Hop til indhold

Hund nr 2, jeres erfaringer, alm debat.

Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Go morgen.

Først skal lige nævnes, jeg ikke skal have hund nr 2, men det gav mig lysten forleden, da min snart 7 mdrs hvalp "legede" med en bette 10 ugers hvalp. Var forundret over, hvor stille Siku var, han opførte sig utrolig pænt, lidt aka voksen fornuftigt hund :-)

Når folk vælger at få hund nr 2, hvad er så jeres erfaring? Vælger man hunderace efter ens hund(så de passer sammen)? Eller er man ego, vælger efter udseende, brug, og ikke mindst interesse?

Fx hvis det nu var mig, der skulle have hund nr 2, ville jeg ikke vælge en lille/mellem hund igen. Jeg ville hellere have en større hund, gerne en husky, slædehund eller ligende. Men så bliver hund nr 2 langt større end Siku og måske også mere dominerende...

Hvilke tanker har folk til/om hund nr 2 ?

Man kunne selvfølgelig også vælge en ompladseringshund, som evt er 1-2 år...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har denne gang været nødt til at vælge hund ud fra nogle helt andre kriterier end jeg ellers ville gøre. hvis jeg kunne være blevet boende der hvor jeg boede før havde jeg valgt en bordercollie eller stor puddel.

Men da jeg er flyttet i lejlighed havde udlejer lidt krav inden jeg fik lov til at få hund nummer 2 :-( denne gang Skulle det være en lille hund, Så valget faldt på en lille shih tzu da jeg vil elske pelsplejen, temperamentet er bare super til mig og samtidig kan det sagtens gå med min gamle mageligt anlangte golden på 10.

At de så tog fusen på mig og den gamle livede helt op og drøner rundt som en lille bitte hvalp tjaaa det er bare en bonus og en helt anden snak.

Men havde ikke valgt shih tzuén hvis jeg feks havde en hund der var helt vild med bryde lege,eller en ung vildbasse af en lab /golden ( andet i den størrelses orden) for mig der skal hundenes måder at være på minde om hinanden så de får meste muligt ud af hinanden. Samtidig må/skal den store være faldet lidt ned i gear inden den skal bo permanent sammen med en lille hund , altså i mine øjne.

Går jeg fra lille til stor skal den lille være udvokset helt før jeg ville anskaffe mig en hvalp der vokser læremesteren over hovedet, Det er som lille hund ikke altid nemt at sige fra over for en hvalp der måske vejer 3-4 gange så meget som de selv gør.så den ælste skal hvile i sig selv først.

Omvendt kunne jeg ikke drømme om kun at vælge hvalpen ud fra hvad der ville passe sammen med min gamle hund, hvalpen/racen skal også passe til mig da jeg jo er den der skal gå til træning,ture m.m med kræet de næste 12-18 år men tænker alligevel over ikke at sætte "brydelege" hunde sammen med "løbelege" hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad folk vælger hund efter er jo forskelligt - både ved hund 1 og hund 2. Men intet ordsprog er mere sandt i hundeverdnen end: "Lige børn leger bedst" Så har man mulighed for at vælge en hund der matcher ens første hund i temperament, interesser og størrelse, så er der ingen tvivl om, at det er vejen frem for en godt harmonisk hundehold. Ikke dermed sagt, at 2 meget forskellige hunde ikke kan få stor glæde af hinanden, det kan de sagtens, men der sker noget "magisk" når hunde af samme race finder sammen - der er bare en helt anden kemi imellem dem...

Hund nr 2 bør indkøbes for ejers skyld, ikke for hund nr 1's skyld. For det ER mere beværligt, mere arbejde, flere regninger, dyrere i foder, mere rengøring og mere tid at have 2 hunde istedetfor kun 1. Så man skal ville det. Derudover er det også enormt givende at se hundene sammen - og jeg tror at langt de fleste der har haft flere hunde aldrig går tilbage til kun at have en. Det er jeg ihvertfald ret sikker på kommer til at gælde for mig. Jeg tror aldrig jeg kunne have kun 1 hund igen efter jeg har oplevet den store glæde det er at have 2 hunde sammen. Men jeg har også været heldig, at mine to elsker hinanden og bruger hinanden enormt meget. Det er jo ikke altid tilfældet.

Hund nr 1 bør være voksen - både fysisk og mentalt - inden hund nr 2 gør sin ankomst i hjemmet. Især er dette vigtigt såfremt man vælger samme køn som nr 1. Ikke hermed sagt, at det ikke godt kan lade sig gøre at have to jævnaldrende hunde af samme køn, men risikoen for at det går galt på et tidspunkt er bare større end hvis der er et naturligt aldershieraki. Derudover har du som ejer ingen ide om hvordan din hund ender som voksen, før den rent faktisk er voksen ;-) En hvalp på 7 mdr er jo kun lige i gang med at "finde sig selv"... dens fulde natur og sind vil ikke være færdigbygget før hunden er omkring de 1,5-2 år gammel.... Og der kan komme mange spændende overraskelser... De fleste - især førstegangsejere - får et chok når /hvis deres søde glade lille legesyge hvalpedyr pludselig forvandler sig til en kællingetæve eller en arrig hanhund der har tænkt sig at æde andre hanhunde hvis den får chancen....

Mine er der 3 år imellem. Super alder i min verden. Hund nr 1 var voksen og moden og var en ekstrem stor hjælp i opdragelsen af hvalpen og træningen af hvad man må og ikke må i vores hjem. Den lille forgudede den store som et idol og gjorde alt hvad hun gjorde... Nu er den lille snart halvandet år og de er uadskillelige. Men de er altså også 2 hunde der skal trænes hver for sig, de er 2 hunde der skal luftes, 2 hunde der graver huller i haven, 2 hunde der spreder legetøj og hundehår i hele huset og alle møblerne, 2 hunde der ruller sig i lort og skal vaskes... Men de er også 2 hunde der putter sig ind til mig om natten, 2 hunde der leger sammen, 2 hunde der udforsker verden sammen, 2 hunde der hygger sammen og 2 hunde der løber mig i møde med logrende haler :lun:

552563_10151020805977054_689424050_n.jpg

539910_10151087433302054_1458063698_n.jpg

265013_10150260370273377_5605174_n.jpg

292390_10151146286518377_692653499_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres uddybende synspunkter ;-)

Nu skal jeg heller ikke have hund nr 2, men lysten var der forleden og så kom alle tankerne på racevalg m.m.

Jeg synes personligt, jeg har rigeligt at se til med Siku. Han ligner mere og mere en pekingeser, både i udseende og mentalt/opførsel. Stædig, egenrådig og meget selvstændigt... Større træningsarbejde og må nok indrømme, jeg ikke altid har overskudet/tålmodigheden til at være konsekvent hver gang :-(

Så skal bestemt ikke have hund nr 2 lige pt, det kommer måske med tiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu har vi jo 3 hunde...

Nr. 2 blev valgt ud fra en blanding af hvad der ville passe til os og til min lidt... Erhm... selektive hanhunds præferencer for andre hunde.

Vi ville have en tæve, en forholdsvis lille, da vi boede i byen og en med gå på mod, men samtidig en mild hund, som kunne omgås børn.

Kaia vidste vi bare med det samme ville være det perfekte match til Bamse og der gik ikke ret længe inden de to var bedste venner og uadskillelige.

Hun matchede især mandens ønske til en hund, som gider putte, var meget kærlig og med et glimt i øjet. Samtidig med, at jeg kunne træne lidt med hende og hun kunne følge med på de rigtig lange ture vi jævnligt går.

Nr. 3 blev primært valgt ud fra mine ønsker til en hund og det jeg skulle bruge ham til.

Racen blev alene valgt derudfra.

Men selve hvalpen blev også valgt ud fra hvordan han ville passe ind i flokken.

Valgte en af de andre fra, som ellers var den jeg tror jeg kunne få mest ud af rent arbejdsmæssigt, men han ville bare ikke passe sammen med de to andre.

Så valgte i stedet ham jeg har nu, som jeg var 99,9% sikker på ville kunne sammen med de to andre og som samtidig indeholdt de egenskaber jeg ønskede.

Jeg vil ikke have en hund, som jeg ikke tror fungere med de to andre.

Forventer dog ikke, at ham og Bamse skal blive bedste venner og være knold og tot med ham på samme måde som Kaia og Bamse er.

Men de skal kunne omgås hinanden og lege lidt sammen.

Men med det var vigtigt at han skulle falde i hak med Kaia, for de to skal kunne hygge og have det sjovt mange, mange år fremover og det aflaster Bamse lidt fra hendes energi.

Han hverken kan eller gider lege lige så meget som Kaia gør længere og det har vist sig, at han virkelig nyder aflastningen og kan få lov bare at ligge og hygge med os.

Så personligt skeler jeg til både mine personlige ønsker, men også meget til den/de hunde jeg har i forvejen.

For der er godt nok ikke meget sjov ved at have to hunde der ikke fungere sammen.

Omvendt så er der heller ingen grund til at få en hund mere, hvis det ikke er en hund og race, som indeholder det jeg ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når den første hund er voksen (og ikke vildt legesyg), er det ikke alfa omega at få en hvalp som passer med den gamle i størrelsen. Men hvis den første hund er glad for at lege, er man selvfølgelig nødt til at tænke over om den gamle kan gøre skade på hvalpen.

Når vi skal have nr. 2 om et par år, bliver det nok en golden. Dels fordi jeg ikke vil have en lille hund (alt under 15 kg er småt for mig:-)), men også fordi jeg er sikker på at en golden vil matche Bellas temperament fint.

Og så synes jeg at noget af det vigtigste er, at vente med nr. 2 til den første er moden. Bella på knap 19 måneder ville spolere en hvalp lynhurtigt. Hun er sød og velopdragen, men er stadig så fuld af fis og ballade, og der er stadig for mange ting der skal pilles af hende før jeg vil lade hende påvirke en anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har valgt hund nr. 2 to gange, og begge gange med tanke for den hund der var i huset i forvejen.

Boxeren fik vi ind som voksen, og ældre end vores tæve på det tidspunkt som ikke var det mest ligevægtige. Vi turde ikke tage chancen med at hun skulle 'opdrage' på en hvalp ud fra sit let forskruede verdensbillede, men vurderede at hun ville have bedre af en lidt ældre selvsikker hund hun kunne 'læne' sig op ad.

Da hun var væk og det var tid til hvalp, skulle manden jo have sin jagthund og da han gerne ville have en han, valgte vi en blød race som vi havde en formodning om ikke ville udfordre den gamle når han blev kønsmoden, så vi kunne have 2 hanner sammen. De er ikke verdens bedste legematch, men da vi har 'hver vores hund' skal vi jo også tage hensyn til hvilken race og egenskaber vi hver især ønsker.

Når boxeren er væk, bliver næste hund formentlig en tæve, for at minimere eventuelle problemer hundene imellem, nu hvor den bløde så vil være ældst. Racen er endnu uafklaret, men jeg bliver formentlig i molosser/dogge-kategorien, fordi det nu engang er der mit hjerte ligger, og næste hund bliver 'min'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kaia vidste vi bare med det samme ville være det perfekte match til Bamse og der gik ikke ret længe inden de to var bedste venner og uadskillelige.

Hun matchede især mandens ønske til en hund, som gider putte, var meget kærlig og med et glimt i øjet. Samtidig med, at jeg kunne træne lidt med hende og hun kunne følge med på de rigtig lange ture vi jævnligt går.

Helt OT: jeg har et godt øje til hende Kaia. Hun er godt nok nuttet at se til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har 3 hunde - jeg har valgt samme race da det i min verden er sådan at lige børn leger bedst. Desuden har min race den egenskab at den er utrolig meget flok præget - da beaglen er en samarbejdende hund. Det passer perfekt til mig og min familie - da vores hunde er med over alt uden problemer. Der er cirka 3 år mellem mine beagler, hvilket er helt perfekt da den de ældste så har været klar til at tage i mod en ny hvalp.

Det er vigtig at man tænker ind hvad man vil med hunden og ikke at den skal anskaffes fordi den skal være selskab for den første. Det er også vigtig der går nogle år før den nye hund kommer så den ældste er velafrettet og klar mentalt til den udfodring det er med en ny hvalp. Det er klart nemmest at føre hvalp og voksen hund sammen - end to voksne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har to forskellige racer.

Da vi skulle vælge nr. 2 var det vigtigt for os at få en hund som passede til vores krav til en hund, dem havde vi jo også (trist nok) fået bedre defineret efter hund nr. 1. Samtidig skulle vi have en hund som passede til vores første hund, ikke nødvendigvis fordi de skulle være bedste venner og kunne lege sammen, men det ville bestemt være et plus hvis de kunne.

Aussien er ca. samme str. som en husky, legemønstret er ca. det samme også... Men Aussien passede bedre på vores (nej mine) ønsker omkring samarbejde og træning. Aussien er i mine øjne lidt en "husky med bedre hørelse" :lol:

Vi har altså sat nogle krav, som racen skulle passe på. Som var både til os og til Dexters fordel. Hvis vi "bare" skulle have en hund der passede Dexter fik vi en husky til, det ville være et ok sikker valg. Men bare fordi de er samme race betyder det jo ikke nødvendigvis at de vil "klikke" godt sammen...

Link til indlæg
Del på andre sites

God morgen alle,

Jeg har selv en brun labbe-dreng på snart 7 år og på fredag i denne uge skal vi hente hund nummer 2.

En sort labbe-dreng på 9 uger :-) puha jeg glæder mig kan slet ikke huske hvordan det er have hvalp.. men kan huske der var arbejde i det :-)

Glæder mig og er spændt på at se hvordan min labbe-dreng vil tage imod, han er en rigtig glad dreng og gør ingen ondt. Og så er han rigtig glad for at lege stadigvæk, så jeg trykker fingre for at det går og de får stor glæde af hinanden.

Jeg har allerede meldt mig til hvalpetræning.

Vi har med vilje ventet til han blev voksen ham den "gamle", trangen til en hvalp har der været længe men vi valgte at vente til nu, så er spændt på det første møde på fredag i vores have. ;-)

Det er ikke noget vi lige har fundet på min mand og jeg - det har vi tænkt på og overvejet i over et år det her :-) og jeg tror jeg har det hele på plads til fredag. Jeg har også fri i næste uge så vi kan få pottetrænet lidt og de skal lære at være alene lidt af gangen sammen de to vovser.

Der bliver gang i huset tror jeg ;-) og jeg valgte en lab igen da det bare er "min" race og så mener jeg også at lige børn leger bedst :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at vælge efter udelukkende mine præferencer og jeg har prøvet at vælge efter den hund, der var i hjemmet. Nu gik det første temmelig godt, da min daværende hund var ret god - så længe den anden var en tæve. Trods sin ringe størrelse, legede han fint med den store race jeg valgte. Ak ja, jeg var meget ung dengang.

Senere valgte jeg, i forbindelse med andre hunde, at kigge 100% på den hund vi havde. Han var meget speciel og havde et virkelig dårligt hundesprog. De fleste hunde anså ham vist for at være sprogmongol og ofte kom der dumme konflikter (grundet han usikkerhed, smerter i hans ben (som vi senere fandt ud af))

Efter hans bensmerter var behandlet, var han en langt bedre hund i forhold til andre hunde, men han havde stadig svært ved alle hunde. Vi var ikke i tvivl om, at hund nr 2 også skulle være "støttepædagog" og have klare signaler. Det var vigtigt, at hun var mild, nem og overbærende (ikke at hun skulle tromles på nogen måde) Det skulle være en voksen hund.

Jeg kiggede på mange hundeannoncer og var forbi flere internater, men kunne godt sige nej tak. Det skulle være den rigtige, eller også ingen.

Vi fandt en annonce, der lød helt rigtig. Intet billede, men jeg var også ligeglad (blandingens racer stod der, så jeg havde en ide om størrelse) Vores hund var med ude, da vi mødte hund nr 2 første gang. For hvis kemien ikke havde været der mellem dem, så havde vi aldrig fået hende. Der var den bedste kemi helt fra starten og indtil vores hanhund desværre ikke kunne mere (benene igen), så var de de bedste venner, der aldrig havde en konflikt :lun: (ooooog nu skal jeg så åbenbart have "jeg savner"-tårer igen)

Lang smøre for at sige, at jeg altid vil vælge ud fra den hund, der allerede er der (men så indenfor de racer, jeg selv kan lide/der kan det, jeg gerne vil)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den hvalp Siku var sammen med forleden var en blanding af alaska malamut/grey hound (sikkert stavet forkert).

Og det som undrede mig, var at Siku var så stille og rolig. Fandt sig i alt fra hvalpens side, lagde sig pænt ved siden af og lod hvalpen lege oven på. Siku var utrolig interesseret i hvalpen fra start af og blev ved den al den tid vi var der.

Siku ignorede fuldstændigt hans normale legekammerat, som har samme alder som Siku.

Jeg var virkelig stolt/glad for at Siku opførte sig så pænt overfor hvalpen, det havde jeg slet ikke forventet, da han plejer at være "vild" overfor andre hunde...

Meeeeen hvis jeg skulle have nr 2, så blev det en større hunderace/blanding. Gerne en slædehundslign og det er ren ego fra min side. Men det er slet ikke aktuelt pt.

Hmm tænker...

Hvis nr 1 hund ikke acceptere nr 2 hund???

Man kan jo ikke bare afl hund nr 2 tilbage igen?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man får en hvalp, er det yderst sjældent at den ikke vil blive "accepteret". Der kan være forbehold man skal tage (F.eks. hvis de ikke kan spise i samme rum osv.), men normalt vil alle "normalt fungerende" hunde acceptere en hvalp. Det værste de ville gøre var at ignorere den.

Hvis man får en voksen hund kan der være andre problemer, f.eks. at de kan komme op og slåes og den slags... Jeg ville have ladet dem mødes mange gange for at se hvordan de opførte sig med hinanden før jeg tog det valg...

Hvis man køber en hvalp, specielt hvis den har stamtavle kan man ofte levere den tilbage hvis det ikke går alligevel, eller opdrætteren kan hjælpe med at finde et nyt hjem.

Jeg mener stadig min drømme hund ville være en husky/aussie blanding :lol: DERFOR skal Penny sterealiseres, vil ikke risikere at lave blandingen bare for at jeg kan få en dejlig lille hvalp :lun: Men det er en blanding som absolut ikke passer til "hvem som helst", så jeg ville slet ikke være kvalificeret nok til at kunne afsætte hvalpende til gode hjem... ØV! Så må vi håbe når hund nummer tre engang kommer på tale at vi kan finde den blanding :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Meeeeen hvis jeg skulle have nr 2, så blev det en større hunderace/blanding. Gerne en slædehundslign og det er ren ego fra min side. Men det er slet ikke aktuelt pt.

Hmm tænker...

Hvis nr 1 hund ikke acceptere nr 2 hund???

Man kan jo ikke bare afl hund nr 2 tilbage igen?!

Ved hund nr. 2 af en anden race er det en god idé at sætte 'ren ego' lidt til side, og også se på hvilket match det vil være til den hund du har i forvejen. Det er en måde at minimere risikoen for konflikt på. Man skal selvfølgelig ikke have en race man slet ikke gider, men det kan være værd at se lidt på egenskaber, køn, alder, etc. i forhold til den hund man har i forvejen.

Hvis du i øvrigt køber et ordentligt sted kan du formentlig godt aflevere nr. 2 hund tilbage hvis det slet ikke går. Seriøse opdrættere vil foretrække at blive kontaktet, og kan i mange tilfælde tage hunden ind indtil omplacering kan finde sted, hvis det af en eller anden grund ikke går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved hund nr. 2 af en anden race er det en god idé at sætte 'ren ego' lidt til side, og også se på hvilket match det vil være til den hund du har i forvejen. Det er en måde at minimere risikoen for konflikt på. Man skal selvfølgelig ikke have en race man slet ikke gider, men det kan være værd at se lidt på egenskaber, køn, alder, etc. i forhold til den hund man har i forvejen.

Hvis du i øvrigt køber et ordentligt sted kan du formentlig godt aflevere nr. 2 hund tilbage hvis det slet ikke går. Seriøse opdrættere vil foretrække at blive kontaktet, og kan i mange tilfælde tage hunden ind indtil omplacering kan finde sted, hvis det af en eller anden grund ikke går.

Jeg ville rigtig gerne have en Löwchen :lun: Men efter lange overvejelser blev vi enige om at det ville vi ikke turde i forhold til Dexter... Måske en dag får jeg en lille løve :lun: Men der går nok mindst 50 år.. (Så gammel bliver Dexter nemlig :engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ønsket mig hund nr 2 i årevis. Tror desværre aldrig det kommer til at lykkes:cry:

Nå men skulle jeg have hund nr 2 nu, ville det bliver meget på Luna's præmisser. Jeg er enig i den der "lige børn leger bedst". Luna leger altså bedre med andre labber. Hun kan sagtens lege med andre hunde, men det er noget helt specielt med labberne.

Nu er det så heldigt, at jeg godt vil have en lab igen:lol: Eller en golden af jagtlinier. Jeg ville vælge en hvalp (selvom det var tæt på, at jeg kørte til Jylland og hentede en 8årig labtæve i går:genert:), da jeg er sikker på at det er den nemmeste sammenførsel.

Jeg ville som sagt vælge en, der passede til Luna, men som der samtidig var lidt go i og med arbejdsiver. Åh bare jeg ku

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid forsøgt at sikre mig at den nye passede i temperament og adfærdsmønster til den "gamle". Eller rettere, ikke altid - det gik galt første gang: To intakte hanhunde med to års aldersforskel, hvor det viste sig at den yngste var meget mere aggressivt dominerende end forventet, hvilket stressede den ældste. Det endte med omplacering af den yngste.

Men siden dengang - og belært af de erfaringer jeg havde med fra den kedelige situation - har det altid været min førsteprioritet at kemien mellem de to hunde skulle være rigtig. Derfor har jeg også sagt nej til flere, efter at første møde ikke gik helt optimalt. Bl.a. en skøn blå GD, som viste sig overhovedet ikke at have interesse i andre hunde, men kun mennesker, en Rottweiler tæve, som var så fysisk pågående at hun skræmte livet af min stakkels gamle hanhund :lol:, og en vidunderlig smuk, men meget asocial Greyhound/GD-blanding, som desværre endte med at få "internatkuller" og blev aflivet :(

Min gamle hanhund blev med succes ført sammen med to yngre tæver, da det endelig gik op for mig at modsat køn nok var det bedste. Den sidste var Vinnie, som jeg har endnu, og hun, der ellers ikke kan lide andre hunde ret godt, og har kraftigt ressourceforsvar, har taget fantastisk imod to hvalpe.

Den nuværende kombination er ikke optimal, men fungerer. Den unge Bulldog har noget mere energi end den ældre GD, men har efterhånden lært at det er Vinnie, der selv bestemmer hvornår hun vil lege, og det respekterer han fint. Han har også lært at respektere at Vinnies tyggeben er Vinnies - så længe hun kigger ;-)

En aldersforskel på to til fire år synes jeg er optimal. Hvis den ældste er veltrænet og lydig, kan den være med til at opdrage den yngste. Vinnie er i hvert fald alle tiders "tante" og sladrehank. Det har virkelig gjort livet lettere for mig :5up: Til gengæld sørger jeg for at Vinnie har et fristed, hvor hun kan være i fred for den lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var slet ikke i tvivl om at nummer 2 skulle være en slædehund, så vi kunne komme videre med det kørsel vi går rimelig meget op i. Og lige børn leger bestemt super godt sammen, men de har også gode venner i alle mulige andre racer. Kan nævne en del som Egon elsker, f.eks. hunde med korte ben og lange rygge af en eller anden grund.

Noget andet du skal overveje nu du tænker på så anderledes en nummer 2 race, er 1. racen i sig selv - den stiller sig ikke tilfreds med små hyggeture, den skal ud og løbe foran cykel/vogn/slæde, det er ikke altid den nemmeste hund på træningspladsen (ok.. sjældent) FØR man altså kommer igennem på den anden side og hunden både får hjerne og interesse i træningen, og så leger de ofte noget voldsomt.

Du skal jo bare tænke lidt igennem hvordan du praktisk vil få stimuleret begge dine hunde.

Og 2, hvordan din hund ellers har det med store hunde/voksne slædehunde. Hvalpe er søde og jeg kender godt det du skriver med ens unghund som pludselig bliver helt voksen og dygtig sammen med hvalpe :lun: Og det vil de fleste hunde gøre ja, men hvalpe gror pokkers hurtigt og når de er 4 mdr, så er de jo sindssyge og IKKE rolige mere :lol: og så er det hvad din nuværende hund SÅ tænker.

Min voksne hund leger super fint med små hunde, er sjældent for vild, min yngste har desværre noget med at tænde på små hunde som løber for hurtigt. Han gør dem ikke noget, men han elsker jagt lege + at tumle dem og det bliver mange mindre racer bange for :( Så på hvalpehold kunne han aldrig være løs til frikvarter. Desværre. Det kan nu sagtens være at det bliver anderledes hvis man har en lille i huset fra starten, men vi har dog en kat og ham har vi brugt tid på at lære man ikke må jagte selvom han løber. Det er dog super fint nu! :5up: (Alle andre katte derimod..... not so much). Og kender et par malamutter med samme problem, men kender også malamutter som er suuuuper gode til små hunde. Man ved bare aldrig helt hvad man får før man har det, så ville bare nævne det, det er jo noget der er værd at være opmærksom på med det samme, hvis du engang skal have nummer 2.

Det er ikke for at skræmme dig, jeg tror såmænd godt at man kan få en slædehund sammen med en mindre hund, men du skal tænke over de problemer som kan komme og over forskellen på aktivitets niveauet, så du har styr på det på forhånd og ikke ender i ja, omplacering. Så vidt muligt.

(Og nu ved jeg ikke om du kan huske mig, jeg ved godt der står andre racer ved mig, men det er altså 2 samojeder jeg har :))

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ønsket mig hund nr 2 i årevis. Tror desværre aldrig det kommer til at lykkes:cry:

Nå men skulle jeg have hund nr 2 nu, ville det bliver meget på Luna's præmisser. Jeg er enig i den der "lige børn leger bedst". Luna leger altså bedre med andre labber. Hun kan sagtens lege med andre hunde, men det er noget helt specielt med labberne.

Nu er det så heldigt, at jeg godt vil have en lab igen:lol: Eller en golden af jagtlinier. Jeg ville vælge en hvalp (selvom det var tæt på, at jeg kørte til Jylland og hentede en 8årig labtæve i går:genert:), da jeg er sikker på at det er den nemmeste sammenførsel.

Jeg ville som sagt vælge en, der passede til Luna, men som der samtidig var lidt go i og med arbejdsiver. Åh bare jeg ku

Den oppe hos Helen og Arne???

Heldigvis har Liva vist mig hvilken type hund, jeg godt kan lide at arbejde med. Derfor var det nemt at vælge en hund, som passer til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den oppe hos Helen og Arne???

Heldigvis har Liva vist mig hvilken type hund, jeg godt kan lide at arbejde med. Derfor var det nemt at vælge en hund, som passer til hende.

Ja hende:-D Men hun har jo heldigvis fået et nyt hjem:-D

Jeg har tænkt mig at få hjælp af en veninde og opdrætter til hvilken hund vi skal have til Luna

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også to hunde - og har "valgt" at gå imod strømmen, vi har to jævnaldrende hunde af samme køn - Ayo er fra oktober 2011, og Liva er fra januar 2012.

Ayo fik vi da hun var 8 uger, og Liva fik vi først da hun var 6 mdr.

De to hunde forguder og elsker hinanden og det har de gjort fra første sekund af! Der har absolut ingen konflikter været imellem dem. De sover sammen, leger sammen, spiser ben sammen osv. og jeg tvivler på at de kan undvære hinanden. De har så enormt meget glæde af hinanden.

Liva kommer desværre fra et sted hvor hun har været opdraget med gammeldags metode (avis!) og det har gjort at hun er en forsigtig og lidt usikker lille pige. Vi kan mærke at hun finder en stor støtte i Ayo, som trods sine ringe knap 3 kg, har en selvtillid man ikke troede kunne rummes i så lille en hund. :lol: Men hende læner og støtter Liva sig meget op af i forskellige situationer.

Ayo er en Papillon/terrier-blanding - og der er slet ingen tvivl om at hendes mentalitet stammer fra terrieren! - og Liva er Yorkshire terrier. Og de forstår og læser hinanden fantastisk. De leger på samme måde og klikkede bare sammen fra start af. De kan både tumle, ligge og lege bideleg, lege fangeleg osv. alt efter omgivelserne, så tilpasser de deres leg og de finder altid melodien. Og ellers ligger de sig i en bunke og putter sammen! :lun: Når de er alene hjemme ligger de 90% af tiden klistret fast op af hinanden og sover - så sødt!

Jeg synes det kan være rigtigt svært at finde ud af hvad man skal og ikke skal - mht køn/alder osv. på hund nr 2. Nogen hunde fungere rigtig fint med jævnalderende hunde, også af samme køn, og andre gør ikke. Nogle hunde fungere rigtig fint med 2-3 års aldersforskel, og nogle gør igen ikke.

Men da vi valgte hund nr 2 var vores kriterier;

- lille hund

- ikkefældende

- skulle have kemi med Ayo

- gerne terrier

Så da vi var nede for at besøge Liva havde vi Ayo med - og de to fandt melodien med det samme. Og da vi én uge senere kørte derned igen for at tage Liva med hjem, der var gensynsglæden mellem de to hunde kæmpestor! Inden vi besøgte Liva havde vi været over og se på en voksen Yorkshire terrier, hvor vi igen havde Ayo med - og der var bare slet ingen kemi mellem hundene. Ej heller da vi i foråret var oppe og besøge Janni herindefra, for at kigge på én af hendes løver. Men med Ayo & Liva fungerede de bare SÅ godt sammen fra første sekund de så hinanden. Og normalt er Liva ret tilbageholdende overfor nye og fremmede hunde - men Ayo må have gået lige i hjertet på hende, i hvert fald rendte de straks ud i haven og legede sammen og fandt et ben - som om de havde kendt hinanden altid.

Og tidligere har jeg haft to hunde hvor den ene var fra juli 2003 og den anden var fra december 2006 - og de kom aldrig til at fungere sammen. Efter et år opgav jeg kampen og omplacerede den sidst ankomne. Hun er i dag enehund og har det rigtig godt hos sin familie, hvor hun agere familiens omdrejningspunkt. Men det kom aldrig til at fungere mellem de to hunde, trods aldersforskellen.

Så jeg vil ikke udtale mig om hvad der er bedst at gøre mht alder/køn - for det kan være ret individuelt. Og uanset hvilken løsning man vælger er der ingen garanti for at hundene fungere sammen!

IMG_6830.JPG?gl=DK

IMG_7591.JPG?gl=DK

Link til indlæg
Del på andre sites

Go morgen.

Først skal lige nævnes, jeg ikke skal have hund nr 2, men det gav mig lysten forleden, da min snart 7 mdrs hvalp "legede" med en bette 10 ugers hvalp. Var forundret over, hvor stille Siku var, han opførte sig utrolig pænt, lidt aka voksen fornuftigt hund :-)

Når folk vælger at få hund nr 2, hvad er så jeres erfaring? Vælger man hunderace efter ens hund(så de passer sammen)? Eller er man ego, vælger efter udseende, brug, og ikke mindst interesse?

Fx hvis det nu var mig, der skulle have hund nr 2, ville jeg ikke vælge en lille/mellem hund igen. Jeg ville hellere have en større hund, gerne en husky, slædehund eller ligende. Men så bliver hund nr 2 langt større end Siku og måske også mere dominerende...

Hvilke tanker har folk til/om hund nr 2 ?

Man kunne selvfølgelig også vælge en ompladseringshund, som evt er 1-2 år...

Jeg ville både vælge hund ud fra hvilken hund jeg har i forvejen, men jeg ville bestemt også tænke over hvad jeg gerne vil bruge hunden til... :-) Jeg tror, at hunde til en vis grad tilpasser sig hinanden og lærer at finde ud af det i hverdagen. Jeg ville dog ikke vælge en hund med en markant anden psyke end den hund jeg havde i forvejen. Det kunne nok give en del konflikter, kunne jeg forestille mig.

Men størrelse, legemønstre osv. ville jeg ikke tænke såååå meget over. Der tror jeg sagtens hunde kan lære at tilpasse sig hinanden, når de er voksede op sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har haft 2 hunde i mange år - først havde jeg 1 tæve og fik så en han sammen med hende , da jeg havde fået at vide at det ville være det bedste , han var meget glad for andre hanhunde , så da min tæve døde var jeg ikke i tvivl om at den næste skulle være en hanhund - en han og en tæve i løbetid i en lejlighed synes jeg på forhånd ville være umuligt , det har altid været samme race - men deres temperament er meget forskelligt , det har dog ingen problemer givet , de er på nær den første hund købt hos samme opdrætter som kender både mig og mine hunde og deres temperamenter. Mine hunde har været helt voksne når hvalpen ankom , oftest omkring 5 - 6 år men de har altid gerne villet lege med hvalpen , det er først nu at Racer ( som er 12 år ) ikke rigtig gider den vilde leg mere - men han vil da gerne ligge ned og bide lidt i Tot, bare han slipper for at spæne rundt ......

Link til indlæg
Del på andre sites