Hop til indhold

agility og alder.... er jeg hysterisk?


Hoppebolden
 Share

Recommended Posts

I hvilket omfang synes I det er ok at træne med sin hvalp/unghund? Og hvornår går I over til fuld spring-højde, "power" osv?

 

Jeg synes tendensen blandt flere jeg kender er, at "det tager de sku' ikke skade af", "min dyrlæge siger den som 6 md var som en på 12 md" og "den skal være klar til konkurrence"....

 

I min gamle klub - som jeg forlod pga ovenstående holdning - har sidenhen oprettet et hvalpehold.

 

Men hva er forskellen, hvis de stadig springer - dog lave spring - øver slalom, fart, skarpe vendinger og feltforhindrindringer?

 

Er jeg sart eller hva'? Personligt synes jeg det er noget svineri...

 

Er rigtig trist :'((((

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror de fleste klubber bruger agility på deres hvalpehold også... Altså vi fik da f.eks. trænet tunnelen og sådan...

 

Og jeg tror ikke det skader at man en gang forsøger at lærer den slalom f.eks...

 

men jeg synes nu er at de skal være fuldvoksne før man begynder at træne det som en fast del af hundens liv... Det er super hårdt for benene, specielt ved de store racer at skulle tage fra ved et spring, og de bevægelser hunden skal lave for at lave en slalom er ekstreme for ryggen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet felter liggende på jorden, slalomindgange på 2 pinde, dirrigering (fx forkryds og bagkryds) omkring vinger, sit og bliv og fremad i fuld fart, tunneller og pose... med begge mine fra de var omkring de 7 måneder.... Karla så et spring i kl1 højde første gang, da hun var omkring 13 måneder. Johna ca. samme alder, måske lidt ældre...

 

Karla har trænet "rigtig agility" lige siden. Johna har jeg bestemt tager en omgang "hvalpe agility" mere, ikke så meget på grund af hendes vækst (som sådan set er færdig - mangler kun bredden), men på grund af hendes manglende modenhed mentalt...

Link til indlæg
Del på andre sites

I hvilket omfang synes I det er ok at træne med sin hvalp/unghund? Og hvornår går I over til fuld spring-højde, "power" osv?

 

Jeg synes tendensen blandt flere jeg kender er, at "det tager de sku' ikke skade af", "min dyrlæge siger den som 6 md var som en på 12 md" og "den skal være klar til konkurrence"....

 

I min gamle klub - som jeg forlod pga ovenstående holdning - har sidenhen oprettet et hvalpehold.

 

Men hva er forskellen, hvis de stadig springer - dog lave spring - øver slalom, fart, skarpe vendinger og feltforhindrindringer?

 

Er jeg sart eller hva'? Personligt synes jeg det er noget svineri...

 

Er rigtig trist :'((((

I min klub har vi præ-agility fra 9 måneder. De træner tunnel, "spring" over tagrender, felt, fremadsendelse i lange baner, slalomindgange, selvkontrol og kropskontrol, stå bundet, indkaldslege, mmm.

Personligt skal mine store hunde først rigtigt igang når de er 18 måneder, men der er folk der er langt mere erfarne end mig, der mener noget andet;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpehold i min nye agilityhund er bygget op med bomme på jord, ligeud, fx spring - tunnel - spring... Plade på jord som fungerer som felt osv... Noget helt andet... Altså ren og skær introduktion! Slalom indroduceres ført på det egentlige begynderhold, dvs over 12 md.

 

Jeg synes ikke du er sart, overhoved! Det er noget svineri at gå i gang med spring, skarpe drejninger, slalom etc. før hunden er udvokset nok! De ting du beskriver her oven er til gengæld fine at lave med en hvalp/unghund.

 

Men der er jo tonsvis af ting at gå i gang med, allerede fra dag 1 - ting der forbereder hunden på et fremtidigt liv som agilityhund. Lære at lege med en ruskeklud på den rigtige måde, f.eks., eller som Iso der trænede en hel del selvkontrol, lære at ikke være bange for at gå på underlag der bevæger sig lidt, etc. etc... Lære at lære, i det hele taget! Der er masser af mental forberedelse, og det kan i den grad betale sig!

 

Susan Garrett er en mester i alle de her forberedende ting, bygger sine agilityhunde op vha. små øvelser og lege, med masser af indbygget mental træning, og venter med de mere "sexy things" (som hun selv kalder det :lol:) til hunden er parat - både fysisk og mentalt. Og det er vel egentlig det der er pudelns kerne - at nogle mennesker har så pisse travlt, og ikke har tålmodigheden til at vente til deres hunde er parate...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke du er sart, overhoved! Det er noget svineri at gå i gang med spring, skarpe drejninger, slalom etc. før hunden er udvokset nok! De ting du beskriver her oven er til gengæld fine at lave med en hvalp/unghund.

 

Men der er jo tonsvis af ting at gå i gang med, allerede fra dag 1 - ting der forbereder hunden på et fremtidigt liv som agilityhund. Lære at lege med en ruskeklud på den rigtige måde, f.eks., eller som Iso der trænede en hel del selvkontrol, lære at ikke være bange for at gå på underlag der bevæger sig lidt, etc. etc... Lære at lære, i det hele taget! Der er masser af mental forberedelse, og det kan i den grad betale sig!

 

Susan Garrett er en mester i alle de her forberedende ting, bygger sine agilityhunde op vha. små øvelser og lege, med masser af indbygget mental træning, og venter med de mere "sexy things" (som hun selv kalder det :lol:) til hunden er parat - både fysisk og mentalt. Og det er vel egentlig det der er pudelns kerne - at nogle mennesker har så pisse travlt, og ikke har tålmodigheden til at vente til deres hunde er parate...

 

Måske jeg også bar sku blande mig udenom... er blevet voldsomt upopulær i dag på FB.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret enig med Korvis. Dyrker ikke selv agility, men i min tidligere klub skulle hundene være over 1 1/2 år for at komme på begynderholdet, hvilket er fornuftigt efter min mening.

 

Én ting der især kan få mig op i det røde felt er den dille, der åbenbart er blandt teenagepiger, med at sætte spring op hjemme i haven, og få hunden/hvalpen til at hoppe over 100 gange om dagen, så de kan tage billeder til at dele med deres veninder på fjæsbogen og what not. En hund er ikke legetøj små venner! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg også bar sku blande mig udenom... er blevet voldsomt upopulær i dag på FB.....

Hæh..?? :vedikke: Jeg er jo enig med dig..? :ae:

 

 

 

Jeg er ret enig med Korvis. Dyrker ikke selv agility, men i min tidligere klub skulle hundene være over 1 1/2 år for at komme på begynderholdet, hvilket er fornuftigt efter min mening.

 

Én ting der især kan få mig op i det røde felt er den dille, der åbenbart er blandt teenagepiger, med at sætte spring op hjemme i haven, og få hunden/hvalpen til at hoppe over 100 gange om dagen, så de kan tage billeder til at dele med deres veninder på fjæsbogen og what not. En hund er ikke legetøj små venner! :evil:

Åååårrrhhh, det kan også få mig til at :evil: :damn::stupid::evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæh..?? :vedikke: Jeg er jo enig med dig..? :ae:

 

Sorry... Ligger med halsbetændelse og feber, så er ikke så skarp for tiden...

 

Ved ikke hvorfor jeg trykkede citat... Men det jeg ville sige var, at det er så typisk mig at gabe op om ting... Og så får man alle på nakken.. Som i dag på FB hos min gamle klub... Så var det bare for en kort stund, at jeg overvejede om det var al balladen værd.. Altid at være den som stikker næsen frem!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes slet ikke du er hysterisk, når Petrine træner med Ainas Lumi, så sætter vi springene helt ned i pensionisthøjde (og kunne de komme længre ned, så var de sat længre ned), specielt en hvalp, som har så mange år foran sig, synes jeg ikke der skal slide så hårdt på. Isak springer op i / ned fra sengen ufatteligt mange gange om dagen, han ville kunne springe max højde for store hunde, men uha nej! Han har sprunget tre gange, hvor pinden lå på jorden og jeg har lidt dårlig samvittighed over det :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det bliver svært at forklare, for den springer jo langt over springet uden besvær, man skal jo kunne tænke længre frem og sådan, for at indse, hvor forkert det er :???:

 

Men bortset fra det, så orker jeg ikke lege politibetjent, folk må gøre med deres hunde som de vil, hvis det ikke er direkte dyrplageri, man kommer ingen steder på 'din' måde, du kan prøve at tale fornuft, men politi-metoden kan jeg ikke anbefale :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det bliver svært at forklare, for den springer jo langt over springet uden besvær, man skal jo kunne tænke længre frem og sådan, for at indse, hvor forkert det er :???:

 

Men bortset fra det, så orker jeg ikke lege politibetjent, folk må gøre med deres hunde som de vil, hvis det ikke er direkte dyrplageri, man kommer ingen steder på 'din' måde, du kan prøve at tale fornuft, men politi-metoden kan jeg ikke anbefale :ae:

 

ENIG!

 

Synes bare - og det var det som fik mig til at reagere - at det er lidt skræmmende nr folk bare skriver feedt spring, ej hvor lille L*** springer højt over når hun ikke er ældre-agtigt... At man ikke selv kan se at det og meget at det andre de laver (felt, slalom osv) er forkert.. Det gør mig så trist... Og at det er (en af) trænernes egen hund på billedet... Som underviser på hvalpe og begynderhold.. Det er i mon verden da helt forkert.. At lærte nye medlemmer og begyndere at den slags adfærd og træning er ok? Jeg er ærlig talt rystet over folks uvidenhed og egoisme... En skrev i forsvar til billedet, at hun da ikke kunne se noget galt i det, ergo var det ok... ?!?!?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er jo lidt svær... For os lydighedsfolk kan jo nemt finde på at tage vores hunde ud i deres første konkurrence inden de fylder et år, og her er der da også et spring med. Hos DcH et A-spring på 1 meters højde, mens det hos LP er lodret(kan man kalde det for et lavt flugtspring?). Min egen var til sin første lydighedskonkurrence en uge efter hun var fyldt 11 måneder, og hun måtte deltage i LP's lydighedskonkurrencer en måned tidligere, hvor hun så skulle have sprunget et lodret spring på 60 cm... Forskellen på dette og agility er så at man ikke køre så mange gentagelser. Når hunden først kan lave springet(hvilket skete for min tredje gang vi trænede springet) er det kun nødvendigt med lidt vedligehold en gang om ugen for mit vedkommende.

 

Jeg synes det er svært at konkludere noget ud fra det billede når man sidder her som vi gør og intet kender til baggrunden. Jeg ved ikke om det er en enkelt gang hunden lokkes over eller om det er en gang om ugen hvor den skal ud og løbe baner på den højde. Og det synes jeg er væsentligt før man kan sige noget omkring billedet, så uden at kende hele baggrundshistorien, så vil jeg ikke spilde kræfter på at hidse mig op.

 

Jeg begyndte med Cassi til agility i april måned, kort tid efter hun fyldte et år. Hun springer på livet løs, hvis hun bliver bedt om det, men vi holder os så vidt muligt til den ene gang om ugen hvor der er undervisning(men jeg har også så meget andet at træne med hende). Hun springer 40-45 cm og jeg tror ikke vi skal over det før efter ferien. Hun er lige blevet tjekket i hofter og albuer og alt er tiptop. Hun kan løbe over kontaktforhindringerne, men det er også de, felter har vi ikke arbejdet med. Det overvejer jeg at bruge lidt tid på når jeg kommer hjem fra Jylland, og så bliver det med den ene rampe fra balancen lagt på jorden og så et target for enden i starten. Evt. sætter jeg den op på lav højde, hvilket vil sige ca. 50 cm. A'et laver jeg ikke felter med før den sidder godt fast på balancen, da jeg mener 2o2o er mere belastende der end på balancen grundet den vinkel hun lander i. Slalom er vi ikke kommet rigtig igang med. Vi arbejder med 2x2 og hun kan tage 4 hvis de lige akkurat står så tæt at hun ikke skal begynde at sno sig. Det har jeg det egentlig fint med. Jeg tror på at hvis jeg beslutter mig for at nu skal hun lære det, så tager det ikke lang tid at få styr på det. Hun har en god forståelse af det at finde den rette indgang og det er det vigtige.

 

For at vende tilbage til det med hvalpeagility, så kan jeg ikke se noget galt i det, hvis det gøres korrekt. For Cassi havde set springstøtter længe inden vi startede i april måned på hold. Og hun havde også løbet små minibaner kun med støtterne på, for at vi kunne arbejde med den simple handling. Hun fik lov til at komme igennem sin første tunnel da hun var 9 uger gammel og har siden da elsket det.

 

Om du er hysterisk? Det er vel egentlig uden betydning hvad vi andre synes, men mere om hvad du synes. Mon ikke mere det her handler om hvor vidt det besværet værd at sige noget. Jeg har spurgt ind til om folk virkelig selv mener det er i orden når man anden gang man er til træning med sin unge hund der kun lige er fyldt er år løber halve og hele baner og samtidigt har alle hundene introduceret til alle forhindringerne og man forventer de kan tage en 12-pindes slalom, og min erfaring er at i langt de fleste tilfælde bruger folk svaret:"Jeg har allerede en træner!"

 

Jeg må indrømme at jeg ikke længere selv gider kommenterer på hvad folk de laver, for i langt de fleste tilfælde så vil de alligevel ikke selv tage ansvar for det de byder deres hunde og de glemmer måske lidt at det er okay at sige til træneren at det her er man ikke helt med på.

 

Jeg er heldig, jeg har nemlig en træner der accepterer når jeg siger at Cassi ikke skal være med til det der sker på banen... Og det er jeg glad for, så kan jeg med ro sige at min hund den laver det jeg byder den fordi jeg gerne vil have at den skal og fordi jeg mener den er klar.

 

Hov, det blev da vist lidt langt og lidt rodet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæh..?? :vedikke: Jeg er jo enig med dig..? :ae:

 

Sorry... Ligger med halsbetændelse og feber, så er ikke så skarp for tiden...

 

Ved ikke hvorfor jeg trykkede citat... Men det jeg ville sige var, at det er så typisk mig at gabe op om ting... Og så får man alle på nakken.. Som i dag på FB hos min gamle klub... Så var det bare for en kort stund, at jeg overvejede om det var al balladen værd.. Altid at være den som stikker næsen frem!?

 

[ATTACH=CONFIG]89640[/ATTACH]Det var det her billede som startede hurlumhejet idag.... Hundenpå billedet er ca. 10 md. vil jeg gætte på...

 

 

 

Jamen, man kommer garanteret ikke ret langt, når man er alene om at stikke snuden frem, det er sikkert rigtigt... Men jeg synes nu det er rart at nogen gør det! Så bli' du bare ved. :5up:

 

Jeg har selv været forsigtig med Iso, ikke mindst fordi hun er så lille. Første gang hun sprang fuld højde, sådan for real, var til et kursus, der var hun 19 måneder. Det var et todages kursus, og hun sprang mellemhøjde den første dag, og stor højde den anden dag. Hun havde godt nok prøvet det enkelte gange før, men kun på ganske korte ting, for at se hvordan det så ud. Ellers havde hun ikke rigtig været over mellemhøjde før da. Og jeg træner da stadig en del handlingsting helt uden overliggere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Camilse... Lige hurtigt..

 

Jeg synes netop ikke bare at man skal vende ryggen til og lade andre gøre hvad de vil! Vi har med dyr at gøre og det er vores alles ansvar at sørge for at de har de godt.. Og evt guide og lære fra os om god "dogmanship"...

 

Abræt til store hunde under 15/18 md synes jeg også er forkert... Tænk på alle de racer i brugskategorien som har problemer med hd og albuer?

 

Hvalpemotivation er en super ide, men der er en klar forskel på den jeg beskriver i min gamle klub og min nye... Ved godt hvilken jeg vil vælge..

 

Alle... Nu var det ikke kun billedet, men flere billeder, videoer, udtagelser osv....

 

Findes der ikke et regelsæt fra DKK som beskriver den ideelle opstart mht alder etc?

Link til indlæg
Del på andre sites

Camilse... Lige hurtigt..

 

Jeg synes netop ikke bare at man skal vende ryggen til og lade andre gøre hvad de vil! Vi har med dyr at gøre og det er vores alles ansvar at sørge for at de har de godt.. Og evt guide og lære fra os om god "dogmanship"...

 

Abræt til store hunde under 15/18 md synes jeg også er forkert... Tænk på alle de racer i brugskategorien som har problemer med hd og albuer?

 

Hvalpemotivation er en super ide, men der er en klar forskel på den jeg beskriver i min gamle klub og min nye... Ved godt hvilken jeg vil vælge..

 

Alle... Nu var det ikke kun billedet, men flere billeder, videoer, udtagelser osv....

 

Findes der ikke et regelsæt fra DKK som beskriver den ideelle opstart mht alder etc?

 

Jeg er DKK-instruktør, og mener ikke at jeg har hørt om noget decideret regelsæt... Ikke mere end de 18 måneder før man begynder at konkurrere. Jeg er ikke helt 100, men mener at hver kreds må sætte alder på - dog må vi som agilityinstruktører ikke oprette hvalpe-/unghundehold, hvilket jeg synes er tåbeligt! Jeg har spurgt ind til det et par gange, og i starten hed det at det ikke indgik i DKK's program... Nu senest har de lovet at også os agilityinstruktører skal få både klikker- og hvalpeuddannelsen (som alle andre har fået forlængst... :roll:), bla. med henblik på hvalpe-/unghundehold. Od jeg håber virkelig det bli'r til noget, for jeg tror på at vi kan ændre tingene bedst, ved at uddanne. Men endnu er der sgutte sket noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler ikke om at vende ryggen til, men at vælge at bruge sine kræfter de rette steder. Nogle mennesker vil bare ikke lytte, og man kan risikerer at gøre ondt værre ved hele tiden at kommentere det man mener er galt. For hvad opnår du ved at kommenterer dette over for den pågældende klub? Intet, udover at du bliver yderligere forarget og irriteret på de mennesker der er i klubben.

 

Jeg tror det handler om at man på et tidspunkt bliver nødt til at indse at man ikke kan rede alle, men man kan gøre det bedste for dem der gerne vil reddes...

 

Om der er et regelsæt hos DKK, det ved jeg ikke, det må dem der er trænere i det regi kommentere. Jeg ved dog at vi brugte en del tid på hvordan man kunne tilrettelægge hvalpeagility/præ-agility på DcH's træneruddannelse. Jeg syntes det var fedt og ville gerne have muligheden for selv at starte sådan et hold op i vores egen klub, men der er bare ikke timer nok i døgnet, når jeg i forvejen har tre hold og to hunde der også gerne vil aktiveres og så kommer konkurrencerne oveni.

 

Men jeg kan så sige at jeg udover at være med på vores "let øvede"-aghold som træner(eller hvad vi nu snart skal kalde dem), så har jeg det sidste kvartal haft et C-introhold og de sidste to gange havde vi agility med på programmet. Ikke fordi vi skal lave en masse voldsomt svært, men fordi vi udover at træne lydighed også gerne vil vise vores hundeførere hvad de ellers kan få for deres medlemspenge(jeg er med i en lokalforening hvor man kan træne alt det man lyster når man bare har betalt grundkontigentet og træningsgebyret, ialt 900 kr. mener jeg). Og det var svært at få dem med de unge hunde(dvs. under 10 mdr.) til at forstå hvorfor jeg ikke ville have pind på springet. For det var jo ikke rigtig spring, det kunne jeg vel nok godt se. Jeg måtte så forklare at vi i vores klub ikke lader hundene springe før de er mindst et år. Men hvis ikke trænerne i klubben klart melder ud at sådan har vi det her, jamen, så tror jeg altså det er spildte kræfter at overbevise folk om det modsatte. Uanset hvor ret man nu engang selv mener man har.

 

Det er i orden at sige at man ikke er enig med folk i den måde de gør tingene, men man opnår absolut intet ved at diskuterer ol. så længe der er en gruppe trænere på stedet der siger noget andet.

 

Og så kan vi altså ikke tage ansvar for hvad alle andre foretager sig med deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b][/i]

 

Jeg er DKK-instruktør, og mener ikke at jeg har hørt om noget decideret regelsæt... Ikke mere end de 18 måneder før man begynder at konkurrere. Jeg er ikke helt 100, men mener at hver kreds må sætte alder på - dog må vi som agilityinstruktører ikke oprette hvalpe-/unghundehold, hvilket jeg synes er tåbeligt! Jeg har spurgt ind til det et par gange, og i starten hed det at det ikke indgik i DKK's program... Nu senest har de lovet at også os agilityinstruktører skal få både klikker- og hvalpeuddannelsen (som alle andre har fået forlængst... :roll:), bla. med henblik på hvalpe-/unghundehold. Od jeg håber virkelig det bli'r til noget, for jeg tror på at vi kan ændre tingene bedst, ved at uddanne. Men endnu er der sgutte sket noget...

 

Der tror jeg du ramte hovedet på sømmet. Det er netop der der kan ændres på noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

De flest kender min holdning, mine har ikke rørt en agility bane før de er 18 mdr, de små lidt før, vi springer ingen gang lave spring herude. Hvis nogle vil debatere det med mig, så gør jeg det. Men jeg kommentere ikke på videoer, billeder og andet. Ikke fordi jeg er konfliksky, men jeg gider ikke bruge min tid på det længere, jeg har gjort det i 10 år nu, nogle gange kan jeg dog ikke lade være, men som oftest tænker jeg bagefter HVORFOR, de fatter det ikke.

 

Jeg kan nævne 10 der kommer til at pensioner deres hunde pga. dette, inden de bliver 7 år, og det gjorde de også med deres foregående hund

Jeg kan nævne 10, hvis hund har udviklet dårlig springteknik, da de muskulær ikke har været klar til at springe endnu, da de er gået igang. Det ser forfærdeligt ud, de springer på forbenene, sætter af forlangt inde under støtterne og springer fladt.

 

Her er et indlæg jeg skrev på min blog for 1½ år siden, og jeg har skrevet om det før også

 

Imponeret? | Agilitytræning

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik anbefalet min forrige klub - og jeg vidste INGENTING dengang... Så spurgte mht alder osv... Jeg startede da Duffy var 12 md. og introducerede hende til alle forhindringer... Hun var super modig og elskede det fra dag 1.. Vidste intet - og min træner og andre sagde bare, at vi sku køre på... Og små hunde var hurtigere "klar".. Har så dårlig samvittighed... Selvom jeg har arbejdet med heste på proff. niveau i over 10 år, så har jeg da aldrig tænkt på teknik osv.. Eller... Har altid sprunget senior-højde og lavt A, hvis jeg ku' slippe afsted med det... Er faktisk ked af, at vi er rykket op i klasse 2 nu.. Nu skal Duffy springe højere, og vi (jeg) er slet ikke god nok :-( Vi holdt pause næsten en hel udendørssæson i 2011, hvilket jeg faktisk er glad for.... Og faktisk pause igen fra dec. 2011 til april 2012...

 

Jeg ville ønske, at jeg havde "mødt" folk som jer inden jeg startede med agility...

 

Kan man godt få lov til at løbe klasse 1 uden for konkurrence egentlig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke du er sart, overhoved! Det er noget svineri at gå i gang med spring, skarpe drejninger, slalom etc. før hunden er udvokset nok! De ting du beskriver her oven er til gengæld fine at lave med en hvalp/unghund.

 

Men der er jo tonsvis af ting at gå i gang med, allerede fra dag 1 - ting der forbereder hunden på et fremtidigt liv som agilityhund. Lære at lege med en ruskeklud på den rigtige måde, f.eks., eller som Iso der trænede en hel del selvkontrol, lære at ikke være bange for at gå på underlag der bevæger sig lidt, etc. etc... Lære at lære, i det hele taget! Der er masser af mental forberedelse, og det kan i den grad betale sig!

 

Susan Garrett er en mester i alle de her forberedende ting, bygger sine agilityhunde op vha. små øvelser og lege, med masser af indbygget mental træning, og venter med de mere "sexy things" (som hun selv kalder det :lol:) til hunden er parat - både fysisk og mentalt. Og det er vel egentlig det der er pudelns kerne - at nogle mennesker har så pisse travlt, og ikke har tålmodigheden til at vente til deres hunde er parate...

 

Blød som nougat og fyldt med kærlighed?

 

Hæh..?? :vedikke: Jeg er jo enig med dig..? :ae:

 

Sorry... Ligger med halsbetændelse og feber, så er ikke så skarp for tiden...

 

Ved ikke hvorfor jeg trykkede citat... Men det jeg ville sige var, at det er så typisk mig at gabe op om ting... Og så får man alle på nakken.. Som i dag på FB hos min gamle klub... Så var det bare for en kort stund, at jeg overvejede om det var al balladen værd.. Altid at være den som stikker næsen frem!?

 

Jeg synes ikke, det er det værd, altid at være den, der stikker næsen frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg faktisk var lidt overraskede over at folk troede jeg ville starte direkte på det letøvede hold med Cassi og dermed springe begynderholdet over :vedikke: Jo, jeg havde da haft hende med over vinteren et par gange for at lege med lidt handling, meeeeeen...

 

Jeg tror dog at en del skader kunne undgås hvis vi sørgede for at arbejde målrette frem mod at styrke musklerne og på den måde undgå skaderne. Jeg sparkede faktisk mig selv bagi tidligere i dag. Vi er startet op på det grundlæggende løbearbejde med Cassi i forhold til hende eftersøgning og når det gælder lydighed, så er vi altså bare ikke gode nok til at varme vores hunde ordentligt op eller for den sags skyld skridte dem af og strække dem ud(synes også godt det kunne gøres med til agility). Og jeg kan da mærke på Joy at de 10-15 minutter ekstra tid man bruger i hver ende er givet godt ud.

 

Men det er sgu for dumt at tage hunden ud og lade den løbe 4*3 udslag af 25-30 meter og så ikke tage ydstrækning seriøst. Tror jeg vil lade være med at påpege det over for andre, men gå foran som det gode eksempel. Og det er jo nok det der er bedst, det gode eksempel frem for den løftede pegefinger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg mindes jo stadig med gru, en 11 mdrs b. collie i min gamle club i DK, som kunne tage en 12 pinds slalom hurtigere end man kunne sige "for tidligt!!" Trænerne kunne intet gøre, for familien havde selv bane derhjemme. Så selvom de ikke fik lov at løbe mere end bitte små lave 3-4 forhindringsbaner i klubben, blev der i den grad, og mod ALLES råd, virkelig trænet derhjemme. Jeg skal ikke kunne sige om den hund stadig løber, den må være omkring 6 år nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...