Hop til indhold

vægttab


Gæst Malou-jan
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået 5 kg af vores hund, og det drejer sig om at få styr på kalorieindtaget. Hvis din hund kan tåle det, har dyrlægen en foder fra Royal canin som kun har 2900 kcal hvor mange andre slanke /light fodertyper ligger på ca 3300.

Ellers kig på www.hundeleksikon.dk. Her finder du en side omkring energibehov for hunde. Det kan være en rettesnor i forhold hvor meget den skal have hver dag. Husk at tælle alle godbidder med i det daglige regnskab. - Og selvfølgelig motion motion og atter motion... Med hensyn til hunden har overvægt og derfor ikke skal springe og hoppe. Men nogle gode lange turer i et godt tempo.

Jeg vejede hver uge hos dyrlægen i starten så jeg vidste når vi havde fundet den rette mængde foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund kan sagtens tabe 5 kg, for min 7 årige cocker røg fra 16,4 til 13,55 på ca 1/2 år. Hun fik samme motion og slankegodbidder og som alle mine hunde lidt lækkert om aftenen oveni tørkost.

Det mest mættende for sultne hunde hedder RC Satiety og forhandles kun hos dyrlæger.

Min er på det igen-igen for efter sterilisation så bulede hun igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i 1 1/2 år fodret Duffy på wolfsblut, primært Wide plain. Hun blev lidt ... rund ... efter at hun blev steriliseret sidste sommer og blev derfor sat på skrump i april - stadig på wolfsblut.

 

Hun har tabt sig ca 700 gr fra medio april - til nu (7,2 kg -> 6,55 kg) ved at jeg har regnet mængde ud og vejet af til hende hver dag baseret på kcal i foder, hendes vægt, aktivitetsniveau osv. Hun er bestemt ikke blevet sultet og har stadigvæk fået lækre guffere til træning, konkurrencer etc. Plus at når hun er hos mine forældre, så bliver hun fodret som den schæfer mine forældre havde da jeg var barn ;)

 

Så synes ikke at det er særlig besværligt, men man er bare nødt til at være konsekvent :)

 

Var hos dyrlægen i onsdags og fik mega ros af dem for flot hun er blevet - så det kan lade sig gøre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger Royal Canin Satiety Support og Taiki er mæt, men taber sig stødt og roligt på det.

 

I starten fik han lov til bare at spise, men nu måler vi op i dagsrationer, for at sætte lidt skub på.

 

 

Her er lige nogle tips:

 

¤ De fodervejledninger som står bag på poserne /på produkthjemmesiderne, angiver som regel altid for meget foder. Så følger du de vejledninger, vil du overfodre din hund = overvægt.

 

 

¤ Du skal huske at give foder efter, hvor aktiv din hund er. Det nytter ikke at den går sulten rundt, fordi den får for lidt energi. Samtidig skal en sofakartoffel selvf. ikke have lige så meget mad som en agilityræser.

 

 

¤ Det er svært at modstå sin hund, hvis man er vant til at forkæle den. Så for at imødekomme din dårlige samvittighed, så find på alternative, men sunde lækkerier hunden kan få i stedet for.

Oksehuds tyggedimser har ikke mange kalorier, men er gode at gnaske i.

Gulerødder er slankende og knaser.

Fedtfattig vådfoder kan bages i klatter i ovnen som hjemmelavede hundekiks.

 

Selvom det ville være bedre helt at droppe den misforståede forkælelse, kan det gøre forskellen på om man rent faktisk holder ved sin hunds diæt.

 

 

¤ Tænk dig om - mange bække små. Jeg havde en overgang en dårlig vane med at give 2 godbidder frem for bare én når vi trænede, fordi jeg syntes at det virkede så nærigt ellers. Men hvorfor? Hunden er jo glad uanset.

Falder du i og giver den et stykke af din leverpostejsmad - så gør det kun én gang, giv den en LILLE bid og sørg for, at det er mere rugbrød end postej.

 

 

¤ Intet her i livet er gratis! Lad din hund arbejde for sin mad. Du kan sprede den ud i græsset til en søgning, du kan købe en foderbold, du kan begynde at træne med den og bruge alm. mad som belønning. Uanset hvad du gør, så lad din hund arbejde for føden.

Udover at det er ekstra aktivitet/forbrænding til din hund, så vil det også betyde at hunden føler sig mere mæt når den ikke bare kan hugge maden i sig, men rent faktisk får tid til at mærke efter.

 

Vi gør det, at Taiki får halvdelen af sin mad igennem arbejde (træning) når vi er på tur og resten får han opblødt i vand, da foderpillerne så svulmer op og får mere volumen, hvilket øger mæthedsfornemmelsen.

Har han en dag hvor han er meget sulten, tager jeg gerne lidt boullion fra de der pulverterninger og koger nogle gulerødder og haricot verdes, som blendes med hans alm. (opblødte) hundefoder (hvor jeg endda kan tage lidt fra, når han også får grøntsager, så han ikke bliver proppet). Så smager maden pludselig spændende og han får mere at spise i mængde, men man har fyldt op med ikke-fedende grøntsager.

Gulerødder er generelt en god ting, fordi man bruger mere energi på at omsætte dem end man får fra selve guleroden, så de er slankende (men man kan jo ikke leve af dem, desværre).

 

 

¤ Husk, at det er SYND for hunden at være tyk, det begrænser dens udfoldelser, dens energi og generelle velbefindende. Samtidig er de ekstra kilo ekstra belastning på dens led, så du risikerer at måtte tage den svære beslutning om aflivning før tid, fordi den får slidgigt. Det er noget, der kommer snigende hen ad vejen, men de fleste jeg kender vil gerne lige have de ekstra år med deres hund og undgå smerterne, medicinen, eventuelle operationer osv.

Så hver gang du er fristet til at synde på din hunds vejne, så kig ind i de tiggende øjne og tænk på de år, du går glip af, hvis du bukker under. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også lige været igennem møllen med tykke-trunten herhjemme, og ja, rc satiety (i afmålte mængder) virker bare. Har lidt ekstra tips til at komme igennem kuren:

 

Giv gulerødder istedet for tyggeruller - hvis din hund ikke er overbevist, så kan du lokke lidt, ved at skrælle den, og lave små hak i dem, til din hund finder ud af at de smager godt.

 

Mål din dags ration af om morgenen, og tag alle godbidder fra denne ration. Skal du bruge flere godbidder kan små stykker gulerod blandes med foderet, så længe det lugter godt lægger en madglad hund ikke mærke til forskellen.

 

Hæld vand på det foder din hund får i skålen. Det mætter og holder maven iorden, hvis din hund får lidt hård mave af alt den fiberkost.

 

Køb godt med hundeposer - du bliver overrasket over hvor meget der kan komme retur! :genert:

 

Held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik af to forskellige dyrlæger af vide at Ninja (labrador/hønsehund/kleiner munsterlænder-blanding) var .... lad os bare sige buttet :blink:

 

Det var ca. i februar måned, og hun blev steriliseret i april (hun er lidt over 2 år gammel).

 

 

Hun har altid været på eukanuba, og da hun var omkring et år, skiftede vi over til voksen varianten. Mener at hun fik 125gr. to gange dagligt.

 

En foderekspert rådede os til at gå ned på 100gr. dagligt, og langsomt fortsat sætte hende ned i fodermængden, i stedet for at gå over på et light-foder.

 

 

Idag får hun 2x85gr dagligt + 1-2 gulerødder samt det løse (tyggeben og godbidder når vi træner). Før vejede hun 30-31kg, idag er hun nede på 24kg og er blevet rigtig flot slank og absolut ikke for tynd.

 

Når vi træner med hende, bruger vi fedtfattige godbidder. Kogt kylling er vi ret glade for at bruge, og Ninja synes det er lækkert! :mums:

 

 

Hun har på intet tidspunkt virket mere sulten end hun plejer, og ved at supplere med grøntsager har det fungeret supergodt.

 

Øget aktivitet har helt sikkert også haft en kæmpe effekt på vægttabet, og var vi f.eks. på mange lange ture en uge, kunne det også ses på vægten.

 

Idag har hun som sagt nået den vægt vi synes passer til hendes kropsbygning, og har vi været på en meget lang eller krævende tur, hvor hun har brændt mere energi af end normalt, kan vi godt finde på at give hende 10gr. oveni foderet om aftenen.

 

Omvendt skærer vi også ned i foderet, hvis vi har været hjemme hos min far, som elsker at give hende 'rigtig' mad, eller når vi har været til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været til dyrlægen i dag og Taiki blev vejet. På en måned har han tabt 1 kilo, og han har bare spist det foder han nu kunne, hver dag.

 

Det er på Royal Canin Satiety Support.

 

De næste 2 måneder måler jeg op til ham, ikke kun for at speede processen op, men også for at han ikke vænner sig til at spise sig stop-mæt, når det ikke er sikkert at han kan få lige så meget mad, når han er færdig med at tabe sig.

Min filosofi for mig selv og min hund er, at man skal spise til man ikke er sulten mere... Ikke til man er stop-mæt og proppet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kobte 12 kg Satiety Support igår til 447 kr.

Til min Laura, der er født sulten og samtidig med tendens til fedme. F.eks fik min hanhund af samme race næsten den dobbelt mængde af hvad hun bliver tyk af. Og med samme tids motion. Han var også en god madforbrænder.

og så lige : Det er pengene værd. Fortalte lige, en som mig ældre kvinde i forgårs, at synd hendes hund var så rund, når den nu er 9 år.Om hun ikke var bange for ledskader, for selv småtykke og tykke hunde springer rundt.

Og ja- hun havde lige fået et overanstrengt knæbånd opereret for 10.000 kr.

 

Måske havde det været unødvendigt, hvis hunden var slank.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...