Hop til indhold

den gang jeg startede...


korvis
 Share

Recommended Posts

Jeg har været hos søster i påsken, og vi morede os bl.a. med at se gaaamle videos fra agilitystævner. Min svoger har endelig fået fat i en dims der gør at han kan konvertere analoge videobånd til digitalt format, så jeg har endelig fået digitale kopier af min og Daiwas agilitydebut..! Daiwa var min første hund, en lille coton de Tuléar. Jeg fik hende fordi jeg frygtelig gerne ville løbe agility, men ikke ville ha' en bordercollie som min første hund. Desværre viste Daiwa sig at være menneskesky i meget høj grad (jeg fandt aldrig ud af hvorfor), så det ville jo ikke være et projekt der bare gik deruda'...

 

Vi begyndte til agilitytræning i efteråret 1999, efter at ha' gået til hvalpe-/unghunde- og LP-træning fra hun var helt lille. Al træning hjalp på hendes problem, hun fandt ud af at hun til træning ikke blev "antastet" af de der frygtelige mennesker, og det begyndte at gå helt fint til træning. Men til stævner ville det jo være noget andet, med nye mennesker og steder hele tiden... Så der var kun én ting at gøre - at kaste hende ud i det.

 

Den gang var stævnerne jo ikke så store, og der var mere plads (og tid) til de helt nye hunde og førere. I klasse 1 måtte man bruge al tid man ville, der var ingen maks-tid, i de åbne klasser gik man ud ved disk, ikke noget med at fortsætte banen som i dag. Når jeg ser videoen i dag, synes jeg både dommere og deltagere har været meeeget tålmodige! ;-)

 

I starten af vores "karriere" fandtes der kun to størrelser - lille og stor. Så lille Daiwa på 24 cm skulle springe 40 cm, mener jeg det var? Ved ikke om det var højere endnu i de åbne klasser den gang..? Men det havde hun nu ingen problemer med.

 

Nå, men for at komme til sagen, så fik jeg jo de her gamle klip med hjem i går, og har nu sat dem sammen til en lille Daiwa-video. Det er fra hendes aller, aller første stævne, det kan muligvis ha' været et DDH-stævne, og det er ret sikkert i foråret 2000. Det er både sjovt og samtidigt meget pinligt at se det igen, men når jeg er færdig med at krumme tæer bli'r jeg jo nok glad for at jeg har det!

 

For dem der ikke kan klare at se pinlighederne - gå frem til ca. 5:40, hvor der er et løb fra et år senere, som går meeeget bedre... :lol:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hooold nu kæft det er morsomt :mrgreen:

 

Nu skal jeg så lige forstå hvordan det fungerer i den sport... kaster man sig generelt bare ud i det ene stævne efter det andet og afventer at blive dygtigere?

Sådan i følge min helt enormt logiske tankegang ville man jo træne og træne og træne og først starte stævner når hunden var sikker i øvelserne - men jeg kan næsten godt regne ud at det er en anden fremgangsmåde der benyttes :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hooold nu kæft det er morsomt :mrgreen:

 

Nu skal jeg så lige forstå hvordan det fungerer i den sport... kaster man sig generelt bare ud i det ene stævne efter det andet og afventer at blive dygtigere?

Sådan i følge min helt enormt logiske tankegang ville man jo træne og træne og træne og først starte stævner når hunden var sikker i øvelserne - men jeg kan næsten godt regne ud at det er en anden fremgangsmåde der benyttes :engel:

 

Ha ha, ja sådan gjorde man faktisk den gang! Man lærte selvfølgelig først alle forhindringer, men så snart man overhoved kunne trække sig igennem en bane, så var det stævne-tid! :lol: Netop med Daiwa, så blev hun jo også kastet ud i det så hurtigt som muligt, for at vænne hende til stævnesituationen, hvilket åbenbart var et godt træk.

 

I dag - nej. Der kan man betydeligt mere før man starter til (officielle) stævner. Havde jeg fået Daiwa i dag, havde jeg tacklet det helt anderledes. Jeg ville også bli' verfet ud af banen når maks-tiden var gået!

Link til indlæg
Del på andre sites

:sjov: Hvor er det sjooooovt! Daiwa Daiwa DAIWA DAIWA!! Og så løfter du hende op på balancen :lol:

 

Virkelig sjovt som hun hele tiden stopper for at glo ud på publikum. Hvis du ikke havde skrevet det var fordi hun syntes mennesker var lidt trælse, kunne man godt tro at det var for lige at se hvad publikum mon syntes om hendes præstationer :lun:

 

 

Super flot 1 år senere! Fuld fart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh det er bare så skægt at se.

Kan godt lide der hvor hun fint springer over flere spring og så stopper op og kigger på dig fordi hun vist hellere ville ha sprunget over det som var lige foran hende og ikke det du vil have hende til. Hun var kær :lun: og den lille glade hale gik, især når hun ser på dig.

 

Jeg får godt nok helt stress, når det går så hurtigt som til sidst (selvom jeg godt ved at det går endnu hurtigere i dag).

Baloo elsker at springe, over alt, op på alt, igennem alt...... Men den stakkel kommer til at nøjes med have-agility, med en mor som synes han er verdens bedste til at være hendes hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

:sjov: Hvor er det sjooooovt! Daiwa Daiwa DAIWA DAIWA!! Og så løfter du hende op på balancen :lol:

 

Virkelig sjovt som hun hele tiden stopper for at glo ud på publikum. Hvis du ikke havde skrevet det var fordi hun syntes mennesker var lidt trælse, kunne man godt tro at det var for lige at se hvad publikum mon syntes om hendes præstationer :lun:

 

 

Super flot 1 år senere! Fuld fart.

 

 

:sjov::sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

:sjov: Hvor er det sjooooovt! Daiwa Daiwa DAIWA DAIWA!! Og så løfter du hende op på balancen :lol:

 

Virkelig sjovt som hun hele tiden stopper for at glo ud på publikum. Hvis du ikke havde skrevet det var fordi hun syntes mennesker var lidt trælse, kunne man godt tro at det var for lige at se hvad publikum mon syntes om hendes præstationer :lun:

 

 

Super flot 1 år senere! Fuld fart.

 

 

:lol: Jeg har altid været lidt i tvivl om hvordan man udtalte Daiwa... Det er jeg ikke mere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

He he. Jeg tror jeg kan præstere værre video end dette, men det gør jeg ikke. I det mindste måtte I løbe færdigt her. I 98 da jeg løb mit første DGI stævne, ville Snøvsen have tunnellerne. Jeg satte hende af hun tog første spring, fandt en tunnel 10 meter oppe på bane, og så blev vi fløjtet af banen, dette gentog sig 4 gange på den dag. Og det har jeg heldigvis ikke på video.

Jo jo mange ting har forandret sig. 3 spring højde ( jeg håber på en 4 snart, så de helt små kan være med), venter længere med at starte, højere tempo og førerne er mere bevidste om handling. Personligt havde jeg ikke en ide de første tre år, men sjovt var det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Minder faktisk lidt om da jeg skulle til køreprøve, jeg var en meget forsigtig billist dengang, så da køreprøven var bestilt spurgte jeg kørerlærer "men synes du, jeg er klar til det??? " Han svarede " Det ved jeg ikke, men vi er jo nødt til at prøve" :genert: bestod iøvrigt.

 

Synes det er helt vildt, at den lille agillyty retardo fra de første 5 min på et år udvikler sig til sådan en selvsikker løber, som du knap kan følge med :5up:

 

Så synes jeg det er heelt vildt sjovt der, hvor i tålmodigt kææææææmper med zig zag mellem de pinde der, og Daiwa pludselig får øje på næste forhindring, dækket der skal hoppes igennem. Der tager hun alligevel en hurtig beslutning om at skide højt og flot på de pinde - men som så mange andre gange bliver hun kaldt tilbage på rette spor:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...