Hop til indhold

Foderskift igen og igen og igen......


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Som flere andre herinde skifter jeg mellem 3-4 forskellige mærker, som jeg ved de trives på + frisk/råt. De trives og har meget sjældent dårlig mave.

Indenfor de sidste 15 år har jeg haft en hund der var lidt sart, så hun fik det samme foder. De sidste 9 måneder af hendes liv, var hun på et skånefoder, med god effekt.

Desuden har vi haft en hund som trivedes meget dårligt på et foder som han skulle have; grim pels, dårlige ører, alt for meget afføring, mange prutter (jeg har aldrig før haft en hund der prutter).

Videnskaben er vist ikke helt enig, så jeg læner mig op ad erfaringen, men jeg lytter altid gerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pga Duffens allergi er jeg lidt hysterisk. Hun får WB, men jeg veksler mellem de mange varianter hver 14 dag ca.. Det foder som vi har vundet til konkurrencer, har jeg været nødt til at give væk/sælge, da de har været udelukket pga korn. Hvis hun havde 'været normal' ville jeg nok ha fodret anderledes og 'shoppet lidt rundt'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hund der har haft meget løs mave og meget opkast i al den tid vi har haft ham.

Han har haft orm og giardia, men det skulle der være bugt med. Efter mange forsøg, skånekost mm. Fik vi endelig taget en udvidet blodprøve for at se om hele hans system var fint - og det var det. Så prøvede vi RC hypo allergenic og efter to dage var maven fin. Tør simpelthen ikke skifte til noget andet (selvom jeg tænker det må være kedeligt med det samme foder dag ind og dag ud).

Vi fik en foderprøve fra klubben, som han har fået som godbidder, hvilket resulterede i akut tyndskid:-( Tror det er kylling han ikke tåler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg vidste det var mig du havde i tankerne - Tak fordi du mindede mig om hvorfor jeg er træt af Hunde forum - Og i fremtiden vil jeg håbe du kontakter mig privat i stedet for at høvle mig igennem noget herinde på forummet - ved jo du har et horn i siden på mig - for helvede også!!

Jeg læser det slet ikke som at du bliver høvlet igennem:genert:

 

Jeg håber da du vender tilbage efter en time off:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan I huske Fønix med den legendariske eksplosive diarre? Han kunne tåle en enkelt slags tørkost, bare han stjal et gnaveben og havde det i munden, indtil jeg fangede ham, gik det galt, som i virkeligt virkeligt uhyggeligt galt. Hele hans liv havde han kun smagt en slags tørkost. Nu kan han få gnaveben, han kan skifte, ikke bare mærke, men mellem koldpres, vådkost, tørkost, frysetørret og nogle slags barf. Han kan æde lort ad libitum, når vi er i Dyrehaven og stadig have smuk afføring. Snart et halvt år siden han har haft diarre.

 

er sikker på, der er hunde med 'ægte' problemer, jeg var heldig og Fønix skulle bare hærdes. Her er der anarki på foderfronten, de får alt også madrester. Jeg ernogså,tilhængermafmat en hærdet mave kan klare alt. Da de var på ren barf havde de maveproblemer med et par måneders melleemrum, men efter vi droppede det lidt har det været konstant god afføring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også en af dem der skifter tit. :oops:

Eris får pt råt (og Ziwipeak som godbidder), fordi hun er en lille kræsenpind, og så fordi der heller intet skal til, før hun kører død i sin mad.

(Hun kan spise 250g råt kød dagligt efter hun er blevet steriliseret, det er fuldstændig vildt :-D)

Jeg har aldrig haft nogen problemer med at skifte tit mellem mærker :-)

 

Jeanette, ja føøøøøj, Eris stinker også som en eller anden vagabond der ikke har taget bad eller børstet tænder i en månede på tørt.. Føøøøj :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme skifter jeg også foder, fra dag til dag - og de får aftensmadrester alle dage, med undtagelse af de dage hvor vi har fået stærk mad. Men det sker heller ikke så ofte at vi gør det - så langt de fleste dage, får de hvad vi spiser også. Og de får alverdens forskellige godbidder og tyggeting - og jeg har aldrig oplevet nogen af mine hunde have dårlig mave! Og sådan her har jeg gjort med alle hunde.

 

Det eneste tidspunkt jeg oplevede een have maveproblemer, det var med Kency da hun blev råfodret....

 

Jeg tror på at hvis hunde fodres med udelukkende ét foder, og man er meget påpasselig med hvad der gives af godbidder osv., så tror jeg også man får en hund med en sart mave, hvis den lige pludselig finder noget lækkert på egen pote på en gåtur o.lign. Vores hunde kan spise alverdens sjove ting - og de har aldrig dårlig mave. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg skifter tit til sheila...kører som regel kun en sæk af gangen. Men det er min nysgerrighed og ikke hendes der bestemmer det. Hvis hun bare får dåsemad i, så spiser hun alt, hehe

 

Mysla får i længere perioder det samme, men det er fordi hun spiser såååååå lidt at en pose varer vildt længe! 8 mdr om 15 kg!!

 

Men jer der nu skifter tit, har i prøvet at lade være? for at se om nu eksperterne rent faktisk har ret? ;)

 

For du skal typisk fodre med det samme foder i mindst 6 uger får at du kan se om hunden feks er fri af en allergi og skal du bedømme hundens pels, så vil du også ofte skulle fodre med det i midnst så lang tid, før du med sikkerhed kan sige at det er foderet der er skyld i noget:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Luckyluna, det er jo lige det. Altså, det med at bruge foderet i længere tid. Bortset fra de få gange hvor jeg lynhurtigt har set at Bella slet, sket ikke fungerede. På Markus Mühle fik hun virkelig dårlig mave, på RC (en gang om dagen) sked hun virkelig meget og på Essebtialt tabte hun sig 700 g på halvanden uge:shock:

 

Men jeg er jo så heldig at Orijen fungerer helt perfekt. Så det får hun en gang om dagen, og om aftenen får hun så noget andet. Dels fordi jeg godt kan lide tanken om at hun får noget forskelligt, dels fordi hun ikke gider spise det samme morgen og aften i mere end et par dage:genert:

 

Omvendt har jeg jo så prøvet at have en sart hund, nærmere bestemt en schæfer med defekt bugspytkirtel. Dét var sgu ikke særlig sjovt! Og det havde intet at gøre med fodring eller noget som helst andet, bare en dum kronisk sygdom:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener nu ikke det er helt skævt det du er blevet informeret om...

 

Personligt skifter jeg ikke foder hele tiden, jeg kan ikke se nogen grund til at lave om på noget der virker. Jeg kan godt veksle mellem et par varianter inden for samme producent, men at være krævende ift. fordeling af specielt fedt og protein, samt calcium/fosfor gør at udvalget af foder er temmelig indskrænket.

 

Dog skifter jeg mellem råt og tørt uden at bekymre mig noget videre om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jer der nu skifter tit, har i prøvet at lade være? for at se om nu eksperterne rent faktisk har ret? ;))

 

Men mine har jo ingen problemer, kun Fønix havde et problem og det var mens han kun fik en slags tørkost. Tror man kan gøre det kost alt for avanceret, med planer og mikronæringsstoffer og tilskud og vitaminer. Jeg fik gode råd og avancerede forslag til Fønix, advarsler om at skifte etc. Men er virkeligt glad for at han nu kan æde alt, uden jeg vågner til katastrofer.

 

hvad skulle min fordel være, ved at fodre med det samme i længre tid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men mine har jo ingen problemer, kun Fønix havde et problem og det var mens han kun fik en slags tørkost. Tror man kan gøre det kost alt for avanceret, med planer og mikronæringsstoffer og tilskud og vitaminer. Jeg fik gode råd og avancerede forslag til Fønix, advarsler om at skifte etc. Men er virkeligt glad for at han nu kan æde alt, uden jeg vågner til katastrofer.

 

hvad skulle min fordel være, ved at fodre med det samme i længre tid?

 

Giver dig helt ret. Har 10 hunde som er fine i maven, ingen prutter, fin pels, velfungerende, hvorfor skulle jeg lade være.

 

Synes ikke der er andet end fordele.

 

Hvis jeg får et godt tilbud, på et foder som jeg synes ok, så kan jeg slå til

Når jeg vinder noget foder, så kan jeg få det brugt

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan desværre ikke bare skifte fra råt til tørt og omvendt, uden rendrøv. Og gider ikke prøve mere. Men kan sagtens give tørkost som godbidder, selvom de får råt - men det ser jeg nu heller ikke som det samme, heller ikke at de også får vores rester, det er jo ikke kæmpe måltider.

 

Men udover det at skifte 100%, er deres maver ok hårdføre, der er ikke det der ikke er kommet ud i den anden ende efterhånden, pakket pænt sammen med en fin pølse :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg skifter tit til sheila...kører som regel kun en sæk af gangen. Men det er min nysgerrighed og ikke hendes der bestemmer det. Hvis hun bare får dåsemad i, så spiser hun alt, hehe

 

Mysla får i længere perioder det samme, men det er fordi hun spiser såååååå lidt at en pose varer vildt længe! 8 mdr om 15 kg!!

 

Men jer der nu skifter tit, har i prøvet at lade være? for at se om nu eksperterne rent faktisk har ret? ;)

 

For du skal typisk fodre med det samme foder i mindst 6 uger får at du kan se om hunden feks er fri af en allergi og skal du bedømme hundens pels, så vil du også ofte skulle fodre med det i midnst så lang tid, før du med sikkerhed kan sige at det er foderet der er skyld i noget:)

Det har jeg ret sikkert, ved et tilfælde. Men ellers er der meget ringe motivation for at køre et stringent forsøg, skulle jeg mene: "jeg gør noget som jeg selv synes der virker glimrende, så nu vil jeg gøre det modsatte"? Det handler jo også om at ens hunde gerne skulle trives i hverdagen. Jeg gider ikke at lægge hunde til, for at bevise noget som jeg ikke kan se vedrører vores hverdag. Men, som sagt, jeg lytter, hvis kompetente mennesker fortæller mig at mine hunde ikke trives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blander tørfoder med råt eller dåsemad, selvom min hund egentlig har haft vækstproblemer og dyrlægen har anbefalet mig at give f.eks. Orijen og ikke andet. :oops: Jeg kan egentlig godt forstå at tingene kan blive skubbet ud af ballance, men for søren da,.. det vil man jo altid få gjort hvis man ikke lige træner med tørfoderet også.

 

Jeg synes hende her lyder ret fornuftig og har tænkt meget på det hun siger omkring væske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Du er træt af hunde-forum, fordi der er én person du ikke kan med? :hmm: Synes altså ikke du skal/kan skære os alle sammen over en kam :-D

 

Men det bestemmer jeg vel selv :engel:

Jeg er nået til en alder hvor de nære ting er de vigtigste for mig - og så for at forsvare mig selv vil jeg lige her til sidst sige at mine hyppige foderskift har en mission - det er IKKE alt jeg skriver inde på beaglepack

Og til Anne vil jeg sige at du IKKE kan konkludere hvordan mine hundes maver er - det står ene og alene for din egen regning. Jeg skifter ikke som vinden blæser - det er noget du har fået en ide om.

Faktisk har Darwins mave været kanon fin i flere måneder - den blev kun væltet fordi jeg skiftede ham helt over på wolfsblut - men det foder er der ingen af mine beagler der kan have i deres maver ikke engang Charlie som har en mave der kan klare alt.

 

Nuvel nok om det - jeg har da fundet 4-5 foder typer nu jeg kan skifte i mellem uden at beaglernes maver (Darwin/Oscar) vælter - for ligesom så mange andre herinde vil jeg også gerne give mine hunde varieret kost - det er faktisk historien bag min foder mission.

 

Dette bliver mit sidste indlæg - jeg har besluttet at jeg ikke har nogen fremtid herinde på forummet!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse fik ALT.

 

De sidste par år, bestod hendes daglige foder dog af Gourmix. Hun var ekstremt svært at holde vægten på, men det lykkedes på gourmix så derfor holdt jeg fast i det som grundfoder.

 

Derudover fik hun råt, ben, kødfulde ben, indmad, rå fisk,, og generelt alt hvad jeg kunne rage til mig af rå ting (hun elskede især sildefileter og daggamle kyllinger).

Hun fik foderprøver til fodersøg og i foderbolde.

Hun fik alle mulige slags godbidder.

Hun fik andre hundes mad når vi var på besøg.

Hun fik hele kyllinger, kaniner eller harer når jeg faldt over en god pris.

Hun fik grillmad, menneskemad, is, kage og generelt alt. jeg forsøgte dog at undgå alt for meget sødt, da det jo ikke er godt for bisserne. Selvom hun altså virkelig var glad for cola!

Hun fik rå fedt, og konsekvent alt afskær fra maden.

Hun fik også stærk stærk chili, det havde jeg slet ingen kvaler ved.

 

hun fik alt, og hun spiste alt, og hun havde aldrig problemer med maven. Eneste faste regler var at udgangspunktet var gourmix, og en gang om ugen (mindst) fik hun et stort kødfyldt ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skiftet enormt meget mellem fodermærker mens vi har haft Tea - simpelthen fordi jeg (indtil videre) ikke har kunnet finde noget tørfoder som jeg syntes hun trivedes 100% på ifht. Vægt/sult/ og erm... Retur produktet.

 

Men resultatet er nu det samme som jer andre der skifter; hun har virkelig jernmave, og tåler alt!

 

Jeg har det nok lidt ligesom Anne, hvis jeg hurtigt kan se at et foder ikke fungerer, ser jeg bare ingen grund til at blive ved med at give det til hende.

Hvis jeg fandt et foder som hun bare stortrivedes på, blev jeg nok på det ret religiøst - men det har jeg ikke fundet endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...