Hop til indhold

2 gode råd ... til dig som elsker en hund


Gæst kjust
 Share

Recommended Posts

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvad mener du, det er en gravhund, den skal da uanset hvad ikke veje 20.5 kg :-D

Nej det skal den ikke. Synes bare ikke folk bør køre så hårdt på, når de ikke ved hvor stor hun er.

 

Ascha, TS skriver selv at hundens idealvægt er omkring 12 kg......???? Hurtig hovedregning siger så en overvægt på ca. 8,5 kg. Dét ville være meget for en stor hund, men for en lille hund, er det RIGTIG meget.

Jeg læser det som en udtalelse om hvad standarten siger, hvis det er dèt her du mener:

 

normalvägten for glathårede gravhunde er 12 kg

 

Og saxet fra en anden tråd:

Så kunne du jo bare henvise til en anden tråd, istedet for at komme med sarkastiske udtalelser om hvor smart det er at have læst tråden inden man svarer.

Link til indlæg
Del på andre sites

samtidig så har jeg en fornemmelse at jeg enten er meget populär ELLER meget upopulär ,, for mig en helt ny (forfriskende) rolle :)

 

Jeg tror ikke, at du er upopulær hos nogle - der er bare nogle brugere, der udtrykker sig meget direkte, og det kommer måske lidt ekstra kontant til udtryk, når emnet går på en svært overvægtig hund, hvilket alle jo kan blive enige om ikke er sundt for hunden. :-) Jeg er sikker på, at alle byder dig velkommen her til forum og glæder sig til at høre mere til dig rundt omkring i trådene. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

til TS:

velkommen til og jeg synes der er kommet mange gode råd frem om hvordan du kan slanke Mimi.

 

jeg har selv en ædedolk så jeg kender fornemmelsen af de "bedende hundeøjne" så han får gulerod, fedtfattige bidepinde/ben og derudover tørfoder 2 gange dagligt opblødt i grøntsagsvand eller almindeligt vand og 2 gange som godbidder som belønning når vi træner. samlet vægt af tørfoder er 360 g og han vejer vel 30 kg.

 

held og lykke med projektet og spørg løs hvis du mangler flere oplysninger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvad skal vi bruge det indlæg til? Hvilken relevans har det til de indlæg, vi skriver?

 

Jeg håber virkelig, at du tager din hunds helbred seriøst, men det lyder det ærlig talt ikke til lige nu i mine øjne...

 

Skru lige lidt ned for charmen, Rikke. Du går meget bedre igennem med lidt venlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at hun ikke vil ha' grøntsager, der synes jeg at du skal prøve dig frem og endelig ikke bare opgive...

 

Prøv evt. med de der små snackgulerødder, de er sødere og sprødere end de almindelige - mit lille Flipsedyr elsker dem!!

og prøv med andre ting der også har højt fiberindhold, pærere for eksempel, de er så også et kæmpehit herhjemme - men selvfølgelig i moderat mængde da der jo er noget sukker i :5up:

Han får også altid lov til at smage det jeg nu spiser.... og da jeg gav ham citron blev han mopset?! :mrgreen:

- men salat, rosenkål, humus, chili con carne og alt muligt andet bliver prøvesmagt med behag...

 

 

min mor lavede tit mad til vores hunde af kogt kyllingeindmad og grove ris, det var måske også en ide at prøve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov forresten, apropos det med ris! Når min en sjælden gang har dårlig mave, tager jeg nogle udkogte brune ris som kommer varme i skålen. Så drysser jeg noget frossen barf-mix ud over risen. Når kødet er tøet op, siver saften fra kødet ned i risen, og risen glider ned. Uden barf ovenpå, rynker prinsessen bare på næsen:-)

 

Så det var måske en måde at få Mimi til at spise andet end ren kød?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åååhr, beklager jeg sådan springer let og elefant over alt her i tråden, men føler jeg skylder et svar og er dødtræt grundet l*rte nat og lang arbejdsdag.

 

BernerAzuro ,, Tak for din präcese beskrivelse ,, En gläde at läse et brev som er längere end sms'er plejer at väre ,, Tak

 

normalvägten for glathårede gravhunde er 12 kg ,, Jeg HAR snakket med (flere) dyrläger og de siger at lever er ok, men at der opsamles giftstoffer i den ,, Min nabo som er landmand, påpeger at så unge som grise er når de bliver slagtet, ikke kan nå at ophobe särlig mange (hvis overhovedtaget nogle) giftstoffer ,, de pakker med hel griselever jeg köber vejer i gennemsnit 700 gram

 

Jeg synes ikke tonen i dit brev er skarp eller på nogen måde anstödelig ,, faktisk har jeg länge savnet viden om hvordan jeg fodrer Mimi på bedste måde ,, näste gang jeg kommer til byen vil jeg pröve dit forslag på Obesity

 

Velbekommen :-) Du kan også overveje Royal Canin Satiety, der er flere fibre deri og det kan derfor mætte bedre. Og Mimi's mave er jo desværre nok ganske stor, hvorfor hun har let til at føle sult.

 

ÖH ??? "Hvilken relevans har det til de indlæg, vi skriver?" ,, det ved jeg ikke ~ iövrigt så startede Jeg denne tråd, da jeg skrev om medicinering af hunde med brug af kyllingehjerter ISTEDET for et värktöj

 

Beklager, havde som sagt en dårlig nat, så var i et lidt skarpt lune + jeg troede, at dit indlæg var et affærdigende svar på ALLES svar til os. Det viste det sig så ikke at være, så jeg undskylder og er glad for, at du er så modtagelig for råd :-)

 

(og nej, det havde intet at gøre med det Amerikanske Valg ;-) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvorfor I hele tiden siger at Mimi er lille ,, hun er da STOR (ca 120 cm fra snude til halespids) ~ det er bare benene der er lidt korte :) jeg plejer i övrigt at sige at Mimi er den mest börnevenlige hund der findes FORDI 4 börn kan stå på hver side og klappe hende samtidig ,, Har jeg ret eller har jeg ret ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne1979 ~ ReN köd .smiler. jeg har kun adgang til elg, vildsvin og rådyr ,, Rener hörer til i Lapland (Jeg bor i mellemsverige :)

 

spög tilside ,, et sted i begyndelsen af tråden skrev jeg at jeg netop havde stået og stegt 2 kg kalvelever

En af grundene til at jeg begyndte med Barf (Biologisk Animalsk Raw food) var at Mimi altid gik tilbage flere gange i löbet af aftenen for at slikke de smags-nuancer/-rester der var tilbage i skålen ,, det skete aldrig da jeg fodrede med Bravo fuldkost og heller ikke med törfoder ,, OG Ja jeg har prövet (tidligere) at fordre med Eukanuba törfoder på anbefaling af ejeren af Tasser o Morrhår i Växjö

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvorfor I hele tiden siger at Mimi er lille ,, hun er da STOR (ca 120 cm fra snude til halespids) ~ det er bare benene der er lidt korte :) jeg plejer i övrigt at sige at Mimi er den mest börnevenlige hund der findes FORDI 4 börn kan stå på hver side og klappe hende samtidig ,, Har jeg ret eller har jeg ret ?

 

Er Mimi ikke en gravhund ???:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Nr49 ,, jeg har et par gange set breve adresseret til TS ,, ved ikke om det er mig I mener ? mit brugernavn er kjust (Kaspar just)

 

jeg har en veninde med en 1½ år labrador ,, hans madskål har flere store knopper fordi han også er en ädedolk

Det er Mimi ikke !

 

forude den udskäldte /stärkt kritiserede kost jeg giver Mimi, så får hun også törrede Oksesener og (törrede) XL Beef Stick Nature og fra Sjöbogården ... (törrede) lunger, (törrede) okse-struber, (törrede) grise-haler MEN (törrede) griseörer gider hun ikke röre ,, Derudover så köber jeg sommetider Oksemarvben og eller Fläskeben ,, i det hele taget så synes jeg selv at jeg bruger min fantasi når jeg er ude for at handle

 

en dag ender det nok med at jeg köber en hel kalkun og udbener den ,, jeg har flere gange udbenet haner og kyllinger

I Sverige er det Kalkun veterinärerne fodrer med mnår extremt overvägtige hunde skal slankes

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Nr49 ,, jeg har et par gange set breve adresseret til TS ,, ved ikke om det er mig I mener ? mit brugernavn er kjust (Kaspar just)

 

jeg har en veninde med en 1½ år labrador ,, hans madskål har flere store knopper fordi han også er en ädedolk

Det er Mimi ikke !

 

forude den udskäldte /stärkt kritiserede kost jeg giver Mimi, så får hun også törrede Oksesener og (törrede) XL Beef Stick Nature og fra Sjöbogården ... (törrede) lunger, (törrede) okse-struber, (törrede) grise-haler MEN (törrede) griseörer gider hun ikke röre ,, Derudover så köber jeg sommetider Oksemarvben og eller Fläskeben ,, i det hele taget så synes jeg selv at jeg bruger min fantasi når jeg er ude for at handle

 

en dag ender det nok med at jeg köber en hel kalkun og udbener den ,, jeg har flere gange udbenet haner og kyllinger

I Sverige er det Kalkun veterinärerne fodrer med mnår extremt overvägtige hunde skal slankes

 

TS står for trådstarter, så ja, det er dig de er adresseret til.

 

Nu nævner du selv i den sidste sætning "ekstremt overvægtige hunde". Betyder det, at du erkender din hund er ekstremt overvægtig, eller er du i tvivl? Kan du evt. poste et billede af hende - det ville gøre det nemmere at vurdere.

 

Det lyder virkelig som om du vil din hund det bedste og gør alt for at forkæle hende, men jeg er bange for det er lidt misforstået forkælelse. Alle de ekstra ting du køber til hende er gode som tygge-ting til at holde hendes tænder rene, men de er også fulde af kalorier, så det skal du beregne ind i hendes kostplan.

 

Jeg håber ikke, du tager alle disse indlæg som skældud eller kritik, jeg tror alle her er meget opsatte på, at du har din kære hund og bedste ven i så mange år som muligt og det er det vi forsøger at hjælpe med. Det er bestemt ikke sjovt at være helt alene i et fremmed land og føle sig ensom. :ae: Jeg håber meget at du bliver her på HF og måske endda danner nogle gode venskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Nr49 ,, jeg har et par gange set breve adresseret til TS ,, ved ikke om det er mig I mener ? mit brugernavn er kjust (Kaspar just)

 

jeg har en veninde med en 1½ år labrador ,, hans madskål har flere store knopper fordi han også er en ädedolk

Det er Mimi ikke !

 

forude den udskäldte /stärkt kritiserede kost jeg giver Mimi, så får hun også törrede Oksesener og (törrede) XL Beef Stick Nature og fra Sjöbogården ... (törrede) lunger, (törrede) okse-struber, (törrede) grise-haler MEN (törrede) griseörer gider hun ikke röre ,, Derudover så köber jeg sommetider Oksemarvben og eller Fläskeben ,, i det hele taget så synes jeg selv at jeg bruger min fantasi når jeg er ude for at handle

 

en dag ender det nok med at jeg köber en hel kalkun og udbener den ,, jeg har flere gange udbenet haner og kyllinger

I Sverige er det Kalkun veterinärerne fodrer med mnår extremt overvägtige hunde skal slankes

 

både du og jeg har nogle korte navne herinde men andre har lange og med både store og små bogstaver - derfor bruger jeg TS (trådstarter) i stedet :-)

 

ja - min hund er en ædedolk så derfor er det vigtigt at jeg sætter grænser for, hvor meget han spiser i løbet af dagen for han har ikke nogen sultfornemmelse og kunne æde sig ihjel...

 

der har været nogle indlæg om et diætfoder der virker og jeg synes at du skulle prøve det

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne1979 ~ ReN köd .smiler. jeg har kun adgang til elg, vildsvin og rådyr ,, Rener hörer til i Lapland (Jeg bor i mellemsverige :)

 

spög tilside ,, et sted i begyndelsen af tråden skrev jeg at jeg netop havde stået og stegt 2 kg kalvelever

En af grundene til at jeg begyndte med Barf (Biologisk Animalsk Raw food) var at Mimi altid gik tilbage flere gange i löbet af aftenen for at slikke de smags-nuancer/-rester der var tilbage i skålen ,, det skete aldrig da jeg fodrede med Bravo fuldkost og heller ikke med törfoder ,, OG Ja jeg har prövet (tidligere) at fordre med Eukanuba törfoder på anbefaling af ejeren af Tasser o Morrhår i Växjö

 

Forbereder du alt hendes mad, eller giver du det råt? Som Barf jo skal....

 

Tørfoder efterlader ikke "smag" på samme måde som vådt foder gør... Derfor ville du ikke se en hund gå tilbage til sit tørfoder på samme måde.

 

Fordelen ved f.eks. i dit tilfælde at fodre med tørfoder ville jo NETOP være at Mimi så ikke konstant ville søge "mere foder" hun skal jo have mindre, og så længe hun spiser nok til ikke at dø af sult, så er det jo i orden...

 

Og selvom det er en holdning mange synes er forfærdelig; Så spiser ALLE hunde, når de er sultne nok!

 

Der er rigtig mange (Og man skal jo gøre det når man fodre barf, så vidt jeg ved?) der lader hunden gå en dag uden foder engang imellem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, gå dog selv efter bolden. For du skriver at "du ved jo ingenting. Igen, ingenting". Men det gjorde jeg så - lidt, ihvertfald. Og det er kun den ene pasus der er hentet fra en anden tråd, alt andet er fra denne tråd.

Det er vel også bolden jeg går efter, når jeg forholder mig til det du bygger dine indlæg på. Var jeg gået efter dig personligt, havde jeg brugt ord som dum, uvidende eller lignende.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

ER det ikke märkeligt ??? vi er alle eksperter og Helt sikre på hvad der er rigtig ernäring til hunde ,, selvom der ikke foreligger en videnskabelig afhandling eller en artikel i engelske The Lancet (for hunde) der beviser at vi har ret

 

samtidig lidt drillende ...Hvis det hele drejer sig om ret antal proteiner (fra hvede, majs og ris) givet som törpiller til hunde, hvorfor fodrer man så rovdyrene i Zoo med Råt köd ??? hvorfor ikke med Eukanuba eller Science eller Precept.Plus istedet ?

 

sidste år köbte svenske hunde/katte-ejere for 4 milliarder dyrefoder (iflg SCB) og i radioen i dag fortalte de at der 2,3 millioner fädre i Sverige ,, selvom ikke alle fädre holder husdyr, så er de 2.3 mill en ledesnor (et fingerpeg) til at fatte hvormange kroner der anvendes pår familie

 

I hele Asien lever hunde frit i naturen ,, de vagabonderer fra landsby til näste FORDI de er uönskede indendörs

DET er kun her i Vesten at vi holder husdyr ,, alligevel formerer de sig overalt på Jordkloden på forkert eller rigtig kost

 

Ja, nu er jeg jo tilfældigvis dyrepasser og ja, vi fodrer da vores rovdyr med råt kød. MEN der ligger enormt meget tanke bag sammensætningen.

For det første er det MEGET nøje afvejet, så de ikke får for lidt eller for meget. For det andet går vi meget op i sammensætningen af "byttedyret". Altså at de får den rette mængde fedt kontra rent kød kontra sener og ben kontra pels ell. fjer osv. Det er en videnskab uden lige! Det er ikke sådan, at vi bare kan give dem en bestemt antal gram om dagen, og så kan alle grammene (eller kiloene) være indmad f.eks. Der skal være en balance, som efterligner de forhold der er i naturen.

Desuden beriger næsten alle zoo's kødet min. med en vitamin og mineral-blanding (andre også med knuste urter, hvidløg eller andet).

Og så skal vi også huske på, når vi sammenligner vores dyr med vilde rovdyr, at de "byttedyr" vi som almindelige forbrugere har adgang til, altså ikke minder særlig meget om de byttedyr, de i naturen vilde have adgang til. Langt det meste købekød er enormt fedt f.eks. Vi fodrer jo anderledes end byttedyrene ville spise i naturen + vi har avlet dem i en bestemt retning i maaaange år. Så man kan godt bruge "vilde dyr-argumentet", men man skal bare huske at tage alt hvad det indebærer med.

 

Og rigtig mange tak for ros for indlæg kjust :rolleyes: Det er da helt rart sådan at høre:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Taiki er på Royal Canin Satiety Support, han har tabt sig 1 kilo på en måned. Så det går stærkt. Jeg har dog ikke kunne lade være med at give ham et lille ben fra slagteren ved siden af, en gulerod og en sjælden gang imellem verdens mindste hjørne af min leverpostejsmad. Alligevel har han tabt sig. Så det er værd at overveje det foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til kjust:vinken:

 

Jeg synes det er dejligt at høre om dit gode forhold til mimi - det lyder som om hun har det som blommen i et æg.

 

Jeg har selv en hund som meget let tager på, og min erfaring er, at det i forhold til vægten ikke handler så meget om hvad du giver den at spise, men at det simpelthen handler om energi ind/kontra energi ud. Min egen hund sprænger rammerne for hvor få kcal hun skal ned på om dagen for at holde vægten, og jeg ved at får hun mere end 300 kcal om dagen, sætter det sig altså på sidebenene :???: (og.. Ja den viden har jeg kun fundet frem til ved at holde kost- og vægtdagbog over en længere periode)

 

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at sætte hendes kød ration ned til 2% af hendes ønskede målvægt (hvis 12 kg = 240 gram hvis vi snakker råt foder), og derefter veje hende om morgenen en gang om ugen - hun skal gerne tabe sig støt og roligt. Min egen hund vejede 9,6 kg da hun var tungest, og målet var at hun tabte sig mellem 100-200 gram om ugen.

Hvis vægtabet udebliver eller går i stå, skal du sætte kcal mængden ned med 5% af gangen (altså små intervaller ad gangen). Dvs. Enten give lidt mindre portioner, eller bruge kødkilder med mindre fedt/samlet kcal mængde i.

 

Hvis du søger herinde på barf foder, ligger der nogle gode tråde om hvordan man sammensætter en fornuftig og balanceret foderplan - jeg er selv lige begyndt at fodre råt, og synes der er meget at sætte sig ind i. Tea får kød med varierende fedt og dermed varieret kcal indhold. Jeg har brugt Vægttab med Danmarks Sundeste Kalorietæller - Sund Slankekur - Kalorier - De 8 Kostråd - Kostomlægning - Madital.dk til at finde ud af hvilken mængde hun skal have for ikke at få for mange kcal om dagen.

Da kalkun er meget magert kan mimi få en større portion kalkun end svinekød - men det betyder jo ikke at hun kun kan tabe sig hvis du giver kalkun. Jeg ville personligt helt droppe at give hende de tørrede tyggeting, men fx erstatte dem med rå kødholdige ben, som skal indgå i den samlede foderplan. Tea får fx kyllingeunderlår på bendage, da de er perfekte i størrelsen som et måltid, og kan spises hele.

 

Det lyder ikke til at mimi lige nu har problemer med at hun er overdrevent sulten. Men hvis hun bliver det kan det være en god ide at tilsætte rå, fiberrige grøntsager til hendes foder. Eller at skifte til RC satiety - det virkede fantastisk for os!

 

Mine forældres sidste gravhund kæmpede også med vægten -og var på slankekur -en rigtig stor del af sit liv. Han blev desværre først testet for hypothyroidisme (en stofskiftesygdom) sent i livet, og fik konstateret for lavt stofskifte. På det tidspunkt havde han allerede udviklet diabetes pga. overvægten, og han levede de sidste 6 måneder som blind:cry:

Hypothyroidisme forekommer meget ofte hos gravhunde, og symptomerne kan være ret diffuse. Hvis Mimi ikke er blevet testet for sygdommen vil jeg anbefaledig at få det gjort - det er nemt at behandle medicinsk! (og du ved jo hvordan du får lokket piller i allerede ;-))

 

Puha det var en ordentlig smørre - håber du kan bruge det til noget:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige for for en kort bemærkning at vende tilbage til trådens oprindelige emne:engel: Prinsessen skulle have sin ormepille, og prøvede med ost, hamburgerryg, rullepølse og hvad vi nu havde. Pillen røg ud hver gang. Så smurte jeg en halv rugbrød med et seriøst lag makrelsalat, brækkede pillen i stykker og gemte den rundt omkring. Haps, så røg den ned:mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...