Hop til indhold

Aldershieraki - hund nummer 3?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg tænker, at hund nummer 3 nok indfinder sig i mit hjem til næste sommer (såfremt alt praktik omkring hvor jeg skal bo og økonomi og den slags er på plads, selvfølgelig)... men i den henseende er jeg kommet til at tænke lidt på alder...

 

Jeg var virkelig glad for at Karla nåede at blive 3 år inden Johna indfandt sig i hjemmet, da der virkelig skete meget med hende mentalt i tiden fra 2 til 3 år. Derfor tænkte jeg også, at det var passende at Johna kunne nå at blive 3 inden lille ny ankom. Så ville Karla være 6 og stadig i en fin alder til at få en hundehvalp indenfor dørene igen.

 

Men... Nu er Johna jo sådan lidt en "specialklasse"-hund ;-) Kom først i løbetid som 19 måneders, meget sent modnet både fysisk og psykisk... Ja faktisk er jeg ikke helt overbevist om, at hun har været igennem den mentale modningsfase endnu.... :hmm: Hun har ikke som sådan ændret adfærd overhovedet fra hun var hvalp til nu (hun blev 2 i maj) faktisk...

 

Så spørgsmålet er: bør jeg tænke hende yngre end hun er, og evt. vente til hun er 4 før jeg får en hundehvalp? Eller bør jeg bare tænke, at 3 år nu engang er 3 år og at hun under alle omstændigheder er flinkeste, sødeste dukkebarn - ligegyldigt hvor gammel hun så end måtte være fysisk og psykisk?

 

536800_10151194061672054_263622771_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke betænke mig. Det kan godt være, Karla havde godt af at der gik et ekstra år, men ud fra hvad du har fortalt om Johna, tror jeg ikke det bliver noget problem. Hun virker som en ret afbalanceret og velfungerende lille hund, som ikke tager på vej over ret meget.

 

Hvad har du i tankerne? Mellemklasse agilityhund går jeg ud fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen der kan give dig en sikker forudsigelse af hvordan det vil gå. Det kommer altsamen an på individerne. To af individerne kender du, men den tredie medspiller er stadig et X. Det vil komme an på denne tredie hunds tendens til at udfordre de hunde der allerede er i huset. Og hvis "3" bliver en hvalp, er det rigtigt svært at forudsige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg kigge på hundene individuelt. Af din beskrivelse af dem virker det ikke som om at du behøves tage "ekstra hensyn" til Johna, jeg tror ikke umiddelbart at et ekstra år vil have en super stor ændring for hende, nogen hunde er jo bare... Specielle, og vokser aldrig rigtig fra det. Så hvis du mener at hun er klar næste sommer, så ville jeg personligt ikke tænke mere over det... Det samme med Karla, hvis hun er klar til hvalp igen så go for it.

 

Hvilken hund har du i tankerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tror ikke jeg ville tænke så meget over det.

Dynamikken kan du alligevel aldrig helt spå om og det kan både være en fordel og en ulempe med helt voksne hunde, alt efter deres sind.

Og når nu Johna er så mild og god som hun er, så ville jeg ikke betænke mig.

 

Kaia var også kun 2½ da Yoda flyttede ind og Kaia var bestemt ikke voksen og fornuftig endnu :genert:

Lige i vores tilfælde, så var Yoda vist med til at modne Kaia som pludselig havde en anden rolle i flokken og hun er vokset meget mentalt siden vi fik ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke betænke mig. Det kan godt være, Karla havde godt af at der gik et ekstra år, men ud fra hvad du har fortalt om Johna, tror jeg ikke det bliver noget problem. Hun virker som en ret afbalanceret og velfungerende lille hund, som ikke tager på vej over ret meget.

 

Hvad har du i tankerne? Mellemklasse agilityhund går jeg ud fra?

 

how well you know me :mrgreen: Ja, tænker der gerne skulle flytte en ft cocker ind i flokken til sommer engang... Vil have endnu en arbejdsmaskine, så tør nok ikke satse på en blanding igen - eftersom jeg har været superheldig i arbejdsegenskaber og drive i min første hund og knap så heldig i min anden hund... Så selvom Johna bliver bedre og bedre, og nok også kommer til at løbe lidt konkurrencer en dag, så bliver hun aldrig den arvtager til Karla som jeg havde håbet, så en ny konkurrencehund må på banen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har jo selv 3 - hvor der er knap 3 år mellem hver af dem. Charlie var lige 3 da vi fik Oscar - Oscar var 3 måneder fra at være 3 da vi fik Darwin.

Jeg var selv meget i tvivl - da Oscar er/var meget hvalpet i det - var han klar til denne udfordring at få en hvalp indenfor dørerne? - så der blev tænkt meget. Omvendt havde jeg også en formodning om at det ville modne Oscar at Darwin kom.

De havde lidt start problemer - og vi måtte hjælpe Oscar i gang, så han fik styr på det hele. Dette foregik via opdrætter hvor hun med råd og vejledning ledte det i den rigtige retning. De første 14 dage var hårde - men så kørte det pludselig på skinner. Oscar fik taget på det hele og faktisk har det modnet ham utrolig meget at Darwin kom i huset.

De er alle 3 så gode sammen - har hver deres rolle i forhold til hinanden og der er virkelig ingen problemer - selvom de er han hunde alle 3.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville godt turde få en hvalp til sommer med det, du har fortalt om Johna virker hun sådan ret laissez-faire-agtig, så det skal nok gå. Tror ikke hun kommer til at tænke andet end "næææh, en legekammerat!".

 

Ja, Johna er faktisk så tilbagelænet som man kan være mens man rent faktisk stadig er vågen :mrgreen:

 

Opdaterer du forresten ikke din øboer-tråd? Er lidt spændt på, hvad det endte med.

 

Opdateret - kun for dig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme blev Egon klart mere voksen af at få hvalp og for hundenes skyld, tænker jeg selv at vi snildt kunne få en 3. nu, de virker jo super godt sammen og Benny ville sikkert endda ligefrem have godt af at få en hvalp. Meeeen jeg kan godt mærke jeg lige skal vente lidt, der har godt nok været hormonræs i hovedet på Benny :lol: Mega overgearet lille dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke huske hvor gammel Karla var da du fik Johna, men herhjemme blev Egon klart mere voksen af at få hvalp og for hundenes skyld, tænker jeg selv at vi snildt kunne få en 3. nu, de virker jo super godt sammen og Benny ville sikkert endda ligefrem have godt af at få en hvalp. Meeeen jeg kan godt mærke jeg lige skal vente lidt, der har godt nok været hormonræs i hovedet på Benny :lol: Mega overgearet lille dyr.

 

Karla nåede lige at blive 3 inden vi fik Johna hjem. Det var en god plan, hun udviklede sig helt vildt (mentalt) mellem de 2 og 3 år... Johna blev 2 i maj, så hvis jeg fik en ny til næste sommer ville hun være 3 inden den kom hjem. Lige nu er der dog ingen tegn på, at hun har tænkt sig pludselig at blive markant anderledes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Johna er faktisk så tilbagelænet som man kan være mens man rent faktisk stadig er vågen :mrgreen:

 

 

 

Opdateret - kun for dig!

Ø-boer??

 

Bortset fra det, kan jeg slet ikke forestille dig med en ft. cocker. Du er sådan én der skal have en hund du kan skændes med og konkurrere i hvem der kan råbe højest på agilitybanen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ø-boer??

 

Bortset fra det, kan jeg slet ikke forestille dig med en ft. cocker. Du er sådan én der skal have en hund du kan skændes med og konkurrere i hvem der kan råbe højest på agilitybanen ;-)

cockerne kan sagtens skrige - også når de ikke skal - bare spørg på Spilop :lol:

 

Men hvis ikke sådan en, hvad så? Det skal være en 100% arbejdsmaskine - orker ikke hit and miss racer - så DSG'er er ude, det samme er sheltier. Og jeg skal IKKE have terrier igen. Hunden skal være max 40 cm fuldvoksen, så den passer godt fysisk med mine to nuværende trunter....

 

edit: og IKKE noget med pels!

Link til indlæg
Del på andre sites

cockerne kan sagtens skrige - også når de ikke skal - bare spørg på Spilop :lol:

 

Men hvis ikke sådan en, hvad så? Det skal være en 100% arbejdsmaskine - orker ikke hit and miss racer - så DSG'er er ude, det samme er sheltier. Og jeg skal IKKE have terrier igen. Hunden skal være max 40 cm fuldvoksen, så den passer godt fysisk med mine to nuværende trunter....

 

edit: og IKKE noget med pels!

 

Tarveligt du liiige kom med rettelsen, for du ER altså den perfekte løveejer! Der er i hvert fald masser af modspil i Lulu - jeg har aldrig skældt Mingus og Cajsa ud, Lulu får skældud hver dag og tænk, hun lever stadig :-D Jeg kan godt lide at hun bare ryster det af sig og ikke bliver "ked af det" som de andre.

 

Der var samme bøvl med racer inden du fik Johna, jeg tror du må have noget med pels. Kromfohrländer var også på tale dengang? Godt nok er den ruhåret og lidt skarp (og grim), men i hvert fald en arbejdsmaskine.

 

Jeg vil allerhelst have en korthåret hund, men racerne med pels har nu engang de egenskaber jeg vil have. Og Lulu er nok langhåret, men pelsen er nemmere at holde end Mingus'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er så besværlig! Jeg tror altså ikke der findes en race til dig, som ikke er lidt et sats. Synes du skal være en pudel-dame (apporterende jagthund og slet ikke selskabshund) ;-)

 

ja, jeg er besværlig :mrgreen: men det er fordi jeg i virkeligheden bare vil have en Karla-klon. Ligesom jeg ville sidste gang ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du får en Sheltie efter de helt rigtige agilityforældre (f.eks. efter sådan nogle som Priers og/eller Natasjas), kan jeg slet ikke forestille mig, at det kan være et miss med din erfaring. Jeg kunne faktisk godt se dig med en sheltie. Så kunne I råbe sammen hele banen rundt :lol:

 

Ingen hyrder til mig. Med det rette forarbejde kunne jeg finde mig en sheltie af linier der ville arbejde, men jeg bryder mig ikke om racen. :oops: og jeg vil meget gerne have larm på banen, men så skal det også stoppe ligeså snart jeg er udenfor igen. Og sidst men ikke mindst: pels! Ydrk! Nej tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet ikke at du ikke skal have en BC :lun: Men det er jo også bare den klassiske "Folk som dyrker agility på højt plan skal have en BC".

 

Jeg håber du finder dig en Karla klon :lun: Og ellers tror jeg nu også sagtens en pudel kunne være lige dig!

 

Bryder mig ikke specielt meget om racen, - er bare ikke fan af hyrderne, kan ikke forklare det... men kan ikke rigtigt lide nogen af dem. jojo, der findes individer af racerne jeg synes om, men som gruppe generelt nej.... så ingen schæfere, collier, belgierne, sheltier o.lign.... derudover gider jeg ikke løbe i stor klasse og tror den vil passe dårligt - både fysisk og psykisk - med mine ro nuværende kræ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...