Hop til indhold

Stående jagthunde


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Min kusine har fået en breton, og det har fået mig til at læse lidt om de stående jagthunderacer, og fælles for det jeg læser er at, de er samarbejdsvillige, energiske, gode familiehunde og skal bruges til jagt...

 

Men kan en stående jagthund ikke have et godt liv, som ag eller lp hund? Skal den have jagttræningselementer i sit liv?

 

Man bruger jo både retrievere og hyrdehunde til hundesports uden, at retrieverne skal hente noget på ag-banen eller hyrdehundene hyrder dommeren rundt på lp-banen?

 

Er der så meget mere jagtlyst i en stående jagthund, at den ikke kan fungere uden jagt, end f.eks. retriever?

 

.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en kleiner munsterlander. Han var selvfølgelig også et særtilfælde, da han ikke var helt rask. Men han blev ikke brugt til jagt.

 

Han blev brugt til lydighed og agility. Derudover gik vi de daglige gåture på ca. 5 km. hvor han kunne snuse, løbe, fik lov at svømme og apportere hver dag.

Han virkede vældig tilfreds.

 

Kender flere som har stående hunde som jagthunde. De laver ikke meget til hverdag, men er da med på jagt 10-20 gange om året. Resten af tiden bruger de i hundegård, på at ligge i stuen eller får 20 min. luftetur om dagen. Jeg synes faktisk min ikke-jagt-hund var mere stimuleret.

 

Det jeg synes er vigtigt er at hunden kan komme ud og søge, få lov at apportere og svømme (hvis den gider), og hvad sådan en hund nu ellers synes er fedt. Det betyder i hvert fald noget for mig at jeg kan dyrke hundens naturlige sider, selvom det ikke lige er på jagt.

 

Som tilføjelse kan jeg sige at jeg havde meget svært ved at få fat i en kleiner fordi ingen ville sælge til en ung pige som ikke skulle bruge den til jagt. Så selvom min hund havde en meget aktiv hverdag på minimum 2 timers gåtur/aktivering om dagen (ofte også mere når vi var til stævne eller træning), så kunne jeg ikke blive godkendt til at købe en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har begrænset egen erfaring med voksne stående jagthunde, men jeg har haft nogle af dem på hvalpehold og jeg er ofte blevet positivt overrasket over samarbejdsviljen. Og egentlig burde jeg ikke det, da de jo netop SKAL være meget kontaktbare, det er bare ofte ikke det indtryk jeg har fået når jeg har set dem rundt omrking på tur.

 

Den sidste jeg havde var en fantatisk ft springer. Han havde en super kontakt til ejer (uden særlig indsats herfra) et blændende indkald og lærte med lynets hast. Men han havde også stor jagtlyst og havde allerede som 5 mdr jagtet haren på marken laaaaangt, samt opsøgt den. Han kom dog på indkald (endnu).

 

Spaniels tror jeg så også er nogle af dem der kan stimuleres uden ægte jagt, da man kan lave rigtig meget søge arbejde med dem.

De kontinentale racer er nok lidt sværere at styre..mere fordi de har så stor actionsradius og jeg tror ikke de vil synes agility og lydighed er en ordentlig erstatning.

 

Men jo nogengange kunne det være sjovt at vide hvor meget jægerne lavede med deres hunde mellem jagterne:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er kleineren jo en kontinental stående hund ;) Jeg har også drenter som jo også er kontinentale stående, men der ville agility nok ikke være sagen, det ville mere være lydighed. De engelske stående så som breton/pointer/settere, tror jeg vil være tvivlsomme emner.

------------------------.------------------------------.------------------.------------------------.-------------------.-------------------

Spaniels (som jo er flushere/startere), der kunne nogle af racerne være super til AG, min welsh tæve ville nyde at træne lydighed, cockere kunne også bruges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er kleineren jo en kontinental stående hund ;) Jeg har også drenter som jo også er kontinentale stående, men der ville agility nok ikke være sagen, det ville mere være lydighed. De engelske stående så som breton/pointer/settere, tror jeg vil være tvivlsomme emner.

------------------------.------------------------------.------------------.------------------------.-------------------.-------------------

Spaniels (som jo er flushere/startere), der kunne nogle af racerne være super til AG, min welsh tæve ville nyde at træne lydighed, cockere kunne også bruges.

 

sorry, det var min fejl, det var netop settere/pointere jeg tænkte på..

 

Og ja, ida jeg har set nogle fine welsh´er på det sidste der lever som familiehunde:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Luckyluna.

Alle spanielracer er ikke stående , men gruppe 8, drivende og apporterende hunde.Hermed burde de være kontaktbare, da deres medfødte aktionsradius bør være rimelig nær deres fører, hvis de ikke er sendt ud.

 

Det ved jeg godt, men det gjorde jeg selvfølgelig ikke klart. Da jeg skrev indlægget tænkte jeg nok bare på jagthunde generelt og jeg ved at ida har været ret glad for spaniels, nok derfor jeg fik dem i tankerne;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Om man kan bruge stående jagthunderacer til andet end jagt, og om de vil trives med det? Tja. Hvorfor ikke. SPørgsmålet er hvordan man værdisætter "trives".

 

Om man kan lide det eller ej, så giver reel jagthundetræning, og ultimativt dét at bruge hunden på jagt, bare noget andet. Uanset hvordan man så stiller al den anden træning man "hellere" vil op.

Det samme gør sig i øvrigt gældende for retrievere og spaniels ligeså.

 

Men jo. Man kan da "sagtens" bruge jagthunderacer til alt muligt andet istedet, og stadig have en hund der egentlig trives ganske godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man ikke bare "fake" en jagt? Det gør jeg da i hvert fald med Bobo. Jeg gemmer en ting for ham, som han skal finde og hente til mig, ligesom hvis han var på jagt og skulle finde det vildt, der var blevet skudt :-)

 

Så jeg tror egentligt godt, man kan have en jagthund uden at gå på jagt med den. Den er vel i bund og grund ligeglad med om det er et vildt dyr den henter eller om det er en dummy eller lignende. Tror de er godt tilfredse, hvis de bare får deres behov dækket - og så kan du jo altid træne noget andet ved siden af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man ikke bare "fake" en jagt? Det gør jeg da i hvert fald med Bobo. Jeg gemmer en ting for ham, som han skal finde og hente til mig, ligesom hvis han var på jagt og skulle finde det vildt, der var blevet skudt :-)

Som sagt, du kan sagtens prøve, men det ér bare ikke det samme.

 

Så jeg tror egentligt godt, man kan have en jagthund uden at gå på jagt med den. Den er vel i bund og grund ligeglad med om det er et vildt dyr den henter eller om det er en dummy eller lignende. Tror de er godt tilfredse, hvis de bare får deres behov dækket - og så kan du jo altid træne noget andet ved siden af :-D

Ja det skulle man tro den ville være.

Sandheden er bare lidt en anden, ikke mindst fordi du aldrig nogensinde kan stille træning op, så det kommer til at ligne den ægte vare godt nok.

Og det er noget de fleste der ikke har brugt deres hunde på reel jagt før, først opdager/erkender i dét øjeblik de står ude i plutten på en rigtig jagt. Det er ganske tydeligt at mærke på hunden at NU er vi altså i gang med "den ægte vare"

 

Ligesom man først dér finder ud af hvad man egentlig er nødt til at gøre, og hvordan man er nødt til at stille tingene op, i træningen. Det kræver lidt noget andet end bare at gemme et eller andet som hunden så skal finde. Eller at smide en dummy, eller at lægge 10 dummyer ud i et søg. Der skal lidt mere sammenhæng og "naturlighed" til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har stående jagthunde med instinkt end spaniels eller retrievere, eller er det bare fordi de ikke avles til andet end jagt? Min kusines breton, har som sagt aldrig været på jagt eller er blevet jagttrænet (det er dog planen, at de vil prøve - Sigga er omplaceringshund), men da min kusine fik et rådyrløb, var det tydeligt at dét var noget for Sigga. Hun lå foran soveværelsesdøren hele aften, hvor kusinen havde lagt det ind, og pev, fordi det var noget hun gerne ville ha' fat i...

 

Det er meningen det skal bruges som belønning til sportræning. Min "jagt"hund gider det nemlig ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Drentsche, hvad mener du med at breton/pointer/setter vil være tvivlsomme emner? Til andet end jagt eller hvordan?

Det er racer det udelukkende bliver avlet til jagt (desværre er setterne de irske ihvertfald, røget lidt ud på et sidespor der hedder udstillingshunden :( ), de har en arbejdsradius der er meget lang, og de skal helst kunne arbejde meget selvstændigt, så derfor mener jeg ikke, at de engelske stående er logiske emner til AG eller/og LP, at man måske kan træne en op , skal jeg lade være usagt, men det er fuldblods jagthunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige både og...selvfølgelig kan man give en stående hund et okay liv uden at den skal på jagt.

 

Men for en stående hund er jagt bare ofte det aller bedste i hele verden. Min far har en hønsehund, sød og dejlig hund. Jeg har trænet lidt lydighed og forskellige tricks, indlæringslege mm. Det synes hun er sjovt og hun elsker når jeg kommer og tigger om træning. Men når man ser hende på jagt, så er det meget tydeligt at det 100 % er det hun er lavet til og hun elsker det, meget mere end alt andet.

 

I disse dage går jeg og undrer mig over hvor dybt det ligger i mine egne hunde, hvilke arter de er lavet til at jage.

Nanna er whippet og er lavet til at jage kaniner. Hun vil jage alt der bevæger sig, men går vi fx forbi en have hvor de har kaniner (uden hun har set dem), går hun bananas og skriger og skaber sig. Hun har aldrig fået lov til at jage kaniner (men hun har ofte jaget gnavere og en enkelt gang jaget en kat :oops:). Hun skriger ikke hvis hun lugter noget andet end kanin, så jeg tænker at det må være genetisk?

 

Det samme gør sig gældende med Soko, det er bare gris, hjort og ræv hun flegner ud over (terrier-mix).

Med det vil jeg bare sige, at søg og stand ligger meget dybt i nogle af de stående hunde. De fleste stående racer bliver jo stadig brugt på jagt og kun få af dem er blevet showhunde. Som en også siger, så er det svært at få fingrene i en münsterlænder til lydighed.

 

Tilbage til emnet: Jeg mener godt at man kan have en stående hund, som bruges til andre ting. Der kan dog være en chance/risiko for at man har en hund, der meget hellere vil lave noget helt andet end det man sætter den til. Det afhænger selvfølgelig også af racer, linjer og individer.

Efter min mening er en stående hund ikke optimal som agility/lydighedshund på trods af stor samarbejdesvilje. I stedet er de rigtig god til det de er lavet til, nemlig at være stående hunde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er racer det udelukkende bliver avlet til jagt (desværre er setterne de irske ihvertfald, røget lidt ud på et sidespor der hedder udstillingshunden :( ), de har en arbejdsradius der er meget lang, og de skal helst kunne arbejde meget selvstændigt, så derfor mener jeg ikke, at de engelske stående er logiske emner til AG eller/og LP, at man måske kan træne en op , skal jeg lade være usagt, men det er fuldblods jagthunde.

 

I agility er det ikke en ulempe at hunden kan arbejde selvstændigt og tør være væk fra føreren :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol:

væk fra føreren er nu lidt med modifikationer, en stående hund arbejder gerne 100 meter fra sin fører, så en agilitybane er bestemt ikke væk fra føreren :blink:

 

ja, jeg har altid joket med at der måtte være hønsehund i sheila eller noget...hun synes først hun er langt væk når hun er over de der 100 meter...elller det mener hun nok egentlig ikke er langt væk, det er nok bare tilpas afstand til at hun lige holder et øje på om jeg skifter retning eller noget, hehe

Men man kommer også bare langt væk, når galop med næsen mod færten er den foretrukne gangart;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikkert...kan hilse og sige at det bliver ikke bedre med alderen...nu er det bare mere målrettet trav med fuldstændigt døve ører der tegner billedet, hehe

Jeg har for længst indset, at Asta aldrig bliver den hund som jeg kan have løs overalt :lol: Heldigvis ændrer hendes jagtlyst ikke på, at hun synes at træning er det bedste i verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har for længst indset, at Asta aldrig bliver den hund som jeg kan have løs overalt :lol: Heldigvis ændrer hendes jagtlyst ikke på, at hun synes at træning er det bedste i verden.

 

 

Lige præcis sådan en hund har jeg også. Soko kan træne næsten overalt, men hvis hun bare får lov at blæse rundt efter sin egen næse, så kan ørene sætte ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...