Hop til indhold

Kontrol oover hundene


Gæst Spilop
 Share

Recommended Posts

Gæst Spilop

Affødt af en helt anden tråd, vil jeg har lave en tråd om min kontrol over mine hunde.

 

Under titlen den dovne (mig) og de overkontrollerede (mine) hunde. Er her 2 videoer om 5 af mine hundes første møde med Vejle gågade (og en gågade i det hele taget). Hundene var udvalgt efter alder. De 5 yngste, minus Get It som er en hundehvalp på 16 uger. Så ud over den dovne, er videostjernerne her. YaDa ft. Cocker 1 år gammel højløbsk tæve, Odd-eye Border Collie han 1 ½ år, Zuper 2 ½ år ft. Cocker tæve, Joey border/kelpie blanding 3 år (en af mine omplaceringshunde, fået efter 3 hjem, har ikke altid haft det lige godt). Kanvas 3½ år Golden Retriever han hund og meget viril. LOL

 

Sødeste lille YaDa hopper lige op af en mand, hovsa. Joey den sorte ligner sig selv, selv om end han ser lidt ukry ud, men sådan ser han nu engang altid ud, på nær når han løber agility. Mange sjove kommentarer man får med på vejen. Og da Thomas handlede i boghandlen, tilkaldte vi os en hel børnehave, og selv om hunden aldrig har været med mindre børn overlevede de det også

 

Mod bilen går det i en mere organiseret facon, da det går op for mig at YaDa forstyrre hanhundene en anelse, og jeg får hende over i den anden hånd, og der er hellere ikke så mange mennesker.

Dette er kl. 13 på Vejle strøg, tror de fleste er ved stranden. Jeg tror det var mere grænseoverskridende for mig at være der, end for hundene. Når jeg kigger på videoen, så ligner de alle sammen sig selv. Kanvas og Odd-eye snuser tæve, Joey ligner en hængt kat, Odd-eye stirre på bedste border collie facon og Zuper, YaDa og Kanvas haler preller rundt.

 

Nå, nu til kontroldelen

 

Ting jeg VIL have kontrol over

  • Gå pænt i snor (gå hvorhen i vil, men træk ikke min arm af)
  • Tisning (Hanhundene, tis ikke under arbejde og op af menneskeskabte ting)
  • Hjemkald
  • Stopfløjt (alle jagthundene skal sidde og alle agility dække når jeg trutter i hornet)
  • Kønsdrift (gælder primært hanhunden, når I har næsen oppe i måsen på en løbsk tæve, må I gerne komme når jeg kalder alligevel, og når jeg beder dem at lade dem være, må der gerne gå 2 min. inden de prøver igen)
  • Følges med mig. (Jeg har en bagved kommando, betyder ikke gå plads, men bliv ved mig)
  • Plads (gå fod og bliv ved med det, primært jagthundene der kan det, eftersom jeg et dovendyr, og ikke skal bruge det med agilityhundene, så springer jeg det over

 

Jeg bruger mine hunde stort set hver dag, og her er nogle af tingene jeg gerne vil opnå med kontrollen

 

 

Som det dovendyr jeg nu er, så træner jeg dem til på en positiv måde, at forstå hvad det er jeg gerne vil have. Har er lige en par videoer af Get It

 

Først som 9 ugers

 

Hvor I kan se den spæde begyndelse.

 

Get It 13 uger.

 

Som I kan se så sker der virkeligt noget på 4 ugers hundehvalpetræning, jeg siger aldrig nej til dem og jeg snupper bare godbidderne eller legesagerne, når hvalpene begynder at løbe efter det.

 

Disse videoer er optaget til mine hvalpe jagttræningkursister som har enetimer herude. Så det er bare sådan lidt la la.

 

Her er Get It så 16 uger gammel

 

 

Vi er så småt begyndt at træne stop, og dette er hans aller første forsøg med det. føreren laver tusinde af fejl, men det må en hundetræner godt.

 

Sådan ser alt dovendyrets kontrol træning ud. Når vi er dygtig til legetøj, drille ord etc, så træner jeg det med kaniner, høns og duer, og på et tidspunkt håber jeg, at have en færdig trænet hund, som gerne vil følges med mig, som ikke løber hen til alle mulige andre og forlader mig i tide og utide. Og det sker faktisk, helt af sig selv, hvor utroligt det lyder, så har mine hunde som oftest mere lyst til at være sammen med mig end med alle mulige andre.

 

Hvorfor dette indlæg, fordi at have kontrol over ens hunde er ved at være et FY ord, men det er hvad jeg har og jeg er stolt af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg vil bare sige, du er sku godt nok god :-) mega flot gået i en gågade, jeg har to labber det kan den lille slet ikke. (jeg ved godt at det ikke er hunden skyld men MIN ;-))

Men den lille Getit, er godt nok sød ;-) og meget dygtig allerede.

Dig ville jeg gerne have som hundetræner :-)

Dog har jeg kontrol over mine hunde når de er i snor, bare ikke så "elegant" som dine ;-)

FLOT indlæg og flotte videoer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
:hjerte: nogle gange glemmer jeg hundetræningen....og bliver så mindet om det fede ved det, når jeg ser det her. Tak! Jeg vil prøve at træne med min venindes gule pølsehund i morgen eller lørdag

 

Giv den gas, hundetræning er da både sjovt og sjovt. Kan slet ikke forstå hvordan du kan glemme det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Genialt :)

Det er lige noget jeg kan bruge ;) TAK Og sikke da et lækkert hundeslæng du har.

 

Så fint, og hundebanden er verdens bedste hundebande.

 

Super fine og inspirerende videoer! :5up: Gav mig lige lidt blod på træningen med impulstræning og Møffe :genert: Så det gjorde vi lidt i på aftenturen idag, når det nu var lidt "køligt" :lol: Gik ok, han er bare en hund man skal passe på ikke at presse for meget, så gider han ikke mere :lol: Fik både lavet stå, plads og indkald.

 

Gælder altid om at holde mens legen er god, mine BC og Golden tåler 1000 gentagelser, det gider mine spaniels ikke.

 

Jeg er meget glad for at læse, at disse videoer inspirere til træning. Jeg skal nok lægge nye op i denne tråd engang imellem, efterhånden som Get It's træning skrider frem. Det er godt nok jagttræning, men det er nok her den ultimative selvkontrol skal bruges. I andre skal være velkommen til at lægge videoer op jeres træning også

Link til indlæg
Del på andre sites

Gælder altid om at holde mens legen er god, mine BC og Golden tåler 1000 gentagelser, det gider mine spaniels ikke.

 

Jeg er meget glad for at læse, at disse videoer inspirere til træning. Jeg skal nok lægge nye op i denne tråd engang imellem, efterhånden som Get It's træning skrider frem. Det er godt nok jagttræning, men det er nok her den ultimative selvkontrol skal bruges. I andre skal være velkommen til at lægge videoer op jeres træning også

 

Absolut, især en berner kan lynhurtigt gå død, især her i varmen.

 

Jeg har det med ofte at gå "i stå" med træningen, glemme at presse det det videre med forstyrrelser, impulskontrol, udholdenhed, osv. Nu fik jeg lige lyst og så var jeg heldig at det faldt samtidig med at Møffe han var på, grundet de lidt køligere temperaturer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv den gas, hundetræning er da både sjovt og sjovt. Kan slet ikke forstå hvordan du kan glemme det.

 

Noget med to børn, der tager en del tid, kombineret med en dårlig hundeklub (så der bliver inspirationen ikke hentet) og en fra naturen ret lydig og nem hund, så det akutte behov er der ikke.. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

nøj nogle inspirerende små film :-)

 

hvorfor siger du hans navn og ikke en kommando når han må løbe efter dummy'en? bruger du kom eller navn når han skal komme?

 

Uden at gøre mig alt for klog, så tænker jeg, ay impulskontrollen er det vigtigste, der ikke må brydes især i en jagt. Der kan være flere hunde på jagten og de må kun reagere, når de bliver "ringet op" og ikke hvis en af de andre skal, derfor e navnet smart i stedet for en kommando, som flere kan reagere på?

Link til indlæg
Del på andre sites

spilop har dine hunde også det tempo i denne varme?

Har lige trænet det med at kaste en kiks og komme tilbage og luna elsker det men det foregår i et tempo som er en teenager værdi. Kom helt til at grine af hendes "dum di dum di dej" gang*GG*

Normalt kan det godt være fart på hende, men lige det her - ja måske hun skal se dygtige getit ;)

 

Ej hvor jeg glæder mig endnu mere til vi skal begynde til træning så vi får nogle værktøj til lige VORES hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget med to børn, der tager en del tid, kombineret med en dårlig hundeklub (så der bliver inspirationen ikke hentet) og en fra naturen ret lydig og nem hund, så det akutte behov er der ikke.. :oops:

 

Bortset fra børnene, samme årsager til at jeg ikke får trænet med Oluf. Nå ja og så det med bilen, der ikke er der :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...