Hop til indhold

Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Amen altså. Jeg havde meldt Tjaldur til en hundeskole ved dyrlægen hvor jeg bor. Det blev aflyst pga for få tilmeldinger. Så nu har de kun hvalpehold. Så meldte jeg os til hundeskolen tæt på hvor jeg bor. Hende der står for træning har lukket holdene pga sygdom.

 

Godt så, så ringede jeg til DKK som har en træningsplads ca 10 min bus og 20 minutters gåtur herfra. Ville gerne tilmelde mig et hold. Men det kan jeg ikke. Jeg får at vide at Tjaldur er for gammel !!! What ! :vedikke:

 

Jeg siger at det lyder underligt, han er da kun 4 år. Ja men han var for gammel. Man skulle have været med fra hvalp af. Der var ingen hold for en hund som ham på hans alder. Man skulle have været med fra hvalp af på hvalpeholdene og så kunne man derfra komme op på de andre hold, rally, agillity osv. Man kunne ikke starte til træning med en hund der var 4 år. Ja det sagde hun !

 

Den har jeg alligevel ikke hørt før ? Har folk ikke så travlt med at alle bør gå til træning. Men 4 år er åbenbart for gammel.

 

 

Hvorfor ?

 

 

Har da efterhånden opgivet at gå til træning med ham. Det er da håbløst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
DKK har nok ikke begynder hold til voksne hunde i din by, hvad med dch ?

 

Ja der kommer jeg jo så til kort, har ikke bil. DCH ligger 56 km fra hvor jeg bor. Det er bustur 1 time og et kvarter og gåtur på en halv time hver vej. DET magter jeg ikke. Det kan Tjaldur hellere ikke. Han kan pt klare en bustur på 10 minutter, men så kan han ikke rumme mere. Så havde jeg glæder mig over DKK lå forholdsvis tæt på og den anden hundeskole, men så øv altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det er da for dårligt! Der må da være et begynder hold i et eller andet, hvad med rally, klikkertræningskursus etc?

 

Jeg er selv startet til begynder rally fra januar med 6 årige Tea, og selvom der er en del gamle, mere eller mindre trænede hunde på holdet, så er vi da allesammen ved at være klar til begynderklasserne (ifølge trænerne).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu hørt om mange steder hvor de har inddelt holdene efter alder, og det er vel meget logisk at jo ældre hunden bliver jo færre begynder hunde er der.

 

Jeg synes du skal blive ved at kontakte klubben, så de forhåbentligt kan få stablet et hold sammen.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu hørt om mange steder hvor de har inddelt holdene efter alder, og det er vel meget logisk at jo ældre hunden bliver jo færre begynder hunde er der.

 

Jeg synes du skal blive ved at kontakte klubben, så de forhåbentligt kan få stablet et hold sammen.:5up:

 

Jeg tror mere at det er det faktum, at der tilsynelandende ikke findes et begynderhold for alle aldre, som er lidt chokerende, og jeg synes også selv det lyder mærkeligt.

 

Det er jo ikke alle der får hunden fra hvalp, og hvis den så ikke er blevet trænet i det tidligere hjem, eller har stået på internat i 3 mdr. hvor der ikke har været tid til at vedligeholde træningen, ja - så kan man bare ikke træne hund hos DKK?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg tror mere at det er det faktum, at der tilsynelandende ikke findes et begynderhold for alle aldre, som er lidt chokerende, og jeg synes også selv det lyder mærkeligt.

 

Det er jo ikke alle der får hunden fra hvalp, og hvis den så ikke er blevet trænet i det tidligere hjem, eller har stået på internat i 3 mdr. hvor der ikke har været tid til at vedligeholde træningen, ja - så kan man bare ikke træne hund hos DKK?

 

Tror muligvis det kan skyldes mangel på ressourcer - Altså trænere.

De tager uddannelsen og arbejder frivilligt og trænere hænger ikke på træerne. Derfor er det er ikke sikkert der er trænere nok til med jævne mellemrum at starte hold op for ældre hunde.

 

Derudover kræver det tit lidt mere ekspertise at tage hold ind med ældre hunde, fordi de ofte har flere udfordringer og det er langtfra alle trænerne der har erfaringen og kompetencerne til at tage imod hunde med lidt bagage.

 

Jeg er helt enig i, at der med fordel kunne være et hold til alle.

Men medmindre flere tilbyder at donere deres fritid som trænere, så tror jeg desværre det har lange udsigter.

Og jeg om nogen ved da hvor frustrerende det er, eftersom jeg har to omplaceringshunde..... Men omvendt vil jeg som træner heller ikke turde give mig i kast med et hold af voksne hunde der aldrig har været til træning før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sært..jeg har gået til lp for begynder med Mysla da hun var 6 år..og hun var da meget nemmere at træne end alle de unghunde hun gik på hold med...

 

Kan tjaldur ikke al det grundlæggende?

For SÅ skal du jo endelig huske at sige det. Og ikke sige at Han aldrig har været til træning, Så de tror Han intet kan.

Ikke at Jeg Ved hvad du har sagt..men prøv igen.

Prøv feks rally. Sig Han kan det grundlæggende, men at i gerne vil lære rally .

Måske du kan være med på en prøve time.

 

Og ellers kan Han fa sagtens være med på et unghunde hold som vi var, Han har næppe flere fluer i hovedet end de andre;)

 

Jeg selv afholdes hverdagsfærdigheder for alle aldre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Amen altså. Jeg havde meldt Tjaldur til en hundeskole ved dyrlægen hvor jeg bor. Det blev aflyst pga for få tilmeldinger. Så nu har de kun hvalpehold. Så meldte jeg os til hundeskolen tæt på hvor jeg bor. Hende der står for træning har lukket holdene pga sygdom.

 

Godt så, så ringede jeg til DKK som har en træningsplads ca 10 min bus og 20 minutters gåtur herfra. Ville gerne tilmelde mig et hold. Men det kan jeg ikke. Jeg får at vide at Tjaldur er for gammel !!! What ! :vedikke:

 

Jeg siger at det lyder underligt, han er da kun 4 år. Ja men han var for gammel. Man skulle have været med fra hvalp af. Der var ingen hold for en hund som ham på hans alder. Man skulle have været med fra hvalp af på hvalpeholdene og så kunne man derfra komme op på de andre hold, rally, agillity osv. Man kunne ikke starte til træning med en hund der var 4 år. Ja det sagde hun !

 

Den har jeg alligevel ikke hørt før ? Har folk ikke så travlt med at alle bør gå til træning. Men 4 år er åbenbart for gammel.

 

 

Hvorfor ?

 

 

Har da efterhånden opgivet at gå til træning med ham. Det er da håbløst.

 

Kontakt dem igen for det lyder altså meget underligt.

Ikke alle går videre fra hvalpehold, så i princippet kan man starte med et hold på 10 hvalpe som så skrumper ind når folk stopper. Af hvalpeholdet er der måske kun et par hunde tilbage efter to år. Hvad gør de så hvis de ikke tager nye hunde ind, men kun tager dem fra hvalpestadiet af? Det hænger ikke sammen økonomisk, så jeg tror du er blevet fejlinformeret. Eller har jeg misforstået det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Amen altså. Jeg havde meldt Tjaldur til en hundeskole ved dyrlægen hvor jeg bor. Det blev aflyst pga for få tilmeldinger. Så nu har de kun hvalpehold. Så meldte jeg os til hundeskolen tæt på hvor jeg bor. Hende der står for træning har lukket holdene pga sygdom.

 

Godt så, så ringede jeg til DKK som har en træningsplads ca 10 min bus og 20 minutters gåtur herfra. Ville gerne tilmelde mig et hold. Men det kan jeg ikke. Jeg får at vide at Tjaldur er for gammel !!! What ! :vedikke:

 

Jeg siger at det lyder underligt, han er da kun 4 år. Ja men han var for gammel. Man skulle have været med fra hvalp af. Der var ingen hold for en hund som ham på hans alder. Man skulle have været med fra hvalp af på hvalpeholdene og så kunne man derfra komme op på de andre hold, rally, agillity osv. Man kunne ikke starte til træning med en hund der var 4 år. Ja det sagde hun !

 

Den har jeg alligevel ikke hørt før ? Har folk ikke så travlt med at alle bør gå til træning. Men 4 år er åbenbart for gammel.

 

 

Hvorfor ?

 

 

Har da efterhånden opgivet at gå til træning med ham. Det er da håbløst.

 

Kontakt dem igen for det lyder altså meget underligt.

Ikke alle går videre fra hvalpehold, så i princippet kan man starte med et hold på 10 hvalpe, holdene videre derfra skrumper ind når folk stopper. Af hvalpeholdet er der måske kun et par hunde tilbage efter to år. Hvad gør de så hvis de ikke tager nye hunde ind, men kun tager dem fra hvalpestadiet af? Det hænger ikke sammen økonomisk, så jeg tror du er blevet fejlinformeret. Eller har jeg misforstået det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror mere at det er det faktum, at der tilsynelandende ikke findes et begynderhold for alle aldre, som er lidt chokerende, og jeg synes også selv det lyder mærkeligt.

 

Det er jo ikke alle der får hunden fra hvalp, og hvis den så ikke er blevet trænet i det tidligere hjem, eller har stået på internat i 3 mdr. hvor der ikke har været tid til at vedligeholde træningen, ja - så kan man bare ikke træne hund hos DKK?

 

Jeg kan forstå jeg ikke har gjort det tydelig nok det jeg mente.

 

Der vil altid være færre begynder hold for ældre hunde, end for hvalpe, af den simple grund alle hvalpe er begynder hunde, men ikke alle ældre hunde er. Men ofte er det sådan at der findes tre slags generelle begynder hold.

 

1. Hvalpeholdet, som er for hvalpe, jeg tror ikke der findes en hundeskole der ikke har et sådan hold. Alle hvalpe kan starte på et hvalpehold, eneste krav er at de er en hvalp, altså er der en stor målgruppe.

 

2. Unghundeholdet, begynder hold. Dette er typisk for hunde der er imellem 6 måneder og hos nogle klubber er der ingen aldersbegrænsning, men der findes også klubber hvor et sådan hold ville stoppe ved 1½-2 års alderen. (Altså at hundene på holdet er fra 6 måneder og til to år gamle). Kravet for at starte her er at hunden ingen træning har. Det vil sige alle dem som er startet fra hvalpe ville jo være fortsat på fortsætterholdet, og derfor vil målgruppen være mindre, dermed færre hold.

 

3. Begynderholdet, voksne hunde. Dette hold er typisk for voksne hunde 3-4 år og opefter som aldrig har gået til træning. Dermed ryger dem fra gruppe 1 og 2, og målgruppen er altså endnu mindre, og derfor er det mere svært at finde nok til at starte et hold.

 

Og det er derfor at jeg siger: Der findes oftest færre hold for starter voksne hunde og unghunde, end begynder hvalpe hold.

 

De fleste klubber fokusere på forskellige ting i forhold til hvilken alder hunden starter i, da ældre hunde ofte har nogle små problemer og rutiner som skal arbejdes væk, hvor en hvalp ofte er mere direkte og lige til.

 

Så min pointe var skam bare at jeg tror ikke damen som Stella snakkede med mente at hunden generelt var for gammel til at træne, men at de ikke havde et starter hold til den aldersgruppe som hunden havde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hej tak for svar, på mystisk vis har jeg først kunne se tråden nu. Nå mærkeligt.

 

Men jeg undre mig over at man ikke kan hoppe ind på et lydighedshold. Kan man ikke bare give sådan lidt individuelle opgaver ?? Har lært ham at sitte og dække, bakke og blive og som regel komme når man kalder. Er det ikke også ligegyldig om man træner sammen med unghunde eller hvalpe eller voksne hunde, hvis man feks træner rally eller lydighed ?? Kan ikke forstå det gør så stor forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej tak for svar, på mystisk vis har jeg først kunne se tråden nu. Nå mærkeligt.

 

Men jeg undre mig over at man ikke kan hoppe ind på et lydighedshold. Kan man ikke bare give sådan lidt individuelle opgaver ?? Har lært ham at sitte og dække, bakke og blive og som regel komme når man kalder. Er det ikke også ligegyldig om man træner sammen med unghunde eller hvalpe eller voksne hunde, hvis man feks træner rally eller lydighed ?? Kan ikke forstå det gør så stor forskel.

 

Har du gået til træning før?

 

Der er kæmpe forskel på nybegynder hvalpe træning, og nybegynder unghunde træning.

 

Og de fleste klubber skal man have gennemgået/bestået et hold, for at kunne rykke over på et nyt hold. Man bruge rjo hinanden på et hold, og derfor er det smartest at man er på samme niveau. Man behøves ikke være super god til alle de samme ting.

 

Men ofte vil du se på de fleste starter hold at der altid laves ca. det samme, så træneren let kan give generelle råd og vejledning til alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Damen jeg talte med sagde " man kan ikke starte til træning med en hund der er 4 år, så er han for gammel, man skal starte fra hvalp af og så kan man komme med på de andre hold " så jeg forstår det sådan at medmindre ens hund har været med i DKK på hvalpehold eller unghundehold, så kan man ikke starte. Man kunne i følge hende hvert fald ikke komme udefra som nyt medlem med en hund på 4 år og starte til træning. Det var helt klart sådan jeg opfattede det. Hun henviste hellere ikke til andre kredse eller træningsteder.

 

Mens at den hundeskole jeg først var meldt til, hvor hundetrænerne har lukket det pga sygdom, blev jeg bare skrevet op til et almindelig lydighedshold, skulle blot oplyse hans alder og hvor meget han kunne. Så ville hundene blive sat sammen efter nogenlunde samme niveau og måske alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Har du gået til træning før?

 

Der er kæmpe forskel på nybegynder hvalpe træning, og nybegynder unghunde træning.

 

Og de fleste klubber skal man have gennemgået/bestået et hold, for at kunne rykke over på et nyt hold. Man bruge rjo hinanden på et hold, og derfor er det smartest at man er på samme niveau. Man behøves ikke være super god til alle de samme ting.

 

Men ofte vil du se på de fleste starter hold at der altid laves ca. det samme, så træneren let kan give generelle råd og vejledning til alle.

 

 

Nej jeg har ikke gået til træning før. :-D har aldrig boet et sted hvor der var hundetræning inden for et radius af 40 km

Link til indlæg
Del på andre sites

STella har du set mit svar?

 

Det var hos dkk vi gik, så Det kan ikke være noget generelt hos dem.

 

Han kan det som hvalpene kan efter en sæson, så burde fint kunne starte på ung hund.

 

Prøv at kontakte en anden og lad være at sige hvor gammel Han er, men bare at du gerne vil på begynder rally eller lydighed med din omplaceringshund, som kan ffv grundlæggende.

Han kan jo sagtens have gået på hvalpehold engang..i princippet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg har ikke gået til træning før. :-D har aldrig boet et sted hvor der var hundetræning inden for et radius af 40 km

Blæs på, hvad damen sagde. Hvis hun går rundt og mener, at toget er kørt, fordi en hund er blevet 4 år, så er hun alligevel for langt ude. Den allerbedste (arbejds)tid for en hund er, fra den er 3 - 7 år, begge inkl. Så der er flere gode år i din hund. :cool:

 

Hvis du ved, hvor holdet træner, så mød op med din hund i snor og sæt dig "på sidelinien". Det er offentligt område og du har lov til at kigge på. Kig grundigt på, hvad hundene laver og gå hjem og træn på samme måde. Mød så op næste gang og spørg instruktøren, om du ikke kan få lov til at være med på holdet, for din hund kan faktisk øvelserne så nogenlunde.

 

Frækhed og godt humør betaler sig som oftest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Damen jeg talte med sagde " man kan ikke starte til træning med en hund der er 4 år, så er han for gammel, man skal starte fra hvalp af og så kan man komme med på de andre hold " så jeg forstår det sådan at medmindre ens hund har været med i DKK på hvalpehold eller unghundehold, så kan man ikke starte. Man kunne i følge hende hvert fald ikke komme udefra som nyt medlem med en hund på 4 år og starte til træning. Det var helt klart sådan jeg opfattede det. Hun henviste hellere ikke til andre kredse eller træningsteder.

 

Mens at den hundeskole jeg først var meldt til, hvor hundetrænerne har lukket det pga sygdom, blev jeg bare skrevet op til et almindelig lydighedshold, skulle blot oplyse hans alder og hvor meget han kunne. Så ville hundene blive sat sammen efter nogenlunde samme niveau og måske alder.

 

Hvis hun har ment det, som at man ikke kan komme nogle vegne med en 4 år gammel hund, så er hun i hvertfald helt gal på den.

Er da godt på vej mod DM med Bamse, som ikke havde set en træningsplads før jeg fik ham og vi startede med at stå på 100 meters afstand af de andre hunde, for at han ikke skulle gå amok på dem :lol:

 

Men det kan være fordi de som nævnt er pressede med instruktører.

En overgang var det nærmest umuligt at finde en plads på et hold til de hvalpe/unghunde der var færdige på hvalpeholdet og endnu mere umuligt var det, at tage ældre hunde ind - Der var ganske enkelt ikke nogen ledige pladser.

Så der blev unghundene der var medlem prioriteret, fremfor andre.

 

Og på lydighedsholdene kan det være rigtig svært at tage en ny hund ind, der ikke har gået til træning før, fordi man skal bruge en del tid på at forklare ejeren om hvordan man gør tingene og hvordan indlæringen skal finde sted, hvor man typisk bare kan bygge ovenpå, på dem der har været med gennem hvalpe og unghundehold.

 

Der er stor forskel på hvordan det bliver kørt i privat og klubregi og hvilke ressourcer man har til rådighed.

Nævner det første sted noget om hvor lang tid der vil være lukket pga. sygdom?

Ellers ville jeg sgu' nok gøre som Dina foreslår - Tage ud og se træningen og så kan du jo hurtigt vurdere om han kan være med på deres niveau og det kan man jo godt komme til at sige til hende og berolige hende med at selvom han er 4, så kan han det samme som de andre på holdet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dette DKK hold ligger tæt på dig og er det nemmeste at komme til, ville jeg ringe igen.Om det så er rally eller lydighed er nok ligemeget idet hans omgang med hunde og fremmede mennesker vil blive den samme.

Med Freddy går jeg privat og der er vovserne fra vel 1 1/2 år og op til 9 år.Det er kun spaniel.

Da jeg havde lidt styr på Victor var han da over 1 1/2 år og kom på unghundehold, med den aftale, at jeg forsvant fra pladsen ved frikvarter, så ingen løb til ham og blev bidt. Og at hvis han gik til de andre hundeejerer måtte de ikke røre ham.

Han fik en masse erfaring mht at gå tæt på andre hunde uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke så meget henvendt til Stella, som jeg synes har fundet en god løsning i at ta' derud og kigge! :5up: Men mere hvis andre falder over tråden...

 

At en hund skulle være "for gammel" er ikke noget der er generelt for DKK, men helt sikkert pga. den pågældende træningsplads' resurser, som nogen også skrev. De eneste "klasser" der er aldersbestemt er så vidt jeg ved hvalpehold og unghundehold, og jo, der er han jo for gammel. Men LP, Rally og Agility har ikke nogle som helst aldersbestemmelser - ikke den vej, i hvert fald! Jeg er selv agilityinstruktør i DKK, og de eneste krav vi har på vores plads (udover at hunden er udvokset) er at hunden har et ok indkald, og at den har "hverdagslydigheden" på plads, dvs. at den kan fungere på et hold. Har den tidligere gået til træning på hold er det et plus, men ikke et krav. Med LP kan det måske være anderledes, da man udelukkende arbejder med de her bestemte øvelser, og hvor træningen/indlæringen er meget struktureret, og som regel påbegyndt allerede fra hvalpehold. Sådan er det i hvert fald nogle steder. Rally aner jeg ikke en dyt om, men tror ikke det er helt så "strikst" som LP. Endelig er der KTH, som helt sikkert er for ALLE hunde, uanset hvor gamle de er!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke så meget henvendt til Stella, som jeg synes har fundet en god løsning i at ta' derud og kigge! :5up: Men mere hvis andre falder over tråden...

 

At en hund skulle være "for gammel" er ikke noget der er generelt for DKK, men helt sikkert pga. den pågældende træningsplads' resurser, som nogen også skrev. De eneste "klasser" der er aldersbestemt er så vidt jeg ved hvalpehold og unghundehold, og jo, der er han jo for gammel. Men LP, Rally og Agility har ikke nogle som helst aldersbestemmelser - ikke den vej, i hvert fald! Jeg er selv agilityinstruktør i DKK, og de eneste krav vi har på vores plads (udover at hunden er udvokset) er at hunden har et ok indkald, og at den har "hverdagslydigheden" på plads, dvs. at den kan fungere på et hold. Har den tidligere gået til træning på hold er det et plus, men ikke et krav. Med LP kan det måske være anderledes, da man udelukkende arbejder med de her bestemte øvelser, og hvor træningen/indlæringen er meget struktureret, og som regel påbegyndt allerede fra hvalpehold. Sådan er det i hvert fald nogle steder. Rally aner jeg ikke en dyt om, men tror ikke det er helt så "strikst" som LP. Endelig er der KTH, som helt sikkert er for ALLE hunde, uanset hvor gamle de er!

Det er meget forskelligt fra klub til klub. Jeg kender adskillige der ikke kunne få plads på et DKK hvalpehold og som fik at vide at hvalpehold var den eneste vej ind i klubben. Det handler naturligvis om ressourcer og om at holde på de medlemmer der er. Måske kan det betale sig at være vedholdende:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget forskelligt fra klub til klub. Jeg kender adskillige der ikke kunne få plads på et DKK hvalpehold og som fik at vide at hvalpehold var den eneste vej ind i klubben. Det handler naturligvis om ressourcer og om at holde på de medlemmer der er. Måske kan det betale sig at være vedholdende:-)

 

Jamen det er jo netop et spørgsmål om plads/ressourcer! Generelt for DKK-træning findes der ingen aldersbestemmelser (opad), undtaget hvalpe-/unghundehold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...