Hop til indhold

Hvor mange hunde er for mange?


Shii
 Share

Recommended Posts

Vi havde en debat hjemme hos os igår...

 

Hvis man fjerne alt hvad der hedder lovgivning, boligforenings regler og den slags.

 

Hvor mange hunde synes DU er "for mange" når man bor i en by, i et "normalt" hus?

 

Yes en masse at definere for en selv.. Hvad er jeres tanker?

 

(Vores debat startede ud med snakke om hvo rmange hunde vi gerne ville have og hvad man kan tillade sig når man bor i byen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer vel også helt an på størrelsen både af hus og hund..

 

Jeg har svært ved at forestille mig med mere end 4 labrador, hvis jeg bor i et almindeligt parcelhus på 800 kvm grund.

2 er rigeligt

 

Vores hus er i underetagen ca. 75 m2... Vi har to hunde... Og vi kan SAGTENS have mange flere hunde :mrgreen: (underetagen nævnes fordi Dexter f.eks. ikke kommer ovenpå (fri vilje, han nægter at gå på trapper og vil hellere sove i sofaen :lol: )

 

Men jeg mener jo også netop at det er super individuelt, men jeg tænker også i forhold til hvad man kan "byde sine naboer" f.eks.

 

Dexter og Penny laver jo også larm.. I starten var jeg super opmærksom på de ikke skulle larme, men eftersom alle vores naboers børn får lov at larme, så får Penny og Dexter nu også lov :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

For os personligt, så har vi nået max. med 3 hunde.

 

Havde feriebarn på besøg og selvom han var nem og ikke gjorde meget væsen af sig selv, så var det bare en for mange til at jeg kunne følge med til at gå ture, træne, aktivere og hygge med dem alle hver for sig.

Derudover, så har vi jo en forkærlighed for hunde med særdeles meget krudt i bagdelen og gider ikke hunde der ikke har lidt knald i låget. Så sådan en type vil den næste også blive og så er 4 hunde mange... For mange.

 

Havde vi boet i byen, så havde vi ikke fået mere end to.

Uanset hvor meget plads vi havde.

At gå tur med 3 hunde er bare for meget for mig inde i byen og tiden er bare ikke til mange daglige lufteture med dem hver for sig.

Hvor jeg bor nu, så får de en tur hver for sig dagligt og resten sammen, fordi de kan fræse rundt på markerne som det passer dem.

Den mulighed har jeg ikke inde i byen og ville ganske enkelt ikke stå med tre hunde, når jeg kun har to hænder.

Især ikke når man kunne rende i fremmede løse hunde, den ene af mine hunde er ekstremt selektiv med hvem han kan lide og at holde styr på 3 hunde på lidt plads bryder jeg mig ikke om.

 

Derudover så risikere man også ekstra meget larm med flere hunde, alt efter race selvfølgelig - Men jeg har to vokale hunde og en 3 var ikke liiiige toppen inde i byen.

 

Jeg ville også være nødsaget til at køre for at kunne træne ordentligt med hundene og det ville være noget frygtelig bøvl med mere end de to.

Nu har jeg jo en have, hvor jeg kan træne al stuedressur og markerne hvor jeg kan træne spor, feltsøg og rundering herhjemme, hvilket gør det muligt at have 3 aktive hunde.

 

Havde jeg nu en forkærlighed for mindre hunde, der var mere mageligt anlagt end mine kræ er, så var det nok noget andet.

Men min personlige grænse er som beskrevet.

 

Hvad folk kan magte over overskue uden at genere andre, må være op til dem - Så længe hundenes behov varetages ordentligt, de ikke genere naboerne og ejeren er glad og tilfreds, så må folk have alle de hunde de magter.

Link til indlæg
Del på andre sites

lige for tiden er min grænse 1 hunde... mer ekan jeg ikke overskue at træne da jeg også har Bella som jeg træner meget med... og stort hus,mand, 2 børn (5½ år 0g 11 mdr) og eget firma som jeg selv driver... så jo... 1 hund er lige nu nok til mig... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den race jeg har nu, og de boligfohold jeg har nu - 6 stk. Boede jeg i rækkehus som for 10 år siden kunne jeg ikke drømme om at have 6 grander. Der ville to være mit max.

Havde jeg dobermann ville 2 være mit max underordnet boligforhold og havde jeg udelukkende fraller ville mit max givet vis være en 8-10 stykker ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde en debat hjemme hos os igår...

 

Hvis man fjerne alt hvad der hedder lovgivning, boligforenings regler og den slags.

 

Hvor mange hunde synes DU er "for mange" når man bor i en by, i et "normalt" hus?

 

Yes en masse at definere for en selv.. Hvad er jeres tanker?

 

(Vores debat startede ud med snakke om hvo rmange hunde vi gerne ville have og hvad man kan tillade sig når man bor i byen).

Det kan jeg slet ikke vurdere. Det handler i høj grad om hvem man er og hvor meget energi man lægger i sit hundehold. For nogle mennesker er grænsen for hvad de kan magte to hunde og for andre lægger den på seks.

 

Personligt for mig lige nu ville et absolut max. være to. Jeg bruger rigtig meget overskud på bare at være i skole og jeg er ikke sikker på, at jeg ville kunne finde overskud til at tage mig af flere. Eller, jeg kunne nok godt, hvis hunden først var her, så er det nok bare noget andet der bliver nedprioriteret - men der er jo ingen grund til at presse sig selv for meget :-)

 

Men det kan være, at der kommer et andet tidspunkt i mit liv, hvor der er plads til tre eller fire. Det kunne være, at jeg får et job hvor jeg er meget hjemme eller at jeg finder en kæreste, som har samme interesse og gerne vil hjælpe til med hundene i hverdagen.

 

Men ikke lige nu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min opdrætter havde på et tidspunkt 19-21 hunde på én gang - vel at mærke store racer. Det var godt nok mange. Hun bor så på landet med en stor, indhegnet grund, som de kan løbe på og det er trods alt ikke de mest aktive racer, hun har holdt sig. For størstedelen bernere, og så nogle tornjakker.

 

De fungerede upåklageligt, herlige hunde hele bundtet :lun: Hvordan de aktiveredes i dagligdagen ved jeg ikke, men de havde det godt nok, var stille og rolige, sunde og raske.

 

Kunne dog aldrig selv drømme om at have så mange hunde, men hun er et dyremenneske med stort, og på sin egen specielle måde. Min max som boende alene går ved to med min nuværende race - det vil være mere end uansvarligt at lufte tre på én gang og har hundene været alene én gang, skal de dælme ikke være det igen, fordi nummer tre lige skal luftes. Havde jeg en samlever, så var vi nok oppe på max 4-6 stykker - vel at mærke, hvis han var med på den og økonomien var til det. Ved det antal vil de til en hvis grad aktivere hinanden + ingen behøver at være alene, når det sidste hold skal luftes ;-) Tror dog ikke, at jeg personligt vil have mere end fire hunde... Meeen, aldrig sig aldrig :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min drøm er 2 stk., og det er også mit max - ihvertfald så længe jeg arbejder osv. Men nu har jeg jo kun en, og når jeg engang om et par år får nr. 2, kan det jo være at drømmen bliver flere endnu:-)

 

Allerhelst boede jeg jo på en stor gård og havde 15 hunde! Som alle var søde og velopdragne fra dag 1:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på plads og økonomi. Max for os ville nok pt være 2 hunde. Men havde vi en nedlagt gård med rigeligt løbeplads og penge nok til at vi aldrig behøvede bekymre os, så havde vi nok haft så mange som vi kunne nå at kæle for og passe på. Jeg tænker grænsen så nok går ved 10-15 stykker? (dælme noget af en stor seng og sofa man skal anskaffe sig)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man har dobere, bliver antallet begrænset af hvor mange sofaer man har plads til. :mrgreen:

 

Da jeg havde fire sidste år, var det nok min grænse, og kun muligt, fordi to af dem var oppe i alderen og ikke krævede træning og kunne tilpasse deres egen motion på vores 7 tønder land.

 

Hvis alle skal trænes med hver dag, ville jeg ikke orke mere end tre, tror jeg. Havde jeg derimod udelukkende seniorhunde, kunne jeg godt have en 5-6 stk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde en debat hjemme hos os igår...

 

Hvis man fjerne alt hvad der hedder lovgivning, boligforenings regler og den slags.

 

Hvor mange hunde synes DU er "for mange" når man bor i en by, i et "normalt" hus?

 

Yes en masse at definere for en selv.. Hvad er jeres tanker?

 

(Vores debat startede ud med snakke om hvo rmange hunde vi gerne ville have og hvad man kan tillade sig når man bor i byen).

 

Det er op til individet. For nogen er selv en hund, en for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe jeg bor herinde i byen er to maks, men når jeg engang forhåbentligt flytter ud på landet igen så vil jeg gerne have 4-5 stykker, går hjemme så har tiden og selv om det bliver små pelsbolde.

Lige nu har jeg ferie børn så pt er der 3 shih tzuér i hytten (min egen hendes far og hendes bror), min golden og en lækker shæfer tæve. så vi får dælme trasket nogle kilometer hver dag og folk kigger lidt når jeg kommer vadene med alle fem på en gang de to store i fri dressur og de tre små i liner utroligt så mange man møder når klokken alligevel er 01.00 og får nat-turen. morgen middag og tidligt aften bliver de gået med i 2 omgange Aiyo og hendes bror 1 gang(de skal endnu ikke have de lange ture de skal báre ud og opleve lidt ) , de tre voksne 2 gang.

 

Derud over er vi i haven når vejret er til det, hvor de alle tumler rundt i en stor bunke

 

Antals mæssigt passer det mig rigtigt fint og synes sagtens jeg kan følge med til at træne og børste dem alle, men ved også jeg kun har tiden fordi jeg går hjemme. Men det er et lidt størrer arbejde at skille dem af når de skal være selv :lol: har godt nok mange baby låger i hytten lige i øjeblikket , men sådan er det jo når det kun er feriebørn, havde de alle været mine var de nok kun skildt af i to hold de 2 store også de 3 små mest fordi schæferen kan blive lidt stresset når de to små tumler rundt, og det kan gå hen og blive lidt for vildt , og hvis sådan 36 kg legesyg schæfer træder forkert på de små 3 kilo´s kræ( hvalpene) kan det hurtigt udvikle sig forkert .

 

Men jeg tænker også samtidig at skulle jeg selv have fem ville de alle sammen være tæver eller som minimum 4 tæver og en han, ville ikke kunne overskue 2 hanner og en tæve i løbetid. Slet ikke hvis de stresser som Aiyo´s far han er helt rundt på gulvet (derfor han er her lige pt , tæven hjemme ved dem er gået i løb).

 

Men skulle jeg få bordercollie eller storpudlerne som er en af mine store dømme pt, så tror jeg ikke jeg skal have flere en to, fordi det vil være træning på et helt andet pllan, her med mine egne to er det kun den lille der går til træning , den gamle har rigeligt i det vi laver hjemme og på turene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit max liggr på 4 hunde - og i en overgangsperiode på 5. Tallet 5 kommer sig af hvis jeg finder en lækker hanhvalp og Oscar alligevel er ved at være gammel, så vil det være ok med 5 hunde indtil han ikke er mere. Og der kan jo gå laaang tid. Bliver ikke aktuelt før efter Willa's andet kuld.

 

Som jeg ser det så skal der være tid til alle hunde, både træning, hygge osv osv, og den bliver kneben for mig med mere end 4 hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som min situation er i øjeblikket med fuldtidsjob og alm. lønindkomst, så er grænsen to. Jeg har ikke tid til flere, og der er ikke økonomi til de ekstra udgifter (deriblandt en større bil til transport af alle tre).

 

Men når jeg vinder 20 mio i lotto og har sagt mit job op og flyttet ud på landet, så er der plads til flere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes grænsen til skør hundmenneske skælder efter de tre stk. :S Ikke noget hate på folk, men jeg studser da lidt når jeg ser folk eje flere, dog er det fedt at se en trævlet kvinde komme gående med 5 labrador(sådan en ser jeg af og til).

 

Det passer slet ikke :lol:

 

Girl who owns 5 dogs: Committed owner :5up:

Girl who owns 5 cats: Committed lunatic ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...