Gæst Hegda Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Der er noget der undre mig rigtig meget. Når en hvalp skal renlighedtrænes siger mange at man ikke må skælde hvalpen ud fordi den har tisset for 5 minutter siden for det kan den ikke huske ?? og inden jeg går videre med spørgsmålet ville jeg sige at jeg aldrig kunne drømme om at skælde en hvalp ud for at besørge indenfor, eftersom den ikke kan gøre for det, og det bare er mig der skal være mere opmærksom. At skælde hvalpen ud ville være rigtig synd. MEN at den ikke kan huske det tror jeg simpelthen ikke på. Hvem har bevidst det, er der nogen videnskabelige beviser ?? Hvis en hvalp ikke kunne huske at den har tisset indenfor, hvordan skulle den så nogensinde blive renlig ? I så fald ville den jo hellere ikke kunne huske at den har tisset udenfor og fået ros for det ? Den ville vel slet ikke være i stand til at lære noget, hvis den har glemt det efter 5 minutter. Synes ikke rigtig det argument holder. Hvorfor siger man ikke bare at man ikke bør skælde hvalpen ud fordi den ikke kan gøre for det og kun gør det fordi den ikke kan holde sig, i stedet for at tilføje at den ikke kan huske det ? Det er da også at undervurdere en hunds hukommelse rigtig meget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Der er noget der undre mig rigtig meget. Når en hvalp skal renlighedtrænes siger mange at man ikke må skælde hvalpen ud fordi den har tisset for 5 minutter siden for det kan den ikke huske ?? og inden jeg går videre med spørgsmålet ville jeg sige at jeg aldrig kunne drømme om at skælde en hvalp ud for at besørge indenfor, eftersom den ikke kan gøre for det, og det bare er mig der skal være mere opmærksom. At skælde hvalpen ud ville være rigtig synd. MEN at den ikke kan huske det tror jeg simpelthen ikke på. Hvem har bevidst det, er der nogen videnskabelige beviser ?? Hvis en hvalp ikke kunne huske at den har tisset indenfor, hvordan skulle den så nogensinde blive renlig ? I så fald ville den jo hellere ikke kunne huske at den har tisset udenfor og fået ros for det ? Den ville vel slet ikke være i stand til at lære noget, hvis den har glemt det efter 5 minutter. Synes ikke rigtig det argument holder. Hvorfor siger man ikke bare at man ikke bør skælde hvalpen ud fordi den ikke kan gøre for det og kun gør det fordi den ikke kan holde sig, i stedet for at tilføje at den ikke kan huske det ? Det er da også at undervurdere en hunds hukommelse rigtig meget. En hund kan jo heller ikke lære noget, hvis du først roser den 5 minutter efter den har udført den ønskede adfærd. Det handler om at koble rosen/risen til en adfærd. En hund kan ikke gætte sig frem til hvad det lige var du synes den gjorde galt for 5 minutter siden, den forstår jo ikke menneskesprog. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 En hund glemmer ikke automatisk ting efter 5 minutter. Det den ikke kan er at koble hændelser i nutiden med adfærd tidligere. DEn kan ikke skabe en kausal forbindelse imellem hændelser der er langt tidsmæssigt fra hinanden (over 3-10 sekunder). Tager du hunden i at tisse på gulvet og skælder ud med det samme, så vil den forbinde de to ting med hinanden. (Dermed ikke sagt at det er en god indlæringsform). Heste eks. kan koble hændelser med påvirkning indenfor ca. 3 sekunder. Alt derudover bliver ikke koblet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hegda Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 En hund kan jo heller ikke lære noget, hvis du først roser den 5 minutter efter den har udført den ønskede adfærd. Det handler om at koble rosen/risen til en adfærd. En hund kan ikke gætte sig frem til hvad det lige var du synes den gjorde galt for 5 minutter siden, den forstår jo ikke menneskesprog. Men så kan en hund jo hellere ikke huske at den har været en tur i skoven, eller løbet ude i haven for 5 minutter siden. Men hvis man så tager sin hund ind i bilen og kører hen mod skoven, så kan den jo straks genkende den, også selvom man kun har været der en gang og det er en uge siden man har været der. Den ville i så fald hellere ikke kunne huske eller genkende personer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hegda Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Okay kan man så ikke sige at en hund sagtens kan huske den har tisset på gulvet, men den kan ikke koble det sammen med at det er noget den ikke må ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Okay kan man så ikke sige at en hund sagtens kan huske den har tisset på gulvet, men den kan ikke koble det sammen med at det er noget den ikke må ?? den kan ikke koble det sammen med at du skælder ud nu:( den kan ikke vide om det var det at tisse på gulvet, det at drikke vand eller det at logre glad den får skæld ud for:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Okay kan man så ikke sige at en hund sagtens kan huske den har tisset på gulvet, men den kan ikke koble det sammen med at det er noget den ikke må ?? Ja, det er korrekt. Når du skælder hunden ud, tror den at det er noget den gør lige NU - altså i det øjeblik den får skæld-ud, som er forkert. De kan ikke koble ting, der er sket i fortiden, sammen med nuet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Men så kan en hund jo hellere ikke huske at den har været en tur i skoven, eller løbet ude i haven for 5 minutter siden. Men hvis man så tager sin hund ind i bilen og kører hen mod skoven, så kan den jo straks genkende den, også selvom man kun har været der en gang og det er en uge siden man har været der. Den ville i så fald hellere ikke kunne huske eller genkende personer. En hændelse er jo ikke det samme som en tur i skoven....?! Fra hunden tissede på gulvet for 5 minutter siden og til nu, er der sket 1.000 ting for den. Den har i mellemtiden sat sig på kommando, den har rusket en bamse, kravlet i sofaen, bidt i et bordben, fundet en godbid på gulet og alt mulig andet. Hvordan skal den vide hvad du er sur over? Eller hvad du roser for - hvis nu den havde gjort noget godt? Dog kan jeg godt se lidt af din pointe. Jeg er 100% sikker på, at min hund kan fornemme på mig når vi fx har haft en virkelig god træningssession, og jeg roser hende hele turen hjem. Men det er nok mere at hun fornemmer den gode stemning, og jeg håber da at hun kan koble det sammen med helheden af træning. For givetvis har jeg også rettet og irettesat hende under træning, men det er det gode jeg fokuserer på. Derfor er hun også glad når vi skal afsted næste gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 et barn kan du sige det til, fx du ahr tegnet på vægen i stuen i går det må du ikke, det forstår barnet, en hund kan ikke forstå selv om du siger du har tisset på gulvet det må du ikke, den forstår ikke menneskesprog:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Det hunde ikke kan huske er hændelse+påvirkning, hvis tiden overstiger ret meget mere end 10 sekunder. Jeg tisser på gulvet + jeg får skæld ud 30 minutter senere = jeg fik skæld ud Jeg tisser på gulvet + jeg får skæld ud med det samme = jeg tissede på gulvet og fik skæld ud Jeg sitter + jeg får en godbid 2 minutter senere = jeg fik en godbid Jeg sitter + jeg får en godbid i det samme jeg sitter = jeg sittede og fik en godbid (der opstår en kobling mellem hændelse og påvirkning) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hegda Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 den kan ikke koble det sammen med at du skælder ud nu:( den kan ikke vide om det var det at tisse på gulvet, det at drikke vand eller det at logre glad den får skæld ud for:) Nej netop, hvis man skælder en hund ud ( gud forbyde det ) 5 minutter efter den har tisset på gulvet, kan den ikke koble det sammen med at det er fordi den har tisset på gulvet, men derudover kan den godt huske at den har tisset på gulvet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hegda Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Det hunde ikke kan huske er hændelse+påvirkning, hvis tiden overstiger ret meget mere end 10 sekunder. Jeg tisser på gulvet + jeg får skæld ud 30 minutter senere = jeg fik skæld ud Jeg tisser på gulvet + jeg får skæld ud med det samme = jeg tissede på gulvet og fik skæld ud Jeg sitter + jeg får en godbid 2 minutter senere = jeg fik en godbid Jeg sitter + jeg får en godbid i det samme jeg sitter = jeg sittede og fik en godbid (der opstår en kobling mellem hændelse og påvirkning) Det er jeg helt med på, men hvis vi nu tager dit eksempel med at " jeg sitter og jeg får en godbid efter 2 minutter = jeg får en godbid. Hvis man så kunne spørge hunden 5 minutter senere kan den vel godt huske at den fik en godbid, den forbandt det bare ikke med noget specielt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hegda Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Altså det er jeg mener er blot at jeg sagtes tror hunde kan huske hvad de har fortaget sig for 10 minutter siden, men de kobler det bare ikke sammen med noget, medmindre de får ros/skæld ud i samme øjeblik de gør det. Min hundetræner stod og sagde at " hunde kan ikke huske hvad de har gjort for 5 minutter siden eller hvad der skete i sidste uge og hvalpe kan ikke huske de har tisset op gulvet for feks 5 minutter siden " og jeg stod og tænkte, sikke en omgang vrøvl og hvor dumme regner hun lige med at hunde er ?? Burde hun ikke snarer sige at hunde ikke kan lærer god/dårlig adfærd og rigtig/forkert adfærd med mindre de bliver rettet / rost i det man tager dem i det ? Måske tænker jeg bare for kringlet. Generelt synes jeg bare tit hunde bliver opfattet som " det forstår den ikke " det kan den ikke huske " osv. Det synes jeg er synd. Jeg tror hunde ved langt mere og husker langt mere end vi tror. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Okay kan man så ikke sige at en hund sagtens kan huske den har tisset på gulvet, men den kan ikke koble det sammen med at det er noget den ikke må ?? Jo, det er lige præcis det du kan Hvis du f.eks. kommer hjem og tager hunden i at ligge i sofaen selvom den ikke må, så kan du ikke vide om den har ligget der i 2 timer eller 2 sekunder. Derfor er det en rigtig dårlig ide at skælde ud, fordi det kan kobles sammen med en adfærd eller en bevægelse, som hunden har udført inden for de sidste 3 sekunder. Hvilket kan være noget helt harmløst og naturligt, som at løfte hovedet, vippe med ørerne eller slikke sig om munden. Det vil virke fuldstændig ulogisk for hunden, hvorfor den ikke må det og vil gøre den meget forvirret, hvis det sker flere gange. Det kan give en hund, som aldrig ved om den er købt eller solgt, fordi den kobler skideballen på noget forskelligt hver gang og altså i dens øjne får skæld ud for noget forskelligt hver gang. Omvendt kan det heller ikke lade sig gøre at lære en hund et trick eller en øvelse, hvis den først får ros en halv time efter træningen. Den vil igen koble rosen på en "forkert" adfærd. Men den kan sagtens huske, at den under sidste træning fik en godbid og ros for at sidde, når du sagde "siiit," hvis du får timet rosen rigtigt Fordi den kobler rosen og adfærden sammen. Det andet vil nok bare give en usikker hund, der synes man er dybt mærkelig og ikke til at regne med, fordi man skælder ud på de underligste tidspunkter og for de underligste ting. Hvis det giver mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hegda Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Nu går jeg generelt ikke rundt og skælder min hund ud, men undre mig blot over folks tilgang til hundes hukommelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Men så kan en hund jo hellere ikke huske at den har været en tur i skoven, eller løbet ude i haven for 5 minutter siden. Men hvis man så tager sin hund ind i bilen og kører hen mod skoven, så kan den jo straks genkende den, også selvom man kun har været der en gang og det er en uge siden man har været der. Den ville i så fald hellere ikke kunne huske eller genkende personer. Du glemte vist at læse mit indlæg. Jeg skriver intet om hukommelse, men om hvad hunde kan koble og at de ikke forstår menneskesprog. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Jeg synes du er meget firkantet. Det virker som om du mener, at enten kan hunde huske og ellers kan de ikke. Og selvfølgelig kan de huske, for hvordan kan de ellers genkende ejerne, huske indlærte øvelser osv.? Men som Sagapigen så fint skriver, så er det ikke hukommelse men sammenkoblingen mellem hændelse og konsekvens. Prøv at læse hele tråden fra start til slut og se om du ikke kan se forskellen på begreberne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret September 21, 2012 Rapporter Share Besvaret September 21, 2012 Jeg tror hunde ved langt mere og husker langt mere end vi tror. Enig. Jeg tror bare, at du måske blev lidt misforstået. Måske folk troede, at du ønskede at snakke om hukommelse OG ros/skæld ud, hvor du måske blot ønskede at snakke....hukommelse?! Selvfølgelig kan en hvalp huske, specielt hvis en hændelse har gjort stort indtryk. Sofus blev fx rullet brølende hen ad græsset, da han var 8 uger og 2-3 dage af en hundevens tæve. Han skreg af rædsel og de blev smidt ud af haven med fuld musik af en rasende mig. Hundevennen kom først på besøg igen (uventet, men uden hund), da Sofus var omkring et halvt år eller lidt mere. Han sprang glad hen til havelågen, da han hørte den blive åbnet, men veg tilbage med en knurren, da han så, hvem det var. Han havde ikke set hende i mellemtiden. Så selvfølgelig kan hunde huske, hvis de bliver mindet om det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 23, 2012 Rapporter Share Besvaret September 23, 2012 Trådsterter skriver i sit 1 ste indlæg. hvordan skulle en hvalp så blive renlig.???? Renlighed ligger for hunde som for menneskebørn programmeret ved fødslen.-Hvilket så først set med legenlig udvikling. F.eks kan man ikke være renlig, hvis man ikke kan gå og forrette sin nødtørft. I 5 uger alderen kan alle hvalpe stavre afsted og bevæge sig omkring . Hvis sådanne hvalpe har fin plads, altså afstand mellem sovested, spisested og det sted de skal gøre sig rene, så sviner de ikke sove og spisested. Det kommer lidt af gangen. Så hvis hvalpene ikke i ung alder fjernes fra tæven, vil de gøre som hende, hvis forholdene tillader det, altså holde rent på deres opholdssted.Derfor er det som regel meget nemmere at få hvalperenlighed til at fungerer, hvis hvalpen er opvokset i hjem, med plads end hvis tæven går med dem i mindre båse og selv må forrette nødtørsten derinde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret September 23, 2012 Rapporter Share Besvaret September 23, 2012 Tror vi skal skille indlæring og hukommelse ad, for som jeg forstår det, er det hukommelsen TS stiller spørgsmål til. Ligesom vi kan gå en hel dag og ved et eller andet tilfælde pludselig komme i tanke om hvad vi drømte i nat, det er sådan jeg tror at hunde husker. Jeg plejer at sige at hunde ikke kan genkalde et minde (den har meget begrænsede evner for at tænke abstrakt, og kan altså ikke pludselig fremkalde et billede af sin bedste ven, på nethinden) men genkende, hvis den bliver påvirket (vise glæde hvis den snuser til en tisseplet som dens bedste ven har efterladt). Af videnskabelige undersøgelser kender jeg kun til en enkelt, hvor forskerne mente at hunde, der bliver trænet langsomt op, skulle kunne huske deres ejere i op til max. 20 minutter. Efter det, skulle de stimuleres for at kunne huske dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 23, 2012 Rapporter Share Besvaret September 23, 2012 Til Ascha. Ts spørger jo netop både om hukommelse og hvordan indlæring vedr renlighed så kommer, hvis man ikke korrigerer/skælderud.. Huhommelse er så vel også at erfaringer gemmes i bevidstheden.Alt efter hvilket ord man benytter til de enkelte ting. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret September 23, 2012 Rapporter Share Besvaret September 23, 2012 Hunde lever i nuet og de ting som gør stærkt nok indtryk på dem husker de. Hvis en oplevelse gør stærkt indtryk og hunden ikke straks afledes, vil oplevelsen lagres i langtidshukommelsen. Afledes hunden hurtigt huskes oplevelsen ikke. Dette gælder ubehagelige oplevelser eller oplevelser som gør et meget stærkt positivt indtryk. At tisse er for hvalpe bare noget den gør når den trænger og jeg tvivler faktisk på, at en hvalp har et minde om at den har tisset på gulvet for 5 minutter siden, for det er en helt almindelig adfærd uden den store konsekvens, udover at hvalpen får lettet trykket i blæren. Hunde synes mest at "tænke" i situationer: At denne situation har én konsekvens og en anden situation har en anden konsekvens. Jeg ved ikke lige hvordan man skal teste hukommelse uden at komme udenom konsekvens og læring og som sagt, hvis konsekvensen gør stærkt nok indtryk sker der læring = hukommelsen lagrer sitautionen. Tager man forskelige hvalpe og f.eks. øver "sit" med dem ved at give godbid to gange for at sætte sig, vil nogle hvalpe efter 1 minuts pause huske, at det betaler sig at sætte sig, hvor andre skal have belønninger mange flere gange for at huske, at det betaler sig at sætte sig. Det er klart min oplevelse at hukommelse handler om, hvad hvalpen ellers har fokus på. Hvor meget der rumsterer i hovedet. F.eks. kan man se hvalpen for sig i en legesession holde visuel kontakt med en anden hvalp og nærmest tisse "flyvende" på vej hen til den anden hvalp. Den anden hvalp som går og snuser i ro og fred og tisser, mener jeg har større mulighed for at huske at den har tisset, idet den havde dette i "tankerne" inden den tissede og derved har situationen varet i længere tid, hvilket giver hukommelsen større mulighed for at lagre handlingen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts