Hop til indhold

Øv altså.


tantemaier
 Share

Recommended Posts

Vi har lige fået taget blodprøve på begge piger, for at se hvor stresset deres hjerter er.

 

Silles er der fejl på, men hendes hjerte er endnu ikke voldsomt overbelastet. Tallene skal ligge under 900 for at være normalt. Sille ligger på 962.

 

Mollys der imod :megaked: er skidt. Et overbelastet hjerte ligger mellem 900 og 1800. Mollys er meget overbelastet og ligger på 2260 :megaked: Vi har bestilt en hjertescanning til hende i Ålborg hos en der hedder Mette. Hun er på ferie nu og er først tilbage om 3 uger. Vores dyrlæge ringede til hende og snakkede med hende. Hun er i Spanien lige nu, men hvis Molly fik symptomer inden, så skulle vi (dyrlægen) få taget et røngten billede og sende det til hendes telefon, så skulle hun nok kigge på dem og komme med en vurdering. Det var pænt af hende.

 

Mollys puls og vejrtrækningsfrekvens begyndte at stige først i Maj. Jeg tager målinger ca. hver uge/14. dag og har gjort det i flere år, derfor kunne vi se forskellen.

 

Molly skal først og fremmest have lov at være hund. Vi vil ikke skære ned på de ting vi laver nu. Hun skal have lov at nyde sit hundeliv. Vi er rigtig glade for klapvognen, så kan hun komme op i den, hvis hun trænger til en pause.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv sikke noget møg :( :ae:

Jeg har været inde ved Mette et par gange med Cookie og hun er rigtig sød og dygtig, men det er lang tid at vente når man ved at der er noget galt.

 

Jeg tror i skal ud til Mette fordi hun er godkendt eller hvad man kalder det, til at scanne for hjertesygdomme ved netop denne race.

Redigeret af msici
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Vores dyrlæge anbefalede hende, fordi hun er rigtig dygtig og meget omhyggelig. Vi har været i Ålborg da Molly var 18 mdr. men jeg ved ikke hvem det var der scannede denne gang. Vi var rigtig glade for det, for de var meget grundige og gode til at forklare.

Ja, det er lang tid at vente, men hun har haft dårligt hjerte længe, så det er ikke noget nyt. Det er dog noget nyt at hendes puls er steget og at hendes vejrtrækningsfrekvens er steget. Det er derfor hun skal tjekkes ekstra. Hun får allerede hjertemedicin og vanddrivende medicin, men spørgsmålet er om det er nok. På scanningen kan de helt præcis sige hvad der er galt og hvor henne og om hun har vand i lungerne.

Lige nu har hun 7-9-13 ingen andre symptomer end højere puls og vejrtrækningsfrekvens, men det kan meget hurtigt komme. Vi skal også finde ud af om hun skal have taget blodprøver hver tredie måned i stedet for hvert halve år.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Så er der en opdatering herfra og det er desværre ikke en god én :megaked:

Mette var rigtig sød og vi var der næsten 1 1/2 time.

Mollys hjerte er voldsomt forstørret. Der er også gevækster på hende hjerteklap... Venstre (mener det var forkammer) på en labrador er 3,5 cm i diameter. Mollys er 4,7 cm. Normalt skal der kun være én farve at se når man scanner, men Molly havde en blanding af både røde og blå farver, hvilket betyder at klappen ikke lukker godt nok til og blodet kører frem og tilbage. Hun havde ikke lungeødem, men det er et spørgsmål om tid. Vi fik to slags piller mere med hjem, så hun nu skal have 4 piller om dagen. Mette sagde at det fra nu af desværre kun går op af bakke. Vi skal ikke behandle hende som patient og vi skal ikke stoppe med de ting vi laver, altså træning, water-walker osv. Jeg kunne så også fortælle hende at vi har valgt at hun først og fremmest skal have lov at være hund. Det mente hun var en rigtig god idé, så hun ikke mistede livsglæden.

Så udbredt som Mollys hjerteproblem er, så er gennemsnits levetiden fra 1/2 til 4 år. Hun regnede med at Mollys var omkring et år :megaked:

Så hvis det bliver længere tid, bliver vi selvfølgelig glade, men det skal heller ikke være på bekostning af hendes livskvalitet. Molly er lige blevet 7 år, så det er jo ingen alder for en hund synes jeg.

 

Øv øv øv og alle mulige grimme bandeord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber at medicin kan stabilisere for dine hunde. Da mine kom på KVL, 7+8 år gamle, med samme medfødte misdannelse, var Charlie en af de mest medtagne patienter. I starten kunne det konstateres at hjertet voksede fra måned til måned.

Jeg skånede dem mht lange ture men de gik løse og bestemte selv farten. Hvilket jo er nemmere for hunde i den alder.

Charlie fik digoxin??, blodtrykssænkende og vanddrivende og var kun belastet på særlige varme dage.

Han blev aflivet som over 11 årig pga falsk sukkersyge(manglende hormon ttil opkonsentrering af urin).

Lady blev over 14 år og aflivet pga pludseligt pludselig besvimelse, nok for lidt blodomløb.

Jeg synes ikke, det var svært at give dem et godt liv, men det kan være vanskeligere for meget unge hunde.

 

Håber det bedste for dine .

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres tanker og kram. Det varmer :bighug:

Molly skal have Furix 2 gange om dagen (vanddrivende) og Cardisure 2 gange om dagen, 1 time før mad. Hun får i forvejen Prilactone og Fortekor vet sammen med sin natmad.

Min mand er lige ved at lave et skema, så vi får det passet ind i planen. Jeg måler i forvejen hendes puls og vejrtrækningsfrekvens, men det skal jeg til at tage lidt tiere, så vi kan holde øje. Især vejrtrækningsfrekvensen er vigtig.

 

Ulla H: Jeg er da glad for at høre at der er nogle positive historier også. Man har jo tendens til at se sort på tingene...

Molly er lige blevet 7 år.

Sille er 4,5 år og hun får endnu ikke medicin, men vi skal holde øje med hende. Regner med at vi skal samme tur igennem med hende på et tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 months later...

Så må jeg lige komme med en opdatering på Molly.

 

Det går rigtig skidt nu og der er ikke ret langt igen tror jeg :megaked:

 

Da vi stod op i morges hostede hun meget mere end hun plejer og hun rallede når hun trak vejret, så hun fik en halv pille vanddrivende mere. Det har hjulpet på hosten, men hendes vejrtrækningsfrekvens er nu på ca. 50 og pulsen på ca. 120 selv om hun er i hvile.

Hun vil gerne spise (Molly elsker mad) men ville ikke med på tur i morges. Hun ville kun lige op til vejen og så hjem igen. Jeg har snakket med dyrlægen og skal snakke med hende igen her ved 11 tiden.

Molly virker glad når hun er i haven, men jeg kan se det ikke er helt godt. Jeg tror desværre snart vi må tage den svære beslutning. Jeg er bare så bange for at gøre det forkert :megaked:

Elsker jo den lille hund :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hvor bliver jeg ked af, at læse at Molly har det så skidt :megaked:

Det er en rigtig svær situation at stå i og holde hovedet koldt når man holder så meget af hende. Alligevel vil jeg sige at I først og fremmest skal tænke på hende og hvad der er bedst for hende :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...