AnjaCS Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 Basse fik engang en hel kylling som hun gravede ned i mine forældres have. To dage efter tog vi i sommerhus. I de næste fjorten dage skiftede vejret mellem regn og høj varme. Da vi endelig kom hjem, gravede hun den kylling op igen. Den var i så meget forrådnelse, at den gik i opløsning og lå spredt ud over plænen. Den stank helt afskyeligt, så vi måtte lukke døren og lade hende være alene ude i haven, mens hun spiste op og gik sit hjemmelavede fodersøg. Da vi spiste aftensmad kom hun ind og lagde sig under bordet, men hun slog en bøvs der stank så fælt at vi måtte give hende to dåser makrel i tomat for at prøve at skjule lugten lidt. Hun var derefter i fantastisk humør og hendes mave fejlede ingenting.. Så nej, den slags ting er ikke usundt. Hvis hun præsenteres for naturlige ting som de ville finde i deres naturlige miljø, vil de kun spise det de kan tåle.. Det er i hvert fald min overbevisning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 Må hunde så også få råt svinefars ?? I princippet er der vel ikke noget i vejen for det, men har svært ved at se formålet med at fodre med fars, medmindre hunden virkelig trænger til at tage på? En af fordelene ved råfodring er jo, at det holder deres tænder rene og fri for tandsten, specielt hvis de får en god portion ben. Den effekt får du jo ikke med fars. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 Jeg tror ikke vi vil vide mere Altså... Den "omgang" bestod kun i at jeg rørte ved dem med mine fingre... Og sandsynligvis proppede en snus i munden med de samme (uvaskede) fingre lige bagefter. Ikke andet snavs!! jamen jeg forstår det ikke i mit lille hoved altså. Hvorfor kan hunde tåle rå kylling og rå svinefars når mennesker ikke kan ? Hunde kan vel få salmonella og anden forgiftning ligesom mennesker ?? Hundemaver kan tåle en hel masse som vores sarte menneskemaver ikke kan! Jeg mener at hunde faktisk ikke kan få salmonella? Håber der kommer en eller anden i tråden der er mere klog på det - jeg har bare hørt at de ikke kan, men ikke hvorfor... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 Teoretisk set kan hunde godt få salmonella, da de får mange af de samme bakterier som os, og også reagerer på dem. MEN, der findes ikke et dokumenteret tilfælde. Det er hvad jeg har læst, i al den tid jeg har læst om råfodring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 Okay, så hunde bærer tit på salmonella, men bli'r meget sjældent syge af det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 Okay, så hunde bærer tit på salmonella, men bli'r meget sjældent syge af det? så hvis du undlader at "have omgang med" din hunds afføring :slem: så går det hele nok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 så hvis du undlader at "have omgang med" din hunds afføring :slem: så går det hele nok Har OVERHOVED IKKE haft omgang med nogens afføring! Ja, undtaget min egen, da jeg blev nødt til at samle ind til lægen ( )... Men med griseørerne! Omgang, som i at ta' dem fra en kurv og lægge dem i en pose, hos dyrehandleren, nå! (men forsatanda hvor var jeg ramt... 21 dage med det rene vand stående ud af den bageste ende...!! turde slet ikke spise noget som helst før jeg kom hjem fra arbejde. men havde det sq ok, lidt træt dog.) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 og nu ved jeg i øvrigt også selv hvad det er jeg ævler om. Det jeg har tænkt på er om der kan være bakterier på de tørrede ting, altså bakterier fra dyret af som så kommer over på de tørret ting, fordi de jo ikke bliver behandlet ?? Det er ikke ubehandlet.. det er tørret, på én eller anden vis. Lufttørring eller frysetørring, som regel. En konserveringsmetode mennesket iøvrigt har benyttet sig af i årtusinder uden problemer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 Tjaaa... vi er tilbage til min hjemmestrikkede teori om sarte maver - hvis man kun giver kræene een slags ting hele livet. Johna æder ALT! Ting hun finder, lorte, rå ben, tørrede ting, plasticdimser, trusser, sokker, grydelapper, vaskeklude. jeg tror seriøst aldrig hun har haft dårlig mave nogensinde.... Opkast er jo ting der endnu ikke er nået at blive opløst / nedbrudt af mavesyre / tarmflora, så det har jo ikke noget med bakterier at gøre. Hunde er lavet til fra naturens side, at være altædende inkl. ådsler! Jeg tror virkelig vi skal tage os lidt sammen her, og ikke gøre vores hunde til små sarte skabninger, som evt. falder døde om fordi de får 3 dage for gammel rullepølse.... Men som sagt andetsteds, så har jeg aldrig stået med en allergihund, så det kan jeg jo altid komme at sige. Charlie, som ellers godt kan være en lille smule sart, har ofte spist dyr der var så døde at de næsten var flydende. Virkelig virkelig vammelt! Men han er aldrig en eneste gang blevet dårlig af det. Til gengæld gav jeg ham engang et stykke salami, og det kunne han så IKKE tåle... så hele hans hoved hævede til han lignede en bullterrier Ergo, 3 dage for gammel rullepølse - NO GO! Selvdøde, opløste kaniner/rådyr etc - delikatesse! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaO Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 Er mange af de der tørrede ting oikke også røget på en eller anden måde? En del af det både lugter og føles sådan (føles fedtet) Men ellers giver jeg også Gracie alt muligt. Dog ikke tyrepik, for den ville hun ikke have, og den så i vejen til vi fik den afsat. Det her tror jeg nu bare er tørret, for det ligter i hvert fald ikke af noget. Alt bliver i øvrigt ædt, og der kommer fine lysegule "knoglepøller" ud dagen efter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 6, 2013 Charlie, som ellers godt kan være en lille smule sart, har ofte spist dyr der var så døde at de næsten var flydende. Virkelig virkelig vammelt! Men han er aldrig en eneste gang blevet dårlig af det. Til gengæld gav jeg ham engang et stykke salami, og det kunne han så IKKE tåle... så hele hans hoved hævede til han lignede en bullterrier Ergo, 3 dage for gammel rullepølse - NO GO! Selvdøde, opløste kaniner/rådyr etc - delikatesse! 3 dage for gammel rullepølse er yndede godbidder her i huset. Og skinke bliver først magisk, når det har ligget en hel dag i en varm bil Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 jamen jeg forstår det ikke i mit lille hoved altså. Hvorfor kan hunde tåle rå kylling og rå svinefars når mennesker ikke kan ? Hunde kan vel få salmonella og anden forgiftning ligesom mennesker ?? Ved ikke, om du har en meget sippet hund, men mine elsker at nippe lidt hestepærer, hjortelort, en rådden fisk / svane etc når de finder den slags, nogle af tingene er jeg sikker på jeg ville blive syge af. Er det ikke Lonnys Luna, der fik salmonella af noget kylling? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
* Laila * Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Chinook æder med stor velbehag både tørret tyretissere, griseøre, lammeben, oksestrube og luftrør, lunge, lever og alt hvad jeg eller kan finde af tørrede ting. Han gider ikke de forarbejdede ting, som hudben eller andet sammenpresset snacks. Han får også tit rå frossen marvben og han skal prøve et råt kyllingelår inden længe - jeg havde ikke lige tænkt på at det kunne være guf Jeg vil faktisk hellere give ham sådan nogle tørrede eller rå ting end snacks der er tilsat smag af bacon, mint, eller hvad det nu kan være. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Min lokale dyrebiks har de mest ekstremoulækre okseører, det er muligt at forestille sig. Hele øresneglen er med og lange hår stritter ud af dem. De lugter som Weekend med Bernie. Man kan ikke få noget mere lækkert, hvis I spørger mine hunde. De er i øvrigt også storforbrugere af griseører, tørret kallun, tyredillere, okse- og grisehud i alle afskygninger, og hvad der ellers er i mixposerne fra zooplus. Det er aldrig faldet mig ind at være bange for noget af det - jeg er meget enig med Amocca, vi skal passe på ikke at gøre vores hunde en bjørnetjeneste ved at pylre for meget om dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Griseører og andre tørrede produkter er mig bekendt ikke ligefrem en nymodens opfindelse og har mig bekendt ikke ret meget med kornforskrækkelse at gøre. :hmm: For... Mange, mange år siden da vi fik vores første hund i familien, der fandtes skam også tørrede ting til hunde. Husker vældigt at den der lille gravhund også gerne ønskede godt mørnede griseører, og ligesom mange andre lige gravede dem ned, for at finde dem igen efter de lige var blevet rigtig lækre møre. Mums :mums: Alle hundene har fået tørrede ting gennem årerne og ingen er blevet syge af det. Elsker at stå i dyrehandlen og finde de mest klammo ting, for ved det er det hundene sætter mest pris på Er så heller ikke så sart. Svigermor kom en dag med en dåse, som hun ikke havde kunne lade stå indenfor fordi den stank og hun ville simpelthen ikke fodre sin hund med indholdet, hvis han nu tog det med indenfor - Så ville hun kaste op. Var noget så spændt på at se hvad afskyeligheder der dog gemte sig i dåsen...... Og så var det bare alm. tørret kallun Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Tørret kød er jo generelt ikke en ny opfindelse. Mennesker har jo spist det gennem århundreder (og gør det stadig), så når vi kan, så kan vores hunde nok også..... -og forstår ikke hvorfor Petrine synes lunge lugter. Når jeg laver lunger (i ovn) til hundene er det da det der lugter mindst. -Nyrer derimod..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Ved ikke, om du har en meget sippet hund, men mine elsker at nippe lidt hestepærer, hjortelort, en rådden fisk / svane etc når de finder den slags, nogle af tingene er jeg sikker på jeg ville blive syge af. Er det ikke Lonnys Luna, der fik salmonella af noget kylling? Nu du siger det, så er det faktisk lidt mærkeligt. Jeg kan ikke mindes at Teitur åd hestepære når vi var hos hestene, eller åd råd på stranden osv. Dog elskede han at rulle sig i klamme ting. Men han åd det ikke. Tjaldur æder hellere ikke sådan ting, faktisk slet ikke, han forkommer mig lidt kræsen. Han kan stå og snuse til en død fugl, men hverken ruller sig eller æder den. Til tider ville han gerne æde kaninpøller, det er det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Jeg ville ikke sige jeg pylre unødig om min hunds mad, jeg synes bare generelt meget kød er ulækkert og mange af de ting man kan få til hunde kunne jeg ikke drømme om at give. Derudover er jeg bare ganske enkelt ikke tryg ved noget med kød, hvis jeg ikke lige ved hvad det er og hvordan det er lavet og sådan nogen ting. Jaja jeg lyder som en gammel farmor på 80 der ikke er tryg ved den nye mobil telefon hun har fået. Men det er fordi jeg aldrig selv har spist ret meget kød, har aldrig rigtig tilberedt kød. Teitur kunne ikke tåle kød og Tjaldur gider tilsyneladene ikke tørret kød. Det er da muligt jeg er parnoid og nervøs over at gøre min hund syg, det skyldes vel blot forløbet med Teitur. I øvrigt må jeg slå en ting fast. Hvorfor siger mennesker der IKKE har allergihund, altid at de tror at allergi hos hunde kommer af at de kun får få bestemte ting ?? Det er lidt beslastende at høre på. Jeg kender i forbindelse med Teitur mange, rigtige mange mennesker der har en hund med allergi, de har sjovt nok ikke kun foderet den med en eller to bestemte ting hele dens liv. Herinde på hundeforum er der mange mennesker der har en allergihund, spørg dem og de kan svarer at de sjovt nok hellere ikke bare foderede deres hund med en eller to ting. Inden Teitur blev syg, fik han alt muligt og umuligt forskellige ting. Ved ikke hvor den teori er opstået egentlig, at hunde der får allergi, er hunde med ejer der kun giver dem få bestemte ting ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Jeg ville ikke sige jeg pylre unødig om min hunds mad, jeg synes bare generelt meget kød er ulækkert og mange af de ting man kan få til hunde kunne jeg ikke drømme om at give. Derudover er jeg bare ganske enkelt ikke tryg ved noget med kød, hvis jeg ikke lige ved hvad det er og hvordan det er lavet og sådan nogen ting. Jaja jeg lyder som en gammel farmor på 80 der ikke er tryg ved den nye mobil telefon hun har fået. Men det er fordi jeg aldrig selv har spist ret meget kød, har aldrig rigtig tilberedt kød. Teitur kunne ikke tåle kød og Tjaldur gider tilsyneladene ikke tørret kød. Det er da muligt jeg er parnoid og nervøs over at gøre min hund syg, det skyldes vel blot forløbet med Teitur. I øvrigt må jeg slå en ting fast. Hvorfor siger mennesker der IKKE har allergihund, altid at de tror at allergi hos hunde kommer af at de kun får få bestemte ting ?? Det er lidt beslastende at høre på. Jeg kender i forbindelse med Teitur mange, rigtige mange mennesker der har en hund med allergi, de har sjovt nok ikke kun foderet den med en eller to bestemte ting hele dens liv. Herinde på hundeforum er der mange mennesker der har en allergihund, spørg dem og de kan svarer at de sjovt nok hellere ikke bare foderede deres hund med en eller to ting. Inden Teitur blev syg, fik han alt muligt og umuligt forskellige ting. Ved ikke hvor den teori er opstået egentlig, at hunde der får allergi, er hunde med ejer der kun giver dem få bestemte ting ? Det er der vel heller ingen der siger? Allergi er jo en sygdom, enten har hunden det eller ej. Men blander du det ikke sammen med teorien om at hunde der kun får få ting, har nemmere ved at få sarte maver? For det er vi vist nogle stykker herinde der har skrevet nogle gange. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Jeg ville ikke sige jeg pylre unødig om min hunds mad, jeg synes bare generelt meget kød er ulækkert Jeg kan sagtens forstå dig, jeg er ikke begejstret for urter og grøntsager, så det er ikke noget jeg går og giver hundene, det har taget 5 år, før vi opdagede, de er vilde med gulerødder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Jeg ville ikke sige jeg pylre unødig om min hunds mad, jeg synes bare generelt meget kød er ulækkert og mange af de ting man kan få til hunde kunne jeg ikke drømme om at give. Derudover er jeg bare ganske enkelt ikke tryg ved noget med kød, hvis jeg ikke lige ved hvad det er og hvordan det er lavet og sådan nogen ting. Jaja jeg lyder som en gammel farmor på 80 der ikke er tryg ved den nye mobil telefon hun har fået. Men det er fordi jeg aldrig selv har spist ret meget kød, har aldrig rigtig tilberedt kød. Teitur kunne ikke tåle kød og Tjaldur gider tilsyneladene ikke tørret kød. Det er da muligt jeg er parnoid og nervøs over at gøre min hund syg, det skyldes vel blot forløbet med Teitur. I øvrigt må jeg slå en ting fast. Hvorfor siger mennesker der IKKE har allergihund, altid at de tror at allergi hos hunde kommer af at de kun får få bestemte ting ?? Det er lidt beslastende at høre på. Jeg kender i forbindelse med Teitur mange, rigtige mange mennesker der har en hund med allergi, de har sjovt nok ikke kun foderet den med en eller to bestemte ting hele dens liv. Herinde på hundeforum er der mange mennesker der har en allergihund, spørg dem og de kan svarer at de sjovt nok hellere ikke bare foderede deres hund med en eller to ting. Inden Teitur blev syg, fik han alt muligt og umuligt forskellige ting. Ved ikke hvor den teori er opstået egentlig, at hunde der får allergi, er hunde med ejer der kun giver dem få bestemte ting ? Men... Hunde er jo rovdyr... Kødædere.... Hvorfor i alverden skulle de ikke kunne tåle kød? Jeg kan godt forstå du er paranoid efter forløbet med Teitur - Men af alle de hunde jeg kender, så er det faktisk kun røgede ting jeg høre om enkelte hunde der får tyndskid af. En ret stor del af de ting du finder i tørret udgave er i pulveriseret form i hundefoder. Og væsentlig mere ulækre ting vil du også kunne finde i foderet. Jeg kan sagtens forstå dig, jeg er ikke begejstret for urter og grøntsager, så det er ikke noget jeg går og giver hundene, det har taget 5 år, før vi opdagede, de er vilde med gulerødder Hehe - Mine elsker gulerødder og får dem næsten dagligt. Dog med undtagelse af Bamse som absolut ikke kan se det fede i dem.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Jeg tror aldrig jeg har læst at allergi hunde skabes af at de ikke får nok forskelligt mad... Det er jo f.eks. arveligt... Jeg tror dog at dårlig opdræt har en del af skylden, altså at der netop avles på allergi hunde... Men den med sart mave er jeg helt enig i. Til dels, igen er der nogle racer som bare har nemmere ved at have sart mave (F.eks. husky), men jeg tror man kan styrke maverne, ved at fodre med forskellige ting.. Dertil sagt så tror jeg at man som menneske kan overføre kræsenhed til sin hund. Jeg mener virkelig at ingen hunde, naturligt er kræsne! Der kan være hunde som f.eks. ikke er tiltalt at lugtene af forskellige fodre osv. Men jeg tror kræsenhed hos hunde i større eller mindre grad er menneskeskabt... Du ville jo aldrig se en ulv sidde og tænke "Nej, jeg springer over i dag, vil hellere have kyllinge kød end hjorte kød"... Nej, de æder hvad de kan få... Det sagt så er Dexter bestemt også kræsen, han ved jo at vi giver ham et bedre/andet mad hvis han nægter at spise... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Men jeg tror kræsenhed hos hunde i større eller mindre grad er menneskeskabt... Da vi fik Zamzam havde han aldrig prøvet andet end udsmattet tørkost, råt kød...uh, han kiggede, sniffede, nippede, han brugte uendeligt lang tid på at fatte det med at gnave. Til træning var der en der havde hunde-lagkage (lagkagebunde med leverpostej og andet på...jo, han fik diarre), det var så sært, Zamzam sniffede, kunne lugte det var lækkert, men var helt blank, hvordan han skulle angribe, mens de andre hunde på holdet slugte deres var han forvirret. Men med lidt hjælp røg det ned og han har nu udforsket mad i alle varianter og er altædende. Tror også det er godt for livskvaliteten, at prøve forskellige konsistenser, teksturer og temperaturer på maden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Januar 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 7, 2013 Jeg ville ikke sige jeg pylre unødig om min hunds mad, jeg synes bare generelt meget kød er ulækkert og mange af de ting man kan få til hunde kunne jeg ikke drømme om at give. Derudover er jeg bare ganske enkelt ikke tryg ved noget med kød, hvis jeg ikke lige ved hvad det er og hvordan det er lavet og sådan nogen ting. Jaja jeg lyder som en gammel farmor på 80 der ikke er tryg ved den nye mobil telefon hun har fået. Men det er fordi jeg aldrig selv har spist ret meget kød, har aldrig rigtig tilberedt kød. Teitur kunne ikke tåle kød og Tjaldur gider tilsyneladene ikke tørret kød. Det er da muligt jeg er parnoid og nervøs over at gøre min hund syg, det skyldes vel blot forløbet med Teitur. I øvrigt må jeg slå en ting fast. Hvorfor siger mennesker der IKKE har allergihund, altid at de tror at allergi hos hunde kommer af at de kun får få bestemte ting ?? Det er lidt beslastende at høre på. Jeg kender i forbindelse med Teitur mange, rigtige mange mennesker der har en hund med allergi, de har sjovt nok ikke kun foderet den med en eller to bestemte ting hele dens liv. Herinde på hundeforum er der mange mennesker der har en allergihund, spørg dem og de kan svarer at de sjovt nok hellere ikke bare foderede deres hund med en eller to ting. Inden Teitur blev syg, fik han alt muligt og umuligt forskellige ting. Ved ikke hvor den teori er opstået egentlig, at hunde der får allergi, er hunde med ejer der kun giver dem få bestemte ting ? Jeg kan i hvert fald sige, at mine hunde har fået mange forskellige ting - både hjemmelavet som købe ting - og jeg har jo "mavehunde" - hvorfor det så er sådan er en gåde, som jeg dog er på sporet af. Mine hunde gider ikke æde kallun og den slags stinkende ting, som de har fået tilbudt mere end 1 gang - til gengæld er kyllinge fødder/halse/kaninører/hjorteører noget de sætter pris på - men ikke får hver dag - kan ikke se at hunde skal have sådan noget hver dag - det er beregnet til ligesom når mine drenge fik lørdags slik. Jeg er også hamrende træt af, at få at vide (ikke herinde på forum) at jeg kun har givet mine hunde få bestemte ting og det er derfor de har dårlige maver - det er nonsens jeg ikke kan bruge til en skid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts