Hop til indhold

Doodlehunde ??


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige her i eftermiddag siddet og set en udsendelse fra

Animal Planet om de " nye " doodle racer - bla skulle der være blevet lavet en doodle

race bestående af gravhund / chihuahua - er der nogen herinde der kender den ? jeg

ville nok være ret betænkelig mht til temperamentet i sådan en " blanding" ?

Er der nogen af jer der ved om der er nogen af doodleracerne der er blevet FCI-

anerkendt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 84
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg troede at doodle havde noget med poodle -altså pudel at gøre, fx. labradoodle. :genert:

Men det er måske en betegnelse for "design" blandinger :vedikke:

Ved ikke noget om anerkendelse af nogle af racerne, men det er vel et spørgsmål om tid, hvis efterspørgselen er der

 

Nej så vidt jeg ved skal en doodle indeholde puddel...

 

Jeg fandt faktisk ud af at der laves Aussiedoodles... MÅ EJE! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christina

Tror der skal en del til for at få godkendt en ny race. Ser at en del i omgangskredsen har investeret i en enten labradoodle eller en goldendoodle med lidt blandet resultater :vedikke:

Den ene blev solgt på devicen "sindet til golden retrieveren" og "allergi venlig pels til pudlen".... Den har enormt meget krøllet pels og ikke den skarpeste hund for at sige det mildt :sjov: Så meget golden retriever og ikke så meget puddel...

 

Og jo... de koster ret meget.

Redigeret af Christina
Glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil hellere have kuld der er nøje velovervejet end diverse ups kuld og "det kunne da være sjovt at få hvalpe høhø"..

Men det ændrer ikke på, at jeg synes det er ligesom at lege med ilden.. :roll:

Et eller andet sted kan jeg godt se "fidusen" i, at lave doodles til mennesker med allergi..

Måske de bliver anerkendt om 50 år? Who knows :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror der skal en del til for at få godkendt en ny race. Ser at en del i omgangskredsen har investeret i en enten labradoodle eller en goldendoodle med lidt blandet resultater :vedikke:

Den ene blev solgt på devicen "sindet til golden retrieveren" og "allergi venlig pels til pudlen".... Den har enormt meget krøllet pels og ikke den skarpeste hund for at sige det mildt :sjov: Så meget golden retriever og ikke så meget puddel...

 

Men det man skal huske det er jo at en blanding af en Golden og en puddel ikke nødvendigvis ER en goldendoodle...

 

Der ligger faktisk et seriøst arbejde bag disse hunde, og jeg ved at for at de kan korrekt kan kaldes det skal man ned i 2. eller 3. generation.

Altså det vil sige:

 

Golden+Puddel=Tæve1 er IKKE en goldendoodle

 

Golden+Puddel=Han1 er IKKE en goldendoodle

 

Disse to bliver parret og kan i nogle af de såkaldte doodle klubber, kaldes for en goldendoodle.

 

 

Første generation vil stadig falde ud til den ene eller anden side, det vil sige du kan egentlig få en hvalp der på alle punkter ligner en Golden f.eks. Her vælger opdrætteren den som er mest en "midt imellem", og de hvalpe som har de ønskede egenskaber (f.eks. Pudlens pels og rolig temperament som golden). Disse parres sammen med andre der er udvalgt på samme måde osv.

 

Der hvor fejlen opstår er at folk kan se at disse doodles kan sælges for RIGTIG mange penge, og derfor tror folk at de kan parrer en golden med en puddel, og kalde den en goldendoodle, og så vupti har de en hund de kan sælge for det dobbelt i forhold til en golden/puddel blanding ellers ville koste.

 

Så monstro det ikke er sådan en de fleste rent faktisk får fat i?

 

Det er ikke fordi jeg er specielt fortaler af at oprette nye racer osv. men jeg synes at det er en skam at der ses så let på det arbejde som nogen folk rent faktisk gør med de mere seriøse "doodles". Det er altså ikke "bare" en tilfældig blanding, det er faktisk en ret målrettet og seriøs avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christina

 

Golden+Puddel=Tæve1 er IKKE en goldendoodle

 

Golden+Puddel=Han1 er IKKE en goldendoodle

 

Disse to bliver parret og kan i nogle af de såkaldte doodle klubber, kaldes for en goldendoodle.

 

 

Første generation vil stadig falde ud til den ene eller anden side, det vil sige du kan egentlig få en hvalp der på alle punkter ligner en Golden f.eks. Her vælger opdrætteren den som er mest en "midt imellem", og de hvalpe som har de ønskede egenskaber (f.eks. Pudlens pels og rolig temperament som golden). Disse parres sammen med andre der er udvalgt på samme måde osv.

 

Der hvor fejlen opstår er at folk kan se at disse doodles kan sælges for RIGTIG mange penge, og derfor tror folk at de kan parrer en golden med en puddel, og kalde den en goldendoodle, og så vupti har de en hund de kan sælge for det dobbelt i forhold til en golden/puddel blanding ellers ville koste.

 

Så monstro det ikke er sådan en de fleste rent faktisk får fat i?

 

 

Det har du nok ret i.... Og var faktisk ikke klar over, at der arbejdes så meget på golden- eller labradoodlen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du nok ret i.... Og var faktisk ikke klar over, at der arbejdes så meget på golden- eller labradoodlen :blink:

 

Det gøres der vidst heller ikke i Danmark. Og det er netop der problemet opstår. Folk aner ikke at der for mange opdrættere i udlandet er noget seriøst bag racen. Og ikke bare to hunde der er blandet.

 

Se her f.eks:

 

Australian Labradoodle information and Pictures, Australian Labradoodles

 

Her kan også læses at det faktisk er hele 6 racer der er inde over oprindeligt, og ikke "bare" to racer man lige har krydset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gøres der vidst heller ikke i Danmark. Og det er netop der problemet opstår. Folk aner ikke at der for mange opdrættere i udlandet er noget seriøst bag racen. Og ikke bare to hunde der er blandet.

 

Se her f.eks:

 

Australian Labradoodle information and Pictures, Australian Labradoodles

 

Her kan også læses at det faktisk er hele 6 racer der er inde over oprindeligt, og ikke "bare" to racer man lige har krydset.

 

Nej, her i landet er det vist mest hvalpefabrikker, der har fundet en fidus til nogle hurtige penge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, her i landet er det vist mest hvalpefabrikker, der har fundet en fidus til nogle hurtige penge.

 

 

Ja, og dem jeg sådan kan se rundt omkring er de såkaldte "første generations" hvor folk har parret to racer og så kalder dem et eller andet sjovt og det gør at hunden kan koste 3000 kr mere...

 

Jeg tror jeg vil til at opdrætte Australian Husky... eller måske Sibirian Shepherds! Eller.... Sibherds! eller Auskys!!!!!!!!!!!!!! Nuuuurh jeg kan tjene penge på det her! Sådan elle lille bitte Ausky :lun:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Måske de bliver anerkendt om 50 år? Who knows :vedikke:

Første betingelse for at kunne hævde, at man har skabt en ny race, må i hvert fald være, at afkommet altid og altid ser ret ens ud og utvetydigt kan udpeges som netop "den" race. Racehunde er jo egentlig også blot kontrollerede blandinger, der oprindeligt var - blandinger, så selvfølgelig er det muligt at lave en helt ny race. Men når man tænker på, hvor mange racer der egentlig eksisterer, så er behovet for nye racer vel til at overse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der arbejdes ikke en skid seriøst med hverken labradoodles eller goldendoodles, og faktisk forholder det sig sådan at det kun er førstegenrationskrydsningen man sådan nogenlunde har styr på hvad der sker med.

Labradoodle har der engang i fordums tid (altså for riddi' mange år siden) været en ganske fornuftig idé bag. Der blev dengang arbejdet meget seriøst og målrettet for at se om det mon kunne lade sig gøre at få en labradoodle der kunne fungere lige så godt som en labrador som førerhund/handicaphund, med pudlens "allergivenlige" pels, som også rent faktisk ville kunne anerkendes som værende en race. Efter et par årtiers intensivt og seriøst arbejde, blev ideen forkastet, for man opnåede aldrig den stabilitet og sikkerhed i avlen der er nødvendig.

 

....Men det forhindrer jo ikke en fandens masse andre mennesker i at leve højt på andres ganske gode idé fra dengang, og dermed også det pr. der er opstået med baggrund i det seriøse og målrettede arbejde.

Forskellen er imidlertid at der stort set ikke eksisterer den avler af disse blandinger, der IKKE påstår at hvalpene naturligvis har arvet de bedste egenskaber fra labradoren, i pudlens allergivenlige pels. Og det er ganske enkelt noget sludder at påstå, når dette kun sjældent er tilfældet, og ydermere når avlen stort set aldrig kommer længere end til 1. generation eller 2. generations blandinger. Ligeledes er der i udlandet, herunder særligt england og australien, ud over de allerede nævnte og kendte forhold, også erfaring for at sindet på disse "doodler" i langt højere grad end deres renracede bestanddele, ikke just ligger til den positive side.

 

 

Her i danmark har "man" endda den frækhed lige at sørge for at hvalpene er kastreret/steriliseret inden de ryger ud til køberne. Naturligvis som et led i avlsplanlægningen for at sikre avlsretningen der ønskes. (at jeg så stadig tror det er for at sikre ens egen indtægtskilde, er så en anden sag)

 

Det er blandinger. Intet andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der arbejdes ikke en skid seriøst med hverken labradoodles eller goldendoodles, og faktisk forholder det sig sådan at det kun er førstegenrationskrydsningen man sådan nogenlunde har styr på hvad der sker med.

Labradoodle har der engang i fordums tid (altså for riddi' mange år siden) været en ganske fornuftig idé bag. Der blev dengang arbejdet meget seriøst og målrettet for at se om det mon kunne lade sig gøre at få en labradoodle der kunne fungere lige så godt som en labrador som førerhund/handicaphund, med pudlens "allergivenlige" pels, som også rent faktisk ville kunne anerkendes som værende en race. Efter et par årtiers intensivt og seriøst arbejde, blev ideen forkastet, for man opnåede aldrig den stabilitet og sikkerhed i avlen der er nødvendig.

 

....Men det forhindrer jo ikke en fandens masse andre mennesker i at leve højt på andres ganske gode idé fra dengang, og dermed også det pr. der er opstået med baggrund i det seriøse og målrettede arbejde.

Forskellen er imidlertid at der stort set ikke eksisterer den avler af disse blandinger, der IKKE påstår at hvalpene naturligvis har arvet de bedste egenskaber fra labradoren, i pudlens allergivenlige pels. Og det er ganske enkelt noget sludder at påstå, når dette kun sjældent er tilfældet, og ydermere når avlen stort set aldrig kommer længere end til 1. generation eller 2. generations blandinger. Ligeledes er der i udlandet, herunder særligt england og australien, ud over de allerede nævnte og kendte forhold, også erfaring for at sindet på disse "doodler" i langt højere grad end deres renracede bestanddele, ikke just ligger til den positive side.

 

 

Her i danmark har "man" endda den frækhed lige at sørge for at hvalpene er kastreret/steriliseret inden de ryger ud til køberne. Naturligvis som et led i avlsplanlægningen for at sikre avlsretningen der ønskes. (at jeg så stadig tror det er for at sikre ens egen indtægtskilde, er så en anden sag)

 

Det er blandinger. Intet andet.

 

 

Jeg tror du misforstår hvad jeg mener med seriøs. For der findes skam opdrættere som opdrætter dem seriøst, og som har flere generationer. Nu snakker jeg doodles generelt. At man opdrætter seriøst betyder ikke i min verden at hunden ikke kan være en blanding. Det betyder at man har et mål man arbejder hen imod, og at man har styr på sin avl.

 

Det vil sige der findes opdrættere som har flere generationer, der har et mål. Disse ser jeg som seriøse, de behøves absolut ikke avle efter det JEG ønsker i en hund (Bare fordi jeg ikke gider have en hund der har et jagthunde poetentiale, gør det jo ikke avlen efter dette useriøs i mine øjne).

 

Folk som tager en labrador og parre med en puddel og siger "SE, EN LABRADOODLE", det ser jeg ikke som seriøs avl.

 

At vi skal diskutere hvad seriøs avl er, synes jeg ikke som sådan høre denne debat til, når der er tale om et definations spørgsmål af seriøsitet, og jeg gider slet ikke tage den debat om bare fordi det er blandinger, så kan man ikke avle seriøst :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

For der findes skam opdrættere som opdrætter dem seriøst, og som har flere generationer.

Mener du, at der er opdrættere, der har parret labradoodles og at afkommet gennem flere generationer "ligner hinanden"? Altså ligesom hvis man parrer en hvilken som helst labrador med en hvilken som helst (anden) labrador, så får man hvalpe, som enhver kan se er - labradorhvalpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du, at der er opdrættere, der har parret labradoodles og at afkommet gennem flere generationer "ligner hinanden"? Altså ligesom hvis man parrer en hvilken som helst labrador med en hvilken som helst (anden) labrador, så får man hvalpe, som enhver kan se er - labradorhvalpe?

 

Nej det udtaler jeg mig slet ikke om. Jeg udtaler mig om at der findes opdrættere, som opdrættere disse varianter seriøst. Og ikke bare "Labrador+ puddel=3000 kr mere per hvalp".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg kender en som parrede gravhund og chihuahua mange gange..Lorte kræ! Og undskyld mit franske, men de var alle gøende og meget skarpe i temperamentet..Og skrækkelige pelse

 

Hvis jeg skulle lave blandinger skulle det være Löwchen + chihuahua..Ikke fordi de passer godt sammen, men det ville være det fedeste navn ever..chilioner (udtalt tji-li-oner..) Lyder seriøst som noget virkelig dyrt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en som parrede gravhund og chihuahua mange gange..Lorte kræ! Og undskyld mit franske, men de var alle gøende og meget skarpe i temperamentet..Og skrækkelige pelse

 

Hvis jeg skulle lave blandinger skulle det være Löwchen + chihuahua..Ikke fordi de passer godt sammen, men det ville være det fedeste navn ever..chilioner (udtalt tji-li-oner..) Lyder seriøst som noget virkelig dyrt :mrgreen:

 

:lol: Jeg MÅ bare eje en Chilion og en Ausky! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man markedsførte og solgte en hvilken som helst anden vare, som man gør med doodlerne (herunder særligt labradoodle), så hedder det falsk markedsføring og bedrageri, og den slags er, sidst jeg kiggede, strafbart, og købere beskyttes mod det.

Men er det hunde, og resulterer markedsføringen i at man kan tage overpris for varen, så er det i orden, og seriøst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...