Hop til indhold

Jeg er blevet en sur k*lling


Louisen
 Share

Recommended Posts

og det er ikke kylling der skulle stå. :rolleyes:

 

Jeg er bare så træt af det. Jeg er træt af, at folk hverken respekterer skiltning eller gravfreden, og lader hunden være løs på Assistens Kirkegård. Jeg er træt af, at jeg hver gang vi går der, er nødt til at gå imellem Taiki og en løs hund, for at stoppe den i at komme hen til os. Taiki er utryg ved det, vi træner og det går faktisk fremad - tro det hvem der kan, når vi PÅ HVER ENESTE TUR oplever dette her.

 

Folk kan jo ikke se igennem buske, krat, træer eller sten. Deres hund render om et hjørne og står foran os, de ser det ikke. Først når jeg galer "VI HILSER IKKE!" dæmrer det for folk, at der kunne være nogen på den anden side af de træer dér, på den parallelle sti, der ikke gider deres hund.

 

Ikke noget med at kalde hunden til sig og komme den i en snor. Man kan da bare kalde den til sig og gå videre.

 

 

Jeg er blevet hende den sure. Jeg er hende, der vrisser: "Hunde skal være i snor her!" eller "Det her er en kirkegård, ikke en hundegård!" og sådan noget.

 

 

Jeg ved ikke hvad man skal stille op. Det er jo sådan alle steder her i KBH. Uanset skiltning så tror folk, at reglerne ikke gælder for DERES hund. Fordi den har perfekt indkald, fordi den ikke gør noget - osv. osv. af dårlige undskyldninger.

 

De har muligheder; de har hundeskov og strand, indhegninger... de kunne i det mindste bruge 10 minutter på at gå hen i Fælledparken med store åbne strækninger, så de i det mindste kunne SE andre hunde inden deres eget kræ var henne og ødelægge træningen.

 

 

Hvad gør man? Den eneste grund til at jeg ikke bliver virkelig gal, er fordi jeg ikke vil præge Taiki med det. Men jeg bliver mere og mere indebrændt. Det er respektløst - for de sørgende, for de afdøde og for os, med hunde i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med kirkegårde har vi haft før og der var delte meninger om respekten for de afdøde - har netop været 'på' mine bedsteforældres gravsted og alle 5 hunde gjorde, hvad hunde nu gør, helt naturligt og jeg er 110% sikker på mine bedsteforældre ville synes det var ok (også hvis det var en fremmed hund, en vild kat, en ræv etc). Og så lige assistens synes jeg er et lækkert sted at gå, har med ganske få undtagelser kun mødt søde hunde og for mig er det helt super med små, fredelige, løse hunde, så jeg bruger den kirkegård, til det den kan bruges til - mens de af mine hunde der ikke kan med løse hunde, går andre steder hen. Det kan anbefales, i stedet for at brænde krudt af på folk, der alligevel ikke fatter ret meget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, synes måske at en kirkegård er et lidt dumt sted at gå med løse hunde, hvis folk ikke har kontrol (eller måske i det hele taget). Tænker på dem som vil besøge fx deres afdøde bedstemor, og er panisk bange for hunde (fx min søster, da hun var yngre) - og så får man en løs hund som løber hen til en med i købet...

Link til indlæg
Del på andre sites

generelt er det jo bare flabet at gå med løse hunde i byens parker, når man ikke må. på assistensen er det ikke mere end max. 10% der er løse, og det ER da provokerende for os andre 90%. heldigvis har vi personligt ingen problemer med at hilse på løse hunde, men jeg har masser af sympati med de, der hele tiden må få dårlige oplevelser med deres hund. og desværre er der ikke rigtigt nogen andre parker at gå i, da det vel er nogenlunde det samme alle steder i indre kbh. for mig gør det dog ikke den store forskel om det er en kirkegård eller ej, hensyn til de levende går jeg nok mere op i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig ligeglade med om folk har deres hund til at gå løs - HVIS de har styr på den! Og det indebærer at andre mennesker ikke er et sekund i tvivl om at der er styr på hunden. Altså at hunden ikke løber om hjørner osv. og at hunden kaldes ind i meget god tid.

 

Har selv et par stykker her i byen som ALTID går med hunden løs, kalder lidt halvhjertet og er egentlig ligeglad. Også selvom man går imellem og tydeligt viser at min hund ikke skal hilse. Siger helt konsekvent til den her samme person hver gang at min hund ikke hilser i snor. Hundene kender hinanden og min er egentlig ligeglad med at han har snor på, men jeg er bare så træt af den der holdning med at den bare får lov at rende. H'*n synes vist jeg efterhånden er RIGTIG træls at møde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig ligeglade med om folk har deres hund til at gå løs - HVIS de har styr på den!

 

:5up: har siddet helt fredeligt med løs Bastard netop på den kirkegård, og blev angrebet at stor og sur shiba-lignende hund i alt for lang snor, det var en spøjs oplevelse at få skæld ud af den ejer, over at Bastarden var løs (men under fuld kontrol), når hendes hund ikke ligefrem var under den store kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up: har siddet helt fredeligt med løs Bastard netop på den kirkegård, og blev angrebet at stor og sur shiba-lignende hund i alt for lang snor, det var en spøjs oplevelse at få skæld ud af den ejer, over at Bastarden var løs (men under fuld kontrol), når hendes hund ikke ligefrem var under den store kontrol.

 

Ja det lyder da lidt specialt :P Vi har nogen her i byen og når man møder dem så er man bare ikke i tvivl om at der er styr på hunden de har med, og at man ikke har grund til at være det mindste bekymret selvom hunden ikke har snor på. Og så har man selvfølgelig også eksempler på det modsatte, men syens faktisk folk er blevet mere og mere ansvarlige :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen i klubben :ae:

Vi kæmper jo med det samme. Det har været klart bedre her i sommermånederne, hvor det er lyst, så man kan se de løse hunde på afstand, men der er også steder her, lækre steder, hvor jeg bare ikke kommer fordi man ikke har ordentligt udsyn. Jeg færdes f.eks. aldrig med hund på Christianshavns lækre volde. Jeg ved godt det er PISSE irriterende at lade sig 'skræmme' væk, men i dit sted tror jeg jeg ville droppe Assistensen og selv daffe over i Fælledparken hvor du i det mindste har en chance for at se hvad der kommer.

Det er så møg frustrerende når det som skal være en hyggelig tur med hunden, bliver til en kamp.

 

Det der har virket bedst for mig er vist i virkeligheden at være 'hende den sure'. De fleste andre hundeluftere kender mig efterhånden, og ved at jeg ikke vil have besøg (men det har såmænd også taget kasten med lorteposer mod en hund som kom styrtende mod os for at få den allermest tungnemme ejer til at fatte det). Jeg vil simpelthen skrupskide på hvad folk synes om mig - jeg gør hvad jeg skal og er så sur som det behøves for at vi kan få lov at gå i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med kirkegårde har vi haft før og der var delte meninger om respekten for de afdøde - har netop været 'på' mine bedsteforældres gravsted og alle 5 hunde gjorde, hvad hunde nu gør, helt naturligt og jeg er 110% sikker på mine bedsteforældre ville synes det var ok (også hvis det var en fremmed hund, en vild kat, en ræv etc). Og så lige assistens synes jeg er et lækkert sted at gå, har med ganske få undtagelser kun mødt søde hunde og for mig er det helt super med små, fredelige, løse hunde, så jeg bruger den kirkegård, til det den kan bruges til - mens de af mine hunde der ikke kan med løse hunde, går andre steder hen. Det kan anbefales, i stedet for at brænde krudt af på folk, der alligevel ikke fatter ret meget ;-)

 

Jeg synes ikke, at min hund skal rende ind og skide på et stykke jord der i praksis er købt og betalt af andre, som et mindested for nogen de elsker og savner. Hvad folk selv gør på deres stykke grav, må de om.

 

Problemet med Taiki er jo, at han ikke rigtig skelner de sure hunde fra de søde. En hanhund er i hans hoved altid sur. Det er først for nyligt, at vi er kommet så langt i træningen, at Taiki kan blive rolig længe nok til at opfatte, at andre hanhunde ikke altid er sure. Det er skønt at opleve, måske er det derfor at jeg bliver mere desperat når nogen så ikke har styr på deres hund. For nu går det endelig fremad og jeg vil så nødigt, at det skal gå tilbage igen, til dengang Taiki hang i selen og lignede en der bestemt ville bide og flå, i andres hunde, bare de passerede stien. Puuha.

Link til indlæg
Del på andre sites

generelt er det jo bare flabet at gå med løse hunde i byens parker, når man ikke må. på assistensen er det ikke mere end max. 10% der er løse, og det ER da provokerende for os andre 90%. heldigvis har vi personligt ingen problemer med at hilse på løse hunde, men jeg har masser af sympati med de, der hele tiden må få dårlige oplevelser med deres hund. og desværre er der ikke rigtigt nogen andre parker at gå i, da det vel er nogenlunde det samme alle steder i indre kbh. for mig gør det dog ikke den store forskel om det er en kirkegård eller ej, hensyn til de levende går jeg nok mere op i.

 

Jeg ved ikke om jeg bare er uheldig, men jeg synes faktisk det er 50/50 ift. løs/i snor, vi møder derovre.

Og ja, det er nogenlunde det samme de fleste steder.

 

Jeg er jo nødt til at træne med Taiki hvis vi skal blive boende her i byen.

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up: har siddet helt fredeligt med løs Bastard netop på den kirkegård, og blev angrebet at stor og sur shiba-lignende hund i alt for lang snor, det var en spøjs oplevelse at få skæld ud af den ejer, over at Bastarden var løs (men under fuld kontrol), når hendes hund ikke ligefrem var under den store kontrol.

 

Sådan noget synes jeg bare er mærkeligt. Taiki er altid i kort snor når vi går på de store stier. Det er kun når jeg er rimelig sikker på, at vi er langt inde imellem træerne og der ikke er andre i sigte, at han får lang line. Og så har jeg nærmest øjne i nakken samtidig. Endnu har jeg ikke oplevet ham flippe ud i lang snor, de gange han har flippet har været ved min venstre fod på plads. :engel:

 

Taiki har faktisk som regel ikke et problem med løse hunde, der går "på plads" eller sidder/ligger ved ejeren og bliver der. Det er hele den der "Jeg er friiiii, det er du ikke!"-ting, som gør ham utryg kombineret med, at han bare ikke kan med hanhunde. Så hvis hunden render fri "all over" bliver han stresset, men går den pænt ved siden af sin ejer registrerer han vist ikke helt at den faktisk er løs; han er i hvert fald meget mere rolig og kontaktbar.

 

I øvrigt er det jo også ret kritisabelt ikke at passe på sin flexline når der ligger solbadere og picnic-mennesker over det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ret skal være ret. Forleden mødte vi en løs han-lab hvor jeg sagde "Vi hilser ikke". Ejeren kaldte den straks ind, i snor og på plads. Han siger så: "Hvis din hund har problemer med hanhunde, må I gerne bruge os til træning ved at gå nogle meter bag ved os og snuse til min hunds tis, og se os an bagfra!"

 

Som sagt, så gjort og efter et par meter var Taiki ikke længere fokuseret på den store han foran, men snuste bare lidt til tissen osv. Præcis sådan en slags tilvænning som er god til ham, hvor han lærer at bare fordi der går en hanhund et par meter i nærheden, betyder det ikke at vi skal hilse eller overhovedet gå op i, at den eksisterer.

 

Da vi havde gået sådan 10 minutter drejede de ud af kirkegården og jeg råbte lige tak til ham, det var en fed oplevelse.

 

Det er vel også derfor jeg bliver irriteret over mig selv, at jeg ikke bare kan ryste det af mig og være ligeglad. Især nu hvor det går bedre med Taiki... måske er det fordi der nu er noget at tabe, før var han jo bare sur, men nu går det rent faktisk fremad og så ville det være mega træls, hvis en uansvarlig hundeejere ødelagde det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

MAn har altid måtte bruge Assistensen til alt muligt lufte hunde, grille, sole sig... Og jeg syens altid folk har levet sammen i fred og fordragelighed omkring kirkegården..

Jeg kan huske for en måned siden at jeg tænkte "Nå Assistensen er ligeså dejlig som altid".. Mener det var dig der lavede et indlæg om at du gik der meget fordi politiet patruljerer der og næsten alle folk derfor har deres hunde i snor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender ikke lige den kirkegård, men mener bestemt jeg så en løs hund skide på en gravplads i haderslev. Ikke okay. Og at de ikke tager lorten med, måske fordi de ikke kan se hunden(ingen undskylning), er så provokerende. Hvis det var min mor der lå der, ville jeg nok samle lorten og fodre ejerne med den i en bid. :hmm:

 

Kan bestemt godt følge, hvis man bliver en smule irriteret. :P

Link til indlæg
Del på andre sites

assistensen er stadig sådan janni, synes jeg. vi går der rigtig meget, ligesom rigtig mange andre hundeejere. men generelt er der nok ikke ret mange grønne områder i københavn, hvor man kan gå helt stressfrit, hvis man har en hund, der ikke så godt kan med andre hunde, og der er assistensen altså inkluderet. vi går der altid i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

assistensen er stadig sådan janni, synes jeg. vi går der rigtig meget, ligesom rigtig mange andre hundeejere. men generelt er der nok ikke ret mange grønne områder i københavn, hvor man kan gå helt stressfrit, hvis man har en hund, der ikke så godt kan med andre hunde, og der er assistensen altså inkluderet. vi går der altid i snor.

Hvordan med Søndermarken? Er det en mulighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte mere på Frederiksberg Have, som ligger lige overfor Søndermarken. I Frb. Have SKAL hundene være i snor (og langt de fleste er det også), mens Søndermarken er et fritløbsområde. Jeg går selv jævnligt i Frb. Have med mine shibaer, og der er masser af stier og store plæner, så der er masser af mulighed for at træne pæn passage af andre hunde :-D Til gengæld er der også masser af joggere, som man skal vise hensyn til, så de ikke kommer i klemme i flexliner o.l. :-)

 

Frb. Have er vist også i cykelafstand fra Nørrebro, tror jeg :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan med Søndermarken? Er det en mulighed?

 

en del af søndermarken er fritløbsområde, og i praksis bruges hele parken af mange uden snor. det er ellers et dejligt sted, som vi gerne benytter, men nok ikke oplagt for louise og taiki. jeg har også indtryk af, at frederiksberg have er et af de steder, hvor snorepåbuddet overholdes mest. eller indre-by-parker som ørstedsparken og kongens have, der møder vi også relativt få løse hunde - men løse hunde møder vi altså alle steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
en del af søndermarken er fritløbsområde, og i praksis bruges hele parken af mange uden snor. det er ellers et dejligt sted, som vi gerne benytter, men nok ikke oplagt for louise og taiki. jeg har også indtryk af, at frederiksberg have er et af de steder, hvor snorepåbuddet overholdes mest. eller indre-by-parker som ørstedsparken og kongens have, der møder vi også relativt få løse hunde - men løse hunde møder vi altså alle steder.

 

De gange vi har været i frederiksberghave har vi ikke mødt en eneste løs hund, og vores egne er selvfølgelig også i snor.. Jeg elsker at gå i den have, synes den er så smuk.

 

Kongens have har der været et par løse hunde her og der når vi har gået rundt der inde med vufferne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg bare er uheldig, men jeg synes faktisk det er 50/50 ift. løs/i snor, vi møder derovre.

Og ja, det er nogenlunde det samme de fleste steder.

´

 

Måske har det noget med tidspunktet på dagen at gøre? :hmm: Jeg har tidligere gået der en del og oplevede det også som 90/10 der havde hunden i snor eller ej.

 

Men ja, det er rigtig svært at finde grønne områder i KBH, hvor snorepåbuddet respekteres af alle.

 

en del af søndermarken er fritløbsområde, og i praksis bruges hele parken af mange uden snor. det er ellers et dejligt sted, som vi gerne benytter, men nok ikke oplagt for louise og taiki. jeg har også indtryk af, at frederiksberg have er et af de steder, hvor snorepåbuddet overholdes mest. eller indre-by-parker som ørstedsparken og kongens have, der møder vi også relativt få løse hunde - men løse hunde møder vi altså alle steder.

 

Ørstedsparken, are you kidding? :shock: Da jeg arbejdede ved siden af, gik jeg tit tur med Tyson derovre, men måtte droppe det til sidst pga. for mange dårlige oplevelser med løse hunde (og med deres ejere :evil:). Tyson vil den dag i dag ikke ind i den park, hvilket er ærgerligt, for det er ellers et hyggeligt lille grønt område. Men der er altid en del løse hunde, og mange af dem er der ikke styr på.

 

Kongens Have er bedre (altså i forhold til løse hunde, det er ikke den mest spændende park at gå tur i, synes jeg), men der har jeg også jævnligt mødt løse hunde - dog en del færre end i Ørstedsparken.

 

Da jeg boede på Frederiksberg, gik Tyson og jeg rigtig tit tur i Frederiksberg Have, og vi kommer der stadig ind imellem. Jeg tror aldrig, at jeg har oplevet, at snorepåbuddet ikke er blevet respeketeret der, alle hundene er i snor, og det er en skøn, skøn park at gå tur i. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
´

 

Da jeg boede på Frederiksberg, gik Tyson og jeg rigtig tit tur i Frederiksberg Have, og vi kommer der stadig ind imellem. Jeg tror aldrig, at jeg har oplevet, at snorepåbuddet ikke er blevet respeketeret der, alle hundene er i snor, og det er en skøn, skøn park at gå tur i. :5up:

 

Det er nemlig en skøn park, og vi stopper altid op ved elefanterne og siger hej til dem når vi er der inde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes nu ike bare at det er irriterende med de løse hunde på assistens , men idet hele taget med de løse hunde som folk ikke kan kalde til sig eller som er i flex- hvor folk HELLER ikke kan styre dem ! - jeg oplevede for et stykke tid siden at en dværgpinscher i flexline angreb mine - den slog en saltomotale og kunne vel i værste fald have brækket halsen, Eller de mange hunde som " tæller " og først kommer - måske - efter 5 - 6 indkald !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...