Hop til indhold

Den sjove hundefører - de gode intentioner


Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg tænker også, at lige så snart man begynder at spille fransk klovn, giver man hunden et valg; gider jeg komme i dag eller er det ikke spændende nok.

Og i min verden skal hunden ikke selv bestemme om den gider eller ej. Når jeg kalder, skal den bare komme :-D Og ikke først, når jeg har kaldt ti gange.

 

Det har måske ikke så meget med emnet at gøre, og så alligevel... Jeg ser tit nogen, der står og kalder 15 gange, mens hunden bare føjter rundt og laver alt muligt andet. Imens kan ejeren så stå der og klappe sig på lårene, mens de prøver at lyde som en pølse. Og når hunden så endelig kommer, så får den sgu pølsen alligevel. "For så kommer den nok hurtigere næste gang." Og det tror jeg bare ikke! Jeg faldt selv i den fælde engang og lokkede med alverdens ting for at få et nogenlunde indkald på min tidligere hund - og det lykkedes bare aldrig. Han havde da regnet ud, at jeg stadig stod der, når han engang besluttede sig for at komme dalrende. Så han havde da ikke travlt.

 

Jeg kan da godt tænke, at det skulle være grebet anderledes an for at blive godt. Og at man måske ikke kan/skal belønne sig ud af alting.

Hov, må hellere lige uddybe, for den sidste sætning kan måske godt misforstås. Jeg mener selvfølgelig ikke, at man ikke skal belønne hunden, når den har gjort noget godt. Men at man ikke nødvendigvis skal belønne, når hunden først gør hvad den bliver bedt om efter 15 kommandoer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg skal virkelig passe på med Taiki. For hvis jeg er for entuitiastisk, specielt ved indkalds-træning, så kommer han for at se, hvad det sjove mon er, som jeg har fået øje på. Når han så efter nogle gange indser, at der ikke ER noget sjovt, så gider han slet ikke komme - for jeg snyder jo.

 

Samtidig vælger han demonstrativt IKKE at komme, hvis jeg lyder for neutral eller sur. Han lystrer ikke kommandoer - men han vil gerne gøre, hvad han bliver bedt om. Hvis man spørger PÆNT (og har godbid).

 

 

Ift. indkald har jeg droppet en verbal kommando og bruger nu et særligt fløjt. Det virker meget bedre, og når Taiki kommer så pjatter vi mega meget (han elsker pjat og ballade), graver et hul sammen eller jeg viser ham en særlig lækker tis-plet, jeg fik øje på. Det er en succes. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal virkelig passe på med Taiki. For hvis jeg er for entuitiastisk, specielt ved indkalds-træning, så kommer han for at se, hvad det sjove mon er, som jeg har fået øje på. Når han så efter nogle gange indser, at der ikke ER noget sjovt, så gider han slet ikke komme - for jeg snyder jo.

 

Samtidig vælger han demonstrativt IKKE at komme, hvis jeg lyder for neutral eller sur. Han lystrer ikke kommandoer - men han vil gerne gøre, hvad han bliver bedt om. Hvis man spørger PÆNT (og har godbid).

 

Ift. indkald har jeg droppet en verbal kommando og bruger nu et særligt fløjt. Det virker meget bedre, og når Taiki kommer så pjatter vi mega meget (han elsker pjat og ballade), graver et hul sammen eller jeg viser ham en særlig lækker tis-plet, jeg fik øje på. Det er en succes. :slem:

Nemlig - hvis man er sjov at være sammen med, glider det noget nemmere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner sammen med en afsindig dygtig hundefører. Hans hund kan bare det hele, og den lærer det lynhurtigt. Han spiller fransk klovn, han hujer og råber og kaster bolde til hunden og op i luften og meget mere.

Han lyder som en, der er dygtig til at lege sammen med sin hund - og derigennem leger øvelserne ind i den. Han må jo gøre noget rigtigt, siden hans hund "bare kan det hele", for jeg går ud fra, at den også viser det til konkurrencerne?

 

Jeg kan i hvert fald lære meget af ham, og det kan andre sikkert også.

Sådan en hundefører hænger ikke på træerne og ham kan de fleste af os vist lære meget af. Måske man skulle leje ham for en kvik sommerferie? :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lyder som en, der er dygtig til at lege sammen med sin hund - og derigennem leger øvelserne ind i den. Han må jo gøre noget rigtigt, siden hans hund "bare kan det hele", for jeg går ud fra, at den også viser det til konkurrencerne?

 

 

Sådan en hundefører hænger ikke på træerne og ham kan de fleste af os vist lære meget af. Måske man skulle leje ham for en kvik sommerferie? :cool:

 

Det viser sig også til konkurrencerne, han får næsten kun 10-taller.

 

Jeg kan spørge, om han vil lejes ud:blink:.

 

Han giver også sin hund leverpostej med ske:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det viser sig også til konkurrencerne, han får næsten kun 10-taller.

 

Jeg kan spørge, om han vil lejes ud:blink:.

 

Han giver også sin hund leverpostej med ske:mrgreen:.

Spørg endelig!

 

Selvfølgelig giver han da hunden leverpostej med ske. Hvem dælen vil rode med smattede leverpostejsfingre på sporet? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det viser sig også til konkurrencerne, han får næsten kun 10-taller.

 

Jeg kan spørge, om han vil lejes ud:blink:.

 

Han giver også sin hund leverpostej med ske:mrgreen:.

 

Hihihi... Var det en til mig?

 

Jeg har intet imod at nogen fodrer med ske, fra tube, eller giver kød med en gaffel, hvis det er det, der skal til ;-) Min pointe var, at nogle hundeejere lader deres hunde helt overtage kontrollen med træningen og forsøger at lokke dem med snart det ene og snart det andet uden det virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihihi... Var det en til mig?

 

Jeg har intet imod at nogen fodrer med ske, fra tube, eller giver kød med en gaffel, hvis det er det, der skal til ;-) Min pointe var, at nogle hundeejere lader deres hunde helt overtage kontrollen med træningen og forsøger at lokke dem med snart det ene og snart det andet uden det virker.

 

Hvordan kan du dog tro det:blink:?

 

Den omtalte hundefører både lokker og belønner, og det virker:lol:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal MEGET til at hidse Rosa op. Og da hun ikke er særlig madglad, holder interessen for den samme type god bid ikke længe, og dummier.. Glem det.

trænning hjemme er noget der skal tages i meget korte seancer ellers falder hun fra og det kræver rigtig meget mundtlig ros, og den godbid damen gider arbejde for idag:fornaermet:

hjemkaldet, ja det lykkes ganske godt, men det kræver, fjol og evt. Løb i modsat retning, hvis den skal side der 1. Gang. Belønningen er godbidder, kæletur og et par øvelser. Hjemkald når der er andre hunde.....SUK... Håber det kommer til at virke en dag.

kan tydlig forstå hva i mener med, at man godt kan overdrive. Min tidligere hund var en labbe, syntes det gik MEGET nemmere med en samarbejdede race....... Ja, jeg er sikkert en jubelidiot til tider :stupid: Men kan sku ikke lige lokke en reaktion ud af Granderen, hvis jeg ikke er det. Hun mangler sku et please gen..... Kan man købe sådan et på nettet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Siku har aldrig været specielt madglad og kiks spytter han ofte ud. Sidste gang vi var ved dyrhospitalet, var bordet fyldt med ud-spyttede godbider!

 

Siku vil langt hellere have ros samt blive nusset, så det er vejen frem for hans træning. Vi har leget lidt med agility, hvor han gladeligt hopper igennem mini-banen, når han til slut ved, at han bliver nusset og kælet med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh, på dette område er jeg ved at udvikle mig meget som hundefører.

 

Jeg er opflasket med at jeg skulle spille fransk klovn, have de bedste og mest varierede godbidder, alt muligt spændende legetøj osv.

For det har jeg som ret grøn hundeejer fået at vide hver gang mine hunde 'takkede af' til træning.

 

Men efterhånden har jeg lært at dæmpe mig en del. For jeg er ved at finde ud af at Boris takker af når jeg skruer for meget op for entusiasmen. Og så jeg ikke havde regnet det ud og skruede , så var det han ikke gad overhovedet. =det modsatte af den ønskede effekt.

I takt med at vi begyndte at træne mere og han fandt ud af hvad træning gik ud på. Har han faktisk valgt legetøj fra som belønning. Tror simpelthen at legetøjet var for meget forstyrrelse og for lidt belønning. Derudover har jeg fundet ud af at han også er begyndt at vælge 'dé bedste af de bedste' godbidder fra og hellere vil noget mere afdæmpet. Jeg har fundet ud af at han reagerer bedst på en kort ros og en lille godbid under træning.

 

Og så må jeg erkende at nogle dage tjekker han bare ud og gider ikke træne. De dage ødelægger jeg træningen mere ved at forsøge overbegejstret at få ham med på vognen. Jeg skal hellere bare sænke niveauet i træningen eller droppe at forsøge. Men jo bedre jeg bliver til at træne med ham, jo færre dage bliver der af dem.

 

Men jeg falder stadig i, for det ligger lidt som vane at jeg skal være overentusiastisk. Specielt når vi er til holdtræning og jeg bare så gerne vil at vi får noget ud af det.

 

Ved indkald går jeg godt nok bare min vej, hvis han ikke kommer når jeg kalder (det gør han langt de fleste gange). For hvis jeg spiller klovn, har det modsat effekt. Hvis jeg går min vej, hiver navlestrengen ham tilbage. Tror simpelthen det er min pludselige ignoreren han reagerer på. For han fræser prompte tilbage til mig. Hvorimod dengang jeg spillede sjov, virkede han mere til at synes at jeg var en irriterende hofnar:roll:

 

Samtidig har jeg lært at mene hvad jeg vil have ham til, rem for at forsøge at gøre mig fortjent til at gøre det.

 

Men jeg er langt fra rigtig god til tingene endnu. Men har godt nok reflekteret over dette emne det sidste halve år. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siku har aldrig været specielt madglad og kiks spytter han ofte ud. Sidste gang vi var ved dyrhospitalet, var bordet fyldt med ud-spyttede godbider!

 

Siku vil langt hellere have ros samt blive nusset, så det er vejen frem for hans træning. Vi har leget lidt med agility, hvor han gladeligt hopper igennem mini-banen, når han til slut ved, at han bliver nusset og kælet med.

 

Der findes jo mange andre godbidder end kiks

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihihi... Var det en til mig?

 

Jeg har intet imod at nogen fodrer med ske, fra tube, eller giver kød med en gaffel, hvis det er det, der skal til ;-) Min pointe var, at nogle hundeejere lader deres hunde helt overtage kontrollen med træningen og forsøger at lokke dem med snart det ene og snart det andet uden det virker.

 

Præcis. Og jeg lokker jo mine hunde i et væk i indlæring, for mig er det selve det at lokke hunden til at lave noget, der er forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh, på dette område er jeg ved at udvikle mig meget som hundefører.

 

Jeg er opflasket med at jeg skulle spille fransk klovn, have de bedste og mest varierede godbidder, alt muligt spændende legetøj osv.

For det har jeg som ret grøn hundeejer fået at vide hver gang mine hunde 'takkede af' til træning.

 

Men efterhånden har jeg lært at dæmpe mig en del. For jeg er ved at finde ud af at Boris takker af når jeg skruer for meget op for entusiasmen. Og så jeg ikke havde regnet det ud og skruede , så var det han ikke gad overhovedet. =det modsatte af den ønskede effekt.

I takt med at vi begyndte at træne mere og han fandt ud af hvad træning gik ud på. Har han faktisk valgt legetøj fra som belønning. Tror simpelthen at legetøjet var for meget forstyrrelse og for lidt belønning. Derudover har jeg fundet ud af at han også er begyndt at vælge 'dé bedste af de bedste' godbidder fra og hellere vil noget mere afdæmpet. Jeg har fundet ud af at han reagerer bedst på en kort ros og en lille godbid under træning.

 

Og så må jeg erkende at nogle dage tjekker han bare ud og gider ikke træne. De dage ødelægger jeg træningen mere ved at forsøge overbegejstret at få ham med på vognen. Jeg skal hellere bare sænke niveauet i træningen eller droppe at forsøge. Men jo bedre jeg bliver til at træne med ham, jo færre dage bliver der af dem.

 

Men jeg falder stadig i, for det ligger lidt som vane at jeg skal være overentusiastisk. Specielt når vi er til holdtræning og jeg bare så gerne vil at vi får noget ud af det.

 

Ved indkald går jeg godt nok bare min vej, hvis han ikke kommer når jeg kalder (det gør han langt de fleste gange). For hvis jeg spiller klovn, har det modsat effekt. Hvis jeg går min vej, hiver navlestrengen ham tilbage. Tror simpelthen det er min pludselige ignoreren han reagerer på. For han fræser prompte tilbage til mig. Hvorimod dengang jeg spillede sjov, virkede han mere til at synes at jeg var en irriterende hofnar:roll:

 

Samtidig har jeg lært at mene hvad jeg vil have ham til, rem for at forsøge at gøre mig fortjent til at gøre det.

 

Men jeg er langt fra rigtig god til tingene endnu. Men har godt nok reflekteret over dette emne det sidste halve år. :hmm:

 

I er bare blevet skide dygtige I to! Især dig :blink:

Jeg tænker også med sådan en type hund, at man godt må tease den lidt inden træningen - drille den, tænde den og så laver vi noget - og så kommer der god belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

I er bare blevet skide dygtige I to! Især dig :blink:

Jeg tænker også med sådan en type hund, at man godt må tease den lidt inden træningen - drille den, tænde den og så laver vi noget - og så kommer der god belønning.

 

Det er lidt det vi gør på vores c-hold.

De første 4-5 minutter er "motivation". Vi trækker tov, leger bold - hvad der nu tænder hundene den dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

spændende tråd! min hund tænder virkelig meget på, at jeg er animeret, jo mere skingert des bedre. så det dyrker jeg, men different folks different strokes selvfølgelig. han er så også en hund, der virkelig gør mig en tjeneste ved at træne.

 

Ja, men spørgsmålet er jo så, om man kan ændre på hele den der "hunden gør fører en tjeneste ved at træne", ved at overveje hvordan, hvornår og hvorfor man er animerende....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger ikke at noget er rigtigt og noget er forkert. Det jeg bare tænker på - og arbejder med - er at man får den rigtige teamfølelse, når man træner. Det er virkelig min helt store målsætning og jeg synes det er skidespændende at arbejde med!

Jeg prøver at se bort fra øvelser og momenter og arbejde med følelser i stedet for. Det er svært, men når det virker og man går op i en højere enhed med sin hund, så er det det vildeste!

Jeg bliver meget nervøs til konkurrencer og det er en hæmsko for mig og Spot (Carla er ligeglad), så jeg vil gerne ha at den teamfølelse er så god, at jeg bare stoler på ham uanset hvad vi laver og hvor vi laver det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men spørgsmålet er jo så, om man kan ændre på hele den der "hunden gør fører en tjeneste ved at træne", ved at overveje hvordan, hvornår og hvorfor man er animerende....

 

måske, men hunde er jo meget forskellige, kan man sige? og halfdan har generelt ikke rigtigt noget drive, det har virkelig været svært at fremelske i ham. men tempo, leg, larm og netop den teamfølelse du taler om, har bare gjort hele forskellen, så jeg i dag har en hund, der elsker at være med til træning. uden dog af den grund at have fået den store arbejdsmotor, men jeg må jo også lidt acceptere, at han er, som han nu er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er det jo også med Carla. Hun har en kæmpe motor og knokler derudaf. Men jeg er godt klar over at det alt sammen er noget jeg har puttet i hende og jeg derfor skal passe på ikke at miste noget af det igen. For Spot er det mere naturligt jf. racens særpræg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal MEGET til at hidse Rosa op. Og da hun ikke er særlig madglad, holder interessen for den samme type god bid ikke længe, og dummier.. Glem det.

trænning hjemme er noget der skal tages i meget korte seancer ellers falder hun fra og det kræver rigtig meget mundtlig ros, og den godbid damen gider arbejde for idag:fornaermet:

hjemkaldet, ja det lykkes ganske godt, men det kræver, fjol og evt. Løb i modsat retning, hvis den skal side der 1. Gang. Belønningen er godbidder, kæletur og et par øvelser. Hjemkald når der er andre hunde.....SUK... Håber det kommer til at virke en dag.

kan tydlig forstå hva i mener med, at man godt kan overdrive. Min tidligere hund var en labbe, syntes det gik MEGET nemmere med en samarbejdede race....... Ja, jeg er sikkert en jubelidiot til tider :stupid: Men kan sku ikke lige lokke en reaktion ud af Granderen, hvis jeg ikke er det. Hun mangler sku et please gen..... Kan man købe sådan et på nettet ?

 

Nej men hvis man virkelig gerne vil arbejde med sin hund, så er det en fordel at være målrettet i sit valg af race/individ.

Ud over det, så ville jeg vælge ikke at slippe hunden i situationer hvor jeg ved indkaldet er en stor udfordring, jo flere gange dit indkald mislykkes jo mindre sandsynligt er det at det vil lykkes næste gang. Hunden er ikke dum fordi det er en molosse, den lærer alt det du ikke ved du lærer den ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har heller ikke de store trænnings ambitioner. Indkald når vi går alene virker i 95 % af tilfældene og hun kan afledes forbi andre hunde, men når de leger og hun skal hjem når legen stopper :damn: Kalder en gang, for der efter bare at hente hende. Har efterhånden fundet ud af at Grandere er skruet helt specielt sammen i hovedet.... Love it :lun:

Og dum... Slet ikke, snare tvært imod.

til Trænning i DKK helbearbejdede maget til opfør dig som idiot modellen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være det blot er mig. Men jeg synes i hvert fald at der i min klub mangler de sjove hundeførere(hvad angår lydigheden)

 

her tænker jeg ikke på at man skal spille fransk klovn. Men jeg tror helt ærligt ikke at der er mange af dem der kunne finde på at tænke over at gøre det som jeg gjorde med Cassi i dag. Jeg drillede hende og kørte hende godt op på hende øfgris og så trænede vi sit, stå og dæk under gang, mens den fik lov til at øffe hele vejen. I hendes ene dæk lagde jeg den endda mellem forbene på hende og forsøgte med et indkald(det gik så ikke helt godt). Mange har den holdning at det er ikke noget der skal bruges i forbindelse med konkurrenceprogrammet, jamen, hvorfor så gøre det.

 

imo giver den slags øvelser et ekstra pift til træning der ellers kan blive noget trivielt for både hund og fører, og så giver det en enorm sikkerhed i øvelserne hos hunden, hvis man giver den udfordringer på den måde.

 

Desværre er det svært at få folk til at indse. Men måske det lykkes at få folket vækket lidt når vi i sommerferien kører en temagang der hedder Stuedressur på en ny måde.

 

Hos mig selv hersker der i hvert fald ingen tvivl om at den gode stå foran første spring når vi skal løbe agility, skyldes alle de mange måder jeg har drillet hende på, for at få hende til at forlade positionen. Men hun nu også stå helt stille fra hun var 4 måneder og jeg kastede bordtennisbolde ned omkring hende(og sådan en fem styks bolde kan hoppe en del), ja, jeg har endda brugt at have hende siddende i en sit foran mig op mod en væg og så kastet bordtennisbold mod væggen for at gribe den igen.

 

Lige nu er vi igang ned at lære at blive sendt ud til kegle og stå der, selvom jeg løber den modsatte vej. Det synes vi begge er skægt og på den måde kan vi udvide en stabil øvelse, så vi ikke keder os ihjel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...