Hop til indhold

Gammel schaefer hanhund paa 8-9 aar.


lilleraev
 Share

Recommended Posts

Da Qatars rescue shelter ikke kan faa lov at forny sit leje, og ikke kan finde et andet sted at have hundene, lukker de ned fra maj maaned. Det betyder at en masse hunde maa lade livet eller blive proppet ind i andre shelters. Der er en herlig schaeferhund derude paa 8-9 aar som vi har gaaet ture med paa frivillig basis, og han maa jo nok desvaerre lade livet til fordel for yngre hunde :megaked:

Saa kom min kaereste og jeg til at tale om, om vi maaske kunne tage ham ind. Men der er ingen af os der ved hvad vi gaar ind til naar han er saa gammel.

Han er fantastisk skoen. Kan ikke goere en flue fortraed og elsker alt og alle (paanaer katte - men dem er vi heller ikke fan af). Han aner ikke hvad han hedder, men jeg har paa fornemmelsen at han har kunnet en masse, for han er enormt fokuseret hvis man f.eks. har legetoej eller godbidder.

 

Egentlig vil jeg jo bare gerne have en grand danois igen - men der er bare ikke rigtigt nogle kuld jeg er ved at falde i svime over det naeste stykke tid, saa det kan vaere vi skulle forbarme os over ham her den gamle. Han kommer ok ud af det med vores husky, men jeg har ikke paa fornemmelsen at han som saadan er til leg med hende - han virker mere menneske fokuseret.

 

Hvad har I af fordele og ulemper, og hvad taenker I? Ville det vaere dumt at tage en senior ind? :hmm::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker umiddelbart, at man nok i hvert fald skal forvente lidt dyrlægeregninger. De får jo ofte nogle skavanker, sådan nogle ældre hunde.

 

Men ellers havde jeg nok gjort det. Som Trine siger, hvis han trives med jer og jeres hund, så skal det da nok gå :-) To hunde kan sagtens have glæde af hinanden, selvom de måske ikke leger så meget sammen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med TrinK. Hvis han enes med jeres hund, og ellers er en sød og rar gammel herre, kommer du aldrig til at fortryde! I jeres del af verden, er der nok ikke mange alternativer der er bedre, jeg ville give det en chance, der er bare ikke noget som kærlighed fra en gammel hund :hjerte: I kunne evt svinge ham forbi jeres egen dyrlæge en dag, så i ved hvor han er helbredsmæssigt? (for egen regning, selvfølgelig), hvis rescuen er okay med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, absolut ikke. Det er ikke spor dumt :-D

 

Vi har jo selv både Obei og Rex som vi adopterede fra Polen. Obei var 11 og Rex var 10. Absolut skønne hunde begge to og vi har ikke fortrudt et sekundt...kan faktisk slet ikke komme i tanke om en eneste ulempe, ved at have taget ældre hunde til sig.

Så go for it :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg kendte ham og elskede hans sind og han er glad for mennesker, ville jeg med stor glæde prøve at berige hans sidste år med dejlige oplevelser og kærlighed.

Jeg har mødt flere gamle polske og græske hunde, der er kommet til hjem i DK og man ser virkelig, at det at blive en værdsat familiehund, der er påskønnet, det giver dem selvværd, ja -de elsker at hører til ..

Og alle gamlinge burde have et hjem med omsorg, og vide de er elskede, også trods den meget grå snude og de lidt stive ben..

Link til indlæg
Del på andre sites

Saa der er slet ikke nogen ulemper? Vi relokerer jo tilbage til Dk naeste aar - vil en gammel herre kunne magte det? Flytur eller bil (6.600km) - vi har ikke besluttet os endnu. Og hvad nu om jeg skulle falde for den perfekte hvalp i mellemtiden, ville han kunne klare det?

Han virker til at vaere sund og rask og en glad fyr. Han er ikke kastreret, men vil blive det hvis vi tager ham - det ved jeg ikke helt om jeg vil have han bliver - dels fordi han ligner en der nemt kan tage paa, dels fordi jeg ikke ved hvad han har i baggagen..

 

Jeg kan ikke huske hvordan det er at have en gammel hund - hvad skal jeg specielt tage hoejde for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I tager ham synes jeg ikke I skal få hvalp samtidig. Det er ret hårdt for en gammel hund med sådan en lille hajmund, der vil lege hele tiden.

Det kommer selvfølgelig an på hvor godt han fungerer fysisk, men de schæfere, jeg har kendt, der nåede den alder, havde alle problemer med hofterne, så de havde sat tempoet en del ned.

 

Synes måske det er lidt risikabelt at kastrere i så høj en alder. Jeg tænker ikke selve indgrebet, men narkosen. Det ville jeg nok lade være med. Rejsen skulle han nok kunne klare.

 

Bortset fra det kan jeg ikke komme i tanker om en eneste ulempe ved at have en gammel hund. Jeg er lige ved at sige at det er den bedste tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal i hvert fald være opmærksom på, at en hund fra et fjernt land, som kommer til Danmark, kan være meget dårligt stillet, hvis det skulle vise sig, at den er inficeret med en eller anden parasit. Måske en uskadelig type, der først laver ravage, når immunforsvaret er nedsat, måske på grund af alder.

For man skal ikke forvente, at en dyrlæge herhjemme i Danmark er i stand til at behandle den slags infektioner, -som man ellers ikke ser i Danmark. -Indtil videre. I uheldigste fald, kan parasitterne stille og roligt finde fodfæste i Damnark og også smitte danske hunde.

 

 

Så man hjælper ikke en hund ved at fjerne den fra nær-miljøet. For den bliver fjernet fra de dyrlæger, der har forstand på -og medicin til- de sygdomme, den kan have.

Og man løber en risiko for at udsætte danske hunde for eksotiske og svært behandlelige parasitter. De kan måske ikke overleve i længden i det danske klima, men de kan overleve længe nok til at ramme nogle få hunde i nærområdet.

 

Min dyrlæge faldt for en gadehund og fik den med hjem. Den viste sig at have noget så simpelt som hjerteorm.

 

Men det var ikke den franske hjerteorm, som vi kender så godt herhjemme, men den tropiske hjerteorm, som pt. ikke kan spredes i Danmark, fordi den myg, der overfører den, ikke kan leve i Danmark -endnu..

 

Den tropiske hjerteorm er farligere, og kræver speciel medicin og hunden skal imens holdes i fuldstændig ro.

Medicinen blev importeret fra USA. Og dyrlægen behandlede så sin hund efter bedste overbevisning men uden reel viden om hvordan det ville ende.

Hunden tilbragte flere måneder i et lille bur bag skranken i klinikken...

 

--Jo, han overlevede fordi hans ejer var dyrlæge... --Men han ville være kommet hurtigere i behandling, hvis sygdommen var brudt ud mens han var i sit hjemland.

 

Hjerteorm er en af de få farlige parasitter, vi faktisk kender til i Danmark. Der findes mange andre, som vi ikke hører om, fordi de ikke kan overleve i det danske klima. Endnu. Hvis en sommer er lang og varm, så kan jeg ikke se noget til hinder for, at en parasit overlever længe nok til at den overføres til andre hunde, end den udenlandske hund, der er kommet til landet med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Lilleraev red den hvis det er muligt....det at den er fokuseret på mennesket mere end alt andet er da et stort plus, og ikke mindst vigtigt....at den ikke kan lide katte:hmm:....har selv oplevet det med vores schæferhan, men det var kun fremmede katte, vore egne 4 katte kunne såmen ligge i ske og sove med ham uden problemer!:mrgreen: ...Og var forøvrigt den eneste hund jeg har kunnet gå tur med helt uden at have den i snor :5up:...snoren var kun med fordi mange mennesker er totalt skræmte overfor schæfere, og man skal altid vise hensyn over for andre menneskers frygt! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du nu kender ham og synes godt om hans sind, så er der vel alt at vinde og intet at tabe? :vedikke::-D Jeg mener, hans chancer for at få et hjem et andet sted er nok minimale hans alder taget i betragtning, så hvis I tager ham hjem, har han i det mindste fået en chance :lun: Går det så af en eller anden grund ikke, så er det selvfølgelig surt, men så har I prøvet. Så jeg vil sige go for it :5up: Der er noget helt særligt over gamle hunde, hvilket jeg personligt først fandt ud af da min egen blev gammel :hjerte:

 

Har du ikke et billede af ham? :lun: Lidt nysgerrig er man vel altid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...