Hop til indhold

Hvem synes man stadig skal have lov til at skyde naboens hund?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg gentager: Hvis du tager en hund på fersk gerning i færd med at lemlæste dine får, må du stadig skyde fordi det så henhører under nødværge. Men der er ingen grund til at du skal have lov til at skyde en hund, bare fordi den tilfældigvis befinder sig på din jord.

 

måske jeg ikke følger nok med i medierne, men det er der da vel heller ingen der har gjort?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 123
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg forstår ikke helt problemet med at skyde strejfende hunde?! Man skal jo advare behørigt, med mindre hunden er til fare for andre i samme øjeblik.

 

Hvis en hund strejfer, kan den blive ramt af en bil, sparket af en hest, falde i et hul, blive tager af dårlige mennesker der bruger den til hundekampe osv. Hvorfor er det så meget værre hvis den bliver skudt?

 

Hvis en hund (potentielt) udgør en risiko for andre dyr, mennesker eller ejendom, synes jeg kun det er rimeligt at der bliver taget hånd om det. Ejeren formår jo tydeligvis ikke at holde styr på sin hund, og det er selvfølgelig uheldigt for hunden, men jeg forstår ikke hvorfor det skal være andres problem.

 

Hvis loven blev misbrugt, kunne jeg forstå debatten. Men når loven anvendes efter formålet, og kun yderst sjældent tages i brug, kan jeg personligt ikke se grund til at ændre på noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo - desværre - flere gange bevist, at kontakt og dialog med ejere, intet hjælper. Med den der labrador for nogen tid siden, der blev ejerne jo ved med, bare at lukke den ud. Min mors kollega måtte også for en del år siden skyde naboens hund, der jagede vildt. Advaret tons af gange, meldt til politiet etc. INTET hjalp.

 

Så kan jeg virkelig ikke se, hvad man så skal gøre. Ejerne er jo åbenlyst bedøvende ligeglade med deres dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

måske jeg ikke følger nok med i medierne, men det er der da vel heller ingen der har gjort?

 

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men i den sidste sag hvor en hund blev skudt - en Labrador ved navn Balder - var der ikke tale om at hunden havde gjort skade på naboens dyr. Naboen "frygtede" for sine dyr, derfor skød han. I hvert fald som historien blev fremstillet i aviserne.

 

Han havde, i overenstemmelse med loven, advaret ejeren. Derfor var det lovligt at skyde, selv om hunden ingen skade havde gjort. Det er så det, Fødevareministeriet ønsker ændret, så man fremover ikke må skyde hunde bare fordi de er på ens grund, og i øvrigt ikke har gjort skade.

 

Personligt vil jeg ærligt tilstå at dyre- og fåreejeres jammer om kastede kid og lam fordi dyrene stresses når en hund går forbi, lyder som noget bullshit. Hvad hvis en ræv eller grævling kommer forbi, det kan man jo ikke lige forhindre. Og fåreejere lader selv hunde jage rundt med deres får. Jeg har overværet et DM i hyrdning, og hvis det ikke stresser dyrene, så ved jeg ikke hvad gør :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg husker havde Balder tidligere jaget vildtet, og den dag han blev skudt, var der fuld af kalve. Og kalve dør af stress, eller moderen kan forlade dem. Jeg synes ikke en hunds liv er vigtigere end vildtets liv. Og Balders ejere havde jo tydeligvis ikke tænkt sig at gøre noget ved problemet.

 

edit: Det hedder åbenbart lam, og han havde ikke tidligere jaget dem (eller, det står der ihvertfald ikke). Jeg mener stadig det er ok efter omstændighederne.

 

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1732728.ece

 

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/indland/2012/03/27/084400.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men i den sidste sag hvor en hund blev skudt - en Labrador ved navn Balder - var der ikke tale om at hunden havde gjort skade på naboens dyr. Naboen "frygtede" for sine dyr, derfor skød han. I hvert fald som historien blev fremstillet i aviserne.

 

Han havde, i overenstemmelse med loven, advaret ejeren. Derfor var det lovligt at skyde, selv om hunden ingen skade havde gjort. Det er så det, Fødevareministeriet ønsker ændret, så man fremover ikke må skyde hunde bare fordi de er på ens grund, og i øvrigt ikke har gjort skade.

 

Personligt vil jeg ærligt tilstå at dyre- og fåreejeres jammer om kastede kid og lam fordi dyrene stresses når en hund går forbi, lyder som noget bullshit. Hvad hvis en ræv eller grævling kommer forbi, det kan man jo ikke lige forhindre. Og fåreejere lader selv hunde jage rundt med deres får. Jeg har overværet et DM i hyrdning, og hvis det ikke stresser dyrene, så ved jeg ikke hvad gør :vedikke:

 

Som fåreavler kan jeg kun beklage det er bullshit i din verden og håber da du glæder dig over at du har en god fast indtægtskilde. Men der er altså et liv uden for ligusterland.

 

for ja, vi får også taget lam af ræven. Faktisk mister vi ret mange lam årligt til ræven, i nogle år op til 1/4. Men vi skyder ræve i jagtsæson og vi regulerer (lovligt) ræve uden for jagtsæsonen. Rævens tilstedeværelse stresser også fårene når de læmmer. Men ræven jagter ikke får (det gør en grævling heller ikke) så til daglig stresses de ikke ved tilstedeværelsen af ræv. Men en hund uden kontrol får ret hurtigt tændt jagtinstinktet hvis fåreflokken pludselig går i flugt og så vil den jage efter dem.

 

Vores hunde kommer ikke på marken fra brunst til læmning. Faktisk driver vi kun fårene sammen 2 gange om året. Ved klipning og ved slagtning, og det gør vi i øvrigt uden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som fåreavler kan jeg kun beklage det er bullshit i din verden og håber da du glæder dig over at du har en god fast indtægtskilde. Men der er altså et liv uden for ligusterland.

 

Man vælger jo selv sin levevej. Når jeg snakker med landmænd synes jeg altid de lyder frygtelig utilfredse. Så er det jo bare at vælge noget andet - men mon ikke der er flere fordele ved erhvervet end ulemper? Ellers blev man der vel ikke :vedikke:

 

for ja, vi får også taget lam af ræven. Faktisk mister vi ret mange lam årligt til ræven, i nogle år op til 1/4. Men vi skyder ræve i jagtsæson og vi regulerer (lovligt) ræve uden for jagtsæsonen. Rævens tilstedeværelse stresser også fårene når de læmmer. Men ræven jagter ikke får (det gør en grævling heller ikke) så til daglig stresses de ikke ved tilstedeværelsen af ræv.

 

Når man holder dyr ude i naturen, må det vel betragtes som en slags erhvervsrisiko at naturen kommer i kontakt med dyrene. Der synes jeg godt nok at lovgivningen er meget generøs (mht. at ræve må skydes udenfor sæsonen).

Tager ræve i øvrigt ikke kun de svageste lam - altså dem, der måske ikke ville overleve alligevel?

 

Men en hund uden kontrol får ret hurtigt tændt jagtinstinktet hvis fåreflokken pludselig går i flugt og så vil den jage efter dem.

 

Det er muligt. Men hvor ofte sker det lige i praksis? Vi er trods alt i Danmark, ikke ude på prærien. Det bør ikke være nødvendigt med selvtægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

og han havde ikke tidligere jaget dem (eller, det står der ihvertfald ikke). Jeg mener stadig det er ok efter omstændighederne.

 

Selvfølgelig har han jagtet dem. Selv mine hunde, der får stimuleret deres hverdag, får deres jagtinstinkter helt op i det røde felt, når der springer bambi'er rundt ude i skoven. Og en hund, der har behov for at opsøge naboens jagt-område gang på gang, har da et formål med sine strejfeture.

At Balder ikke har dræbt nogen med bid. Det er egentlig underordnet. Stress og forladte lam-kalve. Udsatte fasaner, der finder andre bo-steder. Det er vist også rigeligt

 

 

 

Men en hund uden kontrol får ret hurtigt tændt jagtinstinktet hvis fåreflokken pludselig går i flugt og så vil den jage efter dem.

 

Det er muligt. Men hvor ofte sker det lige i praksis? Vi er trods alt i Danmark, ikke ude på prærien. Det bør ikke være nødvendigt med selvtægt.

 

Det sker faktisk ret tit.. Desværre bliver det ikke blæst helt vildt op i EB hver gang, men måske kun med notis i lokal-sprøjten

Link til indlæg
Del på andre sites

HAr en ret lav tolerancetærksel overfor hunde der jager vildt og kan virkelig godt forstå at nogen mener love bør fastholdes. Har pillet et stk. dødt vildt ud af et vildthegn engang. Var løbet direkte ind i og formodentlig død af at sidde fast. Hvorfor? Tja rådyr har normalt ikke tendens til at løbe direkte ind i vildthegn, men når man så bidemærkerne på bagpart og bagben, så er forklaringen nok at finde der. I øvrigt tydeligvis hundetænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sker faktisk ret tit.. Desværre bliver det ikke blæst helt vildt op i EB hver gang, men måske kun med notis i lokal-sprøjten

 

Jeg har arbejdet for en lokalsprøjte i 10 år. Jeg erindrer kun én eneste klage over strejfende hunde, og det var i en by. Størstedelen af vores udgivelsesområde var landzone.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo - desværre - flere gange bevist, at kontakt og dialog med ejere, intet hjælper. Med den der labrador for nogen tid siden, der blev ejerne jo ved med, bare at lukke den ud. Min mors kollega måtte også for en del år siden skyde naboens hund, der jagede vildt. Advaret tons af gange, meldt til politiet etc. INTET hjalp.

 

Så kan jeg virkelig ikke se, hvad man så skal gøre. Ejerne er jo åbenlyst bedøvende ligeglade med deres dyr.

det må dog stadigvæk være muligt at fange hunden og sørge for at den kommer på et internat eller hos Falck / politi -

selvfølgelig skal den ikke tilbage til en ligeglad ejer !

Link til indlæg
Del på andre sites

Man vælger jo selv sin levevej. Når jeg snakker med landmænd synes jeg altid de lyder frygtelig utilfredse. Så er det jo bare at vælge noget andet - men mon ikke der er flere fordele ved erhvervet end ulemper? Ellers blev man der vel ikke :vedikke:

 

 

 

Når man holder dyr ude i naturen, må det vel betragtes som en slags erhvervsrisiko at naturen kommer i kontakt med dyrene. Der synes jeg godt nok at lovgivningen er meget generøs (mht. at ræve må skydes udenfor sæsonen).

Tager ræve i øvrigt ikke kun de svageste lam - altså dem, der måske ikke ville overleve alligevel?

 

 

 

Det er muligt. Men hvor ofte sker det lige i praksis? Vi er trods alt i Danmark, ikke ude på prærien. Det bør ikke være nødvendigt med selvtægt.

 

 

Jeg synes ikke jeg har fremhævet der var flere ulemper end fordele ved erhvervet, jeg prøvede bare at fortælle at der er en anden virkelighed end den man kan sidde og digte sig til fra sit parcelhus.

 

Nej, ræven tager ikke kun de svageste lam. Hvis det er det du tror, så vil jeg gerne invitere dig til at sidde og kigge på vores fårebesætning dag og nat i hele læmmesæsonen. Vi har endda haft fornøjelsen af at komme ud til får der var blevet dræbt under læmning eller fået bidt et godt stykke af bagbenet.

 

Det kan godt være din lokalsprøjte ikke har skrevet om det, men jeg har ligesom lab-lover set det flere gange, og jeg tvivler på det kun er et fænomen der foregår øst for storebælt.

Link til indlæg
Del på andre sites

det må dog stadigvæk være muligt at fange hunden og sørge for at den kommer på et internat eller hos Falck / politi -

selvfølgelig skal den ikke tilbage til en ligeglad ejer !

 

 

Tror du at internater, Falck eller politi har tid eller ressourcer til at tage sig af sådan nogle sager? Først det at fange hunden, dernæst at finde et internat som har plads/tid. Hvem skal betale for kost og logi? Den tidligere ejer gider vel næppe betale denne udgift, hvis han/hun har mistet ejerskab til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du at internater, Falck eller politi har tid eller ressourcer til at tage sig af sådan nogle sager? Først det at fange hunden, dernæst at finde et internat som har plads/tid. Hvem skal betale for kost og logi? Den tidligere ejer gider vel næppe betale denne udgift, hvis han/hun har mistet ejerskab til hunden.

 

HVis det bliver vedtaget ved lov at de skal, så skal de jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har arbejdet for en lokalsprøjte i 10 år. Jeg erindrer kun én eneste klage over strejfende hunde, og det var i en by. Størstedelen af vores udgivelsesområde var landzone.

 

Vi har et fredet område i byen, der er blevet holdt af får. Grundet skambidning af lam, jagende hunde og rigtig mange observationer af løse hunde gennem de sidste par somre, er fårene nu fjernet og skotsk højlandskvag har overtaget pleje-rollen.

Link til indlæg
Del på andre sites

HVis det bliver vedtaget ved lov at de skal, så skal de jo.

 

Men hvem skal følge op på det?

 

Hvis det bliver sådan at strejfende hunde kan indleveres kan det jo resultere i at folk, der ikke har den mulighed at skyde hunden der strejfer, pludselig får mulighed for at slippe af med den på lovlig vis = en eksplodering af sager der skal tages hånd om.

 

Det næste problem ville vel blive at folk gik til medierne fordi politiet/internatet/Falck ikke havde tid til at komme ud og indfange en hund der forstyrrede vildtet, og så var der bare ingen til at løse problemet? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke jeg har fremhævet der var flere ulemper end fordele ved erhvervet, jeg prøvede bare at fortælle at der er en anden virkelighed end den man kan sidde og digte sig til fra sit parcelhus.

 

Nej, ræven tager ikke kun de svageste lam. Hvis det er det du tror, så vil jeg gerne invitere dig til at sidde og kigge på vores fårebesætning dag og nat i hele læmmesæsonen. Vi har endda haft fornøjelsen af at komme ud til får der var blevet dræbt under læmning eller fået bidt et godt stykke af bagbenet.

 

Det kan godt være din lokalsprøjte ikke har skrevet om det, men jeg har ligesom lab-lover set det flere gange, og jeg tvivler på det kun er et fænomen der foregår øst for storebælt.

 

Jeg forstår ikke helt at man som dyreejer ikke prøver at beskytte sine dyr bedre. Kendte en heste-/ fåreavler der altid satte sine dyr på løsdrift når tiden nærmede sig at dyrene skulle fole/ læmme. Både for at kunne assistere hvis der var noget der gik galt, men også af hensyn til ræve og løse hunde.

 

Nu om dage hører man også om folk der stjæler får og lam på markerne, så måske er tiden inde til at indse at man ikke bare kan lade sine dyr rende rundt i store indhegning, lavet af vildthegn. Jeg ved det ikke, men kan da undre mig over at der ikke altid er røde tal på bundlinien, med det store svind som I beskriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har mulighed for at give ejeren et utal af advarsler, så ved man hvor ejeren bor og så vil jeg mene, at det er mere hensigtsmæssigt at melde det til politiet. Eller bede en dyreværnsorganisation om at tale med ejeren. De kan evt. også tage hunden med, hvis den er helt umulig at fange.

Politiet tror jeg ikke hjælper, dem har jeg ikke tiltro til, de har jo aldrig tid.

Og snak med ejeren hjælper nog ikke, hvis du ikke kan få ejeren til fornuft, så kan dyreværns folk nok heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt at man som dyreejer ikke prøver at beskytte sine dyr bedre. Kendte en heste-/ fåreavler der altid satte sine dyr på løsdrift når tiden nærmede sig at dyrene skulle fole/ læmme. Både for at kunne assistere hvis der var noget der gik galt, men også af hensyn til ræve og løse hunde.

 

Nu om dage hører man også om folk der stjæler får og lam på markerne, så måske er tiden inde til at indse at man ikke bare kan lade sine dyr rende rundt i store indhegning, lavet af vildthegn. Jeg ved det ikke, men kan da undre mig over at der ikke altid er røde tal på bundlinien, med det store svind som I beskriver.

 

Vores får går i læmmeperioden ca 25 m fra vores hus. Hvis du tror det holder ræven væk at vi har dem tæt på huset, så tro om igen. Ræven er ret ligeglad. Min mand har sågar truffet en inde i stalden.

 

Vores regnskab udviser hvert år et lille overskud. Vi har andre strenge at spille på end får.

 

Vores indhegning er af fårehegn, derudover har vi en øvre og en nedre strømførende tråd. Og jeg synes det er paradoksalt at i en tid hvor folk skriger på dyrevelfærd og økologi at du mener at vi ikke skal have vores dyr i store indhegninger.

 

Jeg synes det er vældigt, at I der synes lovgivningsændringen er helt fin ide, er jer der aldrig vil berøres.

Link til indlæg
Del på andre sites

det må dog stadigvæk være muligt at fange hunden og sørge for at den kommer på et internat eller hos Falck / politi -

selvfølgelig skal den ikke tilbage til en ligeglad ejer !

Aha og hvem skal så betale det? Den der indfanger hunden? Ejeren? Ejer er jo - igen - bedøvende ligeglad, så tvivler på, at man får noget fra dem. Og hvis man i dag afleverer en indfanget hund til politi eller internat, så får ejer den jo igen. Og så starter det forfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores får går i læmmeperioden ca 25 m fra vores hus. Hvis du tror det holder ræven væk at vi har dem tæt på huset, så tro om igen. Ræven er ret ligeglad. Min mand har sågar truffet en inde i stalden.

 

Vores regnskab udviser hvert år et lille overskud. Vi har andre strenge at spille på end får.

 

Vores indhegning er af fårehegn, derudover har vi en øvre og en nedre strømførende tråd. Og jeg synes det er paradoksalt at i en tid hvor folk skriger på dyrevelfærd og økologi at du mener at vi ikke skal have vores dyr i store indhegninger.

 

Jeg synes det er vældigt, at I der synes lovgivningsændringen er helt fin ide, er jer der aldrig vil berøres.

 

At det kan være svært at holde en ræv ude kan jeg forstå, men en hund der forcerer et dyrehegn og ikke bliver afskrækket af at den får stød, skal godt nok være motiveret for at jage får.

 

Hvor mange dyr mister i årligt pga. hunde kontra ræve og må man i det hele taget skyde en ræv hele året, hvis man opdager at den er ved at forsyne sig selv på ens mark?.

 

Det markeret med rødt var ment som at man måske skal gøre dem mindre men mere sikre (jeg tænker økonomi her). Og når den kommer på bane er der jo sjældent nogle landmænd der tænker ret meget over dyrevelfærd. Får har som regel ekstremt store folde da de ofte bruges til at holde krat nede, i hvert fald i byerne, så de kunne sagtens blive mindre uden at det går ud over dyrenes velfærd. Jeg ved nu heller ikke om jeg synes det er særligt dyrevenligt at holde får, så ræven bare kan snuppe alle de lam den har lyst til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha og hvem skal så betale det? Den der indfanger hunden? Ejeren? Ejer er jo - igen - bedøvende ligeglad, så tvivler på, at man får noget fra dem. Og hvis man i dag afleverer en indfanget hund til politi eller internat, så får ejer den jo igen. Og så starter det forfra.

Det skal man da ikke spørge om og det gør man vist heller ikke. Hvis en hund bliver samlet op af politiet bliver den kørt ud på en pension der har aftale om at have bokse til det formål og så får ejeren lov til at betale for opholdet, samt en bøde. Sådan har jeg i hvert fald forstået at det allerede fungerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

At det kan være svært at holde en ræv ude kan jeg forstå, men en hund der forcerer et dyrehegn og ikke bliver afskrækket af at den får stød, skal godt nok være motiveret for at jage får.

 

Kender en, der engang fortalte mig om deres hunde, som også fungerede som delvis vagthunde i deres vognmandsfirma.

 

De havde afgrænset deres grund med elektrisk hundehegn.

Mange gange har hundene røget efter rævene om aftenen og har stået på den forkerte side af hegnet om morgenen og ikke turde gå ind på grunden fordi de vidste at de fik stød.

 

Nu er hegnet ikke til debat. Men motivationen for at løbe ud af grunden, for at jagte ræve.

Så prøv at forestille dig et slaraffenland, når det er en stor fåreflok

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...