Hop til indhold

De dumme spørgsmål


Louisen
 Share

Recommended Posts

Hahaha.. Lææææææækkert :badr:

 

Haha, bare rolig. Han var til årligt tjek i tirsdags og det eneste dyrlægen kunne se, var den røde snor der går igennem hans tomme hoved, som holder ørerne på plads. :blink:

 

(eller også er det hans ejer, der er sådan indrettet - hvilket der nok er større sandsynlighed for :genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 321
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det tror jeg så heller ikke, men den får måske en bedre føling med det. Men jeg går ud fra, at er den klog nok, stopper den med at dutte hovedet ind i hullet, når den kan mærke kinderne skrabe imod siderne.

En hund med knurhår ville måske stoppe lidt før, når knurhårene på kinderne skrabede imod, men det er jo et spørgsmål om en ekstra cm. og det er jo lige meget.

 

 

(At jeg så tror, at Taiki er ... naiv... nok til at sidde fast hvis han ikke havde knurhår, snakker vi ikke om :engel: )

 

faktisk har du både ret og ikke.. For det er ikke når knurhårene rør de vil stoppe... Der er nemlig lidt flagermus over knurhår, de kan nemlig mærke det på "luftmodstand", så faktisk allerede imens de bevæger sig imod det, og før de rammer vil de bemærke det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, bare rolig. Han var til årligt tjek i tirsdags og det eneste dyrlægen kunne se, var den røde snor der går igennem hans tomme hoved, som holder ørerne på plads. :blink:

 

(eller også er det hans ejer, der er sådan indrettet - hvilket der nok er større sandsynlighed for :genert:)

 

:sjov: :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke noget med hunde med hængeører er opdrættet til jagt, og hængeørene er for at skærme mod skud???:hmm:

 

Er altså ikke helt sikker:vedikke:

 

Såvidt jeg ved er racer med lange ører opdrættet til jagt, fordi de lange ører er med til at "skubbe" luften fra jorden og op mod næsen, og de så bedre kan opspore bytte. Det kan jeg i hvert fald huske fra en udsendelse på Animal Planet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også en bruger herinde, som har Buzz en stor puddel, men står som havende en amstaff eller sådan noget. Jeg var meget forvirret, meget længe. :-D

 

Han er en Amerikansk Pit Pudel Terrier...det findes ikke i oversigten :slem:

 

Han leger meget med tænderne fremme (eller gjorde mere, da han var mindre)...det kan se farlig ud og lyde drabeligt, når de klikker sammen. En eller anden kaldte ham en Pitbull på en luftetur og så har det hængt ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor sover hunden så mange timer?

 

Af samme grund som løver og andre rovdyr.

 

At bevæge sig rundt uden grund, er spild af energi. Så hvis man ikke jager/spiser eller parrer sig/passer unger, så sover man for at spare på energien. Ren overlevelse.

 

Jeg kan afsløre, at græsædere bruger det meste af deres tid på at æde, men de laver heller ikke så meget andet end at spise og sove. Der skal jo en del græs til for at holde f.eks. en ko kørende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående knurhår, er det ikke uskyldig som hårene ser ud. Det er jeg ret sikker på.

 

Tror man kan sammenligne knurhår med menneskets følesans i hænderne, hvorved mennesket visuelt kan beskrive ting ved berøring af hænder/følesans.

 

Kendt fra andre dyrs knurhår kan hundes knurhår være en form for vejr måler. Det kan tænkes hunde bruge knurhår til skelne afstand i fært.

 

Det kan være brugtbart hvor hunden skal 'se' gennem lugtesansen. Mærke træk gennem musehuller og ulve huler, der vel må antages for være adfærd nødvendit for ur-hunde.

 

Meget groft analogi. Knurhår kan havde langt flere betydninger end min teori.

 

 

Knurhår kan være en 3 dimension. En sans, der samme binder sanserne i 'perception'. (Manglende ordforråd).

 

Efter mit bud skærer man en dimension væk. Måske for mennesket som at miste følesansen i hænderne.

 

Derfor direkte uvidende og ignorant at man klipper knurhår af. Alle ved vel at hårene har en funktion.

 

Dem som går på spor med deres hund, fanger vel sommetider en adfærd og forbløffelse, der meget vel kan skyldes knurhår.

 

Jeg har en teori om hunde kan 'fastslå' en 'distance' på dyr der tages fært af. Det kan jeg se på egen hunds adfærd, der ikke bare er adfærd, men forskellig fra gang til gang. Også til arter. Det kan eksempelvis være spring frem mod det dyr hunden sanser. Har på fornemmelse at hunden igennem fysisk adfærd signalisere både art og distance :)

Redigeret af JOW
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor sover hunden så mange timer?

 

 

Hunde sover så mange timer for bearbejde indtryk. Og det har dyr brug istedet for viden og forklaringer.

 

Hvis man ser to nye hunde sammen, vil de straks ændre adfærd over hinanden, efter en gedigen søvn periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Såvidt jeg ved er racer med lange ører opdrættet til jagt, fordi de lange ører er med til at "skubbe" luften fra jorden og op mod næsen, og de så bedre kan opspore bytte. Det kan jeg i hvert fald huske fra en udsendelse på Animal Planet :mrgreen:

 

 

Det er efter min mening noget direkte vrøvl. Man kan i det store hele ikke optimere hunde udenfor det miljø mennesket har skabt for hunde og deres brug.

 

Hunde bliver ikke bedre til at holde fast om byttet pga underbid. Hunde bliver måske bedre til at sætte sig pga optimeret hovedstørrelse og kæber. Det har en pris i forhold til optimering efter forskellige miljøer i naturen.

 

Jeg tvivler på der er nogen jagthunde der spore eller tager fært bedre i forhold til min spidshund. Det er menneskelig fantasi efter min bedste overbevisning. I min teori om spidshunde er det mest naturlige man komme i nærheden af.

 

De skal svare igen og skal snakke. Et spørgsmål om liv og død. De skal insistere og havde en stærk vilje. Mere hunde end mennesker. Spidshunde skal fortælle dig om hvad der foregår i omgivelserne. Mennesket kan ikke redde dem fra dem selv!

 

Ellers folk med disse racer velkommen til at stille op i simpel fært, sporing og jagt. Min er ikke trænet til det på et kursus :)

 

Man skal ikke være blind for vores fejltagelser har en indflydelse på hunderacers udseende!

 

Det viser moderne avl med alt tydelighed!

 

Hvis der er noget ved hundes udseende som har en lignende effekt, er det nok knurhår!

Redigeret af JOW
Link til indlæg
Del på andre sites

ja eller også beskytter hængeører bare bedre mod at skidt, snavs, vand og grene og krat finder vej ind i øregangene. ;-)

 

Hænger ører har ingen som helst effekt. Men giver større sandsynligheder for blodører. Der er ingen kan dreje ørerne som en spidshund.

 

Hvis det er effektiv, er sjovt man ikke ser særlig mange dyr med hænge ører. Da dyrene må have større chance for at overleve!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde og ulve har tilpasset sig gennem millioner af år. Det kan mennesker ikke gøre bedre, men optimere til bestemt brug. Mennesket sætter ikke andet end miljøet. Og det er ikke et generelt miljø, derved i fleste tilfælde en forringelse, udover selektering går gennem brugen og miljøet.

 

Men det er ligesom gået af fløjten med højere levestandard og overlevelses mulighed, deraf udstilling, der mest af alt er en social forestilling og fremstilling.

 

Når mennesket ikke skal bruge tid på overlevelse, har man tid til at 'tænke' sig om. 9 ud af 10 af deres ideer er vrøvl. Og videre deraf oplever mennesket for tiden teknologiske fremskridt.

 

Vores ideer kommer generelt fra naturen.

 

De 'store' ideer viser sig igen om 100 til 200 år. Hvilket nok også accelerere. Der bliver gennemtænkt med en dybere forståelse. Det der synes irrelevant nu, er måske ikke om 100 år.

Redigeret af JOW
Link til indlæg
Del på andre sites

Vores ideer indenfor felter kommer generelt fra hvad mennesket observere i naturen :)

 

Rettelse. Meget groft analogi: Mennesket kan visualisere gennem følesansen.

 

Knurhår kan havde langt flere betydninger end min teori.

Redigeret af JOW
Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde sover så mange timer for bearbejde indtryk. Og det har dyr brug istedet for viden og forklaringer.

 

Hvis man ser to nye hunde sammen, vil de straks ændre adfærd over hinanden, efter en gedigen søvn periode.

 

Arh mon det er den eneste forklaring... Dyrs søvnbehov er jo dybt afhængigt af deres spisevaner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh mon det er den eneste forklaring... Dyrs søvnbehov er jo dybt afhængigt af deres spisevaner.

 

Nej, der er vel et helhedsbillede.

 

Hvad mener du med deres spisevaner? Oplever ingen som helst søvnrytme(behov) i forhold til spisevaner. Men jeg kan være blind :)

 

Eller jo, der er adfærds vaner i forhold til aktivering og det generelle mønster. Hunde ritualisere, også for afstresning og videre for søvn.

 

Hver morgen begynder soignering, uanset hvor mange hunde der er omkring gør hundene det samtidigt. Det er kommunikation. Hvis en hund begynder, ofte den ældste hund som tager initiativet, derefter begynder resten. Det kommer lidt an på sammensætningen.

 

Efter et kvarter til en halv time soignering får hunden travlt med aflede opmærksomhed udenfor. Oplevelser og toiletbesøg, naturalistisk set strejf, jagt ect.

 

Men igen, en succesfuld jagt kræver eller giver mulighed for restituering. Der foregår mange processor under søvn. Fysiologiske processor kommer der under/efter fødeindtagelse.

 

Det er hårdt at sove. Det kræver energi. Mennesket kan for så vidt se på deres egen vaner. Der er gammel vaner ved grov ædelse før og efter julefrokosten. Hunde har til forskel depotmave.

 

Både hos mennesket og hunde sætter træning/viden sig under søvn. Mennesket bliver vanvittige uden søvn.

Redigeret af JOW
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, der vel et helhedsbillede.

 

Hvad mener du med deres spisevaner? Oplever ingen som helst søvnrytme i forhold til spisevaner. Men jeg kan være blind :)

 

Eller jo, det er der i forhold til aktivering og det generelle mønster.

 

Der menes at planteædere sover mindre end kødædere. Planteædere skal spise dagen lang for at få nok, kødædere kan spise et enkelt måltid og sove nærmest resten af dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der menes at planteædere sover mindre end kødædere. Planteædere skal spise dagen lang for at få nok, kødædere kan spise et enkelt måltid og sove nærmest resten af dagen.

 

Netop. Og det er jo praktisk i og med, at planteædere ofte er byttedyr og derfor har behov for at være på vagt.

Søvnbehov hænger også sammen med dyrs størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...