Hop til indhold

gå i snor træning


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Vores Luna på 4½ mdr er SÅ sej til alverdens ting.

MEN det der med at gå i snor, hvilket trænes hver dag, det er altså lidt svært.

 

Hun vil meget gerne trække og er der noget spændende, ja så ænser hun ikke os eller snoren og hiver bare afsted.

 

Vi har prøvet at stå stille hver gang hun trækker, så sætter hun sig og vi tager 1-2 skridt og så trækker hun vildt og vi står igen. Det virker ikke. Efter 500m er jeg helt baldret i nakken.

Så prøvede jeg at vende om og gå den anden vej når hun trak - så da vi havde gået det samme sted 25!! gange, så gik vi slukøret hjem*GG*

 

Har I nogle gode fif?

Hun er enormt lærenem, men den store verden er altså bare for FED ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

for mig virkede det med ros og godbidder hver gang han selv tilbød kontakt eller snoren blev slap. Han lærte lynhurtigt at det kunne betale sig at gå pænt. Det var rigtig mange godbidder det første stykke tid, men det kunne vi nu relativt hurtigt begynde at trappe ud af.

 

Altså han er ikke 100% god, nogle dufte er for spændende og jeg synes også en hund skal have lov til at nyde turen fremfor at traske afsted ved siden af mig. Men det har hjulpet helt enormt meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mig virker lang line fx 15 m, jeg lader hunden passe sig selv, kommer den ud for enden vender jeg og går modsat vej, siger intet lokker ikke belønner ikke, går bare modsat vej, på ret kort tid lærer mine hunde at gåtur handler om at holde øje med hende fjoget i modsat ende hun har det med at gå modsat vej ;) så kan man korte snoren op, jeg gør det med en halv m af gangen, det virker fint;) så er der jo plads, hvor hunden skal gå ved siden af mig og holde kontakten, men det er noget helt andet ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja undskyld mig, men jeg ser så lidt gammeldags på det...Jeg har en hvalp hvert år nogen gange 2 som jeg skal træne, som får en slutvægt på 30-40 kg. alt efter køn...

Jeg er super konsekvent fra starten af det vil sige 8 uger...Kontakt godbidder og god stemning...Meen hvis hvalpen starter med at trække, så giver jeg et hurtigt ryk i snoren, så hvalpen stopper...Den fatter det i løbet af ingen tid, og så kun vi resten af dens liv gå uden jeg får skader på skuldre og ryg, af en stor hund som bare hænger i snoren...

Jeg ved skam godt at det ikke er velset...Men jeg er fløjtende lige glad..Det virker og det virker hurtigt, og rent logisk er det langt bedre og súndere for menneske og hvalp, at det er hurtigt overstået..

Jeg får hvert ¨r henvendelse fra hvalpekøbere som er fortvivlet, fordi de ikke kan holde deres unghund...

Til hvalpetræning må man jo ikke gøre det...Men alternativet med at stoppe, det tager en halv sommerferie, og så virker det ikke alligevel altid.

Så skal unghunden omplaceres eller aflives i stedet for???

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja undskyld mig, men jeg ser så lidt gammeldags på det...Jeg har en hvalp hvert år nogen gange 2 som jeg skal træne, som får en slutvægt på 30-40 kg. alt efter køn...

Jeg er super konsekvent fra starten af det vil sige 8 uger...Kontakt godbidder og god stemning...Meen hvis hvalpen starter med at trække, så giver jeg et hurtigt ryk i snoren, så hvalpen stopper...Den fatter det i løbet af ingen tid, og så kun vi resten af dens liv gå uden jeg får skader på skuldre og ryg, af en stor hund som bare hænger i snoren...

Jeg ved skam godt at det ikke er velset...Men jeg er fløjtende lige glad..Det virker og det virker hurtigt, og rent logisk er det langt bedre og súndere for menneske og hvalp, at det er hurtigt overstået..

Jeg får hvert ¨r henvendelse fra hvalpekøbere som er fortvivlet, fordi de ikke kan holde deres unghund...

Til hvalpetræning må man jo ikke gøre det...Men alternativet med at stoppe, det tager en halv sommerferie, og så virker det ikke alligevel altid.

Så skal unghunden omplaceres eller aflives i stedet for???

Vi er så ved selve essensen af det at have hund;) skal hunden lade være med at trække fordi den syntes du er sjov at være sammen med, eller skal den lade være med at trække fordi det gør hammer ondt hvis den trækker?

jeg syntes det skal være sjovt at have hund, det er ikke sjovt for mig at tilføre min hund smerte;) derfor bruger jeg det ikke;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg træner gå pænt forlanger jeg ikke øjenkontakt og bruger også sjældent godbidder. I det hele taget er jeg ret usynlig for jeg vil have at hun skal lægge mærke til hvad det er der gør at hun kan komme fremad. (taler kun når jeg siger "gå pænt" og roser dæmpet, når hun går i samme tempo som mig og ikke trækker). Jeg går fremad når linen er slap og går i stå hvis linen bliver stram, men jeg lader hende aldrig stå og falde i staver. Står hun og hænger i linen går jeg et par små skridt tilbage indtil hun vender rundt. Kigger hun på mig får hun ros men det er ikke et krav. Laver hun et kraftigt langt træk (f.eks. hvis der flyver et blad forbi som hun simpelthen MÅ have fat i) vender jeg om og går i en cirkel indtil hun igen er klar til at gå i et roligt tempo. Desuden går jeg ofte i "rollatortempo", for at gøre hende mere sikker i øvelsen, men jeg kan også finde på nærmest at løbe efter hende hvis jeg kan se at et eller andet gør det så svært, at der er risiko for at hun kommer til at stramme snoren eller hvis jeg har travlt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik lært Frostie at gå rigtig pænt i snor ved at først lære hende "øvelsen at ikke trække" derhjemme. Iso startede jeg også op på samme måde, men fik aldrig fuldført det da hun stort set aldrig går i snor herhjemme... :oops: Men havde jeg fuldført, havde hun også lært det, helt sikkert.

 

Det er ganske simpelt, baseret på "noget-for-noget-princippet", helt sort/hvidt og derfor meget tydeligt for hunden at forstå. Man lægger en ting ud, som hunden meeeget gerne vil ha', måske 10 meter væk. Man starter med at gå, fra en tænkt "startlinje", og så snart hunden trækker bakker man tilbage til startlinjen. Man siger ingenting, og har stadig front rettet mod "tingen". Begynd at gå igen når hunden er i ro og gi'r kontakt. Det er også vigtigt at man hver gang går helt tilbage til den samme startlinje. Sådan bli'r man ved og ved, og på et tidspunkt falder tiøren, og når hunden når tingen får den belønning. Det er en fordel hvis ens "ting" er noget der kan kastes, for så kan man senere ta' det med på gåtur. Hver gang hunden har gået en strækning uden at trække, kan man lave en ny startlinje dér hvor tingen før lå, så man hele tiden kommer lidt videre. Men det kræver selvfølgelig at hunden først har forståelse for øvelsen.

 

Det er i hvert fald en øvelse der har fungeret for mig, og for mange andre. I princippet det samme som at bare bakke/stoppe hver gang hunden trækker - men her er det penslet meget tydeligt ud, tydeligt for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har altid brugt lang snor 10-15 meter - her har mine hvalpe okset rundt, snust og rodet og "læst aviser" - efter cirka 10 -15 min er gassen gået ud af ballonen og så har vi kunnet gå i normalt tempo - øvet indkald og andre kontakt øvelser - masser af godbidder. I dag hvor de alle er voksne går de fint i snor - meget gerne ved siden af mig eller lige bagved.

Jeg har nogle gange brugt at vende ryggen til - det var noget der virkede for så skulle de jo op og se hvad jeg nu stod og gloede på.

Link til indlæg
Del på andre sites

skal hunden lade være med at trække fordi den syntes du er sjov at være sammen med, eller skal den lade være med at trække fordi det gør hammer ondt hvis den trækker?

Jeg synes hverken eller. Min hund skal ikke trække i linen, for så synes jeg ikke det er sjovt at gå med hende, men "gå pænt" betyder i min verden frikvarter, hvor hun ikke behøver koncentrere sig om mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her skal det også være sjovt at gå i snor og smerte på nogen af os er, i mine øjne, ikke sjovt.

 

Det er lidt skægt, på vores tur starter vi i snor og går et stykke (det er forskelligt hvordan det går) og så ræser hun af uden snor i nogen tid,ud over marker og hu hej det er hygge. Så går vi pænt uden snor et stykke og så når vi når hestene skal der snor på og så trækker hun resten af turen hjem (også når hestene er passeret).

 

I skoven trækker hun som en tornado = hun skal snuse hele vejen rundt på en gang*GG* og så på et tidspunkt er hun så træt at vi næsten må trække hende ;)

 

Det er tydeligt at se at hun trækker når hun vil hjem og når noget bare er VILDT spændende :)

 

Meeeeen bare rolig, hun skal ikke aflives ej heller hvis hun trækker senere ;)

 

Det er skam noget vi har arbejdet på siden dag 1 og der også arbejdes ekstra på til hvalpetræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik lært Frostie at gå rigtig pænt i snor ved at først lære hende "øvelsen at ikke trække" derhjemme. Iso startede jeg også op på samme måde, men fik aldrig fuldført det da hun stort set aldrig går i snor herhjemme... :oops: Men havde jeg fuldført, havde hun også lært det, helt sikkert.

 

Det er ganske simpelt, baseret på "noget-for-noget-princippet", helt sort/hvidt og derfor meget tydeligt for hunden at forstå. Man lægger en ting ud, som hunden meeeget gerne vil ha', måske 10 meter væk. Man starter med at gå, fra en tænkt "startlinje", og så snart hunden trækker bakker man tilbage til startlinjen. Man siger ingenting, og har stadig front rettet mod "tingen". Begynd at gå igen når hunden er i ro og gi'r kontakt. Det er også vigtigt at man hver gang går helt tilbage til den samme startlinje. Sådan bli'r man ved og ved, og på et tidspunkt falder tiøren, og når hunden når tingen får den belønning. Det er en fordel hvis ens "ting" er noget der kan kastes, for så kan man senere ta' det med på gåtur. Hver gang hunden har gået en strækning uden at trække, kan man lave en ny startlinje dér hvor tingen før lå, så man hele tiden kommer lidt videre. Men det kræver selvfølgelig at hunden først har forståelse for øvelsen.

 

Det er i hvert fald en øvelse der har fungeret for mig, og for mange andre. I princippet det samme som at bare bakke/stoppe hver gang hunden trækker - men her er det penslet meget tydeligt ud, tydeligt for hunden.

 

Super tip!.:5up: Det kan jeg godt forestille mig virker effektivt.

 

Selv bruger jeg dog at straffe hunden efter hvor stor forbrydelsen har været, så jo kraftigere trækket har været jo længere tilbage bliver hun flyttet, for det tror jeg et eller andet sted at hun forstår. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her skal det også være sjovt at gå i snor og smerte på nogen af os er, i mine øjne, ikke sjovt.

 

Det er lidt skægt, på vores tur starter vi i snor og går et stykke (det er forskelligt hvordan det går) og så ræser hun af uden snor i nogen tid,ud over marker og hu hej det er hygge. Så går vi pænt uden snor et stykke og så når vi når hestene skal der snor på og så trækker hun resten af turen hjem (også når hestene er passeret).

 

I skoven trækker hun som en tornado = hun skal snuse hele vejen rundt på en gang*GG* og så på et tidspunkt er hun så træt at vi næsten må trække hende ;)

 

Det er tydeligt at se at hun trækker når hun vil hjem og når noget bare er VILDT spændende :)

 

Meeeeen bare rolig, hun skal ikke aflives ej heller hvis hun trækker senere ;)

 

Det er skam noget vi har arbejdet på siden dag 1 og der også arbejdes ekstra på til hvalpetræning.

 

Jeg har fuld forståelse for at det er hammer svært når hunden skal opleve det hele på den halve tid (har selv en unghund med krudt i røven) men de lærer altså af det de får succes med. Grunden til at de trækker er jo for at komme frem til et eller andet de synes er spændende, så de opnår jo succes hvis de lykkes med at trække os derhen, og vil blive styrket i deres opfattelse af at det er sådan man klarer problemet med den håbløse, langsomme tobenede de er bundet til.

 

Der er desværre kun en vej frem og det er ved at være 100% konsekvent med at snoren skal være slap før hunden kommer fremad. Og så må man snyde ved f.eks. at give lang line på, løbe efter hunden eller køre ud hvor den ikke behøver at have snor på, i den periode man træner at gå pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også brugt at stoppe op og vente når linen bliver stram, samt uanede mængder godbidder.

Da det er så vigtigt at være 100% konsekvent med at stoppe op, har jeg "snydt" lidt. Når hunden skal gå pænt, har den sin almindelige sele på. Når vi er steder hvor jeg ved hunden vil have svært ved at koncentrere sig, og det vil blive et helvede for os (træningspladsen, gågade, skoven), får den halsbånd på. Så kan hunden trække lidt, og man ødelægger ikke den daglige træning. Jeg har aldrig været den store fan af hundeskove og den slags, og når man har hunde der ikke er gode til at gå løs, er halsbåndet en god løsning, så hunden får lidt frikvarter :-D

 

Jeg har desværre ikke lørt Lulu at gå pænt, havde ikke forestillet mig at sådan en lille hund kunne trække så meget :shock: Men når man går med alle tre hunde, er det der gå pænt-træning lidt vanskeligt. MEN det er usundt for hende og skide irriterende for mig at hun trækker sådan, så nu trænes der impulskontrol i stor stil og så skal der indkøbes et godt bredt halsbånd, så går vi i krig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo--Jeg påføre ikke hvalpen smerte....Underlig ide......Men det påføre den smerte og måske dens liv hvis den ikke fra starten af lære at gå med en slap line...Jeg snakker ikke om den skal gå min v. side klinet op af mig...Jeg snakker om den bare skal gå frit men ikke trække...

Hvis det ikke er smerte der får hvalpen til at stoppe med at trække, hvad er det så?

Mine to voksne hunde går pænt uden at trække, og det er lært med andre metoder end ryk i linen. Så det er absolut ikke et valg mellem det usunde træk og ryk i linen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo--Jeg påføre ikke hvalpen smerte....Underlig ide......Men det påføre den smerte og måske dens liv hvis den ikke fra starten af lære at gå med en slap line...Jeg snakker ikke om den skal gå min v. side klinet op af mig...Jeg snakker om den bare skal gå frit men ikke trække...

Et "hurtigt ryk i snoren" vil give smerte, snoren går jo rundt om hundens hals;) hvis ikke det gav smerte ville det ikke virke;) hvalpen holder ikke op med at trække bare ved at snoren er stram, dem trækker videre;)

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er spaniel nogle af de værste at lære at gå pænt i snor. Jeg træner meget gå pænt med unghundene , for når alle 6 hunde er med, så glemmer de ofte det lærte. Også de gamle.-

Hvis een verbalt korrrigeres pga træk, sker det , hvis den gentager det, jeg smider snoren og så er den hurtigt 3 meter foran , for jeg er stoppet. Hvilket giver en skideballe og en på plads, så jeg kan få snoren samlet op..

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi har prøvet at stå stille hver gang hun trækker, så sætter hun sig og vi tager 1-2 skridt og så trækker hun vildt og vi står igen. Det virker ikke. Efter 500m er jeg helt baldret i nakken.

 

Prøv lige at læse ovenstående meget langsomt - Hvad har Luna lært af denne metode, tænker du?

 

Så prøvede jeg at vende om og gå den anden vej når hun trak - så da vi havde gået det samme sted 25!! gange, så gik vi slukøret hjem*GG*

 

En metode skal have tid til at virke, når hunden er i den stemning. 25 gange er åbenbart ikke nok.

Noget andet er timingen, hvis du ikke vender 100% præcist straks hun begynder at gå hurtigere - ikke begynder at trække i linen, men begynder at gå hurtigere - er timingen forkert ift. det du ønsker, hun skal lære.

 

Har I nogle gode fif?

Hun er enormt lærenem, men den store verden er altså bare for FED ;)

 

Din lærenemme hund har lært, at når du stopper op, skal hun sætte sig for at komme videre. Dette lærer hende ikke at undlade at trække, for der er ingen som helst sammenhæng mellem det at sidde og det at gå.

Det er en klassisk fejl du har lavet der :-P

 

Ud over de andre forslag kan du konsekvent give hende godbid på jorden lidt skråt ud til siden bag dig, drop en godbid og gå videre, Ved X antal lækre godbidder der skråt bag dig finder hun ud af, at det at trække frem forhindrer hende i at få godbidderne. Med forståelsen drosles der ned for godbidderne samtidig med at et verbalt signal tager over.

 

Min Pelle har lært at gå pænt på en noget alternativ måde, blandt andet det jeg lige har skrevet og derudover ved at han har erfaret, at øjenkontakt giver adgang til ting han gerne vil, så når han vil frem til noget, søger han faktisk selv ind "på plads" og tager øjenkontakt, idet han har erfaret at dette er den hurtigste måde at nå målet på.

 

Øjenkontakten skal være på plads først og så er det bare at øve på noget Luna vil hen til f.eks. en godbid en meter fremme på gulvet/jorden.

 

Mit gå pænt signal er "vi følges ad" og så gør vi det. Her er der ikke øjenkontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

øjenkontakt er hun så sej til. Vi bruger den meget i den daglige træning og dagens måltider indebærer også at man skal sitte og kigge i øjne inden der sigers værsgo.

 

I dag har vi prøvet at gå med MANGE godbidder og det gik skide godt.

Det var kun det sidste stykke på vores grund hvor hun trak, men bare jeg sagde "hov" så kom hun hen imens hun kiggede på mig som om hun sagde "hov var du ikke med"

 

Super dejligt. Jeg prøver at fortsætte og takker for alle jeres input ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...