Hop til indhold

Dækken til hund - hvornår er det nødvendigt?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Iso har en pels der burde klare en del, men jeg bruger nu dækken til hende alligevel. Hun har et BoT vinterdækken, men jeg investerer nok også i et BoT netdækken til foråret. Jeg bruger dækken når Iso er stille, typisk når hun ligger i bil på vej til og fra stævne/træning/massage, men også imellem løb til stævne/træning, hvor hun ligger i bur. Det er altså mest for hendes musklers skyld, og mere sjældent fordi hun ellers risikerer at fryse. Men jeg kan også sagtens bruge dækken på gåtur i møgvejr, bare for at undgå en gennemvåd og beskidt hund! Det er så udelukkende for min egen skyld, men da Iso ikke har noget imod sit dækken synes jeg det er helt rimeligt. Men på gåtur i tørvejr får hun ikke dækken på, heller ikke om vinteren, jeg har aldrig set hende fryse når hun er aktiv. Frostie fik det til gengæld, da hun var ekstremt tyndpelset pga. hud-/pelssygdom, lige så min coton der ikke havde underuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Se, jeg har undret mig over hvad i alverden andre samojedeejere gør, for jeg gider ikke stå og føntørre Lupo hver eneste gang vi har været ude i regn eller sne. Det tager virkelig lang tid at føntørre ham selvom vi har en god blower, så jeg plejer bare at tørre det værste af med håndklæder, og så får han et hundetæppe eller nogle tørre håndklæder at ligge på i sofaen indtil han er helt tør. Men måske var det ikke en helt dårlig idé at have et regndækken....så kunne det jo holde ham lidt mere tør.

 

Du har jo verdens bedste undskyldning for at købe et BOT regndækken (som fås uden for). Synes det er et virkelig lækkert dækken, og elsker at det holder min hund ren og tør, og samtidig gør noget godt for hendes led:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min holdning er at hvis hunden har behov for at dækken enten pga. pelstype, alder, skader eller sygdom, så skal den dælendundreme have dækken på!

 

Pelle har en god tyk pels med rigelig underuld alligevel har han dækken på en dag som i dag, han har et OBT dækken. Har han det ikke på får han ondt i nakken og højre forben pga. kulde i lænden.

Lige nu ligger han med et fleecedækken med bomuldsfor og snorker selv om han er inde.

 

Da mine tidligere hunde blev gamle fik de også dækken på, dette efter at jeg blev skældt huden fuld for ikke at give min cairn dækken på under bilturen til kiropraktoren en vinterdag :oops:

 

Vælger man at give sin hund regndækken på af praktiske årsager kan jeg ikke se noget galt i det :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men tror du ikke hunde kan være kuldeskær som vi mennesker? Nu passede jeg Trille her i weekenden, og da hun fik dækken på, var hun bare klar! Jeg tror helt oprigtigt at hun trives bedst med at have dækken på når det er koldt, ligesom hun foretrækker at putte på lune steder.

 

Vi vi har en lille tjekkisk rotte på hvalpeholdet, og jeg er slet ikke i tvivl om at den pivfryser når den ikke har dækken på. Den stopper pludselig op og piver hjerteskærende, fordi den vil have varmet poterne:-) Det skal siges at den har haft vinterdækken på de sidste par uger, og ejerne er meget opmærksomme på det.

 

Men jeg er enig i at de fleste hunde ikke har brug for det på en almindelig tur. Som sagt har Bella også en regnjakke, for hun elsker at snorke i sofaen, og så er det en nødvendighed at hun ikke er mudret helt ind. Hun har også net- og fleecedækken til bilen, og trods en MEGET kold vinter sidste år, har jeg aldrig oplevet at fleecedækkenet ikke har kunnet holde hende varm. Men hun ER jo altså også lavet til at begå sig på disse breddegrader:-)

 

Jo jeg skriver jo netop at der findes "frosenpinde", altså hunde som bare fryser lettere end andre. Og disse hunde skal selvfølgelig have dækken på. Specielt hunde der har meget kort pels, synes jeg ofte man ser have en tendens til at fryse.

 

Og jeg tror de fleste hunde, som jeg også skriver, på en langsom hyggetur kan have brug for dækken... Men hvis hunden er aktiv, løber rundt osv. så ser jeg ingen grund til dækken... Men f.eks. efter en træning kunne de fleste hunde sagtens begynde at fryse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har jo verdens bedste undskyldning for at købe et BOT regndækken (som fås uden for). Synes det er et virkelig lækkert dækken, og elsker at det holder min hund ren og tør, og samtidig gør noget godt for hendes led:-)

 

Tjek lige om der godt nok er hul til halen - det tror jeg faktisk ikke der er i regndækkenet!

 

Det er vel også et spørgsmål om hvordan man bruger sin hund. mine bliver brugt meget fysisk og jeg forventer meget af dem. Det mindste jeg så kan gøre er, at sørge for at de så vidt muligt undgår skader og ikke bliver kolde i musklerne mellem træningspas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjek lige om der godt nok er hul til halen - det tror jeg faktisk ikke der er i regndækkenet!

 

Det er vel også et spørgsmål om hvordan man bruger sin hund. mine bliver brugt meget fysisk og jeg forventer meget af dem. Det mindste jeg så kan gøre er, at sørge for at de så vidt muligt undgår skader og ikke bliver kolde i musklerne mellem træningspas.

Enig! Og det kan jo også ses blandt i hvert fald agilityhundene at man har "tænkt om" i de seneste år. Rigtig, rigtig mange af hundene render rundt med dækken på mellem løbene, det så man slet ikke for bare ganske få år siden. I dag er det et almindeligt syn, og der er ingen der kigger underligt eller spørger til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror man enten prøver at undgå den værste regn, har bure/løbegårde de kan tørre lidt i eller er mega overskudsagtig og blower løs :lol: Mine ligger også i sofaen, ok heldigt at den er i læder..

 

He he, ja okay. Jeg synes virkelig det er overskudsagtigt, hvis man føntørrer sin samojede hver gang dens pels er blevet våd :lol: Jeg føntørrer kun Lupo, når han har været i bad, hvilket ikke sker så tit. Når han ellers er blevet våd, så må han altså bare tørre af sig selv, selvom han så ikke er lige så "fluffy", som hvis han blev føntørret.

 

Du har jo verdens bedste undskyldning for at købe et BOT regndækken (som fås uden for). Synes det er et virkelig lækkert dækken, og elsker at det holder min hund ren og tør, og samtidig gør noget godt for hendes led:-)

 

Ja, det har du jo egentlig ret i :-) Jeg overvejer at ønske mig sådan et dækken til jul.

 

Tjek lige om der godt nok er hul til halen - det tror jeg faktisk ikke der er i regndækkenet!

 

Det er vel også et spørgsmål om hvordan man bruger sin hund. mine bliver brugt meget fysisk og jeg forventer meget af dem. Det mindste jeg så kan gøre er, at sørge for at de så vidt muligt undgår skader og ikke bliver kolde i musklerne mellem træningspas.

 

God pointe....Så skal jeg jo næsten lige se dækkenet i virkeligheden, og finde ud af om Lupos hale kan passe til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er også så småt begyndt at bruge de tynde (kopi af bone dryer af dobbelt fleece) dækkener i bilen, og jeg har lige købt Hurttas vinterdækner til dem begge til når vejret bliver lidt koldere.

 

Begge mine har jo problemer med benene, og en af de værste fjender er at komme varm ind i en kold bil og så ligge stille. Jeg har med garanti en haltende hund ud af det.

Så dækkenerne kommer på

 

166780_10152664349975430_808177168_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men tror du ikke hunde kan være kuldeskær som vi mennesker? Nu passede jeg Trille her i weekenden, og da hun fik dækken på, var hun bare klar! Jeg tror helt oprigtigt at hun trives bedst med at have dækken på når det er koldt, ligesom hun foretrækker at putte på lune steder.

 

Vi vi har en lille tjekkisk rotte på hvalpeholdet, og jeg er slet ikke i tvivl om at den pivfryser når den ikke har dækken på. Den stopper pludselig op og piver hjerteskærende, fordi den vil have varmet poterne:-) Det skal siges at den har haft vinterdækken på de sidste par uger, og ejerne er meget opmærksomme på det.

 

Men jeg er enig i at de fleste hunde ikke har brug for det på en almindelig tur. Som sagt har Bella også en regnjakke, for hun elsker at snorke i sofaen, og så er det en nødvendighed at hun ikke er mudret helt ind. Hun har også net- og fleecedækken til bilen, og trods en MEGET kold vinter sidste år, har jeg aldrig oplevet at fleecedækkenet ikke har kunnet holde hende varm. Men hun ER jo altså også lavet til at begå sig på disse breddegrader:-)

Hun er virkelig en frossenpind :lol:

 

hun har har haft det på både i går og i dag, og selvom hun stadig er lidt modvillig, når jeg lægger op til længere gåture, så går det nemmere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den første vinter med Teitur, frøs han på hver aftengåtur. Dem i mine omgangskreds synes det var latterligt med dækken, så jeg vidste ikke bedre og tænkte at de nok havde ret. Var han ude i regnvejr lå han længe efter når han kom ind og rystede og rystede, selvom jeg tørrede ham i et håndklæde. Sådan gik halvdelen af anden vinter med ham også, indtil jeg tænkte at det gik da ikke. Så købte både et regn dækken, et fleece dækken og et termo dækken til ham. Han blev så glad for sit termodækken og kunne nu gå ture og stå stille uden at stå og ryste. Regndækkende til når det regnede og fleece dæknet til når han var våd, feks efter bad, så fik han det på, indtil han var tør. Han havde ingen underuld.

 

Tjaldur fryser ikke som sådan. Jo hvis han bliver våd, så begynder han at ryste, så meget regn, er lidt med regndækken. Pga hans rygsygdom og gigt, får han vinterdækken på, på gåture, så snart det bliver minus grader, jeg har endnu ikke haft brug for det i år endnu. Jeg har overvejet en heldragt, noget der dækker hans ene ben med gigt, men ved ikke helt.

 

og så har jeg også oplevet noget andet, som jeg godt gav vide om i andre kender til. Hvis Teitur blev våd eller kold, så fik han nærmest omgående diarre. Troede dengang at det var pga hans sarte mave.Men oplever det samme med Tjaldur. Han var kort i havet i forgårs, fordi han død og pine skulle jagte en måge. Selvom jeg tørrede ham med et håndklæde og gav ham termodækken på, som jeg havde med i en taske, så fik han diarre og måtte sætte sig og se besværet ud, hele 3 gange på vejen hjem. Det er det samme om vinteren, hvis han bliver våd på maven pga en sne og sjap, selvom han så ikke ryster eller se ud som om han fryser, så får han dårlig mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt, sidste vinter var en af staldmændenes dansk/svensk gårdhunde med på rideskolen dagligt. Den var 13 år. Den rystede og den rystede og rystede. Manden var en ældre herre og mente at dækken var noget fis, den kunne bare løbe sig varm. Ofte havde den gravet sig helt ind i halmbunkerne i et forsøg på at holde varmen. Sådan kunne den gå rundt en hel arbejdsdag hver dag og bare ryste og fryse. Jeg forslog ham flere gange at købe et dækken, men nej. Først da jeg holdt et foredrag for ham om gigt og ældre hunde og det at fryse og han så dæknet til min hund, ble han mildere stemt og en dag, så havde han skam købt et tykt termo dækken til den. Og hunden gik fra at gå slukøret rundt og ryste til at følge glad med i aktiviterne i stalden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Back on track sidder elendigt på hunde med haler der krøller ind over ryggen - bare til info Calico, så prøvd et på inden du køber. De sidder rigtigt dårligt på begge mine, men siden jeg har kæbt dem til opvarmning / afkøling, så har jeg ikke haft vandhaler, så nu tør jeg ikke lade være med at bruge dem :roll:

 

Tak for info :-) Jeg må prøve dækkenet på Lupo, inden jeg køber noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mening er hvert dækken med hver sin funktion!

 

nu har jeg en varm hund der gerne ligger i timer uden for i 5 graders frost, og alligevel ejer han intet mindre end to stks dækken, men dette er ikke dækkener til at holde varmen med.

 

den ene er et bonedryer dækken, der er som er kappe hen over hele hunden og kan næsten nå jorden når han står op, den bruges sommer/vinter når hunden er våd, enten efter at have badet, eller hvis det regner meget og han skal våde i bilen/inden for.

 

Så har jeg et Back on Track netdækken, der er med keramisk stof, som reflektere musklernes varme, det er godt for blandt andet led, og ikke mindst muskler, så den får han på, på gåture (hvis det er koldt, ellers får han det for varmt) og så får han den på efter træning eller anden fysisk aktivitet.

 

 

tøj der er til for pynt, nej det synes jeg personligt er fjollet, tøj der ikke genere hunden er smart og samtidig har en praktisk funktion, fair nok, dækner der har praktisk funktion, skide smart!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en dværgpinscher på 10 mdr.

Da jeg fik hende i marts var det jo koldt som bare pokker, der lå stadig sne, så jeg skyndte mig, at sy hende en trøje af fleece, noget i denne stil, men lidt længere, så den gik ned til halen: http://potebixen.dk/t-shirts-til-hunde/157-rod-kinesisk-t-shirt-til-hunde.html

Men hun var ikke glad for, at skulle have den over hovedet, og bukke benene for at få dem i hullerne.

 

Nu er hun udvokset, så nu har jeg syet nogle nye trøjer til hende, nogenlunde samme facon som den første, men de er med lynlås i hele ryggen, så der ikke er noget der skal over hovedet. Hun skal bare have et forben i hver sit hul, og så lukker jeg lynlåsen på ryggen.

Jeg har syet 2 af fleece-stof og er i gang med, at sy et par stykker af uld og så med foer af fleece.

Og jeg kunne da godt finde på, at sy noget pynt på trøjerne. ;)

 

Når vi møder andre, så er der nogen, der synes det er en rigtig god idé, og andre som nærmest ryster på hovedet.

Men jeg kan jo se, at hunden er mere glad for at gå tur med trøje på end uden trøje på.

 

Til gengæld kunne jeg ikke drømme om, at give min hund noget som helst tøj på om sommeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

når de fryser.

 

dækner til praktisk funktion ok. tøj som pynt er ikke ok. funktion og værdi for hunden skal altid komme først.

 

Jeg kunne ikke drømme om at putte noget som helst på mysla - har kun set hende fryse efter 15 min stilstand i 22 minus grader med poterne i sne. og hun bliver aldrig våd til skindet og tørrer hurtigt. Tørrer bare med et håndklæde og børster det værste skidt af fra under maven og så går der en halv times tid, hvor hun ligger på tæppet i gangen, hvis jeg ikke gider feje efter hende andre steder og så kan jeg ryste tæppet, feje og hun er stueklar.

 

Sheila har ultra nem pels. kan blive plask våd ovenpå pelsen, men et hånklæde over og hun er puttesenge klar. Men hun har flere dækner, da hun i de sidste års kolde vintre og med gigt i ryggen skal passes på og kan fryse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man modtager en del kommentar og underlige blikke i starten, når man kommer med en Grander med regndækken. Hvorfor skal en stor hund ha tøj på ;-)

Rosa hader regn og ville nægte at gå ud i regnvejr, eller ihvertfald ligne noget der blev tortureret.

hun er bestemt klar over at det er rare at ha dækken på når det regner, stormer og slf har hun et vinter dækken. Hun stikker selv hovedet ind i dækket lige så snart jeg tager fat det frem og så er hun bare klar til tur.

sko ????? Bruger i dem til at beskytte mod salt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...