Hop til indhold

Er ulven tilbage?


Umulia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 395
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Først at sige er at det er noget rigtig lort at han har mistet sine får (der burde være på stald nu, men det har han åbenbart ikke plads til), og sikkert får ødelagt sin nattesøvn noget så grusomt de næste mange nætter...

 

Men nu er fårehold i DK ikke ligefrem en overskuds forretning, men de gavner nu naturen en hel del med at holde hederne fri. Måske man kunne kigge på andre lande der stadig lever med ulven, og kigge lidt på de vogterhunde der rent faktisk er lavet til at holde skik på rovdyr og får. Eller som en gæv person på facebook foreslog, så sende nogle kontanthjælpsmodtagere ud der sidder og keder sig med, og så råbe ulven kommer når en busk vejer lidt i vinden...

 

Så mon de sure danskere ikke kunne finde ud af at være sure kreative danskere, når vi nu står med et "problem"...:mrgreen:

 

Har godt været inde og se alle de grimme billeder..:( Men vi skal huske på at den svendske natur er ganske anderledes end vores danske, geologisk set. Så hvis der bliver lavet en bufferzone til dyrene, så kan vi måske undgå det, men hvordan de kommer til at agere i den danske tætpakkede fauna er svært at sige på dette tidspunkt. Plaffe lortet ned må vi ikke ifølge internationale bestemmelser, men naturstyrelsen bliver nødt til at komme med nogle udtalelser om hvad de har tænkt sig at gøre med Danmarks nye rovdyr...:hmm:

 

Til det markerede: Hvorfor burde får være på stald nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Agnete,

jeg kan ikke finde ud af om du mener det som en sjov, lidt provokeren kommentar, når du nævner de hunde som er beregnet til at holde ulve væk fra får, eller om det er ment i ramme alvor???

Det er sgu i ramme alvor det jeg skriver, man har brugt hunde i mange år nu i øst europa til at holde ulve på afstand af fåreflokke der ikke er indhegnet. Det er den måde pyreneer hunden som stammer fra Frankrig er opstået, den har vogtet får i århundereder mod ulve, bjørne og hvad der ellers kan true en fåreflok på de egne...

Til det markerede: Hvorfor burde får være på stald nu?

Der er ikke meget et får vil kunne få ud af græsset pt. og det er immervæk nemmere at tjekke får i det omskiftelige vintervejer hvis de er på stald. Tror heller ikke det er mega fedt at tjekke hegn hver dag hvis der ligger en god sjat sne, fårefolde er er en anelse større end en skaldet hestefold...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sgu i ramme alvor det jeg skriver, man har brugt hunde i mange år nu i øst europa til at holde ulve på afstand af fåreflokke der ikke er indhegnet. Det er den måde pyreneer hunden som stammer fra Frankrig er opstået, den har vogtet får i århundereder mod ulve, bjørne og hvad der ellers kan true en fåreflok på de egne...

Oh gys. Så ville jeg s'gu næsten hellere risikere at møde ulven end sådan en hund, der måske opfattede mig og min vuf som noget, der kunne true fåreflokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh gys. Så ville jeg s'gu næsten hellere risikere at møde ulven end sådan en hund, der måske opfattede mig og min vuf som noget, der kunne true fåreflokken.

Nej de skulle vist være ret så hårdkogte den race. Læste historier om at de har jaget bjørne væk alene..:shock:

 

Men udover det så finder jeg det som et meget godt bud på at rende rundt i fårefoldene, hvis der er en ulv der har set sig sød på en lammekølle hist og her...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej de skulle vist være ret så hårdkogte den race. Læste historier om at de har jaget bjørne væk alene..:shock:

 

Men udover det så finder jeg det som et meget godt bud på at rende rundt i fårefoldene, hvis der er en ulv der har set sig sød på en lammekølle hist og her...:genert:

Måske en lidt mere "dansk-venlig" hund også kunne gøre det? Findes der mon ikke hunde herhjemme, som godt kunne holde en ulv på afstand? Vi har jo ikke kæmpe flokke af dem herhjemme ligesom i andre lande :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske en lidt mere "dansk-venlig" hund også kunne gøre det? Findes der mon ikke hunde herhjemme, som godt kunne holde en ulv på afstand? Vi har jo ikke kæmpe flokke af dem herhjemme ligesom i andre lande :-)

Have no idea om hvilke racer der kunne være mere dansk venlige, det eneste sparsomme info jeg ved om vogterhundene er at de skal være rolige i omgangen af de dyr de passer, og være sindsygt selvstændige, samt nerver af stål. Tror sgu desværre en schæfer ville rende som den første hvis der kom en ulv ind i et hegn...:lol:

Jeg får at vide, at den har spist af ET af fårene. Jeg synes altså det er meget mystisk.. Især at den angriber så mange på en gang.

Det spiste dyr skal vel undersøges for tandmærker, for grævlinge går også igennem knogler, og tror da ikke den siger nej tak til fåresteg her om vinteren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle fabeldyr/skrøner tisser på deres ofre til sidst, eller stjæler deres sko...:mrgreen:

Stjæler deres sko :lol:

 

Ej, men det er jo ikke en myte... Det har jeg selv set på animal planet... En familie (mor, far og barn) ville flygte over grænsen nede ved Mexico eller sådan noget og de var jo nødt til at gå om aftenen... Lige pludselig kom den bare ud af det blå og angreb moderen og faderen og drak alt deres blod :shock: Pigen gemte sig i en hule, hvor to betjente fandt hende, hvorefter chupacabra skræmte livet af dem, så de ræsede tilbage til stationen...

 

Så det er faktisk ægte nok... Ligesom dem der fandt the missing link... Ved du godt, at det ligner en forvokset orangutang, når man ser den på afstand? Og det så SÅ ærgerligt at ingen nogensinde ser de der dyr... Satans... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stjæler deres sko :lol:

 

Ej, men det er jo ikke en myte... Det har jeg selv set på animal planet... En familie (mor, far og barn) ville flygte over grænsen nede ved Mexico eller sådan noget og de var jo nødt til at gå om aftenen... Lige pludselig kom den bare ud af det blå og angreb moderen og faderen og drak alt deres blod :shock: Pigen gemte sig i en hule, hvor to betjente fandt hende, hvorefter chupacabra skræmte livet af dem, så de ræsede tilbage til stationen...

 

Så det er faktisk ægte nok... Ligesom dem der fandt the missing link... Ved du godt, at det ligner en forvokset orangutang, når man ser den på afstand? Og det så SÅ ærgerligt at ingen nogensinde ser de der dyr... Satans... :mrgreen:

Jeg mistede desværre det sidste respekt for AP da de viste en dokumentar om havfruer og hvordan de havde udviklet sig..:stupid:

 

Men nej jeg er desværre ikke en af dem der tror på de der dyr, men ser med glæde Finding Bigfoot, fordi det er så sjovt, og ham der "Bobo" er så elskelig med han kasketter...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mistede desværre det sidste respekt for AP da de viste en dokumentar om havfruer og hvordan de havde udviklet sig..:stupid:

 

Men nej jeg er desværre ikke en af dem der tror på de der dyr, men ser med glæde Finding Bigfoot, fordi det er så sjovt, og ham der "Bobo" er så elskelig med han kasketter...:mrgreen:

Jeg prøvede også at lade det skinne igennem, at jeg var ganske ironisk :-D Tror sgu heller ikke på det... Det er ligesom de der programmer med spøgelser, hvor strømmen tilfældigvis går lige i det øjeblik, hvor der dukker et spøgelse op :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer for at tornjakken bliver lovligt :engel:

 

Den skulle være med i et EU-støttet ulvebevaringsprojekt, fordi den netop ikke bider ulvene i samme grad som andre vogtere - men mere skræmmer.

 

Men er det ikke det, de fleste vogtere gør. Skræmmer alt hvad de kan, men man er jo ikke interesseret i, at de kommer til skade i kamp. Så de skal vel ikke gå efter at angribe som det første.

 

Det var i hvert fald hvad Lorna og Ray Coppinger skriver i deres bog "Dogs: A new understanding of canine evolution, origin and behavior"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede også at lade det skinne igennem, at jeg var ganske ironisk :-D Tror sgu heller ikke på det... Det er ligesom de der programmer med spøgelser, hvor strømmen tilfældigvis går lige i det øjeblik, hvor der dukker et spøgelse op :lol:

Tog dig heller ikke for at tro på div. crazy critters..:mrgreen:

 

Men folk tror jo på en masse ting og har deres egne overbevisninger, en kær veninde af min er vokset op i den kristne tros vugge (datter af en præst), og hun tror fuldt og fast på jorden blev skabt på 7 dage, og gud nåde trøste dig hvis du starter en debat om menneskets udvikling ifølge videnskaben...

Jeg stemmer for at tornjakken bliver lovligt :engel:

 

Den skulle være med i et EU-støttet ulvebevaringsprojekt, fordi den netop ikke bider ulvene i samme grad som andre vogtere - men mere skræmmer.

 

Men er det ikke det, de fleste vogtere gør. Skræmmer alt hvad de kan, men man er jo ikke interesseret i, at de kommer til skade i kamp. Så de skal vel ikke gå efter at angribe som det første.

 

Det var i hvert fald hvad Lorna og Ray Coppinger skriver i deres bog "Dogs: A new understanding of canine evolution, origin and behavior"

Så faktisk i tv2 nyhederne her kl 19 at der er en tysker der har taget pyeerner hunden til sig som værn mod deres ulve...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får at vide, at den har spist af ET af fårene. Jeg synes altså det er meget mystisk.. Især at den angriber så mange på en gang.

 

Der var noget på TV2 her til aften, hvor de fortalte om ulvene i Tyskland, og her havde en ulve bidt 27 får, mener jeg det var, på 2 nætter, så det lyder som om det er meget normalt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sgu i ramme alvor det jeg skriver, man har brugt hunde i mange år nu i øst europa til at holde ulve på afstand af fåreflokke der ikke er indhegnet. Det er den måde pyreneer hunden som stammer fra Frankrig er opstået, den har vogtet får i århundereder mod ulve, bjørne og hvad der ellers kan true en fåreflok på de egne...

 

Der er ikke meget et får vil kunne få ud af græsset pt. og det er immervæk nemmere at tjekke får i det omskiftelige vintervejer hvis de er på stald. Tror heller ikke det er mega fedt at tjekke hegn hver dag hvis der ligger en god sjat sne, fårefolde er er en anelse større end en skaldet hestefold...

 

Så fårene skal være spærret inde på stald, fordi det ellers er besværligt for landmanden? Det synes jeg godt nok er en fallit erklæring. Hvis dyrene kan holde til det, skal de have et så frit liv som muligt, efter min mening.

 

Denne landmand har netop udtalt at han går meget op i dyrevelfærd og derfor går hans får ude. Derudover fodres de på marken og tilses dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

En grævling, der tager et får :lol:

Ornlig syg grævling alligvel...:mrgreen:

 

Ej men det kan da tænkes at den er faldet over det ene får og har holdt fest, ved godt at de er i semi vinterhi nu, men de popper jo frem af og til om vinteren når de har behov for det. Eller også er det ulven, we dont know...:hmm:

Så fårene skal være spærret inde på stald, fordi det ellers er besværligt for landmanden? Det synes jeg godt nok er en fallit erklæring. Hvis dyrene kan holde til det, skal de have et så frit liv som muligt, efter min mening.

 

Denne landmand har netop udtalt at han går meget op i dyrevelfærd og derfor går hans får ude. Derudover fodres de på marken og tilses dagligt.

Det er noglelunde samme koncept som økokvæg der er på stald om vinteren og på græs om sommeren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ornlig syg grævling alligvel...:mrgreen:

 

Ej men det kan da tænkes at den er faldet over det ene får og har holdt fest, ved godt at de er i semi vinterhi nu, men de popper jo frem af og til om vinteren når de har behov for det. Eller også er det ulven, we dont know...:hmm:

 

Det er noglelunde samme koncept som økokvæg der er på stald om vinteren og på græs om sommeren...

 

Øhh ja, malkekvæg. Kunne det have noget at gøre med at de skal ind og malkes og at de har meget kort pels? De langhårede kødracer går da også ude året rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...