Hop til indhold

Hvordan sikre man en have fra pindsvin?


Shii
 Share

Recommended Posts

Ja, kort og godt? Hvordan undgår man pindsvin i haven?

 

Vi har hegn hele vejen rundt, og det går helt ned til jorden... Enkelte steder er der måske huller med en diameter på 5 cm, og jeg antager at det simpelthen er der de kommer igennem? Men skal hvor langt op skal man sikre? ville det være nok med 20 cm hvor der er helt lukket? Eller?

 

Normalt ville jeg intet have imod pindsvin i haven, men nu har to altså måtte lade livet, en igår måtte vi have dyrlægen til at aflive (hurra for aftentakst :roll:)... Den i dag var død da jeg fik fat i den... Og det er jo synd, og jeg sidder og stor tuder, ikke kun fordi det stakkels dyr fik brækket nakken, men også fordi jeg selvfølgelig ikke bryder mig om at se min hund slå andre dyr ihjel. (Dexter ser fuldstændig rødt når små kravl er i nærheden.. Pindsvin, kattekilling, han er ligeglad og knækker nakken på det!).

 

Normalt er det intet vi har haft problem med i det her år vi har boet her... Men nu en igår og en i dag? :vedikke: Det er begge to babyer ligner det... :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pindsvin er ikke så store som man skulle tro. Vi ser dem mest med piggene rejst, og så fylder de en del mere. 5 cm kan de sagtens komme igenem. De klatrer ikkke, men er mere tilbøjelige til at mase sig under noget.

Du skriver ikke hvad slags hegn det er i har. Det skal være kyllignetråd, og den må gerne være gravet et lille stykke ned i jorden. Hvis pindsvinet kan få næsen under hegnet, kan det løfte et trådhegn nok til at slippe igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, kort og godt? Hvordan undgår man pindsvin i haven?

 

Vi har hegn hele vejen rundt, og det går helt ned til jorden... Enkelte steder er der måske huller med en diameter på 5 cm, og jeg antager at det simpelthen er der de kommer igennem? Men skal hvor langt op skal man sikre? ville det være nok med 20 cm hvor der er helt lukket? Eller?

 

Normalt ville jeg intet have imod pindsvin i haven, men nu har to altså måtte lade livet, en igår måtte vi have dyrlægen til at aflive (hurra for aftentakst :roll:)... Den i dag var død da jeg fik fat i den... Og det er jo synd, og jeg sidder og stor tuder, ikke kun fordi det stakkels dyr fik brækket nakken, men også fordi jeg selvfølgelig ikke bryder mig om at se min hund slå andre dyr ihjel. (Dexter ser fuldstændig rødt når små kravl er i nærheden.. Pindsvin, kattekilling, han er ligeglad og knækker nakken på det!).

 

Normalt er det intet vi har haft problem med i det her år vi har boet her... Men nu en igår og en i dag? :vedikke: Det er begge to babyer ligner det... :megaked:

 

Kan godt forstå du bliver ked og vil forebygge det. Stakkels dyr :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pindsvin er ikke så store som man skulle tro. Vi ser dem mest med piggene rejst, og så fylder de en del mere. 5 cm kan de sagtens komme igenem. De klatrer ikkke, men er mere tilbøjelige til at mase sig under noget.

Du skriver ikke hvad slags hegn det er i har. Det skal være kyllignetråd, og den må gerne være gravet et lille stykke ned i jorden. Hvis pindsvinet kan få næsen under hegnet, kan det løfte et trådhegn nok til at slippe igennem.

 

Ja, jeg tænkte nemlig nok at de var lidt ligesom mus og bare kunne komme ind alle vegne... Og de her var ganske små (de var vel 15 cm lange måske).... Så de har været babyer... Vi har træ hegn der går hele vejen rundt, og så hønsetråd.. Men det er ikke gravet ned, så det tænkte jeg nemlig at vi måske skulle have gjort... Vi har fliser, men der er jo stadig 5-10 cm ind til hegnet som er jord, så de kan jo sagtens få skubbet sig under....

 

Kan godt forstå du bliver ked og vil forebygge det. Stakkels dyr :megaked:

 

Ja :megaked: Har det SÅ skidt over det, og kan slet ikke klare det, men selvom jeg tjekker haven helt igennem morgen og aften så er det bare umuligt, denne her kom ind i haven imens jeg var derude, så jeg kunne se i hvilket hjørne den kom ind af.... Men Dexter nåede at knække nakken på den før end jeg nåede derhen :megaked: Igår nåede jeg at stoppe ham før han fik knækket nakken, men han havde fået givet den en kæmpe flænge, så vi tog den lille stakkel til dyrlægen som mente det var bedst at aflive den :megaked: (Den havde fået rykket et ordentlig stykke i stykker på ryggen, og på maven)... Årh den stakkel må have været i så store smerter, heldigvis var vores dyrlæge på vagt, så fra vi ringede og til han blev aflivet gik der ikke engang 20 minutter... Men det er stadig lang tid i smerter for sådan en lille fyr :megaked:

 

 

Og det er bestemt hårdt at ens hund slår dyr ihjel, desværre er det en ting som er helt normalt og forventeligt af en husky, selvom det selvfølgelig ikke gør det acceptabelt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tænkte nemlig nok at de var lidt ligesom mus og bare kunne komme ind alle vegne... Og de her var ganske små (de var vel 15 cm lange måske).... Så de har været babyer... Vi har træ hegn der går hele vejen rundt, og så hønsetråd.. Men det er ikke gravet ned, så det tænkte jeg nemlig at vi måske skulle have gjort... Vi har fliser, men der er jo stadig 5-10 cm ind til hegnet som er jord, så de kan jo sagtens få skubbet sig under....

 

 

 

Ja :megaked: Har det SÅ skidt over det, og kan slet ikke klare det, men selvom jeg tjekker haven helt igennem morgen og aften så er det bare umuligt, denne her kom ind i haven imens jeg var derude, så jeg kunne se i hvilket hjørne den kom ind af.... Men Dexter nåede at knække nakken på den før end jeg nåede derhen :megaked: Igår nåede jeg at stoppe ham før han fik knækket nakken, men han havde fået givet den en kæmpe flænge, så vi tog den lille stakkel til dyrlægen som mente det var bedst at aflive den :megaked: (Den havde fået rykket et ordentlig stykke i stykker på ryggen, og på maven)... Årh den stakkel må have været i så store smerter, heldigvis var vores dyrlæge på vagt, så fra vi ringede og til han blev aflivet gik der ikke engang 20 minutter... Men det er stadig lang tid i smerter for sådan en lille fyr :megaked:

 

 

Og det er bestemt hårdt at ens hund slår dyr ihjel, desværre er det en ting som er helt normalt og forventeligt af en husky, selvom det selvfølgelig ikke gør det acceptabelt...

Flot i tog den til dyrlæge, mange havde nok valgt bare at lade den ligge og dø eller blive ædt. Selv om man har en Husky må det alligevel være svært at se mors lille vuffer, som dræber. Håber i finder en løsning :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

De kommer nemt ind selvom man har hegn der går til jorden. Vi har også pindsvin - de har deres faste rute gennem vores have til stor fortrydelse for beaglerne :lol: De er jo ikke ligefrem perlevenner og to gange har Charlie været af sted til dyrlæge fordi han fik pigge i sig der gav svamp/betændelse.

 

Vi gør så det at vi går en pindsvine runde i haven før beaglerne kommer ud - det sker så at den kommer og så slår de ring om den. Vi fjerner pindsvinet og sætter den ud på den anden side af havelågen - det er no go at mine hunde får lov at gå på den hvilket de respektere, så vi kan komme til at tage den væk.

 

Alternativ kan man sætte noget tæt tråd eller vildt tråd som de ikke kan komme igennem - det har vi så ikke gjort - men i stedet lært beaglerne at den godt må være der og at vi tager den væk. I år er det faktisk gået ret godt, så de er ved at lære det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flot i tog den til dyrlæge, mange havde nok valgt bare at lade den ligge og dø eller blive ædt. Selv om man har en Husky må det alligevel være svært at se mors lille vuffer, som dræber. Håber i finder en løsning :ae:

 

Altså jeg må da indrømme at jeg sagtens kunne have brugt de penge på andet, og min første tanke var at jeg sagtens selv kunne aflive den, jeg har trods alt aflivet diverse små kravl før under min uddannelse til landmand :lol: Men jeg kunne ikke, jeg anede simpelthen ikke hvordan man tog fat i sådan et dyr på en forsvarlig måde.. Havde det været en rotte eller en fugl så havde jeg aflivet den selv, for det er jeg sikker på jeg kan gøre hurtigt og effektivt... Men jeg vil ikke stå og begynde at stresse et dyr som jeg ikke aner hvordan jeg tager livet af... Ideelt set skulle han (øh eller hun) ikke have ventet de 20 minutters tid, men ja alternativet var at jeg endten havde forsøgt at gøre det eller at vi bare havde ladet den ligge og forbløde, den var så langt mere såret end jeg havde opdaget, men han var jo helt krøllet sammen og bange.... Årh det stakkels pus...

 

Den i dag var "heldigvis" død med det samme, det var tydeligt at han knækkede nakken på den...

 

Nå, men til vi har fået ordnet hegnet står den på låste døre, og have tjekning (nu ønsker man sig en lille have, uden så meget buskads!) før de kommer derud... Egentlig har Penny jo lært at åbne og lukke døren, så de selv kan bestemme hvordan de vil ud... Men det går bare ikke når der er små pindsvin derude jo! Håber vi kan få ordnet hegnet i morgen formiddag, de to der har været her nu har kommet om aftenen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet træning? Hvis du kan finde et sted med pindsvin, Dexter i snor (i halsbåndet!) og gider han ikke godbidder for at ignorere, så er det en skrap tone på hvis han prøver at komme hen til pindsvinet. Ved godt at det bliver rigtig svært, når han allerede har haft fat i dem, men med en god portion tålmodighed, kunne du måske nå et godt stykke.

 

Vi har også pindsvin og Egon har løftet dem op, og det har han godt nok fået skæld ud for. Efter han ligesom forstod, at det blev jeg virkelig sur over, så var det nemmere at øve med ham - vi ser dem jævnligt udenfor haven når vi går tur, og der er mine i snor, så det har været virkelig gode træningsmuligheder. Han reagerer stadig på dem men ikke ved at fare mod dem, men bare ved at være opmærksom. Nu er han rigtig nem at få med videre medmindre vi bliver på stedet og han får godbidder for at være rolig og lade dem være.

 

Det er et stykke tid siden vi har haft dem i haven men som regel kommer de mens hundene har været indendørs, og for at hundene ikke farede ud til dem, havde vi dem under kontrol eller i snor i en periode, mens vi lige tjekkede at der var pindsvine-frit i haven. Hundene kan jo lugte dem med det samme, så det var faktisk ret nemt at tjekke ved lige at gå en runde med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan få råd og vejledning hos http://www.pindsvin.dk/

Måske er der flere unger i din have og de har måske brug for hjælp til at overleve.

Pindsvin er fredede og hvis en hund har haft fat i et pindsvin, kommer der hurtigt spyfluer og lægger æg i bid-hullet - og pindsvinet bliver ædt langsomt af maddiker :megaked:

Flot at du tog pindsvinet til dyrlæge så den blev aflivet hurtigt - ros for det.

 

Jeg ved ikke om de er fredet hernede, har forsøgt at undersøge det men har ikke kunne finde noget om det... Men det er nu egentlig også ligemeget for mig, ment på den måde at det skal slet ikke ske at de kommer ind i haven... Vi undersøger haven før hundene kommer ud, for at sikre at der ikke er nogen, og har ikke kunne finde flere... Heldigvis.

 

 

Har du overvejet træning? Hvis du kan finde et sted med pindsvin, Dexter i snor (i halsbåndet!) og gider han ikke godbidder for at ignorere, så er det en skrap tone på hvis han prøver at komme hen til pindsvinet. Ved godt at det bliver rigtig svært, når han allerede har haft fat i dem, men med en god portion tålmodighed, kunne du måske nå et godt stykke.

 

Vi har også pindsvin og Egon har løftet dem op, og det har han godt nok fået skæld ud for. Efter han ligesom forstod, at det blev jeg virkelig sur over, så var det nemmere at øve med ham - vi ser dem jævnligt udenfor haven når vi går tur, og der er mine i snor, så det har været virkelig gode træningsmuligheder. Han reagerer stadig på dem men ikke ved at fare mod dem, men bare ved at være opmærksom. Nu er han rigtig nem at få med videre medmindre vi bliver på stedet og han får godbidder for at være rolig og lade dem være.

 

Det er et stykke tid siden vi har haft dem i haven men som regel kommer de mens hundene har været indendørs, og for at hundene ikke farede ud til dem, havde vi dem under kontrol eller i snor i en periode, mens vi lige tjekkede at der var pindsvine-frit i haven. Hundene kan jo lugte dem med det samme, så det var faktisk ret nemt at tjekke ved lige at gå en runde med dem.

 

Vi har aldrig oplevet pindsvin i haven før... Og jeg har faktisk aldrig set et pindsvin hernede før.... Han har set dem i Danmark, og det var han egentlig ret ligeglad med... Problemet er at Penny lige så meget er problemet, fordi hun kan se Dexter bliver så totalt overgearet køre hun fuldstændig op, så hun skal trænes lige så meget, hvis ikke mere... Og jeg tænker hvordan træner man det... Jeg har aldrig set et pindsvin, så hvor skal jeg dog finde et :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

I går aftes da jeg lukkede hundene ud, sad der et pindsvin lige en halv meter foran terassedøren, og Vinnie var over det med det samme, men slap lige så hurtigt igen. Det var ret tydeligt at se at det var en overraskelse for hende at få pigge i mulen, så hun nåede ikke engang at løfte pindsvinet.

Vi gik ud med en lygte og undersøgte det, men der var ikke tegn på at det var kommet til skade, heldigvis. 10 minutter efter var det væk.

 

Det er mest på denne årstid, man ser dem i haven, synes jeg. Om få uger er de gået i hi. Jeg vil bare huske at se efter før jeg lukker hundene ud. Jeg tror man skal grave hegn ned for at holde dem ude af haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fem pindsvin og to unger der kommer hver aften.

Buster gør dem heldigvis ingenting og han lader også det billige kattemad jeg stiller frem til pindsvinene i fred.

 

Pindsvin går i hi om få uger.

Så hvis du lufter hundene i snor om aftenen, når pindsvinene er på tur.

Kan du da vente med at pindsvine sikre haven til vinter hvor der ikke er så meget krat.

 

hvis du evt stiller noget billigt kattemad frem til dem et fast sted hvor hundene ikke kan komme hen, kan du måske undgå at de går igennem din have hver aften.

 

Men puha hvor en grim oplevelse. Jeg ville godt nok også være grædefærdig, hvis min hund tog pindsvin.

Ser han mus eller rotter, er der slet ingen kontakt og de skal bare dø.

Kanin, kattekillinger og pindsvin røre han ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det simpelthen ikke.. Nu har vi sikret der hvor vi troede de kom ind... Jeg er ude i haven og lege med alle 3 hunde, som rigtig hygger sig, pludselig går Dexter helt i selvsving, og jeg ser at der fiser et pindsvin rundt inde midt i haven, jeg får hurtigt fat i det og sætter det af over på den anden side af hegnet over ved legepladsen... Der går ikke 20 minutter så er der et nyt pindsvin der fiser rundt i haven :vedikke:

 

Er det ikke meningen at de er mest aktive om natten? Og hvorfor er pindsvin SÅ dumme at de ikke flygter fra en have hvor der er hunde? Altså jeg kan forstå at de om natten i stilheden begiver sig ind i haven og bliver overrasket af en hund bliver lukket ud... Men når tre hunde render og leger, hvorfor er det så at den kommer ind i haven? Den fortjener jo nærmest Darwin award!(hvis den kunne gives til pindsvin!). Det værste er næsten at et halv times tid senere opdager jeg at Dexter nøje står og piller i jorden over ved hegnet vi lige har gravet ned i morges... Der er ca. 5-10 cm ind til fliserne så Dexter kan ikke grave sig ud der... Så står han kraft eddermame og hjælper et pindsvin med at komme ind i haven? Det står lystigt og graver på den anden side... Hvordan kan det være så dumt ikke at være bange for Dexter som står 30 cm derfra, kun adskilt med det hegn :stupid:

 

Jeg synes bare det er dybt tragisk at de er så dumme... Jeg synes simpelthen det er uretfærdigt at de ikke i det mindste kan fatte at når mennesker og hunde render og spiller fodbold ved højlys dag, så er det sgu nok bedst at holde sig væk :roll:Det betyder at vi nu skal have hundene i snor hver gang vi er i haven, for vi ved jo ikke om der kommer et pindsvin ind... Og det betyder jo så at hundene ikke kan være i haven en stor del af tiden, fordi vi nu begge bliver nød til at være i haven når de er ude, og eftersom at kæresten er meget mere hjemme end jeg er, og normalt bare har døren åben ud i haven, så har de pludselig ikke den frihed mere... Ej hvor jeg glæder mig til de små lortedyr går i hi :megaked:Og vi har jo sikret haven så godt vi kunne, og jeg aner ikke hvor fanden det er de kommer ind fra... Lorte dyr! Hvorfor vælger de også at bo i byen, det er jo også bare dumt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har aldrig oplevet pindsvin i haven før... Og jeg har faktisk aldrig set et pindsvin hernede før.... Han har set dem i Danmark, og det var han egentlig ret ligeglad med... Problemet er at Penny lige så meget er problemet, fordi hun kan se Dexter bliver så totalt overgearet køre hun fuldstændig op, så hun skal trænes lige så meget, hvis ikke mere... Og jeg tænker hvordan træner man det... Jeg har aldrig set et pindsvin, så hvor skal jeg dog finde et :megaked:

 

Jamen så træn med Penny også?

 

F.eks. havde det da været oplagt at smide 2 hunde ind i huset og sætte en 3. i snor, nu hvor du skriver der kom flere ind i haven. De burde være aktive når mørket falder på, ja, men det kan jo være unger som vil prøve at finde mad, kan jo være mor er død, kan også bare være de var lidt utålmodige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så træn med Penny også?

 

F.eks. havde det da været oplagt at smide 2 hunde ind i huset og sætte en 3. i snor, nu hvor du skriver der kom flere ind i haven. De burde være aktive når mørket falder på, ja, men det kan jo være unger som vil prøve at finde mad, kan jo være mor er død, kan også bare være de var lidt utålmodige.

 

Af flere årsager, er det ikke muligt når jeg er der alene med dem. Så er min priotet bare at få dyret reddet før end de får fat i det. Det ville være ideelt at kunne have trænet det, men også alt for usikkert når jeg er alene.

 

Og ja de ville bestemt begge skulle trænes i det, men før vi kan træne det i haven, ville de begge skulle trænes i at blive efterladt alene indenfor, imens den anden er i haven.. Indtil videre er det kun lykkedes for mig når kæresten er hjemme, så igen ville jeg bare ende ud med to stressede hunde der blev presset ud i noget de ikke helt ville kunne forstå, eller lære noget af :( (OG jeg vil for gud skyld ikke ødelægge deres alene hjemme, når vi forlader dem, så derfor er jeg meget forsigtig med det)

 

(Og faktisk har Penny netop i dag ødelagt vores teressedør fordi jeg skulle redde pindsvinet og lukkede dem ind :roll: Så nu kan den ikke låses mere... Rimelig ufedt når man har to hunde der kan åbne døre, så i morgen må vi ud og finde en løsning, så vi kan være i stuen igen... De har jo været vant til at de gerne må åbne døren selv når vi er i rummet, men nu hvor der er pindsvin må de jo ikke, så vi har haft døren låst, så vi kunne gennemtjekke haven først... )

 

Tænk, man skulle bare have Lowchens, Ellie er totalt ligeglad med pindsvin og andre småkravl :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille råd hvis Dexter kommer til at gøre skade på et pindsvin igen er at hælde noget vodka ned på maven af den sammenrullede sårede pindsvind, pindsvind elsker sprut og det virker smertestillende på dem, på denne måde skal pindsvinet ikke lide unødvendigt til I finder en dyrlæge

 

Lonny.. vidste jeg ikke, mem smart alligevel:)

Det der så måske kan undre mig er, at nogen har undersøgt og konstateret at pindsvin har et nærmest russisk forhold til vodka:D

 

Fortalte det til min kæreste og han sidder sådan her :hmm: Og spurgte helt om det samme :lol:

 

Vi har altid vodka stående, så det vil jeg huske på... Jeg får sådan et forskruet billede af os der kommer rendende til dyrlægen med pindsvin der lugter af vodka og hvad den dyrlæge ikke må tænke om os :lol: (MEN, vi har ikke haft besøg siden sidst jeg skrev, så måske haven er sikret... Eller også er de bare flygtet allesammen :()

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny.. vidste jeg ikke, mem smart alligevel:)

Det der så måske kan undre mig er, at nogen har undersøgt og konstateret at pindsvin har et nærmest russisk forhold til vodka:D

 

Det foreningenen pindsvin.dk :mrgreen:

 

 

De har et meget passioneret forhold til pindsvin, og da jeg desværre også har haft problemer med en hund og pindsvin, så har jeg haft en del kontakt med dem.

 

Deres råd er at tage en engangssprøjte, hvis man har en, og sprøjte 10 ml ned på maven af pindsvinet, her vil den så ligge og slubre alkoholen i sig, og derefter få sig en saglig rus der er smertelindrende

 

Nu er det jo ikke relevant for Shii, men for jer andre som opdager et skadet pindsvin, så kør ikke til dyrlægen med det, men kontakt derimod pindsvin.dk, det tager imod opkald på alle tider af døgnet, og de har frivillige der har specialiseret sig i at redde pindsvin, og har stor erfaring med sygepleje af pindsvin, og så er det gratis

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt med de gode råd, der må være andre som også har oplevet det!

 

Nå men det ser ud som om at hegnet er sikret! I hvert fald tøffer der to små pindsvin rundt sammen med et kæmpe pindsvin :lun: Lige udenfor hegnet... Og jeg har været ude i haven og rost Dexter og Penny for at ignorere at de render rundt og sniffer derude :lun: Hvor er pindsvin bare hurtige :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...