igen osv. Uden at komme i nærheden af manden på en radius af 2 meter. Alligevel skriger manden til mig at jeg kraftemde skal tage hunden i snor når vi passere andre. Er det mig der opfører mig tankeløst og uhøflig ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Linda Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 Ja jeg ville nok kalde hunden til mig når der er mennesker også, nu har jeg snor på mine hunde på veje og andre befærdede steder, man er virkelig nødt til at huske på at det ikke er alle der kan lide hunde og som du har oplevet så er nogle virkelig bane for hunde og selvom vi ikke altid som hundeejer kan forstå det så må vi i det mindste respekter det. Så jeg ville nok ta snor på elelr i det midnste lige kalde ham hen og gå plads så han ikke genere nogle, de kan jo ikke vide han ikke opsøger dem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 Ja. Det mindste man kan gøre er at signalere at man viser andre mennesker hensyn. Ved at lade hund være hund uden at gøre mine til at kalde den ind eller dække den af eller lign., så signalerer du efter min mening ligegyldighed overfor dine medmennesker. Det er et fåtal af mennesker der kan læse fremmede hundes hensigter og jeg kan godt forstå at man bliver anstrengt af at møde en hundeejer, som ikke viser hensyn over for de man måtte møde på sin vej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stefano Fava Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 Helt enig med Linda. Det er ligemeget om hunden er ligeglad, hvis man er rigtigt godt gammeldags bange for hunde af den ene eller anden reele grund. Det svarer lidt til en person lufter sin T-REX uden snor, tror de fleste ville skide grønne grise om den gik nok så langt udenom. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 Jeg kalder også altid Bobo til mig, hvis vi skal passere tæt forbi andre mennesker på en sti eller lignende, så de kan se, at jeg har styr på ham og at de ikke behøver være nervøse for at han kommer hen til dem. Så kan de jo selv beslutte om de vil hilse på ham eller ej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 Hvis Teitur hele tiden holder større afstand end 2 meter til manden og bevæger sig som en spaniel plejer (med snuden i jorden), så er manden enten bange for hunde,... og så kan man jo henstille pænt,... eller bare en gnavpot der lige fandt et offer at slippe sin galde ud over (hundeejere er så nemme ofre). Du kommer gående og har kontrol over din hund, og mere kan manden faktisk ikke forlange. At man kalder sin hund til sig hvis man fornemmer at nogen er utrygge, er en venlighed fra hundeejerens side, men ca. det samme som når man holder tilbage for en billist der skal ud fra en lille vej i myldretiden. Folk tror fejlagtigt at "kontrol" betyder at man skal fjerne sin hund fra den rute de har plottet ind i deres hoved at de skal gå, og sådan fungerer det altså ikke. Hunde er en del af samfundet og det må andre leve med på godt og ondt, ligesom vi må leve med folks cykler, katte, knallerter, parfumer osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 Jeg kalder også altid Bobo til mig, hvis vi skal passere tæt forbi andre mennesker på en sti eller lignende, så de kan se, at jeg har styr på ham og at de ikke behøver være nervøse for at han kommer hen til dem. Så kan de jo selv beslutte om de vil hilse på ham eller ej. Men i dette tilfælde er det jo ikke en sti de mødes på og hunden kommer aldrig tættere end to meter fra manden. Jeg tænker lige voksen mand - 15 kg cocker,.. helt ærligt. Og er man virkelig nervøs har det jo aldrig været forbudt at spørge om ejeren vil kalde sin hund til sig, på en pæn måde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 Men i dette tilfælde er det jo ikke en sti de mødes på og hunden kommer aldrig tættere end to meter fra manden. Jeg tænker lige voksen mand - 15 kg cocker,.. helt ærligt. Og er man virkelig nervøs har det jo aldrig været forbudt at spørge om ejeren vil kalde sin hund til sig, på en pæn måde. Klart Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
biine Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 (rettet) Jeg tænker det er hamrende uhøfligt, selv kalder jeg hundene på plads eller får dem til at sætte sig i vejkanten, det tager 10 sekunder og VISER folk at man har styr på dem. Hvis hundene bare render rundt uden at man aktivt viser det så kunne jeg sagtens tage hundeejeren for en der bare havde opgivet at kunne kalde hunden til sig. Er man bange for hunden er det ikke den pæne tale man tænker på men kun på at få det væk man er angst for. man tænker worts case, hunden vil kunne komme frem og bide inden ejeren kan nå at gøre noget, man tænker ikke rationelt, og man tænker ikke på den pæne måde at tale på. kun på hvordan man får hundeejeren til at få sin hund væk hurtigst muligt. Men men burde tale pænt, men det er bare ikke altid muligt at tænke på hvordan man siger tingene når angsten slår ind. Din hund er måske ikke det faktiske problem, men måske hunden han mødte før hvor ejeren ikke gad gøre noget da hunden hoppede op eller gad kalde den til sig efter en venlig henstilling. Næste gang han så møder en løs hund reagere han så uhensigtsmæssigt med at råbe af føren fordi han har erfaret at det er det der skal til for at folk gideer høre bare lidt Men jeg vil stadig sige at jeg synes det er uhøfligt ikke lige at kalde hunden til sig eller får den dækket af. bare så folk kan se at du har kontrollen Redigeret Juli 3, 2012 af biine Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 Jeg tænker det er hamrende uhøfligt, selv kalder jeg hundene på plads eller får dem til at sætte sig i vejkanten, det tager 10 sekunder og VISER folk at man har styr på dem. Eller at hunden rent faktisk ER farlig, eller at man er en blærerøv af rang der lige skal vise hvad man kan. De to grunde kan godt få mig til at lade hunden passere, når jeg er sikker på at den end ikke gider værdige dem et blik. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Juli 3, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2012 Nu har jeg en søster der er panisk angst for hunde, om de er store eller små er fuldstændig ligegyldig. Hun tror simpelthen de vil slå hende ihjel, nøjagtig som jeg ved edderkopper vil det med mig Så ja, jeg syntes det er en anelse uhøfligt. Fint at hunden ikke tager sig af mennesker, men ved selv hvor nervøs min søster er for at passerer en løs hund, så syntes lidt at det mindste man kan gøre er lige at få hunden ind på plads på vej forbi. Passerer den på en afstand på 2m er det selvfølgelig begrænset hvor meget den vil være til gene, men ved min søster ville gå stiv af skræk forbi og tænke "bare den ikke styrter hen og æder mig, please bliv der hund". Hun vil selvfølgelig nok ikke blive mindre bange for hunde ved at den blev kaldt på plads forbi, men hun ville være mere tryg ved at passerer Har flere gange selv overvejet at lade Dumle passerer andre mennesker og cykler uden line, for han flytter sig selv for dem og går pænt udenom, men for at vise lidt hensyn tager jeg ham alligevel lige i linen forbi (og det kan godt blive til mange gange med alle de cykler der er i sommerferie-perioden). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Men i dette tilfælde er det jo ikke en sti de mødes på og hunden kommer aldrig tættere end to meter fra manden. Jeg tænker lige voksen mand - 15 kg cocker,.. helt ærligt. Og er man virkelig nervøs har det jo aldrig været forbudt at spørge om ejeren vil kalde sin hund til sig, på en pæn måde. I en perfekt verden (hvor ALLE elsker hunde) ville jeg være helt enig med dig. Men jeg kender også lidt til irrationel angst, som ikke har noget med logik at gøre. Nogle mennesker er panisk angste for hunde, uanset race, størrelse eller adfærd. Så jeg vælger også at kalde hundene til mig, og så er jeg ekstra glad når nogle mennesker spørger om de må hilse på mine hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Helt ærligt, så bryder jeg mig ikke engang om fremmede hunde, jeg møder løse på turene. Jeg aner jo virkelig ikke hvad det er for nogle og jeg har ingen ide om, hvorvidt den hund der går med snuden i jorden nu, kan blive tricket af et eller andet jeg gør. Så kan udmærket forstille mig, hvor paniske folk der er bange for hunde kan blive - Især når hunden er langt væk fra ejeren! Der kan jo nå at ske en masse, inden ejeren er fremme, hvis hunden nu rent faktisk var bidsk. Så ja, jeg synes det er uhøfligt og jeg synes man bør kalde sin hund til sig, når man møder fremmede. Selvfølgelig skal vores hunde også være der, men synes heller ikke det skader at vise lidt hensyn til andre - Man kan jo ikke forvente at få det samme retur, hvis man ikke selv viser det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Det kommer i mine øjne også an på hvordan hunden render... Hvis den render hurtigt frem og tilbage 2 meter fra mig ville jeg nok også være urolig... Hvis den luntede rundt og snuste lidt ude i siden stille og roligt ville jeg ikke tænke over det... Men hvis den var "aktiv"... Ja, så ville jeg forvente den blev kaldt tilbage! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Umiddelbart tænker jeg at mange tror at fordi hunden er foran en, så er den mindre under kontrol end hvis den er lige omkring en, hvilket jo ikke er korret. Men ville tage til efterretning at mange finder det uhøftlig. Dog kan jeg ikke se nogen grund til at tage ham i snor når vi passere andre, jeg kan vel nøjes med blot at få ham til at gå ved min side eller sætte sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Umiddelbart tænker jeg at mange tror at fordi hunden er foran en, så er den mindre under kontrol end hvis den er lige omkring en, hvilket jo ikke er korret. Men ville tage til efterretning at mange finder det uhøftlig. Dog kan jeg ikke se nogen grund til at tage ham i snor når vi passere andre, jeg kan vel nøjes med blot at få ham til at gå ved min side eller sætte sig. Jeg ville kalde ham til mig og lade ham gå ved min side, og kun hvis jeg kan se det er folk som f.eks. tydeligvis er bange for hunde ville jeg tage den i snor for at signalere at den er "under kontrol"... Desværre er en af grundene folk er bange fo r hunde jo at de ud af det blå kan beslutte de ikke gider lytte efter deres ejer... Derfor føler mange at de er mest trykke hvis hunden er i snor.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Jeg kalder altid Luna ind og har hende på plads, mens vi passerer. Ikke nødvendigvis i snor, nej - det kommer an på, hvor meget plads der er omkring. Men ja, jeg ville ikke selv synes det var rart at en fremmed hund rendte frem og tilbage ved mig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Sådan en cocker, der fiser rundt i zik-sak med snotten i jorden kan måske opfattes som en ophidset hund . Folk, der er ræd for hunde kan jo ikke læse den, og forstå, at her er et sjovt spor at følge.og bare er tændt på den glade måde. Og netop fordi de oplevet med næsen kan de glemme at der er fremmede i nærheden. Husker engang jeg ikke kunne kalde Victor til opmærksomhed og en kondiløber måtte springe skråt over ham. Victor havde snotten i jorden , krydsede en asfaltsti og var på vej mellem mandens ben. Heldigvis blev Victor ikke så forskrækket at han hapsede ud efter ham. Men yderst pinligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Missing Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Jeg er enig med flertallet her. Jeg kalder også Buzz ind og enten har ham gående i plads, eller siddende ved siden af mig, så cyklister/gående kan passere. For cyklisterne tænker jeg, at det må være rart at vide, at hunden er ét sted og ikke pludseligt skifter retning. Ved at tage hunden ind, så signalerer jeg, at jeg har set dem og har kontrol over min hund. Der går mange børn på den sti vi morgenlufter på. Buzz er altid fri, men bliver ALTID kaldt ind, når der kommer nogen gående vi ikke kender/ikke skal opsøge. Jeg kan nu godt forstå dine tanker med, at Teitur jo ikke gør noget :blink: Omvendt så synes jeg jo også, at min hund er ret lille (med sine 62-65 cm over skulderen), PP synes Charles er en lille skødehund, Fox's Alto er bare en lille hvalp fanget i en meget stor krop osv. Men selvom vi ved det, så ved andre det ikke :kys: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Okay så ville jeg kalde ham til mig når vi møder andre. Dog ville jeg forsat ikke gøre det i vinterhalvåret på stranden, der er MASSER af plads og han tilbringer alligevel det meste af tiden langs vandkanten eller i vandet og løber langt uden om folk. Har hellere aldrig oplevet andet end folk synes han er sød når han morer sig ude i vandet eller graver huller. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Når der kommer cykellister kalder jeg ham også til mig, har hellere ikke lyst til at han skal blive kørt over. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Missing Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Okay så ville jeg kalde ham til mig når vi møder andre. Dog ville jeg forsat ikke gøre det i vinterhalvåret på stranden, der er MASSER af plads og han tilbringer alligevel det meste af tiden langs vandkanten eller i vandet og løber langt uden om folk. Har hellere aldrig oplevet andet end folk synes han er sød når han morer sig ude i vandet eller graver huller. Hvis din strand er på størrelse med vores, så ville jeg heller ikke gøre det. Jeg ville bare sørge for at gå i "modsatte side" af stranden end de andre. Dvs hvis de er i vandkanten, vil jeg gå op mod klitterne og omvendt. De fleste vinter-strandgængere går oppe på sandet og ikke ved vandet her. Så har vi vandkanten for os selv Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Hvis din strand er på størrelse med vores, så ville jeg heller ikke gøre det. Jeg ville bare sørge for at gå i "modsatte side" af stranden end de andre. Dvs hvis de er i vandkanten, vil jeg gå op mod klitterne og omvendt. De fleste vinter-strandgængere går oppe på sandet og ikke ved vandet her. Så har vi vandkanten for os selv Ja sådan gør jeg også altid. Det er en stor strand, meget bred og masser af klitter, så kan ikke se vi genere nogen ved at gå der. Men ja Teitur render langt i forvejen, men holder øje med mig og skifter jeg retning eller går op mod klitteren følger han efter. Han er i det hele taget utrolig nem at gå løs med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Jeg bryder mig ikke om fremmede hunde uanset størrelse. For mig er alle hunde både gale, farlige og uforudsigelige indtil jeg kender dem, og så er de stadig lidt det sidstnævnte, men på den sjove måde. Nå, men hvorom alting er, for mig er løse hunde en gene fordi Taiki reagerer på dem. Så en hund der susede forbi et par meter fra os ville trigge ham enten positivt eller negativt. Vi træner selvfølgelig at gå på plads så han ikke går amok hver gang, men han er 8 mdr. og har nogle gange problemer med hørelsen. Men især på vores aftentur er det træls hvis en fremmed, løs hund får ham helt op i gear, så kan jeg bruge 100 år derhjemme på at få ham ned igen inden vi skal sove. Det er jo også lige det, at DU ved hvordan Teitur er, det gør andre jo ikke. Og der er desværre så mange ejere, som påstår at deres hunde er søde og så sidder de pludselig i ens ben (jow, det er prøvet, derfor jeg ikke kan lide fremmede hunde) eller går efter ens hund - og jeg synes ikke det er fedt, at skulle fjerne fremmede hunde fra Taiki, når ejeren kommer halsende flere meter bagved. Det er sgu også svært når ens egen er i snor og den anden hund måske er sur og ikke skrider, så begynder jeg altså at skubbe den væk med foden for hvad andet kan jeg gøre. Og forventer hver gang at den snapper ud efter mig, men hellere mig end min hund. Og så synes jeg i øvrigt også, at man skal huske at tjekke om der er særligt påbud om at have hund i snor der hvor man færdes, for der er mange hundeejere der ignorerer det hvis de føler at de har styr på deres hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Juli 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2012 Ja sådan gør jeg også altid. Det er en stor strand, meget bred og masser af klitter, så kan ikke se vi genere nogen ved at gå der. Men ja Teitur render langt i forvejen, men holder øje med mig og skifter jeg retning eller går op mod klitteren følger han efter. Han er i det hele taget utrolig nem at gå løs med. For mig er problemet "går langt foran mig"-delen... For hvis jeg står med en hund, der ikke kan lide din hund og din hund står og tænker "Wtf er der galt med kræet" eller begynder at snuse rundt nogle meter fra os, så kan jeg stå der og vente indtil du indhenter din hund og tager den med videre. Du skriver selv, at du kalder din hund til dig når I møder andre hunde, men det er måske ikke altid du når at se de fremmede hunde hvis man kommer ind fra en anden sti eller imellem træerne. Og nu har jeg selv en teenagehund der godt kan blive overrumplet af et pludseligt møde med en fremmed hund og så bliver lidt sur/forskrækket, og så lægger han sig bare ned og er sur. Desværre er der også en del hunde som synes det er lidt morsomt at han er lidt hysterisk hvis han bliver overrumplet, så de "orber" i nogle meters afstand. Igen med det resultat at jeg står og glor, indtil den anden ejer kommer. Mit problem opstår i københavnske parker og anlæg, hvor der oftest er påbud som snor på hunden; det vælger nogen bare at ignorere. Det synes jeg er irriterende, for det kan da godt være at de har styr på deres hund, men hvem siger at jeg har og hvem siger at jeg gider at stå i 5 minutter med en sur hund, fordi ejeren lige skal indhente sin egen som "løb langt foran" og nu i al fredelighed "orber" rundt om os, fordi den synes det er interessant at lugte til min hunds nyeste tisplet eller bare kigge lidt på kræet. Det er sgu også op ad bakke at lære sin hund at tolerere fremmede hunde man bare passerer, når disse "provokerer" på den måde og ejerne bare er ligeglade. .. Jeg har ikke taget udgangspunkt i dig specifikt, men mine oplevelser med fredelige løse hunde som går "langt foran". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts