Hop til indhold

Hundes intelligens


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg kom jo til i en anden tråd at postulere, at spidshunde imo ikke er pisse intelligente:oops: Og det står jeg sådan set ved.

 

Og så bliver jeg af en anden bruger spurgt, hvad jeg mener. Sjovt nok en der ejer en spids:lol:

 

Nå, men hvordan mener i man kan vurdere hundes intelligens?

 

Jeg mener nu at der er mange aspekter. En ting er indlæring - hvor mange gentagelser skal der til, og hvor villig er hunden. En anden ting for mig er graden af selvstændighed i problemløsning. Er hunden i stand til at løse opgaver uden hjælp? Fx har jeg forsøgt at lære en MEGET madglad samojede at lave fodersøg. Og efter 4 forsøg opgav jeg:vedikke: Han skulle have forevist hver enkelt foderpille, og når han havde spist den ene, gloede han på mig og var HELT blank. Dét er sgu ikke særlig intelligent:blink:

 

Dertil kommer en hel masse andet, som vel for mig bedst kan betegnes som at være snu. Men at være snu er ikke nok til at være intelligent i min verden.

Fx min gamle hund. Han var skøn og dejlig, men ikke særlig klog. Tilgengæld var han snu når det handlede om mad:-) Han kunne udtænke planer for at franarre andre hunde mad, og ingen tvivl om at de små grå var på overarbejde når det skete:lol:

 

 

Hvad tænker i andre om hundes intelligens?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tror faktisk der er foretaget mange undersøgelser af det, men ved ikke lige om de er sådan helt seriøse :blink: der er ihvertfald et link her:

 

http://www.bt.dk/vi-med-hund/se-listen-her-er-verdens-klogeste-hunde

 

Men så kommer spørgsmålet, er selvstændige hunde ikke intelligente, fordi de ikke gider den slags træning vi gider og mener at den skal have ?. At en hund ikke gider fodersøg vil jeg ikke sige at så er den dum - den er da snarre klog, hvem gider rende rundt på en græsplæne og samle små piller op, når man kan få det hele serveret på et sølvfad - den kloge narrer den mindre kloge :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror faktisk der er foretaget mange undersøgelser af det, men ved ikke lige om de er sådan helt seriøse :blink: der er ihvertfald et link her:

 

http://www.bt.dk/vi-med-hund/se-listen-her-er-verdens-klogeste-hunde

 

Men så kommer spørgsmålet, er selvstændige hunde ikke intelligente, fordi de ikke gider den slags træning vi gider og mener at den skal have ?. At en hund ikke gider fodersøg vil jeg ikke sige at så er den dum - den er da snarre klog, hvem gider rende rundt på en græsplæne og samle små piller op, når man kan få det hele serveret på et sølvfad - den kloge narrer den mindre kloge :lol:

 

Nej nej, Milo FORSTOD ikke fodersøg. De første 3 gange fik han bare ikke noget at spise, og hvor klogt er det lige når man er sulten?

 

Men du svarer ikke selv:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Udpluk fra artiklen:

Hvis din hund ikke er på listen, skal du imidlertid ikke fortvivle. For nogle gange er det slet ikke en fordel at have en klog hund. For eksempel kan en meget klog hund, der er alene hjemme hurtigt kede sig og udvikle sig destruktivt eller neurotisk. Modsat kan en knap så klog hund sagtens være alene hjemme og ikke engang opdage, at den har været alene, før du sætter nøglen i døren og er hjemme igen.

 

:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu har jeg jo en der skulle forestille at være klog og så en spidshund.

 

Den lille er fuld af hormoner pt, så det vil næsten være synd at snakke intelligens nu :-D

 

Carlo er til gengæld - hvis jeg selv skal sige det, rimelig skarp.

 

Han kan ret mange tricks og har også sin lydighed på plads - gik faktisk i dag og overvejede hvilke prøver han mon ville kunne egne sig til... ?

Han er så heller ikke synderligt selvstændig - jo herhjemme. Han nusser gerne, men han ligger ligeså gerne ude på trappen og slapper af med at glo ud på bilerne.

 

Han synes ikke fodersøg er særlig interessant, han ved hvad det går ud på, men han skal være sulten for at gide eller maden skal være lækker.

 

Men også med ham er det lidt synd at snakke intelligens i øjeblikket - naboens tæver er i løbetid, så hans hjerne er kortsluttet.

 

Sikke et galehus jeg har mig pt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom jo til i en anden tråd at postulere, at spidshunde imo ikke er pisse intelligente:oops: Og det står jeg sådan set ved.

Man skal jo nok ud i en masse FORSKELLIGE forsøg med en masse forskellige racer, før man kan begynde at spekulere over, hvor intelligent en bestemt race er. Jeg er i hvert fald overhovedet ikke enig med dig i, at spidshunde "ikke er pisse intelligente". Jeg har ikke set mange, men dog adskillige spidshunde lave yderst fornuftige og velovervejede eftersøgninger. Det kan en hund ikke, hvis den er dum som en dør.

 

Hvordan jeg ville vurdere en hunds intelligens, så må jeg tilstå, at jeg ikke har et skema, man kan gå frem efter og krydse af på. Men for mig kan en races intelligens ikke KLART afgøres ved antallet gentagelser, der skal til, for at en hund fejlfrit kan udføre en øvelse. Her er vi i dén grad ude i motivation og belønning. For nogle racer er det jo belønning i sig selv at udføre moars kommandoer. For andre racer rager moars jubel dem en hujende skid. De vil langt, langt hellere behage sig selv. :shock:

 

Han skulle have forevist hver enkelt foderpille, og når han havde spist den ene, gloede han på mig og var HELT blank. Dét er sgu ikke særlig intelligent:blink:

Det var s'gu da meget smart. Han fik serveret maden og hvis du havde været lidt blød i det, så havde du trænet det i laaaaaang tid = mere mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at hunde kan være intelligente på mange forskellige måder. Vi havde en terrierblanding, da jeg var yngre og han var fantastisk klog - når han altså gad. Han lærte ting lynende hurtigt og jeg kunne næsten ikke følge med altid. Man skulle virkelig være opmærksom på hvad man belønnede for, fordi han fangede det så hurtigt.

 

Så havde vi også en retrieverblanding, som ikke var nær så skarp. Han var ærlig talt lidt en klumpedumpe :lol: Til gengæld var han virkelig god til at regne ud hvordan han kunne beholde ting for sig selv. Han fandt f.eks. på, at hvis han vendte en pind inde i munden, så den lå parallelt med hans mund og ikke som normalt, hvor enderne af pinden stikker ud gennem tænderne, så ville andre hunde ikke kunne finde den. Det synes jeg var ret smart fundet på :lol:

Han virkede god til at koble ting sammen.

 

Sådan noget gjorde Charlie aldrig. Så de var jo kloge på hvert deres område, tænker jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var s'gu da meget smart. Han fik serveret maden og hvis du havde været lidt blød i det, så havde du trænet det i laaaaaang tid = mere mad.

 

Han fik jo netop ikke aftensmad i 3 dage:vedikke: Men fuglene var glade!

 

 

Og i må gerne slå mig oven i hovedet - det ændrer ikke på at der er nogle typer jeg generelt synes er mindre intelligente. Men sjovt at dem der bare slår i hovedet, ikke selv har nogle bud på hvad intelligens er:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det var så mig der spurgte og ikke fordi jeg har en spids, men fordi jeg undrede mig over hvad du mente med typisk hunde intelligens.

 

Hvad er typisk?

 

Hvis det er at være samarbejdende for dig, så skulle ulve være snot dumme, men alle forsøg viser at de slår de fleste hunde med flere længder når det kommer til problem løsning.

 

Det samme gør mange spidser. Dog ikke min egen, hende har jeg altid sagt ikke var så klog;-)

Og foder søg er ikke problem løsning, hvor let de har ved det handler om hvor hurtigt de vælger at bruge næsen. Det tog også langtid før mysla kunne huske hvad næsen kunne bruges til. Det var jo meget nemmere at gå efter Sheila og tage det hun fandt før hende:-D

 

med den rigtige motivation, så lærer de fleste hunde ret hurtigt, men spidser står ofte af igen, hvis du bliver ved for længe.

 

Jeg troede mysla var lidt langsom i det ,engang indtil jeg fandt ud af at hun bare var vildt opmærksom på signaler og lærte dem lynhurtigt og så blev hun forvirret når jeg måske ændrede lidt i det jeg gjorde eller sagde. Så med andre ord. Dårlig træner:-D

 

For mig er en intelligent hund, en som har lært sig at kommunikerer med mennesker, så den kan sige hvad den vil, men dette handler mere om hvilke mennesker den har været heldig med at få, som har fremelsket dette. Dog tror jeg nogle hunde er mere "udspekuleret" end andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og i må gerne slå mig oven i hovedet - det ændrer ikke på at der er nogle typer jeg generelt synes er mindre intelligente. Men sjovt at dem der bare slår i hovedet, ikke selv har nogle bud på hvad intelligens er:blink:

Jeg slår dig ikke oven i hovedet, jeg er bare ikke enig med dig.

 

Til gengæld behøver du næppe direkte more dig over, at fx jeg ikke har et bud på, hvad intelligens er i hunde. Du har formodentlig heller ikke selv et hug- & stiklfast bud.

 

Præcis sådan har de fleste hundeejere det. Ingen videnskabelig undersøgelse ligger bag, blot nogle personlige erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt har jeg terriere mistænkt for at være de klogeste af alle - de er bare pokkers selektive:-)

Pænt af dig at synes og jeg agter naturligvis slet-overhovedet-ikke at bore i dén antagelse. Men jeg tror ikke, at hjernevindingerne er helt så forskellige fra race til race. Alt bunder bare i ren og skær motivation, eftersom hunden stort set altid lader sig styre af sit id, der konstant tænker i foder, fornøjelse og f.....fornøjelse. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var faktisk et svært spørgsmål, jeg har to labber den brune synes jeg selv er torskedum ;-) men elsker ham altså meget højt :-)

Han har først som næsten 8 årig lært at søge efter mad - han har simpelthen ikke forstået det før den lille kom til - og ja han er lab og mad hmmmm... apportere gider han simpelthen ikke.

Den lille er kvik som bare F........ og han er rigtig svær at belønne på de rigtige tidspunkter da han er så hurtig som han er og kvik, eller jeg er langsom hmmm ;-)

Men igen den brune var min første hund og jeg vidste intet - her med nummer to er det helt anderledes han kan mere end den gamle - og er en ret god apportør. Men igen jeg har også lagt meget arbejde i den lille i forhold til den store.

Elsker dem begge lige højt men den sorte er altså lidt skarpere end den brune, men svare på dit spørgsmål direkte det kan jeg ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at man ikke nødvendigvis kan tage det race for race og de "intelligenstest" man af og til ser er mest af alt baseret på hvor hurtigt en hund indlærer x-antal menneskevalgte tricks. Altså ting der ikke har nogen reel værdi i en hundeverden. Så dem giver jeg ikke meget for. Der vil altid være individer der er klogere og dummere end andre, indenfor enhver race / dyreart.

 

Jeg bor med et skræmmende intelligent eksemplar af en hund og en "special-klasse" hund :lol: Den første er jeg virkelig glad for ikke er ondskabsfuld, for hun evner at gennemtænke og udføre planer med mange steps og forstår at forudse og imødekomme konsekvenser i en længere handlingsrække. Den anden er mere en "lalalala... nå nu kan jeg ikke komme længere... oh well..." type. Så måske handler det om motivation for opgaven? Og i så fald er det jo ekstremt svært at bedømme intelligens, for hvordan bedømmer man om to hunde har samme motivation for samme opgave?

 

Giver ovenstående mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt har jeg terriere mistænkt for at være de klogeste af alle - de er bare pokkers selektive:-)

Altså, udfra min meget sparsomme erfaring, må jeg jo give dig ret :lol: Det var bare ærgerligt, at han så tit valgte det fra. Man kunne nærmest se, hvordan han ville rulle med øjnene og give mig fingeren, hvis han kunne :lol: Men så meget federe var det jo så også, når det lykkedes at fastholde hans opmærksomhed i mere end et halvt minut :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det var så mig der spurgte og ikke fordi jeg har en spids, men fordi jeg undrede mig over hvad du mente med typisk hunde intelligens.

 

Hvad er typisk?

 

Hvis det er at være samarbejdende for dig, så skulle ulve være snot dumme, men alle forsøg viser at de slår de fleste hunde med flere længder når det kommer til problem løsning.

 

Det samme gør mange spidser. Dog ikke min egen, hende har jeg altid sagt ikke var så klog;-)

Og foder søg er ikke problem løsning, hvor let de har ved det handler om hvor hurtigt de vælger at bruge næsen. Det tog også langtid før mysla kunne huske hvad næsen kunne bruges til. Det var jo meget nemmere at gå efter Sheila og tage det hun fandt før hende:-D

 

med den rigtige motivation, så lærer de fleste hunde ret hurtigt, men spidser står ofte af igen, hvis du bliver ved for længe.

 

Jeg troede mysla var lidt langsom i det ,engang indtil jeg fandt ud af at hun bare var vildt opmærksom på signaler og lærte dem lynhurtigt og så blev hun forvirret når jeg måske ændrede lidt i det jeg gjorde eller sagde. Så med andre ord. Dårlig træner:-D

 

For mig er en intelligent hund, en som har lært sig at kommunikerer med mennesker, så den kan sige hvad den vil, men dette handler mere om hvilke mennesker den har været heldig med at få, som har fremelsket dette. Dog tror jeg nogle hunde er mere "udspekuleret" end andre.

Jeg har faktisk lige gået og tænkt nogenlunde det samme; at det virkelig handler meget om træneren og at finde den helt rigtige motivation for hunden. Selvfølgelig er nogle hunde mere "taknemmelige" at træne med end andre, men i sidste ende tror jeg faktisk de allerfleste hunde er ret kloge. Nogle gange går træneren bare forkert til opgaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Maya er ret intelligent, synes jeg selv. Hun lære hurtigt nye øvelser og er ret så kvik til fx. de her problemløsningsspil.

Da vi trænede PH på hvalpehold startede vi meget sener end alle de andre og alligevel blev vi dem med flest point, men hvor meget det virkelig sig ved jeg ikke.

 

Men ja, hvorfor skulle hun komme når jeg kaldt på hende, når jeg alligevel går den vej som hun allerede er løbet i forvejen??

 

Jeg synes det svært at sige -det en intelligent hund- for der er så stor forskel på hunde og hvordan de lære og hvordan de samarbejder.

Jeg synes ikke man kan sammenligne en Border collie med en Mutte - for de to hunde kan jo være lige intelligente, men de vil jo nok aldrig kunne konkurer mod hinanden fordi de er så forskellige i væremåden. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fint nok at være uenig. Og jeg må vel more mig over det jeg vil:-)

 

Fx lige nu har Martha "siddet fast" under spisebordet i 5 minutter. Hun er gået ind, men kan ikke bakke ud igen. Fortæl mig lige om det er intelligent:lol: Generelt mistænker jeg heller ikke mastifferne for at være vildt kloge.... Og de er heller ikke rigtig motiveret af noget. De vil bare gerne sove:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er jo ret simpel.. som Fox citerede fra artiklen, kan jeres hund være alene hjemme, er den ikke den hurtigste knallert på havnen, splitter den derimod alles ad, er den ret intelligent;)

 

Priser mig i så fald lykkelig for at rotten "kun" kommer ind på en niende plads over intelligente hunde - han hører heldigvis til den småtbegavede del, som sagtens kan være alene hjemme(hvilket han i øvrigt nok slet ikke opdager at have været)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fint nok at være uenig. Og jeg må vel more mig over det jeg vil:-)

 

Fx lige nu har Martha "siddet fast" under spisebordet i 5 minutter. Hun er gået ind, men kan ikke bakke ud igen. Fortæl mig lige om det er intelligent:lol: Generelt mistænker jeg heller ikke mastifferne for at være vildt kloge.... Og de er heller ikke rigtig motiveret af noget. De vil bare gerne sove:vedikke:

 

Psssst, hun er der endnu. Har nu sat sig ned og stirrer intenst på mig. Hun kan enten bakke (fri bane) eller tromle sig fremad og vælte stolene.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det er et svært spørgsmål. Jeg synes selv at Lupo er rimelig skarp - han lærer hurtigt øvelser og han har lært at forstå en masse ord som vi bruger i hverdagen. Derudover sidder han aldrig "fast" i ting, eller roder sig ud i noget, som han ikke selv kan finde ud af at løse. Han er dog ikke altid samarbejdsvillig, men det er ikke fordi han ikke forstår hvad det er jeg vil have ham til at gøre, det er sådan set bare fordi det ikke lige passer herren at gøre det på det tidspunkt :lol:

 

Jeg tror det er rigtig svært at vurdere intelligens hos hunde. For hvad er intelligens? Hvis intelligens handler om at lære øvelser hurtigt, så handler det også om hvor samarbejdsvillig hunden er og om den er motiveret. Det er spidshunde sjældent i lang tid ad gangen, fordi de er stædige, selektive og har deres helt egne holdninger til tingene. Men det synes jeg ikke er det samme, som at de er uintelligente. Man kan dog sagtens sige at det at lære øvelser hurtigt er 1 område af intelligensen. Om hunden kan regne basale ting ud i hverdagen, f.eks. at komme ud fra et sted hvor den sidder ''fast'' er en anden slags intelligens. Jeg vil dog vove at påstå, at intelligens har endnu flere forskellige områder. Hos mennesker er det jo også sådan, at en person der er meget intelligent på et område, måske slet ikke kan finde ud af et andet område. En person der er sproglig intelligent, er måske helt håbløs til matematik. En akademiker der laver kompliceret forskning på hverdagsbasis, kan måske overhovedet ikke finde ud af at samlet et IKEA møbel. Og sådan kan man blive ved. Jeg tror, det er det samme med hunde. Og så skal man selvfølgelig ikke glemme, at der kan være stor forskel på hunde selv indenfor den samme race :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...