Hop til indhold

Holder DINE fordomme stik?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Det kan godt være at fordommen passer godt, men det er så tilgengæld forkert ift. racestandarden. De bør ikke være kællinger og man skal virkelig tænke over temperament i avlen.

 

Fordomme passer, jeg ser om noget bitchy border tæver. Faktisk kan jeg pt ikke komme på en eneste der ikke er, og der er en del BC her ude.

Og derfor har jeg kun bc hanhunde. Magter det ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 218
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Igen er jeg helt uenig, for så vigtig en ting kan man altså ikke lægge ud til almindelige hvalpekøbere. Det kræver fagfolk, og det er netop her, at DKK kommer ind....eller rettere sagt BURDE komme ind med kontrol og restriktioner og krav om sundhedsundersøgelser.

 

Og så skriver du "hvis hvalpekøberne var oplyste", jamen - hvordan skal de kunne oplyses, hvis de ingen steder kan se en hujende skid om en bestemt opdrætter? Du må huske, at der er racer, der ikke er så almindeligt udbredt som din og der er man nemt på Herrens Mark.

 

Næ do, det er s'gu et arbejde for DKK. Det kunne de passende bruge nogle af medlemspengene på. Ikke meget kan vel være vigtigere end hundes sundhed?

 

 

Og jeg siger: Velkommen til virkeligheden. Prøv (for sjovs skyld) at forestille dig, at du ønskede at købe en airedalehvalp. Go' fornøjelse med at skaffe dig oplysninger fra hundeweb. :shock:

 

Jeg ønsker ikke at lægge airedaleopdrætterne for had, for de er hverken bedre eller dårligere end så mange andre, men er der noget, netop den gruppe kan stå sammen om, så er det, at fx mentaltests er noget opreklameret skidt, så det blev - trods manges ønsker - afvist som krav, og at HD skyldes hvalpekøbernes forkerte foder/motion.

 

Her kunne DKK have gjort en indsats, men i stedet overlod de alt til opdrætterne, hvoraf flere tilsyneladende mener, at bare hofterne kan hænge sammen med lidt tyggegummi, så er den i vinkel.

 

 

Good for you! Men ikke alle skal jo have border collier, og ikke alle racer har en oplyst specialklub.

 

 

Her er vi så enige. Det kan så bare ikke altid lade sig gøre, fordi DKK har svigtet sit ansvar, i hvert fald i mine øjne.

Jamen jeg er ikke helt uenig med dig, for selvfølgelig synes jeg at også DKK skal ta' sit ansvar. Men jeg synes OGSÅ at man burde satse på at oplyse.

 

Det kan være at det er nemt med min race, og jeg ved ikke hvordan det er med andre. Men en enkelt googling gav mig en side der hedder airedale health foundation, hvor der så ud til at stå en hel masse om potentielle sygdomme i racen. Og det kunne f.eks. være ét sted at starte. Så ved man lidt om hvilke sygdomme der findes. Et andet sted er at tjekke laboratorierne der udfører DNA-tests, der kan man se under den enkelte race, hvilke tests der findes - og altså hvilke sygdomme der florerer. Og sådan kommer man tit videre, har den danske specialklub ikke meget info, så er der altid en udenlandsk der har. Og når man har læst lidt på lektien er det jo om at spørge opdrætteren hvordan det ser ud med sygdom x og sygdom y. Kan vedkommende ikke gi' gode nok svar, så må man jo strege vedkommende fra sin liste. At der så er racer der er så små at man ikke kommer udenom, det er en anden snak. Men så vil restriktioner jo heller ikke kunne gøre nogen forskel. Nogle informationer må vel alligevel ligge på hundeweb, som f.eks. HD? Og så er det jo fløjtende om opdrætteren synes det er ok at avle på en D-hofte, hvis man har HD-oplysningen så køber man vel ikke efter sådan en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er ikke helt uenig med dig, for selvfølgelig synes jeg at også DKK skal ta' sit ansvar. Men jeg synes OGSÅ at man burde satse på at oplyse.

Ja - så er det bare spørgsmålet, hvem "man" er.

 

At der så er racer der er så små at man ikke kommer udenom, det er en anden snak. Men så vil restriktioner jo heller ikke kunne gøre nogen forskel.

Det kunne det da naturligvis. Hvis en opdrætter ved, at det koster skydning ved daggry at avle på D- eller E-hofter, så kunne det jo nok være, at de undlod at gøre det. Det eneste fornuftige, Stalin nogensinde sagde, var: Tillid er godt, kontrol er bedre. :cool:

 

Nogle informationer må vel alligevel ligge på hundeweb, som f.eks. HD?

Hvis der intet krav er om fotografering af hofter, så fotograferes hofter ikke automatisk. Derfor elsker jeg krav og restriktioner.

 

Og så er det jo fløjtende om opdrætteren synes det er ok at avle på en D-hofte, hvis man har HD-oplysningen så køber man vel ikke efter sådan en hund?

Jeg stemmer nu stadig mest for skydning ved daggry.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - så er det bare spørgsmålet, hvem "man" er.

Det bør givetvis være bl.a. DKK.

 

Hvis en opdrætter ved, at det koster skydning ved daggry at avle på D- eller E-hofter, så kunne det jo nok være, at de undlod at gøre det.

Hvis DKK siger at det koster skydning ved daggry, kunne man også risikere at opdrætter bare avler uden tavle i stedet for. Men hvis hvalpekøberne begyndte at stille krav til gode hofter, tror jeg det ville se noget anderledes ud.

 

Hvis der intet krav er om fotografering af hofter, så fotograferes hofter ikke automatisk. Derfor elsker jeg krav og restriktioner.

Jo, restriktioner er én vej, for at få opdrætterne at fotografere. Men igen - hvad nu hvis det var hvalpekøberne der stillede det krav?

 

Jeg stemmer nu stadig mest for skydning ved daggry.

I den ideelle verden ville jeg stemme på oplyste hvalpekøbere. Det er jo den vej vi går med så meget andet? Tænk på buræg, f.eks.? Der har man jo valgt den vej - at oplyse folk om facts, og oplyser om hvorfor man bør købe øko i stedet for. Og det ser jo ud til at ha' en ret stor virkning. Når det gælder hundehandlere anbefaler vi jo også noget af det samme - vi oplyser, og opfordrer folk til at ikke støtte den slags avl. Selv om det desværre ikke når ud til mange nok... Og den samme vej ville IMO være den bedste når det gælder hvalpekøbere - oplys dem, så de selv kan vælge de dårlige opdrættere fra. Men desværre fungerer det nok i den ideelle verden, og derfor er jeg også i bund og grund enig med dig, jeg synes også vi skulle ha' beholdt restriktionerne. Men synes også vi burde kunne oppe os en hel del, mht. oplysning!

Link til indlæg
Del på andre sites

I den ideelle verden ville jeg stemme på oplyste hvalpekøbere. Det er jo den vej vi går med så meget andet? Tænk på buræg, f.eks.? Der har man jo valgt den vej - at oplyse folk om facts, og oplyser om hvorfor man bør købe øko i stedet for. Og det ser jo ud til at ha' en ret stor virkning. Når det gælder hundehandlere anbefaler vi jo også noget af det samme - vi oplyser, og opfordrer folk til at ikke støtte den slags avl. Selv om det desværre ikke når ud til mange nok... Og den samme vej ville IMO være den bedste når det gælder hvalpekøbere - oplys dem, så de selv kan vælge de dårlige opdrættere fra. Men desværre fungerer det nok i den ideelle verden, og derfor er jeg også i bund og grund enig med dig, jeg synes også vi skulle ha' beholdt restriktionerne. Men synes også vi burde kunne oppe os en hel del, mht. oplysning!

Kampagner virker fint mht øko, så det er godt. At advare mod hundehandlere ved jeg ikke, for nogle af dem er jo - min påstand/fordom - medlemmer af DKK. :shock:

 

Oplysning er altid godt, men kan kun bruges, hvor oplysning findes.

 

Ellers er vi enige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det ved jeg godt og det er dælme også synd for hende at hun har de oplevelser i bagagen!

Men som udgangspunkt skal de være sociale og udadvendte. Ikke når de arbejder - men ellers. og det synes jeg nogle gange at opdrætterne glemmer.

 

Måske de generelt har svært ved at skelne mellem arbejde og ikke arbejde? Min ejer er i nærheden = jeg må hellere være klar til arbejde..groft sat op

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, selvfølgelig skal det ikke være sådan. Og min er nu også mest kælling når hun er i snor og har sin mor med, ellers er hun faktisk meget sød. Min er social og udadvendt, lige i det øjeblik at hun har fået lov til at lege med andre hunde løse eller har fået en køretur i deres bil :roll:

 

Hvad mener i egentlig når i siger "Bichy"? Altås jeg får en opfattelse som måske ikke er det i tænker, kan i beskrive lidt mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske de generelt har svært ved at skelne mellem arbejde og ikke arbejde? Min ejer er i nærheden = jeg må hellere være klar til arbejde..groft sat op

 

Jeg mener, du har fat i noget vigtigt her.

Min opfattelse er, at rigtigt mange "sure" hunde, som kun er sur overfor andre hunde tæt på ejeren eller i line, er det fordi de er i konflikt mellem deres lyst til at være social og det pres der kan ligge i at skulle være op på dupperne ift. ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok er mine BC ikke sure eller noget, men sociale er de hellere ikke. De vil gerne hilse, men derefter skrider de. De har intet behov for det, hvis det ikke var fordi jeg tvang dem til at være indenfor engang imellem, ville de ligge ud i haven hele tiden.

Og nej er nu ret sikker på de ikke føler noget arbejdspres fra mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok er mine BC ikke sure eller noget, men sociale er de hellere ikke. De vil gerne hilse, men derefter skrider de. De har intet behov for det, hvis det ikke var fordi jeg tvang dem til at være indenfor engang imellem, ville de ligge ud i haven hele tiden.

Og nej er nu ret sikker på de ikke føler noget arbejdspres fra mig.

 

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår helt hvorfor du tilsyneladende ofte tager det skrevne til dig som noget der er spidse bemærkninger.

 

Da du fortæller, at dine hunde ikke er sure, passer dette "Min opfattelse er, at rigtigt mange "sure" hunde, som kun er sur overfor andre hunde tæt på ejeren eller i line, er det fordi de er i konflikt mellem deres lyst til at være social og det pres der kan ligge i at skulle være op på dupperne ift. ejeren." jo ikke på dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår helt hvorfor du tilsyneladende ofte tager det skrevne til dig som noget der er spidse bemærkninger.

 

Da du fortæller, at dine hunde ikke er sure, passer dette "Min opfattelse er, at rigtigt mange "sure" hunde, som kun er sur overfor andre hunde tæt på ejeren eller i line, er det fordi de er i konflikt mellem deres lyst til at være social og det pres der kan ligge i at skulle være op på dupperne ift. ejeren." jo ikke på dig

 

Nej det gør det ikke, men den "spidse" bemærkning var nu skrevet for at fortælle, at ikke alle hunde har et behov for at være sociale, og det ikke behøves at være fordi de er i en konflikt mellem pres fra ejer og deres lyst til at være sociale. Tænker nogle gange at mine border collies er "hilse" sociale fordi de ikke har noget pres fra mig om at skulle være sociale.

Og jeg tænker at den primær årsag til at border tæver er bitchy er at det ikke er en særlig social race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gør det ikke, men den "spidse" bemærkning var nu skrevet for at fortælle, at ikke alle hunde har et behov for at være sociale, og det ikke behøves at være fordi de er i en konflikt mellem pres fra ejer og deres lyst til at være sociale. Tænker nogle gange at mine border collies er "hilse" sociale fordi de ikke har noget pres fra mig om at skulle være sociale.

Og jeg tænker at den primær årsag til at border tæver er bitchy er at det ikke er en særlig social race.

 

Okay. Det var ikke dit indlæg der var spidst, men jeg oplever, at du opfatter nogle kommentarer som "spidse" bemærkninger til dig og måske tager jeg fejl.

 

Næh ikke alle hunde har det samme behov for selskab, og vel især ikke hvis de har nok af det hjemme. Der tænker jeg, at man rigtigt ser forskellen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Det var ikke dit indlæg der var spidst, men jeg oplever, at du opfatter nogle kommentarer som "spidse" bemærkninger til dig og måske tager jeg fejl.

 

Næh ikke alle hunde har det samme behov for selskab, og vel især ikke hvis de har nok af det hjemme. Der tænker jeg, at man rigtigt ser forskellen.

 

Ha ha så fik jeg også læst dit indlæg rigtig. Jeg opfatter faktisk meget sjældent noget som spidst, men skriver ofte som hø og hakkelse og regner med at folk forstår den tankerække, der har fået mig til at skrive oplægget. Så jeg tænker at du tænker og tolker rigeligt i det jeg skriver.

 

Og jeg mener stadigt at der er stor forskel på hvor sociale de enkelt hunde er, uanset hvor meget de får af det der hjemme. Jeg har ihvertefald 10 individer, som alle er forskellige og 4 af mine ft. Cocker er "oversociale" og den sidste kalder vi katten, den kommer til os, når det passer den, ligger altid på sofaryggen, og når hun vil klappes, snor hun sig rundt om vores ben, og så skal vi gerne føle os ære og privilegere over at hun gad at ofre sin tid på os.

Så selv om mine hunde oplever det samme, så er de som nat og dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...