Hop til indhold

Hvad er jeres erfaring med chokolade?

Gæst Herman
 Share

Recommended Posts

Godaften.

Mig og min hund har her til aften hygget i sofaen til en god film med nogle ruller smil chokolade. Og det faldt i god jord.:5up:

Men syntes det virker som om han har lidt halv kvalme nu. Men det kan vi selvfølgelig alle sammen få efter sådan en omgang chokolade. :???:

Hvad er jeres erfaringer, når i giver jeres hunde chokolade?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde må slet ikke få chokolade.

Chokolade indeholder giftstoffet theobromin. Theobromin påvirker hundens nervesystem, hjerte- og muskulatur og fremmer vandudskillelsen. Der er stor forskel på hvor meget theobromin, forskellige typer af chokolade indeholder. Her indeholder mørk chokolade mere end og mælkechokolade, mens hvid chokolade indeholder mindst theobromin. Symptomerne på chokoladeforgiftning viser sig indenfor de første 24 timer efter indtagelse. Hunden vil virke svimmel og rastløs, have hjertebanken og savle, have mavesmerter og kaste op, ligesom den kan få en øget drikkelyst og hyppig vandladning. Hvis det drejer sig om en stærk forgiftning vil hunden få en hurtig vejrtrækning og hjertebanken. Hunden kan også få diarre, samt blodig urin med urininkontinens. Mange ejere lægger desuden mærke til den muskelstivhed som en stærk forgiftning medfører. I meget slemme tilfælde kan der også ses blåfarvning af hundens slimhinder, samt feber og muskelkramper. I sjældne tilfælde kan hunden dø af de akutte kredsløbsproblemer som forgiftningen medfører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu ikke der er fare på færde. Det giftige stof findes i den rene chokolade, og det er der garanteret ikke meget af i sådan en rulle Smil. Men han har vel fået sukkerchok?!

Forbered dig på en lang nat med evt. opkast og diarré, og lad det være en dum lærestreg. Ingen chokolade, løg, avocado, grønne kartofler, vindruer, rosiner mm. til hunde! Og sukker er generelt bare en dårlig ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, hvis indlægget var seriøst ment, så vil jeg anbefale dig at google ting, der er giftige for hunde. Der er rigtig meget vi mennesker spiser som hunde ikke kan tåle, f.eks. vindruer/rosiner, løg, visse nødder og kerner og meget andet.

Smil er så vidt jeg ved mælkechokolade, dvs. ikke så koncentrerede mængder theobromin. Forhåbentlig slipper du med skrækken denne gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Håber også du slipper med skrækken!!

Jeg har været tæt på at miste en hund for nogle år siden fordi han spiste chokolade som han hapsede fra køkkenbordet - skal lige sige at det var den mørke af slagsen!

Han blev rigtig syg og jeg måtte selv yde akuthjælp på ham med dyrlægen hængende i telefonrøret - det var virkelig en grim oplevelse og han var efterfølgende flere dage om at blive sig selv.

Den almindelige mælkechokolade er ikke så slem - men ikke en chance jeg ville tage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lille hund har aldrig haft problemer med chokolade, hun har aldrig fået ren mørk men tit har hun fået et stykke af det lyse og vi har også delt en Smil! et par gange uden problemer :5up:

Til gengæld bor jeg sammen med en puddelhvalp, som fik det rigtig skidt efter at have fået fat på en pose med lys chokolade fra mit værelse :( han måtte til dyrlægen og have medicin for forgiftning.

Så jeg tror det er meget forskelligt fra hund til hund, jeg siger altid til andre at de ikke skal give min hund chokolade men jeg giver hende selv for hun elsker det. Men jeg har også brugt de sidste 4 år på at langsomt vende hendes mave til chokolade. Jeg tror at det er sådan at hvis en hund aldrig får chokolade og så pludselig æder en hel plade solo, så bliver den alvorligt syg. Men hvis den er vandt til at få lidt engang imellem, så hjælper det et langt stykke af vejen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tonks skrev:
Min lille hund har aldrig haft problemer med chokolade, hun har aldrig fået ren mørk men tit har hun fået et stykke af det lyse og vi har også delt en Smil! et par gange uden problemer :5up:

Til gengæld bor jeg sammen med en puddelhvalp, som fik det rigtig skidt efter at have fået fat på en pose med lys chokolade fra mit værelse :( han måtte til dyrlægen og have medicin for forgiftning.

Så jeg tror det er meget forskelligt fra hund til hund, jeg siger altid til andre at de ikke skal give min hund chokolade men jeg giver hende selv for hun elsker det. Men jeg har også brugt de sidste 4 år på at langsomt vende hendes mave til chokolade. Jeg tror at det er sådan at hvis en hund aldrig får chokolade og så pludselig æder en hel plade solo, så bliver den alvorligt syg. Men hvis den er vandt til at få lidt engang imellem, så hjælper det et langt stykke af vejen :5up:

Det tror jeg ikke. Som jeg har forstået det, er der et bestemt stof i chokolade (kan ikke lige huske hvad det hedder nu) som hunden nedbryder ret dårligt og som kan påvirke dens hjerterytme og give blødninger i maven og/eller tarmen. Det er i hvert fald sådan jeg husker det :-D Og i så fald hjælper det jo ikke noget at vænne hunden langsomt til det - hvis den ikke kan tåle den, kan den jo ikke tåle det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lille hund har haft det rigtigt skidt efter at hun hapsede er stykke brownie - med højt kakao og 70% chokolade indhold.

Hun fik ikke nok til en decideret forgiftning, men havde tilgengæld dårlig mave i 3 dage :/

Chokolade er noget rigtigt skidt for hunde.. De kan hverken nedbryde theobromin eller koffein, som findes i mørk chokolade, og sukker er heller ikke godt for dem.

Håber TS hund er ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
  Tonks skrev:

Jeg tror ikke det er godt at vænne hunden til chokolade - heller ikke selvom man giver det i små mængder - hunden elsker ikke chokolade - den elsker den vane det er at den får det.

Ved godt der er forskel på en lille 4 kant og så de 200 gram mørk chokolade min dalmatiner åd i et øjeblik hvor jeg havde ryggen til. Det kunne have kostet ham livet men heldigvis kunne jeg med dyrlægens hjælp redde ham med almindelige ting fra husholdningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii skrev:
Jeg tror heller ikke man kan vænne hunden til chokolade... Men små mængder dør de ikke af (sådan generelt set, det kan jo ske at hunden oveni at være en hund har andre lidelser der gør at den reagere kraftigere)

Nej, de dør ikke af det. Men jeg har nu svært ved at forstå meningen med at give hunden noget, som man ved kan være farligt for den. Selvom det evt. kun drejer sig om små mængder af pågældende madvare, så er det jo stadig giftigt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese skrev:
Nej, de dør ikke af det. Men jeg har nu svært ved at forstå meningen med at give hunden noget, som man ved kan være farligt for den. Selvom det evt. kun drejer sig om små mængder af pågældende madvare, så er det jo stadig giftigt :vedikke:

Giftigt nok til at sætte systemet på overarbejde hver gang. Bare fordi at maven kan vænnes til små mængder chokolade - er det da ikke ligefremt sundt for de påvirkede organer...

Ej, jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor det er så "hyggeligt" at dele usunde ting med sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv hvis man ser bort fra at chokoladen er direkte giftig for hunden, er der vist ikke meget godt at sige om det i denne i forbindelse.

Chokoladens Indhold af sukker og fedt, og den skade dette gør på hundens tænder og generelle helbred, er i min verden nok til at diskvalificere den som noget min hund skal have indenbords!

Vi elsker at have vores hund med i selskabet når der skal hygges, men det er da ikke særlig svært at finde godbidder der ikke er skadelige for hunden, og som for det meste ikke er så meget dyrere.

Redigeret af KimJ
Link til indlæg
Del på andre sites

Fluffykins skrev:

Ej, jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor det er så "hyggeligt" at dele usunde ting med sin hund.

Det tror jeg godt jeg vil prøve at forklare dig. Det handler om livskvalitet.

Jeg skal ærligt indrømme at når jeg en sjælden gang spiser chokolade, så får hunden også en lille bid og de elsker det. Ascha kunne sidde og slikke lige ud i vejret i flere minutter efter at have fået en lille stump. Bevares, deres organer skal da nedbryde det, men jeg behandler da heller ikke altid mine lige pænt og med mindre man overdriver tingene kan de godt holde til en lille ekstrabelastning i ny og næ.

Link til indlæg
Del på andre sites