Hop til indhold

Hvem synes man stadig skal have lov til at skyde naboens hund?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Kender en, der engang fortalte mig om deres hunde, som også fungerede som delvis vagthunde i deres vognmandsfirma.

 

De havde afgrænset deres grund med elektrisk hundehegn.

Mange gange har hundene røget efter rævene om aftenen og har stået på den forkerte side af hegnet om morgenen og ikke turde gå ind på grunden fordi de vidste at de fik stød.

 

Nu er hegnet ikke til debat. Men motivationen for at løbe ud af grunden, for at jagte ræve.

Så prøv at forestille dig et slaraffenland, når det er en stor fåreflok

 

Synes egentlig ikke vi er ret OT, da et solidt hegn burde kunne afværge situationerne så skambidninger kun hørte rævene til.

 

Den situation du beskriver er væsentlig anderledes end det scenarie jeg forestiller mig når nogle taler om hunde der render ind til får. For det første er hunden sikkert allerede i fuld gang med jagten af ræven inden den når den usynlige grænse (dvs. at ubehaget kommer mens stresshormonerne udskilles for fuld udblæsning) for det andet er der et hegn der skal forceres, dvs. at hunden skal kunne ræsonnere at den bliver nødt til at springe over eller klemme sig under det (et hegn hunden kan se igennem vil "angribes" anderledes end et plankeværk f.eks.). En hund der er gået i gang med at jagte et får inden den når hegnet (og kører på stresshormoner) og ikke har erfaring på forhånd med at komme forbi et hegn den kan se igennem, vil jeg æde min gamle hat på, enten vil stoppe op eller styrte lige direkte ind i hegnet. Og får den samtidig stød på dette tidspunkt tror jeg de fleste hunde vil have glemt fårene ude på marken.

 

Måske er min hund bare dummere end gennemsnittet men hun er to gange kommet til at løbe ind i et dyrehegn fordi hun har leget med andre hunde og troet at når hovedet kan komme igennem, så kan kroppen nok også. Det samme hegn (grænser en skovbørnehave inde) brugte jeg når jeg syntes mine hunde skulle have lov til at tænke lidt. Jeg kastede en bold ind og ville have dem til at finde en åbning de kunne komme igennem. Det tog pænt mange gange før de ikke kun kiggede længselsfuldt efter bolden på den anden side af hegnet, men begyndte at huske at de 1 minut forinden havde fundet en åben låge 5 meter væk. Jeg tror (og det er selvfølgelig på min egen regning) at hunde der skambider andre dyr kommer ind på foldene ved et tilfælde, ikke at de bevidst forcerer dyrehegn, for der har jeg nok lidt mindre tiltro til hundens tankevirksomhed end de fleste, virker det til. Ellers har jeg bare haft utrolig dumme hunde, det er jo selvfølgelig også en mulighed. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 123
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

At det kan være svært at holde en ræv ude kan jeg forstå, men en hund der forcerer et dyrehegn og ikke bliver afskrækket af at den får stød, skal godt nok være motiveret for at jage får.

 

Hvor mange dyr mister i årligt pga. hunde kontra ræve og må man i det hele taget skyde en ræv hele året, hvis man opdager at den er ved at forsyne sig selv på ens mark?.

 

Det markeret med rødt var ment som at man måske skal gøre dem mindre men mere sikre (jeg tænker økonomi her). Og når den kommer på bane er der jo sjældent nogle landmænd der tænker ret meget over dyrevelfærd. Får har som regel ekstremt store folde da de ofte bruges til at holde krat nede, i hvert fald i byerne, så de kunne sagtens blive mindre uden at det går ud over dyrenes velfærd. Jeg ved nu heller ikke om jeg synes det er særligt dyrevenligt at holde får, så ræven bare kan snuppe alle de lam den har lyst til.

 

Ascha jeg tror simpelthen ikke du læser hvad jeg skriver om hvordan de får går og du fortsætter med at digte løs. Skal jeg tegne en tegning?

 

Vi har ikke mistet nogen lam til hunde. Her hvor vi bor nu har vi ikke haft løse hunde inde på vores mark. Mark og vejfredsloven fungerer jo som den er nu, at kommer man ikke videre med dialog, så kan man hive i nødbremsen. Jeg render ikke rundt med et inderligt ønske om at skyde alt på 4 ben der uautoriseret går på min mark. Jeg kan rent faktisk godt lide hunde. Det samme kunne ham der skød Balder. Mig bekendt er han selv opdrætter.

 

Hvis vi skal holde ræven helt væk fra vores fårebesætning skal vi have dem i lukket stald. -Hvis det er den slags dyrevelfærd du værdsætter, så siger jeg velbekomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. Hegn, så er det jo sådan at man ikke bare må sætte hegn op som man lyster. Der skal som regel en tilladelse til og jeg kender da en som måtte opgive at have heste på den store flotte græsmark han havde til det, da der ikke måtte opsættes blivende hegn(dvs. der måtte godt opsættes hegn, men det skulle være af de der metalstænger med kun en tråd for oven), og så ville folden ikke være lovlig til hestene.

 

Og en hund der suser gennem et hegn med strøm på, vil formentlig slet ikke mærke stødet før den er på vej igennem hegnet. Imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Politiet tror jeg ikke hjælper, dem har jeg ikke tiltro til, de har jo aldrig tid.

Og snak med ejeren hjælper nog ikke, hvis du ikke kan få ejeren til fornuft, så kan dyreværns folk nok heller ikke.

 

Det er i sådanne situationer jeg mener, at hunden bare skal afleveres på et internat og ud i et andet hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha jeg tror simpelthen ikke du læser hvad jeg skriver om hvordan de får går og du fortsætter med at digte løs. Skal jeg tegne en tegning?

Jeg digter ikke på dine fårs forhold, jeg skrev i forhold til det jeg ser rundt omkring.

 

Vi har ikke mistet nogen lam til hunde. Her hvor vi bor nu har vi ikke haft løse hunde inde på vores mark. Mark og vejfredsloven fungerer jo som den er nu, at kommer man ikke videre med dialog, så kan man hive i nødbremsen. Jeg render ikke rundt med et inderligt ønske om at skyde alt på 4 ben der uautoriseret går på min mark. Jeg kan rent faktisk godt lide hunde. Det samme kunne ham der skød Balder. Mig bekendt er han selv opdrætter.

Nej, og det er så lidt det jeg påpeger, at loven er fra en tid hvor stødhegnet ikke var opfundet og hvor hunde ikke var en del af familien, samt at et vildthegn med stødtråd burde være nok til at holde de fleste hunde ude.

 

Jeg aner ikke om manden der skød Balder kan lide hunde, jeg ved bare at familien faktisk havde fået hegnet haven ind og at Balder i et godt stykke tid ikke havde været rendt hjemmefra. Jeg ved også at han blev skudt på klods hold og altså næppe var igang med at jage noget og at han var en ældre hund, så jeg synes den lugter lidt af nabokonflikt.

 

Hvis vi skal holde ræven helt væk fra vores fårebesætning skal vi have dem i lukket stald. -Hvis det er den slags dyrevelfærd du værdsætter, så siger jeg velbekomme.

Det skal jeg ikke blande mig i, jeg ville bare frem til at hunde ikke koster fåreavlerne ret meget i forhold til hvad ræven gør og at man rent faktisk kan beskytte sine dyr i meget stor udstrækning, mod hunde, ved at hegne ordentligt ind.

 

Generelt: Jeg så hellere en mega bøde til folk der lader deres hunde strejfe, for selvfølgelig er det ikke i orden at hunde render rundt og jagter vildt i skovene, forårsager trafikulykker osv.. Det samme gælder folks tamkatte, men det er der straks færre der anser for at være et problem,... de konkurrerer jo heller ikke med jægerne om jagtbytte eller med husdyravlerne. Og så tror folk også fejlagtigt at de kun fanger mus og rotter. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig egentligt lidt over modstanden mod en ændring af loven. Kan det ikke være ligegyldigt hvordan problemet bliver løst, når det bare bliver løst? Hvorfor er det vigtigt, at man skal have mulighed for at skyde hunden? Kan det ikke være lige meget hvordan hunden bliver fjernet, bare den bliver fjernet? Om den bliver skudt eller hentet af et internat er vel ikke så vigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvor mange gange, både herinde og på FB, har folk ikke brokket sig over at politiet ikke kommer ud efter de omstrejfende hunde? hvor beskeden bare har været noget i stil "la' den bare løbe igen" :hmm:

jeg tænker så mest på de vilde dyr der bliver skambidt der synes jeg altså at man skal have mulighed for at gribe ind hurtigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jo tyveri, det er heller ikke lovligt. Hvad kunne han have gjort, som ikke gjorde ham kriminel?
Jeg kendte engang nogen ( ikke landmænd ) som havde en højløbsk tæve der gentagne gange fik besøg af samme hanhund - de gjorde det at de bandt hannen i skyggen med en skål vand og så bad ejeren hente sin hund......
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig egentligt lidt over modstanden mod en ændring af loven. Kan det ikke være ligegyldigt hvordan problemet bliver løst, når det bare bliver løst? Hvorfor er det vigtigt, at man skal have mulighed for at skyde hunden? Kan det ikke være lige meget hvordan hunden bliver fjernet, bare den bliver fjernet? Om den bliver skudt eller hentet af et internat er vel ikke så vigtigt.

 

 

Du kan da få min forklaring: Jeg tror ganske enkelt ikke på at der findes en mere effektiv løsning på problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvor mange gange, både herinde og på FB, har folk ikke brokket sig over at politiet ikke kommer ud efter de omstrejfende hunde? hvor beskeden bare har været noget i stil "la' den bare løbe igen" :hmm:

jeg tænker så mest på de vilde dyr der bliver skambidt der synes jeg altså at man skal have mulighed for at gribe ind hurtigt!

Men det er jo ikke lovens skyld, for den siger klart at hunde ikke må strejfe rundt. Så igen er det noget med at politiet skal administrere love men ikke vurderer dem til at være alvorlige nok at tage sig af.

 

Du kan da få min forklaring: Jeg tror ganske enkelt ikke på at der findes en mere effektiv løsning på problemet.
Det er da i grunden ikke særlig effektivt, for du skal advare i lokalsprøjten inden du må skyde hunden. Og så vil jeg da også sige, at der er meget der garanteret ville virke mere effektivt hvis der blev indført bananstats strafferammer,... men passer det til danske forhold anno 2013?.

 

Men hvorfor? Hvorfor er det ikke godt nok at fjerne hunden og sælge den til nogle andre?

Det tror jeg ikke er realistisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo ikke lovens skyld, for den siger klart at hunde ikke må strejfe rundt. Så igen er det noget med at politiet skal administrere love men ikke vurderer dem til at være alvorlige nok at tage sig af.

 

Det er da i grunden ikke særlig effektivt, for du skal advare i lokalsprøjten inden du må skyde hunden. Og så vil jeg da også sige, at der er meget der garanteret ville virke mere effektivt hvis der blev indført bananstats strafferammer,... men passer det til danske forhold anno 2013?.

 

 

Det tror jeg ikke er realistisk.

 

Hvorfor ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste her på HF synes vidst at hundeloven er noget makværk - men der er åbenbart mange der synes det er ok at skyde en hund der bare følger sine instinkter og jager nogle dyr - for så mister landmændene jo penge ! ligesom da det blev forbudt at kupere hunde - men man kan stadig kupere grisehaler helt lovligt - den dobbeltmoral kan jeg næsten ikke klare !

Hvis man kan lukke en hund inde - kan man sgi også lukke den ude ! - kort og godt hegne de dyr inde man ikke vil have at omstrejfende hunde skal kunne komme til !

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke?

 

Fordi det kræver at ejeren giver afkald på sin hund eller ikke er til at finde før den kan videresælges - og hvor tit vil det lige ske....

 

De fleste her på HF synes vidst at hundeloven er noget makværk - men der er åbenbart mange der synes det er ok at skyde en hund der bare følger sine instinkter og jager nogle dyr - for så mister landmændene jo penge ! ligesom da det blev forbudt at kupere hunde - men man kan stadig kupere grisehaler helt lovligt - den dobbeltmoral kan jeg næsten ikke klare !

Hvis man kan lukke en hund inde - kan man sgi også lukke den ude ! - kort og godt hegne de dyr inde man ikke vil have at omstrejfende hunde skal kunne komme til !

 

 

Har du set hvad der sker med grise, hvis haler ikke er kuperet??

Det er i mine øjne dyremishandling IKKE at fjerne dem, når de nu går som de går - at de så burde være færre dyr og have mere plads er en anden snak, men som det er nu er det ikke fair for dyrene at have deres haler intakte, for de andre æder dem altså....

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi det kræver at ejeren giver afkald på sin hund eller ikke er til at finde før den kan videresælges - og hvor tit vil det lige ske....

 

 

 

 

Har du set hvad der sker med grise, hvis haler ikke er kuperet??

Det er i mine øjne dyremishandling IKKE at fjerne dem, når de nu går som de går - at de så burde være færre dyr og have mere plads er en anden snak, men som det er nu er det ikke fair for dyrene at have deres haler intakte, for de andre æder dem altså....

Så må man jo behandle dem ordentligt så de ikke bider hinanden ! de fleste landmænd kalder sig jo dyreelskere - så er det vel ikke et problem for dem at behandle dyrene ordentligt ! Hvis det skulle ske at Tot eller Ollie fulgte deres NATURLIGE adfærd og " gik på jagt " eller der skete et eller andet så de risikerede at komme ud for hundeloven -ja så ville jeg helt klart " vælge" hundeloven - hellere en aflivning hos en dyrlæge end at en eller anden mere eller mindre tilfældig person med et gevær skulle skyde dem ! men det kommer ikke til at ske - her hvor jeg bor har vi kun 2-benede får - og dem jager de ikke ! og jeg skal nok sørge for at de - heller ikke - kommer til at bide i nogen ! Redigeret af anne-lise hansen
mangler
Link til indlæg
Del på andre sites

Så må man jo behandle dem ordentligt så de ikke bider hinanden ! de fleste landmænd kalder sig jo dyreelskere - så er det vel ikke et problem for dem at behandle dyrene ordentligt !

 

Som jeg skrev, så er det en anden snak - nu er de under de forhold som de er, og i den situation er det mest humane at kupere dem.

Vi kan jo ikke ønske-tænke os ud af alle situationer som ikke passer os, så må man jo handle på det man kan, til tingene er ændret og det ikke længere er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi det kræver at ejeren giver afkald på sin hund eller ikke er til at finde før den kan videresælges - og hvor tit vil det lige ske....

 

 

 

 

Har du set hvad der sker med grise, hvis haler ikke er kuperet??

Det er i mine øjne dyremishandling IKKE at fjerne dem, når de nu går som de går - at de så burde være færre dyr og have mere plads er en anden snak, men som det er nu er det ikke fair for dyrene at have deres haler intakte, for de andre æder dem altså....

 

Loven skulle selvfølgelig ændres, så det bliver lovligt at sælge hunden uden ejeren har sagt god for det. Ligesom nu skal man selvfølgelig have en advarsel og mulighed for at løse problemet. Hvis man ikke tager det til efterretning, så må man jo af med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loven skulle selvfølgelig ændres, så det bliver lovligt at sælge hunden uden ejeren har sagt god for det. Ligesom nu skal man selvfølgelig have en advarsel og mulighed for at løse problemet. Hvis man ikke tager det til efterretning, så må man jo af med hunden.

 

Chancen for at vi får sådan en lovændring vurderer jeg til at være lig 0. Under de realistiske rammer, ikke utopia, ser jeg ikke en mere effektiv løsning, end mark- og vejfredsloven, som den er i dag. Det er simpelthen ikke realistisk at man kan få frataget sin hund, fordi den strejfer, når det samme ikke kan lade sig gøre, hvis man prygler samme hund dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor? Hvorfor er det ikke godt nok at fjerne hunden og sælge den til nogle andre?

 

Hvem skal indfange hunden? Det er jo sjælden at de skudte hunde er skudt på klos hold! Der findes en håndfuld mennesker i dette land som er uddannede til at skyde med bedøvelsespile, da de åbenbart opfører sig anderledes end kugler/hagl. Hvordan skulle det mon i praksis foregå?

 

 

Men det er jo ikke lovens skyld, for den siger klart at hunde ikke må strejfe rundt. Så igen er det noget med at politiet skal administrere love men ikke vurderer dem til at være alvorlige nok at tage sig af.

 

Det er da i grunden ikke særlig effektivt, for du skal advare i lokalsprøjten inden du må skyde hunden. Og så vil jeg da også sige, at der er meget der garanteret ville virke mere effektivt hvis der blev indført bananstats strafferammer,... men passer det til danske forhold anno 2013?.

 

 

Det tror jeg ikke er realistisk.

 

Med mindre hunden er IGANG med at angribe nogle dyr. Og igen, hvis det er en strejfer som ikke på det tidspunkt er igang med at jage/æde/dræbe, men som bare sonderer terrænet, hvad skal man så gøre når man ikke må skyde? Indfange? Hvordan?

 

De fleste her på HF synes vidst at hundeloven er noget makværk - men der er åbenbart mange der synes det er ok at skyde en hund der bare følger sine instinkter og jager nogle dyr - for så mister landmændene jo penge ! ligesom da det blev forbudt at kupere hunde - men man kan stadig kupere grisehaler helt lovligt - den dobbeltmoral kan jeg næsten ikke klare !

Hvis man kan lukke en hund inde - kan man sgi også lukke den ude ! - kort og godt hegne de dyr inde man ikke vil have at omstrejfende hunde skal kunne komme til !

 

Nu har emnet jo ikke noget med hundeloven at gøre?! Og hvad med vildtet - skal det hegnes inde? Det er sgu edderbrodermer en underlig holdning! At hunde må tæske rundt og skambide og æde vildtet, for herregud, de vilde dyr uddør jo alligevel før eller siden...... Eller hvad? Og problemet er jo netop løst ved at have hunden under kontrol. Hvor skal alle andre dyr lide under at DU ikke har styr på dit kræ?

 

 

Jeg må som hundeejer leve med risikoen for at min hund skal dø hvis jeg ikke holder styr på den. Den kan jo også blive ramt af en bil, og lur mig, om det ikke blliver skalkeskjul hvis det forbydes at skyde strejfende hunde. Tilgengæld må andre dyreejere leve med risikoen for at deres katte/høns/kaniner m.m. må lade livet hvis de indfinder sig på min matrikel. Sådan er verden skruet sammen i mit hoved!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...