Hop til indhold

Hunde som altid er i snor


Buddha
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg så ikke om jeg har misforstået nogle indlæg, men:

Jeg går ikke ret stærkt, mener I det er synd for Groa? Til gengæld kommer hun ud at rende løs de fleste dage, og hun får lov til at fordybe sig i dufte på hver eneste gåtur, som er mindst 4 om dagen.

 

jeg gør i hvertfald ikke..så længe hun får tilfredstillet sine behov på anden vis, så er der jo ingen ko på isen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det er svært. Jeg skal ikke afgøre hvad der er livskvalitet for andre levede væsner.

 

Jeg kan kun dømme ud fra det jeg selv kan se og opleve.

 

Jeg kan ærligt sige at hvis ikke Teitur havde kunnet gå løs, var hans livskvalitet forringet. Groft sagt.

Han var jo LYKKELIG når han blev sluppet fri, han gik altid i højt tempo og med næsen i sky og halen i vejret, undtagen når han tæskede afsted, bare for at løbe, ørene blafrede og fanerne vejrede i vinden. Hans liv havde bare ikke været det samme hvis ikke han havde kunnet gå løs. Ganske enkelt. Alle de gange han har tæsket afsted på stranden og i vandet, alle de gange han har stormet rundt på et kæmpe grønt areal, de gange vi var i parken, på fodboldbanerne osv osv, det syn, de øjne og glæde han havde, det så jeg aldrig i snor på sammen måde, det kom kun når han løb løs, det var der noget helt særligt over som han ikke skulle være foruden.

 

 

Nu har jeg Tjaldur som stadig ikke kan gå løs, men det SKAL død og pine komme en dag, jeg VILLE give ham den oplevelse. Lige nu galopere jeg bagefter i lange liner til stor gene både for mig og ham, som konstant skal vikles ud og som forhindre ham og hurtig blive tunge at slæbe efter og en 10 meter lang line kan man godt pakke sammen, den rækker ingen steder. Hab har gået i en 15 meter lang line, til trods for det, går han alligevel i så højt tempo og har så meget fart at de 15 meter konstant er i stiv træk og det vidner lidt om hvor meget energi han har og hvor umuligt det er at brænde af i en line.

 

Han har nogle enkelte gange været løs i en stor tom indhegning, og sikke en fest, han glammer som en anden støver af ren glæde. Han kan uafbrudt løbe 20 minutter, bare for at løbe og få krudt brændt af og det er uanset hvor lang tid jeg har gået med ham i snor.

 

 

Så nej der er ikke noget at gøre, i mine øjne, har mine hunde et sjovere og bedre liv uden snor.

 

I samme sætning siger jeg ikke at andre hunde har et dårligt liv med snor, men JEG kan bare se at livet hvor de kan rende løs er et federe hundeliv for MINE hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella, ja, det kræver jo nok mere af ejer når ens hund har store mængder energi - ejer må spurte med og ellers, så er der jo stadig sådan en cykel der. Den kan man spænde hunden på og så kan den spurte fremad med 100km i timen (altså så længe området lige passer til det, selvklart).

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella, ja, det kræver jo nok mere af ejer når ens hund har store mængder energi - ejer må spurte med og ellers, så er der jo stadig sådan en cykel der. Den kan man spænde hunden på og så kan den spurte fremad med 100km i timen (altså så længe området lige passer til det, selvklart).

 

Jeg cyklede jo også med Teitur hvilkede han elskede, men det var ALLIGEVEL noget andet når han løb løs i parken og snusede i sit eget tempo.

 

Men igen siger ikke hunde har et dårligt liv fordi de altid er i snor. Jeg ejer desværre hellere ikke en have de kan spæne i, hvilket også har noget at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad mig sige det på en anden måde : jeg har 1000 vis af billeder af Teitur og på stort set alle de billeder han er løs og løber og hygger sig, har en et udtryk i hovedet og en gnist i øjnene jeg kun så når han løb løs. Har mange mange andre billeder hvor han er så lykkelig og glad på, men de billeder jeg har hvor han er løs, det udtryk det findes ikke andre steder, jeg betragter det som glæde og lykke og lige netop DEN glæde må have været noget der gav ekstra livskvalitet som han havde måtte undvære hvis ikke han kunne gå løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede egentlig at jeg ikke havde nogen holdning til det her, men en anden tråd om en syg hund der skal holdes i ro, fik mig til at tænke.

 

For det første er det jo individuelt fra hund til hund. MEN!!!! Det er min klare holdning at alle hunde skal have lov til at strække ud og tage amokrunder af og til. Om det er for enden af en snor er ligegyldigt. Men det er ikke ligegyldigt om det er forbundet med cykel, vogn eller et menneske der løber. Jeg synes at hunden skal have liv til at blæse rundt og snuse og opleve i den eget frie tempo, og ikke være bundet af et menneske eller en genstand i den anden ende. For at gøre det klart, synes jeg altså at en lang sporline er ok, blot den er lang nok.

 

Da Bella var syg for et år siden og havde lungeorm, en meget slem poteskade og var blevet steriliseret, skulle hun holdes i ro i 10 uger. Det betød en uge i komplet ro, derefter ture af 5-10 minutters varighed i snor og så blev der langsomt trappet op. Det var frygteligt, både for min lille et-årige hund og mig! Og jeg lovede mig selv, at det ville jeg aldrig byde hende igen.

 

Skulle vi en dag stå med en alvorlig skade der kræver decideret ro i lang tid, må jeg overveje hvordan det vil påvirke hendes livskvalitet, men sikkert er det, at hun ALDRIG bliver en hund der kun oplever verden i snor.

 

Min gamle hund derimod gik altid i snor de sidste par år fordi hans temperament blev lidt for spændende med alderen. Hundeskov var selvsagt ikke en mulighed, dog kørte vi af og til til stranden hvor han fik lov at løbe fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man siger ens hund ville dø en anelse indvendigt grundet line, så helt ærligt, så handler det jo om hvad man og hunden er vant til.

 

Anne, nej selvfølgelig skal hunden ikke altid spændes fast til ting (man bør heller ikke løbetræne sin hund dagligt), men så er der jo en 15-20 meter lang line. Den er der tonsvis af tossemuligheder i. Den er også lang nok til at når hunden leger, kan man slippe den så den er på jorden.

Ang. din hunds sygdom, det kan jeg godt forstå ikke var sjovt men helt ærligt - er 2 mdr hvor det er irriterende ikke i bund og grund federe end at blive aflivet?! Det var jo noget forbigående. Hunde med sygdom som gør at de har smerter for good synes jeg er noget helt, helt andet. Altså at de ALDRIG kan, aldrig må.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle vi en dag stå med en alvorlig skade der kræver decideret ro i lang tid, må jeg overveje hvordan det vil påvirke hendes livskvalitet, men sikkert er det, at hun ALDRIG bliver en hund der kun oplever verden i snor.

 

Min gamle hund derimod gik altid i snor de sidste par år fordi hans temperament blev lidt for spændende med alderen. Hundeskov var selvsagt ikke en mulighed, dog kørte vi af og til til stranden hvor han fik lov at løbe fri.

 

Så det var ok han skulle være i snor fordi han var ved at blive gammel? Var han ikke vant til at gå løs? Men din nuværende hund.. ville blive aflivet hvis hun nu pludselig begyndte at stikke af efter alt muligt? Jeg spørger kun fordi det virker lidt modsigende med de 2 hunde du skriver om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det var ok han skulle være i snor fordi han var ved at blive gammel? Var han ikke vant til at gå løs? Men din nuværende hund.. ville blive aflivet hvis hun nu pludselig begyndte at stikke af efter alt muligt? Jeg spørger kun fordi det virker lidt modsigende med de 2 hunde du skriver om.

 

Malde var aldrig en "løbe-hund". Når han gik fri, var det mest for vores skyld, så vi ikke skulle holde styr på snoren. Kun når der var vand i sigte gad han løbe rundt, og det fik han lov til. I øvrigt fik han en flexline på 5 meter, og den var sjældens kørt helt ud - han var for doven.

 

Bella, derimod, kravler jo på væggene! Og det har hun altid gjort. Min mand bemærker tit hvor stor forskel der er på Bellas energiniveau og Maldes da han var på tilsvarende alder. Hun ville sagtens kunne leve for enden af en lang sporline (som jeg jo også skriver at jeg synes er ok), og så er hun venner med alle hunde, og ville kunne få lov at komme fri i hundeskovene.

 

Men skulle hun en dag få en skade eller sygdom der ville kræve at hun altid var i snor, og hun ikke måtte tonse overhovedet, ville det ikke være et liv for hende. Den gamle havde fx AD på sine ældre dage, og det gjorde ondt så snart han var for aktiv. Det var ikke noget problem for ham, men det ville det være for Bella.

 

Så igen, det er individuelt fra hund til hund, og en lang sporline kan gøre meget. Men de tussegamle mennesker der går rundt med en lab eller lille terrier, som man ved ALDRIG får lov til andet end at gå i halvanden meter snor - det er ikke i orden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Som skrevet synes jeg sygdom er noget andet, det handler denne debat ikke om, altså hunde der har noget som gør at de ikke KAN være aktive.

 

Så tænk i stedet hvis Bella bliver overfaldet af 5 hunde i løbet af en måned og hun reagerer kraftigt (og negativt) på andre hunde. Eller at hun får fat i en hare, bider den og derefter kun tænker på at finde flere harer = stikker af og er væk i en time flere gange.

 

Jeg ved at jeg hellere ville ændre på vores hundeliv end jeg ville aflive en af mine grundet ovenstående. Benny er også en syg tonser med ualmindeligt meget energi, men han er også en unghund - Egon var på helt fuldstændigt samme måde da han var den alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde går desværre i snor ved mindre jeg 200% sikker på området er indhegnet ordentligt!.. Dette har ved vores gamle hund været pågrund af dårlige oplevelser med hunde der gjorde han blev angst og reageret aggressivt. Han gik dog med 15m line efter sig. Dette var ikke rigtig noget jeg vil sige begrænset hans løben rundt, da der gerne blev løbet gennem skove.. Jeg var bare sikker på han aldrig ville kunne hoppe på en anden hund, samt jeg kunne hive ham til mig, hvis der kom hunde i nærheden så jeg kunne holde andre hunde væk fra ham når ejerne ikke mente det var nødvendigt at kalde dem til sig.

 

Mine nuværende især ældste går altid i snor, pga. hun er utrolig vild med at jage fugle, og jeg vil bare ikke risikere at det skal ende med hun løber over en vej og bliver kørt ned. Så vil jeg hellere jeg ved hun har mulighed for at løbe af, uden at risikere at blive kørt ned pga. hun selvfølgelig ikke kigger om der kommer en bil når nu fuglen er SÅ lækker

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er især det ved at stikke af som jeg kan gå helt i sort over, hvis de løber over en vej. Da Egon var lille sad hans snor ikke ordentligt på så da han trak modsat... ding så var han løs. Han ville over til det sted hvor han legede med hunde og farede over en ret meget trafikeret vej. Puha. Jeg tudede i flere timer og fik jordens største chok - der skete på helt vildt magisk vis ingenting men det tror jeg ikke på er det samme 2. gang.

 

Den dag i dag dobbelttjekker jeg ofte om snoren er sat ordentligt fast i ringen, tænker ikke over hvorfor, men højt sandsynligt grundet ovenstående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som skrevet synes jeg sygdom er noget andet, det handler denne debat ikke om, altså hunde der har noget som gør at de ikke KAN være aktive.

 

Så tænk i stedet hvis Bella bliver overfaldet af 5 hunde i løbet af en måned og hun reagerer kraftigt (og negativt) på andre hunde. Eller at hun får fat i en hare, bider den og derefter kun tænker på at finde flere harer = stikker af og er væk i en time flere gange.

 

Jeg ved at jeg hellere ville ændre på vores hundeliv end jeg ville aflive en af mine grundet ovenstående. Benny er også en syg tonser med ualmindeligt meget energi, men han er også en unghund - Egon var på helt fuldstændigt samme måde da han var den alder.

 

Jeg ved ikke om du misforstår eller VIL misforstå, men som jeg nu skriver for 3. gang, ser jeg ikke noget problem i en lang line! Og var Bella nødt til at leve sit liv for enden af en lang line, ville hun sagtens kunne det. Hun ville derimod aldrig kunne affinde sig med halvanden meter snor uden mulighed for at tonse igennem af og til. Og jeg synes at jeg har set andre debattere netop det med gamle mennesker og korte snore......?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg skeler til racen eller typen, før jeg afgør om jeg synes det er synd for en hund at gå i snor. Generelt har jeg ikke ondt af terrier, beagler og trækhunde i snor fordi jeg ved hvor meget fokus der er på, hvor svært det kan være at lære hundene at gå fri og tænker at ejeren nok har gjort sig visse overvejelser om det (opvejer det på andre måder). Tilgengæld smerter mit hjerte for spaniels og settere der skal have line på,... det er bare et forkert billede i min verden.

 

Selvfølgelig savner en hund ikke at gå løs hvis den ikke er vant til det, men jeg synes det er lidt som med tørfoder. Har man 1 gang set sin hunds reaktion på at få noget mad der rent faktisk lugter og smager af mad, så kan man ikke være i tvivl om hvad der skaber mest glæde og hvad hunden ville foretrække hvis den selv kunne vælge,... det kan den bare ikke altid få lov til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo en løbehund , der lever sit liv med begrænset frihed, altså ofte i snor. Klart, det begrænser hans livsglæde for naturlig afløb for hans livglæde. Bare hans naturlige skridttempo er jo da nok 3 gange hurtigerer end mit. Selv min over 12 årige cockerMolly går naturligt meget hurtigerer end jeg.,Så for nogle lidt utålmodige hunde må det være enerverende at skulle gå i mennesketempo.

Min Snoopy er da klart hæmmet af sin snoretvang og lang line dur ikke, så laves sådanne "glemmer snoren" og han ryger afsted og mine skuldre holder ikke til det. På store friarealer har han nok en aktionsradius på flere kilometer fra mig. Han virker aldrig nervøs for ikke at finde os igen.Det er han for højt i gear til, når han tonser rundt.

Som hvalp gjorde han det ikke, det med at løbe så langt væk og jeg fik det så aldrig korrigeret inden det blev for sent. Det startede nok, da jeg fik futtet mere selvtillid i ham. Så måske har jeg tænkt, OH hvor herligt, han lever livet fuldt ud , altså i starten.

Så Snoopy er klart en hund, der kunne leve sjoverer andre steder end her, hvis så hans hyrde/jagtlyst var blevet hæmmet fra start af. Hermed menes at det var forsvarligt at han gik løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du misforstår eller VIL misforstå, men som jeg nu skriver for 3. gang, ser jeg ikke noget problem i en lang line! Og var Bella nødt til at leve sit liv for enden af en lang line, ville hun sagtens kunne det. Hun ville derimod aldrig kunne affinde sig med halvanden meter snor uden mulighed for at tonse igennem af og til. Og jeg synes at jeg har set andre debattere netop det med gamle mennesker og korte snore......?!

 

Ja jeg misforstod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...