Hop til indhold

Det er synd at beholde en hanhund, der ikke skal bruges i avl, intakt


Louisen
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

min veninde udtalte for noget tid siden følgende: "Jeg synes, det er synd, at lade en hanhund forblive intakt, hvis man ikke skal bruge ham til avl. At han har en stor seksuel drift, som han ikke skal bruge til noget udover at blive frustreret. Især når man bor inde i byen som I gør, med mange tæver".

 

Jeg står ikke og overvejer at kastrere Taiki, men hendes udsagn har da sat nogle tanker i gang.

 

For vi bor jo omringet af mange tæver og i perioder synes jeg godt, at man har kunne mærke, at han har været ramt på hormonerne i forb. med deres løbetider. Og jeg vil jo det bedste for min hund og kan godt se, at det måske er meget, meget hårdt for sådan en lille hanhund, at omgås alle de her dejlige damer uden at måtte få afreageret på sine drifter.

Han hverken humper eller andet, der kunne "lette trykket".

 

 

Der er tre ting, der holder mig tilbage:

 

- Jeg ved ikke, om han skal bruges i avl, hvilket vil blive klarlagt i løbet af det næste års tid til halvanden.

 

- Jeg er bange for, at han mister "gnisten" og bliver sådan kedelig, uarbejdsom, uinitiativrig. Han har så meget gnist nu!

 

- Han er i forvejen meget madglad og det er noget, vi har kæmpet med de seneste måneder, så jeg kan godt frygte, hvis det bliver endnu værre.

 

 

Til gengæld er der jo ofte også visse fordele tilknyttet, f.eks. at han ikke bliver så påvirket af tæver i løbetid - og måske endda kan få et virksomt indkald igen? (det røg ud, da hormonerne røg ind) Who knows.

 

 

Jeg ved godt, at der er delte meninger omkring dette, men hvis I gad tage udgangspunkt i min situation. Hvor vi altså bor inde i byen med MANGE tæver alle vegne og ringe mulighed for at undgå dem.

Uanset hvad, bliver beslutningen ikke taget førend om 1-1½ års tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaaa.... hvis han ikke virker synderligt påvirket, hvorfor så sende ham igennem en operation? Nogle hanhunde går jo af maden og hyler uafbrudt mens tæverne er løbske og det ville jo være ulideligt hvis man bor et sted med mange hunde... men... det lyder det jo ikke til at Taiki gør :vedikke:

 

Hvor gammel er det han er? Det kan jo også tænkes, at når han bliver mentalt voksen, at der kommer nogle issues med ham der gør, at du tænker at kastration vil være vejen frem....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Da jeg valgte at ville have hanhund denne gang, var tanken egentlig at han skulle kastreres........... fordi jeg nok som så mange andre, mente at han så ikke ville få problemer med andre hanhunde, ikke ville strejfe osv....... men artiklen i linket her, har fået mig til at vælge at han ikke skal kastreres :-D

 

Fup og fakta om hanhunde - hormoner, kastration og adfærd

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaaa.... hvis han ikke virker synderligt påvirket, hvorfor så sende ham igennem en operation? Nogle hanhunde går jo af maden og hyler uafbrudt mens tæverne er løbske og det ville jo være ulideligt hvis man bor et sted med mange hunde... men... det lyder det jo ikke til at Taiki gør :vedikke:

 

Hvor gammel er det han er? Det kan jo også tænkes, at når han bliver mentalt voksen, at der kommer nogle issues med ham der gør, at du tænker at kastration vil være vejen frem....

 

Han er 15 måneder nu.

 

Han havde en ret vild periode i slutningen af november og starten af december, fordi rigtig mange tæver her i kvarteret, kom i løb samtidig. Han bissede, var sur på alle hanhunde, stressede hurtigt op og var meget rastløs herhjemme.

Han elskede dog stadig sin mad og hylede ikke, men vi kunne da klart mærke en forskel.

 

Jeg har i dag erfaret, at to andre tæver er i løbetid. Og han har den seneste tid virket lidt deprimeret-agtig, uden at jeg kan sætte fingeren på det. Han skal rutinemæssigt tjekkes for orm, hvor jeg afleverer prøver i morgen, og han har lige været til årligt helbredstjek, så han er ikke syg. Men han blev dog lidt syg af vaccinen, men kun i 1-2 dage og det er en uge siden nu.

 

Min kæreste mener, at det er fordi vi har haft skæve sengetider (os mennesker), og Taikis sovetider også har været skæve og han bare er træt. Men jeg kan godt mærke forskel på, når min hund er træt og når det er noget andet.

Og det er altid efter, at vi har været ude at gå, at han bliver lidt depri og pjevset, og distraherer jeg ham så med øvelser eller puslespil, eller andet, bliver han "god igen" efter noget tid.

--- Jeg kan også se, at alle hunde vi hilser på, skal snuses i rumpen som det ALLERførste, hvilket han kun gør når der er løbetidsdamer i kvarteret.

 

 

 

For mig er det springende punkt, Taikis trivsel. At han ikke hyler eller generer os, er ikke nok. Han skal være glad og tilfreds selv også, ikke bare "lide i stilhed". Som det er nu, kan han distraheres - men hvornår kommer næste "hold" tæver i løbetid her? Skal vi så til det igen? Jeg synes, det er svært og det er lige før, at jeg håber på orm som forklaring på hans tilstand.

Men alt tyder på, at han længes efter damer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg valgte at ville have hanhund denne gang, var tanken egentlig at han skulle kastreres........... fordi jeg nok som så mange andre, mente at han så ikke ville få problemer med andre hanhunde, ikke ville strejfe osv....... men artiklen i linket her, har fået mig til at vælge at han ikke skal kastreres :-D

 

Fup og fakta om hanhunde - hormoner, kastration og adfærd

 

Jeg gør mig ingen illusioner om, at Taiki måske ikke vil strejfe ved muligheden (men måske kan jeg f.eks. have ham med i en hundeskov, hvor muligheden for strejfning er mere begrænset), og da slet ikke at hans problemer med andre hanhunde forsvinder. For hanhundene handler jo ikke bare om hormoner, men også nogle dårlige oplevelser som stadig sidder i Taiki, så Taiki går ud fra at andre hanner vil ham ondt og derfor reagerer tilsvarende. Det er noget vi træner, det er super meget bedre osv., men det har jo ikke kun noget med hormoner at gøre. Så det tænker jeg slet ikke som positiv sideeffekt, det er da dejligt hvis det sker - men jeg tror det altså ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I skal tænke over hvor stort et problem I synes det er. Hvis I tænker, at han bliver urimeligt påvirket af det, så synes jeg I skal kastrere ham. Men hvis I tænker, at han egentligt trives fint, at han kan afledes, spiser fint og ikke hyler, men "bare" er lidt påvirket af løbetiderne. Bare i gåseøjne, fordi det jo kan være slemt nok for nogen at se deres hund sådan og det er jo fair nok.

 

Jeg har haft en ung hund, der ikke rigtig ville spise (i hvert fald ikke tørfoderet) og helst ville ligge ude i indkørslen og vente på at der kom en dejlig dame forbi, men han blev ikke kasteret, fordi jeg egentligt ikke synes det var slemt nok. Han kunne også sagtens afledes og var værst, når han lige havde været ude og havde duften af løbetidstæve i næsen, men når vi fandt et aktivitetsspil frem, var han klar på det. Med lidt overtalelse dog, men han gjorde det.

 

Så jeg tror heller ikke, at jeg ville kastrere Taiki. Men det er ikke mig, der skal leve med ham og se på det hver gang, så det er lidt svært at råde, synes jeg. Og I kender ham også bedst, så I ved hvornår noget er slemt for ham. Så som sagt skal I nok overveje hvad I synes er rimeligt overfor Taiki og så tage en beslutning ud fra det :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes at det er lidt svært at tage udgangspunkt i jeres situration, når man ikke kender hunden, så derfor kommer jeg bare med min egen erfaring fra min egen hanhund, og han bliver ikke kasteret selvom han bor sammen med en intakt tæve.. Men jeg oplever så heller ikke problemer, for hverken ham eller mig, når Joya er i løbetid. Og selv om jeg kan høre, at vi har en del hunde i vores lille by (omend jeg sjældent ser dem..), så har jeg godt nok ikke en eneste gang bemærket at Chivas skulle være påvirket af nogle af dem, selvm der jo ind i mellem må være en løbsk tæve i blandt, så alene det at Taiki reagere på løbske tæver i området, får mig til at tænke i retning af måske at kastere, selvom det ellers er en tanke der normalt ligger meget fjernt fra mig!

Men i første omngang ville jeg nu se tiden an, dels skal I jo lige have afgjort om han skal bruges i avl eller ej, og dels så kan det jo både blive værre eller bedre med tiden, så så længe I vurdere at han stadig har en ok livskvalitet, trods løbske tæver i nabolaget, så ville jeg personligt se tiden an, men, jeg er så også farvet af at hele tanken om kateration genrelt ligger ret langt fra mig.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg kan ikke dømme jeres situation og om I skal eller ej... Men jeg kan udtale mig om din venindes påstand... Den er halvvejs sandt... For der ER nogen hanhunde som er bedre tjent med at blive kastreret, og hvor det er direkte synd for dem at man vælger at beholde dem intakt, når der ikke er nogen grund til det. Der findes jo hanhunde som taber sig rigtig meget, fordi de stopper med at spise i ugevis, eller f.eks. ikke kan koncentrere sig om andet end dame-lugter. I sådan et tilfælde ville jeg kastrere uden tøven.

 

Jeg synes 15 mdr. er "bare en baby", han er ikke mentalt helt udviklet endnu, og derfor har I ikke et 100% billede af om dette er noget der er et stort problem. Jeg ville dog være opmærksom hvis han allerede før har "vist tegn"... Dexter har aldrig reageret på en løbsk tæve, og derfor har vi også valgt at der absolut ingen grund er (umiddelbart, måske ændre vi mening) til at få ham kastreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er 1½ år til du ved om Taiki skal anvendes til avl, er der jo ingen grund til at spekulere over det nu. Hvis han kun er 15 mdr. kan han sagtens ændre sig, men har du tænkt på at der måske er andre muligheder?. Jeg prøvede naturmedicin, ikke at det hjalp i Thailos tilfælde men han var også meget stresset.

 

Jeg er ikke neutraliseringsforskrækket, for begge mine hunde reagerede positivt på indgrebet, og tror det er lidt en modelune. Artiklen Mulline har sat ind syntes jeg virker farvet af et ønske om at folk skal adfærdstræne hundene istedet og det er da slet heller ikke en dårlig ting. I nogle tilfælde tror jeg bare det er et kæmpearbejde med en minimal effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg valgte at ville have hanhund denne gang, var tanken egentlig at han skulle kastreres........... fordi jeg nok som så mange andre, mente at han så ikke ville få problemer med andre hanhunde, ikke ville strejfe osv....... men artiklen i linket her, har fået mig til at vælge at han ikke skal kastreres :-D

 

Fup og fakta om hanhunde - hormoner, kastration og adfærd

 

Jeg synes det er en fin artikel i forhold til, at den anbefaler adfærdsbehandling fremfor "bare" at kastrere, men i forhold til kilder, er den godt nok mangelfuld. "Baseret på egne erfaringer og et foredrag". Foredraget er afholdt af en, der har mange kvalifikationer som adfærdsbehandler, men ikke dyrlægemæssig baggrund til at kunne udtale sig om helbredsmæssige komplikationer. Selvom artiklen er skrevet i samarbejde med en dyrlæge, så mangler der kilder til påstandene, med mindre det blot er draget ud fra denne ene dyrlæges erfaringer, hvilket næppe er en kontrolleret undersøgelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste man skal huske, når det drejer sig om at kastrere en hanhund er, at det ikke er en mirakel kur, der kan få alt til at forsvinde. Men jeg synes så også, at man skal tage sine egne valg, undersøge alt til bunds og finde ud af om det ligepræcis er det der skal gøres, eller om de ting der er problemet i hverdagen, ikke kan løses på anden måde. Og hvis de så ikke, kan klares på anden måde, er der jo ikke noget galt i, at få det gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg bor i et villakvarter med en del tæver rundt omkring og jeg har 3 hanhunde. Jeg har vurderet at mine sagtens kan håndtere sådan en løbsk tæve, som der jo er ind i mellem - det er sket enkle gange, at i sær Oscar har sunget serenader i vinduet - men han har aldrig gået fra sin mad eller på anden måde være seriøs påvirket og det gælder de andre to også - så jeg tænker det må bero på hvordan Taiki udvikler sig og så vurdere det igen om 1 års tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes ikke bare man skal neutralisere en hund - uanset om det er en han eller tæve - medmindre der er en grund til det , den første tæve jeg havde blev steriliseret pgr af livmoderbetændelse og for at undgå graviditet da jeg samtidig havde en hanhund som blev udstillet , de hanhunde jeg har haft efterfølgende er kun blevet kastreret fordi de fik problemer med deres blærehalskirtel i 9 - 10 års alderen , Racer der nu er 12½ år er stadig sund & rask og derfor ikke kastreret , han har en enkelt gang været brugt i avl og " ved godt " hvornår tæverne er interessante - nemlig de få dage i løbetiden hvor de kan parres, de andre dage er han ligeglad , Tot tror vist stadig på storken..........

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger at en hanhund mister evnen til at tænde på en løbsk tæve, fordi han blir kastereret???

 

Jeg havde engang en hest som var kastereret som 1½- 2 års.

Han var altså ikke i tvivl, når hopperne var i brunst. Har flere gange hoppet på nakken af sine fold-veninder. Og præsterede også at "bedække" en hoppe, hen over en stødhegn. Stiv trold og det hele. Heldigvis skød han med ren mosevand

 

Hvis man vil undgå driften i en hanhnd, så skal nollerne jo ryge, inden de blir bevidste om deres egen natur.

 

 

Nu er det ikke generaliseret på alle hanhunde. Og heldigvis har jeg kun oplevet 2 vallaker med de "tendenser" Begge kastereret i sen alder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bestemt også tænkt mig, at se det an. Han er ikke voksen endnu.

 

Det eneste jeg ville tænke, at få ud af det, er en mindre seksualdrift og øget appetit (som ikke er godt ift. Taiki, men maden er jo heldigvis noget vi selv styrer). Om han bliver mindre eller mere sur på andre hanhunde osv., er umuligt at forudsige synes jeg, så det gisner jeg helst ikke om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare så pisse svær en beslutning, for det er jo permanent! Og jeg gider ikke kemisk kastrere ham først, for det giver jo intet fingerpeg om, hvordan det bliver med en rigtig kastration, når der er så mange hormoner.

 

Jeg er glad for, at beslutningen ikke skal tages endnu og jeg er også glad for de ting, I skriver. Jeg synes nemlig ikke, at han nu er så påvirket, at en kastration er nødvendig. DAP fungerer rigeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...